bato-adv
کد خبر: ۲۶۹۳۲۶
بهشتی پور در گفتگو با فرارو منازعه "مبادلات دلاری" را بررسی کرد

حق با ایران است یا آمریکا؟

«اگرچه در متن برجام بندی درباره مبادلات دلاری یا سرمایه گذاری کشورهای خارجی در ایران نیامده است اما مخالفت آمریکا با این موضوعات با روح برجام در تعارض است.»

تاریخ انتشار: ۱۵:۲۸ - ۲۸ فروردين ۱۳۹۵
فرارو- یک کارشناس مسائل هسته ای درباره سخنان اخیر دکتر سیف در شورای روابط خارجی آمریکا گفت: «اگرچه در متن برجام بندی درباره مبادلات دلاری یا سرمایه گذاری کشورهای خارجی در ایران نیامده است اما مخالفت آمریکا با این موضوعات با روح برجام در تعارض است.»

رئیس بانک مرکزی ایران در سخنرانی خود در شورای روابط خارجی آمریکا بر لزوم انجام تعهدات آمریکا و اتحادیه اروپا براساس توافق هسته‌ای میان ایران و گروه 1+5 تاکید کرد. سیف با اشاره به اینکه ایران هنوز به اقتصاد جهانی وصل نشده است گفت که باید به ایران اجازه استفاده از سیستم مالی آمریکا و امکان لمس تراکنشهای مالی ایران به سیستم مالی آمریکا(UTurn) داده شود. وی افزود: انتظار ما این بود که بعد از توافق هسته‌ای ایران به سیستم اقتصادی بین‌المللی دوباره متصل شود اما تا کنون این اتفاق نیفتاده است. سیف اشاره کرد که اگر اقدامات اخیر آمریکا بر علیه ایران منجر به رویارویی ایران با بانکهای بین المللی شود توافق هسته‌ای شکست خواهد خورد.

اما جاش ارنست، سخنگوی کاخ سفید در واکنش به سخنان سیف اعلام کرد: دسترسی ایران به نظام مالی دنیا، جزء برجام نیست. ارنست گفت که دولت اوباما هرگز قول نداده که به عنوان جزئی از اقداماتش برای رفع تحریم‌ها علیه ایران، این کار را برای تهران انجام دهد.

آیا اتصال ایران به سیستم مالی بین المللی جزو تعهدات آمریکا در برجام محسوب نمی شود؟

حسن بهشتی پور کارشناس مسائل هسته ای در گفتگو با فرارو گفت: «از یک نظر حق با آمریکا است چون در متن برجام به دسترسی ایران به نظام مالی دنیا اشاره نشده است و جاش ارنست درست می گوید. البته اینکه در برجام به این موضوع اشاره نشده به این دلیل است که سیاست ایران بعد از انقلاب کاهش اتکا به دلار و استفاده از سایر ارزها همچون یورو، فرانک، ین و ... و به عبارتی استفاده از یک سبد ارزی در کنار دلار بوده است.»

وی ادامه داد: «علت اتخاذ این سیاست هم این بود که هرگاه ارزش دلار پایین می آمد ضرر میکردیم و هرگاه بالا می رفت دچار تورم وارداتی می شدیم. لذا در مذاکرات برجام دنبال این نبودیم که آمریکا بازار دلار را برای ما باز کند؛ تاکید ما بر توافق هسته ای و لغو تحریم های مربوط به برنامه هسته ای بود.»

وی افزود: «منتهی به نظر می رسد بعد از برجام مطالبات ایران افزایش یافت که کار خوبی هم است و باید خواسته های خود را مطرح کنیم اما در تحلیلی واقع بینانه در برجام راجع مسائل دلار و اینکه بازار دلار را برای ما باز کنند چیزی نیامده است.»

این کارشناس مسائل هسته ای اظهار کرد: «اما به لحاظ روح برجام می توان گفت حق با آقای سیف و ایران است، چرا که برجام بر اساس روح همکاری و رفع موانع و مشکلات شکل گرفته است و این موضوع (تاکید بر حل و فصل مشکلات) در سطر سطر برجام وجود دارد.»

