bato-adv
bato-adv
bato-adv
کد خبر: ۴۹۹۲۲۴
خبرگزاری "تی آر تی وورلد" بررسی می‌کند:

چرا «پ ک ک» ترکیه را به آتش کشید؟

چرا «پ ک ک» ترکیه را به آتش کشید؟
در شرایطی که مردم ترکیه در روز‌های اخیر، بار‌ها و بار‌ها با این پرسش رو به رو شده اند که آیا آتش سوزی‌های گسترده اخیر در این کشور، عمدی هستند یا خیر؟، نیروی هوایی ترکیه حدودا ۴۰ مورد از مواضع گروه تروریستی "پ ک ک" در خاک عراق را هدف حمله قرار داده است. امری که نمودی از پاسخ روشنِ ترکیه به عامل اصلی ایجاد آتش سوزی‌های اخیر در این کشور است.
تاریخ انتشار: ۱۴:۱۲ - ۱۱ مرداد ۱۴۰۰

فرارو- خبرگزاری "تی آر تی وورلد" در گزارشی به تحلیل آتش سوزی‌های اخیر در ترکیه پرداخته و به طور خاص با اشاره به این مساله که ایجاد حریق‌های عمدی، یکی از تاکتیک‌های اساسی گروه "پ ک ک" در نبرد علیه دولت ترکیه است، سعی کرده استدلال‌های مختلفی را برای روشن شدنِ هر چه بیشتر نقش گروهِ مذکور در آتش‌زدن جنگل‌های ترکیه به عنوان یک حربه جنگی را مورد اشاره قرار دهد. این در حالی است که به تازگی یک گروه وابسته به گروه تروریستی پ ک ک به نامِ "گروه ابتکار کودکان آتش"، مسوولیت آتش سوزی‌های اخیر ترکیه را بر عهده گرفته است.

تی آر تی وورلد دراین رابطه می‌نویسد: «وقوع بیش از ۷۱ مورد آتش سوزی در محدوده حداقل ۱۷ شهر ترکیه در مدت تنها سه روز (در فاصله روز‌های ۲۸ تا ۳۰ جولای)، تا حد زیادی بسیاری از مردم ترکیه را با این گمانه‌زنی رو به رو کرده که این آتش‌سوزی‌ها، احتمالا حملات خرابکارانه و تروریستی هستند.

به گزارش فرارو، علل طبیعی نظیر شرایط آب و هوایی و یا ایجاد آتش سوزی بر اثر بی احتیاطی‌های مردم، از جمله دلایل شایعِ وقوع آتش سوزی در کشور‌های اقصی نقاط جهان هستند. در این راستا، "وزیر کشاورزی و جنگل‌بانی ترکیه" گفته است: وقوع آتش سوزی در مناطق مختلف ترکیه و در شرایطی که باد هم وزش چندانی ندارد و شاهد انتقال آتش از یک نقطه به نقطه دیگر نیستیم، تا حد زیادی سوظن‌ها در مورد عمدی بودن آتش سوزی‌های اخیر در ترکیه را افزایش داده است".

"رجب طیب اردوغان" رئیس جمهور ترکیه نیز به صراحت گفته است: "آتش سوزی‌های اخیر پدیده‌ای نیستند که ما به آن‌ها بی اعتنایی کنیم. این آتش سوزی‌ها اگرچه در مناطق مختلف روی داده اند با این حال، در شرایط زمانی تقریبا یکسانی اتفاق افتاده اند".

در جریان آتش سوزی‌های اخیر، جدای از دستگاه‌های دولتی، بسیاری از مردم محلی و بخش خصوصی نیز جهت خاموش کردن شعله‌های آتش در بخش‌های مختلف ترکیه، دست به دست هم داده اند. با این همه، دولت ترکیه درست همزمان با گسترده کردن تلاش‌های خود جهت به کنترل درآوردن بحران آتش سوزی در این کشور، چندین فروند هواپیمای نظامی را در تاریخ ۳۰ جولای به شمال عراق اعزام کرد تا دست به عملیات نظامی علیه مواضع گروه تروریستی "پ ک ک" بزنند.

