گزارش زنده
جزئیات تنش در تنگه هرمز و حمله آمریکا به ایران
پس از آنکه ترامپ ادعا کرد آتش بس توسط ایران نقض شده است؛ سنتکام از حمله به سایت موشکی، پهپادی و رادار ساحلی ایران در جزیره سیریک خبر داد. افزایش تنشها در میانه مذاکرات، هالهای از ابهام در مورد تفاهم نامه و بازار انرژی جهان ایجاد کرده است.
- تنگه هرمز به وضعیت قبل از جنگ برنخواهد گشت: عمان به متحدان اروپایی خود گفته است کشتیهایی که از تنگه هرمز عبور میکنند، ممکن است مجبور شوند برای خدماتی مانند کمک ناوبری و کنترل آلودگی، هزینههایی بپردازند.عمان گفته است که هیچ راهی برای بازگشت به وضعیت قبل از جنگ در تنگه هرمز وجود ندارد.
- ادعای ترامپ درباره نقض آتش بس ازسوی ایران: ترامپ ادعا کرد ایران دستکم ۴ پهپاد تهاجمی را به سوی کشتیهایی که از تنگه هرمز عبور میکنند، پرتاب کرد.یکی از پهپادها مستقیماً به سطح یک کشتی باری بزرگ اصابت کرد و به آن خسارت وارد شد.
- حمله به سایت موشکی، پهپادی و رادار ساحلی ایران: سنتکام در بیانیهای رسمی اعلام کرد:«نیروهای فرماندهی مرکزی ایالات متحده (CENTCOM) در تاریخ ۲۶ ژوئن، به عنوان پاسخی قدرتمند به حمله دیروز به یک کشتی تجاری که در حال عبور از تنگه هرمز بود، حملاتی را علیه ایران انجام دادند.»
- واکنش وزارت خارجه به بیانیه مشترک روبیو و شورای همکاری خلیج فارس: وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران، مواضع مندرج در بیانیه مشترک وزیر امور خارجه آمریکا و وزرای خارجه شورای همکاری خلیج فارس -مورخ ۲۵ ژوئن ۲۰۲۶- را مداخلهجویانه، غیرمسئولانه و تحریکآمیز دانسته و نسبت به ادامه رفتارهای ستیزهجویانه و مداخلهجویانه در منطقه هشدار میدهد.
صادق خرازی:
کمال خرازی در بیمارستان هدف ترور قرار گرفته است
یک سرویس اطلاعاتی خارجی مدعی شده کمال خرازی در بیمارستان هدف ترور قرار گرفته!
کمال خرازی را به صورت استنشاقی در بخش عمومی ترور کردند.
هرگونه تعهدی که حاکمیت لبنان را نقض کند، قابل قبول نیست
«شیخ نعیم قاسم»دبیرکل حزبالله لبنان، اعلام کرد:
هرگونه تعهدی که حاکمیت لبنان را نقض کند، پذیرفته نخواهد شد.
حزبالله:
دولت لبنان مشروعیت ندارد؛نتانیاهو از توافق ذوقزده نشود
«حسن فضل الله»نماینده ارشد فراکسیون وفاداری به مقاومت در پارلمان لبنان:
کنار گذاشتن مسیر مذاکره و توافق با دشمن صهیونیستی یک امر ضروری بوده و مقامات لبنانی باید مسیر مذاکرات مستقیم و همه تصمیماتی که علیه ملت خود گرفتهاند را تغییر دهند.
به نتانیاهو میگوییم که در خوشحالی و مژده دادن به اسرائیلیها عجله نکند، زیرا او در واقع با خودش مذاکره میکند.
دولت لبنان فاقد مشروعیت قانونی بوده و ابزار لازم برای تحمیل دستورات و تصمیمات خود را ندارد و هرگز قادر به اجرای توافق امضا شده در واشنگتن نخواهد بود.
مجوز اوفک برای صادرات نفت
کوروش احمدی؛ دیپلمات پیشین ایران:
اداره کنترل داراییهای خارجی وزارت خزانهداری آمریکا (اوفک) با صدور مجوز عام GLX (general license X)، تولید، تحویل و فروش نفت خام، فرآوردههای نفتی و محصولات پتروشیمی ایران و خدمات مرتبط را برای دورهای دوماهه تا ۳۰ مرداد مجاز اعلام کرد.
این مجوز که با هدف پیشبرد مذاکرات هستهای و ارائه مشوق به ایران صادر شده، خدماتی مانند کشتیرانی، امور بانکی، بیمه، خدمات بندری، بانکرینگ، تعمیرات کشتی و دریافت عواید نفتی از طریق سیستم بانکی را نیز شامل میشود و حتی صادرات این محصولات به آمریکا را مجاز میداند.
