bato-adv
کد خبر: ۵۰۳۷۷۳
فقدان استراتژی نسبت به افغانستان در یک جریان سیاسی

صدای پنجشیر بالاخره به گوش اصولگرایان رسید

صدای پنجشیر بالاخره به گوش اصولگرایان رسید
در روز‌های گذشته هم از صدا‌و‌سیما انتقاد شده بود که چرا درباره مقاومت در پنجشیر در قبال طالبان و محاصره با ادوات برجای‌مانده از ارتش آمریکا لحن سردی دارد، اما گویا در اخبار ساعت ۱۴:۰۰ روز شنبه ۱۳ شهریور از تعبیر «مقاومت» استفاده و به احمد مسعود و کشته‌های طالبان هم اشاره شد.
تاریخ انتشار: ۰۰:۵۴ - ۱۵ شهريور ۱۴۰۰

‌بالاخره گویا خبر مقاومت دره پنجشیر به رسانه‌های اصولگرا هم رسید! اصولگرایان که در چند وقت اخیر در برابر رخداد‌های طالبان واکنش‌های مقطعی رفت و برگشتی دارند، به‌جای یک استراتژی واحد مدام تاکتیک عوض می‌کنند.

به گزارش شرق؛ یک بار می‌گویند طالبان تغییر کرده، شیعیان را نمی‌کشد و جنبش اصیل منطقه است. اما بعدا پشیمان می‌شوند و آن‌ها را تروریست و جنایتکار می‌نامند. یا به بهانه اینکه سیاست ما عدم دخالت در سیاست داخلی افغانستان است، اخبار دره پنجشیر و مقاومت احمد مسعود، فرزند احمدشاه مسعود را بایکوت خبری می‌کنند. اما حالا آش آن‌قدر شور شد که گویا بالاخره سکوتشان را شکستند.

صداوسیمایی که جشن بدرقه تابوت آمریکایی‌ها از سوی طالبان را شادی مردم افغانستان از خروج آمریکایی‌ها ترجمه می‌کرد، درباره احمد مسعود سکوت پیشه کرده یا حتی در برنامه‌های کارشناسی به انتقاد تلویحی از او پرداخته بود، حالا نگاه خبری محتاطانه‌ای به احمد مسعود داشته است.

کیهان که همواره در دفاع از جنبش‌های اسلامی منطقه قلم می‌زند، اینجا وقتی می‌خواهد به ماجرای مقاومت فرزند احمد شاه مسعود اشاره کند، بدون جانبداری که مدل یادداشت‌های مرسوم این روزنامه است، صرفا به ارائه گزارش از اوضاع افغانستان به نقل از خبرگزاری‌های رسمی و حساب‌های کاربری افراد می‌پردازد.

این روزنامه نوشته است: «طبق اخبار تأیید‌نشده کشمکش میان طالبان بر سر سهم‌گیری از قدرت آغاز شده است. برخی منابع نیز اعلام کرده‌اند گروه حقانی علیه «ملاهبت‌الله» کودتا کرده است.... گزارش‌ها از ولایت پنجشیر هم حاکی است نبرد‌ها به‌شدت بین نیرو‌های طالبان و نیرو‌های «احمد مسعود» ادامه دارد».

این روزنامه از قول حساب کاربری «احمد مسعود» نوشت: «مقاومت ادامه دارد و ادامه خواهد یافت. من اینجا برای خاکم هستم و از عزت آن دفاع می‌کنم... کودکان در کابل از تیراندازی هوایی می‌ترسند، وقتی پنجشیر هنوز فتح نشده چه لزومی به تیراندازی هوایی است؟».

‌در روز‌های اول قدرت‌گرفتن طالبان کیهان نوشته بود که طالبان تغییر رویه داده و با طالبانی که روزگاری سر می‌برید، فرق کرده، اما بعد از بالا‌گرفتن موج اعتراضات نوشت: «درحالی‌که... ویدئو‌های زیادی از کشتار دوباره شیعیان به دست شبه‌نظامیان طالبان منتشر شده است. این گروه در پیامی به شیعیان هرات مدعی شد که اگر آن‌ها توانایی تأمین امنیت مراسم محرم را ندارند، این گروه برای تأمین امنیت این مراسم آمادگی دارد...».

