آقای دولت! طاقت مردم در برابر گرانی ها دارد تمام می شود
دولت میخواهد کسری بودجه لازم برای افزایش رقم کالابرگ را از محل یارانه حذف شده نان تأمین کند، اما علاوه بر تورم جدید، نان را که آخرین مولفه معیشتی درامان مانده از گرانیهاست، از سفره مردم دریغ میکند.
روزنامه اطلاعات در یادداشتی به تصمیم دولت درباره حذف یارانه نان پرداخته است. در بخشی از این یادداشت آمده است: «دولت و وزارت جهاد کشاورزی در اقدامی سوال برانگیز و بی موقع به سراغ حذف یارانه نان رفتهاند تا یارانه نان در کالابرگ الکترونیک ادغام و تخصیص یابد که به معنی افزایش قابل توجه بهای نان خواهد بود.
دولت میخواهد کسری بودجه لازم برای افزایش رقم کالابرگ را از محل یارانه حذف شده نان تأمین کند، اما علاوه بر تورم جدید، نان را که آخرین مولفه معیشتی درامان مانده از گرانیهاست، از سفره مردم دریغ میکند.
هیچ الگوی اطلاعاتی نخواهد توانست مقدار مصرف نان در خانوارهای مختلف را پیشبینی کند و دولت ناچار به تعیین تعداد استانداردی نان در کالابرگ خواهد شد که مازاد آن باید به نرخ آزاد خریداری شود.
حذف یارانه نان در شرایط جاری، اقدام بسیار خطرناکی است که پیامدهای سیاسی، اجتماعی، اقتصادی و امنیتی گستردهای دارد. مردم از افزایش مداوم قیمتها به ستوه آمدهاند و تحمل گرانی جدید درباره نان که آخرین سنگر حفظ معیشت حداقلی برای بسیاری اقشار است را ندارند.
برای افکار عمومی جای سوال است که چرا وزارت جهاد کشاورزی اقدامی برای کاهش حقوق دولتی و تعرفههای گمرکی واردات غذا یا کاهش مالیات کالاهای اساسی نمیکند و گرانیها را به مردم منتقل میکند.
دولت و وزارت جهاد کشاورزی بهای کودهای شیمیایی و سم و بذر را افزایش میدهند و بعد این گرانی را از طریق تولیدکننده به مردم تحمیل و اسمش را حمایت از تولید میگذارند.
افکار عمومی نتیجه میگیرد که الگوهای قبلی مسئولان برای گرانی غذا درباره نان هم تکرار میشود و باید به دولت هشدار داد که طاقت مردم پایان یافته و شوک نان، بسان پاس گل به دشمن کمین کرده خواهد بود.»