bato-adv
کد خبر: ۳۹۸۷۲۷
انتقادات شدید از سخنان معاون وزیر خارجه درباره اخراج افغانستانی‌ها

جنجالی که عراقچی به پا کرد!

برخی نیز اظهارات عراقچی را تحریک آمیز خوانده و مایه نگرانی دانسته اند. کاربری افغانستانی در این باره نوشته است: "این اظهارات به شدت تحریک کننده افکار عمومی بر ضد مهاجران افغانستانی است، دولت ایران همواره از پناهجویان برای اعمال خواسته‌هایش به افغانستان استفاده کرده است و حالا می‌خواهد انتقام تحریم‌ها را نیز از پناهجویان بگیرد. "
تاریخ انتشار: ۱۳:۴۴ - ۱۹ ارديبهشت ۱۳۹۸
فرارو- عباس عراقچی شب گذشته در گفت و گوی ویژه خبری شبکه دوم سیما درباره برجام سخنانی را مطرح کرد که موجی از واکنش را در پی داشته است. عراقچی از احتمال اخراج پناهجویان افغانستانی در ایران خبر داد.
جنجالی که عراقچی به پا کرد!
به گزارش فرارو، عباس عراقچی معاون وزارت خارجه گفت: "هم اکنون بیش از سه میلیون افغانستانی در ایران هستند که دو میلیون فرصت شغلی را اشغال کرده اند و سالانه سه تا پنج میلیارد یورو از ایران خارج می‌کنند."

عراقچی افزود: "هم اکنون ۴۶۸ هزار دانش آموز افغان که رایگان در مدارس ایران تحصیل می‌کنند؛ در حالی که هر کدامشان سالانه ۶۰۰ یورو هزینه دارند. هم اکنون ۲۳ هزار دانشجوی افغان در دانشگاه‌های ایران مشغول به تحصیل هستند؛ در حالی که سالانه ۱۵ هزار یورو برای هر کدام از آنان هزینه می‌شود. "

او گفت: "آوارگان در مجموع هشت میلیارد دلار برای کشورمان هزینه دارند" و افزود: «اگر تحریم‌ها اثر کند و فروش نفتمان به صفر برسد، جمهوری اسلامی ایران مجبور است سیاست ویژه‌ای را برای اقتصاد خود در نظر بگیرد و ممکن است نتوانیم به این شکل ادامه دهیم و از برادران و خواهران افغانستانی مان بخواهیم ایران را ترک کنند.»

این مقام وزارت خارجه گفت که "از لحاظ انسانی نمی‌خواهیم چنین اتفاقی بیفتد"، اما "اگر مجبور شویم چنین خواهیم کرد و تبعاتش بر عهده آمریکاست؛ همان کشوری که افغانستان را به بحران کشید. "

روز گذشته در سالگرد خروج آمریکا از برجام ایران به سه کشور اروپایی، چین و روسیه اولتیماتومی ۶۰ روزه برای رسیدن به اهدافش در راستای برجام داد. ایران همچنین در اولین گام فروش اورانیوم مازاد و آب سنگین خود را متوقف کرد.

خواسته‌های حداقلی ایران این است که بتواند نفت خود را بفروشد و از طرف دیگر کانال‌های بانکی مناسبی برای انتقال پول داشته باشد.

عباس عراقچی، معاون سیاسی وزیر امور خارجه شب گذشته گفت که تهران خروج از برجام را در دستور کار قرار داده است. او در عین حال افزود که این خروج «مرحله به مرحله» خواهد بود. عراقچی افزود که اگر سایر طرف‌های برجام به تعهداتشان عمل کنند تهران آمادگی دارد که به مرحله قبل برگردد.

سخنان عراقچی در حالی مطرح می‌شود که پیشتر مقامات سیاسی کشورمان به اروپا یادآوری کرده بودند که ایران مانع بزرگی در مقابل ورود مهاجران به اروپا و همچنین ترانزیت مواد مخدر بوده است.

حسن روحانی روز چهارشنبه در جلسه هیات دولت خطاب کشور‌های اروپایی گفت: «شما نقش ما را در اینکه سیل مهاجرین را نگذاشتیم از این منطقه به سمت اروپا حرکت کند، می‌دانید. پذیرای میلیون‌ها مهاجر بودیم و هستیم. شما می‌دانید که ما بزرگترین سنگر مبارزه با مواد مخدر بودیم و این ما بودیم که با ۴ هزار شهید از نیرو‌های عزیز و جان برکف مان در مرز‌های شرقی نگذاشتیم این همه مواد مخدر عبور کند و به کشور‌های شما برسد.»