این جنگنده‌های نظامی حدودا به ۴۰ هدف نظامی گروه پ ک ک حمله کرده اند و بنا بر آنچه وزارت دفاع ترکیه اعلام کرده، کاملا اهداف خود را نیز نابود کرده اند. امری که به نظر می‌رسد با توجه به ارزیابی‌های نهاد‌های اطلاعاتی ترکیه نسبت به دست داشتن گروه پ ک ک در آتش سوزی‌های اخیر ترکیه اتفاق افتاده است. مساله‌ای که البته اخیرا نیز به تایید گروه پ ک ک رسیده است.

پ ک ک و تاکتیک ایجاد آتش سوزی‌های عمدی

گروه پ ک ک همواره از حربه تخریب محیط زیست برای پیشبرد دستور کار‌های خود بهره برده است. بسیاری از حامیان پ ک ک در مورد آتش سوزی‌های اخیر ترکیه نیز، موضعی توام با لذت و خوشحالی را در مورد این اتفاق ابراز کرده اند و به نوعی حتی آن را مورد حمایت قرار داده اند.

در سال ۲۰۲۰ و در سالگرد اخراج رهبر گروه پ ک ک "عبدالله اوجالان" از سوریه نیز (در تاریخ ۹ اکتبر سال ۱۹۹۸)، آتش سوزی‌های گسترده‌ای در اقصی نقاط شهر‌های ترکیه به وقوع پیوست و حدودا ۴۰۰ هکتار از جنگل‌های این کشور و مناطق مسکونی آن و همچنین هزاران گونه جانوری در ترکیه را طعمه حریق کرد.

در آن زمان، گروه موسوم به "کودکانِ آتش" که وابسته به گروه تروریستی پ ک ک بود، در یک سایت اینترنتی وابسته به گروه پ ک ک، به طور رسمی مسوولیت آتش سوزی‌ها در ترکیه را بر عهده گرفت. این گروه در ارتباط با آتش سوزی‌های اکتبر ۲۰۲۰ ترکیه اعلام کرده است: "ما به آتش مقدس، سلام و درود می‌فرستیم".

گروه تروریستی پ ک ک که از سال ۱۹۸۴ در جنگ با دولت ترکیه است، به طور خاص از دهه ۱۹۹۰، از تاکتیک ایجاد حریق و آتش سوزی‌های عمدی برای حمله به دولت ترکیه استفاده می‌کند. در این رابطه، دولت ترکیه به طور خاص بر این باور است که یونان، یعنی همان کشوری که به زعم آنکارا، بسیاری از نیرو‌های پ ک ک در آن آموزش می‌بینند نیز سهم بسزایی در اقدامات خرابکارانه این گروه در مساله ایجاد آتش سوزی‌های عمدی در خاک ترکیه دارد (یونان و ترکیه، رقابت و خصومت‌های زیادی با هم دارند). در برخی موارد، گروه پ ک ک جنگل‌هایی را در ترکیه به آتش کشیده که توریست‌های خارجی زیادی را به خود جذب می‌کردند.

گروه پ ک ک تنها جنگل‌ها را در خاک ترکیه به آتش نمی‌کشند. آن‌ها همچنین خطوط انتقال نفت و نهاد‌های دولتی ترکیه را نیز به آتش می‌کشند. گروه پ ک ک در جریان ایجاد حریق‌های عمدی خود در مناطق مدیترانه‌ای ترکیه که محل‌های عمده جذب توریست‌های خارجی برای این کشور هستند، ظرف قریب به پنج سال، حدودا دو هزار هکتار از اراضی جنگلی این کشور را به آتش کشیده و نابود کرده اند. این گروه مسوولیت حریق‌های مذکور را نیز به طور رسمی پذیرفته اند.

