bato-adv
bato-adv
کد خبر: ۴۳۲۳۶۱
کرونا به منزله بحران کامل

عباس عبدی: با اين ريش به تجريش نمي‌روند!

عباس عبدی: با اين ريش به تجريش نمي‌روند!

مقابله با کرونا و به تعبیر دقیق بحران کرونا، نیازمند نهادی فراقوه‌ای و با اختیارات کامل و دارای مسئولیت است. با این حد از سطح مدیریتی ممکن نیست دستاورد مهمی را شاهد باشیم. با این ریش به تجریش نمی‌روند.

تاریخ انتشار: ۰۹:۵۴ - ۱۹ اسفند ۱۳۹۸

عباس عبدی در روزنامه اعتماد نوشت:

ما به طور معمول از کلمه بحران زیاد استفاده می‌کنیم هر جا هر مشکلی دیدیم که اندکی وسیع‌تر از انتظار بود، آن را بحران می‌نامیم. ولی واقعیت این است که منظور از بحران فراتر از این مشکلات عادی است. واژه بحران در اصل از علوم پزشکی به علوم اجتماعی و اقتصادی آمده است؛ و به وضعیتی اطلاق می‌شود که ارگانیسم حیاتی دچار بی نظمی شده وبه خطر افتاده است.

در این میان شاید بتوان با قاطعیت ادعا کرد که مورد اپیدمی کرونا اولین بحران جدی به معنای دقیق است که کل سیستم با آن مواجه شده است. زلزله، به لحاظ مکانی محدود است و بقیه نیرو‌های انسانی و امکانات کشور که بیش از ۹۹ درصد است به کمک آن یک درصد می‌آیند. سیل وحشتناک ابتدای سال با اینکه بسیار وسیع بود، باز هم بخش محدودی از کشور را درگیر کرد و چشم‌انداز آینده آن نیز کمابیش معلوم بود. ترور سردار سلیمانی می‌توانست به یک بحران جدی تبدیل شود، ولی در هر حال با رعایت ملاحظاتی کنترل شد. حتی جنگ تحمیلی نیز همه کشور را درگیر خود نمی‌کرد. ولی کرونا متفاوت از همه این‌ها است.

کرونا بحرانی است فراگیر. همه نهاد‌های جامعه و کشور را درگیر خود کرده، از خانواده گرفته تا نهاد‌های آموزش، دین، اقتصاد، دولت و رسانه، همه به نوعی درگیر آن هستند. همه افراد جامعه ایران، بدون استثنا درگیر آن هستند یا بزودی درگیر خواهند شد. کلیه زیرمجموعه‌های حکومت با آن درگیر هستند. کافی است که یک لحظه فکر کنیم در این وانفسا پرداخت‌های حقوق و دستمزد، وام، بدهی‌ها و رسیدگی‌های قضایی و... عقب بیافتد و در حوزه اقتصادی گردشگری به یک باره سقوط کند. نهاد بهداشت و درمان با بزرگ‌ترین فشار مواجه شده و معلوم نیست که تا کی می‌تواند مقاومت کند و کمر راست دارد؟ سیاست خارجی کشور نیز از این وضعیت در امان نخواهد بود.

تأثیرپذیری این نهاد‌ها از کرونا چند ویژگی مهم دارد. اول اینکه مستقیم است. دوم اینکه عمیق است و سوم آنکه با سرعت بالا و فوری اثر می‌گذارد. همه این‌ها را بگذارید در کنار یک دستگاه اداری بوروکراتیک بدون انگیزه و غیر قابل انعطاف و با منابع درآمدی اندک. کرونا نه فقط هزینه‌های دولت را زیاد می‌کند، بلکه درآمد‌های آن را نیز کاهش می‌دهد. آن هم دولتی که با وجود این وضع تحت تحریم‌های سفت و سخت نیز باشد. بدتر از همه اینکه سرعت پیشرفت این اپیدمی چنان است که نظام مدیریتی کشور به گرد پای آن نمی‌رسد. نظامی که فاقد راهبرد مشخص است. ساختاری که با شدیدترین شکاف درونی نیز مواجه است.

