پیش بینی محمد صدر از نتایج تفاهم ایران و آمریکا/ امیدوارم که جنگی به وجود نیاید
عضو مجمعه تشخیص مصلحت نظام گفت: نتانیاهو، شخصا به دنبال این است که به هر شکلی این تفاهم را به هم بزند. این آقایان و خانمهای مخالف مذاکره باید ببینند که مواضعشان دقیقاً شبیه مواضع نتانیاهو است، آیا این را به نفع انقلاب و اسلام و ایران میدانند یا خیر؟
محمد صدر، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام، در گفتگویی درباره تفاهم نامه ایران و آمریکا گفت: «امیدوارم که جنگی به وجود نیاید. الان هم روندی که میبینم روند مثبتی است و فکر میکنم سیاست خارجی در جهت منافع جمهوری اسلامی ایران در حال حرکت است و امیدوار هستم که برنامهها در همین مسیر ادامه پیدا کند.»
وی همچنین با اشاره به تندرویها علیه تفاهم ایران و آمریکا بیان کرد: «اگر این افراد متوجه بودند که مواضعی که اکنون اتخاذ میکنند، عین مواضع اسرائیل است، شاید تجدیدنظر میکردند. اسرائیل هم بسیار با این روند مثبتی که ایجاد شده مخالفت میکند.»
مشروح گفت و گوی محمدصدر، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام، را بخوانید؛
شما مذاکرات سوئیس و تفاهمنامهای را که بین ایران و آمریکا شکل گرفت، چطور ارزیابی میکنید؟
در مجموع، روندی که منجر به امضای تفاهم نامه شده و مذاکراتی که در سوئیس انجام شد را مثبت میدانم و فکر میکنم که در واقع اکنون سیاست خارجی روی ریل خوبی قرار گرفته است. آرزو میکنم که در همین جهتی که تأمینکننده منافع ملی ایران و جمهوری اسلامی ایران است، انشاءالله ادامه پیدا کند.
برای اولین بار در تاریخ شاهد این بودیم که دو رئیسجمهور ایران و آمریکا بخواهند یک تفاهمنامه را امضا کنند. یک سؤالی که وجود دارد این است که چرا پیش از این چنین اتفاقی نیافتاده بود؟ آیا مثلاً بعد از سال ۹۷ نمیتوانستیم به صورت مستقیم با آمریکا مذاکره کنیم؟ چه مانعی سر راه بود؟
صدر: هر زمان، سیاستگذاران بر مبنای شرایطی که وجود دارد تصمیمگیری میکنند. اینکه در آن زمان چرا چنین تصمیمی گرفته نشد، باید دقیق بررسی شود که چه شرایطی وجود داشته است که تصمیمگیران به این نتیجه نرسیدند که چنین کاری را انجام دهند. اما اکنون، بعد از جنگ و اتفاقات اخیر، اعضای شورای عالی امنیت ملی با توجه به مشورتی که با رهبری داشتهاند، به این نتیجه رسیدهاند. این مسائل در سیاست خارجی ثابت نیست و همواره بر مبنای شرایط تصمیمگیری میشود. الآن هم بعید است که بتوان گفت شرایط مانند آن زمان است.
نتانیاهو، شخصا به دنبال این است که به هر شکلی این تفاهم را به هم بزند
شما فکر میکنید که آیا بعد از این ۶۰ روز، ما شاهد یک توافق نهایی با آمریکا خواهیم بود یا جنگ دوباره شکل میگیرد؟
خیر، امیدوارم که جنگی به وجود نیاید. الان هم روندی که میبینم روند مثبتی است و فکر میکنم سیاست خارجی در جهت منافع ایران در حال حرکت است و امیدوار هستم که برنامهها در همین مسیر ادامه پیدا کند.
شما اشاره کردید که شورای عالی امنیت ملی با اجازه رهبری و پس از مشورت با ایشان این تفاهمنامه را امضا کرده است، اما ما شاهد هستیم که یک طیفی به شدت با آن مخالفت میکنند. حتی در رسانه ملی نامههای محرمانه رهبر انقلاب را افشا میکنند. علت این مخالفتها چیست؟ چرا با تصمیم نظام مخالفت میکنند؟
حالا اسمش را بگذاریم کمدانی یا خدای نکرده مسائل دیگری که من نمیخواهم به آنها اشاره کنم، اما اگر این افراد متوجه بودند که مواضعی که اکنون اتخاذ میکنند، عین مواضع اسرائیل است، شاید تجدیدنظر میکردند. اسرائیل هم بسیار با این روند مثبتی که ایجاد شده مخالفت میکند. نتانیاهو، شخصا به دنبال این است که به هر شکلی این تفاهم را به هم بزند. این آقایان و خانمها باید ببینند که مواضعشان دقیقاً شبیه مواضع نتانیاهو است، آیا این را به نفع انقلاب و اسلام و ایران میدانند یا خیر؟ اگر مقداری عقل و بینش را در تحلیلها و نظرات خود وارد کنند، فکر میکنم به این نتیجه برسند که مواضع صحیحی ندارند.
باید یاد بگیریم که نظر مخالف را هم تحمل کنیم
فکر میکنید مخالفت این طیف تا کجا پیش برود؟
این مواضع هست و باید یاد بگیریم که نظر مخالف را هم تحمل کنیم، اما با روشهای مسالمتآمیز، گفتوگو و اقناع به آنها بقبولانیم که مواضعشان در جهت منافع ایران و جمهوری اسلامی ایران نیست.
آینده سیاسی طیف تندرو را چطور پیشبینی میکنید؟
متأسفانه تندروها نه شناخت دقیقی از سیاست دارند، نه شناخت دقیقی از منافع ملی دارند، نه شناخت دقیقی از وضعیت اقتصادی کشور دارند و نه شناخت دقیقی از وضعیت مردم. اینکه یکسری مواضعی اتخاذ میکنند که به ضرر همه این مواردی است که عرض کردم، جای تأسف دارد. امیدوارم که انشاءالله با مطالعات بیشتری که انجام میدهند، مقداری در مواضع خود تجدیدنظر کنند.
جلسات مجمع تشخیص مصلحت هنوز تشکیل نشده است
اگر با توجه به این تفاهمنامه تحریمها برطرف شود و ما تا ۶۰ روز بتوانیم نفت خود را بفروشیم، تکلیف FATF هم مشخص خواهد شد؟
طعبیتا این موضوعات در کنار هم ادامه پیدا میکنند. حتماً بحث FATF دوباره مطرح خواهد شد و احتمالاً وزارت اقتصاد این موضوع را دنبال خواهد کرد و به سمتی خواهد رفت که انشاءالله ایران از لیست سیاه خارج شود.
جلسات مجمع تشخیص برگزار میشود که این موضوع هم در آن مطرح شود؟
هنوز که جلسات تشکیل نشده است، اما احتمالاً بعد از این اتفاقات جلسات مجمع تشخیص تشکیل شود.