سفیر روسیه: نیروگاه هستهای جدیدی در ایران احداث میکنیم
الکسی ددوف، سفیر روسیه در ایران، از برگزاری نشستی تازه میان مقامهای هستهای تهران و مسکو خبر داد.
فرارو- الکسی ددوف، سفیر روسیه در ایران، از برگزاری نشستی میان نمایندگان صنایع هستهای ایران و روسیه در آینده نزدیک خبر داد.این نشست قرار است در مسکو برگزار شود و محور اصلی آن بررسی روند ساخت نیروگاه هستهای جدید هرمز در جنوب ایران خواهد بود.
به گزارش فرارو به نقل از تاس، در این نشست احتمالا در اواخر ژوئن یا اوایل ژوئیه برگزار میشود و طرفین در آن درباره چارچوبهای حقوقی و اجرایی پروژه نیروگاه هرمز رایزنی خواهند کرد. او این پروژه را امیدوارکننده توصیف کرد و گفت مذاکرات میان شرکتهای روسی و ایرانی همچنان ادامه دارد.
بر اساس گزارش ایران و روسیه پیشتر در ۲۶ سپتامبر ۲۰۲۵ قراردادی به ارزش ۲۵ میلیارد دلار برای احداث این نیروگاه امضا کرده بودند. این پروژه شامل چهار واحد نیروگاهی با ظرفیت مجموع ۵ هزار مگاوات است و در نزدیکی میناب و سیریک در استان هرمزگان ساخته خواهد شد.
سفیر روسیه همچنین از آمادگی مسکو برای مشارکت در بازسازی زیرساختهای غیرنظامی آسیبدیده در جریان جنگ اخیر آمریکا و اسرائیل علیه ایران خبر داد و تاکید کرد شرکتهای صنعتی، ساختمانی و مراکز مهندسی روسیه از توانمندی و تجربه لازم برای ورود به این پروژهها برخوردارند.
ددوف در بخش دیگری از سخنانش به رشد روابط اقتصادی تهران و مسکو اشاره کرد و گفت حجم تجارت دوجانبه در چهار ماه نخست سال ۲۰۲۶، با وجود اختلال در برخی زنجیرههای تأمین، رشد ۲ درصدی را ثبت کرده است.
او همچنین با اشاره به مسیر ترانزیتی شمال-جنوب افزود صادرات روسیه به ایران در این بازه بیش از ۵۶ درصد افزایش یافته و حجم کل بار جابهجا شده در این کریدور به حدود ۲.۲ میلیون تن رسیده است.