bato-adv
کد خبر: ۴۵۴۴۱۰

باهنر: نگوییم هرکس رئیس‌جمهور شد فرقی نمی‌کند

باهنر: نگوییم هرکس رئیس‌جمهور شد فرقی نمی‌کند
الان اداره‌کردن کشور واقعا خیلی سخت است، بودجه عمومی دولت ٤۰ درصد است، ولی ما مطلع هستیم که دولت حدود ۵۰ تا ۶۰ درصد کسری دارد. کسری بودجه دولت، یعنی دولت بیست‌و‌پنجم ماه که می‌رسد فقط دغدغه دارد که چطور حقوق کارمندان را بدهد یا یارانه‌ها را چطور به حساب واریز کند، یا کمک‌معیشتی را چه کند.
تاریخ انتشار: ۰۰:۱۸ - ۲۴ شهريور ۱۳۹۹
مصاحبه با مهندس محمدرضا باهنر در یکی از روز‌های شهریور انجام شد. او از چهره‌های سرشناس جناح اصولگرا به حساب می‌آید که عضویت در شورای مرکزی حزب جمهوری اسلامی، جامعه اسلامی مهندسین، نمایندگی هفت دوره مجلس شورای اسلامی، ریاست فراکسیون اصولگرایان مجلس هفتم و عضویت در مجمع تشخیص مصلحت نظام را در کارنامه سیاسی خود دارد.
 
شرق با او درباره برادرش شهید باهنر و همچنین انتخابات ۱۴۰۰ و اتفاقات روز گفتگو کرده‌ایم که در ادامه می‌خوانید.

آخرین دیدارتان با شهید حجت‌الاسلام باهنر چه زمانی بود؟
من در آن موقع معاون استاندار کرمان بودم. مدت نخست‌وزیری ایشان خیلی کوتاه بود و حدود یک ماه بیشتر طول نکشید؛ یعنی از مرداد تا شهریور. من در زمان نخست‌وزیری یک بار خدمت ایشان رسیدم و گفتم می‌دانم گرفتاری‌های شما ملی است، اما بالاخره کرمان هم محروم است و بودجه و امکانات می‌خواهیم و باید مقداری هوای کرمان را داشته باشید.
 
ایشان لبخندی زد و گفت ببین تو اگر فکر می‌کنی همین‌طور در کرمان بنشینی امکانات برایت می‌رسد، فایده‌ای ندارد، تو هم مثل بقیه باید بیایی و چک‌و‌چانه بزنی و خلاصه پاشنه در را دربیاوری تا بتوانی امکانات بگیری، این‌طور نیست که فکر کنی آنجا هستی و ما هوایت را داریم. این تقریبا آخرین خاطره من از ایشان بود. در کرمان بودم که خبر انفجار را شنیدیم. خانواده ایشان همه در کرمان بودند، مرحوم ابوی و دیگران.
 
من در این میان از یک طرف خبر‌ها را دریافت می‌کردم و از طرفی می‌خواستم خبر‌های ناگوار را به خانواده ندهم. تقریبا شب تا صبح بیدار بودیم و خبر‌ها را دنبال می‌کردیم تا ساعت شش صبح بود که دیگر مطمئن شدم اخبار در ساعت هفت صبح خبر را اعلام خواهد کرد؛ بنابراین به منزل رفتم و هر طور بود خواهر‌ها و برادر‌ها و پدر و مادرم را آماده کردیم که خبر را بشنوند.

چرا بعد از شهادت بزرگانی مثل شهید باهنر به بحران سیاست‌گذاری دچار شده‌ایم؟
بحران را چگونه می‌بینید؟ زمانی این بستگی داشت به سعه صدر حضرت امام (ره). وقتی صدام به ایران از هوا و زمین و دریا حمله کرد، عده‌ای خدمت امام رفتند و گفتند وضعیت عادی نیست، شما وضع فوق‌العاده اعلام کنید، چون در قانون اساسی داریم. حضرت امام فرمودند «نه اتفاقی نیفتاده، یک دیوانه‌ای سنگی در چاه انداخته و ما پس می‌زنیم، نه آقا وضعیت عادی است». عده‌ای هم این‌قدر سینه‌شان تنگ است تا کسی می‌گوید آی بحران عظیمی در کشور اتفاق افتاده، می‌پرسند چه شده؟ پاسخ می‌دهند هیچ‌چیز! متوجه نمی‌شوم منظور شما از بحران چیست؟ بحران سیاست‌گذاری یعنی چه؟!

همین وضعیتی که الان هست، وضعیت اقتصادی و وضعیتی که شما هم در مصاحبه‌های‌تان به آن اشاره می‌کنید.
مشکلات در کشور وجود دارد، در همه کشور‌ها هم هست و بالاخره دعوا می‌شود و مقامات را عزل می‌کنند، استیضاح می‌شوند یا به دادگاه می‌برند. بله، ما اشکالات ساختاری در کشور داریم که باید به‌تدریج حل شود. با وجود اینکه رقابت سیاسی خوب است و شادابی و طراوت می‌آورد، اما بعضی‌ها اشتباه می‌گیرند و فکر می‌کنند همواره باید رقابت سیاسی برقرار باشد. همیشه گفته‌ام دولتی که مستقر است و کار می‌کند در مقابل آن نباید کارشکنی کرد.
 
موفقیت رئیس‌جمهور مستقر موفقیت نظام و عدم موفقیتش هم عدم موفقیت نظام است. اینکه بگویم، چون حالا امسال بنده یا حزب من پیروز نشده چهار سال کارشکنی کنیم و نگذاریم دولت کار کند، تدبیر و فهم سیاسی نیست. همواره گفته‌ام ما باید همه‌مان به این رشد برسیم که سه قوه باید به کمک هم کشور را اداره کنند نه در مقابل هم.
 
در خیلی از کشور‌ها که کابینه سقوط می‌کند، آن را عوض می‌کنند، اسم این‌ها بحران نیست، ولی اینکه اگر من در مجلس بودم و به این وزیر رأی می‌دادم یا نمی‌دادم، بله، شاید اگر در مجلس بودم حتما رأی می‌دادم. با وجود اینکه وزیر هم ممکن است اشکالاتی داشته باشد، ولی یک سال بیشتر به پایان دولت نمانده، دولت باید فعال باشد و کار کند. گرفتاری‌های داخلی و خارجی کشور زیاد است. این را که مجلس به وزیری رأی نداده است به‌عنوان مسئله قبول دارم، اما اینکه بحرانی وجود دارد، خیر.

به نظر شما اگر شهید باهنر امروز حضور داشتند، پیشنهاد و راهبردشان برای حل مسائل کشور مانند بحث هسته‌ای و روابط با آمریکا، چه بود؟
سخت است که پیش‌بینی کنیم و نمی‌توانید چنین قیاس‌هایی بکنید. در زمان نخست‌وزیری، شهید رجایی به‌عنوان وزیر آموزش و پرورش معرفی شد و مجلس به ایشان رأی داد، بعد از آن خبرنگاری از ایشان سؤال کرد الان که وزیر شدید چه حسی دارید؟ او جواب خیلی جالبی داد و گفت: «فرق دیروز و امروزم این است که تا دیروز چهار فرزند داشتم، امروز ۱۱ میلیون فرزند دارم و فکر می‌کنم که از امروز باید به این ۱۱ میلیون برسم».
 
یا شهید رجایی چند دفعه گفته بودند: «هر کاری را انجام می‌دهم فقط مجسم می‌کنم که ۱۱ میلیون نفر به من رأی داده‌اند و پاسخ این ۱۱ میلیون را چطور باید بدهم که خدا راضی باشد. هر وقت این بار را روی دوشم حس می‌کنم، بسیار کمرشکن است».
 
من آن را به موقعیت امروز انتقال می‌دهم، زمانی که به انتخابات مجلس دهم یا یازدهم مانده بود، مقام معظم رهبری -البته من واژه‌هایی را که ایشان گفتند کاملا به یاد ندارم- فرمودند: «این مسئولیت‌ها یک وبال است. من نمی‌دانم چرا برخی این‌قدر هول و ولا دارند که مثلا به مجلس بروند و جزء مقامات باشند. اگر انسان کمی تفکر کند، فقط وبال است، مگر اینکه کسی این مقامات را طعمه، لقمه و سور و ساتی بداند و بخواهد». واقعا نمی‌دانم اگر امروز شهید باهنر بود با این تحریم‌ها، گرفتاری‌ها و مشکلات اقتصادی و... چه می‌کرد.

