bato-adv
کد خبر: ۱۸۳۰۰۷
صادق زیباکلام در گفتگو با فرارو تحلیل می‌کند

نقاط ضعف دولت روحانی

یک استاد دانشگاه معتقد است که مهمترین نقطه ضعف دولت حسن روحانی در سال گذشته، ضعف و عدم انسجام رسانه ای برای دفاع از عملکرد دولت در برابر موج حمله منتقدان دانست.
تاریخ انتشار: ۱۱:۴۳ - ۱۰ فروردين ۱۳۹۳
فرارو- یک استاد دانشگاه معتقد است که مهمترین نقطه ضعف دولت حسن روحانی در سال گذشته، ضعف و عدم انسجام رسانه ای برای دفاع از عملکرد دولت در برابر موج حمله منتقدان بوده است.

صادق زیباکلام ضمن بیان این مطلب در گفتگو با فرارو درباره نقاط ضعف دولت روحانی در سال گذشته گفت: اگر بخواهیم منصفانه عملکرد دولت روحانی را مورد نقد و بررسی قرار دهیم به واقع ضعف عمده ای در عملکرد دولت نخواهیم دید. البته این به معنای آن نیست که به طور مطلق نقاط ضعفی در عملکرد دولت در مواجه با مشکلات بروز پیدا نکرد.

وی افزود: اگر بخواهیم منصفانه درباره نقاط ضعف دولت اظهار نظر کنیم باید شرایطی را که دولت در آن تشکیل شد و همچنین دولت تحویل آقای روحانی شد و از آن مهمتر باید شرایطی که دولت روحانی در آن، به اداره امور مشغول است مورد بررسی قرار دهیم.

این استاد دانشگاه ادامه داد: اگر چه آقای روحانی، رییس جمهور منتخب و دولت او دولت قانونی است اما برای اداره کشور همین رییس جمهور منتخب و دولت او با محدودیت هایی مواجه است.

وی با بیان اینکه برای اثبات این مدعا می توان سفر خانم کاترین اشتون مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا به کشورمان را مورد بررسی قرار دهیم گفت: در اواخر سال 1392 خاتم کاترین اشتون مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا به تهران آمدند سفری که بر هیچ کس پوشیده نیست که تا چه اندازه از نظر دیپلماتیک برای ایران حائز اهمیت بود.

زیباکلام افزود: ایشان در جریان این سفر علاوه بر مقامات ایرانی با برخی از شهروندان زن ایرانی ملاقات کرد. از جمله مادر ستار بهشتی و شماری از فعالان حقوق زنان. با این حال نهادهایی قدرتی که مقابل آقای روحانی قرار دارند به جای آنکه اهمیت این سفر را به لحاظ دیپلماتیک مورد توجه و تاکید قرار دهند این دیدارها را برجسته کرده و به آن حمله کردند به طوری که حاشیه این سفر به متن تبدیل شد.

وی ادامه داد: این مثال ساده ای است که نشان می دهد شرایطی که آقای روحانی در آن قرار دارد چه شرایطی است.

وی با بیان اینکه در چنین شرایطی از دولت روحانی نمی توان انتظارات آرمانی داشت چون می دانیم به شدت در برابر او صف آرایی کرده اند و به هیچ وجه حاضر نیستند که عملکرد دولت همراه با موفقیت باشد گفت: مثال دیگری بزنم تا شرایطی که دولت در آن قرار دارد بهتر تبیین شود. در پایان سال، مشکلات فرهنگ به عنوان یک دغدغه برای مسوولان ما مطرح شد. پس از آن انگشت اتهام نهادهای قدرت وزارت ارشاد دولت روحانی و وزیر مربوطه آقای علی جنتی را نشانه گرفت که اگر وضع فرهنگ چنین است و چنان است مسببش دولت و شخص وزیر فرهنگ است.

این استاد دانشگاه افزود: در حالی که اگر دقیق و منصفانه بررسی شود، متولی فرهنگ در کشور ما تنها وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نیست و در میان ده ها بنیاد، نهاد و ارگانی که به نوعی متولی فرهنگ در کشور فعالیت می کنند تنها این وزارت فرهنگ است که زیر نظر دولت قرار دارد.

زیباکلام تصریح کرد: حملاتی که به دولت روحانی شده و می شود به هیچ وجه به دولت احمدی نژاد نمی شد و تا سال آخر دولت دهم، رییس جمهور وقت هیچ نگرانی از بابت انتقادات نداشت چرا که همین جریاناتی که امروز در قامت منتقد به دولت حمله می کنند در دولت احمدی نژاد در قامت مدافع به منتقدان حمله می کردند.

وی با بیان اینکه البته در این باب تنها مقصر منتقدان و نهادهای قدرت نیستند گفت: در این رابطه دولت هم مقصر است و معتنقدم که ضعف عمده و قابل توجه دولت روحانی هم از این منظر است جایی که دولت بلد نیست از خود دفاع کند.

این کارشناس مسائل سیاسی با بیان اینکه نمونه از عجز دولت روحانی در دفاع از خود را در موضوع توافق ژنو شاهد بودیم گفت: از زمان توافق تاریخی ایران و گروه 1+5 در ژنو تحت عنوان برنامه اقدام مشترک که گام مهمی در مسیر عادی شدن پرونده هسته ای ایران محسوب می شد شاهد حمله و انتتقادات همه جانبه تندروها به خصوص تندروهای وابسته به جبهه پایداری بودیم.