وی ادامه داد: «لذا وقتی ایران انتظار دارد بانک های اروپایی تضمین های کافی برای عدم تحریم از سوی آمریکا به دلیل همکاری با ایران را اخذ کنند، بر اساس روح برجام قابل پذیرش است و آمریکا باید این شرایط را مهیا کند چون در اولین پاراگراف متن برجام تاکید بر همکاری شده است و فضای کلی برجام مبتنی بر همکاری و مناسبات چندجانبه در زمینه های مختلف است.»

وی افزود: «لذا اگرچه در متن برجام بندی درباره مبادلات دلاری یا سرمایه گذاری کشورهای خارجی در ایران نیامده است اما مخالفت آمریکا با این موضوعات با روح برجام در تعارض است.»

بهشتی پور با بیان اینکه ما در حال بهره برداری از لغو تحریم ها هستیم و اینکه می گویند تحریم ها هنوز لغو نشده غیرمنصفانه و اشتباه است گفت: «منتهی واقعیت این است که تحریم ها همانطور که به تدریج وضع شدند به تدریج هم در حال لغو هستند و اینکه ایران مطالباتی درخواست می کند به این دلیل است که می خواهد تحریم ها سریع تر لغو شود.»

وی ادامه داد: «لذا ما هنوز به خواسته های خود در برجام نرسیدیم و تحریم ها آن اندازه که باید لغو می شد نشده است که این به دو دلیل است. اول اینکه طرف اروپایی تحریم های خود را لغو کرده اما در عمل از ترس تحریم های احتمالی آمریکا خیلی تدریجی وارد همکاری شده است و فقط بانک های کوچک با ما کار می کنند در حالی که بانک ها و شرکت های بزرگ تر چون تردید دارند هنوز وارد نشده اند.»

وی افزود: «دوم اینکه اصولا آمریکایی ها از ابتدا گفته بودند تحریم ها را متوقف می کنند اما لغو نمی کنند که این موضوع باعث شده در داخل آمریکا جمهوری خواهان و لابی صهیونیست ها فشار بیاورند که اجرایی شدن برجام را به تاخیر بیاندازند که البته طرف ما دولت آمریکا است و باید پاسخگو باشد که چرا برجام را اجرا نمی کند.»

بهشتی پور با بیان اینکه ایران باید مطالبات خود را مطرح کند تا برجام زودتر و به طور کامل اجرایی شود گفت: «اما دل مردم را هم نباید خالی کنیم که کلی امتیاز دادیم و به جای آن آبنبات گرفتیم که واقعا اینطور نیست.»

وی ادامه داد: «از سوی دیگر باید توجه کرد اینکه ایران می گوید هنوز وارد بازار جهانی نشده است، قبل از تحریم های هسته ای هم وارد بازار جهانی نبود و آمریکا از سال 1358 ایران را از نظام پولی بین المللی و مبادلات جهانی حذف کرده بود و اجازه نداد ایران در بانک های مختلف حساب باز کند و وارد سازمان تجارت جهانی شود.»