به مسائل روز بپردازیم. به نظر شما اصلاح‌طلبان در انتخابات ۱٤۰۰ شرکت کرده و کاندیدایی را معرفی می‌کنند که بتواند رأی بیاورد؟
اصلاح‌طلبان در طول ۱۵سال گذشته مواضعشان تغییر کرده و زمانی در اوج دولت اصلاحات و مجلس ششم به محض اینکه اتفاقی می‌افتاد می‌گفتند ما تحریم می‌کنیم و پای صندوق نمی‌آییم. بعد از مدتی حدود هشت سال قبل، حتی تئوری‌پرداز‌های اصلی اصلاح‌طلبان می‌گفتند اگر مطالبه‌ای دارید باید پای صندوق رأی بروید، تحریم چیزی را به آدم نمی‌دهد. من یک مسئله ساده را عرض می‌کنم، موقعی که فرض می‌کنیم در انتخابات دو نفر کاندیدا هستند و رقابت می‌کنند ما حدی برای رأی نداریم.
 
در مجلس هم همین‌طور است، ما حدی برای رأی نداریم. اگر چهار‌پنجم صاحبان حق، رأی ندهند با همان یک‌پنجمی که رأی می‌دهند، نتیجه انتخابات روشن می‌شود و آن‌ها صاحب حق می‌شوند. اما آن‌هایی که پای صندوق نمی‌روند معنایش این است که حقشان را به افرادی که پای صندوق رفته‌اند، واگذار کرده‌اند بنابراین اصلاح‌طلبان مدتی بحث‌هایشان این بود و فکر می‌کنم هنوز هم همین است. گاهی می‌گویند اگر فلان بشود ما فلان کار را انجام می‌دهیم، ولی بالاخره اگر مطالبه‌ای وجود دارد باید پای صندوق بیایند و رأی بدهند.
 
این هم که اگر شخص مورد نظری را دارند که می‌تواند رأی بیاورد یا نمی‌تواند از فرایند‌هایی است که در جمهوری اسلامی داریم. نکته‌ای در اصلاح‌طلبان هست که آن را خیلی می‌پسندم و کاش ما اصولگرایان هم این رفتار را داشتیم و آن، این است که اصلاح‌طلبان بیشتر بین افراد موجود تقسیم‌بندی می‌کنند و می‌گویند یک خوب داریم و یک خوب‌تر، یک بی‌تفاوت داریم و یک بد و یک بدتر داریم سپس انتخاب می‌کنند. به نظر خودشان حتی اگر فقط چهار کاندیدای اصولگرا هم وجود داشته باشد آن‌ها می‌گویند از بین آن چهار نفر یکی را که به ما نزدیک‌تر است، انتخاب می‌کنیم و به او رأی می‌دهیم.
 
مثل آقای روحانی که در اصل اصلاح‌طلب نبود، اما از بین کاندیدا‌ها حتی نسبت به آقای عارف که اصلاح‌طلب بود، او را ترجیح دادند. اما اصولگرایان مشکلی که دارند این است که اگر کسی به نظر آن‌ها ذره‌ای از اصولگرایی‌اش کم یا زیاد شده باشد می‌گویند بد است و باید او را بیرون بیندازیم بنابراین احساسم این است که اصلاح‌طلبان می‌آیند و امیدواریم که کاندیدای مطلوبی هم داشته باشند تا رقابت جدی شود.

به نظر شما در انتخابات ۱٤۰۰، چه کسانی نامزد اصولگرایان هستند؟
اول اینکه من حتما نیستم تا خیال بقیه کاندیدا‌ها راحت باشد که رقیبی به نام باهنر ندارند. اما اینکه چه کسانی می‌آیند یا چه کسانی نمی‌آیند هنوز خیلی زود است که اظهارنظر کنیم. متأسفانه ما از نظر ساختاری چند حزب قوی نداریم و احزاب ما کوچک و ریز‌ریز هستند بنابراین هم در بخش اصولگرایی باید شورای وحدت تشکیل شود و هم در بخش اصلاح‌طلبی. اصلاح‌طلبان ممکن است ۲۰ تا حزب داشته باشند، اما حزب‌های ریزریز دارند که باید خود را جمع کنند.
 
بعد از اینکه آقای خاتمی انتخاب شد، من رئیس ستاد رقیب او و نماینده مجلس هم بودم. پیش آقای خاتمی رفتم برای تبریک و به ایشان گفتم الحمدلله شما انتخاب شدید، وزرایی که می‌خواهید به مجلس معرفی کنید چه کسانی هستند و مشی اقتصادی شما چیست؟ ایشان زد زیر خنده، گفتم چرا می‌خندید؟! گفت مگر فکر می‌کردم رئیس‌جمهور بشوم که در این موارد فکر کرده باشم. همین الان هم اگر از ایشان سؤال کنید این حرف را تکذیب نمی‌کند و می‌گوید «زمانی که انتخاب شدم فکر کردم که باید چه کار بکنم یا نکنم».
 
یا آقای احمدی‌نژاد که در سال ۸٤ انتخاب شد، تا پایان سال ۸۳، ستاد به او اجاره داده نمی‌شد و خیلی باید تلاش می‌کردند تا بتوانند جایی را اجاره کنند، اما خودش این باور را داشت که رئیس‌جمهور است، یا آقای روحانی -خدا رحمت کند مرحوم آقای هاشمی‌رفسنجانی را- بعد از اینکه ایشان فوت شد گفتند ایشان در جلسه‌ای گفته بود: «اگر از آقای روحانی حمایت نمی‌کرد، روحانی پنج درصد هم رأی نمی‌آورد».
 
حتی اگر آن‌ها به آقای عارف فشار نمی‌آوردند که کنار برود یا اگر کاندیدا‌هایی که جریان اصولگرایی داشتند، چهار نفر بودند و هر‌کدام از آن‌ها رأی می‌آورد، معلوم نبود آقای روحانی انتخاب شود. متأسفانه رؤسای جمهور ما دو یا سه ماه قبل از انتخابات حرارت می‌گیرند، بنابراین الان نمی‌توان روی آدم‌ها تصور و تحلیل روشنی داشت. البته اصل موضوع خوب نیست، هر نظامی باید بداند که بالاخره دور آینده، حداکثر بین دو نفر، یا این می‌شود یا آن دیگری، ولی ما متأسفانه این را نداریم.

با توجه به سیری که از سال ۷۶ به وجود آمده به نظر شما مهم است که چه کسی رئیس‌جمهور شود؟ مردم بی‌انگیزه نشده‌اند؟
اگر قوای این رشد را داشته باشند و به اینجا برسند که باید با هم کشور را اداره کنند، دیگر بگومگو‌های غیرضروری اتفاق نمی‌افتد. چند روز پیش که دولت با مقام معظم رهبری ارتباط تصویری داشت، ایشان فرمودند بالاخره یک سال فرصت هست. یک‌بار مقام معظم رهبری خطاب به ما نمایندگان فرمودند چهار سال مانند ابر بهار می‌گذرد و تمام می‌شود.
 
میرزاتقی‌خان امیرکبیر که در دوره قاجاریه و در دوران خمودی، اصلاحات را در کشور ایجاد کرد کل دوره صدارتش چیزی حدود سه سال بود؛ یعنی در ضمن اینکه این چهار سال مثل ابر بهار می‌گذرد، اما اگر اراده‌ای، همتی، تدبیری و وحدتی وجود داشته باشد خیلی از کار‌ها را می‌توان انجام داد. به‌تازگی ایشان فرمودند دولت هنوز یک سال وقت دارد، یک سال می‌شود سه تا صد روز و یک ۶۵ روز و در این مدت خیلی کار‌ها می‌توان انجام داد. بله البته مجلس و قوه قضائیه هم باید کمک کنند.

این‌گونه به نظر می‌رسد که در سال آخر دولت، رئیس‌جمهور کشور را رها می‌کند، به نظر شما این‌طور نیست؟!
نه، این بی‌انصافی است. الان اداره‌کردن کشور واقعا خیلی سخت است، بودجه عمومی دولت ٤۰ درصد است، ولی ما مطلع هستیم که دولت حدود ۵۰ تا ۶۰ درصد کسری دارد. کسری بودجه دولت، یعنی دولت بیست‌و‌پنجم ماه که می‌رسد فقط دغدغه دارد که چطور حقوق کارمندان را بدهد یا یارانه‌ها را چطور به حساب واریز کند، یا کمک‌معیشتی را چه کند.
 
گرفتاری‌های دولت زیاد است البته کمی بی‌انگیزگی هم هست و خلاصه وزرای دولت هم به اندازه بنده پیر و قدیمی و کم‌حوصله هستند و این مشکلات را دارند، ولی الان اداره‌کردن کشور خیلی سخت است و همه باید دست به دست هم کمک کنند تا مشکلات حل شود.

