مشاور دولت روحانی توافق جدید ایران و آژانس بین المللی انرژی اتمی را مثبت ارزیابی کرده و آن را تدبیر رهبران دانست.
۳۱ مطلب
مشاور دولت روحانی توافق جدید ایران و آژانس بین المللی انرژی اتمی را مثبت ارزیابی کرده و آن را تدبیر رهبران دانست.
مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا توافق ایران و آژانس بینالمللی انرژی اتمی برای ازسرگیری بازرسیهای فنی را گامی سرنوشتساز برای دیپلماسی هستهای توصیف کرد.
لارنس نورمن، خبرنگار رسانه آمریکایی، گفته است که احساسی که از وین و گفتگوهای میان ایران و آژانس بینالمللی انرژی اتمی به من منتقل میشود، خوب نیست، به من گفته شده است.
سفیر و نماینده دائم جمهوری اسلامی ایران در آژانس بینالمللی انرژی اتمی از برگزاری دور سوم مذاکرات فنی بین ایران و آژانس طی روزهای جمعه و شنبه، ۱۴ و ۱۵ شهریور، در وین خبر داد و گفت: در این دور از مذاکرات، به تدوین شیوهنامه اجرای تعهدات پادمانی در وضعیت جدید متعاقب حملات غیرقانونی رژیم صهیونیستی و آمریکا به تأسیسات هستهای کشور و با عنایت به مصوبه مجلس در اینخصوص پرداخته شد.
یکی از سناریوها، مربوط به مواد هستهای است. ایران سه سطح اورانیوم ۳.۶۷، ۲۰ و ۶۰ درصد در اختیار دارد فاصله آخرین سطح آن با اورانیوم غنیشده نظامی، تنها چند اقدام فنی و تغییر چینش سانتریفیوژهاست. با گذشت هشت روز از حمله آمریکا به تاسیسات هستهای ایران، هیچ دادهای از سوی ایران درباره مواد هستهای به خصوص اورانیوم ۶۰ درصد منتشر نشده و فقط تهران از سرنوشت قطعی این مواد باخبر است.
با توجه به قطعیت تصویب قطعنامه ضدایرانی در شورای حکام، سوال این است که واکنش جمهوری اسلامی ایران در قبال این اقدام چه خواهد بود. ایران در آذر ۱۴۰۳، پس از صدور قطعنامه پیشنهادی تروئیکای اروپایی، گازدهی به سانتریفیوژهای پیشرفته را آغاز کرد و همزمان با افزایش فشار غرب، سرعت غنیسازی ۶۰ درصدی خود را بالاتر برد.
کشورهای غربی با صدور بیانیهای مشترک ضمن تکرار ادعاهای پادمانی و اتهامپراکنی علیه پیشرفتهای اتمی ایران در نشست فصلی شورای حکام آژانس بینالمللی انرژی اتمی، خواستار همکاری تهران با آژانس برای حلوفصل مسائل باقیمانده شدند. در مقابل ۹ کشور از جمله روسیه و چین با صدور بیانیهای از سطح همکاریهای ایران با آژانس حمایت کردند.
رافائل گروسی گفت: میزان ذخایر اورانیوم غنیشده ایران در سه ماه گذشته بیش از یک چهارم افزایش یافته است.
نخستوزیر رژیم صهیونیستی امروز در نشست هفتگی کابینهاش در واکنش به این گزارش با تکرار ادعاهایش علیه فعالیتهای هستهای ایران گفت: ایران به دروغگویی به آژانس بینالمللی انرژی اتمی ادامه میدهد. تسلیم شدن آژانس در برابر فشار ایران یک سابقه بد در عملکرد آن محسوب میشود.
در حالی که تلاشهای ایران و آژانس برای حلوفصل این اختلاف بارها به بنبست خورد، اما سفر اسفندماه رافائل گروسی، مدیرکل آژانس بینالمللی انرژی اتمی به تهران به نقشه راهی منتهی شد که دو طرف در سایه آن بر سر ابزار لازم برای حلوفصل این اختلافها تفاهم کردند. گروسی پس از بازگشت از این سفر اعلام کرد دوربینهای نظارتی آژانس در برخی تاسیسات هستهای جمهوری اسلامی که فعالیت آنها در واکنش به تشدید تحریمهای امریکا متوقف شده بود دوباره نصب خواهند شد.