هر اقدامی برای مواجهه با این ویروس نیازمند حضور موثر و هماهنگ مجموعه قوای مالی و اقتصادی، اجرایی، قضایی و نظامی و حتی تقنینی است که برحسب ضرورت اقدام فوری به عمل آورند. مردم نمی‌پذیرند که در آینده هر گونه کوتاهی‌های احتمالی به کارگزاران اجرایی و غیر اجرایی منتسب شود. اکنون کلیت ساختار سیاسی درگیر مسئولیت این بحران است. همان قدر که سربلند بیرون آمدن از آن برای این ساختار می‌تواند موفقیت و امتیاز مثبت تلقی شود، تبعات و مسئولیت‌های ناشی از شکست را نیز باید پذیرفت. طبیعی است برای موفقیت، الزاماتی وجود دارد که در حین عمل باید به آن الزامات پای‌بند بود.

شکست و موفقیت نیز باید تعریف شود. پذیرفتنی نیست که رخداد کرونا را به حساب تقدیر و خارج از اراده خودمان بگذاریم. این بحرانی است که برای همه کشورها، حداقل کشور‌های نیم‌کره شمالی (فعلاً) به یک اندازه قابل سرایت است. پس اگر در برخی کشور‌ها رواج یافته یا تلفات آن بی‌اندازه زیاد بوده آن را باید به عهده مدیریت سیاسی آن جامعه گذاشت.

تا اینجای کار می‌توان گفت: عدم موفقیت محرز است. در تشخیص دیرهنگام، در انجام اقدامات فوری برای جلوگیری از شیوع، در تأمین و تهیه امکانات لازم برای بیمارستان‌ها و پزشکان و پرستاران و سایر کادر‌های درمان و مردم، و در اطلاع‌رسانی و جلب اعتماد مردم، این عدم موفقیت مشهود است.

 مقابله با کرونا و به تعبیر دقیق بحران کرونا، نیازمند نهادی فراقوه‌ای و با اختیارات کامل و دارای مسئولیت است. با این حد از سطح مدیریتی ممکن نیست دستاورد مهمی را شاهد باشیم. با این ریش به تجریش نمی‌روند.

عربانی
Germany
۲۱:۳۸ - ۱۳۹۸/۱۲/۱۹
قضاوت آقای عباس عبدی قبل از خواندن محتوی نوشته کار عجولانه ای بود.