او خطاب به طرف‌های دیگر برجام با بیان اینکه شما می‌خواهید سایه برجام همیشه بر سر شما بوده، اما همه کار این درخت به عهده ما باشد، افزود: "شما هم وظیفه دارید؛ شما امروز برای حفظ خودتان نه به خاطر ایران، برای امنیت خودتان، برای حفظ جوان‌های خودتان در برابر مواد مخدر و سیل مهاجرین و همکاری‌های دیگری که تاکنون ایران با شما داشته است، وظیفه دارید و اگر این روند ادامه پیدا کند آن همکاری‌ها تعطیل خواهد شد. "

پس از خروج آمریکا از برجام و افزایش تحریم‌های امریکا اوضاع اقتصادی ایران نیز نابه سامان شد. سقوط ارزش پول ملی و رکود شدید اقتصادی بر زندگی افغانستانی‌های ساکن ایران تاثیر منفی گذاشت. بسیاری از آن‌ها از ایران رفتند و بسیاری دیگر قصد خروج از ایران دارند.

اوایل ماه دسامبر گذشته سازمان بین‌المللی مهاجرت گزارش داد که "بیش از ۷۲۱ هزار مهاجر افغان بین ۱ ژانویه و ۱ دسامبر سال جاری به صورت داوطلبانه از ایران به افغانستان بازگشته و یا اخراج شده‌اند." این رقم حدود ۴۰ درصد بیش از سال ۲۰۱۷ بود.

بیشتر بخوانید:

جنجالی که عراقچی به پا کرد!
عراقچی دیپلماتی است که با مقامات افغانستانی ملاقات های زیادی داشته است او اخیرا با طالبان نیز مذاکره کرده است
 
واکنش‌ها
اظهارات عراقچی در واقع تفسیر بخشی از سخنان روحانی است. اما این تفسیر با انتقادات شدیدی در فضای مجازی و رسانه‌ای روبه رو شده است.

از شب گذشته بسیاری از کاربران در این باره موضع گفته اند. کاربران نزدیک به جریان اصولگرا موضع تندتری داشته اند و افغانستانی‌ها هم سخنان عراقچی را نقد کرده اند.

محمد صالح مفتاح از فعالان سیاسی و رسانه‌ای در این باره توئیت کرده است: "کاش کمی فکر می‌کردیم این حرف‌های ضد انسانی ما چه بر سر آن سه میلیون برادر و خواهر افغانستانی‌مان آورده است؛ فکر کن سال‌ها (شاید نسل‌ها) به خانه و زندگی‌ات در ایران خو گرفته‌ای و یک دیپلمات با لبخند می‌گوید تو و خانواده ات را دوباره آواره می‌کند! "

علی نادری سردبیر پیشین سایت رجا نیوز و فعال سیاسی اصولگرا نیز معتقد است "برکناری عراقچی، حداقل واکنش به غلط بزرگی است که رواداشته! نمی‌شود که عراقچی اشتباه کرده باشد، حداقل در این مورد ... "

رضا ساکی روزنامه نگار توئیت کرده است: «عراقچی تو حرف هاش افغان نمی‌گه، میگه افغانی. یعنی هنوز نمی‌دونه افغان با افغانی فرق داره!»

برخی کاربران نیز معتقدند که عراقچی نماینده مردم ایران نیست و حق ندارد اینگونه سخن بگوید. کاربری خطاب به عراقچی نوشته است "من یک ایرانی ام و شما را نماینده خودم و تصمیم گیر در مورد عزیزان افغان نمی‌دانم. من دست آن‌ها را می‌بوسم، با آن‌ها بر سر یک سفره می‌نشینم و گمان می‌کنم به جای حذف زحمت‌کشان باید به حبس دزدان اهتمام کرد."

عده‌ای به عباس عراقچی یادآوری کرده اند که برادرزاده اش در بحران ارزی کشور نقش داشته است. احمد عراقچی که در زمان ریاست سیف بر بانک مرکزی معاون ارزی بانک مرکزی بود، سال گذشته پس از بحران ارزی کشور بازداشت شد. پرونده او هنوز در جریان است.

بسیاری از فعالان فضای مجازی بابت این سخنان معاون وزیر خارجه از افغانستانی‌ها عذر خواهی کرده اند.

برخی از آنها با یادآوری حضور افغانستانی‌ها در قالب نیرو‌های "فاطمیون" در کنار مدافعان حرم از نگاه عراقچی به شدت انتقاد کردند.

