bato-adv
کد خبر: ۲۸۸۵۲۱
موافقان و مخالفان FATF چه می‌گویند؟

مجادله بر سر "مبارزه با پولشویی"

تاریخ انتشار: ۱۷:۵۴ - ۱۷ شهريور ۱۳۹۵
فرارو- عده‌ای خود را دلواپس توافق با FATF می‌دانند و با رسانه‌های مختلف مصاحبه می‌کنند و ابعاد دلواپسی خود را بر زبان می‌آورند. اما بیانیه شورای مبارزه با پولشویی و اظهارات وزیر اقتصاد نشان می‌دهد جایی برای دلواپسی وجود ندارد چرا که با امضا و اجرایی شدن این توافق نه اسناد محرمانه کشورمان افشا خواهد شد و نه غربی‌ها به اوراق سری و ریز تراکنش‌های اقتصادی ایران دسترسی خواهند داشت. همینطور ارتباطات ایران با جریان‌های مقاومت در برابر رژیم صهیونیستی نیز پا بر جا خواهد ماند.

به گزارش فرارو، بیانیه روزهای گذشته شورای عالی مبارزه با پولشویی نشان‌ می‌دهد که جایی برای نگرانی وجود ندارد؛ چرا که «تصمیم به انجام اقدامات اخیر، توسط شورای عالی مبارزه با پولشویی و با موافقت کلیه اعضای آن شامل وزیر امور اقتصادی و دارایی، وزیر صنعت، معدن و تجارت، وزیر اطلاعات، وزیر کشور و رئیس کل بانک مرکزی اتخاذ شده و کلیه تعاملات، تحت نظر این شورا و در چارچوبهای مقرر شده توسط آن با در نظر گرفتن کلیه ملاحظات و مصالح ملی، اطلاعاتی و امنیتی انجام می گیرد.» بنابراین این تصمیم کارشناسی و مبتنی بر اصول نظام گرفته شده است.

با این حال درباره این قرار داد از سوی دلواپسان مسائلی مطرح می‌شود که ممکن است فکر مردم و شهروندان را درگیر خود کند. مردم در این زمینه سوالاتی دارند که اظهارات وزیر اقتصاد و بیانیه شورای عالی مبارزه با پول‌شویی به آنها پاسخ می‌دهند.

آیا این قرارداد مجوز سرک کشیدن غربی‌ها به حساب‌های بانکی را می‌دهد؟

از جمله این نگرانی‌ها، حسینعلی حاجی‌دلیگانی، نماینده مجلس است این توافق «با منافع ملی کشور در تضاد» باشد؛ وی در همین رابطه می‌گوید: «مردم اگر بدانند با این قراردادی که وزیر اقتصاد آن را امضا کرده چه بر سر حساب‌ و کتاب آن‌ها خواهد آمد؛ قطعاً معترض خواهند شد و علت هم این است که بیگانگان هیچ‌گونه حقی در سرکشی به حساب‌های آن‌ها را ندارند. به‌ هر حال این قرارداد باعث خواهد شد شرکت‌ها و کشورهای بیگانه به حساب‌های مردم دسترسی پیدا کرده و بدانند فرد به کجا پول فرستاده و چه تراکنش مالی را انجام داده است.»

اما وزیر اقتصاد در همین باره می‌گوید ایران هیچ اطلاعاتی به FATF نمی‌دهد و مسائلی که برخی در این زمینه مطرح می‌کنند ناشی از نداشتن اطلاعات است.

از جانبی دیگر بیانیه شورالی عالی مبارزه با پولشویی نیز نشان می‌دهد که «گروه اقدام مالی به سیاست‌ها، رویه‌ها، قوانین و مقررات می‌پردازد» و «به جمع‌آوری اطلاعات تراکنش‌ها و معاملات خاصی نمی‌پردازد. این گروه، هیچ مکانیزمی برای دریافت اطلاعات از بانک‌ها و کشورها ندارد و اساساً کارکرد این گروه، بررسی سیاست‌ها و رویه هاست نه داده ها، معاملات و تراکنش‌ها.»