وی افزود: ما در در آن دوران در حیرت بودم که چرا دولت در دفاع از خود تا این اندازه عاجز و ناتوان است. در یک دوره ای که دولت زیر حملات سنگین منتقدان تمام قد گارد دفاع گرفته بود و سکوت پیشه کرده بود. پس از آن هم دولت به جای آنکه بخواهد مستند و مستدل از توافق ژنو دفاع کند منتقدان را بی سواد خواند. این در حالی است که انتقاد حق آنها بود شنیدن پاسخ قاطع هم حقشان بود که متاسفانه دریافت نکردند.

این استاد دانشگاه ادامه داد: این ضعف دولت بود که با وجود آنکه زمینه های بسیاری داشت نتواست از خود دفاع کند. دولت روحانی حتی اگر توان دفاع از توافق ژنو را نداشت کافی بود تنها به مقایسه تاثیر سیاست های پیش گرفت شده دولت با دولت پیشین بپردازد. کافی بود این واقعیت را به رخ منتقدان بکشاند که شما که علم مخالفت با توافق ژنو را بلند کرده اید آیا توان دفاع از سیاست هسته ای دولت های نهم و دهم را دارید؟ سیاست های که هزینه ها سنگینی را به مردم، کشور و نظام جمهوری اسلامی ایران تحمیل کرد.

وی با بیان اینکه لازم است پاسخ انتقاد را با انتقاد داد و به جای دفاع حمله کرد گفت: روحانی باید در برخی مواقع با توپ پر بدون ترس از و نگرانی از تبعات احتمالی به انتقادات پاسخ قاطع می داد و تیم منسجم رسانه ای واقعیت را بیش از پیش با مردم در میان می گذاشت.

زیباکلام افزود: روحانی باید بداند تنها راه ارتباطی با مردم قرار نیست رسانه ای باشد که متعلق به همه مردم نیست و در اکنون در خدمت سیاست های گروه هایی است که 4 میلیون رای بیشتر در کشور ندارند. دولت روحانی باید راه های ارتباطی خود با مردم را با واقعیت های موجود گسترش دهد.

این استاد دانشگاه با بیان اینکه نقاط قوت دولت روحانی هم برای اهل رسانه و سیاست پوشیده نیست گفت: برای آنکه این نقاط قوت برای همه مردم آشکار شود کافی است در سال جدید دولت روحانی با رفع ضعف رسانه ای خود زمینه شناخت واقعیت کشور با امکان مقایسه نسبت به 8 سال دولت تحت حاکمیت یک دست اصولگریان را فراهم کند.


نا شناس
Iran, Islamic Republic of
۰۹:۴۰ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۷
لطفاً مثل دولت محمود خان در توجیه اشتباهات و برنامه های هزینه بر و بی نتیجه که مملکت را صد سال به عقب برد از ارزشها و خون شهدا مایه نذارید
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۵:۵۵ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۱
جواب انتقاد رو وقتی میدن که گوشی برای شنیدن وجود داشته باشه
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۵:۴۱ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۱
اقا ولش كنيد اين بحثهارو كه هيچ وقت تمومي نداره. برف رو داشته باشيد تو 11 فروردين!!!!!!!! خيلي هيجانيه و تعجب اور!!!!
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۲:۰۸ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۱
واقعا با این سیاست سکوت دولت روحانی خدا عاقبت اصلاحات را به خیر کنه
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۰۹:۴۳ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۱
تنها امید اجرای فاز دوم هدفمندی است تا به طور کامل باطن این دولت را ظاهر کند و مردم با چشم خود ببینند و با پوست و گوشت احساس کنند که در چه دامی افتاده اند.
حسن هم نام روحانی
Iran, Islamic Republic of
۱۲:۰۳ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۱
انشالله که امیدتان نا امید می شود. در قضیه بودجه می خواستید به دولت ضربه بزنید که با هوشیاری تیم اقتصادی دولت شکست خوردید به یاری خدا مرحله دوم هدفمندی هم با همیاری مردم و دولت به مرحله اجرا می رسد و بهانه از دست امثال شما خارج می شود.
مجله خواندنی ها
انتشار یافته: ۸۳
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۱:۵۹ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۰
آقای زیبا کلام ،مثل همیشه مطالب درستی را بیان کرده اند.
رسواگر فتنه
Iran, Islamic Republic of
۱۲:۱۳ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۰
ها ها

بازم طرفدار و هوادار کم آوردن و دست به دامن آقایون شدند .

