bato-adv
کد خبر: ۲۴۱۹۲۹
گفتگو با امیر هاشمی‌مقدم

اتفاق بزرگ در تلویزیون

به‌تازگی دو برنامه پرمخاطب مهمانانی ویژه داشته‌اند. برنامه «ماه عسل» با اجرای احسان علیخانی در ماه رمضان و برنامه «خندوانه» با اجرای رامبد جوان که پنجشنبه‌شب گذشته روی آنتن رفت. مهمانان هر دو این برنامه‌ها مهاجران افغانستانی در ایران بودند. مهمان ویژه «ماه عسل» شاعر برجسته افغانستانی، محمدکاظم کاظمی بود و مهمانان ویژه «خندوانه»، محمدسرور رجایی و عارف جعفری، هر دو از شعرای بنام افغانستانی ساکن ایران.

تاریخ انتشار: ۱۵:۱۸ - ۱۰ مرداد ۱۳۹۴
فرارو - به‌تازگی دو برنامه پرمخاطب مهمانانی ویژه داشته‌اند. برنامه «ماه عسل» با اجرای احسان علیخانی در ماه رمضان و برنامه «خندوانه» با اجرای رامبد جوان که پنجشنبه‌شب گذشته روی آنتن رفت. مهمانان هر دو این برنامه‌ها مهاجران افغانستانی در ایران بودند. مهمان ویژه «ماه عسل» شاعر برجسته افغانستانی، محمدکاظم کاظمی بود و مهمانان ویژه «خندوانه»، محمدسرور رجایی و عارف جعفری، هر دو از شعرای بنام افغانستانی ساکن ایران. 

افغانستانی‌ها در طول چهار دهه حضورشان در ایران کمتر فرصت حضور در چنین برنامه‌هایی را داشتند. آیا حضور مهاجران افغانستانی در صداوسیمانشان از تغییر دیدگاه‌ها دارد؟ آیا این‌دست اقدامات را باید مثبت تلقی کرد؟ امیر هاشمی‌مقدم -دانشجوی دکترای انسان‌شناسی و پژوهشگر حوزه افغانستان- می‌گوید "اگر قرار باشد پس از پخش چنین برنامه‌هایی، آن‌ها فراموش شوند دستاوردی نداشته‌اند. این‌کار باید تبدیل به یک جریان شود".

هاشمی‌مقدم در گفتگو با فرارو اظهار کرد: شاید هنوز کمی زود باشد که نتیجه بگیریم دیدگاه کلی رسانه ملی در این زمینه تغییر کرده است. اما به‌هرحال این دو رویداد را باید به فال نیک گرفت. آن هم دو برنامه بسیار پر مخاطب با فاصله‌ای اندک نسبت به یکدیگر روی آنتن می‌روند. اما اگر قرار باشد این دو برنامه پخش شود و بعداً دوباره به فراموشی سپرده شده و تبدیل به جریان نشود، یا نگاه قدیمی رسانه ملی نسبت به اتباع افغانستان همچنان تداوم یابد، دستاورد چندانی نخواهد داشت. تلاشهای شبانه‌روزی‌ای که برای ضبط و پخش این برنامه‌ها کشیده شد نیز از بین می‌رود.

نگاه منفی صداوسیما به افغانستانی‌ها
وی در پاسخ به این سئوال که نگاه قدیمی سیمای ملی به مهاجرین افغانستان چگونه بوده است گفت: موارد زیادی را می‌توان در برنامه‌های رسانه ملی دید که نگاه منفی به افغانستانی‌ها را تقویت می‌کند. یکی در سریال‌ها و فیلم‌هایی که لهجه افغانستانی‌ها مایه طنز می‌شود. یعنی پدیده‌ای که درباره گویش‌ها و لهجه‌های مناطق مختلف ایران هم گاهی در سریال‌ها و فیلم‌ها دیده می‌شود. البته صحبت‌کردن به لهجه‌ها و گویش‌های مختلف ایرادی ندارد؛ به خودی‌ِخود سودمند هم هست که مردم مناطق دیگر با این تنوع آشنا می‌شوند. مشکل آن‌جاست که این لهجه و گویش بشود اصلی‌ترین تم طنز. نکته دیگر درباره اتباع افغانستانی در فیلم‌ها و سریال‌های ایرانی، کارگر، نگهبان و بی‌سواد نشان دادن آن‌هاست. باید بپذیریم که کارگر و نگهبان بودن‌شان عموماً درست است؛ اما بی‌سواد بودن همه‌شان نه. همین الان دوستان افغانستانی‌ای در ایران دارم که اهل قلم و نویسنده‌اند، اما در خانه‌ها نگهبانی می‌دهند؛ آن هم قاچاقی. درصد بالایی از افغانستانی‌هایی که به ایران آمده‌اند، تحصیلات یا توانایی‌های تخصصی بالایی دارند. اما در اینجا مجبورند تن به کارهای دشواری بدهند که ایرانی‌ها کمتر به سراغ‌شان می‌روند. بسیاری‌شان چندین سال در ایران به این کارها مشغول‌اند و بعد بار سفرشان را به کشورهای دیگر می‌بندند. اما خوشبختانه یا شوربختانه در آن‌جا بر اساس تحصیلات و تخصص‌شان کار می‌یابند. خوشبختانه از آن‌جهت که کار متناسب توانایی و استعدادشان را می‌یابند و شوربختانه از آن جهت که ما چشم‌مان را به روی این استعدادهای‌شان می‌بندیم و این فرصت‌ها را خودمان از دست می‌دهیم. با همه این‌ها متهم می‌شوند به اینکه فرصت‌های شغلی ایرانیان را می‌گیرند. 

مقدم در ادامه و با انتقاد از آماری در گزارشِ یکی از منابع خبری تصریح کرد: در همین باره اشاره کنم به گزارشی که چند روز پیش یک سایت خبری تهیه کرده و در آن بدون استناد به هیچ آمار و ارقامی، همین اتهام قدیمی را به افغانستانی‌های ساکن ایران وارد می‌کند. از سال 1387 که یکی از نخستین پژوهش‌های آماری و علمی را درباره کارگران افغانستانی در ایران انجام دادم تا همین لحظه که همچنان داده و آمار و ارقام در این زمینه‌ها گردآوری می‌کنم، هرگز چنین اتهامی برایم اثبات که نشده، هیچ، خلاف آن نیز اثبات‎پذیر است. این را بارها در گزارش‌های رسمی پژوهش‌هایی که برای سازمان‌های مختلف انجام داده‌ام، یادداشت‌هایی که در روزنامه‌ها نوشته‌ام و مصاحبه‌هایی که با خبرگزاری‌ها کرده‌ام بیان داشته‌ام؛ اما صدای من و امثال من در میان هیاهوها و قیل‌وقال‌ها گم می‌شود. در همین چند ماهه سال 1394 چند اتفاق درباره ارتباط کارگران افغانستانی با بازار کار ایران و دیگر کشورهای منطقه رخ داده که باید با جدیت بررسی شود. بحث آن‌ها را در فرصتی دیگر بیان خواهم کرد.