قضاوت و پیش داوری درباره ی یک شخص؛
مشخص نمی کند که او کیست،
مشخص می کند که شما کیستید ...!
علی
Iran (Islamic Republic of)
۲۱:۳۶ - ۱۳۹۸/۱۲/۱۹
اینکه سازمان بهداشت جهانی از نظام پزشکی ایران در مقابله با کرونا تقدیر می کند اشاره به سطح علم و پزشکی ایران و ظرفیت های موجود ماست، اما این ظرفیت برای اینکه بطور کامل وارد خط شود نیازمند مدیریتی همسطح است. این موضوع متفاوت از مدیریت بحران و فقدان سازماندهی و اراده لازم برای اتخاذ پاره ای از تصمیمات کلیدی و ملی است.
واقعا تا جایی که به مدیریت دولتی مربوط می شود باید گفت: از کوزه هرآن تراود که در او است. کرونا کمک کرد تا عمق بی کفایتی های دولتی و ضعف مدیریت راهبردی حکومتی در مقابل یک تهدید ملی و انسانی خود را بطور عریان در برابر دید همگان قرار دهد. کرونا اجازه نداد تا کسی برای پوشش ناکارآمدی هایش به شعار و پشت هم اندازی روی آورد؛ از این روی باید از کرونا متشکر بود.
ناشناس
Netherlands (Kingdom of the)
۲۰:۳۷ - ۱۳۹۸/۱۲/۱۹
شاید خدا خواست و نظام به فکر چاره جویی افتاد تا مسئولان ما هم مانند سایر کشورها تنها به فکر منافع ملی باشند
ناشناس
Canada
۲۳:۲۹ - ۱۳۹۸/۱۲/۱۹
شوخی می فرمایید؟
ناشناس
France
۱۵:۵۸ - ۱۳۹۸/۱۲/۱۹
فرارو، نظرات شما عزیزان، که مخالفان ذاتی منتقدانتان هستید را منعکس می کند.لطف بفرمایید به سایت های رجا نیوز و فارس نیوز نگاه بفرمایید که همه پیام های درج شده آنها جز نظر موافق چیزی نیست
اردمه
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۳۴ - ۱۳۹۸/۱۲/۱۹
آقای عبدی شما درهمه امور تخصص دارید که اظهار نظر میکنید
شما که به شنیدن حرف مدعیان طب اسلامی اعتراض دارید واعتراضتان با توجه به جایگاه رسمی جلسه ستاد بحران درست هم بوده
نسبت به مسائل وموضوعات تخصصی وفقهی آیابرای خود حق اظهار نظرقایل هستید؟ باکدام منطق نسبت به همه امور اظهار نظر میکنید حتی موضوعات فقهی، پزشکی...
آیا این مطلب به گوش آقای عبدی خواهدرسید آیا دراین صورت تامل خواهندکرد ونسبت به اموری تخصص ندارن ازاظهارنظر خودداری خواهدکرد
پر بحث ترین
انتشار یافته: ۵۶
کیشو
Iran (Islamic Republic of)
۱۰:۱۵ - ۱۳۹۸/۱۲/۱۹
بعد از این که مردم و ده ها تحلیلگر بی ادعا همه زوایای بحرانی را بررسی کردند ، این متفکر جناحی شروع می کنه عین همون حرف ها رو با لفظ قلم تکرار کردن!
ناشناس
Finland
۱۲:۲۹ - ۱۳۹۸/۱۲/۱۹
لطفا دست از دشمنی جناحی بردارید،از دشمنی ب هیچ جا نرسیدیم
کیشو
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۲۵ - ۱۳۹۸/۱۲/۱۹
صحبت از این جناح اون جناح نیست. در حالی که ده ها نفر به جرم افشاگری در مورد کرونا، تخطئه ومجبور به سکوت یا بازداشت شدند از امثال تحلیلگران مجوز دار نظیر ایشان صدایی در نمی آید. روز 9 اسفند که وقوع فاجعه اظهر من الشمس است همین شخص"از بروز شایعات در مورد کرونا انتقاد می کند!" حالا که آب از سر همه گذشته تازه پی برده که کرونا یک بحران کامل است و با چاشنی ریش وتجریش دل چند مخاطب ساده دل را می خواهد به دست بیاورد. نه عزیز جان راهش این نیست که ریش وقیچی فقط دست شما ومجریان هم دستتان باشد. راه نجات بسیار ساده است اجازه دهید همه مردم ایران نمایندگانشان را انتخاب کنند تا شاید شایسته ها بتوانند مملکتی را که به این روز انداخته اید نجات دهند
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۰۰ - ۱۳۹۸/۱۲/۱۹