چرا سایت وزین و عزیز فرارو الکی سانسور میکنه ؟
رسواگر فتنه
United States
۱۳:۰۵ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۰
افتضاحی دیگر برای رییس دولت اصلاحات / مردم اردکان از سید محمد خاتمی استقبال نکردند
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۳:۲۱ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۰
این حسن دولت است . گذشت آن زمانی که مردم نفهمند.مردم آقای روحانی را دوست دارند.
حسن هم نام روحانی
Iran, Islamic Republic of
۱۳:۵۷ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۰
آقای رسواگر فتنه حقیقتا طرفداران روحانی هیچ وقت کم نمی آورد از دولت سر شما اصولگرایان روحانی اگر 50 درصد کارنامه فعلی اش را هم داشت باز هم از احمدی نژاد سر بود.
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۰۶:۰۱ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۱
من هم موافقم ایشون به جای اینکه منتقدان رو کم سواد معرفی کنه باید توافق ژنو که در اون هیچ سوختی از کشور خارج نشد رو با توافقی که در دولت پیشین با ترکیه و برزیل بسته شد که تمام سوخت 20 درصد از ایران خارج و به کشور ثالثی از جمله روسیه برده بشه مقایسه میشد کافی بود. دیگر مقایسه که بماند. البته لازم به ذکره که این توافق به مرحله ی عملیاتی نرسید و الحمدلله امریکا باهاش مخالفت کرد ولی بالاخره دولت پیشین همچین توافقی رو پذیرفت!!!!!!!!!
البته همین سایت های حامی اعتدال هم هروقت ما این نظر رو گذاشتیم چاپ نکردن حالا از دولت که دیگه انتظاری نیست
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۰۹:۳۰ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۷
ای کاش فرارو به جراتی دست یابد که نظرات غیر قابل انتشار فقط فحاشی و الفاظ رکیک شود نه نقد به یک شخص خاص
میرحسین از مشهد
Iran, Islamic Republic of
۱۲:۰۴ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۰
انصافا راس میگه
این وارد ترین انتقاد به دولته
مثلا یک شایعه درست کرده بودن ۲۴ ساعت بعدش سایت های دولتی واکنش نشون دادن
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۳:۲۶ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۰
دکتر سوختم از این نظرت !که:«تا سال آخر دولت دهم، رییس جمهور وقت هیچ نگرانی از بابت انتقادات نداشت.»بسوزید که سوختم ...
انتقاد از زیباکلام
Iran, Islamic Republic of
۱۲:۰۴ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۰
این استنادی که میکنی میگی رای نمانده ها 5 در صد تهرانه و یا جلیلی 4 میلیون رای داره همگی آمار وزرات کشور که احمدی نژاد هم 25 ملیون رای آورد؟ یا در سال 84 با 18 میلیون هاشمی رو شکست داد
یادتون نرفته که خاتمی 20 میلیون رای آورد ولی معین 4 میلیون رای آورد
یا یادت رفته لیست حامیان خاتمی در تهران فقط یک نفر تونست رای بیاره؟و...
من و خیلی از دوستان و خانواده شهدا و.. که خودمون رو اصولگرا دو آتیشه می دونیم و منتقد جبهه پایداری بودیم به دگتر قالیباف و ولایتی رای دادیم حتی حساب کنید محمود کریمی حامی دکتر رضایی بود
زیباکلام ذچار یک توهم شدی فکر میکنی رای اصولگرایان چهار میلیون و مرتب تکرار میکنی این تعادا رای ه جبهه پایداریه
در ضمن فراموش اصولگرایانی چون مطهری و ناطق و ... حامی روحانی بودند.
بهزاد
United Kingdom
۰۳:۳۳ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۱
مثل اینکه بدجوری سوختی منتقد! لطفا از طرف خانواده شهدا صحبت نکن. اونایی که جونشون رو دادن واسه وطن و خانواده های بزرگوارشون برای ابراز نظر به امثال شما نیاز ندارند.
نازنین
Iran, Islamic Republic of
۱۲:۰۶ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۰
مهمترین ضعف دولت اجرای فاز دوم هدفمندی خواهد بود در ضمن آقای زیبا کلام باید بدونند که جواب انتقاد رو به کسی میدن که طرف واقعا دلسوز و مسئولیت پذیر باشه و دغدغه آن مسئله رو داشته باشه که حل بشه نه به کسی که سالهاست از این تحریمها داره کاسبی میکنه و منافعش رو چون در خطر میبینه همه چیز رو به باد انتقاد میگیره خب معلومه که هر طور بخوای قانعش کنی خودش رو به اون راه میزنه چون ملاک براش جیبه خودشه نه مملکت متاسفانه بعضی ها منافع حزبی و شخصی رو در نظر میگیرن تا سرزمین رو
میرحسین از مشهد
Iran, Islamic Republic of
۱۲:۲۰ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۰
مرحله دوم هدفمندی اجبارا باید انجام بشه
نمیشه کاری که ناقص مونده ولش کرد
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۳:۲۴ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۰
تكليف قوه مجريه اجراي مصوبات قوه مقننه‌است و سازمان بازرسي ناظر بر اين اجراست.
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۳:۲۷ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۰
نظر اول درستر بنظر میاد راه غلطو از هر جا برگردی درستتره
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۲:۲۷ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۰
آقای زیباکلام چرا به روزنامه ایران که ارگان دولته اشاره نمیکنند؟باید روزنامه ایران تابوشکنی کند و تحلیل و گزارش درمورد دولت را جایگزین خبرهای سوخته روز گذشته کند.خود جناب زیباکلام،یکی از تحلیلگران روزنامه ایران شوند.
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۲:۳۲ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۰
ی باید بداند تنها راه ارتباطی با مردم قرار نیست رسانه ای باشد که متعلق به همه مردم نیست و در اکنون در خدمت سیاست های گروه هایی است که 4 میلیون رای بیشتر در کشور ندارند
رسواگر فتنه
Iran, Islamic Republic of
۱۲:۴۹ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۰
اشتباه نشه 49 درصد .
ناشناس
United States
۱۳:۴۴ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۰
رسواگر فتنه شما که خلیفه خدایی روی زمین! دیگه به درصد چی کار داری؟ وقتی حرف شما و دوستات حرف خداست، دیگه به درصد نباید فکر کتی که
حسن هم نام روحانی
Iran, Islamic Republic of
۱۴:۰۴ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۰
آقای رسواگر در پررویی شما ها همین بس که آرای 3 کاندیدای دیگر را هم با خودتان جمع می بندید . این افراد اگر با شما هم عقیده بودند که به همان آقای جلیلی رای می دادند . چه بخواهید چه نخواهید کل توانتان همان 4 میلیون نفر است چون ممکن نیست کسی طرفدار جلیلی باشد و در انتخابات شرکت نکرده باشد . آقای جلیلی تنها کسی بود که از ولایت فقیه در تبلیغاتش خرج کرد و نتیجه اش را هم دید.البته خجالت نکش می توانی 15 میلیونی که رای ندادند را هم با خودتان جمع بزنید.
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۴:۴۸ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۰
این بنده خدا رسواگر فتنه بنظر میاد کمبود داره و با این نظرات عکسش دایم جلب نظر میکنه.
کمی بهش توجه کنیم تا سلامتی اش را پیدا کنه انشا ا...
بهمن
Iran, Islamic Republic of
۱۸:۳۲ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۰
آقای رسواگر 49 درصد کسانی که رای دادن بله.اما تعداد کسانی که رای ندادن و کسانی که به آقای روحانی رای دادن رو با مجموع آرای دوستای رسوات مقایسه کن پی به پایگاه و داشته هات می بری.
روحانی 18میلیون
رای نمیدم 14 میلیون
رسوا و دوستاش 4 میلیون
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۲۳:۴۴ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۰
نه رسوا جان اشتباه میکنی ، از جمعیت 52 میلیونی واجد شرایط رای دادن شما ها فقط 4 میلیون رای داشتید که اگر یک حساب سر انگشتی کنید میبینید میشه 7 درصد ، جالبه که شما 7 درصد حقتون رو از اون ( 18 میلیون رای روحانی و 16 میلیون نفری که رای ندادن ) که در مجموع میشه 65 درصد بیشتر میدونید
فرارو به خاطر نوشتن 16 میلیون کامنتمو حذف نکن ، این عددی هست که وزارت کشور اعلام کرده چرا هر وقت این عدد رو مینویسم کامنت رو چاپ نمیکنی
بهزاد
United Kingdom
۰۳:۳۷ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۱
آخه فتنه گر رسوا تو که همش میگی فرارو پاتوق به قول تو اصلاحطلبانه پس چرا واسه اینکه خبری بدون نظرت نمونه میای کامنت میذاری و وقتت رو صرف رسانه های اصلاح طلب! میکنی هان ؟
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۳:۳۷ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۱
دم حسن آقاي هم نام رئيس جمهور، گرم كه حسابي حرف دل ما را زدي .
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۲:۵۲ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۰
آقای زیبا کلام
اشتباه نکنید اینها همه مثل همند
احمدی نژاد و روحانی نداره
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۲:۵۷ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۰
آقاي زيبا كلام جواب انتقادي كه ازروي كينه ودشمني باشد نمي دهند .آقاي روحاني بهترين راه راانتخاب كرده كه به اين افرادافراطي پاسخ نمي دهند.
بهنود از ایذه
Iran, Islamic Republic of
۱۳:۱۷ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۰
روحانی با این حرفا بازم دوست داریم
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۳:۱۷ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۰
هواداران دولت بااستفاده ازشبکه های مجازی،اینترنت وSMSاطلاع رسانی کنند.صداوسیماقابل اعتمادنیست.
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۳:۱۹ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۰
نمیدونم چرا هیچکس جز زیباکلام جرأت زدن این حرفها رو نداره؟