سید محمود رضوی تهیه کننده و فیلمساز نیز در این باره در توئیتی نوشته است: "خدایا لطفا حرف‌های آقای عراقچی را جدی نگیر و عذاب نفرست. مسئولین دولتی ما وقتی فشار بهشون میاد، یک چیز‌هایی از دهنشان می‌پرد. خدایا حق باشماست، همین فاطمیون افغان بودند که دوشادوش مدافعان حرم از مرز‌های ما چند صدکیلومتر آنطرف‌تر دفاع کردند و شهید دادند. خدایا به حق این عزیزان از خطای این‌ها بگذر."

افغانستانی‌ها هم ساکت ننشسته اند و سخنان عراقچی بازتاب وسیعی میان آن‌ها داشته است. کاربری نوشته است: «آقای عراقچی ۲۳ هزار دانشجوی افغانستانی در ایران رایگان تحصیل نمی‌کنند. ۴۶۸ هزار دانش آموز افغانستانی در ایران سالیانه مانند دیگر دانش آموزان کمک به مدرسه پرداخت می‌کنند. از این پول‌ها که می‌گوید خارج کرده اند چندین برابرش به جیب کارفرما‌های خودتان رفته است.»

برخی نیز اظهارات عراقچی را تحریک آمیز خوانده و مایه نگرانی دانسته اند. یک روزنامه نگار افغانستانی در این باره نوشته است: "این اظهارات به شدت تحریک کننده افکار عمومی بر ضد مهاجران افغانستانی است، دولت ایران همواره از پناهجویان برای اعمال خواسته‌هایش به افغانستان استفاده کرده است و حالا می‌خواهد انتقام تحریم‌ها را نیز از پناهجویان بگیرد."
bato-adv
خودم
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۳۱ - ۱۳۹۸/۰۲/۲۰
بیش از سه میلیون افغانستانی!
۴۶۸ هزار دانش آموز افغان!
۲۳ هزار دانشجوی افغان!
شما می تونید اینها رو به همین سادگی بفرستید کشور خودشون؟!؟!؟!؟!؟!
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۲۹ - ۱۳۹۸/۰۲/۲۰
این حجم از نظرات و کامنت ها با این ادبیات عجیب و غریب نژادپرستانه و فاشیستی خوانندگان فرارو واقعا نگران کننده است. واقعا باید نگران رشد رفتارهای نژاد پرستانه در ایران بود
ایران
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۵۱ - ۱۳۹۸/۰۲/۲۰
اشتباه برداشت نکنید اقای عراقچی منظورش این بود اگراروپا همکاری نکند ما مسئولین تمام ثروت وخانواده خودرا از اروپا وامریکا فرا میخوانیم و این ضربه شدیدی بر اقتصاد اروپا وامریکا خواهد امد
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۰۷ - ۱۳۹۸/۰۲/۲۰
با اوصاف شاید ما هم رفتیم افغانستان برای کار
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۰:۴۷ - ۱۳۹۸/۰۲/۲۰
آقای عراقچی شما جلو خروج سالی سه تا پنج میلیارد یورو برا واردات مواد آرایشی را بگیرید که هیچ تنش بین المللی هم ایجاد نمی کنه. ضمن اینکه کک اروپایی ها از اخراج افغانستانی ها که نمی گزه هیچ، بلکه خوشحال هم میشن که دانشمندی مثل حضرتعالی تنش فکری با همسایه را ایجاد کرده. توی انگلیس فقط همین درسهارو بهت نشون دادن؟
مجله خواندنی ها
انتشار یافته: ۷۶
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۵۸ - ۱۳۹۸/۰۲/۱۹
اروپا که ضرب الاجل 60 روزه شما را رد کرد خوشبختانه دیگه لازم نیست صبر کنید .
گام بعدی شما چیست؟
ناشناس
United Arab Emirates
۱۴:۳۸ - ۱۳۹۸/۰۲/۱۹
از این ترسوها بخاری درنمیاد! فقط بلدن ملتو بازی بدن!
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۵:۴۳ - ۱۳۹۸/۰۲/۱۹
رفتن مهاجران افغانی برای انتقام نیست.واقعیت این هست که اینها سالی ۴ تا ۵ میلیارد دلار پول از ایران خارج میکنن تو این وضعیت برادران افغانی باید شرایط ایران رو درک کنن.
معلم ناامید
Iran (Islamic Republic of)
۱۵:۴۷ - ۱۳۹۸/۰۲/۱۹
اتفاقا با نظر عراقچی در مورد برگشت عزیزان افغان به کشورشان موافقم
تا کی هزینه دادن و سود نبردن و...
رفیعی
Iran (Islamic Republic of)
۱۸:۳۳ - ۱۳۹۸/۰۲/۱۹
خروج افغانستانی ها گزینه خوبیست...هم نیروهای انسانی ایرانی خودمون وارد بازار کار میشن و هم هزینه های مربوط به برادران و خواهران افغانستانی هرج مملکت خودمون میشه البته باز اونو اختلاس نکنن
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۲۳:۰۳ - ۱۳۹۸/۰۲/۱۹
افغانی ها کار میکنن دلار می برن افغانستان
ایران عزیز
Iran (Islamic Republic of)
۱۰:۴۸ - ۱۳۹۸/۰۲/۲۰
بگین آقایان دلارها را نبرند ترکیه و فرانسه و غیره

