فرارو | جزییات اولین مناظره انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰
bato-adv
کد خبر: ۴۹۱۰۸۲
حاشیه و متن مناظره اقتصادی کاندیداها

جزییات اولین مناظره انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰

اولین مناظره سیزدهمین دوره از انتخابات ریاست جمهوری، ابتدا قرار بود ۱۷ خرداد ماه برگزار شود، که به دلیل همزمانی روز برگزاری، با مسابقه تیم ملی ایران در مسابقات انتخابی جام جهانی، این برنامه دو روز زودتر (۱۵ خرداد ماه) برگزار خواهد شد.
تاریخ انتشار: ۱۶:۰۳ - ۱۵ خرداد ۱۴۰۰

فرارو- اولین مناظره تلویزیونی انتخابات ریاست جمهوری برگزار شد. مناظره مهم و بسیار کلیدی که می تواند روند انتخابات را با تغییرات مهمی روبه‌رو کند. در این مناظره مشخص می‌شود رقبای اصلی چه کسانی‌اند؟ آیا این انتخابات پدیده ای دارد یا نه؟ کدام نامزدها پوششی هستند و ... .

اولین مناظره انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰ از ساعت ۱۷ امروز  آغاز شد.

مناظره امروز بسیار پر حاشیه بود و نامزدها بارها به یکدیگر تاختند جدال اصلی نیز میان نامزدهای اصولگرا و عبدالناصر همتی بود. 

دیگر مناظره‌های سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری نیز سه شنبه ۱۸ و شنبه ۲۲ خرداد برگزار می‌شود.

اجرای مناظره‌های حداقل سه‌ساعته را مرتضی حیدری عهده‌دار است؛ ضمن اینکه تاکنون از دکور این برنامه، رونمایی نشده است.

موضوع مناظره اول موضوعات اقتصادی اعلام شده است. 

نامزدهای نهایی انتخابات ریاست جمهوری عبارتند از:

سعید جلیلی عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام، محسن رضایی دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام،  سید ابراهیم رئیسی رئیس دستگاه قضا، علیرضا زاکانی رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس، سید امیرحسین قاضی زاده هاشمی نائب رئیس اول مجلس،  محسن مهرعلیزاده استاندار پیشین استان‌های خراسان و اصفهان و عبدالناصر همتی رئیس بانک مرکزی.


۱۵ خرداد ۱۴۰۰ ۲۱:۵۷

اولین مناظره انتخاباتی پس از جمع بندی همه نامزدها پایان یافت. این مناظره که با محوریت مسائل اقتصادی بود بسیار پرتنش برگزار شد به نحوی که دوقطبی میان عبدالناصر همتی و چنج نامزد اصولگرا شکل گرفت. باید دید در مناظره های بعدی نیز این دو قطبی تداوم خواهد یافت؟

۱۵ خرداد ۱۴۰۰ ۲۱:۵۳

عبدالناصر همتی:

من فکر می کردم زاکانی نامزد پوششی است، ولی الان فهمیدم سوپر پوششی است و به هیچ وجه وقتم را صرف پاسخ دادن به ایشان نمی کنم.

نکته دوم اینکه به من گفتند چرا به بانک مرکزی آمدی؟ من به بانک مرکزی آمدم و افتخار می‌کنم در شرایط بسیار سخت بانک مرکزی را اداره کردم و نگذاشتم ایران ونزوئلایی شود.

۱۵ خرداد ۱۴۰۰ ۲۱:۲۱

 محسن رضایی: یارانه ۴۵۰ هزارتومانی برای ۴۰ میلیون نفر را تضمین می‌کنم، شغل خانه‌داری را برقرار می‌کنم. علاوه بر یک میلیون مسکن مصوبه مجلس، یک میلیون مسکن دیگر را مد نظر داریم. ایالت‌های اقتصادی را درست خواهم کرد. محصولات کشاورزی را درصدی بالاتر از قیمت‌های وارداتی خریداری می‌کنم. فضای مجازی را در دسترس همگان قرار می‌دهم.

۱۵ خرداد ۱۴۰۰ ۲۱:۱۸

مهرعلیزاده:
با تورم‌های افسار گسیخته روبرو هستیم، کمبود آب داریم

امروز مردم ناراضی هستند

چرا مشکلات تمام نمی‌شود، اینهمه تحصیل‌کرده‌های داخلی و خارجی نمی‌توانند کاری انجام دهند

جوان‌گرایی نداریم.

۱۵ خرداد ۱۴۰۰ ۲۰:۵۲

جلیلی: 

پایه همه مشکلات، ساختاری نیست، برخی از مشکلات در فرهنگ سیاسی کشور است و مربوط به جناح های مختلف هم نمی شود. این باید برطرف شود. چگونه می‌توانیم این فرهنگ سیاسی غلط را کنار بذاریم، کار با نمایش اجرا نمی شود باید کار را واقعی انجام داد.

۱۵ خرداد ۱۴۰۰ ۲۰:۴۶

جمع‌بندی و صحبت‌های پایانی حجت‌الاسلام رئیسی در مناظره اول:

رئیس جمهور، رئیس همه مردم، همه جناح ها و همه دغدغه‌مندان نسبت به انقلاب از هر جناح و گویش و هر اقلیمی است و باید خود را رئیس آنها بداند و نگاه خدمتگذاری به کشور داشته باشد.