وی افزود: «لذا ایران با طرح این خواسته در واقع می خواهد به قبل از سال 1358 برگردد که مطالبه خوبی هم است و باید مطرح و پیگیری شود. اما قطعا اگر آمریکا زیر بار این خواسته ایران نرفت دلیلی ندارد که ما برجام را کنار بگذاریم.»
bato-adv
ناشناس
United Arab Emirates
۰۹:۰۰ - ۱۳۹۵/۰۱/۲۹
آنهایی که با مدیریت جهانی می گفتند قطعنامه ها کاغذ پاره ای بیش نیستند و در حال حذف دلار از سیستم مبادلات کشور 750 میلیارد دلار را بصورت فیزیکی ناپدید کردند کجایند که به ملت ایران پاسخ دهند؟
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۰:۴۷ - ۱۳۹۵/۰۱/۲۹
مگر این اقای بهشتی کیه که با تفاسیر خودش بهتر از سخنگوی کاخ سفید بر علیه ایران موضع گیری می کند . ما تا این مفسران سیاسی را داریم چه احتیاج به دشمن داریم.مطمئنا این طور نیست که ایران مطالبه بیشتری را می طلبد که به قبل از سال 58 برسیم.چون ایشان از مسایل بانکی بی ااطلاع هستند که این خرفها را می زنند اقای سیف می خواهد به سال 90 باز گردد نه به سال 58
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۰:۱۹ - ۱۳۹۵/۰۱/۲۹
از دو حال خارج نیست. یا سخنان جاش ارنست درسته که در آنصورت تیم مذاکره کننده با امضای چنین قرارداد بی اساس و بی بهره ای که دو زار نمی ارزه فقط خودشو و ما رو سر کار گذاشته و بدجور باختیم. اما اگه سخنان ارنست غلطه یعنی علنی دارن میزنن زیر قرارداد و ما یکبار هم شده بجای غش و ریسه چون برجامو نقض کردن باید عملیاتمونو از سر بگیریم. هر چند جریان آمریکاپرست داخلی این حرفها حالیش نیست و هر سیلی کدخدا براش حالت ناز کردن داره از شدت عشق.
alio
Germany
۲۲:۵۰ - ۱۳۹۵/۰۱/۲۸
من خود 50 سال است که بر ضد امریکا اعتراض و موضعی سخت دارم.اما هر چیز را با قانون و عقل باید مورد توجه قرار داد. این کارشناس محترم در بیان نظراتشان دچار تناقض میشود . میگویند چون در برجام بر این مسئله مذاکره و بندی آورده نشده است پس از لحاظ حقوقی حق با امریکاست واین صحیح است. اما درجایی دیگر میگویند اما بر اساس روح برجام حق با ایران است. باید از ایشان پرسید ایا در قانون و قراردادها چیزی به نام روح مذاکرات یا ملاقاتها وجود دارد؟ در ثانی وقتی عده ای از مسئولین پوپولیست ما بدون هیچ اقدام عملی در ارتباط جایگزینی دلار بدون توجه به منافع ملی شعارهای پر طمطراغ بر علیه دلار و تمسخر کشور صاحب دلار میکنند چه انتظاری از دشمن داریم. کشوری که بخواهد عملی بر اساس منافع ملی اش کاری کند که میکند و دیگر در بلندگو عنوان نمی کند که در اینچنین مواقعی پاتک از دشمن بخورد. و جالب اینست کسانی الان بر علیه این این موضوع بر ضدولت ایران اقدام می کنند که خود باعث و بانی پدید آمدن چنین زیانی به کشور و نظام بوده اند. مگر منافع ملی برای این آقایان پشیزی ارزش داشت که حالا مدافع آن شده اند. دوم اینکه همین انتظار ما از امریکا که چون در برجام نیامده بر روح برجام حاکم بوده دشمن را به جایی سوق میدهیم که به زیان ماست مثلا در مورد مسائل موشکی دشمن میگوید درست است در برجام نبامده اما با روح برجام تناقض دارد ولی در قطعنامه سازمان ملل گنجانده شده است. خوب با این استدلال چه خواهیم کرد. در ضمن این موضوعی بوده که در کل کشور چه اصلاح طلب و چه اصولگرا اصلا در طول مذاکرات 2 ساله هیچ بحثی پیرامون آن نداشتند و همگی کلی گویی میکردند و کلی گویی هم در آن هزاران مسئله میتوان بعد از پایان هر کاری بر آن وارد و اعتراض کرد اما حق و عدالت چه میگوید. باید به جای انگ زنی و اشاعه اختلافات و چالشها همه با هم دست در دست یکدیگر بدنبال راهکاری باشیم تا علاوه بر نداشتن زیانی برای منافع ملی حتی به سود منافع ملی اقدام نماییم
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۲۱:۲۷ - ۱۳۹۵/۰۱/۲۸
ذلار پول کشور آمریکا است وبانکهایی که حاضر به کار با ایران نیستند بانکهای آمریکایی هستند.چه دلیلی دارد اجازه دهند ایران از آنچه متعلق به آنها است استفاده کند.
چرا در صفحه اول بر جام قید نشده آمریکا اجازه استفاده از دلار را در معاملات با ایران را تعهد خواهد کرد؟
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۲:۳۸ - ۱۳۹۵/۰۱/۲۹
بله اصلا ما باید خودکشی کنیم و اجازه ندیم کسی ما رو بکشه
مجله خواندنی ها
انتشار یافته: ۲۶
ناشناس
United States of America
۱۵:۲۹ - ۱۳۹۵/۰۱/۲۸
در زمان مدیر جهانی‌ یک سنگی‌ داخل چاه شد که در زمان دیپلمات قرن دور آن در ته چاه سیمان گرفته شد و دهاه سال مردم ایران باید بهای این بیخردیها و عدم آشنایی با سیاست بینلملل و دانش مذاکره را به دهند!!!! (البته دوستان خواهند گفت زبان وزیر کامل است، و روابط خارجی‌ خونده و دهاه سال در آمریکا زندگی‌ کرده... اگر اینجور است حداقل آمریکا چند میلیون وزیر خارجه در سطح وزیر ما دارد چون همگی‌ در امور سیاسی مدرک گرفتند، زبان انگلیسی‌ زبان مادری آنها است و البته در آمریکا و نیو یورک چند ده سال زندگی‌ کردند!!!!!!!)... به هر حال همه پزشکان ، پزشکی‌ یا همه کسانی‌ که سینما یا ادبیات مطالعه میکنند مدرک کار را میگیرند.... ولی‌ همه پزشک حاذق یا نویسنده بزرگ یا حتی کوچک و یا کارگردان نمیشوند.
یک ایرانی
Iran (Islamic Republic of)
۱۶:۳۱ - ۱۳۹۵/۰۱/۲۸
این هفته تیم روحانی هم چهار تایی شد!

