جزئیات مذاکرات ایران و آمریکا؛ افزایش تنش در تنگه هرمز و ادامه بحران در جنوب لبنان
تردد کشتیها از تنگه هرمز و وضعیت امنیتی در جنوب لبنان، دو موضوع اصلی مرتبط با تفاهمنامه ایران - آمریکا هستند که حالا در بوته آزمایش قرار دارند. مقامات رسمی اسرائیل در چند روز گذشته بارها اعلام کردند که منطقه امنیتی حائل در جنوب لبنان را ترک نخواهند کرد و به حملاتشان نیز ادامه دادند. تنگه هرمز هم که میرفت تا با احتیاط و آرام به شرایط عادی نزدیک شود، دیروز با حمله به یک کشتی که از مسیر تائیدنشده ایران عبور کرده بود، دوباره تا حدی به وضعیت سابق برگشت.
سفر منطقهای وزیر خارجه آمریکا به خاورمیانه، یکی از مهمترین رویدادهای مربوط به مذاکرات اخیر تهران - واشنگتن است. مارکو روبیو در سفری فشرده به کشورهای حاشیه جنوبی خلیج فارس، به رایزنی با سران کشورهای عربی پرداخت که جزئیات آن هنوز به صورت رسمی منتشر نشده است. با توجه به این که کشورهای مذکور محل استقرار پایگاههای آمریکایی در منطقه هستند که در جریان حمله به ایران مورد استفاده و حملات تلافیجویانه از سوی ایران قرار گرفتند، ابعاد این رایزنیها اهمیت خاصی دارد. یکی از تحلیلها نیز بر این محور است که بخشی از این رایزنیها به موضوع صندوق بازسازی ایران (مندرج در تفاهمنامه ایران - آمریکا) اختصاص دارد. همچنین، در حال حاضر حداقل دو کشور عربی حاشیه خلیج فارس یعنی قطر و عمان، نقشی کلیدی در این مذاکرات ایفا میکنند. عمان میانجی سنتی میان ایران و آمریکاست و در موضوع تنگه هرمز، دومین کشور ساحلی در کنار ایران محسوب میشود. قطر نیز در کنار پاکستان یکی از دو میانجی اصلی مذاکرات خاتمه جنگ است.
التهاب در تنگه هرمز افزایش پیدا کرده است. از روز گذشته تردد کشتیها از مسیر ایجاد شده توسط آمریکا و عمان در تنگه هرمز آغاز شد. مسیری که طی ساعاتی کشتیها از آنجا توانستند خود را به دریای عمان برسانند اما بعد از آن، ایران اعلام کرد که عبور از این کریدور مورد تائید نیست و نیروی دریایی سپاه روی کانال ۱۶ رادیویی (برای هشدارهای دریانوردی) این هشدار را اعلام کرد. در این روز حملهای به پل فرماندهی یک کشتی تجاری با پرچم سنگاپور صورت گرفت که منشاء آن نامشخص است. والاستریت ژورنال مدعی شد ایران این حمله را انجام داده است.
سپاه پاسداران: ما مقابله با حملهای که توسط نیروهای آمریکایی به جزیره سیریک انجام شد را اعلام میکنیم
نیروهای دریایی و هوایی ما موفق شدند این حمله را خنثی کرده و نیروهای مهاجم را وادار به عقبنشینی کنند تا از حاکمیت ایران بر خاک و آبهای خود محافظت نمایند.
ما تأکید میکنیم که این تهاجم بدون پاسخ نخواهد ماند و پاسخ ما در زمان و مکانی که انتخاب میکنیم، سریع و قاطع خواهد بود.
هشدار میدهیم که هرگونه حماقت جدید با پاسخی سخت مواجه خواهد شد که توهمات مهاجمان در منطقه را در هم خواهد شکست.
سنتکام: به سایت موشکی، پهپادی و رادار ساحلی ایران حمله کردیم
سنتکام در بیانیهای رسمی اعلام کرد:«نیروهای فرماندهی مرکزی ایالات متحده (CENTCOM) در تاریخ ۲۶ ژوئن، به عنوان پاسخی قدرتمند به حمله دیروز به یک کشتی تجاری که در حال عبور از تنگه هرمز بود، حملاتی را علیه ایران انجام دادند.»
در ادامه این بیانیه، با انتساب حمله روز گذشته به یک کشتی با پرچم سنگاپور آمده است: «هواپیماهای آمریکایی پس از آنکه ایران در ۲۵ ژوئن با یک پهپاد تهاجمی یک طرفه، کشتی M/V Ever Lovely را هدف قرار داد، به محلهای نگهداری موشک و پهپاد و سایتهای رادار ساحلی ایران حمله کردند. این کشتی باری با پرچم سنگاپور در زمان حمله ایران در حال خروج از تنگه هرمز در امتداد ساحل عمان بود.»
شنیده شدن صدای انفجار در طاهرویه سیریک، استان هرمزگان
ادعای ترامپ درباره نقض آتش بس ازسوی ایران
ایران دستکم ۴ پهپاد تهاجمی را به سوی کشتیهایی که از تنگه هرمز عبور میکنند، پرتاب کرد.
یکی از پهپادها مستقیماً به سطح یک کشتی باری بزرگ اصابت کرد و به آن خسارت وارد شد.
۳ پهپاد را سرنگون کردیم و مشخص است که این نقض آشکار توافق آتشبس است.
عمان: تنگه هرمز به وضعیت قبل از جنگ برنخواهد گشت
بلومبرگ:
عمان به متحدان اروپایی خود گفته است کشتیهایی که از تنگه هرمز عبور میکنند، ممکن است مجبور شوند برای خدماتی مانند کمک ناوبری و کنترل آلودگی، هزینههایی بپردازند.
به گفته مقامات آگاه، عمان گفته است که هیچ راهی برای بازگشت به وضعیت قبل از جنگ در تنگه هرمز وجود ندارد.
واکنش تند ولایتی به بیانیه مشترک آمریکا و شورای همکاری خلیج فارس