سایت اصولگرای «مشرق» هم ۱۴ تیر با سخنگوی این گروه تروریستی مصاحبه کرده و ذبیح‌الله مجاهد در جریان این گفتگو با بیان اینکه «ایران به ما اعتماد کند»، از پرهیز طالبان از جنگ گفته و تضمین داده که خاک افغانستان محلی برای حمله به دیگر کشور‌ها نشود. روزنامه جوان نیز عکس یک شماره ۱۵ تیر خود را به طالبان اختصاص داد و به نقل از آنان نوشت که «اصلاح شده‌ایم».

در روز‌های گذشته هم از صدا‌و‌سیما انتقاد شده بود که چرا درباره مقاومت در پنجشیر در قبال طالبان و محاصره با ادوات برجای‌مانده از ارتش آمریکا لحن سردی دارد، اما گویا در اخبار ساعت ۱۴:۰۰ روز شنبه ۱۳ شهریور از تعبیر «مقاومت» استفاده و به احمد مسعود و کشته‌های طالبان هم اشاره شد.

خبرگزاری صداوسیما به نقل از شبکه تلویزیونی العالم، احمد مسعود، فرمانده جبهه مقاومت ملی افغانستان و فرزند احمد شاه مسعود، سقوط دره پنجشیر را تکذیب و تأکید کرد تا او زنده است، این اتفاق رخ نخواهد داد.

این درحالی بود که در روز‌های قبل خبرنگار خبرگزاری صداوسیما از کابل گزارش داده بود که تیراندازی شدید در کابل در جریان است. او گفته بود که هنوز مشخص نیست که این تیراندازی هماهنگ طالبان برای چیست. درحالی‌که شبکه تلویزیونی الجزیره مباشر با پخش تصاویری از تیراندازی هوایی طالبان در کابل اعلام کرده بود که این تیراندازی به مناسبت سقوط دره پنجشیر است.

گزارشگر صداوسیما در نخستین گزارش‌های ارسالی خود بعد از سقوط دولت غنی گفته بود: طالبان کوچه‌هایی که به خاطر زندگی مقامات در آن‌ها بسته شده بود، باز کرده است. اقدامات آن‌ها مثبت بوده است. او در گزارش خود آورده بود که تاکنون گزارشی از اذیت و آزار مردم و تعرضی به نهاد‌های دیپلماتیک دیده نشده است. بانک‌ها، دانشگاه‌ها، مدارس و بزرگ‌ترین بازار صرافان فعلا تعطیل است. خدماتی مانند برق، اینترنت و تلفن مانند روز‌های گذشته است.

اول شهریو‌رماه هم کارشناس برنامه جهان‌آرای شبکه افق در اظهاراتی به مواضع پسر احمد شاه مسعود درباره طالبان واکنش نشان داد و از احمد مسعود تلویحا انتقاد کرده و گفته بود اگر درگیری نظامی بین نیرو‌های احمد مسعود و طالبان صورت بگیرد، مقصرش فرزند احمد شاه مسعود است و خسارت‌دیدگان اصلی این اتفاق هم مردم افغانستان هستند. او در ادامه هم گفته بود که تقریبا پیروز این صحنه معلوم است!

نکته جالب‌تر اینکه در‌حالی‌که سخنگوی طالبان در شبکه افق یا برخی رسانه‌های خبری متعلق به اصولگرایان حضور دارند، اما هیچ خبری از گفتگو با احمد مسعود و چهره‌های نزدیک به او حتی در ایران نیست. افرادی مانند حسین جعفریان هم هرشب در صفحه اینستاگرامش درباره رخداد‌های افغانستان برنامه زنده دارد و حتی از نزدیکان احمد مسعود و فعالان سیاسی و نظامی در دره پنجشیر هم برای حضور در برنامه زنده دعوت به عمل می‌آورد.