1. رو کردن سند برداشت غیرقانونی دولت از صندوق توسعه توسط توکلی!

2. توهین و بی اعتنایی شاه عربستان و بیانیه ضدایرانی اجلاس استامبول!

3. اعلام رییس سازمان بازرسی کل کشور به فساد 12هزارمیلیاردتومانی در دولت روحانی!

4. اعتراف سیف مبنی بر بی تاثیربودن برجام!

مبارکشون باشه!!!؟؟
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۷:۵۳ - ۱۳۹۵/۰۱/۲۸
آقاي ايراني
شما و همفكران شما بوديد كه از ديوار سفارت بالا رفتيد و امروز هزينه هاي بي شماري رو به دولت مردم وارد كرديد، حالا طلبكار هم شديد بابت بيانيه استانبول؟؟
سند آقاي توكلي آخرين تخلفات دولت معجزه شماست نه روحاني هرچند هنوز خودشم نتونسته ثابت كنه
فساد 12 هزار ميلياردي مربوط به دولت عشق، اون رو هم طيب نيا رو كرد نه سازمان بازرسي

با منطق مواردي كه گفتيد حتما برجام بي تاثير بوده يكي از همين بي تاثيري هاش رشد 50 درصدي صادارت نفت
ضمنا اون همه تحريم و ضرر و زيان رو كي به اين مملكت زد كه حالا طلبكار هم شده!!؟؟
حسین
Iran (Islamic Republic of)
۱۹:۴۹ - ۱۳۹۵/۰۱/۲۸
ببخشیدا ولی فکر کنم اصلی ترین تحریمی که اذیت می‌کرد تحریم مبادلات بانکی بود. اگر مبادلات بانکی در برجام نیامده پس چه امتیازی ما در برجام گرفته‌ایم؟

این بحث روح برجام و ... هم بحث غلطیه. آتش تهیه است برای اینکه آمریکاییها فردا بگن موشکهای ایران روح برجام ما رو اذیت می‌کنه و موشک در برابر تسویه ارزی. این یعنی هرچی امتیاز از گل گرفت راکتور تا اره کردن سانتریفیوژها دادیم رفت به فنا!

امیدوارم دولت محترم خیلی محکم از منافع ملی محافظت کنه
یک ایرانی
Iran (Islamic Republic of)
۱۰:۰۰ - ۱۳۹۵/۰۱/۲۹
آقای ناشناس دوم!

داعش پروری، جنگ نفتی و... عربستان با ایران که اول دولت روحانی بوده و موضوع سفارت (که هم حمله و هم سوعملکردوزارت کشور محکوم هست) برای سال سومه!

