گزارش زنده
جزئیات مذاکرات ایران و آمریکا در سوئیس؛ امید به ادامه مذاکره با بیانیه مشترک قطر و پاکستان
اولین دور مذاکرات ایران و آمریکا در سوئیس با توئیتهای تهدیدآمیز ترامپ وارد چالش جدیدی شد. هرچند بیانیه پایانی دور نخست توسط قطر و پاکستان امیدهای ادامه مسیر را زنده نگه داشت؛ اما به نظر میرسد مسیر ۶۰ روزه با پستی بلندیهای زیادی مواجه خواهد شد.
گفتوگوهای دیروز متمرکز بر خاتمه جنگ، صادرات نفت و آزادسازی داراییهای ایران بود: «اسماعیل بقائی» سخنگوی وزارت امور خارجه نوشت: جمهوری اسلامی نشست سوئیس، برای پیگیری اجرای مفاد یادداشت تفاهم خاتمه جنگ مورخ ۲۸ خرداد ۱۴۰۵ است. طبق بند ۱۳ یادداشت تفاهم، آغاز مذاکرات توافق نهایی، منوط به اجرای بندهای ۱، ۴، ۵، ۱۰ و ۱۱ است.
برگزاری نشست سه جانبه ایران، امریکا و قطر : نشست سه جانبه ایران، امریکا و قطر با موضوع آتش بس فراگیر در لبنان و اموال بلوکه شده ایران هم اکنون در مخل مذاکرات برگزار شد.
ادعاهای ترامپ درباره ایران و تنگه هرمز در میانه مذاکرات : ترامپ در گفتگو با فاکس نیوز مدعی شد: آمریکا ممکن است در آینده در صورت لزوم تنگه هرمز را تصاحب کرده و عوارض دریافت کند. این به معنای حضور آمریکا به عنوان «فرشته نگهبان» تنگه هرمز و خاورمیانه است. او مدعی شد به مقامات ایران گفته ام «اگر تنگه هرمز را ببندید، دیگر کشوری نخواهید داشت.»
هیئت ایرانی در اعتراض به تهدیدات ترامپ محل مذاکره را ترک کرد: یک منبع نزدیک به تیم مذاکرهکننده به تسنیم گفت: هیئت مذاکرهکننده ایرانی در اعتراض به تهدیدات ترامپ محل مذاکره را ترک کرد.
سیانان: مذاکرات متوقف شد، اما به پایان نرسید: یک منبع ایرانی شب گذشته در ارتباط با هیئت حاضر در سوئیس، به شبکهٔ سیانان گفت که مذاکرات ایران و آمریکا پس از تهدیدهای روز یکشنبهٔ دونالد ترامپ، متوقف شده، اما به پایان نرسیده است.
هیأت ایران محل مذاکرات سوئیس را به مقصد تهران ترک کرد
هیأت جمهوری اسلامی ایران به ریاست محمدباقر قالیباف، رئیس مجلس شورای اسلامی، روز دوشنبه و پس از حدود ۱۸ ساعت گفتوگو و رایزنی فشرده، ساختمان محل برگزاری مذاکرات را ترک کرد.
تشییع پیکر رهبر شهید به همراه چهار عضو خانواده ایشان
سخنگوی ستاد بزرگداشت رهبر شهید انقلاب:
پیکر رهبر شهید به همراه چهار عضو خانواده ایشان، تشییع خواهد شد.
مراسم تشییع در تهران، ۱۵ تیر و در نجف و کربلا ۱۷ تیر برگزار میشود.
پنجشنبه ۱۸ تیر ماه نیز پیکر ایشان در مشهد تدفین خواهد شد.
تحلیل تریتا پارسی از تصویری که نخست وزیر قطر از مذاکرات منتشر کرد
تریتا پارسی، معاون اجرایی اندیشکده کوئینسی:
این واقعاً شگفتآور است. نخستوزیر قطر و معاون رئیسجمهور آمریکا نهتنها در حال مذاکره درباره توافق هستند، بلکه شخصاً پشت لپتاپ نشستهاند و متن توافق را تایپ میکنند.