برخی جریانات نزدیک به اصولگرایان اخیرا در توییتر مدعی ارتباط احمد مسعود با صهیونیست‌ها شده بودند یا اعلام می‌کنند که، چون برخی شبکه‌های تلویزیونی لندن‌نشین از احمد مسعود و مقاومت دره پنجشیر در برابر طالبان حمایت می‌کنند، پس ما نباید از او حمایت کنیم! این رویه با انتقاد شدید حسین جعفریان، کاردار سابق سفارت ایران در افغانستان و از یاران احمد شاه مسعود روبه‌رو شده بود. او گفته بود چرا سراغ من نمی‌آیید و واقعیت را از من جویا نمی‌شوید!

انتظار می‌رود با سخنان اخیر رئیسی که گفته «سرنوشت افغانستان باید توسط مردم این کشور تعیین شود و باور داریم اگر آمریکایی‌ها در این زمینه فتنه‌گری نکنند، این مسئله به‌سرعت حل‌وفصل خواهد شد» دیگر اصولگرایان و رسانه‌هایشان هم سیاست یکدست‌تری در مواجهه با رخداد‌های اخیر افغانستان در پیش بگیرند.

ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۵:۲۸ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۵
چون اصوليها خوشحال هستن كه آمريكانيروهايش راازافغانستان خارج كرده.!
ناشناس
Germany
۱۴:۳۶ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۵
آقا جان این چه کرمیه شما اصلاحطلبهای خائن دارید؟ احمد مسعود رسما و کتبا مقاله نوشته و از آمریکا و انگلیس و فرانسه کمک خواسته نه از ایران. آدم اسرائیل رفیق جون جونی احمد مسعوده. چه مرضیه اصلاح طلبها دارن ایران رو بفرستن درگیری با طالبان برای حمایت از کسی که اصلا از ایران کمک نخواسته و شیفته غربه؟ چرا خیانت شماها تموم نمیشه. چرا شماها از روی زمین محو نمیشید بی شرفها.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۶:۲۵ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۵
این ها که شما گفتید همش دروغ رسانه ای هستش . من خودم ازش تو لایو جعفریان شنیدم از ایران درخواست حمایت کرد و در مورد تغییر رفتار طالبان با ایران هشدار داد. منبع موثق اخبارتون پیج های زرد نباشه.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۶:۲۷ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۵
چقدر زشته آدم بدون تحقیق هر خبر احمقانه ای رو شنید باور کنه هی بلغور کنه .اگر حمایت اسراییل و آمریکارو داشت چرا در نهایت تنهایی همه عین مور و ملخ ریختن سرش؟ شما اصولگراها مسلمون نیستید؟؟؟؟
سعید
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۳۰ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۵
سلام و درود به مردم مظلوم افغانستان. در مورد احمد مسعود و چرایی سکوت هوشمندانه و عدم حمایت ایران از او یکی از دلایل کارنامه این طیف وقتی به قدرت رسیدن در برخورد با شیعیان هست. لطفا حادثه محله افشار رو مرور کنید تا اینها رو بهتر بشناسید.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۶:۲۸ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۵
در مورد محله افشار بیشتر تحقیق کن . رسانه ها پر شده از دروغ ووش شما مجانی خریدارشونه
آریو برزن
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۵۱ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۵
اگر چاپ بکنی باید بگم که تو مملکت ما چیزی به نام اصلاحات و اصلاح طلب وجود نداره و توهم درآمده از داخل اصل اصولگرایی بیش نیست.....
امين ميرزائى
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۲۹ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۵
ببخشین ! من ممنوع القلم شدم !؟ ممنون از لطفتون .
مجله خواندنی ها
انتشار یافته: ۷۱
شهروز
Iran (Islamic Republic of)
۰۱:۱۷ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۵
طالبان قوم وحشی هستند. این گروه اگه کمی ساکتند بخاطر به رسمیت شمرده شدن است
گول این وحشیها را نخورید سیاستمداران اصولگرا. راست گرا و....
خسرو
Iran (Islamic Republic of)
۰۱:۵۶ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۵
نمیدانم چرا از روز اول که طالبان در حال پیروزی بود اصلاحطلبان درخواست حمله و مداخله ایران در افغانستان بر علیه طالبان را داشتند و هنوز هم ول کن نیستند و میخواهند ایران جا پای آمریکا بگذارد که فرار کرده و آمریکا هم همین خواسته را دارد
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۰۴ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۵
مثل اینکه خیلی طالبان دوست داری! خیلی هم عقیده هستید، ما که همه جا فضولی میکنیم چرا نباس از مردم فلک زده افغانستان دربرابر طالبان حمایت کنیم، مگه مسلمون نیستن مردم افغانستان، طالبان فرقی با داعش نداره