چرا دیوار را سر افغانی هاخراب میکنین؟؟

آقای عراقچی ، برادر زاده شما عامل بی ثباتی دلار هست نه افغانی ها

یادت نره
ویولن
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۰۰ - ۱۳۹۸/۰۲/۱۹
خوب راست گفته ما خودمون هم توی مملکت خودمون زیادی هستیم چه برسه به افغانها
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۳۷ - ۱۳۹۸/۰۲/۲۰
خیلی از کارها را من وشما انجام نمیدیم
مثلا در کوره اجر پزی بازیافت چاه خالی کنی
ولی اینا دارن انجام میدن اگر برن کی را جای گزین کنیم
امیر
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۰۱ - ۱۳۹۸/۰۲/۱۹
این کار باید به ودی عملی شود
ناشناس
Netherlands (Kingdom of the)
۱۴:۱۷ - ۱۳۹۸/۰۲/۱۹
خود افغانها حدود یکسال هست که دارن برمیگردن به کشورشون. درآمد و قدرت خرید کارگر افغانی از کارگر ایرانی بیشتره.
سلام
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۰۲ - ۱۳۹۸/۰۲/۱۹
با اين روش اصلاحاتى،خود ما هم بايد برويم افغانستان كار پيدا كنيم.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۰۴ - ۱۳۹۸/۰۲/۱۹
برین خونتون دیگه مهمونی تموم شد. عحب گیری کردیم ها
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۰۴ - ۱۳۹۸/۰۲/۱۹
سالها قبل باید انجام میشد
ناشناس
United States of America
۱۴:۰۴ - ۱۳۹۸/۰۲/۱۹
اخراج پناهجویان افغانی از ایران حرف عراقچی نیست حرف همه ملت ایرانه . مگر خودشون مملکت ندارن ؟
ناشناس
Netherlands (Kingdom of the)
۱۴:۱۹ - ۱۳۹۸/۰۲/۱۹
فاز اروپایی نگیر حاجی. خودمون به اجبار موندیم اینجا.
ناشناس
United States of America
۱۴:۲۰ - ۱۳۹۸/۰۲/۱۹
اميدوارم در كشورهاي غربي هم در مورد امثال تو همينجوري فكر كنند: اين إيراني ها رو بندازيد بيرون مگه خودشون مملكت ندارن؟!
علی
Iran (Islamic Republic of)
۱۵:۴۷ - ۱۳۹۸/۰۲/۱۹
کدام یک از شما حاضر هستید با ماهی دو میلیون شب توی کوه رو زنبور بخوابید ؟؟ جایی که هر لحظه ممکنه خرس یا گرگر به شما حمله کنه؟ افغانی ها کارگر صفر هستند جای هیچکدوم از شما تحصیل کرده هارو نگرفتن
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۱۱ - ۱۳۹۸/۰۲/۱۹
از جماعت اصلاح طلب بیش از این انتظار نیست
ناشناس
United Arab Emirates
۱۵:۴۹ - ۱۳۹۸/۰۲/۱۹
اتفاقا هرچی میکشیم از اصولگراهایی است که احمدی نژاد را را به ملت تحمیل و سپس حمایت کردند
خودم
Netherlands (Kingdom of the)
۱۶:۰۵ - ۱۳۹۸/۰۲/۱۹
عراقچی تو دولت مهرورز حضرت جناب دکتر احمدی نژاد هم بودند. چه ربطی به اصلاح طلب ها داره
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۱۵ - ۱۳۹۸/۰۲/۱۹
واقعا هم لزومی ندارد کشور ما چنین هزینه هایی را متقبل شود ....بنده موافق نظرات اقای عراقچی هستم....
اقای علی نادری هم بسیار بی ادبانه در مورد ایشان اظهار نظر کردند.....
اکرم
United Arab Emirates
۱۵:۲۵ - ۱۳۹۸/۰۲/۱۹
من هم موافقم. این هزینه ها باید برای مردم خودمان انجام شود. انهم در این اوضاع نابسامان اقتصادی. چراغی که به خانه رواست به مسجد حرام است.
ali
Australia
۱۴:۲۲ - ۱۳۹۸/۰۲/۱۹
زمستان تمام خواهد شد و روسیاهی می ماند برای زغال
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۲۴ - ۱۳۹۸/۰۲/۱۹