درود بر شما استاد گرامی!
اوباشی که در ۸ سال گذشته کشور را شخم زده اند حاضر نیستند پولهای باد آورده خود را از دست داده و دست خود را از جیب مردم دربیاورند. با حرف هموطنی که گفته بودند که نباید به اینها پاسخ داد نیز موافقم چون این گروه دل در گرو قدرت گروه خویش دارند و دلسوز کشور نیستند که حالا بخواهند جواب بشنوند و پاسخ به آنها تنها به جدلی لفظی و کشدار تبدیل میشود.
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۳:۲۰ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۰
درود بر استاد زیبا کلام
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۳:۲۰ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۰
آقای رسواگر فتنه :

به موارد زیر توجه کنید و اگر پاسخی هست بگویید می خواهم با افکار شما بیشتر آشنا شوم ؟

1. چرا دولت در دفاع از خود تا این اندازه عاجز و ناتوان است این در حالی است که در دور قبل رییس جمهور محبوب هرکاری دلش واست کرد و مجلس هم کاری نتوانست بکند

2. روحانی باید در برخی مواقع با توپ پر بدون ترس از و نگرانی از تبعات احتمالی به انتقادات پاسخ قاطع می داد آیا امثال مثل شما تحمل شنیدن انتقادات را دارید ؟

3. حمله و انتتقادات همه جانبه تندروها به خصوص تندروهای وابسته به جبهه پایداری ریشه در کجا دارد ؟ دلایل مخالفت چیست آیا مطابق با خواست اکثریت مردم است یا اقلیتی که شما اکثریت می خوانید ؟
رسواگر فتنه
Iran, Islamic Republic of
۱۳:۴۸ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۰
بدون شک ریشه انتقادات نگرانی برای منافع ملی است نه انتقام گیری .

