bato-adv
bato-adv
bato-adv
کد خبر: ۴۷۲۳۹۹
آیا «دهه هشتادی ها» و «دهه نودی ها» متفاوت عمل می‌کنند؟

«نسل Z» و آینده سیاست در ایران

«نسل Z» و آینده سیاست در ایران
دوره‌های گوناگون کنش سیاسی در ایران، با دوره‌های مختلف نسلی همخوانی دارد: متولدین دهه ۱۳۵۰، ستون اصلی دفاع از کشور در جنگ با عراق بودند؛ متولدین دهه ۱۳۶۰، به شدت سیاسی بار آمدند و در سراسر دهه ۱۳۷۰ کنش سیاسی داشتند و «دهه هفتادی ها» فضای تا حدی گشایش یافته اقتصادی در ایران را تجربه کردند. اما «دهه هشتادی ها» و «دهه نودی ها» یی که در سال‌های پرآشوب سیاسی و اقتصادی ایران متولد شده و بالیده اند، چه ویژگی‌هایی دارند و چگونه کنش ورزی سیاسی خواهند کرد؟
تاریخ انتشار: ۱۰:۳۸ - ۲۹ دی ۱۳۹۹

فرارو- محمد مهدی حاتمی؛ جمعیت شناسان و جامعه شناسان غربی، متولدین دوره‌های مختلف تاریخی را بر اساس تغییرات اساسی در شیوه زندگی آنها، به شکل‌های مختلفی نام گذاری می‌کنند. بر این اساس، نسل‌های مختلف، با نام‌هایی همچون «نسل X»، «نسل Y» و «نسل آلفا» (Generation Alpha)، در این قبیل طبقه بندی‌ها قرار می‌گیرند.

هر چند طبقه بندی افراد در یک جامعه با استفاده از این شیوه نام گذاری در جهان غرب بسیار مرسوم است، در ایران از شیوه‌های دیگری برای طبقه بندی نسل‌ها استفاده می‌شود. برخی هر نسل را معادل متولدین یک بازه زمانی ۱۰ ساله یا ۱۵ ساله در نظر می‌گیرند و برخی هم معتقدند این موضوع بیشتر به بستر زمانی شکل گیری تجربیات مشترک ارتباط دارد و نه گذر سال ها.

به عنوان نمونه، بسیاری معتقدند «متولدین دهه ۱۳۶۰» یا «دهه شصتی ها»، تجربیاتی را از سر گذرانده اند که کاملاً به صورت‌بندیِ زیستِ اجتماعی آن‌ها شکل داده است و به همین دلیل، معمولاً متولدین هر دهه را با ویژگی‌های خاص خود آن‌ها طبقه بندی می‌کنند. اما از این منظر، متولدین دهه‌های مختلف پس از انقلاب، چه ویژگی‌های خاصی دارند؟

از «دهه شصتی ها» تا بچه‌هایی که دیگر آن‌ها را نمی‌شناسیم
عمده کسانی که در ابتدای دهه ۱۳۶۰ به دنیا آمده اند، چیز‌هایی از نظام کوپنی در اقتصاد به یاد می‌آورند، با قطع منظم یا گاه به گاه برق (یا به اصطلاح آن زمان، «خاموشی») آشنا هستند و خاطرات دیگری همچون «قرار گرفتن در پشت جبهه جنگ»، «مدارس دو شیفته و سه شیفته» و «پخش کارتون‌های اروپای شرقی و نیز ژاپنی از صدا و سیمای ملی»، به زندگی آن‌ها در دوره کودکی شکل داده اند.

«دهه هفتادی ها»، از منظر افراد مسن تر، ویژگی‌های دیگری دارند. آن‌ها در دوره وفور نعمت و آغاز جهش اقتصادی (در دهه ۱۳۷۰ و در دولت‌های موسوم به «سازندگی») به دنیا آمده اند، دسترسی بیشتری به فرهنگ غربی داشته اند و بسیاری از دشواری‌های مبتلا به «دهه شصتی ها» را تجربه نکرده اند.

ماجرا برای «دهه هشتادی ها» و «دهه نودی ها» متفاوت‌تر هم هست. بزرگ‌ترین متولدین این دو نسل، اکنون در آستانه ۲۰ سالگی قرار دارند و شاید برای اظهارنظر در مورد وجوه اجتماعی زندگی آن‌ها زود باشد. با این همه، معمولاً این طور فرض می‌شود که متولدین این دو دهه، از بسیاری جهات با متولدین دهه‌های ۱۳۶۰ و ۱۳۷۰ فرق دارند.

«دهه هشتادی ها» تنهاتر هستند. «بُعد خانوار»، به معنای متوسط تعداد افرادی که در یک خانواده زندگی می‌کنند، در دهه‌های ۱۳۸۰ و ۱۳۹۰ به شدت کاهش پیدا کرده و بر اساس آخرین سرشماری عمومی نفوس و مسکن ایران در سال ۱۳۹۵، به حدود ۳.۵ کاهش پیدا کرده است. به این ترتیب، اکنون هر خانوار ایرانی به طور متوسط ۳.۵ عضو دارد (یعنی بیش از ۳ عضو و کمتر از ۴ عضو) و بر همین اساس، متولدین دهه‌های اخیر، احتمال بالاتری برای «تک فرزند بودن» دارند.