معتقدیم که در فضای مجازی عقبیم و زیر ساخت ها مشکل دارند. در تولید محتوای فضای مجازی مشکل داریم و حق بسیاری از خانم ها که محتوا تولید می‌کنند ضایع می‌شود. من خودم در این فضا هستم و ۲ میلیون فالو دارم اما برخی دارند خلط مطلب می‌کنند.

۱۵ خرداد ۱۴۰۰ ۲۰:۴۰

قاضی زاده هاشمی: در کتاب دولت سلام برنامه‌های دقیقی برای حل مشکلات کشور ارائه کردیم. باید ساختارها و زیرساختارها را تغییر دهیم؛ مردم باید به دولت نظارت داشته باشند و اگر جایی اشتباهی رخ داد در مقابل آن بایستند. تلاش ما باید به این سمت برود که مسائل ۵۰ و ۱۰۰ ساله را حل و رفع کنیم.

۱۵ خرداد ۱۴۰۰ ۲۰:۳۳

علیرضا زاکانی:

به من می‌گویند نامزد پوششی، امیدوارم بار آخر باشد که این حرف را میزنند، چرا که خود آقای همتی نامزد پوششی هستند، عملکرد ضعیف دولت را می‌خواهند پوشش دهند، شما قرارگاه مرغ راه انداختید بی تدبیری آقای همتی باعث گرانی مرغ شد، مردم یادتان است که گفتند رونق اقتصادی ایجاد شد رکود را رد کردیم مردم صداقت می‌خواهند. شما پول چاپ کردید، ریختید در بازار آن وقت می‌گویید کاندید عادی هستید؟

۱۵ خرداد ۱۴۰۰ ۲۰:۲۷

رئیسی گفت: این ارز ۴۲۰۰ تومانی مصیبت بسیاری ایجاد کرد. این به جیب یک عده دلال رفت. باید مساله ارز صادراتی را مدیریت کرد. با قوه قهریه نمی‌توان این را حل کرد. باید تسهیلات بانکی را مدیریت کرد.

 

۱۵ خرداد ۱۴۰۰ ۲۰:۲۳

محسن رضایی در پاسخ به سوال دیگری به تندی از دولت روحانی انتقاد کرد.

رضایی گفت: اگر می خواهیم فقر از بین برود باید از تکرار دولت های گذشته دوری کنیم. آقای همتی چرا کنار روحانی ماندید که تخصص اقتصادی نداشته؛ شما به شعور ملت توهین می کنید.

۱۵ خرداد ۱۴۰۰ ۲۰:۱۸

سعید جلیلی: اگر ما ۲ هزار میلیارد تومان خلق پول می‌کنیم این پول کجا می رود؟ به دست کی میرسد؟ اگر می‌خواهید به تولید بها دهید این مشکل را باید حل کنید.

۱۵ خرداد ۱۴۰۰ ۲۰:۰۹

مهرعلیزاده:

تغییر کاربری برای ایجاد مسائل مسکونی یا اشتغال است که باید تصمیمات مشخصی گرفت. محیط زیست در خطر است و باید جلساتی برگزار کرد تا این مشکل حل شود. برخی مواقع اعمال نفوذهایی می شود که سبب می شود تا این اتفاق رخ دهد.

تجلیل مهرعلیزاده از کاوه مدنی: حضورش برای محیط زیست مغتنم بود ولی انواع اتهامات را به او زدند که درست نبود.

۱۵ خرداد ۱۴۰۰ ۲۰:۰۰

زاکانی گفت:

بنده چند رویکرد انتخاب کردم، اولین رویکرد، تحول در عرصه اقتصاد و مدیریت بود و ۴ راهکار برای آن دارم که شامل جهش تولید، حمکرانی فضای مجازی، تمرکز زدایی، مبارزه با فساد است. مبتنی بر ۹ پیشرانی که برای جهش تولید تعریف کردیم، کل کشور را در محل جهش تولید قرار می‌دهیم و امکانی را فراهم می‌کنیم تا نخبگان شهرستان ها، محور تحول در شهرشان شوند.

 
۱۵ خرداد ۱۴۰۰ ۱۹:۵۶

همتی گفت: 

سالانه ۱۴ میلیارد دلار نهاده کشاورزی وارد می‌کنیم. زندگی روستایی‌ها وابسته به کشاورزی است، برنامه مفصلی دارم که کشاورزی را از وضعیت فعلی نجات دهیم.

مسئله آب مشکل ۳۰ سال آینده کشورهاست. باید محصولات کشاورزی را در بورس کالا بفروشیم. در شب عید خیلی از میوه‌هایی که دست کشاورزان بود را ۲ یا ۳ هزارتومان خریدند و ۲۰ هزارتومان فروختند.

۱۵ خرداد ۱۴۰۰ ۱۹:۵۲

همتی در پاسخ به سوالی درباره کنترل بازار گفت: 

من نماینده روحانی نیستم. من به دلیل اختلاف نظر با روحانی از بانک مرکزی کنار گذاشته شده ام. روحانی هم قوی تر، سیاسی تر و هم دنیا دیده تر و هم از نظر فن بیان بهتر از همه نامزدها بود. قیمت گذاری در دنیا شکست خورده است. با گرانی و گران فروشی نمی‌شود مبارزه کرد. دولت باید نقدینگی را کنترل کند.