یه نماینده ی شایسته حسن روحانیه یکی هم اگه دلت خواست تو کیشو خاااااااانِ جان بگم نماینده ات کنن
مخابراتي مستاصل
Iran (Islamic Republic of)
۱۰:۴۷ - ۱۳۹۸/۱۲/۱۹
با سلام
يكي از بخش هاي درگير درتمام مسايل كشور؛ از زلزله گرفته تا سيل .طوفان.بهمن.تصادفات .اورژانس.مسايل بانكي.اقتصاد. بورس و....... (يعني از بدو تولد تامرگ) آحاد جامعه بامخابرات وارتباطات درگير هستند.
حال در اين بحران كرونا ؛ نقش به بديل پرسنل مخابرات غير قابل كتمان است.
60000 شاغل و 40000 بازنشسته مخابرات از سال 89 كه مخابرات به شكل بسيار مسخره به بخش خصولتي بي كفايت واگذار شد درگير ابتدايي ترين حقوق اوليه شان هستند.
تنها شركتي كه درايران كه تاكنون (19 اسفند) حتي عيدي پرسنلش را نپرداخته, شركت مخابرات با اين همه درآمد است.
در مخابرات؛ ديگر تعلق سازماني و تعهد سازماني مفهومي ندارد.
بحران بعدي به نظر من فشل شدن سيستم ارتياطي (تلفن ثابت-همراه-ديتا-ساير اپراتورهاو......)به شكل ناخواسته ناشي از نارضايتي شديد پرسنل خواهد بود.
لطفا" اين موارد را به اطلاع مديريت كلان كشور برسانيد.
پرسنل مخابرات كه 90 درصدشان با حداقل حقوق(2 ميليون تومان) امرار معاش مي كند .زندگي نمي كنند فقط زنده هستند.
طاهر
Iran (Islamic Republic of)
۱۰:۴۸ - ۱۳۹۸/۱۲/۱۹
چاره کار چیست ؟ زمانی که ویروس در قم مشاهده شد باید قرنطینه صورت می گرفت و قبلش همزمان با کشور چین بیمارستان هزارتختخواب بیرون ویا حومه شهر ساخته می شد که بنده هشدار و پیشنهادش را داده ونامه ای به مسئولین ارسال نمودم که البته یا بدستشان نرسید یا جدی گرفته نشد!
حالا هم چاره کار قرنطینه نیست وفراگیر شده ومشکل ملی است و افرادی حق مسافرت دارند که خانه شخصی داشته باشند و فقط یک خانواده حق سکونت در ویلا یا خانه را دارد، الان باید تمام توان نیروهای مسلح چه ارتش وسپاه ونیروی انتظامی و پلیس و بسیج برای تدابیر پیشگیرانه وکنترل عبور و مرور در همه استانها وشهرها بکار گرفته شده واجازه خروج از منزل مگر در موارد خیلی ضروری به مردم داده شود وتمامی مایحناج مردم بصورت اینترنتی یا از طریق کانال مجازی ،پیامکی و یا تلفنی خریداری شود و بخشی از پرسنل بهداشت کنترل افرادی که بصورت پیک، اقلام را تحویل می دهند تحت کنترل قرار گیرند تا ریشه کنی کامل ویروس واعلام وضعیت عادی.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۲۳ - ۱۳۹۸/۱۲/۱۹
اولا در ایران با این وضعیت فرهنگ و جامعه ای که داریم، حتی یک روستا را هم نمی توان قرنطینه کرد، چه رسد به یک شهر یک و نیم میلیون نفری. توجه بفرمایید که اعلام قرنطینه اگر همراه با تدابیر و امکانات و نیروی انسانی کافی نباشد قطعا اثر معکوس دارد و بیشتر باعث فرار مردم از منطقه تحت قرنطینه می شود. فکر نکنم هیچ دولتی در جهان غیر از چین اقتدار و امکانات لازم برای قرنطینه کردن یک شهر و استان را داشته باشد.
ثانیا مشخصه که شما در یکی از استانهای شمالی ویلا داری که حکم مجاز بودن تردد را برای دارندگان ویلا و ممنوعیت برای دیگران صادر می کنید، در حالی که داشتن خانه و ویلا در شمال هیچ دلیل منطقی برای رفتن به آنجا برای فرار از اپیدمی نیست چون اگر قرار هست آنجا در منزل بمانید و بیرون نروید، خوب در همین تهران همین کار را بکنید و اگر قرار است آنجا به گشت و گذار بپردازید، داشتن خانه در آنجا دلیلی برای به خطر انداختن خود و دیگران نیست. فی الواقع اگر قرار بر ایجاد قرنطینه در هر شهری می بود، شما خودت جزو اولین قرنطینه شکن ها بودی و خلاصه اینکه طبق معمول مرگ خوبه برای همسایه!