چه ربطی به برجام و بقیه سوءمدیریتهای دولت داره؟

دولت تاکی میخواد پشت این بهانه های مضحک پناه بگیره؟

کو عمل؟
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۰:۲۸ - ۱۳۹۵/۰۱/۲۹
آقای ناشناس!!!
اونوقت نهادهای مسئول محافظت از سفارت کجا بودند؟

شما رو دعوت میکنم که به فایل صوتی آقای خامنه ای در مورد هشدار به حمله به سفارتخانه ها گوش بدید که به شدت مردم رو نهی کردن از این کار و فرمودن که ممکنه در این بین عواملی از دشمن آتش در سفارتخانه بندازند و هزینه برای مملکت درست کنند.

شما و همفکرانتان هم خوب هزینه برای کشور درست کردید با بهانه تقلب و خوب تحریمها رو چندین برابر کردید و دوسال مملکت رو فلج کردید. کی میخواید جواب اون سالها رو بدید؟
ناشناس
United States of America
۱۵:۳۰ - ۱۳۹۵/۰۱/۲۸
کجا هستند مدیر جهانی‌ یا آقای پوتین که می‌خواستند دلار را از معاملات خود حذف کنند، این به معنی‌ دفاع از آمریکا نیست ولی‌ دفاع از منطق است که متاسفانه بعضی‌ دوستان بسیار ضدّ آمریکایی‌ با احساس حاضر به قبول آن نیستند. وقتی‌ شما با سیستمی‌ مواجه هستید، که از ۱۰۰ دانشگاه برتر دنیا، ۹۸ تای آن آمریکایی‌ است، وقتی‌ از ۱۰ شرکت بزرگ دنیا، هر ده تای آن آمریکایی‌ است، وقتی‌ دوستان با ساده انگاری می‌گویند که آمریکا ۱۷ تریلیون دلار بدهی دارند، ولی‌ نمی‌گویند همین آمریکا یک قلم ۴۸ ترلیون دلار فقط در بازارهای دیگر کشورها از چین تا اروپا تا روسیه ، سرمایه گذاری کرده، وقتی‌ بزرگترین و پیشرفته‌ترین ارتش دنیا را دارد و... نمی‌شود با هوپیمی آمریکایی‌ و دلار حاصل از فروش نفت به همان آمریکا، به نیو یورک رفت و همه این سیستم را در آستانه‌ی فروپاشی دانست و او را مسول قتل عام مردم خودش دانست، و انتظار داشت، که او هم بگوید، اشتباه از ماست، شما ببخشید!!!... بزرگترین اشتباه استراتژیک کشور در مورد بحث هست آای این بود که فقط مذاکرات را به هست یی محدود کردیم، یعنی اراک را سیمان کردیم که آنها هم فقط یک پرونده هست یی را ببندند، در حالیکه اراک و فردو، میتوانست، برگی در دست ایران باشد که تمام پرونده‌ها را بتوان بست ولی‌ افسوس!
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۵:۵۹ - ۱۳۹۵/۰۱/۲۸
متاسفانه اونايي كه به قول خودشون بيشتر حاليشونه!! نگذاشتن در تمتم زمينه ها مداكره بشه
ناشناس
China
۱۷:۴۷ - ۱۳۹۵/۰۱/۲۸
۱۰۰ دانشگاه برتر دنیا، ۹۸ تای آن آمریکایی‌

اگر عاشق آمریکایی و حونت براش در میره یه جور دیگه ای هم می تونی نشون بدی که به عقلت شک نشه: طبق موسسه ی تایمز که رده بندی معتبر دانشگاهی رو هر سال اعلام می کنه 39 دانشگاه آمریکایی در بین 100 دانشگاه برتر هستند نه 98 تا آقا یا خانوم ! دیگه خدا می دونه چقدر اشتباه در نظرات شما هستrankings/2016/world-ranking#!/page/0/length/25/sort_by/rank_label/sort_order/asc/cols/rank_only
ناشناس
United States of America
۲۰:۳۲ - ۱۳۹۵/۰۱/۲۸
دوست عزیز ۱۷:۴۷، با تشکر از دقت شما، شما درست می‌گویید ولی‌ توضیحاتی لازم است