۱۵ خرداد ۱۴۰۰ ۱۹:۴۳

زاکانی در این بخش از سخنانش نیز بازهم به همتی و دولت روحانی حمله کرد:

دولت بالغ بر ۹۰ درصد بر اقتصاد موثر هستند.
دولت روحانی با پول از جیب مردم و تورم ارتزاق کرد.
همینجا از طرف آقای همتی و روحانی از مردم عذرمیخوام.
هیچکس مسئولیت این دولت را نمیپذیرد و انگار از فضا آمدند.
۳۲۰ هزار میلیارد معوقه مالیاتی داریم.
امروز راهی نداریم جز جهش تولید. دولت باید دستش را در جیب مردم نکند. برنامه تک بعدی اقتصادی به درد نمیخورد.

۱۵ خرداد ۱۴۰۰ ۱۹:۳۷

رییسی:

یکی از مشکلات جدی کشور مساله زمین‌خواری است که زمین به جای مکانی برای سکونت و یا کاربری مشخص به کالای سرمایه‌ای مثل طلا و ارز تبدیل شده است

در قوه قضائیه هم پرونده‌های زیادی در حال تولید است. دستگاه‌های مسئول در حوزه روستا و شهر و بخش‌هایی که مسئول هستند اگر کار خود را انجام بدهند، نوبت به دستگاه قضایی نمی‌رسد.

ما باید سازمان‌های مردم‌نهاد را فعال کنیم. مردم باید از تغییر کاربری‌ها جلوگیری کنند. دولت باید راه قانونی را برای مردم باز کند تا مردم سراغ کار غیر قانونی نروند. با پیگیری‌های دستگاه قضایی امروز زمین‌خواری در کشور کاهش یافته است.

۱۵ خرداد ۱۴۰۰ ۱۹:۳۰

جلیلی در پاسخ به سوال بهره‌گیری از معادن کشور:

 در کشور ظرفیت‌های زیادی وجود دارد که میتوانند پیشران باشند، از جمله همین بخش معدن.

 در دولت سایه بررسی کردیم، که با اکتشاف و استخراج و ایجاد ارزش افزوده در بخش معدن، می‌توان ارزآوری و اشتغال‌زایی قابل توجهی داشت.

 با معدن می‌توان موتور اقتصاد کشور را راه انداخت و بخشی از هزینه‌های کشور را تامین کرد.

 در چهار سال آینده باید کشور را جهش داد، از جمله در بخش معدن.

۱۵ خرداد ۱۴۰۰ ۱۹:۲۰

محسن رضایی در راند دون در پاسخ به وسالی درابره خصوصی سازی باز هم به عبدالناصر همتی حمله کرد و او را نماینده روحانی معرفی نمود. 

رضایی گفت: دولت اقای روحانی که متاسفانه سیاه ترین دولت 40 سال اخیر بوده، نه تنها قفل های بیرونی را باز نکرد، بلکه قفل های داخلی را هم بست و اقتصاد را شرطی کرد

او افزود: آقای همتی، شما استاد جا خالی دادن هستید؛ شما نماینده روحانی در اینجا هستید و شما خون شهدا را پایمال کردید

۱۵ خرداد ۱۴۰۰ ۱۹:۱۸

مذاکرات اول انتخاباتی در راند دوم آغاز با اجرای مرتضی حیدری  آغاز شد. 

۱۵ خرداد ۱۴۰۰ ۱۸:۵۹

رئیسی:

امروز من با خواستی که عموم مردم دارند، مواجه شده ام

خواست مردم از من است که کاندیدا شوم من دنبال پست و مقام نیستم.

چرا از اقبال مردم به من ناراحتید؟

۱۵ خرداد ۱۴۰۰ ۱۸:۵۴

زاکانی:

موانع تولید را کنار میزنیم، بانک بزرگترین رقیب تولید است که بانک را در کنار تولید قرار خواهیم داد.

نفت، گاز و پتروشیمی از جمله برنامه های ما برای توسعه است کشاورزی و صنعت روستایی نیز در هدف قرار دارد، بنگاه ها خرد را فعال می‌کنیم و بسته های جدی توزیع ثروت هم داریم.

۱۵ خرداد ۱۴۰۰ ۱۸:۴۹

قاضی زاده هاشمی:

مدل حکمرانی کشور یک روش فرسوده است و باید اصلاح نهادی شود.

انقلاب اسلامی نهادهایی را به وجود آورد ولی معماری سازمانی دستگاه های مختلف با رشد انقلاب تغییر نکرد.

یک نظام تحولی طراحی کردیم و معتقدیم باید یک انقلاب ساز و کاری اتفاق بیفتد و ۲۰ مسئله و راهکار را تدارک دیدیم.

۱۵ خرداد ۱۴۰۰ ۱۸:۴۳

همتی:

بحث اصلی من تغییر حکمرانی است و باید اجازه دهیم که یک اقتصاددان به جای سیاسی ها حاکم شوند.

آقای رئیسی آیا امان نامه می‌دهید که من حرف هایم را بگویم و بعدش دنبالم نیایند‌.

آقای جلیلی از زمانی که شما بیانیه خوانی را شروع کردید در کشور ما چه اتفاقی افتاده است؟ آقای جلیلی نخندید! آقای جلیلی شما مردم را فقیر کرده اید و حالا ایده می‌دهید. شما پایتان را از اقتصاد بیرون بکشید همه چیز حل می شود.

۱۵ خرداد ۱۴۰۰ ۱۸:۳۵

مهرعلیزاده:

به نظر من یکی از مشکلات کشور نداشتن یک الگوی خوب بود.

هر دولتی که آمده یک سری کارهایی کرده که جواب نداده است.

من مهندس اقتصاد هستم و الگویی دارم که در آلمان استفاده می شود.