هم شما هم افغانی ها مهمان هستید ای کاش می رفتید تا ایران دوباره گلستان میشد
ناشناس
Canada
۲۳:۱۷ - ۱۳۹۸/۰۲/۱۹
عزیز جان همه مهمان اند .می آیند و می روند نه فقط در ایران که در همه جهان شما هم مهمانی هیچ کس جاودان نیست!
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۲۵ - ۱۳۹۸/۰۲/۱۹
اگر عراق چی یک حرف سیاستمدارانه زده باشد همین اخراج افغانی هاست
M.z
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۲۷ - ۱۳۹۸/۰۲/۱۹
دارن گند کاریای برجام و دولتشون رو میندازن سر موضوعات دیگه مثل افغانیا ننگ به شما اقای عراقچی
اگه اینطوره پس لطفا به اقوامتون هم بگین از امریکا بیان بیرون
همین افغانیا تو دفاع مقدس کلی شهید برا ایران دادن
ناشناس
United Arab Emirates
۲۲:۵۳ - ۱۳۹۸/۰۲/۱۹
آقای محترم کسی با شهدا ورزمندگان کاری ندارد انها خودشان هم میدانند ایرانی ها برای انان احترام ویژه ای قائل است اگر افغانی ها واقعا بدانند مرز ها برای رفتن به اروپا باز است روزانه صدها هراز افغانی به سوی مرزها سرازیر میشوند
انوقت اروپایی ها تسلیم اوضاع خواهند شد
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۳۰ - ۱۳۹۸/۰۲/۱۹
اگر قرار ااست بنا به دلایل گفته شده افغانستانی ها اجبارا" به کشورشان برگردند , لطفا" این الزام رادرمورد عراقیها هم عملی کنید اگر بنا به ترک ایران باشد عراقی ها در اولویت هستند ,ضمنا" سالانه میلیاردها دلار خرج گروههای غیر ایرانی میکنید که ازجیب ملت بیچاره ایران است وباید این کمکها برای همیشه قطع شود
بوق
United Arab Emirates
۱۵:۵۳ - ۱۳۹۸/۰۲/۱۹
کاملا موافقم.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۳۳ - ۱۳۹۸/۰۲/۱۹
منتقدان طوری صحبت می کنند انگار افغان ها حق ماندن دارند و به ما لطف کردند.
بی منطقی هم حدی دارد.
آخه سه میلیون آدم از یک کشور 10-15 میلیونی باید بریزند توی یک کشور دیگه اون هم به مدت 30-40 سال و حالا طلبکار هم باشند.
حالا قبلا میگفتید جنگ بوده، الان که دیگه خبری نیست
به سلامت
ناشناس
Finland
۱۵:۵۹ - ۱۳۹۸/۰۲/۱۹
3 میلیون ؟ حدود 11 میلیون نفر افغانی اعم از مجاز و غیرمجاز تو ایران وجود داره . تموم مشاغل ساختمونی رو هم قبضه کردن
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۳۷ - ۱۳۹۸/۰۲/۱۹
افغان مال افغانستان هس و زندگی در سرزمین پارسی لیاقت میخواد.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۵:۴۹ - ۱۳۹۸/۰۲/۱۹
من موافق آقای عراقچی هستم
توی وضع وخیم مملکت ما لزومی نداره 3 میلیون افغان ایران باشن الانم که جنگ الحمدلله تموم شده
اما شما دوست عزیز
سرزمین پارسی که می گی برو یه سر تو خیابون ببین مردم پارسی چطوری میخوان سر یه بوق اضافه همو تیکه تیکه کنن
انقد فاز پارسی ترکی آریایی و فلان و بیسار ورندارین
پارسا
Iran (Islamic Republic of)
۱۹:۴۶ - ۱۳۹۸/۰۲/۱۹
سرزمین پارس شکل گرفته از ایران افغانستان تاجیکستانه باب اطلاع
ناشناس
United Arab Emirates
۱۴:۵۸ - ۱۳۹۸/۰۲/۱۹
در شرایط کنونی زدن چنین حرفی از فردی در جایگاه جناب آقای عراقچی واقعا بعید و کاملا مخالف منافع کشور می باشد.
ناشناس
Turkiye
۱۴:۵۸ - ۱۳۹۸/۰۲/۱۹