این انسان‌شناس ضمن اشاره به تغییر نگاه در رسانه ملی به افغانستانی‌ها درباره دلایل آن توضیح داد: فشار رسانه‌ای خلاف جهت جریان که اخیراً در ایران در حال رشد است. یعنی تاکنون و البته همچنان نگاه رسانه‌ها (به‌ویژه اخبار زرد روزنامه‌ها و خبرگزاری‌ها) به افغانستانی‌ها منفی است. اما تلاش‌ها و همکاری‌های خود شما در «فرارو»، همکاری‌های روزنامه «قانون» تا پیش از تعطیلی سال گذشته‌اش، خبرگزاری ایسنا، انصاف‌نیوز و مهمتر از همه، پرونده «جان ایران، جان افغانستان» همکاران‌تان در خبرگزاری «تسنیم» که بسیاری از موارد را تا به نتیجه رسیدن پیگیری می‌کنند. همچنین بسیاری از روشنفکران و نویسندگان ایرانی دارند سکوت‌شان را در برابر رفتارهایی که با افغانستانی‌ها می‌شود می‌شکنند. یک موج دیگر هم متعلق به ایرانی‌های ملی‌گرایی است که ایران و افغانستان را دارای هویت تاریخی، فرهنگی و ادبی یکسان می‌دانند که به‌واسطه استعمار دو پارچه شده است. به موسساتی همچون «حامی» که حقوق افغانستانی‌ها در ایران را به‌طور جدی پیگیری می‌کنند نیز باید اشاره کرد. خود شخصیت‌های برجسته افغانستانی در ایران نیز ارتباطاتی دارند که گاهی موثر واقع می‌شود. این فشارها کم‌کم دارد توجه رسانه‌های دیگر و نیز رسانه ملی را به خود جلب می‌کند. نمی‌توان تا ابد این‌ها را نادیده گرفت. 

چرا دعوت از مهمان افغانستانی در سیمای ملی خوب است؟
هاشمی‌مقدم درباره ویژگی دو برنامه ماه عسل و خندوانه درباره دعوت از میهمانان افغانستانی اظهار کرد: اول اینکه در برنامه‌های پرمخاطب تلویزیونی، افغانستانی‌ها به‌عنوان مهمان ویژه دعوت می‌شوند. دوم اینکه خود افغانستانی‌ها این بار درباره خود و وضعیت‎شان صحبت می‌کنند نه اینکه عده‌ای به نمایندگی از ایشان صحبت کرده باشند. سوم همانگونه که اشاره کردم، بسیاری از ایرانیها با دیدن این دو برنامه متوجه شدند که همه افغانستانی‌های ساکن ایران کارگران قاچاقی رد مرز شده نیستند. دانشجو و نویسنده و شاعر و موسیقیدان و روشنفکر هم در میان‌شان کم نیست. نکته بعدی به نمایش ابعاد دیگری از افغانستان، به جز جنگ و بدبختی باید اشاره کرد. رسانه ملی ما هرگاه نام افغانستان را می‌آورد، باید انتظار خبر درباره طالبان و انتحار و تریاک داشت. اما این برنامه‌ها فرصتی فراهم آوردند تا لبخند افغانستانی‌ها هم دیده شود. تا شعرای شکرشکن‌شان هم با قند پارسی‌ای که بر زبان می‌آوردند در تداوم راه مولانای بلخی و ناصرخسرو قبادیانی و مسعود سعد سلمان و امیر علیشیر نوایی و صدها شاعر دیگر دلهای بینندگان را جلا بدهند. راستش اینها رویدادهای کوچکی نیست. اما همچنان بر این باورم که اگر تداوم نیابد و به جریان تبدیل نشود، همین زحمات هم کم کم به فراموشی سپرده می‌شود.

وی در مورد نتایج پخش چنین برنامه‌هایی گفت: نتایج چنین برنامه‌هایی می‌تواند بلندمدت باشد یا کوتاه‌مدت. برای نتایج بلندمدت باید پخش این برنامه‌ها به جریان تبدیل شود. اما نتایج کوتاه‌مدت آن بازتاب مستقیمش هم بر روی بینندگان و هم بر روی خود افغانستانی‌ها است. برای نمونه آقای محمدکاظم کاظمی می‌گفتند که همان شبی که پخش برنامه ماه عسل تمام شد، به راه‌آهن که رفتند، با ایرانیانی روبرو شدند که به سوی‌شان آمده و می‌گفتند که دیدن این برنامه چقدر روی آن‌ها اثر گذاشته و ذهنیت‌شان را اصلاح کرده است. دوستان افغانستانی‌ای که مستقیم یا در شبکه‌های اجتماعی با ایشان در ارتباط هستم هم از این برنامه‌ها بسیار راضی بودند. به‌ویژه از مسئولین و گردانندگان این برنامه‌ها و در رأس آن‌ها از رامبد جوان هم سپاسگزار بودند. بنابراین تا این‌جا یک گروه ایرانی داریم که نگاهش نسبت به افغانستانی‌ها تغییر مثبت کرده و یک گروه افغانستانی‌ای که بالاخره باور کرده در میان رسانه‌ها هم پیدا می‌شوند که اجازه بدهند این‌ها حرف‌شان را بزنند. صفحات بسیاری از افغانستانی‌ها در فیس‌بوک و دیگر شبکه‌های اجتماعی پر بود درباره این اتفاق بزرگ.

این پژوهشگر حوزه افغانستان در ادامه گفت: اما متاسفانه گروه سومی هم هست که نمی‌توان به سادگی از کنارش رد شد. تعداد قابل توجهی کامنت که مخالف اختصاص این برنامه به افغانستانی‌ها بودند و حتی بسیاری‌شان کار را به توهین مستقیم کشاندند. اینها همان‌هایی هستند که بسیاری از رسانه‌ها و روزنامه‌هایی که اخلاق برای‌شان در اولویت نیست، برای ارضاء و جلب توجه‌شان، تیتر و گزارشهای توهین‌آمیز درباره افغانستانی‌ها تهیه می‌کنند. این افراد یکی از عمده‌ترین گروه‌های هدف ما هستند که تلاش می‌کنیم نگاه‌شان را اصلاح کنیم.

وی درباره عواملی که ایجادکننده مواضع سخت و توهین‌آمیز به افغانستانی‌ها بوده است توضیح داد: عوامل متعددی مانند جرایم، ربودن فرصت‌های شغلی، حمله افغان‌ها به پایتخت صفویان در اصفهان(!)، استفاده از امکانات کشور و مواردی دیگر که درباره تک‌تک آن‌ها بارها نوشته و گفته‌ام در این زمینه اثرگذارند. این عوامل بیش از آن‌که در واقعیت ریشه داشته باشند، در بازنمایی ما از آن‌ها ریشه دارند...

این انسان‌شناس در پاسخ به سئوال "یعنی حتی حمله افغان‌ها به اصفهان و سرنگونی سلسله صفوی هم ریشه در واقعیت ندارد؟" اظهار کرد: البته که واقعی است؛ اما ما در تاریخ‌مان صرفاً بخش‌هایی از آن‌را بیان می‌کنیم که مظلوم‌نمایی کرده باشیم. چه بر سر افغان‌ها آوردیم که این حادثه رخ داد و پس از حمله‌شان به جای دفاع، چه واکنش‌های خرافی‌ای داشتیم، و  این‌که این افغان‌ها یک گروه قومی افغانستان امروزی بودند و در جنگ بین نادرشاه و افغانان، دیگر اقوام افغانستان جزو بدنه اصلی سپاه نادر بودند را نادیده می‌گیریم. چون در این‌باره پیش از این بارها توضیح داده‌ام و برای آنکه از بحث بیرون نرویم، پیشنهاد می‌کنم کتاب «سقوط اصفهان به روایت کروسینسکی» خوانده شود.