جمعیت آلمان مثل ما است اما وضعیت خوبی دارد و می‌خواهم در ایران پیاده کنم‌. این برنامه را بومی سازی کردیم و در زمینه های مختلف برنامه هایی داریم تا این اتفاق رخ دهد.

۱۵ خرداد ۱۴۰۰ ۱۸:۳۰

ایشان رجزخوانی نظامی بلد نیست. اگر رئیس جمهور شوم همتی را دادگاهی می کنم.

مدرک اقتصاد مرا دکتر عارف امضا کرده است. قبل انقلاب هم با اعمال زور مدرک گرفتم؟

همتی کاملا با تحریم های امریکایی همراهی کردند. اگر رئیس جمهور شوم همتی و تعداد دیگری از مسوولان دولت روحانی را ممنوع الخروج می کنم و در دادگاه ثابت می کنم که چه دست های خیانت کاری بودند.

۱۵ خرداد ۱۴۰۰ ۱۸:۲۷

سید ابراهیم رییسی نامزد انتخابات ریاست جمهوری:

درست نیست یکی برای جلب آرا دیگران را تخریب کند.

مدارک تحصیلی بنده و دیگران در سایت‌های دانشگاهی است چرا خلاف واقع می‌گویید.

خسته نشدید از این همه تهمت زدن؟ اگر با تهمت زدن با من مشکلات مردم حل می‌شود ایراد ندارد.

شما گرفتار کردید مردم را، بیش از ۲ هزار کارخانه را راه‌اندازی کرده‌ایم.

۱۵ خرداد ۱۴۰۰ ۱۸:۲۰

مهرعلیزاده:

آقای رئیسی شما چه قدر با مسئله تولید آشنایی دارید؟

مردم مشکل تولید دارند و بیش از ۷۰ درصد تولید خوابیده است.

آقای رئیسی بدون کمک مشاوران می توانید یک سوال اقتصادی جواب بدهید؟

آقای رئیسی سندروم پست بی قرار شدید دارند و سمت های زیادی را داشته اند.

۱۵ خرداد ۱۴۰۰ ۱۸:۱۷

همتی: آقای جلیلی ۲۰ سال است بیانیه می‌خوانید

نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری:
اگر دوستان پوششی بخواهند من جواب‌شان را بدهم باید قسم بخورند تا آخر باشند وگرنه جواب‌شان را نمی‌دهم.

آقای جلیلی ۲۰ سال است دارید بیانیه می‌خوانید؛ شما پدر کشور را درآوردید.

من خواستم بیشتر از این قیمت ارز بالا نرود.

آقای زاکانی از نامزد پوششی بیرون بیایید.

آقای رضایی شما می‌گویید اقتصاددان هستم اما من می‌دانم شما چگونه درس خوانده‌اید؛ در دفترتان مجبور می‌کردید از شما امتحان بگیرند.

من خواهشم از آقای رئیسی این است که مشکلات قضایی را حل کنید بعد به قوه مجریه بپردازید.

۱۵ خرداد ۱۴۰۰ ۱۸:۱۲

نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری:
آقای همتی در رویکرد اشتباه دارید، می‌خواهید کشور را با نمایش اداره کنید، کشور با نمایش اداره نمی‌شود.

دوستان می‌گویند به صراحت نمی‌شود اما ما می‌گوییم می‌شود.

۱۵ خرداد ۱۴۰۰ ۱۸:۰۶

علیرضا زاکانی در بخش دوم مناظره باز هم به همتی حمله کرد و گفت: 

بزرگترین خدمتی که آقای همتی باید انجام می‌داد نظارت بر نظام پولی بانکی بود که این کار انجام نشد.

آقای همتی باید پاسخگو باشند چرا کشور با این وضعیت و اختلال اداره می‌شود.

جنبه تورمی جنبه اصلی است. کشور را آقای همتی نمی‌شود اینگونه اداره کرد.

پارامترهای تورمی پارامترهای نقدینگی و افزایش پایه پولی که این‌ها را باید آقای همتی پاسخگو باشند.

بزرگترین اشکال به بانک مرکزی و عدم نظارت برمیگردد

اینجا مستدل صحبت کنیم تا باعث آزرده خاطری نشود

سوالی که از همتی پرسیده شد این بود که ابربدهکاران بانکی چه کسانی هستند؟

بزرگترین اشکال به بانک مرکزی و عدم نظارت برمیگردد

۱۵ خرداد ۱۴۰۰ ۱۷:۵۷

نامزد انتخابات ریاست جمهوری:

بزرگترین خدمتی که آقای همتی باید انجام می‌داد نظارت بر نظام پولی بانکی بود که این کار انجام نشد.

آقای همتی باید پاسخگو باشند چرا کشور با این وضعیت و اختلال اداره می‌شود.

جنبه تورمی جنبه اصلی است؛ کشور را آقای همتی نمی‌شود اینگونه اداره کرد.

پارامترهای تورمی پارامترهای نقدینگی و افزایش پایه پولی که این‌ها را باید آقای همتی پاسخگو باشند.

۱۵ خرداد ۱۴۰۰ ۱۷:۵۴

سعید جلیلی نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری:

یکی از مشکلات ما این است که از نگاه اقتصادی مردم و محرومین در اولویت نبودند.

برای محرومیت باید طرح داشت، قبل از طرح و برنامه باید باور داشت.

چند طرح اساسی داریم تا محرومیت به حداقل رساند.