نه تنها افغان ها بلکه عراقی ها ، لبنانی ها و پاکستانی های که در ایران برای کمک به سیل زدگان نیز آمده اند بایستی هر چه زودتر ایران را ترک کنند ضمنا دزدان شناسایی شده مانند حسین فریدون و وزرای قبلی و فعلی و تمام آقایان و اقازاده ها نیز هر چه دزدیده اند به مردم پس دهند
جلیل
Iran (Islamic Republic of)
۱۵:۰۱ - ۱۳۹۸/۰۲/۱۹
اگر دستگاه دیپلماسی ما عاقلانه کار میکرد ، امروز شاهد این همه مصیبت اقتصادی و امنیتی نبودیم .
همین عراقچی برای برجام یقه جر میداد .
یک سری موجودات غرب پرست و کد خدا پرست و جوگیر و منفعل .
در شکل این جماعت کسی را ندیدم که درد وطن داشته باشد .
میرن میزنن و میبازند و آخرش با فرار به جلو رهبری را مقصر میکنند .
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۵:۰۷ - ۱۳۹۸/۰۲/۱۹
عراقچی درست میگه مهمان نوازی کافیه و دیگر حکومت طالبان نیست چرا ما باید هزینه بدهیم و تا کی
حسی
Iran (Islamic Republic of)
۱۵:۱۷ - ۱۳۹۸/۰۲/۱۹
عراقچی خیلی بیجا کرده در خصوص اتباع افغانی اظهار نظر کرده چون زیر فشار افکار عمومی و عدم دستیابی به بلوفهای آقای روحانی چیزی ندارن رو کنن گیر دادن به برادران افغانی
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۵:۱۸ - ۱۳۹۸/۰۲/۱۹
اين رفتار حقيرانه و غير انساني است، نزديكترين ملت به ما افغانستاني ها هستند. ضعيف كشي خيلي نامرديه!
رضا
Iran (Islamic Republic of)
۲۲:۵۴ - ۱۳۹۸/۰۲/۱۹
بحث ضعیف کشی نیست بحث هزینه از جیب ملت ایرانه بایستی دولت افغانستان از امریکا گلایه کنه .
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۵:۱۸ - ۱۳۹۸/۰۲/۱۹
مهم اینجاست که اگر مدیریت عاقلانه ای داشته باشیم و سیاست خصمانه وادعای نجات بشریت را کنار بگذاریم بااین پتانسیل ها وامکانات بالقوه ومنابع سر شار طبیعی که داریم، نه تنها خودمان این حال وروز را نخواهیم داشت بلکه کمک حال دیگران هم میتوانیم باشیم .و از سر عصبانیت هم اینهمه حرفهای نژاد پرستانه و ضد انسانیت هم نمی زنیم
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۵:۱۹ - ۱۳۹۸/۰۲/۱۹
عراقچی کاملا درست گفته چرا فقط ایران باید از منافع خودش بگذرد ببینید چگونه ترکیه دارد از موضوع مهاجران استفاده می کند و از اروپاییها امتیاز می گیرد . مگر مردم ایران چه گناهی کرده اند که حتی در شرایط بحران اقتصادی هم باید افغانی ها و دیگران را تامین کنند مهاجران بروند انگلیس و آلمان واز زندگی خود لذت ببرند
رضا
Iran (Islamic Republic of)
۲۲:۵۴ - ۱۳۹۸/۰۲/۱۹
آفرین
حسین
Netherlands (Kingdom of the)
۱۵:۳۶ - ۱۳۹۸/۰۲/۱۹
علیرغم جنگ داخلی و حملات انتحاری و نا امنی ، افغانی حدود دویست تومان است. و در ایران علیرغم امنیت نسبی، اقتصاد در حال سقوط آزاد. اقای عراقچی ! اگر ترجیحا به جای مهاجران، زمامداران ایران که متخصص ساکت کردن اشوبند اعزام شوند به افغانستان و در عوض دولت آنجا بیاید ایران مشکل دوکشور حل می شود.
ناشناس
United States of America
۱۵:۴۱ - ۱۳۹۸/۰۲/۱۹
ای کاش سازو کاری اندیشیده می شد که ما ایرانیها هم همراه برادران و خواهران افغان به افغانستان می رفتیم و در عوض دولت امید نیز سهم نفتمان را که اینجا رو دستشان باد کرده، می فرستاد دولت افغانستان خرج ابادانی کشور جدیدو در عین حال قدیممان کند .
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۵:۴۶ - ۱۳۹۸/۰۲/۱۹