سه‌دهه ویرانی
وی تصریح کرد: در ادامه پاسخ قبلی‌ام توجه داشته باشیم که به‌هرحال رسانه‌های ما برای بیش از سه‌دهه از افغانستانی‌ها چهره‌ای نادرست به نمایش گذاشته‌اند. نباید انتظار داشته باشیم با یکی دو برنامه همه آنچه رسانه‌ها ویران کردند درست شود. اما اخلاقاً و منطقاً انتظار می‌رود رسانه‌ها دست‌کم ویرانه‌های خودشان را بازسازی کنند. همچنین در کنار این برنامه‌ها و معدود رسانه‌هایی مانند شما که نگاه انسانی و برابر به افغانستانی‌ها دارند، همچنان غلبه و بلندگو در دست جریان مقابل است. تا آن‌ها فعال‌اند، خوراک مسموم برای توهین‌کنندگان هم وجود دارد.

وی همچنین با اشاره به نگاه از بالا به پایین به افغانستانی‌ها اظهار: همه اینها باعث آفرینش مسئله‌ای شده که سرور رجایی در برنامه خندوانه به درستی به آن اشاره کرد و آن، نگاه از بالا به پایین برخی ایرانی‌ها به افغانستانی‌ها است. تا رسانه‌های ما، کتابهای درسی ما، کتابهای تاریخی ما، روشنفکران ما و همه آن‌هایی که از دست‌شان بر می‌آید، موارد گفته شده در بالا را برای مخاطبان‌شان شرح ندهند و ابهامات را از میان بر ندارند، از بین رفتن چنین نگاه‌های بالا به پایینی که گاه به طرد و توهین می‌انجامد، خیال خام است.