در برخی موارد نیز، گروه پ ک ک با ایجاد حریق‌های عمدی سعی داشته تا حواس نیرو‌های امنیتی ترکیه را پرت کند و راه را برای فرار اعضای خود که به نوعی در محاصره نیرو‌های امنیتی این کشور بوده اند، هموار کند. این گروه و گروه‌های وابسته آن تاکنون بار‌ها و بار‌ها از این تاکتیک استفاده کرده اند و آن را به طور رسمی نیز در بیانیه‌های خود مورد اشاره قرار داده اند.

در این چهارچوب، "مراد کارایلان" یکی از رهبران مهم و برجسته گروه پ ک ک (آمریکا برای دستگیری و یا جسد وی، جایزه تعیین کرده است) نیز در موضع گیری گفته است: "وقتی اعضای پ ک ک هیچ اسلحه‌ای در اختیار ندارند، ایجادِ حریق عمدی یک تاکتیک راهگشا برای آن‌ها است". او در ادامه می‌گوید: "دو یا سه جوان دور هم جمع می‌شوند و امکان دارد که بگویند ما که سلاحی نداریم. با این حال، کبریت و فندکی که در دستان آن‌هاست، خود یک سلاح موثر علیه دولت ترکیه است"».

bato-adv
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۱۳ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۲
فرارو جان فک کنم و ک ک بیشتر از ترکیه تو وطن خودمون طرفدار زیاد داره.خاک بر تفکرات ضد بشریتون .اونا یه مشت تروریست ترسو هستن که با طبیعت جنگیدن
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۰:۲۱ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۲
تروریست ها از هر ابزاری برای رسیدن به هدفشان استفاده می کنند و وقتی به قدرت برسند بدلیل ماهیت خشونت گرایشان باعث ایجاد حکومت دیکتاتوری می شوند
محمد فقیه نوری
Iran (Islamic Republic of)
۱۰:۰۸ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۲
آقایون لطفاً آروم باشید کرد های ترکیه و دولت اردوغان دارید به ما آسیب میرسونید کاری نکنید بیایم ترکیه هم شما هم پ ک ک رو نیست نابود کنیم پس مثل بچه آدم باهم مصالحه کنید
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۹:۳۴ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۲
کسی که این داستانو سرهم کرده تحت تاثیر بازی تاج و تخت بوده احتمالا. اونجا که بچه ها شهرو آتیش میزنن. شما به عنوان رسانه ایرانی. ایرانی که زیستگاه تاریخی کردها و ترکها بوده باید تو چاپ این مقالات دقت بیشتری کنید. نه که حرف های اردوغان رو نشخوار کنید. ایران راهی که ترکیه میره رو نخواهد رفت
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۹:۰۲ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۲
دولت ترکیه یک دولت تمامیت خواه است که هدف هر وسیله ای را برایش توجیه میکند. ما نباید گول سیاسی بازیهای این دولت را بخوریم اینها همه اش زمینه سازی در مجامع بین المللی برای توجیه کشتار وحشیانه کردهای ترکیه است. همین دولت اردوغان مگر چند سال پیش با کودتای نمایشی دست به تصفیه ارتش و خبرنگاران نزد؟ نفرت پراکنی در داخل ترکیه در مقابل کردها چنان گسترده است که مردم ترک مثلا استانبول چشم دیدن کردها را ندارند در تمامی سریالهای ترکیه کرده قاچاقچی، قاتل و مردمی وحشی تصویر میشوند و من خودم وقتی در چند سال پیش بابت زلزله منطقه کرد نشین ترکیه در استانبول اظهار تاسف کردم کم مانده بود مردم من رو بخورند که حق کردها مرگ است و نباید برای مرگ کردها متاسف بود! یک بار هم در شهر وان از یک شهروند آنجا پرسیدم دلیل احترام شما به ایرانی های توریست در وان چیست؟ گفت: تمام امنیتی که در این منطقه وجود دارد به دلیل سفر ایرانی ها به وان است اگر شما ایرانی ها نباشید این ترکها ما را خواهند خورد! به تبلیغات دولت ترکیه در مورد کردها توجه نکنید این بهانه ای است برای سرکوب این مردم زجر کشیده که در ادامه نه چندان دور شاهد آن خواهیم بود.
مجله خواندنی ها
انتشار یافته: ۵۷
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۳۴ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۱
