کد خبر: ۲۶۱۰۴۷

آملی لاریجانی: اصل 113 قانون اساسی ابهام دارد

تاریخ انتشار: ۱۳:۱۵ - ۱۴ بهمن ۱۳۹۴
رئیس‌ قوه‌قضائیه اصل ۱۱۳ قانون اساسی درباره مسئولیت رئیس جمهور در اجرای قانون اساسی را دارای ابهام خواند و گفت: معنا ندارد که اجرا در همه جا به عهده رئیس‌جمهور باشد.

آیت‌الله آملی لاریجانی در مراسم افتتاح ساختمان جدید دیوان عدالت اداری با بیان اینکه انقلاب اسلامی ایران حادثه‌ای بی‌نظیر بود و نظام جمهوری اسلامی، نظامی بی‌بدیل است، گفت: هر چه جلو می‌رویم و نظام‌های مختلف را می بینیم، به شاخص‌های نظام جمهوری اسلامی در میان نظام‌های دیگر پی‌ می‌بریم.

رئیس قوه‌قضائیه با بیان اینکه نظام جمهوری اسلامی یک مردم سالاری بی‌بدیل است، افزود: این نظام با تئوکراسی‌های مغرب زمین فاصله بسیار دارد و زیربناهای فکری انقلاب و جمهوری اسلامی زیربناهای خاصی است که در آن نظام توحید الهی و حیات طیبه الهی وجود دارد.

آیت الله آملی لاریجانی افزود: یکی از مزایای جمهوری اسلامی علاوه بر بی‌بدیل بودن و پشتوانه‌های نظام که حیات طیبه الهی است، نظام قضایی کشور و فلسفه سیاسی آن است. نحوه چینش قوا در جمهوری اسلامی چینشی خاص است. در هیچ کجای دنیا رابطه قوه‌قضائیه با قوه‌ مقننه و مجریه اینگونه نیست که این به اصل جمهوری اسلامی و ولایت فقیه برمی‌گردد که کیفیت ارتباط قوا را به نحو خاصی دیده است.

رئیس دستگاه قضا با بیان اینکه در ایران قوه‌ قضائیه مستقل از مجریه و مقننه است، گفت: به تصریح اصول قانون اساسی، قوه‌قضائیه در جمهوری اسلامی استقلال دارد و اصل ۵۷ قانون اساسی تصریح می‌کند که قوای حاکم بر جمهوری اسلامی از هم مستقل هستند. این استقلال در هیچ نظامی در دنیا وجود ندارد و با افتخار می‌گویم این قوه نه تحت سیطره دولت است و نه تحت سیطره قوه‌ مقننه.

وی اضافه کرد: همه قوا در جمهوری اسلامی در کنار هم و زیر نظر ولی فقیه کار می‌کنند. گاهی گفته می‌شود قوه‌ مجریه یعنی رئیس‌جمهور مسئول اجرای قانون اساسی در همه امور است البته ابهامی در این اصل قانون اساسی وجود دارد که می‌گوید رئیس‌جمهور پس از رهبری عالی‌ترین مقام نظام است و مسئولیت اجرای قانون اساسی را بر عهده دارد.

اجرای قانون همه جا با رئیس جمهور نیست
رئیس قوه‌ قضائیه ادامه داد: علی‌القاعده و به ظاهر باید قبول کنیم که این اصل به تمام بندهای قانون و اصول قانون اساسی برمی‌گردد، اما توجه به استقلال قوه‌قضائیه در قانون اساسی و نظارت استصوابی شورای نگهبان و استقلال مجمع تشخیص مصلحت نظام نشان می‌دهد که معنایش این نیست که در همه جا اجرای قانون اساسی با دولت است.

آملی لاریجانی ادامه داد: در این اصل نیامده نظارت و این حرف نادرستی است، بلکه به اجرا اشاره شده و معنا ندارد که اجرا در همه جا به عهده رئیس‌جمهور باشد. نمی‌شود اجرای اصل استقلال قوه‌قضائیه بر عهده رئیس‌جمهور باشد و به نحوی باید این ابهام در این جمله برطرف شود. مسئله استقلال قوه قضائیه مسلم است و اصل ۵۷ قانون اساسی نظارت را به رهبری داده نه به رئیس‌جمهور یا شخص دیگری.

وی تاکید کرد: استقلال قوه‌ قضائیه نیاز به پایمردی و مجاهدت دارد و همه قضات و کارکنان در رده‌های مختلف قوه باید کمک کنند تا استقلال و اقتدار قوه‌قضائیه حفظ شود. شاید در هیچ کجای دنیا قوه‌قضائیه این مقدار استقلال و اختیار قانونی نداشته باشد و دستگاه قضایی کشور از جهت سعه اختیارات بی‌نظیر است.