صدور هشدار تخلیه اسرائیل برای یک شهر جنوبی لبنان
ارتش اسرائیل ظهر امروز با پخش اعلامیههایی بر فراز شهر " المنصوری" در جنوب لبنان، به ساکنان آن دستور تخلیه داد. این نخستین دستور تخلیه منطقهای در جنوب لبنان از زمان آتشبس تاکنون است.

بنگویر:
آتشبس در لبنان نمیتواند ادامه یابد
ایتامار بنگویر، وزیر امنیت داخلی اسرائیل، در گفتوگو با کانال ۷ خواهان از سرگیری جنگ شد و گفت که توافق آتشبس در لبنان نمیتواند ادامه یابد.
هشدار نیروی دریایی سپاه:
عبور از تنگه هرمز فقط از مسیرهای اعلامی ایران ممکن است
قاسمیان:
باید اینقدر با آمریکا بجنگیم تا صلح پایدار برقرار شود
در ساعتهای گذشته، بخشی از صحبتهای غلامرضا قاسمیان در برنامه سوره شبکه ۴ تلویزیون در شبکههای اجتماعی مورد توجه قرار گرفته است.
پلاکاردی دستنویس در یکی از تجمعات شبانه

کنایه بقائی به آمریکا با انتشار آمار گرسنگی در این کشور
اسماعیل بقائی، سخنگوی وزارت خارجه در ایکس نوشت:
طبق گزارش "سازمان جهانی آموزش خدمات گرسنگی" «در ایالات متحده، بیش از ۴۷ میلیون نفر، شامل یک نفر از هر پنج کودک، از دسترسی به غذای کافی برای یک زندگی سالم محروم هستند. از سال ۲۰۲۰ تاکنون، تعداد افرادی که با ناامنی غذایی مواجهاند، ۴٫۲ میلیون نفر افزایش یافته است.»
طبق گزارش سازمان "تغذیه آمریکا" «چهل و هفت میلیون نفر آمریکایی با ناامنی غذایی روبرو هستند — و هر روز با چالش گرسنگی و تبعات بهداشتی و «اجتماعی آن دستوپنجه نرم میکنند.»
البته خبر خوب این است که مدتی است مقامهای آمریکایی دیگر نباید چنین آمارهای ناخوشایندی را ببینند چون بعد از ۳۰ سال گزارشدهی مستمر سالانه درباره وضعیت ناامنی غذایی و گرسنگی در آمریکا، وزارت کشاورزی آمریکا (USDA) از سپتامبر ۲۰۲۴ بیسر و صدا تهیه این گزارش را متوقف کرد.
و بدین ترتیب اکنون نزدیک به دو سال است که مشکل گرسنگی در آمریکا حل شده است.

گفتنیست توییت کنایی بقائی پس از اظهارات مقامات آمریکایی در خصوص صادرات غله به ایران منتشر شده است.
واکنش غریبآبادی به کریدور دریایی عمان

واکنش سخنگوی کمیسیون امنیت ملی به بیانه کشورهای خلیج فارس

واکنش وزارت خارجه به بیانیه مشترک روبیو و شورای همکاری خلیج فارس
وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران، مواضع مندرج در بیانیه مشترک وزیر امور خارجه آمریکا و وزرای خارجه شورای همکاری خلیج فارس -مورخ ۲۵ ژوئن ۲۰۲۶- را مداخلهجویانه، غیرمسئولانه و تحریکآمیز دانسته و نسبت به ادامه رفتارهای ستیزهجویانه و مداخلهجویانه در منطقه هشدار میدهد.

