تأکید پاکستان و قطر بر تداوم مذاکرات ایران و آمریکا
نخست وزیر پاکستان و امیر قطر ضمن ابراز خرسندی از پیشرفت مثبت حاصل شده در دور اول مذاکرات فنی در بورگن اشتوک سوئیس، بر اهمیت حفظ این روند از طریق گفتگو و دیپلماسی مداوم توافق کردند.
فرارو- شهباز شریف، نخستوزیر پاکستان، و شیخ تمیم بن حمد آل ثانی، امیر قطر، در گفتوگویی تلفنی با استقبال از نتایج نخستین دور مذاکرات فنی میان ایران و ایالات متحده در سوئیس، بر ضرورت تداوم روند گفتوگوها و تلاشهای دیپلماتیک برای تثبیت توافقات اخیر تأکید کردند.
به گزارش فرارو به نقل از اکسپرس تریبون، این گفتوگو در حالی انجام شد که ایران و آمریکا پیشتر اعلام کرده بودند با میانجیگری پاکستان به تفاهمی ۱۴ مادهای برای پایان دادن به مناقشه و پیگیری حل اختلافات از طریق مذاکره دست یافتهاند.
شهباز شریف در پیامی در شبکه اجتماعی ایکس درباره این تماس تلفنی نوشت: «امروز بعدازظهر گفتگوی تلفنی گرم و بسیار صمیمانهای با برادر عزیزم، عالیجناب شیخ تمیم بن حمد آل ثانی، امیر دولت قطر، داشتم.»
نخستوزیر پاکستان همچنین از نقش قطر در حمایت از تلاشهای دیپلماتیک قدردانی کرد و افزود که از امیر قطر به دلیل پشتیبانی مستمر از روند صلح که به امضای «یادداشت تفاهم تاریخی اسلامآباد» منجر شد، تشکر کرده است.
وی در ادامه نوشت: «هر دو طرف از پیشرفت مثبت حاصل شده در دور اول مذاکرات فنی در بورگنستوک ابراز رضایت کردند و بر اهمیت حفظ این روند از طریق گفتگو و دیپلماسی مداوم توافق کردند.»
شهباز شریف همچنین از امیر قطر بابت ابراز همدردی در پی جان باختن یک شهروند پاکستانی در حادثه آتشسوزی اخیر راس لفان تشکر کرد و از میزبانی و حمایت قطر از جامعه پاکستانی مقیم این کشور قدردانی به عمل آورد.
وی با تأکید بر اهمیت روابط میان اسلامآباد و دوحه اظهار داشت پاکستان برای روابط برادرانه و نزدیک خود با قطر ارزش ویژهای قائل است و مشتاقانه در انتظار سفر امیر قطر به پاکستان در اواخر سال جاری خواهد بود.
نخستوزیر پاکستان همچنین در تماس تلفنی جداگانهای با «شاهزاده فهد بن سلطان بن عبدالعزیز آل سعود» فرماندار استان تبوک عربستان سعودی گفتوگو کرد.
بر اساس بیانیه دفتر نخستوزیری پاکستان، امیر قطر از تلاشهای دیپلماتیک اسلامآباد که به امضای تفاهمنامه میان ایران و آمریکا انجامید، تمجید کرد.
شهباز شریف نیز در پاسخ گفت: «تلاشهای صلح پاکستان با هدف تضمین صلح و ثبات منطقهای با حمایت کشورهای برادر، از جمله عربستان سعودی، انجام شده است.»
وی همچنین با اشاره به روابط دیرینه اسلامآباد و ریاض، از «محمد بن سلمان» ولیعهد عربستان سعودی به دلیل حمایتها و رویکرد دوستانهاش نسبت به پاکستان قدردانی کرد.
دفتر نخستوزیری پاکستان اعلام کرد که شهباز شریف در پایان این تماس از امیر قطر برای سفر به پاکستان دعوت کرده است.
بر اساس گزارش منتشرشده، تفاهمنامه موسوم به «تفاهمنامه اسلامآباد» پس از چند دور مذاکره با میانجیگری پاکستان و حمایت قطر میان ایران و آمریکا شکل گرفته است. این توافق که در ۱۸ ژوئن اجرایی شد، شامل تمدید آتشبس برای یک دوره ۶۰ روزه و فراهم کردن زمینه مذاکرات درباره دستیابی به یک توافق نهایی است.
این تفاهمنامه همچنین شامل بندهایی درباره کاهش تنشهای منطقهای، تسهیل تردد دریایی در خلیج فارس و پیگیری راهحلهای سیاسی برای پایان دادن به درگیریها از طریق مذاکره و دیپلماسی است.