اشتباه دولت اینه که مشکلات خود را با مردم مطرح نمیکند و ضعف ارتباط با مردم واقعا به چشم میاد .من قضاوت نمیکنم اما به نظرم روحانی در پیگیری مطالبات عمومی کوتاهی میکند .

ما هر نوع انتقادی رو میپذیریم اما اتهام و توهین رو هرگز .
حسن هم نام روحانی
France
۱۴:۱۴ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۰
رسواگر محترم احساس نگرانی در مورد منافع ملی که در بیانات شما موج می زند در زمان دولت قبل در کجا بود سوالات دوست عزیزمان را باید اینگونه ادامه بدهم
4- نظر شما در مورد دور زدن تحریمها و ظهور امثال بابک زنجانیها چیست ؟
5- چرا نفت که زمانی اهرم قدرت کشور در معادلات بین المللی بود در زمان دولت دهم اسباب فلاکت مردم شد.؟
6-نظر شما در مورد 11 روز خانه نشینی رئیس جمهور دولت دهم چیست؟
7- نظر شما در مورد تمنای حقارت بار احمدی نژاد در برقراری رابطه با مصر و اهانتهای بیشمار مصریها به دولت ومردم ایران چیست؟
8- نظر شما در خصوص بیانات رئیس جمهور دولت دهم در سازمان ملل در خصوص آمادگی برای مذاکره با دولت آمریکا برای موضوع هسته ای که با بی توجهی طرف مقابل مواجه شد چیست؟
اگر ریشه انتقاداتتان انتقام گیری نیست چرا در خصوص مذاکرات ژنو که با نظارت تمام ارکان نظام انجام شد همچنان دست به سیاه نمایی می زنید. منتظر پاسختان هستم .
رسواگر فتنه
Iran, Islamic Republic of
۱۴:۳۳ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۰
پاسخی برای حسن گرامی .
شما اگر زمان توافق نامه ژنو در فرارو بودید حتما میدید که من شخصا ازش حمایت کامل کردم و هنوزم آن را قابل دفاع میدانم حالا اینکه چرا دیگران انتقاد میکنند میتونید از خودشون بپرسید اماوقتی من باهاشون صحبت میکنم ریشه این انتقادها جهل است که واقعیت را نمیدانند و این هم از اشکالات دولت در اطلاع رسانی کافی و لازم میباشد .

در مورد موارد دولت سابق هم باید بگم که از کار کار ناپسند دفاع نمیکنم اما نمیشود همه تقصیرهارو گردن اون ها انداخت و هرکی حرف میزنه بگید قبلا کجا بودی ؟؟

انتقاد حق همه است حالا اگر این حق از شما تضییع شده خودتون مقصرید .

امیدوارم پاسخ بنده کافی بوده باشد .

با تشکر
کیمیا
Iran, Islamic Republic of
۱۵:۲۵ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۰
حسن هم نام روحانی
نظر شما درباره به آشوب کشیدن مملکت به بهانه(درست یا غلط)تقلب چیست؟
فکر نمی کنی افراطیون اصلاح طلب سهم بالایی در قدرت گرفتن احمدی نژاد و بسته شدن فضای انتقاد داشتند؟
حسن هم نام روحانی
Iran, Islamic Republic of
۲۰:۱۹ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۰
آقا یا خانم کیمیا نمی دانم سوالات من کجایش به مصائب سال 88 ربط داشت اما پاسخ من پاسخ آقای روحانیست که گفتند در سال 88 افراط و تفریط مشکلات کشور را تشدید کرد عده ای به بهانه تقلب اردو کشی خیابانی راه انداختند و عده ای دیگر مسائل کهریزک را . هم معترضان انتخابات مورد سوء استفاده عده ای فرصت طلب قرار گرفتند و هم نظام جمهوری اسلامی بابت عملکرد نادرست تعدادی از مسئولین همچون مرتضوی و ..... بهای سنگینی پرداخت.
میرحسین از مشهد
Iran, Islamic Republic of
۰۸:۰۶ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۱
فرا خواهشا منتشر کن
رسوا دروغ میگه. من به همراه بسیاری از دوستان مثل سهراب سهیلا کوکب و . . . شب های توافق ژنو تا صبح با هم بودیم تو فرارو ولی تنها کسی که ساز مخالف میزد همین رسوا بود که ملت زیر کامنت هاش بهش میگفتن چرا تو با شادی ملت مخالفی و از این حرفا
جلو قاضی ملاق بازی؟ من خوب یادمه این اقا توافق ژنو رو ذلت بار میدونست و عزا گرفته بود
کیمیا
Iran, Islamic Republic of
۰۹:۵۰ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۱
آقا یا خانم حسن،شما خودت ربطش رو گفتی.هرج و مرج بزرگترین دشمن آزادیه،میرحسین سلام،من همون کوکب هستم و یادمه که رسوا موافق اصل توافق بود،از تو پسر خوب بعیده این قدر عجولانه قضاوت کنی
رضا
Iran, Islamic Republic of
۱۳:۲۸ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۰
آقای زیباکلام خیلی تحلیلهایی داشتن که بعد اشتباه از آب در اومده
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۳:۲۸ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۰
ازجمله ضعف هاي ديگر دولت عدم تغيير اساسي درپست هاي مديريتي كشوري مي باشد متاسفانه به صورت غير مستقيم بر پيكره اين دولت دارند ضربه مي زنند...به اميد پيروزي وموفقيت دولت تدبير واميد
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۳:۴۰ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۰
با وجود اینکه همه افراد صاحب فکر و اندیشه و ... می دانند رسانه ملی درست عمل نمی کند پس چرا ساکت هستیند و حرف هیچ اقدامی عملی برای اصلاح رسانه انجام نمی دهند
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۳:۵۹ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۰
خوب سپاس از شما رسواگر فتنه که جواب دادید