گاهی وقت ها نسل کشی راه حل موثری است. زمانی که یک گروه به ظاهر انسان و در واقع وحشی به هیچ صراتی مستقیم نیست.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۲۲:۲۵ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۱
صرات!!! عزیزتو اول سوادت رو ببرب بالا. ضمنا چرا وقتی ترکیه جنگلهای شمال عراق و سوریه رو آتش میزنه نمیگی باید نسل کشی بشن؟
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۸:۴۸ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۲
بله موافق هستم.
پاک سازی سرزمینی که متعلق به کسانی که از مغولستان با پای برهنه آمدند هم نیست.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۹:۱۷ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۲
خدا خرو شناخت بهش شاخ نداد. البته به بعضیام داده...
محمد فقیه نوری
Iran (Islamic Republic of)
۱۰:۰۳ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۲
نظر من هم همین طور است لطفاً به مردم ایران برسید تا تجزیه طلبان کشور های دیگه
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۴۵ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۱
هر دو مثل بچه ی آدم بشینید با حرف منطقی مشکلاتتون رو حل و فصل کنید اینکارا دیگه چیه
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۱:۰۵ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۲
شاید یه روزی بتونن با خرسها به توافق برسن ولی توافق و بحث منطقی با پ ک ک و طرفدارهاش اصلا و ابدا
مهرداد
Iran (Islamic Republic of)
۰۸:۵۰ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۲
سلام دوست عزیز . غرب و اسراییل دنبال تجزیه منطقه هستن . مسئله ربطی به منطق و گفتگو نداره.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۹:۲۰ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۲
مگه میشه با تروریست جماعت نشست بحث و مذاکره کرد، پ ک ک هم یک گروه تروریستی وحشی و زبون نفهم عین طالبان و داعش هستش که فقط باید کشت شون
محمد فقیه نوری
Iran (Islamic Republic of)
۱۰:۰۳ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۲
چجور حرفی
حسن
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۴۶ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۱
این تروریست ها باید بدانند که در اصل دارند به تمام کره زمین و همه مردم جاهن آسیب می رسانند. شاید اولین بار در تاریخ معاصرباشد که یک گروه بی وجدان تروریست دست به چنین کاری زده باشد.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۲۲:۲۷ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۱
نه قبلا دولت حامی تروریسم ترکیه جنگل های مناطق مرزی با عراق روآتش زده!
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۵۳ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۱
سلام و درودبر کشورعزیزم جمهموری اسلامی ایران،
لعنت بر تروریسم لعنت بر تروریست های پ ک ک و حامیان ای تروریت ها.
یزدان
Iran (Islamic Republic of)
۱۵:۰۳ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۱
از یک گروه تروریستی جز تخریب و کشتار و ویرانی انتظار دیگری نمی رود . پ ک ک گروهی تروریستی و بی رحم است حتا به درختان و گلها و پرندگان و آشیانه آنها رحم نمی کند .
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۵:۲۲ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۱
خوب ترکیه جنگلهای اقلیم کردستان و کردستان ترکیه رو جرا سالهاست به آتش میکشه!؟ کاری که عوض داره گله نداره.
بصیر
Iran (Islamic Republic of)
۰۱:۰۸ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۲
از خودت حرف در نیار. توحش پ ک ک مایه شرمساری برای همه کوردها است.
ناشناس
Turkey
۱۵:۳۲ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۱
چون وطن فروش و خائن است
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۲۲:۲۴ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۱