طرح مفصلی داریم درباره موضوع سفر که می‌توان مردم را از سفر برخوردار کرد تا مردم از آن استفاده کنند.

۱۵ خرداد ۱۴۰۰ ۱۷:۴۸

نامزد انتخابات ریاست جمهوری:

ما داریم باهم مناظره می‌کنیم اما دوستان دارند انشاء می‌خوانند. اینجا جای انشا خواندن نیست، جای پاسخ‌دادن است.

اینجا وقت راست گفتن است؛ آقای همتی زشت است ما را متهم به دروغ گویی می‌کنید؛ ما که حرفی نزدیم؛ غیب می‌دانید شما!؟

خواهش می‌کنم به کسی تهمت نزنید وگرنه ما مجبور می‌شویم حرف‌هایی بزنیم که برای‌تان خوب نیست.

به آقای همتی باید نوبل شیمی بدهند؛ پول ملی را نابود کردید.

بانک‌ها بدون نظارت بانک مرکزی دارند خلق پول می‌کنند.

گفتید بعضی‌ها را تاییدصلاحیت نکردند. اگر آن‌ها تایید می‌شدند که شما دیگر اینجا نبودید. هرکس باید اندازه قواره خودش باشد.

۱۵ خرداد ۱۴۰۰ ۱۷:۴۶

نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری:


ما اگر بتوانیم تورم را کنترل کنیم می‌توانیم ارزش پول ملی را حفظ کنیم.

مسئولین مربوطه مسئول حفاظت از ارز خارجی شده‌اند.

ای کاش رییس بانک مرکزی خود را مسئول حفظ ریال بداند تا دلار.

بسته مفصلی تهیه کردیم که ۵۱ پروژه به مسئله کنترل قیمت و تورم بر‌می‌گردد.

تورم یک مالیات دائمی است از سمت مردم پابرهنه به سمت دولت.

۱۵ خرداد ۱۴۰۰ ۱۷:۴۰

مهرعلیزاده نامزد انتخابات ریاست جمهوری خطاب به رییسی:

شما شش کلاس سواد دارید، البته من به سواد حوزوی تان احترام می گذارم ولی این برای اداره کشور کافی نیست.

من برنامه مدونی که از دوسال قبل روی آن کار کردم را دارم. برنامه های اجرایی در همه زمینه ها دارد.
 من آن را در سایت خودم بارگذاری می‌کنم و همه اطلاعات را در آن میتوانید بخوانید
مشکلاتی که در جان و مال مردم رخنه کرده و سال ها زندگی ما را تحت شغاغ قرار داده است

۱۵ خرداد ۱۴۰۰ ۱۷:۲۹

سوال همتی درباره بدهکاران بانکی بود اما او پاسخ نداد و بیانیه خود را خواند. او در بخشی از حرف هایش به تندی از رضایی انتقاد کرد. 

او گفت: 

متاسفم که نماینده بخش زیادی از مردم در انتخابات حضور ندارند، بالاخص زنان

باید رک و راست به مردم بگویم؛ وعده هایی که این آقایان می دهند، شدنی نیست، اصلا منابعش وجود ندارد

جناب اقای رضایی بگویند چطور میخواسته با گروگان گرفتن، برای کشور درآمد ارزی ایجاد کند؟

تعجب می کنم از محسن رضایی؛ التماس کردیم که اقای رضایی این لوایح fatf را تصویب کنید، اما نگذاشتند

 

۱۵ خرداد ۱۴۰۰ ۱۷:۲۶

نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری در پاسخ به سوالی بودجه‌ریزی و کسری بودجه: 

۸ سال پیش در همین مکان در مقابل آن کلید بی خاصیت آن ۱۰۰۰ تومانی را نشان دادم.

به جیبتان به حقوق کارگران نگاه کنید و امروز ما چه وضعی داریم.

چرا باید مردم ما امروز در زباله گردی یا نان قرضی و دیگر مشکلات دیگر دست و پنجه نرم کنند

رابطه دولت با اقتصاد و رابطه مردم با اقتصاد برقرار نیست.

آقای همتی و دوستانشان مشکلاتی بوجود آوردند و دست در جیب مردم میکنند.

دولت راه غیر قانونی برای کثری بودجه خود در نظر گرفت. مردم را در زمین و آسمان رها کردند.

چرا باید قطار انقلاب روز به روز کوچک شده باشد. قطار انقلاب به اسکوتر تبدیل شده است. 

۱۵ خرداد ۱۴۰۰ ۱۷:۲۱

ابراهیم رئیسی:

 برای رونق تولید باید جذابیت ایجاد کنیم و جذابیت اقتصاد غیرمولد را بکاهیم.

باید جاذبه سرمایه‌گذاری در طلا و ارز و زمین از بین برود. البته این رفع جذابیت به‌معنای ایجاد مانع نیست.

۱۵ خرداد ۱۴۰۰ ۱۷:۱۶

در صداوسیما تنها نامزدی که ماسک زده بود عبدالناصر همتی بود که مورد توجه کاربران شبکه های اجتماعی قرار گرفت. آنها می گویند تنها همتی پروتکل‌ها را رعایت کرده است. 

البته بنا به گفته مجری مناظره همه نامزدها باید در استودیو مناظره ها ماسک نداشته باشند. 

جزییات اولین مناظره انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰

۱۵ خرداد ۱۴۰۰ ۱۷:۰۴

اولین مناظره انتخابات ریاست جمهوری با اجرای مرتضی حیدری مجری با سابقه صداوسیما آغاز شد. این مناظره شبکه اول سیما به صورت زنده پخش می‌شود. 