امیر هاشمی‌مقدم در انتها گفت: در پایان لازم می‌دانم چه از سوی خودم و دیگر ایرانیان برابری‌خواه، و چه از سوی دوستان افغانستانی‌ای که دیدگاه‌های‌شان را در طول این یک روز شنیده یا خوانده‌ام، از همه برگزار کنندگان و مسئولین برنامه‌های ماه عسل و خندوانه، به‌ویژه رامبد جوان که شگفتی آفرید، سپاسگزاری کنم.
bato-adv
ناشناس
Finland
۱۶:۰۶ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۱
از افاغنه متنفرم -چقد رتجاوز و قتل و دزدی
ناشناس
United Arab Emirates
۱۵:۵۶ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۱
حمله افغان‌ها به اصفهان صرفا یک جنگ داخلی بود مثل حمله آقا محمد خان و حمله شاه اسماعیل! افغانی ها آن روز افغانی نامیده نمی شدند و بخشی از مردم ایران بودند برخلاف اسکاتلند که امروز جزیی ار انگلستان است اما در گذشته پادشاهی مستقلی داشت!
اريا اريايي
Iran (Islamic Republic of)
۱۵:۳۰ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۱
سلام
کار درست انساني ملي وراهبردي سيما بايد تداوم يابد. زيرا
1- افغان ها يکي از اقئام ايراني هستند.
2- سقوط ايران به دست افغانها در دوره صفوي نگارش انگليسي موضوع است ودر پهنه ايران هر زمان يکي از اقوام بر کشور يا قسمتي از کشور استيلا يافته اند
3- همزباني بعنوان يکي از برجسته ترين عناصر همبستگي است و با سرمايه گذاري بر روي ان رقبا ي بيگانه چون عربستان وقطر بعنوان بيگانه از افغانستان حذف ميگردند وامنيت مردم نهاد و پايدار در شرق خواهيم داشت(نفوذ وپولشان)
و.....
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۵:۰۴ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۱
خیلی خوب در ایران تحصیل کرده اند بسیار خب بروند کشور خودشان به قول نویسنده کار خوب گیرشان می آید دیگر ایران ماندن با این همه بدبختی و مشقت چرا
امی
Iran (Islamic Republic of)
۱۵:۰۳ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۱
شما میدونستین بیشترین آمار تجاوز و قتل تو ایران مربوط به افغان هاست در عرض دو سال تو یه شهرستان کوچیک دو تا افغانی رو به جرم تجاوز و قتل به دو بچه ی سه و پنج ساله اعدام کردند؟
مجله خواندنی ها
انتشار یافته: ۹۷
امیر
Iran (Islamic Republic of)
۱۵:۳۰ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۰
تحلیل های این آقا قدری غلیظ است. افغانستان و ایران یک ملت در طول تاریخ محسوب می شدند تا دو قرن قبل. بنابراین اینکه فراموش کردیم چه بر سر آنها آورده ایم یا آنها بر سر ما آورده اند اصلا بحث نادرستی است. درون امپراتوری بزرگ ایران این درگیری ها همواره وجود داشته است. اما آنچه امروز اهمیت دارد، همان پیوستگی فرهنگی و تاریخی مان است که بیش از هر چیز اهمیت دارد. همکاری ما با هم و دانستن این پیوستگی تاریخی و فرهنگی باعث اعتلای فرهنگ ایران می شود. افغانستان و شهرهایی چون بلخ؛ هرات از مراکز مهم فرهنگی جهان ایرانی بودند.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۷:۲۴ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۱
اگر یک هزارم هزینه هایی که توسط دست اندرکاران درکشورهای عربی وآفریقا وبرخی جاهای دیگرشده ودرواقع مانند آبی بوده که به شوره زاربرهوت ریخته شده،صرف فرهنگ های مشترک با افغانستان،تاجیکستان،ترکمنستان،قرقیزستان،جمهوری آذربایجان وترکیه میگردید وتوجه می شد که بسیاری از مراسم شاد وشعر وادب ودیگر مراسم دراین مناطق بدلیل ریشه کهن اشتراکی سریع پاسخ می دهد ،امروز وجهه عظمی دربین ملت های منطقه داشتیم واین وجهه می توانست اثرات بزرگی درسازمان های بینالمللی ودیگرمردمان منطقه وجهان داشته باشد.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۵:۴۰ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۰
انگار همه جوانان ایرانی با توجه به تخصصشون کار می کنند.فقط افغانهای مهاجر این وسط کارهای سخت می کنند. همین یک ماه پیش از رفتگری لیسانس و فوق لیسانس در لرستان خبر زدید. هیچ جای دنیا اینهمه مهاجر رو پذیرش نمی کنه. این هم به دلیل اینکه کارگر افغان سودش می ره تو جیب پولدارها و پولدارها از خداشون مهاجران افغان مملکت رو پر کنند تا کارگر ایرانی مجبور بشه با حقوق پایین کار کنه.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۶:۴۲ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۰
دوست عزیز همیشه جنگ باعث مهاجرت میشه.
چه افغانستانی باشی چه سوریه ایی چه ایرانی .... پس به اصل این مهاجرت چه قانونی چه غیر قانونی نمیشه ایراد زیادی گرفت .مهم مدیریت درست حوادث و اتفاقاته. با تعصب به موضوعات نگاه نکنیم بهتره
سروش
United Arab Emirates
۱۹:۱۶ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۰
هیچ جای دنیا اینهمه مهاجر رو پذیرش نمی کنه؟ مطمئنی و از روی اسناد میگی؟ الان کشتی کشتی مهاجر دارن تو راه ایران غرق میشن؟ میدونی امریکا فقط بیش از ده میلیون مهاجر غیر قانونی داره و یادت نره که همین الان یه افریقایی الاصل رئیس جمهور اونجاس. ما از مهاجر پذیری و مهمان نوازی فقط حرفشو میزنیم. میدونی همین الان چقدر فرهنگ ایران تو افغانستان نفوذ کرده بخاطر همون مهاجرا؟ این اگه واسه ما مهم نباشه واسه نسل و نسلای بعد خیلی مهم و منفعت زا خواهد بود.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۰:۱۶ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۱
ناشناس 16:42 عزیز ! کشوری که خودش اینهمه جوان بیکار داره مهاجر نمیگیره !!! حتی کشورهای مهاجر پذیر هم محدودیت پذیرش دارن !
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۵:۱۸ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۱
افریقایی الاصل؟! مادرش امریکاییه . خودش هم متولد امریکاست .امریکا سرزمین مادریشه .
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۵:۵۷ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۰
اتفاق بزرگ چيه؟ ايراني مهم كه نميره توي صدا و سيما مصاحبه كنه. مجبورن از مليتهاي ديگه دعوت كنن.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۷:۵۷ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۰
چرت میگی چرا عمو؟
چند وقت پیش استاندار تهران رفته بود خندوانه
سقا
-
۱۶:۰۱ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۰
آقاي رجايي ما در ايران خودمون هم نگاه از بالا به پايين داريم تهراني و شهرستاني
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۵:۱۹ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۱
زن ومرد . ترک و کرد و فارسو گیلک ....
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۵:۲۰ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۱
شمال شهری جنوب شهری
رضا
Iran (Islamic Republic of)
۱۶:۲۴ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۰
برخورد ما با افغانها خیلی درست نیست در حالیکه ملتی در جهان به ما نزدیکتراز لحاظ نژاد وزبان جز افغانستان وتاجیکستان نیست
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۵:۲۰ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۱
یعنی چشم بادامی و سبزه با هم هم نژادند؟!! ما تو ایران هم نژادهای مختلف داریم نابغه!
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۵:۲۱ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۱
ایران که همه اش فارس نیست . شما نژادت با اونها یکیه لابد!
کیمیا
Iran (Islamic Republic of)
۱۶:۲۸ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۰
من بیننده برنامه خندوانه با مهمانان افغانستانی بودم.جدا از همه بحثها ،دیدن این عزیزان درحال خنده و خواندن آوازهای زیبا و با احساس،حس خوبی انتقال میداد.
همراه
Iran (Islamic Republic of)
۱۶:۳۳ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۰