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۵۴ - ۱۳۹۸/۱۲/۱۹
دوست عزیز قم رابطه ی مستقیم با خارج از کشور ندارد اونی که مشاهده شده ابتدا در تهران بوده چون طرف باید از مسیر غیرمستقیم وارد قم شود. دوم این که الان تهران نزدیک به دو هزار مبتلا دارد. اگر مبدا شیوع فم بود قم می بایست خیلی بیشتر از این ها مبتلا داشته باشد.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۰۴ - ۱۳۹۸/۱۲/۱۹
با ناشناس موافقم قرنطینه مدیریت قوی میخاد که متاسفانه نیست اگر خود مردم همکاری کنندکه خیلی خوب میشه الحمدالله مردم شهری که من در اون زندگی میکنم همگی خود را قرنطینه کرده و تردد در شهر خیلی کمتر شده فقط تا شروع گرما که اون هم چیزی نمونده تحمل کنیم و احتیاط امید است که این بیماری کامل ریشه کن بشه
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۳۸ - ۱۳۹۸/۱۲/۱۹
تحليل اصولي بود احسنت
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۰۲ - ۱۳۹۸/۱۲/۱۹
می دانیم که زدان انفرادی چیست؟می دانیک که تحمل زندان حتی برای بزرگ سال سخت است.حالا اگر یک عدهای باعث زندانی شدن یک ملت شوند و بخصوص فرزندان و دانشجویان کشور را خانه نشین کردن سخت است و باید این افراد محاکمه شون جالب است که سیمای ما برنامهای هم برای کمک به والدین برای نگه داشتن فرزندان را در خانه ندارد.بدانیم که درد ما در حماقت اندکی است که قبول مسئولیت ندارند و از گناه و اشتباه خود فرار می کنند.سلامت مردم که رکن اصلی یک کشور است در دست عدهای جاه طلب و نا اگاه قرار گرفته و مشکل به این بزرگی را که همه چیز را فلج کرده به بازی گرفتن
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۰۲ - ۱۳۹۸/۱۲/۱۹
می دانیم که زدان انفرادی چیست؟می دانیک که تحمل زندان حتی برای بزرگ سال سخت است.حالا اگر یک عدهای باعث زندانی شدن یک ملت شوند و بخصوص فرزندان و دانشجویان کشور را خانه نشین کردن سخت است و باید این افراد محاکمه شون جالب است که سیمای ما برنامهای هم برای کمک به والدین برای نگه داشتن فرزندان را در خانه ندارد.بدانیم که درد ما در حماقت اندکی است که قبول مسئولیت ندارند و از گناه و اشتباه خود فرار می کنند.سلامت مردم که رکن اصلی یک کشور است در دست عدهای جاه طلب و نا اگاه قرار گرفته و مشکل به این بزرگی را که همه چیز را فلج کرده به بازی گرفتن
محبوب
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۱۰ - ۱۳۹۸/۱۲/۱۹
اقای عبدب تحلیل خوبی بود ولی گوش شنوایی وجود ندارد در وهله اول انکار کردند که کرونا شایعه دشمن است باور نکنید و بعغد از ان دیدند که همه گیر شده است بازهم پنهان کاری کردند نظام حاکم بر ایران با دشمن خیالی کمر همت به نابودی کشور و مردم بسته است چون حاکمان نظان به غیر از خودشان هیچکس را قبول نمی کنند و برای حفظ نظام کل کشور را نابود می کنند سوال اینجاست که کشوریکه رو به نابودی است حفظ نظام چه مفهومی دارد فرارو می دانم منتشر نمی کنی ولی دلم از بغض می ترکد شما ها هستید که با اخبار جعل و دروغ و کتمان حقیقت کشور را به مخروبه تبدیل کردید و در خیال خام خودتان پیشرفت کرده اید قبلا از ماجرای کرونا حاکمان ادعا می کردند از نظر پزشکی و مقاله علمی در دنیا اول هستیم ولی مشخص شد که طبل تو خالی هستید و با یک بحران دست و پاچه شدید و به دعا و راز و نیاز متوسل می شوید فرارو سانسور کن تا نظام اسیب نبیند