آنها فقط تصمیمگیرندگان سیاسی نیستند، بلکه خودشان در حال انجام کارهای اجرایی و نگارش متن هستند.
تصویری که از محل مذاکرات منتشر شده، نشاندهنده سطح بالای درگیری مستقیم مقامهای ارشد در جزئیات فنی و حقوقی توافق است.
این وضعیت نشان میدهد طرفها تلاش دارند روند رسیدن به توافق را با سرعت و تمرکز بیشتری پیش ببرند.

ارتش اسرائیل مجبور خواهد شد تا حدی از خط زرد در لبنان عقبنشینی کند
روزنامه هاآرتص به نقل از یک منبع اسرائیلی نوشت:
- تیمهای اسرائیلی و لبنانی طی مذاکرات این هفته، مناطق آزمایشی که مسئولیت آنها به ارتش لبنان واگذار خواهد شد را تعیین خواهند کرد.
- ارتش اسرائیل مجبور خواهد شد تا حدی از خط زرد عقبنشینی کند.
- ارتش لبنان تحت نظارت شدید آمریکا فعالیت خواهد کرد و همچنین مسئولیت مناطقی را که در حال حاضر تحت کنترل ارتش اسرائیل نیست، بر عهده خواهد گرفت.
- ایالات متحده موضع اسرائیل مبنی بر لزوم ادامه حضور ارتش اسرائیل در لبنان را درک میکند.
- مذاکرات بین اسرائیل و دولت لبنان بین سهشنبه و پنجشنبه در واشنگتن با میانجیگری ایالات متحده برگزار خواهد شد.
- این مذاکرات با مشارکت سفرا و نمایندگان در سطوح دیپلماتیک و نظامی برگزار خواهد شد.
واشنگتن و تهران در روز اول مذاکرات بر سر چه چیزی توافق کردند؟
به گفته قطر و پاکستان، میانجیگران، ایالات متحده و ایران بر سر یک نقشه راه ۶۰ روزه برای رسیدن به توافق نهایی به توافق رسیدهاند.
- مذاکرات فنی در طول هفته در سوئیس ادامه خواهد یافت.
- یک کمیته عالی رتبه برای نظارت سیاسی بر میانجیگری تشکیل شد.
- مذاکرهکننده ارشد گزارشهای دورهای را به کمیته ارائه خواهد داد و بر گروههای کاری، از جمله گروههایی که مربوط به برنامه هستهای ایران و تحریمهای ایالات متحده علیه ایران هستند، نظارت خواهد کرد.
- دو طرف یک «خط ارتباطی» در تنگه هرمز و یک «واحد کاهش تنش» برای پایان دادن به عملیات نظامی در لبنان ایجاد کردند.
- عباس عراقچی، وزیر امور خارجه ایران، از «پیشرفت قابل توجه» در پایان جنگ لبنان خبر داد.
- او همچنین اشاره کرد که ایالات متحده تحریمهای صادرات نفت ایران را لغو کرده و برخی از داراییهای مسدود شده ایران را آزاد کرده است.
- او افزود که طرح جامعی برای بازسازی و توسعه ایران آغاز شده است.
صادرات ۳۶ میلیون بشکهای نفت ایران از زمان توافق پایان جنگ
تانکر ترکرز:
طی این یک هفته، همین میزان نفت نیز به صورت محمولههای شناور در آبهای سرزمینی ایران ذخیره شده است.
ترامپ مقصر بسته شدن تنگه هرمز است
وزیر دفاع آلمان اعلام کرد که رئیس جمهور آمریکا مسئول بسته شدن تنگه هرمز و باز شدن این تنگه در راستای منافع اروپا است.
در نهایت، دونالد ترامپ مشکل بسته شدن تنگه هرمز را ایجاد کرد، نه ما، اما ما در باز کردن دوباره آن ذینفع هستیم.
اسرائیل قصد عقبنشینی از قلعه بوفورت را ندارد
ییسرائیل کاتس، وزیر دفاع اسرائیل، گفت که تلآویو قصد ندارد از قلعه استراتژیک بوفورت در جنوب لبنان عقبنشینی کند، موضعی که با آنچه در یادداشت تفاهم بین ایالات متحده و ایران در مورد احترام به حاکمیت و تمامیت ارضی این کشور عربی تصریح شده است، در تضاد است.