جزییات اولین مناظره انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰

۱۵ خرداد ۱۴۰۰ ۱۷:۰۱

شماره صندلی‌های نامزدهای انتخابات بر اساس قرعه‌کشی مشخص شد

 آقای قاضی‌زاده شماره ۳

 آقای همتی صندلی شماره ۷

 آقای رضایی شماره ۵

 آقای جلیلی ۱

 آقای رئیسی ۲

 آقای مهرعلیزاده ۶

 آقای زاکانی ۴

۱۵ خرداد ۱۴۰۰ ۱۶:۴۵

قرعه کشی چینش نامزدها در صحنه مناظره برگزار شد و شماره صندلی آنها مشخص گردید. 

در هنگم قرعه کشی همتی خطاب به مجری برنامه قرعه کشی کاندیداها گفت: "چرا همه را «آقا» صدا کردید، جناب رییسی را «جناب آقا»؟" مجری صداوسیما نیز ناچار به اصلاح شد. 

۱۵ خرداد ۱۴۰۰ ۱۶:۳۶

اول؛ مناظره های انتخاباتی پتانسیل آن را دارند روند اقبال عمومی به نامزدها را به شدت تحت تاثیر قرار دهند. در حال حاضر براساس نظرسنجی‌ها ابراهیم رئیسی بیشترین اقبال عمومی را دارد. پس باید بیشتر نامزدها برای تغییر این وضعیت وارد میدان شوند. به این ترتیب رئیسی باید بیش از دیگر نامزدها در معرض نقد قرار داشته باشد. اما بحث نامزدهای پوششی می تواند این مسئله را تغییر دهد. گفته می‌شود نامزدهای اصولگرا غیر از محسن رضایی همگی پوششی رئیسی هستند. با این حال می‌توان گفت دست کم سه نامزد در مناظره اول به نقدی جدی ابراهیم رئیسی و برنامه هایش می‌پردازند. محسن رضایی، عبدالناصر همتی و محسن مهرعلیزاده. 

دوم؛  با توجه به اینکه مناظره اول درباره مسائل اقتصادی است احتمالا انتقادات زیادی در آن از دولت حسن روحانی و عملکرد آن صورت خواهد گرفت. قابل پیش بینی است که همه کاندیداها به ویژه نامزدهای اصولگرا دست به نقد عملکرد دولت روحانی بزنند. در روزهای اخیر نیز این روند وجود داشته است. 

سوم؛ در مناظره اول موقعیت عبدالناصر همتی ویژه است. او رییس کل بانک مرکزی دولت کنونی بوده و چند روز پیش برکنار شد، پس این نقطه ضعف را دارد که به راحتی به خاطر عملکرد دولت مورد نقد و حمله قرار گیرد. از طرف دیگر او اقتصاددان است و تسلط خوبی بر مسائل اقتصادی دارد و این نقطه قوت را دارد تا با استفاده از دانش خود برنامه دیگر نامزدها را زیر سوال ببرد. با این حال نامزدهای اصولگرا او را نماینده "وضع کنونی" می‌دانند. 

چهارم؛ در مناظره اقتصادی احتمالا با مجموعه‌ای از وعده‌های انتخاباتی نامزدها روبه رو خواهیم بود. وعده‌هایی که در روزهای گذشته مورد انتقاد کارشناسان قرار گرفته است. حتی برخی نامزدها متهم به اظهاراتی پوپولیستی شده‌اند. در این محسن رضایی بیشتر مورد انتقاد بوده است احتمالا او در مناظره اول سعی کند این نسبت را از خود رفع کند. 

پنجم؛ مناظره اول برای محسن مهرعلیزاده و عبدالناصر همتی از منظر رقابت درون گروهی هم بسیار حیاتی است. در روزهای اخیر عبدالناصر همتی توانسته پیشرفت قابل توجهی کند و بخشی از بدنه اصلاحات را به خود جلب کند، اگر مهرعلیزاده نتواند در این مناظره خوب ظاهر شود ممکن است قافیه را در رقابت درون جناحی به همتی ببازد. می توان پیش بینی کرد که اگر مهرعلیزاده عملکرد قابل قبول نداشته باشد ناچار شود در روزهای پایانی به نفع همتی کناره گیری کند. این شرایط برای همتی هم در سطح پایینتری قابل تصور است. در روزهای اخیر همتی از حمایت حزب کارگزاران برخوردار بوده است اما مهرعلیزاده حمایت حزبی ندارد. 

ششم؛ علیرضا زاکانی و امیرحسین قاضی‌زاده هاشمی کاملا در کنار ابراهیم رئیسی در مناظره حضور خواهد داشت. این دو به نوعی نامزد پوششی رئیسی خواهند بود و احتمالا تلاش می‌کنند حملات به او از سوی دیگر نامزدها را خنثی کنند. البته در این بین وعده های اقتصادی خود را هم مطرح می کنند. 

هفتم؛ برخی سعید جلیلی را هم نامزد پوششی می‌‌دانند، اما عده‌ای می‌گویند او نامزد پوششی نیست و به طور جدی وارد میدان شده و برای رئیسی هم مشکل آفرین است. مناظره اول می تواند صحنه رقابت درون گروهی جلیلی و رئیسی باشد. یعنی عملکرد این دو نامزد ممکن است بر اقبال عمومی اصولگرایان بر آنها موثر باشد. شاید در این مناظره عملکرد جلیلی باعث شود که او بیش از رئیسی مورد توجه بدنه اصولگرا قرار گیرد و به نوعی تبدیل به پدیده انتخابات شود.