ادعای «تعهد پایدار آمریکا به امنیت کشورهای عضو شورای همکاری خلیجفارس»، چیزی بیش از لفاظی و وارونهنمایی واقعیت نیست. اکنون بیش از هر زمانی برای همگان آشکار شده است که حضور نظامی آمریکا در کشورهای منطقه صرفا باری بر دوش ملتهای منطقه و عامل ناامنی و تفرقه در منطقه است.

استفاده آمریکا از پایگاهها و امکانات نظامی مستقر در کشورهای منطقه برای ارتکاب جنایت تجاوز علیه جمهوری اسلامی ایران طی بازه زمانی ۹ اسفند ۱۴۰۵ لغایت ۱۹ فروردین ۱۴۰۶ به وضوح نشان داد که آمریکا هیچ ارزشی برای امنیت کشورهای منطقه و روابط فیمابین آنها قائل نیست.
آخرین وضعیت قیمت نفت
نفت سبک تکزاس (WTI): ۶۹.۵۵ دلار
برنت (معیار قیمت جهانی نفت): ۷۲.۷۸ دلار
نفت امارات (۶۹.۰۶) دلار
قیمت نفت شب گذشته بعد از حمله به یک کشتی در تنگه هرمز، از ۷۵ دلار عبور کرده بود.

نگاهی به دکترین امنیتی بنگوریون؛
پشت پرده اشغال هزار کیلومتر مربع از خاک سه کشور همسایه توسط اسرائیل
پایان جنگ در تمام جبههها و توقف حملات به لبنان، اولین بند تفاهمنامه ایران و آمریکاست. بندی که از ابتدا با چالشهای زیادی مواجه شد و ارتباط مستقیمی با رفتار اسرائیل در منطقه دارد. تلآویو در برابر خروج از لبنان مقاومت میکند و مقامات آن بارها به صراحت اعلام کردند که منطقه امنیتی جنوب لبنان (Buffer zone) را ترک نخواهند کرد. حتی اگر آمریکا چنین درخواستی داشته باشد.
در این گزارش، نگاهی به دکترین امنیت ملی نانوشته اسرائیل انداختیم تا ببینیم فلسفه این سیاست آنها چیست که از اولین جنگهای اعراب و اسرائیل تا امروز، بخشی از خاک دشمن را اشغال میکنند؛ بخشهایی که هر کدام سرنوشت متفاوتی پیدا کردند.

ادعای بلومبرگ با استناد به دادههای ردیابی کشتیها:
ترافیک کشتیرانی در تنگه هرمز روز جمعه در هر دو جهت ادامه یافت.
هشدار قرارگاه خاتم درباره پرواز هواپیماهای اسرائیل به سمت ایران
قرارگاه مرکزی خاتمالانبیا در بیانیهای اعلام کرد:
تحرکات و حضور هواپیماهای نظامی ارتش تروریستی رژیم صهیونیستی در آسمان برخی کشورهای همسایه به سمت ایران را اقدامی خطرناک و تهدید علیه جمهوری اسلامی ایران میدانیم.
اعلام میداریم چنانچه آمریکا قادر به مهار و کنترل رژیم صهیونیستی نباشد، جمهوری اسلامی ایران هرگونه تهدیدی را علیه خود تحمل نخواهد کرد و پاسخ به این اقدامات خطرناک را حق خود میداند.
عراقچی:
شهادت آیتالله خامنهای را نه میبخشیم، نه فراموش میکنیم
وزیر امور خارجه با انتشار تصویری از رهبر شهید انقلاب، در شبکه ایکس نوشت:
امام حسین علیهالسلام سیدالشهدا یا سالار شهیدان شیعیان است چرا که او هر آنچه داشت در دشت کربلا قربانی کرد.
به همین ترتیب، ما هرگز شهادت آیتاللهالعظمی سید علی خامنهای را که سید و سالار شهیدان انقلاب اسلامی ایران است، نه فراموش خواهیم کرد و نه آن را خواهیم بخشید.

بازدید ملیپوشان از ورزشگاه لومن فیلد (محل بازی با مصر) در سیاتل، ایالت واشنگتن



نبویان:
چرا برای هفته بعد قرار مذاکره گذاشتید؟
سیدمحمود نبویان، نایبرئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس در شبکه ایکس نوشت:
مسئولان محترم مذاکرات: مگر نگفتید بندهای ۱،۴،۵،۱۰،۱۱ پیششرط ادامهی مذاکرات است و تا عملی نشود، مذاکرات متوقف میشود.این بندها کامل اجرایی و عملی نشده است. چرا برای هفتهی آینده قرار مذاکراتی گذاشتید؟
به گزارش فرارو، بندهای مورد اشاره نبویان عبارتند از:
بند ۱ - توقف جنگ در تمام جبههها از جمله لبنان
بند ۴ - رفع کامل محاصره دریایی پس از امضای «یادداشت تفاهم» و خروج نیروهای آمریکایی از محیط پیرامونی ایران ظرف ۳۰ روز پس از «توافق نهایی»
بند ۵ - بازگشت ترافیک دریایی به تنگه هرمز با ترتیبات ذکر شده در تفاهمنامه
بند ۱۰ - صدور اسقاطیه تحریمهای فروش نفت و مواد پتروشیمی و خدمات مرتبط با آنها
بند ۱۱ - آزادسازی پولهای بلوکه شده ایران با ترتیبات ذکر شده در تفاهمنامه