خیلی‌ها می‌گویند ایرانی‌های بالغ، «دهه نودی ها» را از اساس نمی‌شناسند. نسلی که حالا در مدارس ابتدایی درس می‌خواند، بر خلاف دو نسل پیش از خود که در دورانی از آرامش اقتصادی به دنیا آمدند، دهه‌ای سراسر آشوب را از سرگذراندند که شاید خودشان متوجه آن نبوده اند، اما زندگی‌های شان را بی شک تحت تاثیر قرار داده است.

«دهه نودی ها» یی که این روز‌ها در سن تحصیل هستند، تجربه‌ای متفاوت از «درس» و «مدرسه» دارند: آن‌ها ممکن است مدرسه را بیشتر با «شاد» و «تبلت» معادل بدانند تا با صف بستن در صبح‌های سرد پاییزی. علاوه بر این، در دهه‌ای که رشد اقتصادی کشور در مجموع به صفر میل می‌کند، مشکل بتوان باور کرد بچه‌ها هم از استرس‌های مبتنی بر آشوب اقتصادی به دور بوده باشند.

«زومرها» چگونه فکر می‌کنند؟
اما اجازه بدهید اکنون بر روی یکی از خاص‌ترین نسل‌ها (در روایت کشور‌های غربی) تمرکز کنیم: «نسل Z». جمعیت شناسان، به طور کلی کسانی را که در سال‌های میانه دهه ۱۹۹۰ تا ابتدای دهه ۲۰۱۰ میلادی (متولدین میانه دهه ۱۳۷۰ تا انتهای دهه ۱۳۸۰) به دنیا آمده اند را متولدین «نسل Z» یا «زومرها» (Zoomers) معرفی می‌کنند.

این نسل، به طور مشخص، در فضایی به دنیا آمده که ایترنت جزئی ذاتی از آن بوده و این پدیده (که نسل‌های پیشین، روزگار پیش از آن را هم به یاد می‌آورند)، همیشه برای آن‌ها حاضر بوده است. داده‌های دیگری هم هستند که نشان می‌دهند متولدین این نسل، تمایل کمتری به مصرف نوشیدنی‌های الکلی دارند، اما مصرف مواد مخدر و محرک در میان آن‌ها افزایش پیدا کرده است.

بر اساس داده‌های آماری مختلف، سن بلوغ دختران در متولدین این نسل در مقایسه با نسل‌های پیشین، کاهش پیدا کرده و همزمان، آگاهی «زومرها» نسبت به بیماری‌های جسمی و روانی شان افزایش پیدا کرده است. داده‌های دیگری هم هستند که نشان می‌دهند متولدین «نسل Z»، دامنه توجه کمتر و توانایی‌های کلامی پایین تری دارند و به همین دلیل، نمرات آن‌ها در مدارس در مقایسه با نسل‌های پیشین پایین‌تر است. اما «زومرها» در حوزه سیاست چطور عمل می‌کنند؟

«ساموئل بارنت»، تحلیل گر «بنیاد کارنگی برای صلح بین الملل» (Carnegie Endowment for International Peace) در مقاله‌ای که چندی پیش در وب سایت این اندیشکده منتشر شد، با اشاره به اینکه «متولدین نسل Z» (یا به اصطلاح «زومرها») چگونه بر فضای سیاسی در آمریکا تاثیر خواهند گذاشت، می‌نویسد: «متولدین نسل Z [در آمریکا]هرگز در زیر سایه تهدید یک کشور رقیب زندگی نکرده اند و این آن‌ها را واداشته که به جای اینکه به جنگ یا رقابت میان قدرت‌ها فکر کنند، بیشتر در مورد گرم شدن کره زمین یا حقوق بشر نگران باشند.»

نشریه «بیزینس اینسایدر» (Business Insider) هم در مقاله‌ای به بروز همه گیری کرونا و تاثیرات آن بر «نسل Z» پرداخته و نوشته بود این نسل (که مسن‌ترین اعضایش اکنون حدود ۲۵ ساله هستند)، از نظر مالی بیش از متولدین سایر نسل‌ها از همه گیری کرونا ضربه خورده و احتمال تکرار شرایطی شبیه به بحران مالی ۲۰۰۸ برای اعضای این نسل وجود دارد.

اما «زومرها»‌ی ایرانی چه ویژگی‌هایی دارند و به طور مشخص تر، در مورد سیاست، جامعه و آینده کشورشان چطور فکر می‌کنند؟ یکی از مشخص‌ترین بزنگاه‌های بروز و ظهور این نسل (در ترکیب با نسل Y یا به اصطلاح متولدین «هزاره»)، در تجمع آن‌ها در مجتمع تجاری کوروش در تهران رخ داد.