جمشید
Iran (Islamic Republic of)
۰۵:۰۰ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۵
خلاصه دشتی هم در جنگ پنچشر کسته سد ولی ابی از اصلاح طلبان بی عرضه برای رفتن به افقانستان برای جنک با طالبان گرم نشد چقدر پست ودروغگو هستند اینذجماعت
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۳۳ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۵
درپاسخ جمشید : تو هم یک کلاس نهضت سواد آموزی برو !!!!!
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۲۶ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۵
جمشید !!خسرو!!
چرا اسماتونو عوض کردید !
بچه ها شما برای من همون
اکبر و احمدید.
کارشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۶:۰۳ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۵
وقتی افغانستان و مردمش در مقابل طالبان هیچ مقاومتی چشمگیری نکردند کاسه داغ تر از شدن برای خطرناک تر از جنگ ایران و عراق است ایران سنگ اشرف غنی رو به سینه بزنه که آب هیرمند رو به روی سیستان بست و گفت اگر آب می خواهید باید نفت بدهید! در حالیکه ایران حق آب داشت. کشورهای حوزه خلیج فارس مخصوصا عربستان و اسرائیل شدیدا شیفته درگیری ایران با افغانستان را دارند تا ایران رسما و دائما درگیر باشد تا کشتار مسلمانان شیعه در یمن و لبنان و عراق و غافل شود البته دشمنان ایران با هدف ایجاد یک دولت متخاصم علیه ایران که بتواند آن را کنترل کند با هم توافق کرده اند
بهترین گزینه برای حمایت از پنجشیر روسیه و تاجیکستان می باشد نه ایران
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۴۴ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۵
مردم افغانستان چطوری با دولت فاسد و دست خالی با طالبان مسلح شده توسط پاکستان بجنگن‌!؟
محمد کیخا
Iran (Islamic Republic of)
۰۶:۱۳ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۵
سلام دوست داشتم طالبان به ایران حمله میکردن و اصلاح طلبان که امروز زبان شون باز شده به طعنه بعد ببینم سوراخ موش رو چقدر میخرن نه غزه نه لبنان رو سر میدن یانه کسی تو مملکت نیست دهان این بی وجدان ها رو گل بگیره
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۶:۱۶ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۵
شما چرا تو درو دیوارین، اصلاح طلب واس مردم یعنی گریز ناچیز از طرز فکری که ازش متنفرن، هیچ وقت اصلاح طلب نماینده هیچ قشری از مردم نیست، به کی تیکه میندازی الان، الان خودتونیدو خودتون، اصلاح طلب حنای شما بود که دیگه رنگ نداره
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۶:۱۶ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۵
در مورد رشادت جوانان آذربایجانی هم که سرزمین مادریشان را از دست ارامنه جنایتکار می گرفتند اینها منفعل بودند و حتی گاهی از ارامنه به جای مسلمانان آذربایجانی دفاع میکردند
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۰۸ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۵
ببین ارمنی ها حیا و دینشون بیشتر از طالبان! وقتی خبر جنایات طالبان رو میخونم از مسلمون بودن خودمون شرمگین میشم
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۶:۲۶ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۵
علت اصلی اینه احمدمسعودقبل ازهرچیزازامریکاکمکخواست وایران ب کسیکه امیدش امریکاست کمک نمیکنه چون نهایتش کشوری میشودمثل امارات وسایرعربها
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۵:۰۹ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۵
دوئیتی بین طالبان و آمریکا نمی یینم
البته به نظر شخصی بنده
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۶:۳۱ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۵
چی شده یک عده که تا دیروز شعار نه غزه و نه لبنان را سر میدادن امروز دلواپس افغانستان شدن .هر جا این جماعت از کسی و یا جریانی دفاع کردن مطمئن باشین بوی تزویر یا خیات یا درویی میاد و یه سرش میرسه به خیانت علیه ایران و ایرانی شما جماعت اصاح طلب که نه.... افتضاح طلب لطفا تا اطلاع ثانوی سکوت اخطیار کنین سنگین ترین
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۴۵ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۵
چرا شما همفکران شما اینقدر با ادب هستند؟
جلال
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۰۹ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۵
