تغییر چهره شهباز شریف پس از گفتوگوی کوتاه با عراقچی؛ ماجرا چه بود؟
پیش از آغاز رسمی گفتگوهای ایران و آمریکا در سوئیس، وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی برای لحظات کوتاهی وارد اتاق شد، چند کلمهای با نخستوزیر پاکستان صحبت کرد و سپس از محل بیرون رفت.
فرارو- اتاق برگزاری گفتوگوهای چهارجانبه ایران، آمریکا، قطر و پاکستان هنوز وارد مرحله رسمی مذاکرات نشده بود و اعضای بلندپایه هیئتها مشغول گفتوگو بودند که عباس عراقچی وارد شد و مستقیم به سراغ شهباز شریف، نخستوزیر پاکستان، رفت. او چند جمله کوتاه با شریف رد و بدل کرد و پس از آن، حالت چهره نخستوزیر پاکستان بهطور محسوسی تغییر کرد.
به گزارش فرارو، این گفتوگو در حالی انجام شد که کمی آنسوتر، جی.دی ونس، معاون رئیسجمهور آمریکا، مکالمه عراقچی و شریف را زیر نظر داشت. زمانی که عراقچی به سمت خروج از اتاق رفت، ونس نیز خود را به شهباز شریف و فیلدمارشال عاصم منیر رساند. این تصاویر اندکی پیش از اعلام رسمی آغاز مذاکرات منتشر شد. پس از آن نیز تصاویر دیگری منتشر شد که نشان میداد خبرنگاران و تصویربرداران در حال ترک اتاق محل برگزاری گفتوگوها هستند.
درباره اینکه عراقچی در آن لحظه به نخستوزیر پاکستان چه گفته، دو روایت مطرح شده است. بر اساس روایت نخست، عراقچی به شریف اطلاع میدهد که هیئت ایرانی در مراسم عکس رسمی آغاز مذاکرات حاضر نخواهد شد؛ عکسی که در صورت ثبت، برای نخستین بار پس از ۴۷ سال دو مقام عالیرتبه ایران و آمریکا را در یک قاب قرار میداد. روایت فرعی میگوید هیئت ایرانی به طور کلی با حضور آمریکاییها مقابل دوربین حاضر نمیشود.
روایت دوم نیز حاکی از آن است که همزمان با تهدیدهای دونالد ترامپ علیه ایران در آستانه آغاز مذاکرات، عراقچی به نخستوزیر پاکستان اطلاع داده که هیئت ایرانی تصمیم به ترک مذاکرات گرفته است.
پس از آنکه این لحظه مورد توجه کاربران و رسانهها قرار گرفت، باراک راوید، خبرنگار اسرائیلی پایگاه آکسیوس، در شبکه اجتماعی ایکس نوشت: «یک مقام آمریکایی به من گفت که نمایندگان ایران پیشتر با حضور خبرنگاران در ابتدای جلسه موافقت کرده بودند. این مقام آمریکایی ادعا کرد که آنها حتی رسانههای دولتی را نیز برای پوشش خبری با خود آورده بودند و از قبل برای این رویداد آماده شده بودند. با این حال، با مشاهده تعداد زیاد خبرنگاران حاضر در محل، جلسه را ترک کردند و سپس روایتی نادرست از ماجرا را از طریق رسانههای دولتی منتشر کردند.» این ادعا تاکنون از سوی مقامهای ایرانی تأیید نشده و روایت رسمی تهران درباره علت ترک محل مذاکرات منتشر نشده است.
![]()
آخرین بار که تصویری از دو مقام ارشد ایران و آمریکا در یک قاب ثبت شد، به دوران مذاکرات برجام بازمیگردد؛ زمانی که محمدجواد ظریف و جان کری، وزیران امور خارجه وقت دو کشور، در کنار یکدیگر قرار گرفتند.
هیئت دیپلماتیک ایران صبح دوشنبه زوریخ را به مقصد تهران ترک کرد، اما مذاکرات کارشناسی به ریاست کاظم غریبآبادی همچنان ادامه دارد.