آیا این قرار داد موجب خود تحریمی می‌شود؟
در روزهای گذشته خبرگزاری فارس لیستی از 170 شرکت و نهاد ایرانی که طی FATF دچار خود تحریمی می‌شوند را منتشر کرده و مدعی شده است این شرکت ونهاد‌ها از این توافق آسیب خواهند دید. در همین باره احمد علیرضابیگی، نماینده مجلس مدعی می‌شود: «تبعات توافقنامه FATF کاملاً مشخص است، یعنی در حالی که ما قبلاً از تحریم‌های بین‌المللی ظالمانه خارج از کشور سخن می‌راندیم حال باید شاهد خودتحریمی سیستم دفاعی در درون مرزهای کشور هم باشیم.» همینطور در اظهار نظر دیگری، میرکاظمی معتقد است FATF علاوه بر خودتحریمی حرکت بر مبنای سناریوی نرم براندازی نظام است.

میرکاظمی، وزیر نفت دولت احمدی‌نژاد نیز می‌گوید: «محدود کردن صنعت دفاعی کشور به نفع چه کسی است؟ دشمنان ما تا خرخره زرادخانه نظامی دارند و مجهز به چند هزار کلاهک هسته‌ای هستند. در این شرایط چطور می‌توانیم از یک دفاع موشکی ساقط شویم و این در حالی است که چنین اتفاقات و ناامنی‌هایی در پیرامون کشور رخ می‌دهد.»

با این حال توضیحات طیب‌نیا وزیر اقتصاد نشان می‌دهد این افراد تحلیل غلطی از این توافق دارند. وزیر اقتصاد در همین باره به مردم اطمینان می‌دهد که کشور این فهرست را به رسمیت نمی‌شناسد و می‌گوید: « توصیه‌هایی که FATF دارد در دو دسته تقسیم می‌شود. یک سری از آن‌ها تحت عنوان توصیه است و 40 عدد هستند و تعدادی هم توصیه ویژه هستند که 9 عدد هستند. آن چیزی که در برنامه اقدام ما آمده است توصیه ویژه شماره 7 است که مربوط می‌شود به مبادلات وجه نقد ولی یک توصیه دارد که توصیه ویژه شماره 7 است و برمی‌گردد به بحث اشاعه تسلیحات کشتار جمعی که می‌تواند با موضوع SDN در ارتباط باشد ولی در برنامه اقدام توصیه شماره 7 نیامده است.»

وی در همین رابطه ادامه داد: «آن چه که آمده توصیه ویژه اقدام شماره 7 است. در نظر داشته باشید که عده‌ای این دو را از هم تفکیک نداده و تاکید می‌کنند در برنامه اقدام هیچ گونه الزامی نسبت به توصیه شماره 7 وجود ندارد و ما این فهرست را مطلقا در داخل سرزمین ایران به رسمیت نمی‌شناسیم.»

اطلاعات مالی ایران به دست آمریکا، اسرائیل و انگلیس می‌رسد

احد آزادیخواه، نماینده مجلس معتقد است: «بر اساس قرارداد FATF امکان دسترسی آمریکایی‌ها به آن میسر خواهد شد» این دلواپسی در حالیست که بر اساس مفاد بیانیه شورای مبارزه با پولشویی «هیچ یک از اعضای گروه اقدام مالی به دلیل عضویت در این گروه، متعهد نیست که اطلاعات مشتریان نظام مالی خود را در اختیار سایر اعضاء قرار دهد و هرگونه تبادل اطلاعاتی میان اعضاء بر اساس معاهدات دوجانبه یا چندجانبه میان آنها و پس از تصویب مجالس و سایر مراجع ذیصلاح داخلی آنها خواهد بود.»

با وجود شفافیت بیانیه اما آل‌اسحاق همچنان اصرار دارد که: «پیوستن به کارگروه FATF  نظام بانکی ما را ملزم می‌کند که به نیابت از این کارگروه هر اطلاعاتی که از شبکه‌های پولی و اطلاعاتی ما نیاز دارند، به دست مسئولان بانکی به آنها بدهیم.» وی در همین رابطه معتقد است: «دادن اطلاعات موجود به FATE در حالی که نقشی در تصمیم‌گیری در آن مجموعه را نداریم، ما را تابع آنها کرده و جای نگرانی دارد و باید در این رابطه قطعا احتیاط کنیم.»

وزیر اقتصاد کشورمان در پاسخ به این ادعای منتقدان می‌گوید: «FATF داعش، طالبان و القاعده را طبق یکی از قطعنامه‌های سازمان ملل تروریسم دانسته و از کشورها می‌خواهد که اموال و دارایی‌های آن‌ها را شناسایی کنند. کشور ما در خط مقدم مبارزه با داعش است. بنابراین منصفانه نبود که ایران در فهرست سیاه بماند.»