پیدا کنید ارتباط آقایان تندرو و شقیقه اصلاح طلب ها را.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۴۰ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۵
درپاسخ 06:31, تو دیگر دم از ایران وایرانی نزن , تنها چیزی که برای تو وهمفکرانت اهمیتی نداشته وندارد , ایران وایرانی ومنافع ملی ایران است
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۶:۴۹ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۵
آخر داستان اینه که احمد مسعود، این جوان شریف کشته میشه ولی روسیاهیش تا ابد به اصولگراها خواهد ماند.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۵۷ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۵
برو حادثه ی افشار رو بخون ببین کی روسیاه است!
محمد فقیه نوری
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۵۰ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۵
هردو درست میگید
ع م
Iran (Islamic Republic of)
۰۷:۳۴ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۵
به اینا میگن نون به نرخ روز خور همیشه مطابق منافعشان عمل کردند نه حق و انسانیت
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۷:۳۷ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۵
ان الله لكم المرصاد
علی
Iran (Islamic Republic of)
۰۷:۵۰ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۵
حال آدم از شما اصلاح طلبای وطن فروش به هم میخوره
ناشناس
Germany
۱۲:۱۱ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۵
چنبار این کامنتو با اسمای مختلف تکرار میکنی؟
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۰۸ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۵
جناب علي،اين دوجناح بأهم دوست فاميل هستن،فقط باتوجه به سلايق ما مردم به دوگروه تقسيم شدن ،تازيادغصه نخوريم.!خخخ
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۷:۵۶ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۵
ای کاش حاج قاسم الان زنده بود
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۱۰ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۵
من حاضرم باطالبان بجنگم.
ناشناس
United States of America
۰۸:۱۰ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۵
سیاست چه کثیف است
جمشید
Iran (Islamic Republic of)
۰۸:۱۰ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۵
اصلاح طلبان بی عرضه صدای پنچشیر را هم شنیدند ولی عزم کمک نکردند ننگ بر شما . نه پنجشیر .نه کابل .جانم فدای زابل
ali
Iran (Islamic Republic of)
۰۸:۱۴ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۵
اصلاح طلبان عزیز هم که مدام داد میزدند چرا در سوریه و عراق و لبنان کمک می کنید و بودجه مملکت را اونجا خرج می کنید؟ الان می فرمایند چرا نمیرید در افغانستان به این مردم مظلوم کمک کنید.؟البته اصلاح طلبان عزیز یک روحیه نوع دوستی دارند و انشالله خودشون یک لشکر تشکیل میدند و میرند افغانستان و افغانستان را نجات میدند.!!!! خوشم میاد شما اصلاح طلبها و اصولگرایان با اینکه دیگه مردم از جناحی بازی شماها به ستوه امده اند هنوز هر کدام خودتون را پیش مردم امین و مشکلگشا میدونید.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۴۸ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۵
من اصلاح طلب نیستم ولی شما اصول گراها مردم به این روز انداختید
محمد فقیه نوری
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۵۱ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۵
جمع کنید اصول گرا اصلاح طلب بازی تون رو
امانی
Iran (Islamic Republic of)
۰۸:۳۲ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۵
روزنامه شرق نویسنده محترم با این مطلبت اذعان کردی که هیچ چیزی از واقعیات افغانستان نمیفهمی اول اینکه احمد مسعود خودش بارها اعلام کردو امریکاییها وغرب وحتی صهیونیستها را به کمک طلبیددوم اینکه اساسا ایران نباید از هیچکدام طرفهای در گیر حمایت کنه چرا که هردوطرف یا وابسته به غرب وصهیونیستها هستند یا وابسته با پاکستان وعربستان وامارات ودرنهایت هم وابسته به امریکا البته طالبان بنا بر مقتضیات زمان وصد البته دستور اربابانشان تغییراتی در راه وروش خود داده اند وحتی دوگرروه هستند طالبان افغان تبار وطالبان پاکستان تبار یا همان گروه حقانی که البته تندرو تر هستند وبالاخره تحلیل گر هم که باشی ازاین چرخش مواضع طالبان افغان تبار راست یا دروغش فعلا برداشت مثبت میکنی البته نه صرفا حمایت خاص تا بعدا باید دید چه پیش می اید