مهم‌ترین وظیفه دولت آینده از نظر شما چیست؟
متأسفانه بیشتر کاندیدا‌های ریاست‌جمهوری ما نمی‌دانند چه اختیارات و چه وظایفی دارند. می‌بینید که دولت‌ها در دور دوم‌شان می‌گویند اختیارات ما کم است. می‌گوییم خب بنده خدا تو رئیس‌جمهور هستی، با این قانون اساسی رئیس‌جمهور شدی، رئیس‌جمهور کشور دیگری که نیستی، رئیس‌جمهور جمهوری اسلامی ایران هستی. در قانون اساسی نوشته رئیس‌جمهور چه اختیارات و چه وظایفی دارد. اینکه بعد از هفت سال بگوید من اختیاراتم کم است، کم‌لطفی است. آقایان محترم کاندیدا‌ها بروید اول درست قانون اساسی را بخوانید.
 
این نکته اول؛ نکته دوم اینکه باید بدانند کشور در چه وضعیتی است، مثال کوچک‌تر آن را بزنم؛ در دوره نهم مجلس، نماینده جدید می‌گفت: «این هشت دور قبلی نمایندگان مجلس هیچ کاری برای کشور نکردند. حالا من آمده‌ام دو تا را بکنم چهار تا و چهار تا را هشت تا». اما بعد از حدود شش ماه می‌فهمند اصلا خبری نیست که یک قانون بگذاریم که تورم نباشد، این‌گونه که حل نمی‌شود. تورم صد عامل اقتصادی دارد، باید آن عوامل را اصلاح و برطرف کنیم تا تورم کنترل شود وگرنه تورم و پارامتر‌های اقتصادی و اجتماعی منتظر قانون مجلس که نیستند.
 
مثل اینکه قانون تصویب کنیم که از فردا آب باید در ۱٢۰ درجه به جوش بیاید. رئیس‌جمهور آینده باید بداند چه اختیاراتی دارد و به چه مأموریتی می‌رود؟ بعضی از مسئولیت‌ها وبال است، حضرت آقا می‌فرماید: «این همه هول و ولا برای اینکه می‌خواهد نماینده مجلس شود، می‌خواهد عضو شورای شهر شود، یا می‌خواهد استاندار شود، خوب می‌دانی استاندار شوی چه مسئولیت‌هایی داری؟ چه اختیاراتی داری؟ این‌ها را باید بدانی».
 
واقعا رئیس‌جمهور باید همراه خرد جمعی باشد؛ بعضی وقت‌ها به شوخی می‌گویم بعضی از آقایان هستند که اگر ۲۰ میلیون رأی آوردند، فکر می‌کنند عقل‌شان هم به اندازه آن ۲۰ میلیون فرد کار می‌کند درحالی‌که این شخص هم یک انسان است. اگر تو رفتی رئیس‌جمهور شدی، باید خرد جمعی را به کار بگیری و برای اداره کشور به مجموعه‌ای از تدابیر و افکار، رایزنی‌ها و تمهیدات نیاز است.

بسیاری از اصولگرایان قدیمی مثل شما و آقای احمد توکلی و اعضای ارشد مؤتلفه، آرام‌آرام در حال حذف از صحنه کشور هستند. کسانی که در صحنه کشور تأثیرگذار بودند، اما کسانی که جایگزین می‌شوند هیچ سابقه‌ای در ذهن مردم ندارند.
مسئله حذف نیست، حداقلش این بود که در دوره گذشته شاید از استثنائی‌ترین افرادی بودم که برای انتخابات مجلس ثبت‌نام نکردم و هیچ کسی هم به من نگفته بود ثبت‌نام نکن. ثبت‌نام‌نکردن خود را این‌قدر محرمانه نگه داشتم که تا روز بعد از پایان مهلت ثبت‌نام هیچ کسی حتی اعضای خانواده‌ام هم مطلع نبودند.
 
بعد هم که ثبت‌نام نکردم خیلی‌ها به من نقد کردند که چرا نیامدی. واقعا معتقد هستم باید نسل‌ها بچرخد. به شوخی گفته‌ام بعضی‌هایمان آن‌چنان به پست‌هایمان چسبیده‌ایم که فقط ملک‌الموت باید بیاید، مردم و جامعه را نجات دهد. گفتم قبل از اینکه ملک‌الموت به سراغمان بیاید خودمان تحویل دهیم. اینکه می‌گویید سابقه قبلی ندارند، بله؛ این یکی از اشکالات ساختاری کشور است. ما کادر تربیت نمی‌کنیم. کادر تربیت‌کردن برای حاکمیت را دانشگاه و مدرسه نمی‌توانند، آنجا که کادر برای حاکمیت تربیت می‌شود حزب است.

احزاب می‌توانند کادر تربیت کنند و ما دو، سه حزب قدر قدرتمند و فراگیر و البته پاسخ‌گو می‌خواهیم. حزب که می‌گویم منظورم حزب در چارچوب نظام است نه حزبی که بخواهد مخالف نظام کار کند. هیچ حکومتی رقیب حکومت را بر نمی‌تابد. رقیب مجلس، رقیب رئیس‌جمهور، رقیب این یا آن حزب، خوب است، بیایند مذاکره و رقابت کنند، اما کسی نمی‌تواند رقیب حکومت باشد. بعضی وقت‌ها اشکال دوستان این است که وقتی رأیشان بالا می‌رود، فکر می‌کنند می‌توانند با حکومت درگیر شوند؛ هیچ حکومتی اجازه نمی‌دهد که با حکومت درگیر شوند.
 
بار‌ها گفته‌ام که فرانسه در دنیا به مهد دموکراسی مشهور است، یک اصل قانون اساسی فرانسه می‌گوید نظام حاکم بر فرانسه لائیک است، هر کشوری یک نظامی را حاکم می‌کند، ایران نظام اسلامی، فرانسه لائیک و آمریکا لیبرال دموکراسی. ولی بند دوم این اصل مهم است که می‌گوید این اصل با هیچ روش دموکراتیک، تغییرپذیر نیست. یعنی ۹۰ درصد از مردم فرانسه هم بگویند این اصل را می‌خواهیم تغییر بدهیم، رأی ندارد بنابراین هر حکومتی یک‌سری اصول دارد که آن اصولش تغییرناپذیر است. هر کسی هم که می‌خواهد در صحنه سیاسی فعالیت کند باید زیر آن اصول، بازی سیاسی و رقابت کند. بعضی وقت‌ها تعدادی از دوستان ما این اشتباه را می‌کردند که، چون رأیشان بالاست، می‌توانند زیر دو خم نظام هم بروند.

اما می‌شود کسانی که تازه‌واردند و سابقه حکمرانی ندارند نیایند؟ من می‌گویم نمی‌شود. بالاخره نسل‌ها عوض می‌شود، ۸۰ درصد از شهروندان کشورمان کسانی هستند که امام را درک نکردند، انقلاب و جنگ را ندیدند و الان هم صاحب رأی هستند. اینکه نمی‌شود بگوییم همیشه همان قدیمی‌ها باشند. به من می‌گفتند آقای باهنر شما هفت دور در مجلس بودید، حیف نیست که به مجلس نروید؟ من گفتم خب به فرض هفت دوره بشود هشت دوره، بعدش چه؟ بالاخره زمانی ما باید کنار برویم و کار را تحویل یک عده دیگر بدهیم. اگر کادرسازی شده بود و تحویل افراد کادر می‌دادیم، خوب بود.

درباره شکایت آقای میرسلیم از آقای قالیباف، پرونده‌ای وجود دارد، جایگاه رئیس مجلس با این پرونده‌ها چه می‌شود؟
شکایت از هیچ فردی در کشور حاشیه امن از نظر قانون ندارد و نباید داشته باشد. این صراحت قانون اساسی است، اما من نقدی جدی به آقای میرسلیم دارم، آقای میرسلیم اگر مستنداتی دارد، باید به دادگاه ارائه بدهد و مصاحبه هم نکند. کسی رفته و رئیس مجلس شده و حرمت دارد. در مقابل قانون همه یکی هستند، اما قبل از اینکه دادگاه و پرونده و سندی باشد، شخصی حرفی را در رسانه بزند، به نظر من کار مدبرانه‌ای نبود.
 
دادگاه هم می‌داند که چه زمانی می‌تواند اتهام را افشا کند و چه زمانی نباید افشا کند. خیلی جا‌ها برای رسیدگی هست، کمیسیون اصل ۹۰ و بازرسی کل کشور می‌تواند رسیدگی کند، اما اینکه حرفی را سر زبان‌ها بیندازد، کار مدبرانه‌ای نبود. فرض می‌کنیم کسی بگوید باهنر دزدی کرده، این روز‌ها با این فضای مجازی تا بخواهم ثابت کنم من نبودم، نمی‌شود. به این بخش کار آقای میرسلیم کاملا نقد دارم و نباید این کار را می‌کرد.