ملتی که اصالت خود را مهم نداند و با التقاط فرهنگی کنار بیاید به تدریج بی هویت فرهنگی خواهد شد. اتفاقی که ذر ایران رخ داده ولی با انحراف افکار عمومی به ان افتخار میکنیم ، زهی تاسف.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۸:۲۱ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۰
ما هویت فرهنگی را از دست دادیم زمانی که که گذشته خود را از یاد ببردیم، آنجا که مرزی میان ما و افغانستان نبود.
سینا
United States of America
۱۶:۴۱ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۰
چه خوب است که دیدگاه صدا و سیما نسبت به شعرا و هنرمندان ایرانی هم تغییر کند.مثلا از شاملوو اخوان و نیماو....هم از صدا و سیمایشان استفاده شود
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۶:۴۵ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۰
من که از این برنامه بسیار لذت بردم. دراین شرایط بحرانی منطقه بجای دشمن تراشی باید با همسایگانمان رفتاری برادرانه داشته باشیم
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۵۹ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۱
شماها موج سوارید ! هر چی بهتون تلقین بشه میگید خوبه یا بده ! هیچکدوم نظر واقعی ندارید ! الانم خندوانه رو بورسه درحالیکه بی محتواترین برنامه طنز تلویزیونه که تا حالا دیدم ...
ناصر
Iran (Islamic Republic of)
۱۶:۵۱ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۰
تلویزیون کیلوئی یعنی این! فردا پس فردا دیدی از انگولا و ونزوئلا دعوت کردند اوردند!
ناشناس
Finland
۲۳:۲۳ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۰
اگر همینها نباشن نصف پروژه های عمرانی شهر تهران میخوابه. جوانهای ما همه میخوان پشت میز بشینن.
دانشجو
United Arab Emirates
۰۰:۴۵ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۱
نژاد پرست... اگر هم خودت جزو این کشورها باشی، باز برای ما محترمی...
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۷:۰۵ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۰
این برنامه های چرند چیه پخش می کنید اسمش هم گذاشتید پرببینده خجالت نمی کشید می دونم نظرمن راپخش نمی کنید ب=
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۹:۰۱ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۱
شما برو شبکه جم ببین
علی ف
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۳۳ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۱
دوست عزیز تشخیص چرند یا غیر چرند بودن یک برنامه به نظر شخصی شما نیست یاد بگیر وقتی نظرت با نظر اکثریت متفاوته اون برنامه رو نبین مجبور نیستی چون خوشت نمیاد ببینی بعد هم درخواست بدی پخش نشه .ما خجالت نمیکشیم لذت میبریم شما نبین باعث خجالتت نشه
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۷:۱۷ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۰
من این برنامه را سه بار دیدم شب، بعد از نیمه شب و بعد از ظهر
هر بار لذت بردم. فهمیدم که ما بیش از سه هزار شهید افغانستانی در ایران داریم که در جنگ ایران وعراق در کنار ایرانی ها بودند.
فهمیدم که ما ایرانی ها هر چند مهمان نوازیم اما آنقدر که باید با افغانستانی ها خوب رفتار نکرد ه ایم. دکتر زیبا کلام مطالبی را نوشته بود که خیلی جای فکر دارد
فهمیدم که افغانستانی ها چقدر نجیب اند. چقدر حرمت نان و نمک را نگه می دارند و چقدر نیازمند شادی. و به رامبد جوان برای این کار ش باید تبریک گفت. راستش برنامه را خیلی دنبال نمی کردم ولی این یک کار استثنایی بود. فوقالعاده زیبا. افغانستانی هایی که با تمام وجود گروه موسیقی بسیار ماهرشان را تشویق و همراهی میکردند. تصاویر بسیار جالب و دوست داشتنی از چهره های معصوم آواره از جنگهای خانمانسوز
مهمانهای دانشمند و با احساس .
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۸:۲۲ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۰
آفرین. عالی نوشتی
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۱۴ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۱
مطمئنی افغانی ها نجیب اند و حرمت نگه می دارند!!!!؟؟؟؟؟؟؟؟؟
کافیه حوادث رو بخونی ببینی چقدر تجاوز و غارت انجام می دهند. این به نظر تو حرمت نگه داشتن هست؟؟؟؟
فرارو مطینم نظرم رو نمی ذاری
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۵۷ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۱
پس چقدر بیکاری تو !!!
من تو یه محله وسط تهران زندگی میکنم سال گذشته دو حادثه بریدن سر توسط دو افغانی با فاصله زمانی داشتیم !!!
ناشناس
United Arab Emirates
۱۷:۲۱ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۰
نمیدونم نظر منو منتشر می کنین یا نه ولی حرفی که بیخ گلوم مونده رو باید بزنم.
شاید از نظر برخی روشنفکرها خوشایند نباشه ولی هر وقت اسم اهالی این همسایه شرقی رو میشنوم یاد مثل مشت نمونه خروار می افتم.
حتما میدونین کدوم مشت!
اگر فقط بخوایم در مورد تجاوزات جنسی این همسایگان صحبت کنیم خاطرات تلخی زنده میشه. پسربچه هایی که بعد از تجاوز قطعه قطعه شدن یا تجاوز به زنی مقابل چشمان شوهرش زمانی که برای کمک به همین افراد در جاده بهشت زهرا توقف کرده بودن یا اون باغبون افغانی که . . . و موارد دیگه ای که هرگز منعکس نشد.
با هیچ توجیه و بهانه ای نمیشه این جراحت ها رو درمان کرد
ناشناس
Afghanistan
۰۰:۲۱ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۱
دوست عزیز خوب بد همه جا داره هم بین افغانی ها هم ایرانیها وهیچ قومی حتی اولاد پیغمبر کسی انتظار نداره طیب طاهر باشه .. چه ایرانی در غرب چه افغانی در ایران و این که نه همه ایرانیها خوبن نه همه ایرانیها بد ونه همه افغانیها خوبن نه همه افغانیها بد وپدیده مهاجرت مساله جهانی است ایرانیها همه جای دنیا رفتن وافغانیها هم ایران امدن وجای دیگه ... به دیده گرفت فرصتها حق کشور میزبان خوردن نه اسلامیه نه انسانی ... چه که ایرانیها هم درغرب خیلی مشاغل خوبو ازغربیها گرفتن وو ... ولی اونا در روابطشون با ایران مدام ایران رو به تشکر ومنت دادن حضور ایرانیها در کشورشون مجبور نمیکنن.... کمی فکر کنید
سام
Iran (Islamic Republic of)
۰۱:۳۶ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۱
البته اینم ی ضرب المثل دیگه"با یک گل گلستان نمی شود" مخالف حرفت هستم و به علت این است که بعضی از افرادشون این جوری هستند که در ایران خودمونم کم نیستن از این قبیل افراد!چرا فقط به این بندگان خدا گیر داده اید اگر اول خودمان را درست کنیم بسیار قشنگ تر و درست تر است تا از بقیه فقط ایراد بگیریم!
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۸:۴۳ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۱
چرا میگوئیم مردم اروپا و آمریکا و ژاپن متمدن هستند ... چون تلاش کردند و یادگرفتند تا به حقوق همدیگر و حتی حقوق حیوانات و محیط زیست احترام بگذارند . سعی کردند آسیب های اجتماعی پیرامونشان را با راه و روش صحیح زندگی به حداقل برسانند ، احساس مسئولیت نسبت به هموطن و حتی بیشتر از آن نسبت به هم نوع خودشان را به بالاترین حد از استاندارد رساندند . چرا در ایران و افغانستان این همه بدبختی ، این همه جنایت ، اعتیاد، خودکشی، طلاق ، اعدام در ملاءعام و... وجود دارد ؟ ریشه آن در افغانی یا ایرانی بودن نیست بلکه در عوامل پیچیده اجتماعی ، سیاسی و اقتصادی آنان است . آیا مهاجران ایرانی در کشورهای دیگر جنایت نمی کنند ؟ اخبار نشان می دهد که زندانهای مالزی و اندونزی و ترکیه مملو از ایرانیهای خلافکار است . چقدر کارگران ایرانی در دهه های قبل از ژاپن بدلیل تخلفات دیپورت شدند؟ قاچاق انسان ، قاچاق مواد مخدر ، دزدی ، کلاهبرداری توسط ایرانیهای مهاجر صورت نمی گیرد ؟ تخلف و جنایت می تواند ریشه های اجتماعی ، سیاسی و اقتصادی پیچیده ای داشته باشد اما نباید از انصاف خارج شد و آن را به یک ملت بزرگ تعمیم داد . آینده افغانستان با تلاش و همت مردمش روشن است این کشور راه سخت و ناهمواری دارد اما شواهد نشان از آن دارد که گامهای خوبی در مسیر توسعه و پیشرفت برداشته است .