ولی :

جواب سوال یک را ندیدم

در جواب سوال دو شما فرمودید انتقاد پذیر هستید ولی توهین و اتهام را نمی پذیرید ، می دانید که این جواب یعنی چه : یعنی هر چی خلاف منافع شماها باشد قابل توجیه کردن با این کلمه است که این یک فتنه و اتهام است و اساسا ما این طرفی ها با این طرز فکر شما مشکل داریم

و سوال سوم که بحث اکثریت و اقلیت باشد را که اصلا نگفتی
رسواگر فتنه
Iran, Islamic Republic of
۱۴:۳۹ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۰
نه خیر
ملاک توهین و اتهام کاملا واضحه و معمولا شرع و عرف میتواند معیار باشد که بفهمیم یک کلمه توهین هست یا نه ؟

اگر راجع به اکثریت و اقلیت بازم سوال دارید فقط میتونم بگم که رای اصول گرایی 49 درصد بوده پس خیلی هم اقلیت نیست اما در حالت کلی اسلام همیشه مظابق میل اکثریت نیست و در قرآن میخوانیم اکثرهم لا یعقلون



بیش از این حرفی ندارم .

فراروی عزیز این بار هم منت بذار و منتشر کن قول میدم از این به بعد بیشتر رعایت شمارو هم بکنم .
شاهرخ
Iran, Islamic Republic of
۱۶:۵۶ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۰
کدام 49 درصد آقا جان ..... چرا هرچه که در سبد روحانی نبوده را شما مصادره میکنید ... بخش قابل توجه ای از این 49 درصد تحریم کنندگان انتخابات بودند (28%) .... یکیش خود من .... بنده به عنوان مثال نقض حرف شما میگم که من جزء اون 49 درصد هستم ولی هیچ اشتراک فکری با شما ندارم !
میرحسین از مشهد
Iran, Islamic Republic of
۰۸:۰۸ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۱
وقتی میگیم اکثریت نسبت به اقلیت یعنی ۵۰ به ۱۰!
در ضمن اگه اون ۲۰ درصد ناامید هم رای میدادن میدیدی که رای واقعی ما چیه
کیمیا
Iran, Islamic Republic of
۱۰:۴۳ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۱
اصلاح طلبان عزیز شما هم آرای روحانی رو به نفع اصلاح طلبان مصادره نکنید.درسته که بخشی از اصلاحات به روحانی رای دادن ولی بخش دیگر آرای روحانی ارتباطی به اصلاح طلبی نداشت.متاسفانه این اعتماد به نفس کاذب اصلاحات تا به حال صدمات زیادی به این جریان وارد کرده،از انتخابات 84 بگیرید تا ماجرای 88 که اونها در محاسباتشون درباره میزان نفوذ در بین مردم به خطا رفتند
میرحسین از مشهد
Iran, Islamic Republic of
۱۱:۴۵ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۱
کیمیا!
ما معتقد نیستیم همه کسانی که به روحانی رای دادن اصلاحطلب بودن
ولی همه آن ها تحول خواه بودن که برجسته ترینشون اصلاح طلبان هستند
این اعتماد به نفس کاذب نیست دیدن واقعیته!
اون بخش دیگه ای از آرا که شما میگی ربطی به اصلاحات نداشت مربوط به کجاست؟!؟ کیا؟
رسواگر فتنه
Iran, Islamic Republic of
۱۲:۰۹ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۱
آقای میر حسین بنده افتخارم اینه که اصلاح جلب نیستم اما به دکتر روحانی هم رای دادم .
ناشناس
United States
۱۴:۳۳ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۰
اکثریت مردم خواهان مجازات محاربین سال 88 هستند و این بزرگترین ضعف قوه قضاییه است.
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۲:۰۶ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۱
از کی 4ملیون رای دهنده به جلیلی اکثریت شده اند؟
اصولگرا
Iran, Islamic Republic of
۱۴:۴۰ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۰
بابا دولت که تکون نخورده و کاری نکرده که ضعفش آشکار بشه .بعد هم دولت روحانی صحیح نیست.
کیهان
Iran, Islamic Republic of
۱۴:۴۲ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۰
یاد حاج محمود احمدی نژاد بخیر .
زهرا رحمت
Iran, Islamic Republic of
۱۴:۴۶ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۰
دقیقا همان اشتباهی که آقای هاشمی در مقابل منتقدانش انجام داد و اجازه داد بذر شایعه و دروغ چنان در جامعه علیه ایشان و خانوداه شان رشد کند که حتی دفاع از ایشان جرم محسوب گشت. در صورتیکه اگر در زمان خود به برخی شایعات و توهمات با همان امکانات رسانه ای محدود پاسخ داده می شد سیاه بازی های سیاسی علیه ایشان کمتر نتیجه می داد.بنظرم دکتر روحانی و تیمشان باید محکم و مستدل پاسخگوی اقدامات تاریخی و ماندگار خود در مقابل منتقدان باشند و به موج سواری قدرت پرستان اجازه مانور ندهند.
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۴:۵۰ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۰
این که گفتی ریشه مشکلات ما در جهل است خوب اومدی

