رهبر کرهشمالی ترامپ را تهدید کرد/ ساخت رزمناو موشکانداز ۱۰ هزار تنی تسریع شود
کیم جونگ اون گفت: تثبیت و اعمال موضع کره شمالی به عنوان یک کشور هستهای، پاسخی ضروری به وضعیت امنیتی جهانی است که به گفته او هر روز پیچیدهتر و غیرقابل پیشبینیتر میشود.
فرارو- خبرگزاری رسمی کره شمالی اعلام کرد: کیم جونگ اون، رهبر این کشور، تأکید کرده است کره شمالی از جایگاه خود به عنوان یک کشور هستهای استفاده خواهد کرد و این رویکرد را تنها راه مقابله با شرایط پیچیده و غیرقابل پیشبینی امنیتی جهان دانسته است.
به گزارش فرارو به نقل از کانا، کیم جونگ اون روز سهشنبه اعلام کرد که تثبیت و اعمال موضع کره شمالی به عنوان یک کشور هستهای، پاسخی ضروری به وضعیت امنیتی جهانی است که به گفته او هر روز پیچیدهتر و غیرقابل پیشبینیتر میشود.
رهبر کره شمالی در بخشی از سخنان خود با انتقاد از ایالات متحده، واشنگتن را عامل تشدید درگیریها در اروپا و خاورمیانه دانست و گفت: «حوادث و رویدادهای غیرقابل تصور و حیرتانگیز» به دلیل طمع «گانگستری» نیروهای سلطهگر در حال وقوع است و درگیریها در سراسر جهان را خشونتآمیزتر میکند.
این اظهارات در نشست کمیته مرکزی حزب حاکم کارگران کره که از شنبه تا دوشنبه برگزار شد، مطرح شده است.
کیم همچنین آمریکا و کره جنوبی را متهم کرد که با ارتقای مداوم همکاریهای هستهای مشترک خود، امنیت شبهجزیره کره را بیش از پیش به خطر میاندازند.
او مدعی شد هدف این همکاریها تنها حمله به کره شمالی است.
خبرگزاری کره شمالی در این باره نوشت: «گسترش و تقویت مداوم نیروهای هستهای… و اعمال کامل جایگاه یک کشور دارای سلاح هستهای، صحیحترین و منحصر به فردترین راه برای مقابله فعال و مطمئن با وضعیت نظامی و سیاسی غیرقابل پیشبینی بینالمللی است که از چندین جهت پیچیده میشود.»
با این حال، خبرگزاری مرکزی کره شمالی جزئیاتی درباره اقدامات مشخصی که ممکن است در زمینه توسعه زرادخانه هستهای این کشور انجام شود، ارائه نکرد.
بر اساس این گزارش، کیم جونگ اون همچنین دستور افزایش توان تسلیحات متعارف و تسریع در ساخت یک رزمناو موشک هدایتشونده استراتژیک ۱۰ هزار تنی را صادر کرده است.
در همین حال، یانگ مو-جین، استاد دانشگاه مطالعات کره شمالی در سئول، این مواضع را نشانه ادامه مخالفت پیونگیانگ با خلع سلاح هستهای و تلاش برای تثبیت جایگاه خود به عنوان یک قدرت هستهای دانست.
او گفت: «کره شمالی بار دیگر تأکید میکند که مذاکرات خلع سلاح هستهای از روی میز برداشته شده است.»
به گفته یانگ، پیونگیانگ تنها «به عنوان یک کشور دارای سلاح هستهای در شرایط برابر» حاضر به مذاکره خواهد بود و احتمالاً تمرکز چنین گفتوگوهایی بر کاهش تسلیحات خواهد بود، نه برچیدن کامل آنها.
وی افزود که چنین رویکردی مستلزم پذیرش اصل بازدارندگی حداقلی و لغو تحریمهاست؛ موضوعی که به گفته او تفاوت اساسی با طرحهای خلع سلاح هستهای مرحلهای دارد؛ از جمله پیشنهادهایی که لی جائه میونگ، رئیسجمهور کره جنوبی، در نشست گروه ۷ به دونالد ترامپ، رئیسجمهور آمریکا، ارائه کرده بود.
یانگ همچنین اظهار کرد که اشاره مقامهای کره شمالی به گروه مشورتی هستهای آمریکا و کره جنوبی – نهادی که با هدف بازدارندگی تهدید هستهای پیونگیانگ تشکیل شده است – و نیز برنامههای سئول برای توسعه زیردریایی هستهای، از سوی کره شمالی به عنوان توجیهی برای ادامه توسعه برنامه هستهای خود مورد استفاده قرار میگیرد.
کره شمالی طی سالهای ۲۰۰۶ تا ۲۰۱۷ بارها از تحریمهای سازمان ملل متحد و ایالات متحده که توسعه سلاحهای هستهای و موشکهای بالستیک را ممنوع میکرد، سرپیچی کرده است؛ موضوعی که همچنان نگرانی قدرتهای منطقهای را برانگیخته است.
پیونگیانگ خود را یک کشور هستهای معرفی میکند و بارها اعلام کرده است که با وجود سالها تلاش دیپلماتیک آمریکا، چین و کره جنوبی، حاضر به کنار گذاشتن زرادخانه اتمی خود نخواهد شد.
در نشست اخیر حزب حاکم، بر نوسازی صنعت زغالسنگ و توسعه دوباره جوامع معدنی نیز تأکید شد؛ بخشی که کیم جونگ اون آن را یک اولویت راهبردی توصیف کرده است.
یانگ مو-جین در این باره گفت: «زغالسنگ عملاً همچنان منبع اصلی انرژی کره شمالی است.» به گفته او، برنامههای جدید دولت با هدف کاهش کمبود مزمن انرژی در این کشور دنبال میشود.