در بند b نیز پرداخت عواید معاملات نفت و پتروشیمی به ایران، دولت ایران و اشخاص تحریمشده به دلار آمریکا ممکن اعلام شده است؛ هرچند این مجوز تنها یک کریدور مالی محدود و موقت است و به معنای دسترسی کامل ایران به سیستم مالی آمریکا نیست.
این مجوز به یادداشت تفاهم ایران و آمریکا و دوره ۶۰روزه آن مرتبط است و در صورت تمدید تفاهم، احتمال تمدید آن نیز وجود دارد.
این مجوز که تنها پنج روز پس از امضای یادداشت تفاهم صادر شد، یک اقدام حقوقی با اثر عملی فوری برای شرکتها، بانکها، بیمهگران و فعالان بازار محسوب میشود.
برخلاف مجوز پیشین اوفک در مارس ۲۰۲۶ که تنها فروش نفت موجود روی کشتیها را مجاز میکرد، GLX صادرات از مبدأ ایران را اجازه میدهد.
با وجود این، مجوز موقت است و با پایان آن، چارچوب اصلی تحریمها همچنان پابرجا خواهد ماند.
بیانیه آمریکا درباره توافق بیروت و تلآویو
وزارت خارجه آمریکا:
توافق شامل تشکیل یک گروه هماهنگی نظامی سهجانبه برای لبنان با تسهیلگری آمریکا خواهد بود.
پنتاگون آمادگی دارد بیش از ۳۰ میلیون دلار برای حمایت از ارتش لبنان اختصاص دهد.
نتانیاهو اعلام کرد مهمترین بخش توافق با لبنان آن است که اسرائیل در منطقه امنیتی باقی خواهد ماند.
مواضع تندروها دقیقاً شبیه مواضع نتانیاهو است
محمد صدر، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام :
روندی که منجر به امضای تفاهم نامه شده و مذاکراتی که در سوئیس انجام شد را مثبت میدانم و فکر میکنم که در واقع اکنون سیاست خارجی روی ریل خوبی قرار گرفته است
اگر این افراد تندرو متوجه بودند که مواضعی که اکنون اتخاذ میکنند، عین مواضع اسرائیل است، شاید تجدیدنظر میکردند. اسرائیل هم بسیار با این روند مثبتی که ایجاد شده مخالفت میکند. نتانیاهو، شخصا به دنبال این است که به هر شکلی این تفاهم را به هم بزند.
باید یاد بگیریم که نظر مخالف را هم تحمل کنیم، اما با روشهای مسالمتآمیز، گفتوگو و اقناع به آنها بقبولانیم که مواضعشان در جهت منافع ایران و جمهوری اسلامی ایران نیست
متأسفانه تندروها نه شناخت دقیقی از سیاست دارند، نه شناخت دقیقی از منافع ملی دارند، نه شناخت دقیقی از وضعیت اقتصادی کشور دارند و نه شناخت دقیقی از وضعیت مردم
انشقاق در نیروهای متعهد و انقلابی بر سر مذاکرات
حسین شریعتمداری در یادداشتی از دو جریان درون نیروهای متعهد و انقلابی که بر سر مذاکره دچار انشقاق شده اند خواست که با بکدیگر متحد و هم راستا شوند. مدیر مسئول کیهان این دو جریان را به دو خط موازی تشبیه کرد که باید نه در بی نهایت که هم اینجا و اکنون به هم برسند.
با عرض پوزش از این دوستان باید گفت، مواضع هر دو خط یادشده بهگونهای ناخودآگاه و بیآنکه بخواهند، خدشه به جایگاه رفیع و مقدس رهبر معظم انقلاب است!
اگر ایران درباره اجرای تفاهمنامه اختلافی دارد، تماس بگیرد
جیدی ونس، معاون رئیسجمهور آمریکا، با اشاره به توافق آتشبس میان ایران و آمریکا مدعی شد که تهران این توافق را امضا کرده و واشنگتن نیز به آن پایبند بوده است.
او گفت: «اگر ایران درباره نحوه اجرای تفاهمنامه (MOU) اختلافنظر یا اعتراضی دارد، میتواند تلفن را بردارد و تماس بگیرد.»
ونس افزود: «اما هرگونه خشونت، با خشونت پاسخ داده خواهد شد.»
حملات به ایران به معنای آغاز جنگ نیست
یک مقام آمریکایی در گفتگو با نیویورک تایمز:
حملات علیه ایران به معنای از سرگیری عملیات نظامی گسترده و جنگ نیست.
همزمان، منابع عربی از آمادهباش در پایگاههای آمریکا در بحرین، کویت، قطر و عربستان خبر دادهاند.
شبکه فاکس نیوز نیز به نقل از یک مقام نظامی آمریکا اعلام کرد که حملات نظامی آمریکا به ایران پایان یافته است.
اگر از اخبار جا مانده اید
خبرهای روز گذشته را اینجا دنبال کنید