آملی لاریجانی افزود: به نسبت استقلال قوه قضائیه، توقع مردم هم از قوه بالا است. برای اینکه ملجاء مردم باشیم، باید اعتماد مردم را جلب کنیم و این کار فقط در پناه سلامت قوه محقق می‌شود. اگر عدم سلامت در جای جای قوه دیده شود و مردم سلب اعتماد کنند و نتوانند به خواست خود دست یابند، این ضرری بزرگ است. توقع داریم همه با مجاهدت و ریاضت این اهداف بلند را در حیطه قوه‌قضائیه محقق کنند و مأمن واقعی احقاق حقوق مردم باشند.

رئیس قوه‌ قضائیه ادامه داد: امروز با نگاهی به گذشته می‌بینیم که قوه‌قضائیه مسیری تکاملی را طی کرده است. در سال‌های اخیر نیز تلاش زیادی شد در جهت رسیدن به اهداف بلند قوه‌قضائیه. گمان نرود کسانی که صاحب قدرت و ثروتند، می‌توانند در قوه‌قضائیه نفوذ کنند. دیده شد که افراد صاحب قدرت و ثروت هم به محکمه کشیده می‌شوند و ملاحظه قوه فقط رسیدگی به امور بر اساس ضوابط قضایی است.

دستگاه دولتی بر اساس ضوابط غیرقانونی به حقوق شهروندان اجحاف می‌کند
وی با اشاره به اجحافاتی که دستگاه‌های دولتی یا عمومی نسبت به مردم دارند، گفت: دیوان عدالت اداری در قانون دیده شده و تخلف در این زمینه در دولت بسیار رخ می‌دهد. دستگاه دولتی بر اساس ضوابط غیرقانونی و آیین‌نامه‌ها به حقوق شهروندان اجحاف می‌کند. در همه جای دنیا دستگاه‌های اجرایی به برخی مراجعین ظلم می‌کنند؛ لذا دیوان عدالت اداری نقشی اساسی در احقاق حقوق شهروندان و استقرار عدالت دارد.

برخی آیین‌نامه‌ها حتی در قوه‌قضائیه فاقد شفافیت و دارای ابهام و تعارض است
آملی لاریجانی با بیان اینکه قانونمداری دستگاه‌های دولتی به لحاظ دینی و شرعی و شأن جمهوری اسلامی مسئله مهمی است، تاکید کرد: برای اینکه پرونده‌های دیوان عدالت اداری انباشته نشود، دستگاه‌های اجرایی خودشان باید پیشقدم شوند. برای اجرای قانون و رسیدگی به شکایات مردمی، یکی از اقدامات ضروری بحث شفافیت قوانین است، زیرا یکی از منشاء‌های تعدی به شهروندان، عدم شفافیت قوانین است. همه قوا باید دست در دست هم بدهند برای شفافیت قوانین تا از سرریز پرونده‌ها به دیوان عدالت جلوگیری شود. برخی آیین‌نامه‌ها حتی در قوه‌قضائیه فاقد شفافیت و دارای ابهام و تعارض است. گاهی در دستگاه‌های دولتی آیین‌نامه‌هایی نوشته می‌شود که در واقع قانون است و باید توجه کرد در بحث تدوین آیین‌نامه‌ها و پیش از بررسی دیوان عدالت اداری، خود دستگاه‌ها آیین‌نامه دقیق و فنی بنویسند.

رئیس‌ قوه‌قضائیه افزود: دستگاه‌های اجرایی گاهی در مقابل احکام قطعی دیوان عدالت اداری مقاومت می‌کنند، در صورتی که دیوان یک وسیله و ابزار مهم برای پالایش دستگاه‌های دولتی است تا مدیران دولتی با گردن‌کلفتی کار خلاف قانون نکنند. یکی از اقدامات مهم، تعامل بین دیوان و دستگاه‌ها است. بخش‌های حقوقی دستگاه‌ها باید تقویت شود. این بخش‌ها گاهی انگیزه کافی برای دفاع ندارند و حتی وکیل آنها در جلسات رسیدگی حاضر نمی‌شود.

وی با اشاره به افتتاح دفاتر استانی دیوان عدالت اداری گفت: دفاتر استانی به خدمت‌رسانی به مردم کمک می‌کنند، اما از سویی ممکن است راه را برای دریافت شکایات بی‌وجه هم باز کنند. اما بر اساس قانون باید این دفاتر استانی را داشته باشیم. ۱۲۰ هزار پرونده وارده به دیوان عدالت و ۸۰ هزار پرونده در شعبه تجدیدنظر داریم که با توجه به تعداد کم قضات و فشار شدیدی به دیوان عدالت اداری وارد می‌کند.