ترکیه رو به عنوان وطن اصلا قبول ندارن که بخولن خیانت کنن.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۵:۳۲ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۱
تروریست طبیعت! با این تفکرات پست ببینید اگر قدرتی دستشان بیوفتد چکار می کنند؟
ناشناس
France
۱۶:۰۵ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۱
گروهک تروریستی پ ک ک تو با دولت ترکیه مشکل داری درختان بی زبان را چرا آتش میزنی آه این درختان دامان این تروریست ها را خواهد گرفت
ahmet
Iran (Islamic Republic of)
۱۶:۱۵ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۱
لعنت اولسون تروریسته
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۶:۱۹ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۱
این کروهک تروریستی وحشی و کاملا بیرحم هست دولت ترکیه باید برای نابودی تک تک آنها اقدام عملی انجام دهد. در ایران هم ترورها ی زیادی بر علیه مرزبانان انجام داده اند و این گروه خائن متعلق به هیچ فرد و یا ملیتی نیستند
علی
Iran (Islamic Republic of)
۱۶:۲۷ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۱
متاسفانه کرد ها با هرکشوری که توش زندگی میکنن آشکارا وارد جنگ میشن و انتظار دارن اون کشورها بهشون آزادی های بیشتری بده. چه ایران و چه ترکیه. یا اون کشوررو بپذیرین یا این همه مردم اعتراض مدنی میکنن شما هم اعتراض کنین. آسیب رسیدن این همه محیط زیست مطمئنا ضررش علاوه بر خود ترکیه به کشورهای همجوارش هم میرسه.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۲۲:۲۹ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۱
این حرفها توی سوییس جواب میده. کدوم اعتراض مدنی توی خاورمیانه جواب داده؟ مثلا با صدام که بمب شیمیایی علیه شون استفاده کرده یا ترکیه که داعش رو علیه شون بسیج کرده چه حرفی میشه زدتا زمانی که تحت فشار قرار نگیرن؟
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۰:۱۹ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۲
برای خودت داری قضاوت می کنی اگر امکان اعتراض مدنی داشتند کار به اینجا نمی کشید - آیا خبر داری ترکهای فاشیست در قونیه یک خانواده بی گناه کرد (7 نفر زن و بچه و از همسایگان خود ) را بی رحمانه و در کمال درندگی کشتند و خانه آنها را آتش زدند یا روحانی ترکیه فتوا می دهد کردها را فقط بکشید و هیچگاه آنها را اسیر و زندانی نکنید - اما شما و فرارو نگران محیط زیست آنها هستید.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۶:۵۲ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۱
پاسخ به تیتر:
به همان دلیلی که کشاورز از همه جا مستاصل اصفهانی با بیل و کلنگ به جان خط لوله انتقال آب به یزد می افتد و جوان تحصیلکرده و دستفروش تونسی خو‌د را به آتش میکشد. شما میتوانی نبینی و‌نادیده بگیری اما نمیتوانی مطمن باشی که زمین بازی را تنها تو تعیین خواهی کرد. تعامل با همه بی معنی است اما همینکه با یک سوم جمعیتت تعاملی نداری و هنوز پابرجایی عجیب است!!
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۱:۱۲ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۲
حزب کردها به طور متوسط فقط ۷٪ رای مردم ترکیه رو دارند. این یک سوم رو از کجا آوردی؟ حتی درست باشه هم که نیست یعنی از هر ۵ کرد ترکیه فقط یک نفرشون این جماعت را قبول دارند.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۵:۲۹ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۲
درسته ، وقتي يك سوم جمعيت كشورت رو اصلا حساب نكني . اين چجور ميشه ؟! حتي اين مردمان تا دهه ٩٠ ميلادي در قانون تركيه اصلا وجود خارجي نداشتن
ما در ايران مردم ، خودشون با هم در حال تعامل هستن و حتي حكومت را به واسطه قانون و مفهوم تاريخي ملت در فلات ايران ، موظف به رعايت عدالت با همه اقوام ميكنن بازم كاستي هاي زيادي داريم . واي به حال اونجا كه اصلا. اقليت ها رو نمي بينن