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۵۹ - ۱۳۹۸/۱۲/۱۹
خخخخ . الان توی اروپا هم شایع شده و در یک هفته در آلمان مبتلایان ده برابر شدند. آلمان و فرانسه از مرز یک هزار مبتلا گذشته اند و اسپانیا 900 نفر مبتلا دارد ترامپ که می گفت این ها الکی است و فیک نیوزها سیاه نمایی می کنند 32 ایالتش درگیر کروناست با 21 کشته و بیش از 500 مبتلا گزار شده است. تازه این گزارش از فیلتر پنس گذشته! ایتالیا نزدیک به دو برابر ما کشته داده است با وجود قرنطینه ی 40 درصدی مردمش. خالا شما باز مثل این عبدی ورشکسته از درد مردم برای نشخوار کردن مزخرفات همیشگیتان استفاده کنید ولی اونی که بی لیاقت است دولت و تفکر امثال شماست.
ناشناس
Canada
۲۳:۳۴ - ۱۳۹۸/۱۲/۱۹
دوست ناشناس ۱۳:۵۹
خخخخ نداره باید بشینی گریه کنی. شما امار تلفات و بیماران اعلامی در ایران را باور می کنید؟ اگربله که مصداق این شعرید
انکس که نداند و نداند که نداند
...
محبوب
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۱۰ - ۱۳۹۸/۱۲/۱۹
اقای عبدب تحلیل خوبی بود ولی گوش شنوایی وجود ندارد در وهله اول انکار کردند که کرونا شایعه دشمن است باور نکنید و بعغد از ان دیدند که همه گیر شده است بازهم پنهان کاری کردند نظام حاکم بر ایران با دشمن خیالی کمر همت به نابودی کشور و مردم بسته است چون حاکمان نظان به غیر از خودشان هیچکس را قبول نمی کنند و برای حفظ نظام کل کشور را نابود می کنند سوال اینجاست که کشوریکه رو به نابودی است حفظ نظام چه مفهومی دارد فرارو می دانم منتشر نمی کنی ولی دلم از بغض می ترکد شما ها هستید که با اخبار جعل و دروغ و کتمان حقیقت کشور را به مخروبه تبدیل کردید و در خیال خام خودتان پیشرفت کرده اید قبلا از ماجرای کرونا حاکمان ادعا می کردند از نظر پزشکی و مقاله علمی در دنیا اول هستیم ولی مشخص شد که طبل تو خالی هستید و با یک بحران دست و پاچه شدید و به دعا و راز و نیاز متوسل می شوید فرارو سانسور کن تا نظام اسیب نبیند
احسان
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۲۲ - ۱۳۹۸/۱۲/۱۹
کرونا از قم شروع شد جرا اول قم را قرنطینه نکردن تا مردم دیگر کشور کمتر الوده شوند
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۴۶ - ۱۳۹۸/۱۲/۱۹
آخه زورشان نرسید به آقایان !!!
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۳۹ - ۱۳۹۸/۱۲/۱۹
چون خون بعضی ها رنگین تر است.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۴۳ - ۱۳۹۸/۱۲/۱۹
چون به کرامات اقایون روحانی اعتماد داشتن و فکر میکردن با دعا و توسل جلوی انتشار بیماری را میگیرند!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۰۰ - ۱۳۹۸/۱۲/۱۹
چرا از فم؟ مگه قم پرواز مستقیم خارج از کشور دارد؟ خخخ عجب منطقی!
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۷:۱۰ - ۱۳۹۸/۱۲/۱۹
چون آقای وزیربهداشت که تخصص وعلم دارندگفتندبنده موافق نیستم واین علمی هم نیست
حتی درچین هم جواب نداد
ناشناس
Netherlands (Kingdom of the)
۲۰:۴۰ - ۱۳۹۸/۱۲/۱۹
چون فرماندار نمیخواست
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۲۳:۲۴ - ۱۳۹۸/۱۲/۱۹
پاسخ این سوال را ازین بزرگواران تا زمانیکه فرمان و قلم دستشان است نخواهید شنید:
علم و جهل
دو کلمه بیشتر نیست پاسختان