به نظر می‌رسد عده‌ای تلاش دارند بگویند مجلس یا ریاست‌جمهوری جایگاهی در قدرت ندارند، به نظر شما چه راه‌حلی دارد؟
مثال روشن می‌زنم؛ در گذشته، دو مسئله در مورد انتخابات و رأی وجود داشت. عده‌ای می‌گفتند که تقلب می‌شود و اسم هر کسی را خواستند از صندوق درمی‌آورند، عده‌ای دیگر می‌گفتند نه، از صندوق همانی که رفته در می‌آید، اما چه فرقی دارد تقی باشد یا نقی، این‌طرفی باشد یا آن‌طرفی، این‌ها سروته یک کرباس هستند. پاسخ روشنی می‌دهم؛ در همین کشور با اختیاراتی که رئیس‌جمهور و مجلس دارد اگر شخص کمی دقت کند، می‌بیند که آقایان خاتمی، هاشمی، احمدی‌نژاد و روحانی، خیلی با هم فرق می‌کنند و هر کدام یک مشی و مسیری دارند.
 
آثار وجودی رئیس‌جمهور تا عمق خانه‌ها می‌رود. ممکن است من به کار‌های این آقایان نقد داشته باشم. برای جامعه ما، همه با هم متفاوت هستند، بنابراین نباید بگوییم دور آینده هر کسی رئیس‌جمهور شود، فرقی نمی‌کند. مردم باید براساس عملکردها، تجربه‌ها و مواضع مطلوب، او را انتخاب کنند و رأی دهند.

با توجه به تحولاتی که در آمریکا رخ می‌دهد و تأثیرگذاری آن در اکثر کشور‌ها از جمله ایران، فکر می‌کنید ترامپ برنده می‌شود یا جو بایدن؟ انتخاب کدام‌یک به نفع ماست؟
فکر می‌کنم همان‌طور که حضرت آقا فرمودند: «آمریکا یک اصل ثابت دارد و آن حمایت بی‌چون‌وچرا از رژیم اشغالگر قدس است، در این مورد هم دموکرات‌ها و جمهوری‌خواهان، با هم فرقی ندارند». حالا بعضی‌ها هم مانند ترامپ خل‌بازی درمی‌آورند. الان دارد به در و تخته و این طرف و آن طرف می‌زند و حتی حاضر است آبروی آمریکا و اطرافیان خود را ببرد برای اینکه رأی بیاورد. بعضی‌ها هم معقول‌تر هستند، اما این اصل بین دموکرات‌ها و جمهوری‌خواهان فرقی نمی‌کند. اینکه ما می‌گوییم آمریکا مذاکره‌کردنی نیست، دلیلش این است که ما رژیم صهیونیستی را نامشروع و غاصب می‌دانیم و معتقد هستیم به عنوان یک رژیم باید از صفحه روزگار محو شود.
 
رژیم صهیونیستی جزء سیاست‌های ثابت آمریکاست. بعضی وقت‌ها می‌گوییم ٢۰۰ میلیون جمعیت مردم آمریکا را گروگان یک تعداد صهیونیست کرده‌اند؛ بنابراین ممکن است تاکتیک‌هایشان مقداری متفاوت باشد. حتی شنیدیم که ترامپ در یکی از مصاحبه‌هایش گفته بود اگر من انتخاب شوم، یک‌ماهه مشکلمان را با ایران حل می‌کنم، حالا یک‌ماهه چطور می‌خواهد مشکلش را با ایران حل کند جای سؤال است.
 
باید به او گفت مرد حسابی، حاکمیت آمریکا آمده و به برجام پیوسته و امضا کرده و بعد هم یک‌دفعه رها کرده و کنار رفته است. طبیعی است که ما به تعهداتمان پایبند نخواهیم بود و کسی که زده و کوزه را شکسته، اوست که باید برگردد و به تعهدات خود عمل کند. اگر همه آن ۱+۵ برگشتند و به تعهدات خود عمل کردند ما بار‌ها و بار‌ها گفته‌ایم که به تعهدات برجامی خود متعهد هستیم، در همان مدت هم نشان دادیم. حالا اگر آقای ترامپ این کار را بکند یا جو بایدن یا دیگری، می‌توان همکاری را ادامه داد.

نظرتان درباره نرم‌شدن لحن آقای ترامپ درباره ایران چیست؟
آقای ترامپ فرد هنرپیشه‌ای است که زمین و آسمان را به هم می‌دوزد، برای اینکه رأی بیاورد. حتی در میان کاندیدا‌های ریاست‌جمهوری آمریکا، کسی مثل او را سراغ نداریم. آقای ترامپ بیش از اینکه بقیه را له کند، حاکمیت آمریکا را درگیر می‌کند که آقای فلانی دزد است، فلانی هیز است، فلانی این‌طور است و دیگری آن‌طور.

آیا ایران می‌تواند در انتخابات آمریکا تأثیر بگذارد؟
نه. البته معتقدم می‌توانیم افرادی را در آمریکا داشته باشیم که طرفدار ما باشند، باید لابی ایران در آمریکا را فعال کنیم. ولی الان نه، تصور نمی‌کنم.

نظرتان درباره قرارداد ایران و چین چیست؟
حتما یکی از قرارداد‌های استراتژیک و مفید است. البته باید کاملا رصد شود، ولی استمرار منافع ملی‌مان در قرارداد‌ها و تعهدات درازمدت با قدرت‌های اقتصادی و سیاسی جهان است، اما عادلانه و با منافع برد-برد. در مورد قراردادی که با چین کار می‌کنند، معتقد هستم حتما این قرارداد می‌تواند مفید باشد؛ اما معنایش این نیست که غفلت کنیم، باید حواسمان جمع باشد که خدای نکرده اینجا خلط و اشکالی پیش نیاید. در قرارداد‌های درازمدت استراتژیک با چین و حتی کشور‌های همسایه و منطقه و بلوک‌هایی که وجود دارد، منافعی وجود دارد که برای ما می‌تواند خیلی مفید باشد.

آیا ایران در شرایط تحریم، به سمت بستن این قرارداد رفته است؟
چین در هر صورت فرصت‌طلبی‌های خوبی دارد، ما هم مخالف منافع چین نیستیم و حاضریم در هر بازی برد-بردی شرکت کنیم. طبیعی است که چین الان از نظر اقتصادی در حال تبدیل‌شدن به ابرقدرت است و منافعش را درازمدت طراحی می‌کند.

فکر می‌کنید بستن قرارداد ٢۵ساله با چین، تا چه حد برای تحریک آمریکا بوده است؟
نه این‌طور نیست؛ ما باید منافع ملی خود را در نظر بگیریم. البته اگر دیگران هم توانستند، از منافع ما منفعت برد-برد داشته باشند، ما اشکالی نمی‌بینیم.
نام
France
۰۹:۱۳ - ۱۳۹۹/۰۶/۲۷
حق با شماست خيلي فرق مي كنند هر كى مياد بيشتر از قبلي به ايران و ايرانى گند ميزنه
نام
Iran, Islamic Republic of
۲۲:۲۵ - ۱۳۹۹/۰۶/۲۵
برای امثال تو فرق میکنه برای ما هیچ فرقی نمیکنه
برو این دام بر مرغ دگر نه
من الان 40 سالم هست از بعد از هاشمی (که خودش هم خیری برای مردم نداشت) این برام مثل روز روشن بود که رییس جمهور هیچ کارس هیچ وقت هم رای ندادم تو هیچ انتخاباتی
نمیدونم بعضی ها چطور هنوز این رو نفهمیدن
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۵:۴۷ - ۱۳۹۹/۰۶/۲۶
روحانی گولمون زد ولی دیگه عمرا رای بدم
نام
Iran, Islamic Republic of
۲۰:۵۰ - ۱۳۹۹/۰۶/۲۵
مگه حالا فرقی هم می کنه ؟
نام
Iran, Islamic Republic of
۱۸:۲۲ - ۱۳۹۹/۰۶/۲۵
عدم مقبولیت حداکثری
علیرضا
Iran, Islamic Republic of
۱۵:۲۲ - ۱۳۹۹/۰۶/۲۵
رای دادن برای افراد خاص و کسانی که دستشان در جیب بیت المال است واقعا" واجب است!!! ولی برای 90 درصد بقیه مردم که صبح تا شب دنبال نان هستند، نه تنها واجب نیست بلکه ناواجب است.
مجله خواندنی ها
انتشار یافته: ۱۶۹
یک ایرانی
Iran, Islamic Republic of
۰۰:۲۵ - ۱۳۹۹/۰۶/۲۴
چرا نگوییم در حالی که بارها و بارها تجربه اشت کردیم. مرض داری اینطوری حرف می زنی؟
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۰:۵۰ - ۱۳۹۹/۰۶/۲۴
با رفتن مهدوی کنی، هاشمی رفسنجانی، هاشمی شاهرودی، برادران لاریجانی، احمدی نژاد و... تغییری ایجاد شد؟
پلنگ مازندران
Iran, Islamic Republic of
۱۷:۰۰ - ۱۳۹۹/۰۶/۲۴
ناشناس 10 و 50