در این ماجرا، بر اساس یک اعلام قرار اینترنتی، حدود ۲ هزار نفر در مجتمع کوروش تجمع کردند و این در حالی بود که بر خلاف تجمعات پیشین در سال‌های ۱۳۸۸ و ۱۳۹۲، این تجمع به هیچ وجه رنگ و بوی سیاسی نداشت. در واقع، حتی بر عکس، به نظر می‌رسید تجمع کنندگان اساساً «سیاست گریز» هم هستند.

مجمتع کوروش با مداخله حراست مجموعه و نیز نیروی انتظامی به سرعت تعطیل شد و تجمع به خیابان‌های اطراف کشیده شد. با این همه، تمام آنچه که از این رخداد در شبکه‌های اجتماعی دست به دست می‌شد، نه شعار‌های سیاسی، که خنده و رقص‌های خیابانی بود.

به دنبال ناآرامی‌های اجتماعی در دی ماه سال ۱۳۹۶، وزارت کشور پژوهشی انجام داد که از طریق سایت این وزارتخانه قابل دسترسی بود و البته، عبدالرضا رحمانی فضلی، وزیر کشور نیز در گفت و گویی با روزنامه ایران (ارگان رسمی دولت)، به تشریح خروجی این پژوهش پرداخت.

وزیر کشور در آن مصاحبه گفته بود که به غیر از نارضایتی‌های سیاسی، اقتصادی و اجتماعی، برای نخستین بار یک عامل جدید هم به عوامل نارضایتی افزوده شده و آن «شکاف عمیق نسلی» در ایران است. به گفته رحمانی فضلی، نسلی که حالا به سن کنش گری سیاسی رسیده و از طریق اینترنت، دسترسی بی حد و حصری هم به جهان و اطراف خود دارد، متفاوت عمل خواهد کرد. (نقل به مضمون)، اما آیا این نسل، واقعاً با نسل‌های قبل از خود که به شدت سیاسی بودند، فرق دارد، یا اینکه به شیوه‌ای متفاوت سیاست ورزی می‌کند؟

جوانانی که همیشه شوریده سر خواهند ماند
امان الله قرایی مقدم، جامعه شناس، در گفتگو با «فرارو» در مورد «نسل Z» و تاثیر آن بر فضای سیاست و اجتماع ایران، گفت: فشار ناشی از حضور نسل‌های جدید در سیاست را ما سال‌ها است که تجربه می‌کنیم و به نظر من این موضوع از سال ۱۳۸۸ تا به امروز شدت بیشتری هم گرفته است. او ادامه داد: نسل جدید، فضای کاریزماتیک، مقدس مآبانه و فره گرایانه در سیاست را نمی‌پذیرد و به قول جان دیویدسون، شاعر اسکاتلندی، جوانان فریاد می‌زنند که هیچ عملی، هیچ اندیشه ای، هیچ رسمی و هیچ حرمتی وجود ندارد که نشود از آن تخطی کرد.

قرایی مقدم ادامه داد: جوانان نسل جدید، رادیکال‌تر از جوانان نسل‌های پیشین هستند و اکنون که فضای مجازی هم به شکاف میان-نسلی دامن زده، سرعت تغییرات به هیچ وجه با گذشته قابل مقایسه نیست. به عنوان نمونه، شاید هزار سال پیش، تغییرات اجتماعی در هر چندصد سال یک بار به وقوع می‌پیوستند، اما اکنون در کمتر از هر ۱۰ سال، تغییرات نسلی و تغییرات حوزه عمومی مرتبط با آن را به راحتی می‌توان مشاهده کرد. به عبارت ساده تر، امروز یک بچه ۶ ساله، حتی با برادر ۱۰ ساله خود فاصله نسلی دارد، چه برسد با والدین و پدربزرگ و مادربزرگ خودش.

قرایی مقدم به تغییرات در جهت گیری سیاسی نسل جدید هم اشاره کرد و گفت: نسل جدید اصلاح جو (رفرمیست) است و به دلیل آنچه که در جامعه شناسی به آن «شتاب متغیر تندشونده» می‌گوییم، این نسل، به قول ماکس وبر، از چهره‌های کاریزماتیک عبور کرده و به نوعی تعقل گرایی در حوزه سیاست رسیده است. او ادامه داد: به همین دلیل، عبور از ارزش‌های نسل‌های پیشین و جهت گیری به سمت ارزش‌های جدید، جهت گیری سیاسی نسل جدید را هم مشخص‌تر می‌کند.