سريال هاي تركيه نمود اين بي اعتنائي و حتي توهين به اقوام مختلف آن است ( در سريالي كه در مناطق مرزي عرب تشين اتفاق ميفتاد رسما و وأضح مردم آنجا را وحشي و بي منطق نشان ميداد )
شما حتي در آنهايي كه در مناطق كرد نشين يا عرب نشين اتفاق ميفته يك نغمه و آواي محلي با زبان آنها نمي بيني چه برسه به فرهنگ خاص اون مناطق
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۷:۰۱ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۱
کثافتهای بزدل بی شعور. حالا جنگل میسوزونن
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۷:۴۴ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۱
ترکیه کشوری هست که بر مبنای نژادپرستی شکل گرفته و اداره میشه. دولت این کشورنه تنها اگر آتش سوزی ای در مناطق کردنشین بشه کمکی نمیکنه بلکه پلیس جلوی مردم رو میگیره تا اونها هم اقدامی نکنن. حالا یکبار آتش سوزی توی سایرمناطق شده اصلا گیریم که عمدی هم بوده ولی آیا از حذف و کشتار و زندانی کردن سیستماتیک اقلیتها بدتره! ؟
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۱:۱۴ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۲
توحشتون حد و مرز نداره قوم مثلا اصیل و با غیرت. با این کارهاتون روز به روز از چشم همه می افتین.
محمد فقیه نوری
Iran (Islamic Republic of)
۱۰:۰۶ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۲
درسته
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۸:۳۳ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۱
تو چرا فرارو
تو ترکیه زلزله هم بیاد میندازن گردن کردها و پ ک ک
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۸:۱۵ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۲
اوسگل وقتی خود پ ک کای بی شرف علنا به گردن گرفته توی جیره خور عوضی چی می گی؟
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۹:۵۲ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۲
چی میگی واسه خودت . کردهای پ ک ک یکمشت تروریست کثافت آشغالن
ناشناس
Netherlands
۱۸:۳۷ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۱
اگه این آتش سوزی ها عمدی هست، چه کسی جنگل های ایران و عمدی آتش زده؟
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۹:۱۹ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۲
شاخه ایرانی پ ک ک یعنی پژاک
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۹:۰۸ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۱
فرارو جان، نشر نوشته های پان تورک و میت را خدمتتان تبریک عرض می کنم. راستی از قونیه چه خبر؟
ناشناس
United States of America
۱۹:۲۳ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۱
چقدر پول تبلیغات ترکیه را می گیرد که بی طرفی را رعایت نکرده و حیثیت حرفه ای خود را دارید به باد می دهید!!!
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۱:۰۰ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۲
خجالت بکشین که از توهشی در این حد حمایت میکنین.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۸:۰۹ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۲
ناشناس 19:23 داره میگه چندین بار رسما به عهده گرفتن چرا الکی چرت و پرت میگی
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۲۱:۳۵ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۱
چقدر احمقند که اعتراض خودشون رو با تخریب محیط زیست که متعلق به همه انساناست نشون میدن!
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۲۲:۰۷ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۱
تی آرتی ورلد که متعلق به ترکیه ست و همینطور شما هیچ نظری راجع به فتل و سوزاندن یک خانواده کرد در قونیه که کل دنیا رو تکون داد ولی شماها عامدانه از کنارش گذاشتید نداشتید و حالا نگران جنگل و محیط زیست شدید!؟