آیا توافق به ختم حمایت ایران از مردم فلسطین منجر خواهد شد؟

پور مختار نماینده مردم بهار و کبودراهنگ در مجلس اضافه کرد: «اصل FATF هم آنچه که واقعیت است بر این استوار است که در حال تکمیل پازل‌هایی هستند که دست ایران را برای حمایت از مقاومت و کسانی که در حال مبارزه با استکبار هستند، ببندند.»

محمد علی پورمختار، نماینده مجلس اما اینگونه فکر نمی‌کند و می‌گوید: «همه می‌دانیم آمریکا مقاومت را به عنوان تروریسم می‌داند و FATF هم کمک به ترویست‌ها را ممنوع کرده است و وقتی ایران رسماً حمایت از مقاومت را اعلام کرده زمینه‌ای را برای پیوستن و انعقاد قرارداد به FATF فراهم کرده تا مجدداً تحریم‌ها به بهانه حمایت مادی از تروریسم علیه ایران اعمال شود.»

سالک نایب رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس نیز با اشاره به شرایط امنیتی حاکم بر ایران، علت ناتوانی نیروهای ضد حزب‌الله و جمهوری اسلامی را وجود قدرت نظامی مطلوب در ایران می‌گوید: «قراردادهای اخیر و FATF تماماً درپی تضعیف نیروی نظامی و محدودیت برای ورود ایران در حمایت از حزب‌الله و تحولات منطقه است.»

یحی آل اسحاق، فعال اقتصادی نیز همین باور را تکرار می‌کند و می‌گوید: «این کارگروه برای پولشویی تعاریفی دیگری هم دارد به عنوان مثال نقل و انتقال و فعالیت شبکه‌های مالی و پولی با حزب‌الله، یمن، بحرین و برخی نهضت‌های آزاد بخش برای آنها پولشویی محسوب می‌شود، در حالی که ما براساس سیاست‌هایمان حمایت از آنها را لازم می‌دانیم. آل اسحاق گفت: از نظر آنها سپاه پاسداران و قرارگاه خاتم الانبیا(ص) باید تحریم شوند.»

وزیر اقتصاد اما درباره این ادعا می‌گوید: «آن‌ها درباره مصادیق گروه‌های تروریستی تعریف ما را قبول دارند و می‌گویند هر کشوری خودش مصادیقش را تعیین می‌کند. تنها ایرادی که از ما گرفتند درباره تبصره اول بود که در آن ذکر کرده بودیم که گروه‌هایی را که برای استقلال، مبارزه با نژادپرستی و استعمار مبارزه می‌کنند تروریسم نمی‌شناسیم. آن‌ها به ما گفتند باید گروه‌های تروریستی را تعریف کنید نه گروه‌هایی که تروریست نیستند.»

برخورد سیاسی با یک قرار داد ضد فساد

خبرگزاری اصولگرای فارس در سال 1386 در دورانی که این قانون در مجلس و دولت اصولگرا به تصویب رسیده بود در مقدمه گزارش خود با تیتر «ایران جهنم پول‌های کثیف شد» می‌آورد: «تا قبل از اينكه قانون پولشويي در ايران به تصويب برسد خارج از مرزهاي كشور، ايران را به عنوان بهشتي براي پولهاي كثيف به تصوير مي‌كشيدند و با اين بهانه به هر اقدامي براي جلوگيري از توسعه سيستم بانكداري ايران متوسل مي‌شدند. تحريم تعدادي از بانكهاي كشور توسط گروه كاري خاص عمليات مالي (FATF) نيز از جمله اين اقدامات به شمار مي رود.»

این خبرگزاری در گزارش آن زمان خود یادآور می‌شود: «با اين وجود نمي‌توان نبود يك قانون منسجم و مشخص مبارزه با پولشويي را در كشور ناديده گرفت. چرا كه عليرغم تمام تلاشهاي صورت گرفته در جهت يافتن منشاء پولهاي وارد شده به سيستم اقتصادي و برخورد با متخلفان، نبود قانون بهانه‌اي بزرگ بود براي اينكه بروز هر تخلفي در اين زمينه به مثابه بزرگترين جرمها در بخش بانكداري تلقي شود.»