علی ف
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۳۶ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۱
با این استدلال شما بخاطر گروگانگیری اون هموطنمون تو استرالیا و کشته شدن چند شهروند استرالیایی الان باید دولتشون کلیه ایرانی های مقیم استرالیا رو اخراج کنه ؟ یعنی هموطنامون تو کشورای دیگه هیچ جرمی مرتکب نمیشن؟ آدم میمونه به بعضیا چی بگه
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۷:۲۷ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۰
برنامه شادی بود
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۵۶ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۱
مسخره س این برنامه ...
علی
Iran (Islamic Republic of)
۱۷:۵۹ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۰
من با آنکه نگاه مثبتی به سیما ندارم ولی با این کار آنها کاملا موافقم. توسعه نفوذ ایران بویژه در حوزه تمدنی باید همواره مد نظر باشد. باید سهم دیگران را در نظر بگیریم و آنها را از خودمان بدانیم. امیدوارم این کار ادامه یابد و شامل تاجیک ها و آذری ها و اکراد عراق و عراقی ها جنوب آن هم بشود.
علیرضا
Iran (Islamic Republic of)
۱۸:۵۴ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۰
تلویزیون ایران خیلی ضد مردم ایران رفتار میکنه
شاهد
Canada
۱۸:۵۵ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۰
ایا مهمانانی از سیستان و بلوچستان و کردستان که همواره در محرومیت بوده اند دعوت کرده اید که حالا انسان شناسی میکنید ؟ چند قرن قبل مال ایران بودن و حالا نیستند . ملت خود را دریابید . اونها هم برن مملکت خودشونو بسازن و اباد کنند و ما هم خوشحال میشیم . این همه به کشورهای دیگه خدمت کردیم نتیجه چه شد ؟ ایا میدونید در کشور خودمون چند میلیون محروم و بیکار داریم . حق کارگر رو تمام و کمال بدهید اونوقت ببینید ایرانیها چطور کار میکنند .
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۳۸ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۱
سیستان و بلوچستان رو دعوت کرد. شما ندیدی!
ناشناس
United States of America
۱۳:۳۴ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۱
ملاک شیعه بودنه چیزی به نام ایرانی بودن وجود نداره یعنی که یک افغانی یا لبنانی شیعه بالاتر از یک ایرانیه
شاهد
Canada
۱۴:۳۹ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۱
ناشناس عزیز 11.38 منظور بنده این بود که برای محرومین مردم خودمون چه کرده ایم چه با دعوت چه بی دعوت . شما هم بهتره کمی عمیق تر فکر کنی .
فرشاد
United States of America
۱۹:۴۱ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۰
آخه خندوانه هم شد برنامه؟! هی الکی می خندن ، الکی خوشن!
80% موضوعاتشون اصلا جنبه طنز نداره! خیلی برنامه سطح پایینیه
علی
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۳۹ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۱
شما این برنامه رو نبین نخند عوضش 90 درصد برنامه های دیگه صدا و سیمارو ببین باب میلته بشین هی الکی گریه کن .کلا راست میگی چرا اصلا باید بخندیم ؟
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۹:۵۳ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۰
من یک افغانی هستم که 10 سال پیش امدم ایران ایرانی ها خیلی خوب بودند اما زندگی خرج داره برای همین 14 سالگی از مدرسه امدم بیردن تو محیط کار فرق میکنه هر چیزی به تو نسبت می دن تو فقط میتونی ساکت باشی و گوش کنی برای همین 5 سال بعد امدم سوئد انجا کار کردم پول در اوردم انقدر پول دار شدم که توی سوئد یک کارخانه دارم اما چون نمی تونستم انجا بمونم چون که انجا سرزمین من نبود برگشتم ایران جایی که به من ناسزا می گفتن مبرگشتم تا برای انسان های خوب کار فراهم کنم تا به همه بگم افغانی ها بعد نیستن بلکه شما باهاشون بعد رفتاری می کنین
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۵۵ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۱
تو خوبی !!!
هدي
Iraq
۱۳:۰۲ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۱
عمرا افغان باشي. چون حتي در معرفي خودت اشتباه مي كني. افغاني واحد پول شماست و شما يا افغان هستي يا افغانستاني.
سجاد
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۵۳ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۱
ممنون از كامنت شما.بايد اينو بگم كه شما هم حساب او دسته آدم بيسواد يا نژاد پرست رو از بقيه جدا كن.خيليا تو ايران هستن همونطور كه از نظرات بسياري از دوستان مشخصه با اين نوع نژاد پرستي و توهين به دوستان افغانستاني مخالف هستن .اون دستهناسزا گو يك واقعيت رو هيچ وقت نمي تونن تغيير بدن اونم اينه كه افغانستان از لحاظ تاريخي ديني فرهنگي جزيي جدا نشدني از تمدن ايران زمين هستش
شاهد
Canada
۱۴:۴۴ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۱
عجب !!! طی 5 سال در سوید هم اجازه کار گرفتی و هم پولدار شدی و هم کارخونه زدی و خوشت نیومد و اومدی به ایران کمک کنی !!!!! اینا رو برو به هم ولایتیهای خودت تعریف کن ....
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۹:۵۹ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۰
وقتی صحبت از افراد افغانستانی میشود باید بدانیم که افغانستان از اقوام مختلفی تشکیل شده است و قوم هزاره که شیعه هستند در خود افغانستان هم مظلوم هستند و به علت مذهبشان کشته می شوند و از آنجا که پشتون ها ، تاجیک ها و ازیک ها سنی هستند بر اثر عقاید مذهبی شان در مواجهه با شیعیان بی پروا عمل می کنند و اکثر جرایم در ایران از سوی این افراد انجام می گیرد و چون از لحاظ ظاهری از ایرانیان قابل تشخیص نیستند به راحتی در شهرهای ایران زندگی می کنند ولی تاوان جرم یک عده را تمام مهاجرین پس می دهند. لطفاً منتشر کنید
حامد
Iran (Islamic Republic of)
۲۰:۳۸ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۰
انصافا کاری به مدیریت صدا وسیما ندارم که بحثش جداست، ولی واقعا کیف کردم از برنامه آقای رامبد جوان. احسنت، صداو سیمای ما یک کار مثبت بالاخره انجام داد.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۵۴ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۱
یه برنامه لوس و لوده و مبتذل ...
ناشناس
United Arab Emirates
۲۱:۲۶ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۰
اتفاق بزرگ نه، فاجعه بزرگ مثل همه فاجعه های دیگر خشک کردن دریاچه ها تالابها آلودگی آبها تخریب جنگلها کاهش سطح آبها از بین رفتن مفهوم خانواده ازدواج بیکاری فقر فخشا و....... اینهم فاجعه ای در راستای بی هویت شدن، کی صدایش در میاید وقتی که مثل دریاچه ارومیه خشک شدیم.
خوبه که به بلوچهای ایران اشرار گفته میشود و به افغانها(مغولها)ی شرور انسانهای مهربان و نجیب
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۱۴ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۱
فرارو نباید کامنت های آدم های نژادپرستی مثل تو رو منتشر کنه چون مایه ی خجالته
سينا
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۵۴ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۱
روي هيتلر رو سفيد كردي
تقی
Iran (Islamic Republic of)
۲۱:۳۶ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۰
افغانی ها سابقه خوبی در ایران ندارند مردم ایران از دست افاغنه به ستوه در آمدند بابا ول کنین برین کشورتون مردم خسته شدند از بس افغانی تو کوچه خیابون می بینند حالا افغانی ها میان و یکدست منفی می زنن به نام ایرانی تموم میشه هیچ ایرانی حاضر نیست افغانی رو بیشتر از این تحمل کنه
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۱۵ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۱
تقی جان، من یک کورد ایرانی اصیل هستم و بهت منفی دادم تا خودتو گول نزنی که هرکی به تفکرات امثال تو منفی میده، لابد افغانیه