رایزنیهای عربستان، قطر و عمان درباره تفاهم ایران - آمریکا
وزیر امور خارجه عربستان در دو دیدار جداگانه با همتایان قطری و عمانی خود، نتایج تفاهم میان آمریکا و ایران بر امنیت و ثبات منطقه را بررسی کرد.
به گزارش خبرگزاری رسمی عربستان (واس)، بن فرحان در منامه ابتدا با محمد بن عبدالرحمن آل ثانی نخست وزیر و وزیر امورخارجه قطر دیدار کرد.
دو طرف در حاشیه نشست مشترک وزیران شورای همکاری خلیج فارس و آمریکا، آخرین تحولات منطقه، تلاشها برای تقویت امنیت و ثبات، و همچنین آخرین وضعیت تفاهمنامه میان آمریکا و ایران و بازتاب آن بر امنیت منطقه را بررسی کردند.
بن فرحان همچنین در دیدار با بدر البوسعیدی وزیر امورخارجه عمان تحولات منطقه بهویژه توافق آمریکا و ایران و راههای حمایت از تلاشهای دیپلماتیک برای کاهش تنشها و تقویت امنیت و ثبات منطقه را بررسی کردند.
این رایزنیها در حاشیه نشست مشترک وزیران خارجه کشورهای شورای همکاری خلیج فارس با مارکو روبیو وزیر امورخارجه آمریکا برگزار شد؛ نشستی که بر تحولات پرونده ایران و مشارکت راهبردی میان دو طرف متمرکز بود.
انتقاد نخستوزیر کانادا از تعطیلی سفارتهای این کشور در ایران و ونزوئلا

مارک کارنی، نخستوزیر کانادا در اظهاراتی که در نشست خبری پایان دوره کاری پارلمان این کشور مطرح کرد، گفت: «تعامل به معنای تایید نیست. داشتن سفارت یا ارائه خدمات کنسولی در یک کشور به این معنا نیست که ما از سیاستهای آن کشور حمایت میکنیم.»
کارنی در ادامه به زلزله اخیر در ونزوئلا اشاره و تاکید کرد: «حضور نداشتن دیپلماتهای کانادایی در کاراکاس، توان اتاوا برای کمک به شهروندان کانادایی را با دشواری روبهرو کرده است. کشورهایی هستند که اگر بخواهم با ملایمت بگویم، با آنها همنظر نیستیم و در آنها نمایندگی دیپلماتیک نداریم. ایران و ونزوئلا دو نمونه از این کشورها هستند و موارد دیگری هم وجود دارد.»
او گفت: «این موضوع پیش از هر چیز، توان ما را برای کمک به کاناداییهایی که در این کشورها حضور دارند، محدود میکند.»
کانادا در سال ۲۰۱۲ روابط دیپلماتیک خود با ایران و در سال ۲۰۱۹ روابط با کاراکاس را قطع کرد.
رافائل گروسی:
جزئیات کار آژانس، در مذاکرات فنی ایران - آمریکا مشخص خواهد شد

مدیرکل آژانس بینالمللی انرژی اتمی:
- ما تفاهمنامهای داریم که تصریح میکند آژانس ما بر بازرسی از تأسیسات هستهای ایران نظارت خواهد کرد. ما آمادهایم تا کار فنی خود را در ایران ادامه دهیم. جزئیات کار ما در ایران و ترکیب کمیته هماهنگی برای فرآیند بازرسی توسط مذاکرات ایران و آمریکا تعیین خواهد شد.
- امیدواریم که به زودی فرصتی برای کارشناسان آژانس بینالمللی انرژی اتمی برای دسترسی به سایتهای هستهای ایران فراهم شود.
- رقیقسازی اورانیوم با غنای بالای ایران یکی از راهحلهای پیشنهادی برای مقابله با ذخایر اورانیوم ایران است. ما معتقدیم که مواد هستهای ایران از آخرین بازرسی ما در سال ۲۰۲۵ جابجا نشدهاند، اما باید این موضوع را تأیید کنیم.
خبرهای روز گذشته را اینجا دنبال کنید