فرارو تو مگه از افغانستان اداره میشی؟!
اول ایران و ایرانی بعد هر جای دیگه
مردم تحت فشارن این افغانیا هم شدن قوز بالاقوز
باید برن
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۵:۴۷ - ۱۳۹۸/۰۲/۱۹
من به اخراج و یا بودن افغان ها کار ندارم . فقط چرا وقتی آمریکا خارجی ها را بیرون میکه فغانتون بلند میشه که آمریکا ضد حقوق بشره ؟ یک بام و دو هوا ؟جالبه واقعا مرگ خوبه برای همسایه .
رضا
Iran (Islamic Republic of)
۲۲:۵۷ - ۱۳۹۸/۰۲/۱۹
ما بیرون نکردیم لااقل دولت افغانستان عمل امریکا رو محکوم کنه؟
ناشناس
United States of America
۱۵:۴۷ - ۱۳۹۸/۰۲/۱۹
افکار متعصب را کنار بگذارید هرکس برای زندگی میتواند هر کجا دوست دارد آنجا باشد افغانستان باید خودش را آماده کند که ایرانی ها بروند آنجا برای کار و این ابتدای داستان است
موسی
Iran (Islamic Republic of)
۱۵:۴۸ - ۱۳۹۸/۰۲/۱۹
بجای اخراج مهاجران جلوی اختلاسها را بگیرید تا مشکل اقتصادی رفع شود
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۵:۵۱ - ۱۳۹۸/۰۲/۱۹
برادر زاده ایشان، برادر روحانی،جهانگیری و آشنایان و.... خانواده های گردن کلفت، روحانی و دارودسته ویرانگر برن بهتر نیست؟
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۹:۳۴ - ۱۳۹۸/۰۲/۱۹
خیلی هم بیراه نگفته است انتقاد بی مورد خودی ها باعث طلبکار شدن دوستان افغان میشه مگه تمام هزینه های مدارس دولتی از کمکهای مردمی تامین میشه نه خیر از پول نفت که سرمایه ملی است به فروش میرسه ومال ۸۰ میلیون نفره ومطمئنا خیلی ها هم راضی نیستند بخصوص اقشار کم درامد و اسیب پذیر.اقای نادری و رضا ساکی طوری توئی کردین ای نگار که در این مملکت آنها هم سهمی دارند. اگه کمکی هم شده بخاطر رفتارهای انسان دوستانه بوده.بقول معروف چراغی که به مسجد رواست.....
نبی
Iran (Islamic Republic of)
۰۹:۵۹ - ۱۳۹۸/۰۲/۲۰
جوری میگین انگاربه افغانها یارانه میده دولت تاقرون اخرشو ازافغانها میگیرن از سازمان ملل هم پول میگیرن مهاجرین برن اوضاع همینه دیوارازپایین کج باشه تاثریا کج میره
ریما
Iran (Islamic Republic of)
۱۹:۴۶ - ۱۳۹۸/۰۲/۱۹
سلام.
غربگراها به توصیه‌های مکرر رهبری و سایر دلسوزان در مسالی مثل برجام و نوع خدمت به مردم و اقتصاد و اداره کشور، اهمیتی ندادن و آنهارا خواب شبانه توصیف کردن. الانم خودشون‌رو باختن چون بخاطر وابستگی فکری به غرب توانایی برای اداره کشورو در خودشون نمی‌بینن، وگرنه راه برای نجات کشور هست. به نگاه به سیل اخیر بندازن متوجه میشن. وی کو گوش شنوا و چشمی برای دیدن.
khak
Iran (Islamic Republic of)
۱۹:۴۸ - ۱۳۹۸/۰۲/۱۹
عراقچی میخواد با این حرفش چامعه جهانی ودردرجه اول اروپا وغرب را از سیل مهاجران به وحشت بندازه وامتیاز بگیره دقیقا مثل براه انداختن سیل مهاجران ازشمال افریغا وایران وافغانستان توسط القاعده واخوان المسلمین برای تحت فشار قرار دادن اروپا ما در زمین کی بازی می کنیم
Hamid
Iran (Islamic Republic of)
۲۰:۱۰ - ۱۳۹۸/۰۲/۱۹
نژادپرستی از این آشکارتر و متعفن‌تر؟
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۲۱:۱۴ - ۱۳۹۸/۰۲/۱۹
چراوقتی اورپا راه را باز کرد همین ایرانیها بود که جلوی مهاجرین افغانستانی را گرفت میگذا شت کسی توی این خابستان نمیماند