۱۵ خرداد ۱۴۰۰ ۱۶:۲۷

در اولین مناظره، ترتیب صندلی نامزدها و پاسخ دادن آنها به سؤالات بر اساس قرعه‌کشی مشخص خواهد شد.

انتخاب سؤالات نیز به قید قرعه انجام می‌شود.

مناظره اول در دو قسمت برگزار می‌شود.

هر نامزد برای پاسخ به هر سؤال سه دقیقه فرصت دارد.

هر نامزد همچنین 4 دقیقه فرصت نقد پاسخ‌های دیگر نامزدها و 4 دقیقه فرصت دفاع از پاسخ‌های خود را (در مقابل نقد دیگر نامزدها) دارد.

در مجموع برای مناظره اول 21 سؤال درنظر گرفته شده است (هر نامزد سه سؤال)

در پایان مناظره، هر نامزد 4 دقیقه فرصت جمع‌بندی خواهد داشت.

۱۵ خرداد ۱۴۰۰ ۱۶:۲۶

علیرضا زاکانی آخرین نامزدی بود که برای حضور در اولین مناظره وارد سازمان صدا و سیما شد. وی پس از ورود به سازمان صدا و سیما در جمع خبرنگاران اظهار کرد: روز ۱۵ خرداد را بزرگ می‌شمارم و هزاران درود بر امام و شهدا می‌فرستم. بنده با استدلال، منطق و عدد و رقم به عزیزان و رقبای خودم مواردم را مطرح کنم تا هم قابل قضاوت باشد و با واقعیت جامعه منطبق باشد و شعاری نباشد همچنین راهکار عبور از مشکلات را ذکر می‌کنم.

زاکانی گفت: اعلام می‌کنم توانمندی داخل کشور بالاست و الان که به این وضع اسفناک رسیدیم همان دلیلی است که آمده‌ام با ناکارآمدی، فساد و باندبازی رقابت کنم؛ من آمده‌ام حق مردم را بگیریم. کسانی هستند که از سر سیری شب خوابشان نمی‌برد در حالی که برخی از گرسنگی سنگ به شکم هایشان می‌بندند.

وی افزود: رقیب خود را فساد، ناکارآمدی، قبیله سالاری و غیرشایسته سالاری می‌دانم امیدارم حق مردم را بگیریم.

۱۵ خرداد ۱۴۰۰ ۱۶:۲۵

محسن مهرعلیزاده، نامزد انتخابات ریاست جمهوری پس از ورود به سازمان صدا و سیما در جمع خبرنگاران بیان کرد: سعی می کنم صادقانه با مردم صحبت کنم و راهکارها را ارائه دهم‌. عرصه مشکلی است و نامزدها باید سابقه‌شان مشخص باشد.

او افزود: تنها رئیسی بر اساس نظرسنجی‌ها رقیب من است.

۱۵ خرداد ۱۴۰۰ ۱۶:۱۰

سعید جلیلی داوطلب دیگری بود که به محل رسانه ملی وارد شد. وی در جمع خبرنگاران اظهار کرد: کشور ۸ سال روند کندی داشت و در بسیاری از موضوعات توقف داشت و در این ۸ سال تحولات کشور را دنبال کردیم و برنامه نوشتیم کشور ظرفیت این را دارد که به یک جهش برسد.

وی افزود: رقیب ما کسی است که کشور را متوقف کند، معطل کند و هر روز یک بهانه بیاورد.

جلیلی ادامه داد: روش ما این است با اقناع و اخلاق اسلامی مطالب خود را به ملت بیان کنیم، حضور پر شور و گسترده مردم و انتخاب آگاهانه آن‌ها کشور را به جهش می‌رساند.

۱۵ خرداد ۱۴۰۰ ۱۶:۱۰

حجت الاسلام سید ابراهیم رئیسی نامزد انتخابات ریاست جمهوری پس از ورود به سازمان صدا و سیما در جمع خبرنگاران گفت: عرض تسلیت دارم به مناسبت شهادت امام صادق(ع) و یاد و خاطره امام بزرگوارد و شهدای ۱۵ خرداد را گرامی می‌دارم. پرچمی که امام بزرگوار برافراخت و شهدای گرامی به دنبال آن بودند اجرای عدالت بود.

وی ادامه داد: امروز یعد از ۴۰ سال مبارزه با فقر، فساد و... ایجاد یک تحول مساله مهم کشور است. تغییر وضع موجود لازمه اش ورود با معنای مردم در صحنه و اراده مردم است.

حجت الاسلام رئیسی افزود: خواست مردم حضور من در صحنه بود و بنده به عنوان یک طلبه به این خواسته لبیک گفته و آمدم که خدمتگزار مردم باشم. در این میدان و ابتدای ورودم به این عرصه هم گفتم که آن چیزی که می‌تواند رقیب من باشد؛ این رقیبانی که به ظاهر هستند همه محترمند و هرکس می‌تواند وارد صحنه شده و نظری داشته باشد، اما من رقیب خود را ناکارآمدی و فساد می‌دانم.

وی گفت: مردم عزیز ما با آن چه مطرح می‌شود و با راهکار‌های حل مساله قضاوت کنند و ببینند که آیا فرد را در این جایگاه می‌بینند که بتواند شعارهایش را عملی کند یا خیر؛ مردم باید قضاوت کنند کسی که وارد می‌شود صادق القول باشد. به نظرم باید داوری‌اش را بر عهده مردم گذاشت.