این جامعه شناس ادامه داد: امادر طول تاریخ، این همواره رخ داده و همیشه نسل‌های جدید بر باور‌های نسل‌های پیش از خود شوریده اند. من فکر می‌کنم به جای اینکه نگران این موضوع باشیم، باید با آن کنار بیاییم و البته این واقعیت را درک کنیم که جوانان متفاوت از ما فکر می‌کنند. در واقع، همین حالا هم می‌بینیم که با وجود نظام آموزشی تقریباً یکدستی که در ایران وجود دارد، گویی جوانان ما نمی‌خواهند به بسیاری از ارزش‌هایی که خودشان آن‌ها را سنتی در نظر می‌گیرند، تن بدهند. اگر این واقعیت را درک کنیم، به نظر می‌رسد که نگاه سیاست گذاران ما به حوزه عمومی هم دستخوش تغییر خواهد شد.

bato-adv
Ali
Iran (Islamic Republic of)
۱۶:۲۵ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۹
هیچی تو این کشور درست نمیشه، فقط بد و بد تر میشه .
نام
Iran (Islamic Republic of)
۱۶:۲۴ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۹
مهمترین خصوصیت این نسل اینه که هیچ اعتقاد مذهبی ندارند
نام
Iran (Islamic Republic of)
۱۵:۱۲ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۹
من خودم دهه 70 ای هستم .
چنتا کار اشتباه خانواده ها رو از نظر خودم میگم:
1- لوس بار اوردن بچه ها (هر چه بچه گفت میگن چشم و هر کار بدی کرد تنبیه جدی نمیشود)
2- در اختیار گذاشتن هر نوع خواسته کودک
3- تک فرزندی
4- فشار بیش از حد به بچه ها برای یادگیری درس ، زبان ، هنر (مثل موسیقی) ، رقص و...در نوجوانی
5- عدم دقت در انتخاب مدرسه از لحاظ جو مدرسه
6- گذاشتن بچه ها در فضاهایی ( مثل مدرسه لوکس) که همه از یک قشر مالی هستند
7- عدم اموزش صحیح انسانیت در کودکی و اموزش رقص بجای ان!
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۵:۱۱ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۹
متولد ۶۹ هستم و سی سالمه، فوق لیسانس دارم و چند تا مقاله معتبر علمی در بهترین ژورنالهای خارجی ولی حتی ماهی دو میلیون برام آرزو شده، نه تنها من، بلکه ببشتر دهه شصتی های تحصیل کرده چنین بلایی سرشون اومده، اونم به خاطر حماقت دهه های قبلی و چاره کار هم شده مهاجرت و دارم کارهام رو انجام میدم که برای یه مدت طولانی از سرزمین مادریم کوچ کنم..عاشق ایران هستم ولی دیگه نمیتونم بمونم با این مسئولین..امیدوارم نسل هشتاد و نود با این حجم اطلاعاتی که در دسترس دارن، فکری به حال خودشون بکنن و شرایط رو تغییر بدن..
محمد محقق
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۲۱ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۹
نسل امروز از طریق شبکه های مجازی و ... اطلاعاتی دارند که ما در دهه ۵۰ و ۶۰ نمی توانستیم تصور بکنیم در دهه ۵۰ هیچکس نمی دونست مکزیک کجاست اما نسل الان حتی می دانند جزایر تیمورشرقی کجاست
مجله خواندنی ها
انتشار یافته: ۵۹
نام
Iran (Islamic Republic of)
۱۰:۵۸ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۹
دختر من متولد 94 هستش. نه درمورد سیاست چیزی می دونه. در عوض حسابی در مورد زیست شناسی، موسیقی، زبانهای مختلف اطلاعات داره.
بقیه دوستهاش هم همینطورن ( منطقه 2 تهران)
کاملا در مورد پول اطلاع داره و می دونه پول چطوری به دست میاد و با توجه به سختی هایی که داریم باید چطوری خرجش کرد.
هیچ تفاوت جنسیتی ای توی مهد و مدارسی که بوده بهش آموزش داده نشده.
بنابراین اصلا تصوری در مورد اینکه دخترها نمی تونن فلان کارو بکنن نداره. چون مربی هاشون نمونه های زنهای موفق در مشاغل و ورزشها رو بهشون نشون دادن.
از این مدل بچه ها فراوون هستن. سال دیگه کلاس اولی میشن.
و خواهید دید که دهه 90 ی ها هر چه ما والدین دهه 60 ی نکردیم رو خواهند کرد.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۵۱ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۹
درود بر دختران جسور این نسل ، اینها ایران ما رو تغییر خواهند داد.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۲۵ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۹
آینده ایران در دست دخترانمان است.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۰۷ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۹
با این تفاصیل، مطمئنی که دخترت متولد 94 هستش؟؟
علی
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۲۴ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۹
احسنت به شما والدین نمونه
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۳۸ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۹
دختر شما 5 سالشه.
شما توقع زیادی ازش دارید و قضاوتتون سطحی و زود هنگامه.
فکر می کنید بقیه نسل ها تو این سن چه شکلی بودن و چه تفکراتی داشتن.
تفاوت های جنسیتی در جامعه رو وقتی وارد جامعه بشه درک میکنه، نه الان.
متاسفانه پدر و مادر های امروزی آموزش هایی به فرزندانشون میدن که خودشون در سنین بالا یاد گرفتن. نتیجش هم در آینده نسلی با توهم دانایی خواهد بود.
دهه 70 ای
Iran (Islamic Republic of)
۱۵:۱۳ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۹
بزار بچه ات بچگی کنه!
نام
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۱۹ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۹
