ریشه اصلی بی ثباتی های منطقه هم به این جنگ ها برمی گردد که آمریکا، اعراب و ناتو مسبب آن هستند در حالی که ایران عامل هیچ یک از جنگ های منطقه در چند دهه گذشته نبوده و در جنگ علیه هیچ کشوری مشارکت نکرده است. این درحالی است که صدام به ایران تجاوز کرد و اعراب همسایه و همه قدرتهای جهانی از تجاوز صدام حمایت کردند تا ایران را تجزیه کنند. اما وقتی صدام به کویت حمله کرد، ایران در کنار کویت ایستاد و تجاوز صدام به کویت را محکوم کرد.