ناشناس
Canada
۲۳:۳۵ - ۱۳۹۸/۱۲/۱۹
جرات بستن ضریح را هم نداشتند چه برسد به قرنطینه، اعلامیه شداد و غلاظ در مورد نقره ضریح و ضد ویروس بودن ان یادتان نیست؟
ناشناس
United States of America
۱۲:۳۸ - ۱۳۹۸/۱۲/۱۹
در شرایط بحرانی یکی از نشانه های مدیریت، کنترل رسانه ها، مصاحبه ها و رپرتاژها برای جلوگیری از تخریب روحیه عمومی است. میرن در صد خبرای بی بی سی را میشمارن، از همین سایت فرارو بگیر که در حد منوتو عمل میکنه تا مملکت بی در و پیکری که خودت تند تند مصاحبه می کنی حساب میاد دستت.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۰۵ - ۱۳۹۸/۱۲/۱۹
موافق
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۴۱ - ۱۳۹۸/۱۲/۱۹
سپاه الان کجاست ؟
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۳۶ - ۱۳۹۸/۱۲/۱۹
فعلا شمخانی را فرستاده تا کرونا را در عراق مهار کند!!!!!!!!!!!!!!!
البته نظر فرمانده سپاه اینکه امریکا کرونا را در ایران و چین پخش کرده!!!!!
ناشناس
Germany
۱۳:۳۷ - ۱۳۹۸/۱۲/۱۹
از خانه اتان بفرما بیرون و بگرد تا بفهمی که سپاه و بسیج بجای نق نق ایراد گرفتن امثال شما و فرارو در حال انجام هرکاری برای مهار این مشکل ملی هستند . به اطرافت نگاه کن و دقیقاً به امریکاتون تا متوجه بشی چه خبره . البته فرارو میدونه چه خبره ولی ماموریتش چیزها دیگری و تنها منعکس کننده نظریاتی مثل جنابعالی است.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۵۱ - ۱۳۹۸/۱۲/۱۹
نا شناس 13:37
من دقیقا به دور و برم نگاه میکنم
و قشنگ متوجه شدم که طبق آمار سپاه و اطلاعات سپاه تا حالا 200 میلیون ماسک و دستکش کشف کردن
فقط موندم چرا قیمتا همونه و پایین نیومده
و بیمارستانا هم همش از کمبود تجهیزات مینالن
حالا تو که چشمات بازه بگو سپاه کجاس ؟
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۵۷ - ۱۳۹۸/۱۲/۱۹
چه ربطی به سپاه داره ؟بی عرضگی رییس جمهور منتخبتون رو نندازید گردن دیگران هرچند عادت دارید چیزی که باب میلتون نباشه رو علم کنید بزنید بکوبید آتیش بزنید خبری بچاپ
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۵:۱۸ - ۱۳۹۸/۱۲/۱۹
ناشناس از انگلستان چطور در جریان فعالیتهای سپاه و بسیج قرار گرفتند؟
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۵:۲۴ - ۱۳۹۸/۱۲/۱۹
ناشناس از انگلستان چطور از فعالیتهای سپاه و بسیج آگاه شده است؟
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۶:۳۴ - ۱۳۹۸/۱۲/۱۹
شما فعالیت های سپاه رو از لندن رصد میکنی؟
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۶:۴۲ - ۱۳۹۸/۱۲/۱۹
ناشناس ۱۳.۳۷ فکر کنم کرونا داری تبت بالاست حتما یک تست بده
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۲۰:۱۱ - ۱۳۹۸/۱۲/۱۹
نا شناس ۱۳:۳۷
بالا و پایین تون رو دیدیم ......جز جو سازی و دعوای جناحی و حب جاه و ثروت بعد از جنگ از اینها چیزی ندیدیم .....ان چه قابل تقدیر بود و قدر شناسیم دوران جنگ بود و مردانی که شهید شدند .....انچه موجود ماند مشتی دزد و اختلاس گر .....الان هم حکومت دست ایشان است ....با کودتای خاموش
ناشناس
Netherlands (Kingdom of the)
۲۱:۲۲ - ۱۳۹۸/۱۲/۱۹
ناشناس محترم ۱۳:۳۷ اول حواب بفرمایید چرا پرواز های ماهان همچنان ادامه داره؟ جرا اصلا از اول لغو نشد رو نمی پرسم.
بعد جواب بدید چرا قم قرنطینه نشد؟