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۵۴ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۱
ما هم باور کردیم تو کوردی !!! اونم اصیل !!!
رضا
Iran (Islamic Republic of)
۲۳:۰۴ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۰
با سلام
من با نظر بیشتر ملت عزیزم مخالفم چون که ایران از لحاظ جغرافیایی در جایی قرار دارد که باید فکر مردم درباره همسایگان شرقی وغربی باز باشد وتغییر کند وقومی گری ومذهبی گری را کنار بگذاریم چون این همسایگان که در کشور ما زندگی میکنند هر اتفاق تلخ وشیرینی که در ایران براشون می افته در ذهنشون میماند واگر خدایی نا کرده اتفاقی برای کشورمون بیافته مثل جنگی یا جیزی این همسایه های شرقی که هم از لحاظ زبان (فارسی) وهم از لحاظ دین (مسلمان) به کمک ما می شتابند همسایه غربی هم همجنین عراقیها را میگویم که در کشور ما زندگی میکنند اونها شاید هم زبان ما نباشند ولی هم دین وهم مذهب ما هستند این مردم مجبور بودند که به ما پناه اوردن هر دو کشور هم ثروتمند هستن وفکر نکنین عاشق پول ما شدند عراق که بزرگترین دارنده ذخایر نفت است. این ملت ها یک روزی بدرد ما میخورند امیدوارم ملت ایران ذهنیت منفی که از این برادران وخواهران دارند پاک کنند. الان بعضیا میگویند که اینها جرم وجنایت دارن اولا همشون ندارند. ثانیا مگه ما ایرانیان چرم وچنایت در دیگر کشورها نداریم با اینکه ایرانیان در دیگر کشورها صاحب کار وبار خوبی هستند نه مثل افغانستانیهای اینجا که بجز کارگری کار دیگه ای بهشون نمیدن حتی اگه پروفسور باشد. من در دوران دبیرستان دوستی افغانی داشتم که بسیار باهوش بود ولی بخاطر اینکه ایرانی نبود ازش پول زیاد میخواستند واون هم که خانواده فقیری داشت مجبور به ترک تحصیل شد. همینطور که ایرانیان به دیگر کشورها مهاجرت میکنند بعضی ها هم به ایران می ایند. همان رفتار را با انها داشته باشیم که دوست داریم با ما رفتار بکنند. اینها که کارگر ونگهبان به دنیا نیامدند به خاطر قوانین ایران مجبورند تن به این کارها بدهند حتی با داشتن مدارک بالا... بگذاریم از ما تعریف کنند نه نفرین. کسانی هم که لهجه افغانیها ولهجه عراقی ها را مسخره میکنند باید بگویم یکم تو ایران بچرخ میفهمی شهرهای شرقی ما لهجه ای مثل لهجه افغانیها دارن همچنین شهر خوزستان که هموطنان عزیر عرب زبان ما عربی صحبت میکنند. کشورهای منطقه ما تاریخی در هم تنیده دارند وبه هم پیوند دارند دل دشمن را شاد نکنید وبه همه احترام بگذارید.
امير
Canada
۰۰:۴۵ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۱
كشورهايي نظير كانادا،امريكا و كشورهاي غربي هر ساله تعداد زيادي مهاجر از كشورهاي سراسر جهان پذيرش ميكنند كه اكثرا يا تحصيلكرده هستند و يا كارگران متخصص و يا سرمايه گذارند و با برنامه ريزي دقيق ميلياردها دلار در هزينه هاي اموزشي صرفه جويي كرده و با كمترين هزينه به جمعيت در حال پير شدن خودشان اضافه ميكنند.در اين بين تعداد اندكي هم اواره گان جنگي و پناهنده قبول ميكنند كه امتيازات و تبليغات زيادي از نظر مسايل حقوق بشري و انساني براي انها دارد.كشور ما هم بيش از سه ميليون اواره افغاني پذيرش كرد كه متاسفانه نه تخصصي داشتند،نه پولي و متاسفانه فرهنگ اجتماعي پاييني داشتند.گرچه اكثر انها به كارهاي سخت اشتغال داشتند و شرافتمندانه كار كردند ولي تعداد كمي هم دست به جنايت و سرقت ميزدند.و اين در شرايطي بود كه خود ما در حال جنگ و تحريم بودىم و متاسفانه دنيا بدليل تبليغات منفي عليه ما و بي مسووليتي بعضيها هيچگاه از خدمتي كه ما به افغانها كرديم يادي نكردند.با وجوديكه در ايران ستمهايي عليه افغانه كرديم ولي بهر حال حتي الان هم ميبينيم كه در مملكت خودشون چيزي جز فقر و برادركشي و تبعيض در انتظارشان نيست و هنوز هم ايران بهشتي براي انهاست
حمید
Iran (Islamic Republic of)
۰۷:۴۸ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۱
چه خوب بود سازمان صدا و سیما جهت اخذ نظرات بینندگان و شنوندگان سایت خبری و تحلیلی ایجاد نماید
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۷:۵۵ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۱
اقا هفت میلون افغانی تو مملکت که نود در صد انها قاچاقی وارد شدندچه میخواهند .الان مملکت خودشون بیشتر از هر زمان به انها نیاز دارد هی میگن ما مرز هارو در کنترل داریم پس اینا به چه طریق وارد ایران شدند؟؟؟؟؟؟
ياس
Iran (Islamic Republic of)
۰۸:۰۲ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۱
چراصداوسيماهزينه مي كندتافقط مخاطبينش زوركي بخندندوياگريه كنند ؟چرابرنامه هاي تفكربرانگيزكه هزينه اشان كمتراست جايگاهي ندارند؟
خداکرم
Iran (Islamic Republic of)
۰۸:۱۴ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۱
زمان جنگ چرا نمیگفتن افغانی نیاد. تو سوریه بیشترین شهدا کجائیند؟ به این اختلافات دامن نزنید.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۵۲ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۱
آمار تعداد بالایی افغانی در نیروی داعش را نشان میده ! پس چیز عجیبی نیست که خودشون با خودشون بجنگند !
شاهد
Canada
۱۴:۴۷ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۱
اقای خدا کرم شما چرا تشریف نمیبری سوریه ؟ از کیسه دیگرون خرج نکن . خودت باش.
رضا
Iran (Islamic Republic of)
۰۸:۲۷ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۱
سلام
اینکه اشتراکات فرهنگی زبانی و .. زیادی با افغانستان داریم چیز عجیبی نیسست چراکه در گذشته افغانستان بخشی از خراسان بزرگ بوده است اما در حال حاضر دو کشور مستقل مشکل زمانی ایجاد مییشود که با ورود غیر قانونی اتباع این کشور ناهنجاری نیز وارد میشود از انواع بیماری ها گرفته تا جرم و جنایت مواد مخدر و غیره نکته دوم اینکه در کشور ما هم جنگی به مراتب بدتر از جنگ افغانستان بود که با جانبازی و از خودگذشتگی جوانان این مملکت حفظ شد افغانها هم باید برای بدست آوردن آزادی مجاهدت کنند نه این که فرار کنند و انتظار داشته باشند غیر قانونی وارد یک کشور شده و از آنها به بهترین شکل هم پذیرایی شودضمن اینکه انها از امکانات و خدماتیکه ما برای آنها عوارض و مالیات میدهیم و یا اینکه دولت یارانه پرداخت میکند استفاده میکنند پس باید این دوستان بزرگوار بپذیرند که نباید از حقوقی مشابه اتباع ایرانی بهره مند شوند
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۸:۴۷ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۱
جرایمی که اینها مرتکب شدن و می شن قابل اغماض نیست. چه خبره تازگیها یه موج افغان دوستی تو کشور راه افتاده؟؟ ایرانی بدونه اگه پنج انگشتشو عسل کنه و بذاره تو دهن اینها باز هم میگن زهرماره و از مچ دستشون تو دهن این جماعت می مونه.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۵۱ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۱
همینو بگو !
احمد
Canada
۱۴:۲۹ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۱
هفته گذشته سه نفر ایرانی به جرم تجاوز به اعدام در کرج محکوم شدند. به نظرتون تمام ایرانی ها متجاوزند؟
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۹:۰۵ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۱
همسایه ی غربی دوست وبرادر که هشت سال تمام بهترین جوانهابی که درسه دهه ی اخیر داشتیم را کشت وهمسایه دوست وبرادر شرقی هم که. همزبان ماست وریشه های فرهنگی مشترک با مادارد هم فجایع بسیاری در ایران ببار آورد،،بنظرم مقصر خودمان هستیم که هردم ازاین باغ بری میرسد
درفش
Iran (Islamic Republic of)
۰۹:۳۲ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۱
لطفا ادبیات پارسی را پاس بداریم.
به مردمانی که در تاجیکستان زندگی می کنند می گوییم تاجیک.
به مردمانی که در قزاقستان زندگی می کنند می گوییم قزاق.
به مردمانی که در ارمنستان زندگی می کنند می گوییم ارمنی.
همینطور به مردمانی که در افغانستان زندگی می کنند می گوییم افغانی.

