داود محمدنیا در برنامه «زوم» فرارو:
آمریکا تا کنون پولی تحت عنوان «غرامت» نداده است/ مفهومی به نام «اعتماد» در عالم سیاست وجود ندارد/ رفع تحریمهای اولیه و ثانویه روی کاغذ ساده است
در قسمت جدید برنامه «زوم» فرارو، طی گفتگویی با سفیر پیشین ایران در آلبانی و از دیپلماتهای ارشد درگیر در مذاکرات برجام، به تحلیل ابعاد مختلف یادداشت تفاهم ایران - آمریکا و مسیرهای پیش رو پرداختیم.
فرارو - فرصت ۶۰ روزه ایران و آمریکا که در یادداشت تفاهم مشترک دو کشور برای رسیدن به توافق نهایی مشخص شده، با سرعت در حال گذر است. اولین دور جدید مذاکرات در سوئیس برگزار شد که خالی از تنش و حاشیه نبود. نشست چهارجانبه ایران، آمریکا، پاکستان و قطر بعد از یک نوبت در روز یکشنبه دیگر برگزار نشد چرا که دونالد ترامپ اقدام به تهدید ایران کرد و هیئت ایرانی نیز در نوبت بعدی گفتگوها حاضر نشد. ادامه گفتگوها از طریق میانجیهای پاکستانی و قطری ادامه پیدا کرد.
امضای یادداشت تفاهم توسط ترامپ و پزشکیان، نه پایان تنشها و بحرانهای پیشین بلکه آغاز راهی دشوار است که متغیرهای زیادی بر آن تاثیرگذار هستند. شرایط شکننده ارزیابی میشود و فعلاً روی کاغذ، نقشه راه پیش رو مشخص شده است. در قسمت دیگری از برنامه «زوم» فرارو، میزبان داود محمدنیا، سفیر پیشین ایران در آلبانی و از مذاکرهکنندگان ارشد گفتگوهای هستهای در دولت یازدهم شدیم تا ابعاد و زوایای مختلف این یادداشت تفاهم و مسیرهای پیش رو را بررسی کنیم. محمدنیا در دهه هشتاد به مدت ۶ سال دبیراول نمایندگی جمهوری اسلامی در مقر سازمان ملل در نیویورک و از جمله دیپلماتهایی بود که در مذاکرات محرمانه ایران و آمریکا در عمان در دوران وزارت خارجه علیاکبر صالحی، حضور داشتند.