بنظر من ایران تا 15-20 سال دیگه تحولات چشمگیری خواهد داشت. چون دیگه اون موقع دهه 60-70 هایی به بعد اوضاع این مملکت رو دست میگیرند و خبری از آدمای قبلی و تفکرات آنها وجود نخواهد داشت!!!!
محمد
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۳۷ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۹
نه برادر جان اینچنین هم که میگویی نیست. بازهم فرزندان آنها خواهند آمد و چه بسا از اینها بدتر
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۱۵ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۹
هورا
ناشناس
United States of America
۱۵:۱۴ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۹
خواب دیدی ؟
نام
United States of America
۱۱:۲۱ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۹
بله کاملا متفاوت از نسل های ماها :
- دلیلی برای سوختن و ساختن در جائی که کوچکترین آینده ای در آن نمی بینند ، ندارند .
- برای دزدی ، غارتگری ، زور ، نابرابری و سیستم ارباب و رعیتی دائمی هیچ توجیهی را نمی پذیرند ، چون واقعا توجیه عقلانی هیچیک از این موارد ندارد .
- پر از سوالهای بی جوابند ، چون حقیقتا ما پدر و مادر ها که خود نیز در این باتلاق در شرف خفه شدن کاملیم ، در باطن جوابی برای سوالهای آنها نداریم ، دلیل اصلی این است که این سوالها در نهان ، سوالهای بی جواب دهه های متوالی خود ما هم هست !
- برخلاف فضائی که در درون آن در مدرسه و دانشگاه و جامعه و خانواده بار آمده اند ، غیر دینی ترین نسلی هستند که شاید در کل تاریخ ایران وجود داشته .
- علاقمند به حل مشکل نیستند ، چون عملگرا هستند و با سیستم موجود که مردم بیشتر به دنبال زنده ماندن هستند تا زندگی کردن و اربابان به دنیال قدرت و ثروت بیشتر ، راه حل واقعی و دست یافتنی نمی بینند ، برای همین هم هست که علاقه اصلی آنها فرار از این شرایط و مهاجرت حتی در خانواده های دارای وضعیت معیشتی بد است و همزمان اعتراض به والدین که چرا باعث بدنیا آمدن آنها در این کشور و تحمل این وضعیت شده اند .
وووو
با این نسل ، جامعه ایران قطعا در معرض دگردیسی است و با زور و ایجاد جو ارعاب و ترس هم مشابه نسل های قبل نمی شود آنها را کنترل کرد ، چون اینها باطنا بی اعتقادترین نسل به آموزه های اجباری مسلط بر جامعه هستند .
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۵:۱۴ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۹
پس بدبخت ترین نسل هم هستند!
چون در خارج چیزی که فکر میکنند منتظرشان نیست!
نام
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۲۸ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۹
اتفاقا مسولین ما خوب بلد هستند .در دست داشتن نظام اموزش و پرورش و صدا و سیما برای مسولین ما نعمتی است که از اون فقط برای تزریق اندیشه های خودشون به همین گروه سنی استفاده میشه.البته اگر کسی تلویزیون نگاه کنه.
سالی بد!
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۴۵ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۹
اشتباهی میکنی اون زمان تنها رسانه آموزشی مدرسه بود و صداوسیمای میلی..
الان صدها شبکه و کانال مجازی وجود داره حتی امیر تتلو هم شده رسانه ای آموزشی
قسم میخورم کل سیستم آموزشی ایران با صدها شبکه میلی و میلیارد ها دلار بودجه به اندازه ساسی مانکن و دوستاش رو این نسل دهه 80 و 90 تاثیر نداشتن
حتی ما دهه 60 هم جذبشون شدیم
دیگه اون دوران تموم شده که بشه به زور یه چیزی رو به مخ کسی فرو کرد!!
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۵۴ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۹
دیگه این چیزا نه تنها فایده براشون نداره بلکه باعث میشه بعدها هم سمتش نرن و گریزان بشن از هرگونه بحثی در موردش. چیزی که باعث تاثیر میشه جو عمومی خانواده و جامعه و همسالانه. که اینها هم میبینیم نقطه مقابل آموزش رسمی و تلویزیون و این چیزاس.
نام
Netherlands
۱۱:۳۰ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۹
بنده یک دهه پنجاهی(۵۶) هستم و ۲۰ سال از مملکتم کوچ کردم و دیگه هم برنمیگردم حتی جنازه‌‌ام ، مملکت مال شما و دهه ۸۰ و نودیهای شما!
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۵۴ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۹
منم متولد 72 ام دارم میام پیشت خخخ
مورچه همسایه
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۳۲ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۹
پسر من 6 ساله هست در مورد قیمت دلار و یورو و ماشین و .. همه اینها اطلاع داره
حتی اعداد ریاضی رو به انگلیسی تا چند میلیارد هم بلد بخونه
همش داخل یوتیوب دنبال طراحی ماشین و موتور و.. میگرده
ولی اصلا علاقه به سیاست و شرکت در انتخابات و شعار مرگ بر این و اون نداره
هیچ وقت هم نمیزارم کلاهی که پدر ماردم سرم گذاشتن سر پسرم بره
نگار
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۴۹ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۹
اگه ما برامون سیاست مهم نباشه و به نسل بعد هم بی تفاوتی رو یاد بدیم همون بچه باهوشی که میگین مثل انیشتن میمونه استعدادش تو همین بی تفاوتی هرز خواهد رفت