کاتز در بیانیهای اعلام کرد که «اسرائیل قصد ندارد از بوفورت (قلعه شقیف) که بخش جداییناپذیر منطقه امنیتی لبنان است، عقبنشینی کند.»
او ادعا کرد که قلعه بوفورت ستون کلیدی برای دفاع از شهرها (شهرکهای) جلیل (شمال اسرائیل) و برای حفاظت از نیروهای نظامی مستقر در جبهه شمالی بوده است.
آمریکا به جای تهدید، اعتمادسازی کند
حسین موسویان، دیپلمات پیشین جمهوری اسلامی ایران و استاد دانشگاه پرینستون، در گفتوگو با رادیو انپیآر آمریکا:
برای نخستین بار پس از بیانیه ۱۹۸۰ الجزایر، ایران و آمریکا مجدداً برای احترام متقابل به حاکمیت ملی وعدم مداخله در امور داخلی یکدیگر توافق کردهاند و این زمینه خوبی برای ختم چند دهه خصومت بین دو کشور فراهم شده است.
تفاوت مهم نسبت به قبل از دو جنگ اخیر این است که دو کشور توافق کردهاند علاوه بر موضوع هستهای در مورد موضوعات مربوط به امنیت کلان منطقه نیز گفتگو کنند.
با وجود اینکه اکثریت مردم ایران حامی پایان جنگ هستند، اما به آمریکا اعتماد ندارند و مطمئن نیستند که در صورت توافق نهایی، آمریکا به تعهداتش پایبند باشد و دلیل آن هم برجام است که آمریکا آن را زیر پا گذاشت.
در مورد هستهای، هر توافقی نهایتاً بر اساس دو اصل خواهد بود؛ اول اینکه ایران همه تعهدات برایعدم ساخت بمب هستهای را بپذیرد که خواست ترامپ است و ایران همیشه آماده بوده است.
دوم اینکه آمریکا حقوق هستهای ایران طبق معاهده انپیتی شامل حق غنیسازی را بپذیرد، زیرا محروم شدن ایران از حق غنیسازی یعنی پذیرش تبعیض و تحقیر که ایران زیربار آن نخواهد رفت.
اینکه بعد از تفاهم در مورد ختم جنگ، ترامپ تهدید به حمله نظامی را تکرار میکند، نشانهعدم تعهد و پایبندی آمریکا به تفاهمنامه است.
تکرار استفاده از زبان زور و تهدید صرفاً بیاعتمادی گذشته را بیشتر میکند و اقیانوسی از بیاعتمادی بین دو کشور وجود دارد.
اکنون و بعد از تفاهمنامه و برای رسیدن به توافق نهایی، باید اعتمادسازیهای متقابل را تقویت کرد و نه تهدیدات گذشته را.
تشریح نتایج مذاکرات روز گذشته توسط وزیر امور خارجه
میانجیگری خستگی ناپذیر پاکستان و قطر باعث پیشرفت های بزرگی برای پایان دادن به جنگ در لبنان شد.
همچنین تحریم صادرات نفت و پتروشیمی تعلیق شد، محاصرۀ دریایی برداشته شد، برخی از داراییهای مسدود شده آزاد شدند و طرح بزرگ بازسازی و توسعۀ اقتصادی ایران اجرایی شد.
اولین آزمون واقعی: رفع درگیریها در لبنان
سازوکار اطمینان و نظارت بر ادامۀ توقف جنگ در لبنان و تمام جبههها
بقائی، سخنگوی وزارت خارجه: با حضور میانجیها، سازوکاری برای اطمینان و نظارت بر ادامۀ توقف جنگ در لبنان و تمام جبههها پیشبینی شد.
تعلیق نشست چهارجانبه درپی اظهارنظر تهدیدامیز آمریکا
بقائی:
در زمان نشست چهارجانبه اظهارنظر تهدیدامیز امریکا منتشر شد که باعث شد ایران اعلام بکند در چنین شرایطی حاضر به ادامه نشست چهارجانبه نیست.