منبع: فرادید
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۲۳:۰۳ - ۱۳۹۴/۱۱/۱۴
"این استقلال در هیچ نظامی در دنیا وجود ندارد و با افتخار می‌گویم این قوه نه تحت سیطره دولت است و نه تحت سیطره قوه‌ مقننه."
پس قوه مقننه هیچوفت نمیتواند افتخاری داشته باشد ولی ایا این افتخار در اخرت هم موجب فخر خواهد بود؟
ناشناس
United States of America
۲۲:۳۱ - ۱۳۹۴/۱۱/۱۴
قانون اساسی ایران پر از ابهامات است. ولی شما چرا به ابهامات مورد نظر خود صرفا اشاره میکنید؟
حسین
Iran (Islamic Republic of)
۲۱:۵۲ - ۱۳۹۴/۱۱/۱۴
پس لطفا ایشان به عنوان مسئول دستگاه قضا مسئولیت نابسامانی قضایی کشور را بپذیرند و از ملت شریف ایران بابت آن عذرخواهی نمایند. ایشان اغلب در سخنرانی ها در حوزه سیاست خارجی اظهارنظر می کنند که در آن حوزه مسئولیتی ندارند.
ک م
Iran (Islamic Republic of)
۱۹:۱۱ - ۱۳۹۴/۱۱/۱۴
اگربقول شما قوه قضاییه مستقل بود تا حالا احمدی نژاد بارها دادگاهی شده بود.

ایراد برخی مسئولین اینه که فقط شعارهایی میدن که اصلا با واقعیت یکی نیست
ناشناس
United States of America
۱۷:۳۳ - ۱۳۹۴/۱۱/۱۴
عجب
انتشار یافته: ۲۵
ناشناس
Finland
۱۳:۲۶ - ۱۳۹۴/۱۱/۱۴
"رئیس دستگاه قضا با بیان اینکه در ایران قوه‌ قضائیه مستقل از مجریه و مقننه است، گفت: به تصریح اصول قانون اساسی، قوه‌قضائیه در جمهوری اسلامی استقلال دارد و اصل ۵۷ قانون اساسی تصریح می‌کند که قوای حاکم بر جمهوری اسلامی از هم مستقل هستند. این استقلال در هیچ نظامی در دنیا وجود ندارد و با افتخار می‌گویم این قوه نه تحت سیطره دولت است و نه تحت سیطره قوه‌ مقننه"
احتمالا به همین دلیل آقای رحیمی 6 ، 7 سال پس از انجام جرم و پس از یک دوره 4 ساله معاون اولی و توسعه فساد محاکمه میشود . ولی بعضی ها بدون جرم ممنوع التصویر !!؟؟؟
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۲۷ - ۱۳۹۴/۱۱/۱۴
معني قوه مجريه چيه؟
ناشناس
Saudi Arabia
۱۳:۴۶ - ۱۳۹۴/۱۱/۱۴
اینکه میلیونها پرونده قضایی داریم هم از ویژگی های منحصر بفرد نظام قضایی ماست که همتایی ندارد.
ناشناس
Germany
۱۳:۵۵ - ۱۳۹۴/۱۱/۱۴
اگر اینجوزی که شما می گویید باشه پس چرا در دولت وزیر دادگستری داریم؟
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۵۸ - ۱۳۹۴/۱۱/۱۴
زمان محمود ابهام نداشت؟
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۰۴ - ۱۳۹۴/۱۱/۱۴
حاج آقای لاریجانی تکلیف مردم را روشن فرمایند 1-آیا نظام ایران جمهوری اسلامی است؟
2- ریاست جمهوری داریم؟
در غیر انصورت بفرمایید نخست وزیر است ولی ما می گوئیم رئیس جمهور!
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۴۵ - ۱۳۹۴/۱۱/۱۴
کلا نقش مردم رو میخوان حذف کنن.
رضا
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۴۶ - ۱۳۹۴/۱۱/۱۴
عجب اصل 113 ابهام دارد