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۹:۴۷ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۲
هر دو ناراحت كننده و تاسف آورند
محمد فقیه نوری
Iran (Islamic Republic of)
۰۹:۵۹ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۲
قبول دارم رژیم ترکیه داره هدفمند کردها رو منقرض می‌کنه ولی برادر لطفاً جنایات پ ک ک رو بگو مگر اینکه از اعضای تجزیه طلب مدل داخلی این گروه باشی
ناشناس
United States of America
۲۲:۲۴ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۱
خخخخ فرارو کمی منصف باش. از خوزستان و منافقین کوردل چه خبر؟
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۲۲:۳۴ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۱
به این دلیل که 20 میلیون کرد ترکیه حتی از تکلم به زبان مادری شون هم. محروم هستن. 70 درصد زندانیان سیاسی و خبرنگارها از کردها هستن، کلیه احزاب کرد در ترکیه ممنوع هستن، احزاب نژادپرست بر خلاف کل دنیا در ترکیه آزاد هستن به کردها و بقیه اقلیتها از جمله علویها که اعضای برجسته پ ک ک رد تشکیل میدن حمله کنن و کمک دولتی هم بگیرن، روستاهای کردنشین تخریب میشن تا عمدا جمعیت جا به جا بشه و وقتی بهرسایر شهرهای ترکیه میرن مورد حمله نژادپرستانه قرار میگیرن. توی این شرایط عحیبه واقعا که چرا یک عده اسلحه به دست میگیرن و ازین کارها میکنن!!!!! ؟
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۲۲:۵۳ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۱
حتما آتش سوزی جنگل های کالیفرنیا هم کار طرفداران ترامپ بوده؟ امسال گرم ترین سال کره زمین بود. خشکسالی فقط مختص ایران نبود بعضی جا ها آمار بارش به مراتب کمتری داشتند مثل قزاقستان و ترکیه تاجیکستان منتها چون از قبل پر آب تر بودند حس نکردند و گرنه آن ها هم به سرنوشت ایران دچار می شوند.
osho
Iran (Islamic Republic of)
۲۳:۲۵ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۱
وقتی جنگده های ترکیه داشت قندیل رو بمباران میکرد و تمام درختها اون منطقه رو سربازان ترک از ریشه دار اورند یکبار شما اعتزاض کردی فرارو. اره به نظرم کار پ ک ک بوده کار خوبی هم کرده. وقتی که بارها به ترکیه هشدار داده نژادپرستی بس هست ولی با گلوله جواب میدی. باید به این روزها هم فکر میکردی. اردغان یک فاشیست هست. و با رفتن اون از قدرت نصف مشکلات خاورمیانه حل میشه.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۳:۲۹ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۲
کار اردوغانه میخواد به این بهانه به شهرهای کرد نشین حمله کنه پ ک ک هم دراستخدام ترکیه هست
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۸:۰۰ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۲
همچین گروهی میتونه ادعا کنه که برای منافع کشورش داره تلاش میکنه؟ منابع طبیعی متعلق به ملت ها هستند و ربطی به دولت و حکومت نداره و مربوط به نسل های بعدیست . ایا با آتش زدن منابع طبیعی ترکیه این گروه های مخالف میتونن ادعا کنن که حافظ منافع کشورشان هستند؟؟
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۸:۴۵ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۲
کشور ترکیه با نژاد پرستی و تکیه بر ضدیت و پاک سازی مردمان غیر ترک شکل گرفته است .کافیست تاریخ این کشور را از زمانی که ترک های مهاجر از حوالی مغولستان وآسیای میانه به ترکیه کنونی و کشورهای اطراف آمدند و با خوی تجاوز و کشتار شروع به ملت سازی و اشغال سرزمین های کرد ها ارمنی ها یونانی ها چرکس ها و غیره کردند را بخوانید.
در حال حاضر هم به شکل سیستماتیک و روزانه مشغول سرکوب کردها در ترکیه سوریه و عراق هستند.
اکثر جنگل های کردستان عراق و سوریه به دست ارتش ترکیه سوزانده میشود.به بهانه مبارزه با پ ک ک.
تارخ کشور فعلی ترکیه مملو از تجاوز و غارت وکشتار سیستماتیک ملت های دیگر و اشغال سرزمین دیگران است.
مجله فرارو
bato-adv
bato-adv
bato-adv
پرطرفدارترین عناوین