واقعا فکر می کنی ما در جهلیم ؟

مرد مومن برو کتب تاریخی را مطالعه کن ببین خوارج با علی چیکار کنند و حضرت از جهل آنها بود که خون گریه می کرد خیلی جالب است که آنها فکر می کردند علی و طرفدارنشان در جهل هستند
رسواگر فتنه
Iran, Islamic Republic of
۱۶:۲۵ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۰
منظور من شما نبودی من منتقدین ژنو را گفتم .
ضمنا مردم خاورمیانه را نمیتوانیم جاهل ندانیم .
کیمیا
Iran, Islamic Republic of
۱۵:۱۷ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۰
دولت روحانی تنهاست و هیچ جریان اجتماعی پشتوانه دولت نیست.اعتدال نتونسته به عنوان یک نظریه و جریان اجتماعی جایگاه مناسبی پیداکنه.در واقع این دولت،دولت گذار از بحرانه و نه هیچ چیز دیگه
رسواگر فتنه
United States
۱۵:۲۹ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۰
شما باید بنده رو ببخشید من اونجا قصد تئهین نداشتم .
شما انسان خوش فکری هستید .
دعا کنید .
دانشجو
Iran, Islamic Republic of
۱۶:۱۶ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۰
مگر شما نماینده ی مردم هستید؟؟؟
پس مردم این وسط پشمک زعفرانی هستن دیگه؟؟
مطمئن باش افرادی که به ایشون رای دادن پشت ایشون بودن، هستن و خواهند بود!
میرحسین از مشهد
Iran, Islamic Republic of
۲۲:۳۸ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۰
مخالفم
دولت حمایت اکثریت رو داره
در ضمن اعتدال یک نظریه یا جریان نیست
یک منشه!
قرار نیست جریان سومی تشکیل بشه
دولت گذار از بحران یعنی همه چیز!!
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۵:۲۹ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۰
تعجب کردم از هموطنان عزیزی که با رای خود جماعت سرمایه دار و بازاری کاسب را بر سرنوشت خودشان حاکم کردند. حالا وقتی شلاق گرانی ها و بهره کشی ها خوردید از رای خود پشیمان می شوید. آن 18 میلیون خوش باور.
حسن هم نام روحانی
Iran, Islamic Republic of
۰۱:۲۹ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۱
آقای ناشناس اگر به این فکری که یک موج گرانی راه بیفته و ما از دولت ناامید بشیم باید بگویم خیلی توهم داری. 8 سال زندگی کردن زیر سایه دولتی که مدام دم از عدالت و مبارزه با فساد می زد چه نکته مثبتی داشت ؟ می توانی یک موردش را بگویی .ما (خودم را می گویم)با چشمان باز و منطق آقای روحانی را انتخاب کردیم و تا امروز هم بسیار از انتخابمان خشنود و راضی هستیم. آقای روحانی اگر هیچ حرکت مثبتی هم انجام ندهد همین که مملکت را از دست احمدی نژاد و تفکراتش نجات داد برای ما عزیز است.خوش باور هم شما شکست خوردگان انتخابات هستید که منتظر یک نقطه ضعف دولت نشسته اید و تا امروز هم هیچ ایرادی نتوانسته اید بگیرید و مدام وعده اوضاع نا به سامان آینده را می دهید.
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۷:۱۵ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۰
دولت باید تلویزیون جدید برای ارئه نظرش تشکیل بدهدوایجاد کند
سجاد
Iran, Islamic Republic of
۱۷:۵۵ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۰
درود بر دکتر شریعتی زمان
درویش
Iran, Islamic Republic of
۱۸:۴۹ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۰
به نظر می آید نه ابنکه دولت بلد نیست از خود دفاع کند بلکه نمخواهد توانی که بایستی در مدیریت کشور که در طی 8 سال به شدت صدمه دیده بکار گرفته شود،صرف نقد های که منبعث از کوتولگی سیاسی و کینه ها و حسادتهای منفعت طلبان است نماید.
جوادسکاکی
Iran, Islamic Republic of
۱۸:۵۰ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۰
مطلب تان عالی است اماآب درهاون کوبیدن است.
رسواگر فتنه
Iran, Islamic Republic of
۱۹:۵۵ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۰
انشاالله دولت در سال جدید نقاط ضعف خودشو با بکارگیری مسئولین دولت قبلی برطرف می کنه
حسن
Iran, Islamic Republic of
۲۰:۱۵ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۰
سیاست آقای روحانی سیاست سکوت و دوری از تنش و مباحثه و دفاع است و در شرایط فعلی سیاست خوبی نیست.قرار نیست دولت در برابر همه مسائل موضع بگیرد و حرف بزند.سکوت و آرامش و فرصت دادن فعلا مورد نیاز کشور است...
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۲۳:۳۳ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۰
بابا صلوات بفرستید
سید
Iran, Islamic Republic of
۲۳:۳۶ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۰