آن دیگری تو و هم پیاله های تو هستند که باید از سپهر فکری-سیاسی این کشور حذف شوند
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۹:۴۶ - ۱۳۹۹/۰۶/۲۴
10:50گل گفتی
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۲۰:۵۲ - ۱۳۹۹/۰۶/۲۴
درود بر شرفت 10:50
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۲۳:۱۸ - ۱۳۹۹/۰۶/۲۴
آن دیگری ب کوری چشم کافران زمان هست و تو و امثال تو باید بروند.. رستوران های البانی گارسون لازم شده
خاشقچی
Iran, Islamic Republic of
۰۷:۳۶ - ۱۳۹۹/۰۶/۲۵
شلنگ مازندران باز اومدی زرتنگول
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۰۸:۳۰ - ۱۳۹۹/۰۶/۲۵
آفرین بر 10:50
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۶:۳۹ - ۱۳۹۹/۰۶/۲۵
ناشناس 10:50 , عالی گفتی, احسنت, هزاران ++++++++
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۰۰:۳۱ - ۱۳۹۹/۰۶/۲۴
من دیگر در هیچ انتخاباتی شرکت نخواهم کرد ورأی نخواهم داد, چون هرکس رئیس جمهور شود ویا هرکس نماینده مجلس شود, هیچ فرقی نمی کند , روز به روز اوضاع بدتر می شود , سکه حدود سیزده میلیون تومان , دلار حدود بیست وهفت هزار تومان وقس علیهذا
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۰۲:۲۴ - ۱۳۹۹/۰۶/۲۴
وقتی نفت تحریم است یعنی دیگر درامد 100 میلیاردی نفت خبری نیست . صادرات و واردات بخاطر تحریم های مشکل است . وقتی مراوادات بانکی انجام نمی شود ....هر کسی ریس جمهور شود ...اشتباه کرده ....دولت دو منبع درامد بیشتر ندارد یا نفت ...که معلومه وضعش . مالیات ...وقتی صادرات و واردات چنین باشد چگونه مالیات بگیرد ...دولت بعدی از هر طیفی باشد ...کاری از دستش بر نمی اید
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۰۸:۴۸ - ۱۳۹۹/۰۶/۲۴
اخه تنگه هرمز رو میخواستن ببندن
یهویی نبستن خخخخخخخخخ
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۲:۵۱ - ۱۳۹۹/۰۶/۲۴
متاسفانه هر کس در این مملکت کاره ای شود فقط به فکر خودش و اطرافیانش است.
مملکت را تبدیل به گوشت قربانی کرده اند
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۱:۳۱ - ۱۳۹۹/۰۶/۲۵
خواهشا رای نده امثال شما هر رایی دادند باعث به فنا رفتن کشور شده هر بلد شدی به شعار و وعده تو خالی رای ندی بیا
احمد
Iran, Islamic Republic of
۰۰:۴۵ - ۱۳۹۹/۰۶/۲۴
حق با باهنر است فرق می کند کی رئیس جمهور شود مثلا تتلو با بقیه فرق دار د و مناسب این کار است
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۰۸:۴۸ - ۱۳۹۹/۰۶/۲۴
اخ مگه تتلو
نام
Iran, Islamic Republic of
۰۱:۰۰ - ۱۳۹۹/۰۶/۲۴
وای چه چونه ای دارن اینها ، چقدر حرف می زنن همه شون ، همه اش هم لاطائلات و توهمات ، تندرو کندرو هم در این حرافی مشابهن ،انگار در دنیایی متفاوت از دنیای مردم هستن ، مردمی که قبلا از همه اینها خسته شده بودن و الان منزجر هم هستن
پلنگ مازندران
Iran, Islamic Republic of
۱۷:۰۲ - ۱۳۹۹/۰۶/۲۴
تو و شوهر عمت!، شدید مردم؟؟!
ناشناس
Thailand
۱۹:۱۹ - ۱۳۹۹/۰۶/۲۴
موش مازندران و منفی ها مردم هستند.
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۰۰:۰۳ - ۱۳۹۹/۰۶/۲۵
پلنگ مازندران؟؟!!! وزغ مازندران بهتر بهت میاد....
ناشناس
United States
۰۹:۲۱ - ۱۳۹۹/۰۶/۲۶
این پلنگ مازندران نیست که! بابا این کفتاره.....
حاج امین میرزری
Iran, Islamic Republic of
۰۱:۵۴ - ۱۳۹۹/۰۶/۲۴
خدا رحمت کنه شهید باهنرو . اول انقلاب اومده بود تو تلویزیون میگفت اون معلّم شیمی که تو دبیرستان شیمیِ غربی درس داده باعث تقویت نظام سرمایه داری شده و باید اخراج بشه !!
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۰۸:۰۴ - ۱۳۹۹/۰۶/۲۴
چرا رحمت کنه؟!
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۰:۵۹ - ۱۳۹۹/۰۶/۲۴
از افعال معکوس استفاده کرده 8:04
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۱:۳۳ - ۱۳۹۹/۰۶/۲۴
حالا چه بتی ازش ساختن بنده خدا رو
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۶:۰۰ - ۱۳۹۹/۰۶/۲۴
رحمت؟!!! جوک سال بود. خخخ
ناشناس
United Kingdom
۱۷:۱۸ - ۱۳۹۹/۰۶/۲۴
مگه شیمی هم غربی وشرقی داره؟؟
ناشناس
Thailand
۱۹:۲۱ - ۱۳۹۹/۰۶/۲۴
اساس بدبختی را همانها گذاشتند و حالا مقدسشان کردند و بازمانده ها نونشون شد تو روغن.
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۰:۴۸ - ۱۳۹۹/۰۶/۲۵
دروغ که حناق نیست - بازم می تونی بگی
نام
Germany
۰۳:۴۰ - ۱۳۹۹/۰۶/۲۴
اینها بازنشستگی ندارن؟تا لب گور هم دست از قدرت برنمیدارن.واقعا خسته شدیم از حرفهای تکراری
ناشناس
United States
۰۸:۳۱ - ۱۳۹۹/۰۶/۲۴
مگر اینجا ژاپن بودایی است؟
ایرانی
Iran, Islamic Republic of
۲۱:۴۹ - ۱۳۹۹/۰۶/۲۴
ای گفتی.اخه نمیدونی قدرت چقد شیرینه.پول باد آورده.رفاه و خوشگذرونی واسایش.کی بدش میاد؟حلال و حرامش مهم نیست
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۲:۰۶ - ۱۳۹۹/۰۶/۲۵
تازه یاد گرفتن پرستو بازی کنن
مو سفید  آواره
Canada
۰۴:۰۹ - ۱۳۹۹/۰۶/۲۴
باهنر درست میگوید : 
 رفسنجانی از اولیش بدتر 
خاتمی از هر دو بدتر 
احمدی نژاد از هر۳ تا شون  بدتر 
روحانی هم از چهار تا شون بدتر 
پس با همدیگر فرق میکنند.
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۰۸:۰۷ - ۱۳۹۹/۰۶/۲۴
در این حد هستیم و تا اینگونه هست باید همین باشیم
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۰:۲۴ - ۱۳۹۹/۰۶/۲۴
به پیامت منفی دادم , چون مقایسه ات ناقص است ودر کل هم ایراد دارد!!!!!
Amir
Finland
۱۳:۲۹ - ۱۳۹۹/۰۶/۲۴
عالی نوشتی، سپید موی آواره....به خصوص سطر دوم
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۶:۰۱ - ۱۳۹۹/۰۶/۲۴
صحیح است
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۶:۲۴ - ۱۳۹۹/۰۶/۲۴
خاتمی خوب بوده
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۲۳:۲۲ - ۱۳۹۹/۰۶/۲۴
احمد نژاد عزیز رو با این دنیاطلبان یکی نکن
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۰۰:۱۳ - ۱۳۹۹/۰۶/۲۵
منم منفی دادم ترتیب بدهات اشتباهه
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۵:۲۱ - ۱۳۹۹/۰۶/۲۵