چون در مورد اختیارات ریس جمهور است تنها ریس قوه ای که مستقیما توسط مردم انتخاب میشود
موافق توافق
United States of America
۱۴:۵۲ - ۱۳۹۴/۱۱/۱۴
خجالت نكشيد همين را هم از رئيس جمهور بگيريد وتقديم شوراى نگهبان كنيدتا مر قانون را اجرا كند!!!تازه اينهم فقط روى كاغذ است . بخواهيم بررسى كنيم قانون اساسى ما ايراد وابهام فت وفراوان داردوگرنه حالا وضعمان اينگونه نبودببم جان!!!
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۵:۱۹ - ۱۳۹۴/۱۱/۱۴
اصلا ریس جمهور در این کشور اختیاری ندارد و لزومی هم ندارد که رییس جمهور داشته باشیم.
مرتضا
Iran (Islamic Republic of)
۱۵:۳۲ - ۱۳۹۴/۱۱/۱۴
به نظر من باید به مر قانون عمل کند و آقای لاریجانی هم بهتر است در برابر قانون کشور تسلیم باشد. این فرمایش مقام معظم رهبری هم می باشد. این که نمی شود که هر کس با قانون مخالف بود مطابق میلش آن را تفسیر کند.
ایشان هم اگر مخالفت یا نقدی دارد بهتر است به جای انتشار آن در رسانه ها از کانالهای قانونی اقدام کند.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۵:۴۲ - ۱۳۹۴/۱۱/۱۴
از دل یک اصل ناظر به نظارت شورای نگهبان هزاران مسئولیت بیرون کشیدید که پدر صاحب بچه را در آوردید اما یک اصل واضح و شفاف را بر نمی تابید!؟
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۵:۵۱ - ۱۳۹۴/۱۱/۱۴
هردم از اين باغ بري مي رسد
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۶:۲۶ - ۱۳۹۴/۱۱/۱۴
اي بابا !!!! عجب
رهگذر
Iran (Islamic Republic of)
۱۶:۴۶ - ۱۳۹۴/۱۱/۱۴
ايشان درست مي گويند كل قانون اساسي ايران پر از ابهام و تناقض است و خود نظارت شوراي نگهبان پر از ابهام است و اصلاً كلمه نظارت استصوابي در قانون اساسي ايران نيامده است و اين شوراي نگهبان است به لحاظ مفسر قانون اساسي بودن به غلط آن را به نظارت استصوابي تفسير كرده و ديگر نظارت ها را كشكي تصور نموده و مصادره به مطلوب به نفع خود صاحبان قدرت كرده است و حتي بنا به گفته آيت الله بيات در شرع مقدس اسلام فقط در دو مورد ( وصيت و وقف )نظارت استصوابي آمده است و در موارد ديگر نيامده است. پس قانون اساسي ايران نياز به بازنگري دارد. آن هم به فوريت
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۶:۴۶ - ۱۳۹۴/۱۱/۱۴
بله منه باشما موافقم بعضی از اصول قانون اساسی مشکل داره و این مشکل بایدبه صورت کاملا شفاف با همه پرسی حل بشه نه در مجلس و نه در تشخیص ونه شورای نگهبان فقط همه پرسی باید برای قانون اساسی تشکیل شه تا استکبار بفهمه که دوباره قانون اساسی جمهور اسلامی ایران با اصل ولایت فقیه رای میاره
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۶:۴۶ - ۱۳۹۴/۱۱/۱۴
جناب رئیس! بر خلاف نظر شما نظارت استصوابی شورای نگهبان در قانون اساسی وجود ندارد
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۷:۰۸ - ۱۳۹۴/۱۱/۱۴
آیا واقعا قوه قضائیه مستقل است؟
رضا
United States of America
۱۷:۱۲ - ۱۳۹۴/۱۱/۱۴
این حرف آقای لاریجانی که می فرمایند"معنا ندارد که اجرا در همه جا به عهده رئیس‌جمهور باشد. نمی‌شود اجرای اصل استقلال قوه‌قضائیه بر عهده رئیس‌جمهور باشد و به نحوی باید این ابهام در این جمله برطرف شود. مسئله استقلال قوه قضائیه مسلم است و اصل ۵۷ قانون اساسی نظارت را به رهبری داده نه به رئیس‌جمهور یا شخص دیگری." مثل اینست که گفته شود رسیدگی به تخلفات کارکنان دولت(قوه مجریه) توسط قوه قضاییه استقلال قوه مجریه را زیر سوال می برد. در حالی که اصل 57 به این معنی است که هر قوه در حوضه مسیولیت و اختیارات خود مستقل می باشدواستقلال قوا به معنی عدم پاسخگویی انها در قبال اعمال خلاف قانون اساسی آنها نیست چنانچه خود رهبری نیز تابع قانون اساسیست.
شهروند
Iran (Islamic Republic of)
۱۷:۱۵ - ۱۳۹۴/۱۱/۱۴
با سلام و احترام
من اصلاً توصيف هايي نظير بي بديل ، مردم سالار ، مبتني بر حيات طيبه و ... را قبول ندارم. چرا كه اگر اين ويژگي ها را قبول كنيم پس اين همه انواع و اقسام اختلاس هاي چند هزار ميلياردي ، اين همه شكاف طبقاتي ، فقر ، اعتياد ، بيكاري ، فساد و غيره كه خروجي هاي اين سيستم است را چگونه باور كنم. لطفا منتشر كنيد و من را قانع فرماييد .
با تشكر از تمام هموطنان