۱- در نظر نوشته شده منظور از آمریکا و نظام سرمید داری غرب ژاپن ‌هم جزو آن است بود که تا ۹۹ تا از ۱۰۰ دانشگا‌های برتر دنیا را دارند، یک مورد باقی‌ منده مربوط به دانشگاه دولتی مسکو است که متاسفانه "و غرب" جای افتاده بود!.... اتفاقا تمام تحریم غرب ناشی‌ از همکاری همین سیستم و همین اروپا، آمریکا و ژاپن است که معمولان در مسائل کلان با هم یک واحد سیاسی و اقتصادی عمل میکنند(اخراج روسیه از ۸ کشور صنعتی دنیا)

۲- رنکینهی مختلفی‌ استفاده می‌شه، در رنکینگ استفاده شد بنده، ۵۲ دانشگاه آمریکایی‌ از ۱۰۰ دانشگاه برتر دنیا متعلق به آمریکا است و اگر انگلیس ، کانادا و استرالیا را هم به عنوان دانشگاه انگلیسی‌ زبان نام ببریم که اتفاقا از نظر سیاست خارجی‌ تقریبا یکی‌ هستند، این میزان به ۷۰ دانشگاه می‌رسه و مثلأ تقریبا در تمام رنکینگ‌ها ۲۰ دانشگاه اول دنیا ۱۸ تا آمریکایی‌ و دو تا انگلیسی‌ هستند

۳- ولی‌ به هر حال قبول دارید که این بحثها بازی با ارقام است و در اینکه سیستم آموزشی‌ آمریکا و انگلو سکسون ، برتری فاحشی در دنیای امروز درد جای اختلافی نیست و این یک حقیقت است که نتیجه آنرا به برتری سیستم اقتصادی غرب(دلار، یورو،ین، فرانک سوسیس، پوند انگلیس) می‌بینید و نتیجه این شد که وقتی‌ تصمیم به تحریم خرید نفت ایران گرفتند فقط ۵ کشور خرید نفت ایران را با شرعت خود ادامه دادند‌ترکیه، ژاپن، کره جنوبی، هند و چین! که چهار کشور اول همگی‌ از متهدن آمریکا هستند و پنجمی هم به صورت کامل همیشه با سیستم اقتصادی آمریکا همکاری کامل دارد و تحریمها را تماماً اجرا کرد.

www.thebestschools.org/features/100-best-universities-in-world-today/
ناشناس
United States of America
۱۵:۳۵ - ۱۳۹۵/۰۱/۲۸
ظریف، موسویان و دوری از واقعیت دنیا

تاریخ انتشار : شنبه ۶ دی ۱۳۹۳ ساعت ۰۷:۵۲

"گذشته از اینکه قبلا آقای ظریف با برآورد ۳ ماه و حداکثر ۶ ماه رسیدن به توافق نشان دادند تا چه اندازه از واقعیت سیاست امروز دنیا و ایران دور هستند، این نامه اخیر بار دیگر نشان داد که اگر حمل بر بی‌ احترامی نشود، ایشان نیاز به یک دوره دیگر باز آموزی علمی‌ و تجربی‌ در محضر اساتید جهانی این رشته دارند!

آقای ظریف عزیز، شما در تمام تاریخ امریکا و اروپای غربی و دنیا بعد از جنگ جهانی‌ دوم، در همه موارد که شورای امنیت سازمان ملل که این ۵ دولت پیروز جنگ جهانی‌ برای برتری خود بٔر نظم نوین جهانی‌شکل دادند و بعد از جنگ, قطعنامه تحریم یا تنبیه صادر نموده، بفرمایید در کدام مورد بوده که شورای امنیت در یک روز یا یک ماه یا حتی یکسال فوری تمام تحریم ها و تنبیهات را لغو کند. بفرمایید در تاریخ آمریکا که کنگره تحریمی را بٔرقرار کرده، در کدام مورد بوده که فوری و ظرف یکماه کلیه تحریم ها و لوایح تحریم خود را علیه کشوری لغو کند؟!... اگر سراغ دارید بفرمایید که ما هم مطّلع شویم."