خاتمی گوهری بود وارسته برای همین زیاد خودشو قاطی نمیکنه چون برخلاف سایرین قدرطلب و دنیاپرست نبوده وبفکر آخرتش هست
نام
United States
۰۵:۰۹ - ۱۳۹۹/۰۶/۲۴
نقش رئیس جمهور اینه که حقوق بگیره و فحش بخوره وفقط در حد یک پادو باشه
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۰۸:۱۰ - ۱۳۹۹/۰۶/۲۴
و حقوق مادام العمر ریاست جمهوری را بگیره و ....
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۸:۴۸ - ۱۳۹۹/۰۶/۲۴
پادو با یک خونۀ 200 میلیاردی !!! آخییییی طفلی پادو
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۱:۳۴ - ۱۳۹۹/۰۶/۲۵
والا خودش که می گفت کلید دستشه یه کاری می کنه مردم به پول رایانه نیاز نداشته باشند پادو کجا بود فقط مونده بود تنب کوچک و بزرگ رو بده کدخدا
حسین
Iran, Islamic Republic of
۰۵:۵۶ - ۱۳۹۹/۰۶/۲۴
خیلی فرق میکند چه کسی رییس جمهور باشد، یکی میتواند دلار را تا ۲۰۰تومن بالا ببرد. دیگری میتواند خانه را در تهران نا متری یک میلیارد بالا ببرد. آن سومی هم جادو گر باشد سکه را تا ۱۰۰میلیون بالا ببرد
مرذم باید خودشون انتخاب کنند که چی میخوان
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۰۸:۵۰ - ۱۳۹۹/۰۶/۲۴
اینا دست رییس جمهور نیستهمه ما میدونیم این پست ها همه هیچ کاری نمیتونن یا نمیذارن بکنن
ناشناس
United States
۰۹:۵۷ - ۱۳۹۹/۰۶/۲۴
۰۸:۵۰ پس موقع انتخابات بعدی خفه بمیر
نام
Iran, Islamic Republic of
۰۶:۴۲ - ۱۳۹۹/۰۶/۲۴
یکی از افرادی که چهل سال است بر خوان برادراست ایشان است
بوشهر
Iran, Islamic Republic of
۰۰:۲۴ - ۱۳۹۹/۰۶/۲۵
گل گفتی
نام
Netherlands
۰۷:۰۷ - ۱۳۹۹/۰۶/۲۴
اگر با نگفتن ما کارها درست می شه، چشم! نمی گیم.
نام
Iran, Islamic Republic of
۰۷:۲۳ - ۱۳۹۹/۰۶/۲۴
اصلا فرقی نمیکند
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۰۹:۱۱ - ۱۳۹۹/۰۶/۲۵
من که رای میدم
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۲۲:۳۵ - ۱۳۹۹/۰۶/۲۶
خب بده
میهن پرست
Iran, Islamic Republic of
۰۷:۲۸ - ۱۳۹۹/۰۶/۲۴
الان ما میخواهیم یعنی فکر کنم اکثریت مردم ایران خواهان تعامل و رابطه دوستانه با دنیا و آمریکا هستن آیا رئیس جمهور اجازه این کار رو داره یا باید بره از کس دیگه اجازه بگیره؟
ناشناس
United States
۰۸:۳۳ - ۱۳۹۹/۰۶/۲۴
اختیارت ریاست جمهوری در ایران قابل مقایسه با دیگر کشورها نیست
هیچکس
Iran, Islamic Republic of
۰۹:۲۸ - ۱۳۹۹/۰۶/۲۴
مشکل رییس جمهور نیست مشکل ما ملت هستیم که فکر می کنیم برای خواسته های خود باید از کسی اجازه بگیریم؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
ایرانی
Iran, Islamic Republic of
۲۱:۵۳ - ۱۳۹۹/۰۶/۲۴
رییس جمهور حتی جرات فکر کردن به این موضوع هم ندارن.حتما باید شخص دیگه فرمان دهد.مثل برجام
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۱:۳۵ - ۱۳۹۹/۰۶/۲۵
پس برجام بی خاصیت رو کی تو پاچه ما کرد خدایی زندگی قبل از برجام بهتر نبود ؟
خداپرست
Germany
۲۲:۱۱ - ۱۳۹۹/۰۶/۲۵
والا بنده به عنوان یه کارگر ایرانی بدنبال تعامل دوستانه با دنیا بجز آمریکا و اسرائیل هستم. اون دو تا رو هم چون در سوره ممتحنه حرام شده نمیخوام.
نام
Iran, Islamic Republic of
۰۷:۳۱ - ۱۳۹۹/۰۶/۲۴
آن شهید مرحوم هم اگر زنده می ماند اکنون بدتر از همین دوستان حال حاظر بود میگید نه؟ یه نمونه خلافش رو عنوان کنید.
رئیسی
Iran, Islamic Republic of
۰۷:۵۸ - ۱۳۹۹/۰۶/۲۴
هرکس رئیس‌جمهور شد فرقی نمی‌کند
نام
Iran, Islamic Republic of
۰۸:۰۲ - ۱۳۹۹/۰۶/۲۴
چرا اعتراض می کنید بنده خدا درست میگه تا حالا هرچی انتخاب کردیم از قبلی فاجعه بار تر بوده
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۰:۲۹ - ۱۳۹۹/۰۶/۲۴
خودت می دانی , همه هم می دانیم , ایراد ومشکل در جای دیگر !!!! است
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۶:۳۴ - ۱۳۹۹/۰۶/۲۴
ما انتخاب نکردیم برامون انتخاب کردند و ما بین بدو بدتر ماندیم
در افتضاح روحانی جای تردید نیست ولی نگاهی به اوضاع سایر قوا و مسائلی که میدونید چی میگم داشته باشیم متوجه میشیم که رقبای روحانی بودند بدتر می‌کردند
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۰۹:۱۰ - ۱۳۹۹/۰۶/۲۵
آش ترش خالته بخوری پاته نخوری پاته
نام
Iran, Islamic Republic of
۰۸:۰۷ - ۱۳۹۹/۰۶/۲۴
....٢۰۰ میلیون جمعیت مردم آمریکا را گروگان یک تعداد صهیونیست کرده‌اند....چه وضعيت آشنايي!! و چقدر خوب شما اين موضوع را درك مي كنيد!!
واسیلیوس
Iran, Islamic Republic of
۰۸:۰۸ - ۱۳۹۹/۰۶/۲۴
سواد سیاسیی رو باش !! نظام فرانسه لاییک نظام آمریکا لیبرال دموکراسی استاد بزرگ باهنر که حداقل چهار دوره نماینده بودی نظام آمریکا هم لاییک هست اصلا پایه لیبرالیزم سوسیالیزم و کمونیزم و هر ایزمی در غرب لاییسیته است
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۰۸:۲۵ - ۱۳۹۹/۰۶/۲۴
واقعا مگه فرقی میکنه بینم کی در ایران رییس جمهمور هست یا نه
نام
Iran, Islamic Republic of
۰۸:۲۰ - ۱۳۹۹/۰۶/۲۴
اگر فرق میکند اقای باهنر نفت 140 دلاری فروختید و الان که نمیفروشید هیچ فرقی به حال مردم نکرد
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۰:۵۲ - ۱۳۹۹/۰۶/۲۵
فرقشو می تونی تو قیمتها ببینی ازگل
نام
Iran, Islamic Republic of
۰۸:۳۷ - ۱۳۹۹/۰۶/۲۴
مگه فرقی هم میکنن
نام
Iran, Islamic Republic of
۰۹:۰۰ - ۱۳۹۹/۰۶/۲۴
این قوم عادت کرده اند برای منافع خود و نشنیدن صدا و حقوق مردم ، خود را به خواب بزنند .
ناشناس
Thailand
۱۹:۳۲ - ۱۳۹۹/۰۶/۲۴
ایشان هم فرمودند نظام اسلامی تغییر ناپذیر.
نام
Iran, Islamic Republic of
۰۹:۰۳ - ۱۳۹۹/۰۶/۲۴
اقای باهنر شما یک بار با پیچیدن نسخه احمدی نژاد برای مردم با کمک رسانه ملی و .. باعث نابودی کشور شدید لطفا دست از سر مردم بردارید
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۲۳:۲۴ - ۱۳۹۹/۰۶/۲۴
نابودی رو اون 25 میلیون سرمون اوردن.. مرد مومن خونه و ماشین هم داریم مال دوره احمدی نژاده
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۰۹:۰۹ - ۱۳۹۹/۰۶/۲۵
اون که پاقدمش بد بود
ناشناس
Germany
۲۲:۱۳ - ۱۳۹۹/۰۶/۲۵