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۸:۴۲ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۵
لعنت بر سیاست
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۸:۴۳ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۵
فَاللَّهُ‌ خَیْرٌ حَافِظاً وَ هُوَ أَرْحَمُ‌ الرَّاحِمِینَ‌
همه با هم برای سلامتی احمد مسعود دعا کنیم.
خیلی مظلومانه جلوی تروریست ها مقاومت می کنه.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۸:۵۲ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۵
خدا به داد مردم قهرمان پنجشیر برسد.و فرزند خلف احمدشاه مسعود قهرمان ملی افغانستان را از شر طالبان تروریست محفوظ کند.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۹:۰۹ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۵
اصولگرایان از پاکستان و ترکیه می ترسند
اسماعیل
Iran (Islamic Republic of)
۰۹:۱۲ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۵
آیا کسی صدای هل من ناصر ینصرونی احمد مسعود را نمیشنود؟
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۰۰ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۵
شما اگر شنیدی بگو آدرس افغانستان رو برات بفرستم برای یاری احمد مسعود به افغانستان بری
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۹:۱۷ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۵
همچنانچه داعش ساخته و دست پرداخته و پرورده آمریکا و حامیانش است طالبان هم دست پرورده آنها برای مبارزه با مسلمانان میانه رو منطقه و مخصوصاً مقابله با ایران و محاصره آن است!
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۹:۳۰ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۵
یعنی دروغگو تر از اصلاح طلبان هیچ کسی رو زمین نیست.کجا اصولگرایان طالبان رو خوب میدونستن؟مگه قراره هرجا بدی باشه ما بپریم باهاشون بجنگیم؟اصلا جنگ در افغانستان آخرش برامون چی داره که قاطیش بشیم؟شما اگه دلتون جنگیدن تو افغانستان میخواد خودتون برین بجنگین البته عرضه میخواد که شما ندارین.ولی اصولگرایان هر جایی منافع ملی به خطر بیفته حضور دارن نه رخداد های هیجانی.اینقدر هم از این روزنامه دروغگوی شرق (بخونید غرب) مطلب نذارین چون آبروی نداشته حامیان حسن بیشتر میره.البته بهتون حق میدم چون پیام مردم تو انتخابات پوکوندتتون
محمد فقیه نوری
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۱۵ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۵
برادر هموطنان افغانمان دارن می‌میرند شما ساکت شدید و گیر دادید به دار دسته حسن فریدون
خبر خوان
Iran (Islamic Republic of)
۰۹:۴۲ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۵
شمایی که دست به قلم شده اید چه هدفی از درج این متن دارید ؟ آیا باید جانب داری مقاومت پنجشیر رو کرد ؟ یا جانب داری گروه طالب ؟ بس کنید این مزخرفات رو بذارید کمی نفس راحت بکشیم نکنه انتظار دارید به افغانستان هم لشکر کشی کنیم و طرف دعوا یکی از گروه ها بشیم بس کنید دیگه
ناصر
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۵۸ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۵
لشکر کشی نه ولی وادادگی وبی عملی هم کار درستی نیست.افغانستان به ایران از هر جهت نیازمند است زیرا کشوری محصور در خشکی است و علی الخصوص به نفت ودر آینده به گاز ایران نیاز دارد. بندر جابهار برای هر دو طرف از جهت ترانزیت کالا بسیار مهم است. پاکستان هم به دلیل نداشتن زیر ساختهای جاده ای نمی تواند جایگزین به صرفه ای در مقایسه با ایران شود. اینها وموارد دیگر می تواند برای فشار به طالبان کافی باشد ونیاز به لشکرکشی هم نیست.
متولد 35
Iran (Islamic Republic of)
۱۰:۱۲ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۵
یک جو غیرت داشته باشیم.این طالبان ده نفر از عزیزانمان را در سفارت کشت.اعمال انتحاریشونو تو بازارها فراموش نکنید.افکار بسته متحول نخواهند شد.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۰۱ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۵
شیر مرد غیرتی اینجا چرا نشستی برو افغانستان بجنگ!!!
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۳۲ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۵
ارتش پاکستان داره به پنجشیر حمله هوایی میکنه