اینکه افغانیان به واحد پول کشورشان افغانی می گویند دلیل بر این نمی شود که ادبیات پارسی را تغییر دهیم و به اشتباه بجای افغانی آنان را افغانستانی بنامیم.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۱۸ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۱
پس طبق استدلال شما، باید به تاجیک ها بگیم تاجیکی و به قزاق ها بگیم قزاقی دیگه! این چیزا که قاعده خشک و دائمی نداره، قرارداده، و باشنیدن و اجماع همه به دست میاد. وقتی به ترکمن ها و قزاق ها نمی گیم ترکمنی و قزاقی، خب به افغان ها هم نباید بگیم افغانی. این اصلا به ادبیات به قول تو، پارسی، ربطی نداره.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۹:۴۰ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۱
دمت گرم رامبد جون خوب برنامه اي بود به کوري چشم هر چي نژاد پرست و روشنفکرنماهاي بيسواده.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۹:۴۱ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۱
مسخره ترین و مبتذلترینها تو ایران پر بیننده میشن... از برنامه بگیر تا خواننده و بازیگر،هرچی مبتذلتر و سخیف تر محبوبتر!!!!!
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۵۰ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۱
دقیقا !
عاطفه
Iran (Islamic Republic of)
۰۹:۵۵ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۱
ايران و افغانستان ..ايران و پاكستان..ايران و بسياري از كشورهاي همسايه در 4 سوي ايران يك كشور يك ملت و يك سرزمين بودند به درازاي تاريخ و دست كثيف استعمار بريتانيا، روسيه و امپراطوري عثماني ما را از هم جدا كرد و هريكي را به ويراني و بدبختي سوق داد...يادمان باشه كه ما همه از يك پدر و مادريم از يك نژاديم و از زبانها و گويشهاي مشابه استفاده مي كنيم...تا ديروز همه آنها براي ما افتخار آفرين بودند و فارابي ها، خوارزمي ها و مولوي ها براي ما مي آفريدند بعد از اين هم خواهند توانست..فقط امروز را كه همگي ما زمين خورده ايم را نبينيم
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۰:۱۷ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۱
اینکه چرا انقدر این برنامه رو توی بوق میکنن ! صداش بعدا درمیاد ! ملت ببینید من چه وقت گفتم ! زبانم در دهان باز بسته ست ...
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۴۹ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۱
مردم موج سوار اومدن منفی دادن !
نژاد پرست
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۰۳ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۱
ما ایرانی ها غریب پرست هستیم..!
هیچوقت از افغانی ها خوشم نمیومد و نمیاد....کم جرم و جنایت تو این کشور انجام ندادند....
کارگران ارزان، هیچ قید و بند اخلاقی حتی به خانواده خودشون ندارند...
اهلام
Belgium
۱۱:۴۷ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۱
با سلام
برنامه خوبی بود البته هندلینگ کار با جناب خان بود. دوست داریم جناب خان
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۵۸ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۱
وقتی کامنت ها رو می خونیم واقعاً از قدرنشناسی ایرانی ها حس بدی بهم دست میده 3000 شهید در جنگ ایران عراق و اینهمه رزمنده که الان برای امنیت و منافع ایران در سوریه می جنگند ولی باز هم هموطنان ایرانی با توهین از مهاجرین افغانستانی یاد می کنند . همه جای دنیا به سمت جهانی شدن پیش میره ایران به سمت منزوی شدن. اگه هیتلر هم تا حالا زنده بود دست از نژادپرستی و خودبرتربینی برداشته بود.
ناشناس
United States of America
۱۳:۴۲ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۱
برای منافع ایران تو سوریه اگه مسولان ما به جوونای ایرانی با هر اعتقادی اعتماد میکردن دیگر نیازی به مردم کشور های دیگه نبود وقتی مردم ایران به خودی و غیر خوی تقسیم بندی میشن باید از کشورهای دیگه ادم بیاری
ناشناس
United States of America
۱۲:۵۶ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۱
مخالفین ملت افغانستان باید اعدام بشن
ایرانی فراموشکار
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۲۳ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۱
مواد مخدر رو هم همین افغانی ها وارد کشور می کنند.
جوانان ما رو سر مرز هم همین افغانی ها می کشند.
تجاوز، قتل و دزدی
و هزار جرم دیگه.....
خلاصه خونه ای که فقیره مهمون نمیخواد..
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۴۳ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۱
وای به حالت رامبد جوان اگر عربهای مهاجر را دعوت کنی ما با عربها و اقوام داخلی مشکلی نداریم ولی از اعراب خیلی زخم خوردیم. از عراق، لبنان، عربستان، دبی، بحرین، کویت و.....
ناشناس
Finland
۱۳:۵۷ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۱
هموطن،،در همین فرارو جریان اون دختر افغان بدبخت که از پدرش دوتا بچه داشت وبچه اش باخواهرش هم سن بود رو نخواندی؟َ!چه جای حمایت!؟
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۱۳ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۱
در ایران بیشتر مهاجران یا افغانستانی هستند یا پاکستانی و یا عرب. که آمار افغانستانی ها و عربها بیشتر است. در ایران 2 میلیون افغانستانی به صورت مجاز زندگی می کنند و حتماً 4 میلیون هم غیر مجاز. بعد انتظار دارید چگونه با آنها رفتار شود. همین که گفته شده "همین الان دوستان افغانستانی‌ای در ایران دارم که اهل قلم و نویسنده‌اند، اما در خانه‌ها نگهبانی می‌دهند؛ آن هم قاچاقی". ظاهراً الان ما ایرانی ها در کشور خودمان غریبه هستیم.
ترا خدا دست از سر ما مردم ایران بردارید. الان چقدر موقعیت شغلی را همین افغانستانی ها و عربها در دست دارند. البته موقعیت شغلی عربها بهتر می باشد.
خدا خودت به داد ایران برس
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۳۷ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۱
فرارو یه چیز عجیبه نکنه بیشتر مخاطبات افغانین یامردم ما مثلا روشن فکرشدن ازاين همه منفی هاادم تعجب می کنه دیگه مهاجر هم حدی داره تهران که همش شده افغانی یعنی واقعا شما ازتغییر نژاد تغییر چهره اصیل ایرانی تو نسل های بعد واهمه ندارید یه کم فکر کنید
حمید
United Arab Emirates
۱۴:۴۹ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۱
می گویند چرا ایرانیها به افغانی ها نگاه بالا به پائین می کنند.
جواب آن است که تمام مسائل مربوط به اعتیاد و تریاک و تبعات آن از کجا نشات می گیرد
این آقایان افغان فرهنگ دوست فرهنگ پرور چه بر سر جوان و خانواده ما آوردند بالاترین تعداد زندانیها مربوط به اعتیاد است بسیاری از طلاق ها ، سرقت ها و قتل ها، ناشی از اعتیاد است که این هدیه ای است از افغان ها به ایرانیها. در دنیائی که علم و دانش حرف اول را می زند ما با سلاح وافور می خواهیم طلب نگاه برابر داشته باشیم.
اگر آنها شیفته ایران هستند من پیشنهاد پیوستن افغانستان را به ایران مطرح می کنم که در شرائط کاملا برابر در یک مجلس و دولت واحد و توسط انتخابات یکسان و عادلانه قدرت های دو ملت بر روی یکدیگر جمع شده و باعث پیشرفت و ترقی دو ملت فراهم گردد
bato-adv
bato-adv
bato-adv
bato-adv
پرطرفدارترین عناوین