تو در دوره احمدی نژاد بهت خونه و ماشین رسیده، به ما دسته بیل هم نرسیده، این دوره هم نرسید.
نام
Iran, Islamic Republic of
۰۹:۱۷ - ۱۳۹۹/۰۶/۲۴
بر اصلاح امور کشور و سر و سامان دادن به اوضاع کشور باید در سیاست های کلان کشور تجدید نظر شود که این موارد از دست رئیس جمهور خارج است و قدرت رئیس جمهور در حد مسائل روزمره است پس بنابر این رئیس جمهور هر کس میخواهد باشد هیچ تغییری در کشور ایجاد نخواهد شد.
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۱:۳۷ - ۱۳۹۹/۰۶/۲۴
تازه خودشان کم بودند می خواهند ژن از خودشان بدتر را به قدرت برسانند
شاهین
Iran, Islamic Republic of
۱۷:۱۹ - ۱۳۹۹/۰۶/۲۴
عالی گفتید مساله اصلی سیاست کلان است که در نامه موسوی خویییینی ها به رهبر هم امده بود این روسای جمهور می ایند و می روند ولی گشایشی اتفاق نمی افتد
نام
Iran, Islamic Republic of
۰۹:۲۴ - ۱۳۹۹/۰۶/۲۴
باشه نمیگیم حالا، ولی فرق نمیکنه ها؛ یه پله بالاتر چی؟ اونم فرق نمیکنه؟
نام
Iran, Islamic Republic of
۰۹:۲۵ - ۱۳۹۹/۰۶/۲۴
جناب باهنر، اوضاع مملکت دست پخت رفقای شماست
در شرایط عادی فرق می کند چه کسی رئیس جمهور شود ولی با وجود شما و رفقایتان، هر کس رئیس جمهور شود سرنوشتش مشخص است
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۰۹:۰۸ - ۱۳۹۹/۰۶/۲۵
ناشکری نکنید خدا قهرش میگیره
معمولی ها
Iran, Islamic Republic of
۰۹:۳۲ - ۱۳۹۹/۰۶/۲۴
انصافا حق داره. نباید بگیم هر کی رئیس جمهور بشه فرقی نمیکنه، این حرف غلطه، هر کی رئیس جمهور بشه اوضاع فرق میکنه و هزاران بار بدتر میشه. پس عزیزان نگیم که شرایط فرق نمیکنه
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۰۹:۳۳ - ۱۳۹۹/۰۶/۲۴
جناب باهنر ، شما کجا زندگی میکنی؟ یعنی نمیدونی دولت در سایه همه کاره هست ؟! دولت در سایه رو میشناسی اصلا" ؟
عاطفه
Iran, Islamic Republic of
۱۴:۵۷ - ۱۳۹۹/۰۶/۲۴
خودش جزو دولت در سایه است
نام
Iran, Islamic Republic of
۰۹:۴۱ - ۱۳۹۹/۰۶/۲۴
بابا آخه این دیگه کیه ؟؟
شما چه کاره ایی ؟ هر چند وقت یکبار رسانه ها حاضر غایبی شما رو با ی مصاحبه اعلام میکنند
شما هم مثل ی شهروند عادی این کشور هستین
از جان مردم چی می خوایین
عملکرد شما و امسال شما در دوران مسئولیت حال و روز مردم رو به این روز در آورده است
مردمی فقیر افسرده نا امید
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۰۹:۰۷ - ۱۳۹۹/۰۶/۲۵
همشون و همتون با هم قوم و خویش هستید
نام
Iran, Islamic Republic of
۰۹:۵۲ - ۱۳۹۹/۰۶/۲۴
فرقی نمی‌کند هرکس رئیس جمهور شود.
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۰۹:۰۱ - ۱۳۹۹/۰۶/۲۵
فرق میکنه
نام
United States
۰۹:۵۵ - ۱۳۹۹/۰۶/۲۴
شما کی سیر میشید ؟ کی از آشامیدن خون و پول مردم سیراب میشید ؟
ناشناس
France
۲۱:۰۰ - ۱۳۹۹/۰۶/۲۴
خون خوردن وخوب یاد آوری کردی
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۰۹:۰۷ - ۱۳۹۹/۰۶/۲۵
خون!!
نام
Iran, Islamic Republic of
۱۰:۰۰ - ۱۳۹۹/۰۶/۲۴
باشه قربان! اصلا هرچی شماها بگین!
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۰۹:۰۶ - ۱۳۹۹/۰۶/۲۵
ما یاد گرفتیم بگیم چشم
ایرانی
Iran, Islamic Republic of
۱۰:۴۶ - ۱۳۹۹/۰۶/۲۴
میگیم چون واقعافرقی نمی کنه.رییس جمهورهامترسک یاهمون گول زنکی بیشترنیستند.ضمنابرای جنابعالی وامثالهم معمولا بدنمیشه پس نشون نده که ناراحت هستی.
نام
Germany
۱۱:۱۶ - ۱۳۹۹/۰۶/۲۴
شاید تنها تاثیرش تو میزان افزایش سالانه حقوق کارمندان دولت یا یارانه عمومی باشه! که برای من مهم نیست. چیزی که برای امثال من اهمیت داره اصلا به رئیس تدارکات ربطی نداره.
رسواگر فتنه
Iran, Islamic Republic of
۱۱:۳۰ - ۱۳۹۹/۰۶/۲۴
قطعا اگر جناب رییسی یا جلیلی رییس جمهور میشدند دلار الان زیر 10 هزار تومان بود
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۳:۳۳ - ۱۳۹۹/۰۶/۲۴
بله حتما
خخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخ
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۶:۰۸ - ۱۳۹۹/۰۶/۲۴
الان هم رئیسند میتونند عاملین را مجازات کنند پس چرا دست رو دست گذاشتند
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۸:۱۹ - ۱۳۹۹/۰۶/۲۴
آره ارواح عمه ات. همه اینا به یه جا وصل هستن، خانه از پی ویران است
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۰۸:۲۹ - ۱۳۹۹/۰۶/۲۵
زرشک
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۵:۲۰ - ۱۳۹۹/۰۶/۲۵
خدا شما رو شفا بده که اینقدر نمیفهمی که وقتی منبع درآمد یه کشوری که نفته قطع بشه ارزش پول اون کشور کاهش پیدا میکنه،بنابراین فرقی بین نفرات نیست!!!
کسی که باعث و بانی این وضع شده و باعث شده بهانه دست ابرقدرت جهان داده بشه که منبع درآمد کشور قطع بشه مقصره
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۹:۳۸ - ۱۳۹۹/۰۶/۲۵
جلیلی میشد الان هر ریال بیست هزار دلار بود
نام
Iran, Islamic Republic of
۱۲:۱۰ - ۱۳۹۹/۰۶/۲۴
خجالت و رو سياهي براي شما ها .... چپ راست و وسط هركه هستيد
علی
Iran, Islamic Republic of
۱۲:۳۱ - ۱۳۹۹/۰۶/۲۴
تنها راه نجات ایران اینه که دولت رو بدیم دست ژاپن یا آلمان.
مکانیک
Iran, Islamic Republic of
۱۵:۱۶ - ۱۳۹۹/۰۶/۲۴
دولت دست کل دنیا بدین فرق نمیکنه
چون بچه های بالا و اون بالایی ها بلدن چجوری موش بدوونن و چوب لای چرخ دولت و ملت کنن
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۸:۱۸ - ۱۳۹۹/۰۶/۲۴
دولت با تفنگ رو چیکارش کنن؟
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۰۸:۲۸ - ۱۳۹۹/۰۶/۲۵
دست افغانستان هم بدیم از این وضعیت بهتره البته اگه طالبان بگذاره!
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۰۹:۰۶ - ۱۳۹۹/۰۶/۲۵
خخخ
نام
Iran, Islamic Republic of
۱۲:۵۰ - ۱۳۹۹/۰۶/۲۴
الکی زور نزن مردم نمیان رای بدن
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۵:۲۱ - ۱۳۹۹/۰۶/۲۴
اشتباه منفی دادم
هم نظریم
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۵:۵۳ - ۱۳۹۹/۰۶/۲۴
اون نگران رای مردم نیست نگران رای نیاوردن خودشه
پلنگ مازندران
Iran, Islamic Republic of
۱۶:۵۸ - ۱۳۹۹/۰۶/۲۴
نیا