پاشنۀ آشیل این دولت با کارهایی که احمدی نژادکردگرهی ناگشودنی خورده!
بطوریکه شعارهای پوپولیستی کام بسیاری ازعوام الناس را بی شکر شیرین میکرد! ازپوپولیست بودن بیزارم اما قدری به زبان مردم عادی سخن گفتن هم لازم است.
پاشنۀ آشیل این دولت ناتوانی در سامان دادنِ تشکیلاتی برای دیدار مردم بامسئولین رده های میانی به بالای دولت ایت،که رسیدگی به مشکلات برخی ازمردم وجود این گونه تشکلات را ضروری میکند.
البته این بدین معنانیست که دولت بسان سلفِ قبلی هم پوولیست باشدهم توپولیست(دولتی سنگین و طویل و عریض که درامور کوچک و بزرگ،مربوط و نامربوط دخالت می کرد) اما عدم دسترسی ملت به مسئولین که یکی ازآفتهای دولت خاتمی و هاشمی بودگریبان این دولت را خواهد گرفت! مبادا غفلت ازاین نکته توسط اطرافیان رئیس جمهور باعث سرخوردگی مردم شده و4سال بعد نتیجه ای دور از انتظار ببارآوردکه احمدی نژاد در کمین است!
حسن هم نام روحانی
Iran, Islamic Republic of
۰۱:۳۲ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۱
انصافا به این می گویند یک انتقاد سالم و بدون غرض امیدوارم مسئولین دولت تدبیر و امید به این نکات توجه کنند. متشکرم از شما
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۰۸:۲۹ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۱
سید جان ، اصلا این سیستم که آدم برای حل مشکلات کوچک از قبیل حقوقی یا مالی خودش یا مثلا گرفتگی جوب آب کوچش بره مسئولین حکومت را ببینه اشتباهه ، ماها عادت کردیم همه چیزو با کدخدا منشی حل کنیم و برای حل کوچک ترین مشکل میریم پیش بالاترین مقامی که دستمون بهش می رسه . این باید اصلاح یشه ، احمدی نژاد از همین عادت بد ما مردم استفاده می کرد تا عوام فریبی کنه ، به جای رسیدگی به مشکلات کشور می رفت کوچه اسفالت می کرد ، آب حوض می کشید ...
مسعود
Iran, Islamic Republic of
۱۱:۳۸ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۱
من نمی دونم چه اصراری به ادامه راضی کردن عوام با این حرکت های عوام پسند هستیم !؟
چه دلیلی داره برای انجام یک کار کوچیک بعضا شخصی بلندپایه ترین مقام یک استان وزارتخانه و یا خود رییس جمهور درگیر بشن ؟
پس این همه دستگاه های دولتی و کارمند وظیفش چیه ؟
بنظر من استانداران و وزرا یه چند سالی باید کارشون این باشه که مجموعه شون کاراشونو به نحو احسنت انجام بدن و برای هر موضوع کوچیک و پیش پا افتاده ای استاندارو وزیر درگیر نشن..
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۰۰:۱۳ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۱
به اصطلاح مخالفان روز شماری می کنند برای اجرای فاز دوم هدفمندی ، آنها به دنبال یک نقطه ضعف می گردند تا روزی بیابند و آن را علم کنند چنین و چنان شآد کشور دکتر روحانی به هوش باشید
سیدمهدی
Iran, Islamic Republic of
۰۲:۰۷ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۱
(اگر بخواهیم منصفانه عملکرد دولت روحانی را مورد نقد و بررسی قرار دهیم به واقع ضعف عمده ای در عملکرد دولت نخواهیم دید.)
این جمله یعنی بقیه جمله ها رو لازم نبود بگین جناب زیبا کلام زیاد شما که نمی خواستین نقد کنین چرا ادامه دادین
asgar
Iran, Islamic Republic of
۰۸:۱۹ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۱
لطفا آريالای زیبا کلام بخواند
برادر بزرگوار بنده - مشکل دولت در دفاع از خود نیست ه اگر جوبی هم به منتقدان دهد کار خوب و اقدامات خوب خود جواب خوب است . مشکل دولت در خدمت بیشتربه مردم است مردمی که کمرشان زیر افکار و عقایدمالیخولیایی احمد نژادی خم شده است برادرم سود بانکی را کم کنند برادرم از بار گرانیکاسته شود تولید بالا برود مسئله این هاست.
مردم دولت مجادله ا نمی خواهند چیزی که در زمان اخمدی نژاد دیدیم صبح یک حرف می زدند عصر حرف و ایده دیگری را به عمل می گذاشتند.برادرم این صحبت ها که می گویید به درد بحث های دانشگاهی می خورد و درد مردم نیست. درمورد توافق نو هم اگر مرم و مقام محترم رهبری ببینند نتیجه خوب شده است. قطعا حمایت می کنند
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۰۸:۴۸ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۱
آقای زیبا کلام اشتباه می کنن ، اتفاقا بهترین راه مبارزه با پایداری ها سکوته . وقتی کسی ایراد بنی اسرائیلی می گیره نباید جوابشو داد . اتفاقا پایداری ها از خداشونه دولت باهاشون یکی به دو کنه تا کشور رو شلوغ کنن و اوضاع رو آشفته
مجله فرارو
پرطرفدارترین عناوین