کشورهای پیشرفته به خاطر سیاست درست از همون کودکی استعداد یابی میکنن
وقتی شکمها گرسنه باشه و اقتصاد و سیاست به هم ریخته هیچ استعدادی هم شکوفا نخواهد شد جناب مورچه همسایه !!
ناشناس
Turkey
۱۱:۵۵ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۹
همینکه هنوز تصور می کنی می توانی جلوی فریب پسرت را بگیری نشان می دهی که از همان نسلی هستی که تصور می کردند که روحانی و ظریف با احمدی نژاد و جلیلی متفاوت هستند.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۵:۱۶ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۹
بچه شما و امثالش یا در خارج شهروند درجه 3 میشوند یا در داخل کارمند فارغ التحصیلان دانشگاه امام صادق!
پس خیلی خوشحال نباش که بچه ات بدنبال ازادی مظلومان و انسانیت نیست!
نام
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۳۹ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۹
به نظرم متولیدن دهه 40 ستون فقرات اصلی جنگ بوده اند. متولیدن سال 1350 در آغاز جنگ 9 ساله بوده اند و در پایان آن 17 ساله. اما کسی که در سال 40 بدنیا آمده بود در اول جنگ 19 ساله بوده است. بیشترین فشار روی متولدین دهه 40 آمده است. اگر سری به بهشت زهرا و یا مزار شهدا در سایر شهرها بیاندازید متوجه خواهید شد. اما در دو سه سال اخر جنگ متولیدن دهه پنجا هم حضور داشتند که در سنین پایینی بودند و متاسفانه تعداد زیادی از این عزیزان هم در سن نوجوانی به شهادت رسیدند.
آرام
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۳۵ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۹
چه ربطی داشت؟ وجدانا"
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۵:۱۷ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۹
ارام اگر متن رو میخوندی میفهمیدی
نام
Turkey
۱۱:۴۲ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۹
همه چشم ترامپ را دارند دور می بینند. کره شمالی موشک از زیردریایی خود را به رخ می کشد. پناهنده ها و مهاجران لنگ زاده از الان پشت دیوار امریکا صف کشیدند . فشفشه بازیها شروع شده. المان و چین و روسیه و فرانسه دراند برای امریکا خط و نشان می کشند. قایقها بزودی از پناهگاه خارج میشوند و..... از صبح روز پنج شنبه چه سخنرانیهای قرایی از حماسه و شکست امریکا خواهیم شنید و.... ابر مردمی بود و مردم امریکا هم خیلی خوب قدرش را دانستند و به او رای قاطع دادند. ولی شغالها و روبه صفتان با پول رای مردم امریکا را دزدیدند.
نام
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۴۲ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۹
دهه پنجاهی ها ستون اصلی دفاع کشور در جنگ بودن؟ حتی اگر دهه پنجاهی کسی باشه که دقیقا سال ۵۰ به دنیا اومده سال اخر جنگ تازه ۱۸ ساله شده بوده. چه برسه به اونهایی که مثل ما نیمه دوم دهه پنجاه به دنیا اومدن. یه چیزی بگو بگنجه لامصب. اما گذشته ازین، مطمئنم نسل های بعد از ما انتقام بلاهایی که به سر ما آوردین رو می گیرن. شک نکنید.
امین میرزائی
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۴۳ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۹
به هوای استانبول بستگی داره !!!
نام
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۴۸ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۹
متولد سال 69 هستم یه ماه دیگه 30ساله میشم.
بعد از سال زندگی در ایران و 7سال کار کردن و جون کندن و درس خوندن انشالله سال جدید رو در کمپهای پناهندگی اروپا سر خواهم کرد که حداقل تا 10سال دیگه بتونم تو اروپا یا هرجایی غیر از این مملکت فاسد و دروغ و تزویر، زندگی ای مختصر واسه خودم دست و پا کنم.
امین میرزائی
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۴۹ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۹
اگه منتظر ظهور "گرتا تونبرگ" و "ملاله یوسف زای" تو ایرانین اشتباه میکنین . نسل دهه نود ایران بیشتر به فکر خودشه تا مشکلات جهان .
نام
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۵۰ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۹
من به این نسل جدید ایمان دارم ، هیچ مسئله اقتصادی، سیاسی ، مذهبی رو بدون دلیل و منطق نمی پزیرند، جسورند ، رکند ، نه گفتن رو بلدند ، راستگو اند، شجاعند، اهل فکر و منفعت شخصی اند . با فرد گرایی و عقل گرایی، این نسل، ایشالا ایرانمون رو رشد خواهند داد ، سیستم سیاسی ایران هم مجبور به پذیرش این نسل و تغییر خواهد شد.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۵۲ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۹
اين خصوصيات که گفتي اقتضاي سنشون هست شما اونها رو با همون سن خودتون مقايسه کنيد بهتر نتيجه مي گيريد .