مهدی
Iran (Islamic Republic of)
۲۱:۱۸ - ۱۳۹۸/۰۲/۱۹
مگه افغانی ها صنایع و تکنولوژی و کارخانجات دستشونه؟. این بنده خدا تو کارگری و کارهای ساختمانی و سخت مشغولند. اگه ایران ترک کنند اونوقت کارگر ساختمانی که به کیفیت افغانها باشند گیر نمیاد و ساخت و ساز وحشتناک تر می شه. بعدش اول شما آقازاده ها تون از آمریکا صدا کنید که برگردند که اگه جنگ شد در صف اول بجنگند و انشالله به آرزوی پدر مادرشون که شهادته برسند.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۲۱:۲۶ - ۱۳۹۸/۰۲/۱۹
راست گفته.ما خودمون نون نداریم بخوریم افغانیا چرا بخوررن.مگه نمیگن به خاطر منافعمون به تحریم های امریکا پایبندیم.پس گمشن برن تو بغل امریکاییها
ناشناس
Germany
۰۵:۰۶ - ۱۳۹۸/۰۲/۲۰
فرارو جان نظر ایشان نه تنها محترمانه نیست بلکه خیلی هم...لطفا پاک کنید نظر ایشون رو
شیوای بلخی
Iran (Islamic Republic of)
۲۱:۳۷ - ۱۳۹۸/۰۲/۱۹
واقعا نمیشه این اظهارات مهاجرستیزانه وضد انسانی وکذب وخود زنی عراقچی را چطور تفسیر کرد.
فخری
United Arab Emirates
۲۲:۲۶ - ۱۳۹۸/۰۲/۱۹
اگر افغانی ها واقعا بدانند وباور کنند مرزها باز است ازهمین فردا علاوه برمهاحرین فعلی در ایران روزنامه دهها هزار نفر از داخل افغانستان به سوی مرزها سرازیرخواهند شدتا به کشورهای اروپایی روند آنوقت اروپائی ها جزپذیرش حقوق ایران چاره ای ندارند
سواری مفت تاکنون پیدا کردند
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۲۸ - ۱۳۹۸/۰۲/۲۰
البته باز بودن مرزهای ما مهم نیست باز بودن مرزهای اروپا ست که مهاجران را به اونور می کشونه
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۲۲:۳۶ - ۱۳۹۸/۰۲/۱۹
اتباع افغان باید بروند ولی ای کاش ما روهم با خودشون میبردند...
پوریا
Germany
۲۳:۰۸ - ۱۳۹۸/۰۲/۱۹
اتفاقا تهدید فوق العاده هوشمندانه ای بود برای اروپایی های بد عهد.چون عراقچی در صحبتاش گفت که خودشون مختارند مقصد رو انتخاب کنن. سه میلیون مهاجر افغان میتونه کل اروپا رو فلج کنه پشت سرش هم اجازه عبور محموله های مواد مخدر به شرط عدم پخش در ایران رو بدن ببینم اروپا میتونه کمر راست کنه؟ چرا همش باید ما هزینه بدیم.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۰:۰۴ - ۱۳۹۸/۰۲/۲۰
منم موافق برگشت افغان ها هستم بخصوص وتوي شهرها ي جنوبي اين مسئله بيدار ميكنه كسي هم به داد دل مردم نميرسه تمام منازل قديمي بافت قديم شهر رو كاريه كردن راحت تر از مردم محلي زندگي ميكنند و اگر يه آمار سر دستي از بيمارستانها يا ثبت احوال بگيريم مشخص ميشه چند برابر إيراني ها زاد و ولد دارند
ناشناس
Finland
۱۰:۲۲ - ۱۳۹۸/۰۲/۲۰
الآن خیل کثیری از هموطنان ما بخاطر سیل و زلزله و بی خانمانی در وحشتناکترین وضع تو چادرن بعد افاغنه همه ساکن تو خونه های ایران و اشغال کننده فرصت های شغلی و مصرف کننده شدید مواد غذایی ( برخی تا 15 نفره خانوارشون ) رب و سیمان و مرغ و چه و چه هم عین سیل داره میره افغانستان بعد با آمریکا هم ابراز همکاری علیه ما میکنن !! اینا برن بیکباره ایران نفس میکشه
ناشناس
Czechia
۱۰:۲۶ - ۱۳۹۸/۰۲/۲۰
اگر کارگران افغانی از ایران بروند کار مسکن سازی و شهرداریها و...با مشکل جدی مواجهمی شود
bato-adv
bato-adv
bato-adv
bato-adv