بعد جوابی بدید چرا وجود کرونا در کشور تکذیب شد تا زمانی که کشته داد و دیگه نمیشد لاپوشونیش کرد
بعد جواب بدید بعد از تمام این مصیبت ها چرا در صدا و سیما و سایر رسانه خطر کرونا جدی شمرده نشد
بعد فرمایید چرا بعد از تمام این ماجرا ها برای دسترسی مردم به اطلاعات و وسایل بهداشتی و جلوگیری اقدامی نشد بعد بفرمایید اب پاشیدن به گارد ردیل وقتی بیمارستان تخت نداره پرستار لباس محافظتی مناسب نداره دکتر دارو نداره دقیقا به جز بعد تبلیغاتی چه کاری میکنه؟ از هیچی بت نسازید منظورم واقعا هیچیه. به جز پنهان کردن عمق فاجعه که بزودی برای همه عیان خواهد شد هیج کاری نکردند. وقتی برادران همه پست های مدیریتی رو بدون هیج لیاقتی صرفا بر اساس ریش و رابطه اشغال کردند باید سقوط مملکت رو حتمی میدیدیم. و خواهیم دید. اون روز وای بر شمایی که در شستن گناهان کناهکاران پیش قدم بودی.
ایزانی
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۱۸ - ۱۳۹۸/۱۲/۱۹
روزی خواهد رسید که خودمان یا فرزندان مان به حال و روز ما خواهند خندید
نانشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۳۷ - ۱۳۹۸/۱۲/۱۹
سخت خواهند گریست.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۳۷ - ۱۳۹۸/۱۲/۱۹
لطفا بگویید اقای رئیس جمهور کجا هستند؟ چرا با مردم بصورت مستقیم صحبت نمی کنند؟ چرا اینقدر بی اراده هستند؟ وچراهای دیگه
سینا
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
۱۳:۳۸ - ۱۳۹۸/۱۲/۱۹
متاسفانه با توجه به تحریم ها و سقوط قیمت نفت خزانه دولت خالی شده و امکان خرید از خارج وجود ندارد
ناشناس
Germany
۱۳:۴۳ - ۱۳۹۸/۱۲/۱۹
عباس عبدی یک جامانده و یک وامانده سیاسی است که برای خودنمایی و ایراد گرفتن متخصص هم تخصصها شده ، حتی متخصص تر از نمایندگان WHO !!! و تنها سایتی حامی او فرارو است که حرفهای عقب افتاده ای چون او را مدام منعکس می کند . فرارو ببینم درج میکنی؟؟
ناشناس
United States of America
۱۴:۱۲ - ۱۳۹۸/۱۲/۱۹
دیدی که درج کرد جالا یه نگاه به منفی ها بنداز
فردنیا
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۲۵ - ۱۳۹۸/۱۲/۱۹
در انگلیس زندگی می کنید و در مورد ایران نظر میدهید .
پرویز
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۴۸ - ۱۳۹۸/۱۲/۱۹
درج کردند ادرس بده 3 تا ساندیس سهمیه ایت رو بفرستم
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۵:۲۱ - ۱۳۹۸/۱۲/۱۹
حرف حساب جواب نداره
همه حرفای ایشون در مورد مدیریت جلوگیری از کرونا صحیح است.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۲۰:۰۳ - ۱۳۹۸/۱۲/۱۹
عباس عبدی تصمیم گرفته که برخلاف خیلی از رفقای سرخورده اش بطور فعال در همه موضوعاتی که فکر می کند حرفی دارد، وارد شود و براساس مسئولیت اجتماعی خود عمل می کند.
بدیهی است وقتی کسی فعال عمل می کند و در موضوعات مختلف ورود می کند امکان خطا هم دارد.
به نظر من، در شرایط فعلی خفه خون گرفتن و کنج عافیت برگزیدن هیچ کمکی نمی کند.
ناشناس
Canada
۲۳:۳۹ - ۱۳۹۸/۱۲/۱۹
با موضع امروزی ایشان کاری ندارم ولی صادقانه بگویم ایشان یکی از کسانی است که با بالا رفتن از دیوار و حمله به سفارت امریکا ما را وارد این چرخه معیوب کرد و مسئول بسیاری از ضررها و صدمات به کشور و مردم ایران است.
پارسی
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۰۴ - ۱۳۹۸/۱۲/۱۹
روحانی کجائی ؟!!! دقیقا کجائی؟!!!
bato-adv
bato-adv
bato-adv