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۵:۱۹ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۹
اتفاقا شایعات فضای مجازی را بدون سند به راحتی باور کردند!
شایعاتی که پخشش بودجه چند میلیارد دلاری میخواد و اصلا هم به نفع منافع ملی ایران نیست!
بیگ مسعود
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۲۰ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۹
خوش باشید. با این سیستم آموزشی و تربیتی که توی ایران هست، ایشالا سال دیگه همینجا دسته جمعی باهم میریم کره شمالی که از ایران پناهنده می پذیره
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۰۷ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۹
Big مسعود، همین. حالا برو چرا گذاستی سال دیگه؟
مشاور مدرسه و کنکور
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۲۷ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۹
نسل زد ایران بیشتر از هر نسل دیگه ای در طول تاریخ معاصر ایران به دنبال مهاجرت هستند. دیدم که میگم!!!
نام
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۳۲ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۹
در آینده نزدیک (حداکثر بیست سال آینده) اتفاقات زیادی رو رقم خواهند زد
سامان
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۳۴ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۹
گرچه نسل فعلی نسل اینترنت و ماهواره است اما سرانه مطالعه به شدت در ایران پایین است. به راستی چه تعداد از جامعه ایران از تاریخ و فرهنگ خود اطلاع دارد؟ عامل پیشرفت جوامع آگاهی و اعطلای فرهنگی است نه مدرک دانشگاهی و کلاس زبان و ژست روشنفکری. جامعه ای که کتاب نمی خواند تاریخ را تجربه می کند. آنچه افراد امروز درباره گرانی و تورم می گویند همان چیزی است که بزرگترها و رسانه ها می گویند. در واقع فقط حرف آنها را تکرار می کنند. شاید در آینده روابط اجتماعی آزادتر شود اما تضمینی برای پیشرفت جامعه نیست. به راستی چرا همان هایی که ادعای باسوادی دارند برای خرید پراید و سکه و دلار به خط می شوند و در بورس صف خرید و فروش راه می اندازند؟
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۵:۲۰ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۹
دقیقا!
هیچ مطالعه ای ندارند و فقط شایعات را تکرار میکنند!
ناممحمد
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۳۵ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۹
نگو نسل z ,بگو نسلهای برباد رفته. کدوم نسل زندگی خوشی داشتن که نسل z داشته باشه.
نام
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۴۴ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۹
دختر من 12 سالشه توی یه خانواده کارمندی و معمولی داره زندگی می کنه ...سیاست می دونه و به شدت با جعان بیرون از ایران آشناست و از هشت سالگی دائما از من و پدرش می خاد که به جای سرمایه گذاری در ایران کاری کنیم که بتونه از ایران بره ...دختربچه دوازده ساله معتقده در ایران نه به انسان نه به طبیعت و نه حیوانات هیچ اهمیتی داده نمی شه و زنها در ایران مخصوصا آینده ای ندارند تا بتون راحت زندگی کنند
ناشناس
United States of America
۱۵:۲۹ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۹
به نظر ۱۱:۲۱ نگاه کنید ، دقیقا شرح شرایط دختر شما و پسر و دختر ۱۱ ساله و ۱۷ ساله من و همه فرزندان همه ماها است .
آن خانمی که در سیما ( ! ) آمد و گفت هر کسی این زندگی سلحشورانه را نمی خواهد ، جمع کند و برود ، دو نکته اساسی را در نظر نداشت و نمی فهمید :
- اول اینکه آن کسی که عینا همین حرف را چهل و چند سال قبل زد و دو سال بعدش ساقط شد ، ارز و پاسپورت اش ارزش داشت و الان هر دو اینها در دنیا بی ارزشترین است و راهی به جائی نیست وگرنه بر اساس آمار ۳۰ درصد ( یعنی یک سوم ) ایرانیان در فکر مهاجرت و فرار از این مصیبت ها هستند .
- دوم اینکه نسل جدید بدون این توصیه ها از سن کودکی و نوجوانی ، خودشان به فکر رفتن اند و اکثر آنها خصوصا نوجوانان شبانه روز با همین ایده و هدف زندگی می کنند .
متاسفانه مانند همان آقا ، اینها هم سر در برف کرده اند و ناتوان از دیدن واقعیت هستند .
نام
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۴۸ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۹
نسل z نه اعتقاد دینی داره نه دغدغه وطن پرستی داره نه تاریخ و ادبیات و فرهنگشو میشناسه. این نسل بدون اینترنت و ماهواره میمیره . نسلی سردرگم و بلاتکلیف
رعیت مازندرانی
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۵۴ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۹
