دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر : ۰.۹ درصد معتادان ایران «زن» هستند/ کشت "خشخاش" ممنوع
دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر آمارهای جهانی مصرف مواد مخدر را تشریح کرد.
حسین ذوالفقاری، دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر، صبح امروز در نشست خبری با اصحاب رسانه با اشاره به اقدامات ستاد مبارزه با مواد مخدر در ایام جنگ، گفت: ۱۹۵۱ دستگاه خودرو طی ایام جنگ از طریق دبیرخانه ستاد در اختیار دستگاهها قرار گرفت. ۶۹ ساختمان در نوبتهای مختلف کشور در اختیار دستگاههای مسئول قرار گرفت و حتی در مواردی مراکز ماده ۱۶ نیز در اختیار قرار گرفت. همچنین نگران این بودیم یکی از مرکز ماده ۱۶ در دوره جنگ مورد حمله قرار گیرد که بلافاصله این افراد جابجا شدند و بعدازظهر همان روز، همین مرکز به طور کامل مورد هدف قرار گرفت البته خوشبختانه در این زمینه هیچگونه خسارت جانی نداشتیم. همچنین سمنهای حوزه مبارزه با مواد مخدر با همکاری ستاد این سمنها یکسری خدمات از جمله تهیه غذا به پلیس و تلاشگران ارائه دادند و یکسری لوازم تهیه و در اختیارشان قرار گرفت.
۶.۲ درصد ۱۵ تا ۶۵ سالههای جهان معتادان/ میانگین زنان معتاد در دنیا یک چهارم مردان است
به گزارش ایسنا، وی در ادامه با ارائه جدیدترین آمارهای حوزه مواد مخدر یادآور شد: براساس آخرین پیمایش سازمان ملل بین افراد ۱۵ تا ۶۵ سال، ۶.۲ درصد افراد در این رده سنی دارای اعتیادند که این همه واقعیت نیست. بیش از ۳۳۰ میلیون نفر در دنیا به طور قطع اعتیاد به مواد دارند.
به گفته ذوالفقاری، از نظر تعداد مصرف کنندگان قاره آمریکا ۱۰۵ میلیون نفر و قاره آسیا نیز ۱۰۵ میلیون نفر برآورد شده که بیشترین سهم را به خود اختصاص دادهاند. از نظر تفاوت جنسیتی میانگین زنان معتاد در دنیا یک چهارم مردان است که البته در ایران رقم به حدود ۰.۹ درصد میرسد.
کاهش روند کشفیات تریاک در کشور به یک سوم بدنبال تغییر وضعیت تولید موادمخدر
ذوالفقاری با بیان اینکه روند کشفیات در کشور ما در سالهای اخیر به دلیل تغییر وضعیت تولید موادمخدر به یک سوم کاهش پیدا کرده است، خاطرنشان کرد: سال گذشته ۱۲۰ تن تریاک کشفیات داشتیم در صورتی که در برخی سالها حدود ۷۰۰ تا ۸۰۰ تن کشفیات تریاک داشتیم.
به گفته وی، ۶۱ باب کارگاه تولید موادمخدر در سال گذشته در کشور منهدم شدند.
بازداشت ۵۰۰ هزار نفر از خردهفروشان و معتادان متجاهر
نماینده رئیسجمهور و دبیرکل ستاد مبارزه با موادمخدر با اشاره به بازداشت ۵۰۰ هزار نفر از توزیعکنندگان خرد موادمخدر شامل خردهفروشان و معتادان متجاهر طی سال گذشته خبر داد و گفت: در سال گذشته یک اقدام همهجانبه در دبیرخانه ستاد شروع شد تا وضعیت خود را بسنجیم، یعنی به بررسی نقاط قوت و ضعف و تجارب موفق دنیا در حوزه مقابله، درمان، تأمین نیازهای دارویی و ... پرداختیم.
کشت خشخاش ممنوع
دبیر کل ستاد مبارزه با مواد مخدر در ادامه به موضوع کمبودات دارویی و پیشگیری از کشت غیرمجاز پرداخت و ادامه داد: سال گذشته شاهد بودیم که برخی افراد براساس برداشت خود اعلام کردند که موضوع کشت خشخاش مجاز شده است، کشت مواد مخدر براساس ماده ۴۱ قانون مبارزه با مواد مخدر ممنوع است، به جز مواردی که مشخص شده است که امروز بحث شقایق الیفرای ایرانی یا شاهدانه را داریم که چنانچه وزارت بهداشت درخواست و ستاد موافقت کند وزارت جهاد کشاورزی میتواند این کار را انجام دهد. لذا هرگونه کشت مواد مخدر به طور کلی بدون مجوز ممنوع است و کشت خشخاش به صراحت قانون، ممنوع است.
ماجرای ایجاد کسری برای تامین داروهای مخدر پایه و کشت شقایق الیفرا
وی با اشاره به تهیه داروهای موردنیاز، ادامه داد: برای تأمین نیازهای دارویی کشور و درمانی معتادان طی سالهای گذشته عمدتا از محل کشفیات مواد مخدر این نیاز برآورده میشد اما چند اتفاق افتاد. ورود مواد مخدر به لحاظ تغییرات رخ داده به شدت کاهش یافت. از سوی دیگر نیز خلوص مواد پایین آمد و با کاهش مخدرهای مورد نیاز برای تامین دارو مواجه شدیم. در این راستا چند راهکار مورد بررسی قرار گرفت. اول بحث واردات مطرح شد و سقف تعیین شده حدود ۵۰ تن بود که مجوز آن مشکلی نداشت. بخشی نیز از محل کشفیات در اختیار قرار گرفت.
دبیر کل ستاد مبارزه با مواد مخدر با بیان اینکه چند راهکار مطرح شد، افزود: افراد بر این باور بودند که کشت خشخاش صورت گیرد که هم قانون اجازه نمیدهد و هم بحث نشت و توسعه اعتیاد را در پی داشته که در جلسات متعدد کارشناسی این موضوع منتفی اعلام شد. باتوجه به قانون و مسئله شقایق الیفرای ایرانی که قابل استحصال نیست و باتوجه به اینکه افراد نمیتوانند مستقیما از آن مخدر استحضال کنند بلکه باید در شرکتهای داروخانهای به صورت سیستمی مشتقات آن را به دست بیاورند، کشت شقایق عنوان شد چراکه یکی از خواصش این است که نشت و انتشار اعتیاد را در پی ندارد.
ذوالفقاری ادامه داد: همچنین خلوص شقایق الیفرا میتواند در کیفیت داروها تاثیر مثبت و آورده برای کشور داشته باشد. بنابراین کارشناسان و شرکتهای دارویی متفقالقول شدند و با وزارت بهداشت و وزارت جهاد کشاورزی جلسات متعددی برگزار و آیین نامه تهیه شد. اصل طرح به حضور ریاست جمهور تقدیم شده که توشیح آن این است که میتوان کار را شروع کرد البته براساس اجازه قانون، کار تحقیقاتی را از سال ۱۴۰۴ شروع کردیم. مسئله اصلی تامین بذر است که در مرحله استحصال است و اگر بذر مورد تایید اتفاق بیفتد کار تحول بزرگی در کشور رخ داده است.