قطر و پاکستان تلاش کردند گفتگوها ادامه پیدا کند و ما گفتیم به صورت چهارجانبه نخواهد بود.
شهباز شریف: امیدواریم مذاکرات به سندی منجر شود که صلح و رفاه جهانی را تقویت کند
نخستوزیر پاکستان:
انتظار دارم مذاکرات جاری در سوئیس به میانجیگری اسلامآباد و دوحه برای پایان دادن به جنگ آمریکا و ایران، به «نتایج بسیار سازندهای» منتهی شود.
امیدواریم وقتی به خانههایمان برگردیم، سند فوقالعادهای در دست داشته باشیم که صلح، پیشرفت و رفاه را در سراسر جهان ارتقا دهد.
بیانیه مشترک قطر و پاکستان در مورد پایان اجلاس بورگن اشتوک
نخستین دور گفتوگوهای سطحعالی در چارچوب «یادداشت تفاهم اسلامآباد» با مشارکت نمایندگان جمهوری اسلامی ایران، ایالات متحده آمریکا و دو طرف میانجی، یعنی دولت قطر و جمهوری اسلامی پاکستان، در بورگناشتوک سوئیس به پایان رسید.
روز نخست نشست دریاچه لوسرن در فضایی مثبت و سازنده برگزار شد. پیشرفتهای امیدوارکنندهای حاصل شده است که از جمله آن میتوان به ایجاد سازوکاری برای ادامه گفتوگوهای فنی اشاره کرد.
بر مبنای یادداشت تفاهم، طرفها با تشکیل یک «کمیته عالی» موافقت کردند که مسئولیت نظارت سیاسی بر روند میانجیگری را بر عهده خواهد داشت. مذاکرهکنندگان ارشد بهطور منظم به کمیته عالی گزارش خواهند داد و هدایت کارگروههای متمرکز بر موضوعات هستهای، تحریمها و نیز کارگروه نظارت و حلوفصل اختلافات را برای تضمین اجرای مؤثر یادداشت تفاهم و همچنین رسیدگی به سایر موضوعات بر عهده خواهند داشت.
کمیته عالی بر سر یک نقشه راه برای دستیابی به توافق نهایی ظرف مدت ۶۰ روز به توافق رسیده است؛ امری که زمینه را برای آغاز فوری گفتوگوهای فنی بیشتر فراهم میکند. افزون بر این، برای دوره زمانی مذکور در بند ۵ یادداشت تفاهم، یک خط ارتباطی میان طرفها ایجاد شده است تا از بروز حوادث و سوءتفاهمها جلوگیری شود و عبور ایمن کشتیهای تجاری از تنگه هرمز تضمین گردد.
همچنین طرفها با ایجاد یک «واحد کنترل منازعه» میان خود و جمهوری لبنان، با تسهیلگری میانجیها، موافقت کردند تا پایبندی به توقف عملیات نظامی در لبنان مطابق با مفاد یادداشت تفاهم تضمین شود. گفتوگوهای فنی درباره تمامی موضوعات تا پایان هفته در مجموعه بورگناشتوک ادامه خواهد یافت.
طرفهای میانجی به تلاشهای حداکثری خود ادامه خواهند داد تا اطمینان حاصل شود که مذاکرات همچنان در فضایی سازنده پیش میرود و هدف دستیابی به یک توافق نهایی محقق شود.
دولت قطر و جمهوری اسلامی پاکستان مراتب قدردانی صمیمانه خود را از ایالات متحده آمریکا و جمهوری اسلامی ایران بهسبب پایبندی مستمر آنان به دیپلماسی و حلوفصل مسالمتآمیز مناقشه ابراز میکنند. طرفهای میانجی همچنین از شرکا و متحدان بهخاطر حمایت مستمر و مشارکت ارزشمندشان در روند جاری مذاکرات تقدیر می نمایند.
اگر از اخبار جا مانده اید
خبرهای روز گذشته را اینجا دنبال کنید