ولی ایران نظاره گر هست
فردا همین طالبان با تجهیزات آمریکا و پاکستانی به ما حمله میکنه
چرا میزارین یه گروهی مثل طالبان کنارتون قدرت بگیره؟؟؟
باقر
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۱۳ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۵
چیزی که واضحه اگر آمریکا خودش نمی خواست و دسیسه جدیدی در کار نبود 200 سال دیگه هم از افغانستان بیرون نمی رفت. آمریکا به کمک پاکستان و طالبان برای جمهوری اسلامی ایران نقشه ها داره.
سید حسن
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۰۳ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۵
بازهم توهم توطئه
محمد فقیه نوری
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۱۷ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۵
هرکس بر نسل کشی برادران تاجیک مان سکوت کند بر مرگ ایران رضایت داده
ناصر
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۴۶ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۵
نمیدانم چرا محبت این جوان(احمد مسعود) در دل ما ایرانیهاست؟!خدا یاریش کند. مدعیان دفاع از مظلوم کجایند؟
نعره های الکی و دروغینشان گوش فلک را پر کرده بود.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۴۶ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۵
این نظر شماست
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۲۸ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۵
وارد شدن و اصلا اسمی از افغانستان آوردن فرو رفتن به باطلاقی است که دیگر از آن بیرون نتوان آمد. خدا بیامرزد دکتر حسن حبیبی را که در جریان مزار شریف با وجودی که همه مسئولین یعنی همه و همه راه دیگری بلد نبودند باعث جلوگیری از جنگی خانمانسوز شد. آمریکا باآن عظمت و همچنین روسها از پس این ها بر نیامدند ما که جای خود داریم.
بهروز
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۴۹ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۵
شما که شعارنه غزه نه لبنان سرمیدادید الان خفه شید لطفا
خیلی دلتون میسوزه برید بجنگید
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۰۲ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۵
آنچه به چشم می آید اینکه پسر احمد شاه مسعود ، مانند پدرش نیست.
پدر اکثر عمر خود را در همان پنجشیر گذراند و با روسها و حکومت مرکزی جنگید.
اما ظاهرا این پسر مدتها در آمریکا زندگی کرده است ! فرهنگ غربی و تمایل به غرب دارد.
البته این دلیل نمی شود که مورد حمله و نسل کشی قرار بگیرند. بهترین حالت میانجیگری پاکستان و ایران، برای پایان جنگ در پنجشیر و شناخته شدن حقوق ساکنان پنجشیر، توسط طالبان است...
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۳۲ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۵
چرت و پرت نگو ،در مشهد درس خوانده و زندگی کرده، از چیزی که خبر نداری حرف نزن
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۰۰ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۵
جوک نگو بیشترش عربستان بوده، درضمن پاکستان حامی طالبان بوده اگر ارتش پاکستان نبود طالبان نمیتونست پنجشیر رو بگیر، خداوکیلی اول قرصاتو نو بخورید بعد پیام بذارید، طالبان هزار بار بدتر از آمریکاست
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۰۴ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۵
كاش بايدن بي بخارنيروهاي خودراازافغانستان خارج نمي كرد.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۱۰ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۵
چون اصولگرایان مشغول جمع آوری جسدهای متعفن اصلاحات چی های غرب گدا بودند .تازه وقت کردند.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۲۶ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۵
اصولگرایان به دنبال تقسیم غنایم و پست های جدید هستند عزیزم .
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۳۷ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۵
بله شما اصولگراها جسدها متعفن دولت احمدی نژادتون رو هم جمع کنید.
خدا جای حق نشسته.
ولی خب رو نیست که سنگ ............
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۵:۴۲ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۵
چرا اکثرا همفکران شما این جملات مودبانه ! به کا می برند؟
مجله فرارو
bato-adv
bato-adv
bato-adv
bato-adv
پرطرفدارترین عناوین