http://alef.ir/vdcdos0xoyt0kj6.2a2y.html?253844
ناشناس
Germany
۱۹:۱۹ - ۱۳۹۵/۰۱/۲۸
بروبابا تو از همونایی که شبا از ترس آمریکاشلوارتو خیس می کنی!!!!! آقای ظریف راست میگن و باید به آمریکا فشار بیاریم.اونا دارن قلدری می کنن مثلا میگن اولش از ما هواپیما بگیرید بعدش ایرباساتونو تحویل بگیرین. خیلی از شماها مثلا روشنفکرید اما چیزی از روشنفکری نمی دونید. دیگه حقو به دشمن ندید که!!!! منافع ملیتونو فراموش کردید؟؟؟ یا واقعا وطن فروشید؟؟؟؟
ناشناس
Denmark
۱۵:۵۹ - ۱۳۹۵/۰۱/۲۸
اینکه تحریم دلار از سال 58 بوده درست هست ولی ما تا سال 2008 با سیستم یو ترن، به دلار دسترسی داشتیم. اینکه میگویند از سال 58 دسترسی نداشتیم غلط هست. اگر توافقی شده باید به همان وضعیت قبل 2008 برگردیم که میتوانستیم با یوترن از دلار استفاده کنیم
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۶:۲۹ - ۱۳۹۵/۰۱/۲۸
اين استثنا به خاطر حركات محير العقول دولت هشتم و نهم از بين رفت
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۶:۳۳ - ۱۳۹۵/۰۱/۲۸
احسنت
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۷:۱۹ - ۱۳۹۵/۰۱/۲۸
خوب آمریکا نمیخواد همه منافع پسابرجام واسه اروپایی ها باشه.اینهمه ملاقات بین مقامات دو کشور انجام میشه خوب روابط رو برقرار کنند این موانع خود بخود لغو میشه.نتیجه اینکه آینده برجام بستگی به نوع رابطه ایران و آمریکا داره.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۷:۳۴ - ۱۳۹۵/۰۱/۲۸
یکی از مسائلی که دشمن به‌طور جدی در جنگ نرم تبلیغ می‌کند، مسأله‌ی اباحیگری است. اباحیگری اعتقادی و عملی، یعنی پایبندیها و تقیدات و تکیه‌گاههایی که یک انسان را در حرکت خود به سمت هدف مشخصی عازم و مصمم می‌کند، از او گرفتن و او را سرگردان و لنگ کردن. این را باید جدی بگیرید. یکی از سیاستهای دشمنان اسلام این است که ایمان مردم را بگیرند و اعتقاد آنها به انقلاب را سلب کنند.
ناشناس
United Arab Emirates
۱۸:۳۴ - ۱۳۹۵/۰۱/۲۸
آنهایی که با مدیریت جهانی می گفتند قطعنامه ها کاغذ پاره ای بیش نیستند و در حال حذف دلار از سیستم مبادلات کشور 750 میلیارد دلار را بصورت فیزیکی ناپدید کردند کجایند که به ملت ایران پاسخ دهند؟
ناشناس
United Arab Emirates
۱۸:۵۰ - ۱۳۹۵/۰۱/۲۸
آنهایی که با مدیریت جهانی می گفتند قطعنامه ها کاغذ پاره ای بیش نیستند و در حال حذف دلار از سیستم مبادلات کشور 750 میلیارد دلار را بصورت فیزیکی ناپدید کردند کجایند که به ملت ایران پاسخ دهند؟
ناشناس
Germany
۱۹:۱۴ - ۱۳۹۵/۰۱/۲۸
آقا جان شما ها یعنی بیشتر از رییس کل بانک مرکزی می دونید . رییس کل بانک مرکزی میگه آمریکا به تعداتش عمل نکرده مهم ترین قسمتش هم اون قسمته که میگه به پولهای بولوکه شدمون دسترسی نداریم. حالا شما ترسوها توجیه کنید.(در ضمن بنده هم از جلیلی خوشم نمیاد محض اطلاعتون)
bato-adv
bato-adv
bato-adv
bato-adv