این خبرگزاری در آن روزها می‌نویسد: «كارشناسان و مسئولان بانكي كشور معتقدند تاخيري كه در زمان تصويب قانون مبارزه با پولشويي به وجود آمد فرصتهاي بسياري را از پيش روي اقتصاد ايران برداشت و مانع دستيابي كشور به موقعيتهاي مناسبي كه براي توسعه بانكداري داشت گرديد. به گزارش فارس، با تصويب قانون مبارزه با پولشويي مرتكبين به اين كار از نظر قانون مجرم شناخته مي‌شوند و با آنها برخورد قضايي صورت خواهد گرفت. بنابراين مي‌توان گفت اگر روزي متخلفان ايران را مكان امن براي پولهاي كثيف خود به شمار مي‌آوردند، امروز اين كشور به جهنمي براي اين قبيل پولها تبديل شده است.»

اما ناگفته نماند این روزها خبرگزاری فارس در خط مقدم مخالفت و سنگ اندازی در مسیر اجرایی شدن این توافق قرار گرفته است و بیشترین مصاحبه تولیدی را علیه FATF  تولید می‌کند. جالب آن است که این خبرگزاری در سال 86 تحریم چند بانک را نتیجه اجرایی نشدن FATF می‌داند ولی در دولت روحانی تحریم این دو بانک را نتیجه اجرایی شدن آن می‌بیند!

مخالفان برجام با توافق FATF هم مخالف هستند. طیب‌نیا در همین باره می‌گوید: «اکنون لابی گسترده‌ای از سوی برخی کشورها از جمله عربستان سعودی، شورای همکاری خلیج فارس، اسراییل و لابی صهیونیستی آیپک برای جلوگیری از تعلیق یک ساله تحریم‌ها و اقدام متقابل وجود دارد.»

شباهت مخالفت برجام با مخالفان FATF
نائب رئیس مجلس در همین رابطه با تاکید بر اینکه حمایت ایران از فلسطین و نهضت‌های آزادی بخش همچنان آرمان انقلاب اسلامی است، برخی مخالفت‌ها با FATF را مانند مخالفت با برجام را بیشتر سیاسی دانست.

علی مطهری در همین رابطه اظهار کرد: «نگرانی برخی افراد که بسیاری از آن‌ها دلسوز انقلاب هستند درباره اقدامات مورد درخواست گروه ویژه اقدام مالی ( FATF) در خصوص مبارزه با پول شویی و تامین مالی تروریسم قابل تقدیر است ولی این موضوع جای نگرانی نیست.»

وی در همین رابطه ادامه داد: «این که ایران قبل از انجام اقدامات خود از لیست سیاه گروه ویژه خارج شده است یک موفقیت برای دولت است؛ به هر حال به نظر می‌رسد مخالفت‌ها مانند مخالفت با برجام بیشتر سیاسی است.»