تا این لحظه که نظرات دوستان رو خوندم تقریبا با همشون موافقم. و خوبه که امید به تغییر همچنان وجود داره ""هر کودکی با این پیام به دنیا می آید که ، خداوند هنوز از بشر نا امید نشده است""
این واقعیت را باید پذیرفت که نیاز به پوست اندازی جدی داریم . اگر این اتفاق نیفتد قطعا تباه خواهیم شد. بهتر است آقایان بالای 70 - 80 - 90 سال سیاست را رها کنند تا نسلهای بعد بتوانند درست برای آینده تصمیم بگیرند
نام
United States of America
۱۲:۵۵ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۹
مردم را خوب سرگرم این داستانها می کنید. همه نسلهای ایران شبیه هم هستند. همانطور که همه نسلهای ژاپن و المان شبیه هم هستند. برای تغییر رویه و طرز فکر یک ملت خیلی بیشتر از چند سال یا چند نسل نیاز هست. فعلا سرگرم همین داستانها شوید. ولی الان انهایی که می دانند چه خبر است دارند از فرصت استثنایی استفاده می کنند و حسابی سهام خود را می فروشند و با پول ان دلار و ارز خارجی ارزان شده را می خرند. همان کاری که در موقعی که دلار 5000 تومن بود انجام دادند. انها هرگز وقت خود را درگیر خواندن این افسانه ها و داستانها نمی کنند. من هم دلال بی پول هستم. اگر پول داشتم اصلا وقت نمی گذاشتم که خود را درگیر خواندن این داستانها کنم.
نام
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۰۲ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۹
نسل زد از نسل های قبلی با ایمان تر و انقلابی تر هسند.
ناشناس
United States of America
۱۵:۲۰ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۹
البته ایمان ظاهری ، با یک ته ریش همه کاری میکنن
نام
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۰۸ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۹
من خودم متولد 82ام ولی افسردگی گرفتم .هیچی سرجاش نیست من به آیندم امیدی ندارم انگار تو خلا قرار گرفتم سر درگم
نام
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۰۹ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۹
از ما 60 تیا و 70 تیا که بخاری بلند نشد
باید امیدمون به همینا باشه تا شاید
نام
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۱۰ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۹
این ها آینده سازان این ممکلت هستند ولی متاسفانه آینده خوبی در انتظارشان نیست..... بیکاری، بی پولی، بی برنامگی، بی هدفی
نام
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۱۹ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۹
نسل به اصطلاح z تنها تفریحشان فضای مجازی نیمه فیلتر شده است
نام
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
۱۳:۳۸ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۹
به نظر من منطقی ترین و کاراترین نسل ایران نسل دهه شصت بود. نه خیلی هیجانی و انقلابی مثل نسل های قبلی و نه خیلی بی تفاوت مثل نسل های جدید.
این نسل بشترین تعداد فارغ التحصیل با مدارک بالا و همچنین نخبه و المپیادی داشته در عین حال از آگاهی سیاسی برخوردار بود و راه نجات کشور را در اصلاح و تعامل می دید. امکان توسعه اقتصادی عملا با این نسل امکان پذیر بود چرا که به کار و تلاش اعتقاد داشتند ولی نسل های جدید بیشتر به دنبال یک شبه پولدار شدن هستند.
نام
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۰۳ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۹
نویسنده تاریخ چند دههه اخیر مملکت خور رایا نمی داند یا درمحاسبات ساده ریاضی مشکل دارد متولدین اول دهه شصت وقتی به سن تشخیص رسیدند کوپنی نبود چه برسد به متولدین اخر دهه شصت
سعید مسلمان
Iran, Islamic Republic of
۱۴:۱۲ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۹
بله ما نسل 1330 هستیم که حتی رادیو و برق هم نداشتیم کیلو متر ها در برف و باران راه میرفتیم تا به مدرسه برسیم اما دنیای متفاوتی را پشت سر گذاشتیم نه تبیضی بود نه جامعه دار و نداربه رایگان با فقر تا دانشگاه از خانواده یک روستایی و کارگر روز مزد درس خواندیم و خدا را شکر به همه خواسته های خود رسیدیم همین نسل 30 و 40 بار جنگ را هم با افتخار پشت سر گذاشت و بعد از جنگ بدلیل عمل کرد اشتباه مسولین محترم در مدیریت کشور تا دهه 80 را هم به فنا دادند اما دوستان وقتی با هویت و تاریخ ما به شدت و حدت تمام کمر به نابودی ان و حذف از کتاب های درسی بسته اند وظیفه تک تک ملت ایران است که به نوه ها و فرزندان واقعیت هارا بگویم و تاریخ پر افتخار ایران را مو به مو یاد اوری کنیم تا فردا لعن و نفرین فرزندان را پشت سر خود نبینیم خوشبختانه امروز به خاطر ارتباطات موجود در جهان دروغ ها رنگ می بازندو حتی بچه های مهد کودک دبستان هم متوجه میشوند و این نسل جدید زیر بار خرافات و دروغ سر خم فرود نمی اورند
مجله فرارو
bato-adv
bato-adv
bato-adv