به درک
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۷:۳۳ - ۱۳۹۹/۰۶/۲۴
مردم همه چی یادشون میره و میرن رای بدن. کافیه یکی از نامزدها وعده افزایش مبلغ یارانه بده.
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۰۹:۰۱ - ۱۳۹۹/۰۶/۲۵
من میرم
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۰۹:۰۵ - ۱۳۹۹/۰۶/۲۵
میان
مییییان
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۰:۳۷ - ۱۳۹۹/۰۶/۲۵
این پلنگ کیه که تو همه جا ساز مخالف میزنه!جزو دلواپس هاست.
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۳:۱۲ - ۱۳۹۹/۰۶/۲۴
خوب مگر واقعا فرقی می کنه؟
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۰۹:۰۲ - ۱۳۹۹/۰۶/۲۵
عه این چه حرفیه
فرق میکنه
بین سیر و پیاز از زمین تا آسمون فرق هست
نام
Iran, Islamic Republic of
۱۳:۳۵ - ۱۳۹۹/۰۶/۲۴
مگر غير اينه؟ .....
تجربه ثابت كرده كه هر نوع تغييري صورت بگيرد اعم از تغيير رياست جمهوري و غيره... ، هيچ تاثيري به حال توده مردم ندارد بلكه اوضاع مردم لحظه به لحظه بدتر و وخيم تر هم ميشود. و اين باعث ايجاد ياس و نااميدي شديد در مردم شده است. آقايان ،مردم به نان شب محتاج شده اند..............
محمد - اصفهان
Iran, Islamic Republic of
۱۳:۵۳ - ۱۳۹۹/۰۶/۲۴
مگر میکند ؟ قطعا برای شما میکند . مبارکتون باشه .
حسین
Iran, Islamic Republic of
۱۴:۱۱ - ۱۳۹۹/۰۶/۲۴
واسه شما آره ولی واسه مردم هیچ فرقی نمیکنه
نام
Iran, Islamic Republic of
۱۴:۲۶ - ۱۳۹۹/۰۶/۲۴
چشم قربان . هر چی شما دستور بفرمایید.
هموطن
Iran, Islamic Republic of
۱۴:۳۵ - ۱۳۹۹/۰۶/۲۴
آقای باهنر به جون ترامپ قسم ،تجربه چهل ساله میگه فرقی نمیکنه
نام
Iran, Islamic Republic of
۱۵:۰۶ - ۱۳۹۹/۰۶/۲۴
ببخشید سیاست های کلی رو کی تعیین میکنه؟ کاندیداها رو کی احراز میکنه؟ وزیرا رو کی تایید میکنه؟ رییس جمهور خنثی داریم و کسی که نظرش نزدیکه.
خنثی باشه، قدرت های در سایه کنترلش میکنن، نظرش به نظر یکی نزدیک باشه که هر کاری دلش میخواد میکنه و کسی هم نمیتونه بگه چرا..
و هر روز هم داره محدودتر میشه که مبادا یکی هوس کنه به خواست مردم تن بده.
کوتلاس
Iran, Islamic Republic of
۱۵:۲۶ - ۱۳۹۹/۰۶/۲۴
نه اتفاقی نیفتاده، یک دیوانه‌ای سنگی در چاه انداخته و ما پس می‌زنیم، نه آقا وضعیت عادی است!!!
گل سنگم گل سنگم چی بگم از دل تنگم!!!
مکانیک
Iran, Islamic Republic of
۱۵:۲۷ - ۱۳۹۹/۰۶/۲۴
هممون میدونیم هرکی بیاد اوضاع درست نمیشه تصمیمات مهم از جای دیگریست و گرفته میشه
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۰۹:۰۴ - ۱۳۹۹/۰۶/۲۵
مترسک سر خرمن
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۵:۲۸ - ۱۳۹۹/۰۶/۲۴
رای بی رای.
نام
Iran, Islamic Republic of
۱۵:۳۶ - ۱۳۹۹/۰۶/۲۴
تا حالا مگه فرقی کرده؟
نامm-r
Iran, Islamic Republic of
۱۵:۳۸ - ۱۳۹۹/۰۶/۲۴
اين چي فكر كرده باخودش!!! واقعا توهم زده كسي هست به اين بگه بابا نميبيني وضع مردم رو اونوقت تو ازانتخابات حرف ميزني!! اصلا مگه مردم تو وامثال تورو به حساب ميارند!! گذشت آن زمان كه مردم خام بودند
نام
Iran, Islamic Republic of
۱۵:۵۲ - ۱۳۹۹/۰۶/۲۴
ماست مالی کردن سومدیریتها با روش مصاحبه .
نام
Iran, Islamic Republic of
۱۶:۱۰ - ۱۳۹۹/۰۶/۲۴
خب نمیگیم چشم بروی چشم اصلا غلط می کنیم چنین یاوه ایی ببافیم .اما باور کن فرقی ندارد.
علی
Iran, Islamic Republic of
۱۶:۲۷ - ۱۳۹۹/۰۶/۲۴
واقعا فرق میکنه. دار و دسته دزدها عوض میشند.
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۷:۳۲ - ۱۳۹۹/۰۶/۲۴
بهتر نیست دولت را هم به بخش خصوصی واگذار کنیم
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۰۸:۵۸ - ۱۳۹۹/۰۶/۲۵
خخخ
نام
United Kingdom
۱۸:۲۸ - ۱۳۹۹/۰۶/۲۴
من رای نمی دهم
مهدی
Iran, Islamic Republic of
۲۱:۲۹ - ۱۳۹۹/۰۶/۲۴
تازه به دیدگاه بیست سال پیش من رسیدی
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۰۹:۰۰ - ۱۳۹۹/۰۶/۲۵
برای تفریح هم شده رای بدهید
نام
Iran, Islamic Republic of
۲۰:۴۷ - ۱۳۹۹/۰۶/۲۴
مگه تو این ۴۱ سال فرقی هم کرده ؟
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۰۹:۱۵ - ۱۳۹۹/۰۶/۲۵
42
قمر
Iran, Islamic Republic of
۲۲:۱۵ - ۱۳۹۹/۰۶/۲۴
یه چیزی واضح هست و معلومه هرکی بیاد این وضع گرونی و بحران بیشتر شده و میشه. فقط اونایی که می خورد تریلیاردی تعدادشون بیشتر میشه... خوش به حال قشر جدید که قرار نوبتشون بشه و بخورن و بچه ها هم بفرسن خارج با شلوارک و.... هی روزگار، هی داد، هی بیداد، هی ... چشام اشکه. دلم خونه. روانم ناارام. این همه درس خوندم اخرش حضرات حقمونو خوردن و بردن و ته موندشم بهمون پس نمیدن
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۰۹:۱۵ - ۱۳۹۹/۰۶/۲۵
تو هم شلوارک بپوش
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۰۹:۱۶ - ۱۳۹۹/۰۶/۲۵
ما بدبخت یک فامیل هم نداریم
نام
Iran, Islamic Republic of
۲۲:۱۷ - ۱۳۹۹/۰۶/۲۴
آقای باهنر اگر واقعا هنر داری از نخست وزیر ژاپن یاد بگیر و بازنشسته شو.خیلی حرفات و قیافت تکراریه واسمون
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۰۸:۵۷ - ۱۳۹۹/۰۶/۲۵
يه شونه به اون موهات بزني بد نيست خسته شديم از بس قيافه شما رو ديديم
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۸:۱۸ - ۱۳۹۹/۰۶/۲۵
دستش مثل دست خانمها لطیفه .
پول مفت و رفاه !
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۰۲:۱۲ - ۱۳۹۹/۰۶/۲۶
دستش لطیف ه
باغچه بیل نزده
نام
Iran, Islamic Republic of
۰۸:۲۶ - ۱۳۹۹/۰۶/۲۵
برای شماها فرق میکنه ولی برای اکثریت مردم هیچ فرقی ندارد.
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۵:۱۳ - ۱۳۹۹/۰۶/۲۵
دقیقا
نام
Iran, Islamic Republic of
۱۱:۳۰ - ۱۳۹۹/۰۶/۲۵
اون موقع که به روحانی رای دادید شب تا صبح رقصیدید باید فکر این روزای سقوط رو هم میکردید
حسین طلا
Iran, Islamic Republic of
۱۳:۵۵ - ۱۳۹۹/۰۶/۲۵
دلیل سقوط!
خیلی ها ، از اول چوب لای چرخ دولت گذاشتند . چون نان شان در نواختن طبل جنگ است.
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۶:۳۷ - ۱۳۹۹/۰۶/۲۵
حسین طلا , احسنت , واقعا" حرفت طلاست , البته من دل خوشی از روحانی ودولتش ندارم ولی جناح به اصطلاح اصولگرا در زمینگیر نمودن دولت واز کا رانداختن برجام از هیچ کوششی فروگذار ننمودند
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۷:۰۴ - ۱۳۹۹/۰۶/۲۵
رئیس جمهور در ایران زیاد قدرت ندارد و باید این پست حذف شود
نام
Iran, Islamic Republic of
۱۲:۴۵ - ۱۳۹۹/۰۶/۲۵
تو خودت رو هرچی فرض کردی ملت رو اون فرض نکن بابا
بسیجی کوروش
Iran, Islamic Republic of
۱۲:۵۰ - ۱۳۹۹/۰۶/۲۵
هر کس رای ندهد به ایران خیانت کرده
علی
Iran, Islamic Republic of
۱۹:۰۶ - ۱۳۹۹/۰۶/۲۵
اتفاقا دقیقا برعکس، برو ساندیس بخور
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۹:۳۵ - ۱۳۹۹/۰۶/۲۵
بخواب لاحاف یخ کرد
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۲۰:۵۰ - ۱۳۹۹/۰۶/۲۵
بیشتر مطالعه کن دوست عزیز ......
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۳:۳۵ - ۱۳۹۹/۰۶/۲۶
نگران نباش عزیز درصدد پاررلمانی کردن انتخاباتند ودیگر نیازی به رای من وتو نیست ودرصد مشارکت هم مشخص نمیشود.
مجله فرارو