آیا ایران باید مو به مو  مقررات را اجرایی کند؟
به نظر می‌رسد پاسخ وزارت اقتصاد به این سوال خیر باشد. آنچنان که وزیر اقتصاد در این باره پاسخ می‌دهد: «بر حسب میزان درگیری کشورها در مبارزه با پولشویی و تامین مالی تروریسم به چند گروه تقسیم شده‌اند. ابتدا کشورهایی که مقررات FATF را به صورت کامل اجرا می کنند و تعداد آن‌ها بسیار کم است. دیگر کشورهایی که مقررات FATF را به صورت ناقص اجرا می‌کنند. گروه سوم کشورهایی که مقررات FATF را کامل اجرا نمی‌کنند ولی میزان آن‌ها در حد قابل قبولی است و چهارم کشورهایی که مطلقا مقررات FATF را اجرا نمی‌کنند و ایران در این گروه قرار داشت. گفتنی است جز ایران فقط کره شمالی و کوبا در این گروه قرار داشتند که کوبا قوانین را اجرا کرده و از فهرست سیاه خارج شده بود.»
امید
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۰۳ - ۱۳۹۵/۰۶/۲۰
اگر تمامی کشور های که عضو این معاهده هستند درصدی احتمال سو استفاده از اطلاعات مالی کشور خودشان را می دادند آن را به هیچ عنوان اجرا نمی کردند.
الف
United Arab Emirates
۱۴:۲۹ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۸
آقای جاجی دلیگانی : مردم نگران دیده شدن حسابهای خالی بانکی شان نیستند ، از مردم بهترون هستند که فکر میکنند پول مردم ارث پدری شونه ! نگران رو شدن حسابهای بانگی انباشته شده از پول مردم هستند
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۱۸ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۸
یه جوری میگن مبادلات پولی انگار کل در آمد کشور ما چقدر هست و به دست اوردنش چقدر سخته. کل درآمد کشور به اندازه یه شرکت اپل میشه که با حجم واردات و صادرات میشه میزان کمک به حمایت به کشورهای مختلف رو به دست آورد. خدارو شکر با تمام خودکفایی در صنایع نظامی که همه میدونن بیشتر صنعت نظامی ما وارداتی که اون رو هم به جاب خودش به راحتی میشه محاسبهکرد و اطلاعاتشو به دست آورد. تنها موضوع نگرانیها کوتاه شدن دست منفعت طلبان داخلیه که نونشون آجر میشه .همین
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۳۲ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۸
من نمیدونم یعنی همه ی اون 198 کشور دیگه .... تشریف دارن و تنها ما و برادر کره شمالی !!! این وسط نباید FAFT رو اجرا نکنیم ؟؟!!! و درست میگیم !؟ یعنی اون 198 کشور الان استقلال مالی و سیاسی شون به خطر افتاده و تنها ما دوتا کشور استقلال داریم ؟؟!!
ناشناس
United States of America
۱۲:۰۰ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۸
هزاران لایک! یکی ما می فهمیم یکی اون کچل تپل!!!
پیمان
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۱۶ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۸
دلواپسان نگرنند بابک زنجانیها پولهائی که اختلاس کردند را به چه حسابهائی واریز کرده و چه کسانی در این مسئله دست داشته انداند که مبادا با شفاف شدن مسائل مالی دستشان رو شود و ابرویشان برود .هر چه غیر شفافتر و تاریکتر بهتر
مجله خواندنی ها
انتشار یافته: ۲۹
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۷:۵۷ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۷
هم شما میدونین هم ما، که این توافق، کاپیتولاسیون دومه.
اونایی که شرف و غیرت نداشته باشن منفی میدن و اونایی که شرف و غیرت داشته باشن مثبت
محمد
Iran (Islamic Republic of)
۰۹:۳۸ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۸
این حرفها مغلطه است. فقط کسانی با این توافق مخالفند که منافعشان به خطر می افتد.اتفاقا با این روش از تکرار بابک زنجانی ها و گم شدن در امد نفت د رطی دولتهای نهم و دهم و... جلوگیری میشود
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۱۵ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۸
تو خوبی..
بدو ببین این FATF سفارت خونه ای چیزی اگه داره ، آتیش بزن.
مصطفی
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۲۹ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۸
ترا خدا بس کنید این شعارهای غیرتی را. الکی صحبت از غیرت و وطن دوستی را نکنید که دیگه دوره این حرفا گذشته. اونایی باید از این قرارداد بترسن که پولشویی میکنن نه مردم عادی کوچه و بازار و نه سیاست مداران وطن دوست
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۰۳ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۸
اتفاقا کاپیتولاسیون یعنی فرد پولشور :) با مصونیت خاص قضایی راست راست راه بره
احمد
United States of America
۱۹:۰۱ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۷
با سلام
لطفا بفرمائید اگر قرار نیست به حسابها سرک کشیده شود چطور می خواهند از مبادلات پولی (چه نقد و چه غیر نقد ) باخبر شوند. علم غیب دارند یا فقط عضویت کفایت می کند یک چیزی بنویسید که حداقل خودتان باورتان شود.
ناشناس
United Arab Emirates
۱۴:۲۰ - ۱۳۹۵/۰۶/۲۰
احمد جان از ریز حساب کسی مطلع نخواهد شد و فقط حسابهای خاص مرتبط با تروریسم، انواع قاچاق و سلاح مد نظر است که همه دنیا آنرا انجام می دهند. الحمدلله ما اگر بخواهیم به سوریه یمن یا فلسطین کمک کنیم با چمدان می بریم و نگرانی خاصی نداریم!
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۹:۰۶ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۷
یه جوری میگن اطلاعات اقتصادی انگار قراره چی مبادله شه
پروفسور میزان فروش نفتت تولید ناخالص داخلیت امار جمعیت و واردات و صادرات و نقدینگی و رشد اقتصادی و ... را همه آن وری ها دارند و بهتر از شماها محاسبه میکنن و پیش بینی میکنن. حتی رفرنس وضع داخلی شما
رسواگر فتنه
Iran (Islamic Republic of)
۱۹:۵۸ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۷
یه عده مغالطه میکنند که بله چالش faft مربوط به پولشویی و فساد و اینهاست
نه نخیر آقا جان این اشتباهی که آقایون زدند با این حرفها درست نمیشه

اینها از پشت به مدافعین حرم و عاملین امنیت کشور خنجر زهرآلود زدند
موسوی
Iran (Islamic Republic of)
۲۰:۰۴ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۷
از برجام بی سرانجام عبرت بگیرید خود را زیر سوال نبرید حیف این رای که به شما دادیم مچکر
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۱۷ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۸
مرسی اه! خخخخ
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۰۱ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۸
از خواب بیدار بشید
شما به جلیلی رأی دادید و ایشون رأی نیاوردند
اگر رأی آورده بود قطعا ما عضو FATF نمی شدیم چون درها کاملا بسته بود
همین که کشورهای دیگه در باره پیوستن ایران به معاهدات بین المللی بحث می کنند از برکت رای مردم در سال 92 است
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۲۲:۲۵ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۷
ما که پولی نداریم
به درک اونا که دارن غصه بخورن
ناشناس
Germany
۲۲:۳۶ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۷
خیلی جالبه که آقای علم الهدی در همه امور تخصص داره
ناشناس
Saudi Arabia
۰۲:۰۵ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۸
مجری صدا و سیما تخصص و مطالعه کافی در این زمینه نداشت و نمی توانست به آقای طیب نیا اشکالی بگیرد کاش از مخالفان FATF هم به برنامه میومد تا حرف های هر دو نفر شنیده بشه . امروز درباره فاجعه منا هم فقط نماینده وزارت خارجه صحبت کرد و منتقدان سهل انگاری درباره منا دعوت نشدند و به نظر رئیس جدید صدا و سیما نزدیکی عجیبی با شما دولتیا و اصلاحاتیا پیدا کرده در ضمن یادمه اوایل این دولت می گفتند سرک کشیدن به حساب مردم چه قدر بد است و و امروز طیب نیا می گوید در همه جای دنیا حساب ها کنترل می شود که چه قدر پول وارد می شود و منبع این پول کجاست، البته من با این نظر دوم موافقم ولی دوگانگی صحبت ها برام عجیبه
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۰۵ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۸
یه جوری میگی فقط نماینده وزارت خارجه صحبت کرد انگار منا دست دولت بوده!!
ناشناس
United States of America
۰۷:۲۹ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۸
بفرض که ایران عضو گروه FATF هم نشود.!! ولی لازم است که گروه مبارزه با پولشوئی و اختلاس داخلی تشکیل دهد تا عملیات بانکی و تجاری روشن و شفاف شود تا یک شبه عده میلیاردر نشوند .و عده کثیری فقیر و فقیر تر شوند.و اصلا معلوم شود پولهای مردم کجا خرج میشود؟!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۲۰ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۸
اختلاس که خوبه. داخلیه، توش به خودکفایی هم رسیدیم، رکورد گینس و المپیک رو هم زدیم. FATF از اسمش معلومه خارجیه و کار عوامل موساد و MI6 و CIA و جورج سوروس هستش. بعله!!
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۰۶ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۸
گروه مبارزه با پولشویی داخلی؟؟!! :))
ناشناس
United States of America
۱۰:۲۴ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۸
خیلی ها با این مساله مخالفند چون نمی خواهند کسی از خروج بی سروصدای پول از کشور مطلع بشه
ناشناس
United States of America
۱۰:۲۵ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۸
اختلاس گران مخالف شفاف سازی هستند
رسواگر فتنه
Iran (Islamic Republic of)
۱۰:۳۲ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۸
ما هم از شفافیت مالی حمایت میکنیم
بهتره دولت و مجلس از خودشون شروع کنن و فیش های مالی و درآمدی همه اعضا از روسای قوا تا آبدارچی نهاد ریاست جمهوری و مجلس را منتشر کنند تا برسه به بقیه جاها
محمد
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۰۹ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۸
سیاست درست مالی چه ارتباطی به FATF‌ دارد؟ آیا بدون توافق با FATF امکان شفاف‌سازی و مبارزه با پولشویی و تامین مالی تروریسم وجود ندارد؟ پرسش دیگر اینکه در سال‌های اخیر چه کسانی با چه بهانه‌هایی مقابل ایجاد شفافیت داخلی ایستاده‌اند و چه کسانی از این وضعیت سودهای کلان به جیب زده‌اند؟‌ وقتی خواستار شناسایی ثروتمندان و قطع یارانه 45 هزار تومانی آنان شدیم، چه کسانی ژست اخلاق‌مداری گرفتند و گفتند «نمی‌خواهیم به حساب مردم سرک بکشیم»؟