۱۵ خرداد ۱۴۰۰ ۱۶:۰۹

محسن رضایی سومین نامزدی است که وارد رسانه ملی شد. وی در بدو ورود گفت: سالگرد ۱۵ خرداد را گرامی می‌دارم؛ سالگردی که نقطه جدیدی در حیات سیاسی کشور رقم زد. من برای دفاع از ملت ایران و دفاع از میراث انقلاب به مناظرات انتخاباتی امده ام تا بتوانم برنامه‌های خود را مطرح کنم و به عنوان سرباز وطن از این میراث بزرگ پاسداری کنم.

رضایی اظهار کرد: کاملا آمادگی دارم با وضعیت موجود که در کشور مستقر شده رقابت کنم. هر کدام از آقایانی که مسبب وضعیت موجود بودند رقیب من هستند. من جز برای دفاع از ملت ایران و جز برای حقیقت گفتن مسیر دیگری را پیش نخواهم گرفت و هیچ نوع مسامحه‌ای را به خود راه نخواهم داد.

وی اظهار کرد: امیدوارم وظیفه‌ای که شهدا برگردن من گذاشته اند ادا کنم. سعید جلیلی به عنوان چهارمین نامزد در رسانه ملی حضور یافت.

۱۵ خرداد ۱۴۰۰ ۱۶:۰۶

عبدالناصر همتی به عنوان دومین نامزد انتخابات ریاست جمهوری نیز در رسانه ملی حضور یافت. وی در بدو ورود به محل رسانه ملی ضمن تسلیت به مناسبت ارتحال حضرت امام خمینی (ره) و شهادت امام جمعفر صادق (ع) گفت: من در حال حاضر یک شهروند عادی هستم تا چند روز پیش رئیس کل بانک مرکزی بودم و یک استاد دانشگاهم آماده ام مقابل یک جریانی که تلاش می‌کنند کشور را با سیاسی کاری اداره کنند بگویم مشکلات اقتصادی کشور راه حل دارد آمده ام بگویم که حصر ایران را باید پایان دهیم. آمده ام بگویم اقتصاد را باید از حصر سیاست خارج کنیم.

جوانان را باید از حصر مقررات خارج کنیم نفت را از حصر آمریکا خارج کنیم و مردم را از حصر یک جریان که ۵ نامزد آن در این انتخابات حضور دارند خارج کنیم. شما فرمودید رقیب شما کیست که باید بگویم رقیب من همین ۵ نامزد هستند. قهرمردم مهمترین رقیب من است و اگر مردم قهر خود را کنار بگذارند من رقیبی نخواهم داشت.

۱۵ خرداد ۱۴۰۰ ۱۶:۰۰

قاضی زاده هاشمی نامزد انتخابات ریاست جمهوری در سخنان گفت: " به قول آقای ضرغامی آمده‌ام بزنم زیر میز؛ نه میز برخورد با اشخاص بلکه این روش کشورداری."

۱۵ خرداد ۱۴۰۰ ۱۵:۵۸

از دقایقی پیش نامزدهای انتخابات در حال ورود به محل مناظره های انتخاباتی هستند. تاکنون سعید جلیلی، عبدالناصر همتی، قاضی زاده هاشمی و ابراهیم رئیسی وارد صداوسیما شدند. 

مناظره ها به صورت مستقیم از شبکه اول سیما پخش می شود.

 

 

ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۵۴ - ۱۴۰۰/۰۳/۱۶
کاش یه بار تو زندگیمون بدون تعصب و تعلق به جناح خاصی درباره صحبت ها و گذشته کاندیدها فکر میکردیم و تصمیم میگرفتیم. آدم بهت زده میشه وقتی میبینه کسی که تا چند روز قبل رئیس بانک مرکزی بوده که ارزش پول ملی رو نابود کرده الان عده ای راه افتادن دارن تبلیغش میکنن. بعضی ها هنوز بزرگ نشدن و تو همون فضای قرمز و آبی نوجوونیشون موندن
علی
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۳۴ - ۱۴۰۰/۰۳/۱۶
معلومه طرفدار همتی هستیت نهایت دو ملیون رای داره زور نزنید
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۵۴ - ۱۴۰۰/۰۳/۱۶
همین که رئیسی و اصولگرایان انتخاب نشوند کافیه چون دیدشون نسبت به اینترنت همون دیدی هست چندین سال پیش تا الان که جلوی تماس تصویری با اینترنت نسل 3 موبایل را گرفته!
مجلسشون هم دنبال جرم انگاری استفاده از وی پی ان بود!
خودتان میدونید ملت یا میاید جلوی اینا رو میگیرید یا اینترنت هم نخواهید داشت!
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۱۶ - ۱۴۰۰/۰۳/۱۶
تو معلومه از خودشونی که فقط به فکر اینترنت هستی، ما مشکلات مهم تری مثل اجاره های سرسام آور خونه و بیکاری جوان هامون داریم.
ایلیا
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۴۴ - ۱۴۰۰/۰۳/۱۶
شما از اون تیپ تفکرایی هستین که فکرتونو رسانه های اونوری قشنگ شکل دادن...آخه بنده خدا...مث همیشه اصل کار که اقتصاد داغون و سیاست فشل دولت میشه رو رها کردین...بازم فضای مجازی...عجیبه
حسین
Iran (Islamic Republic of)
۱۵:۰۷ - ۱۴۰۰/۰۳/۱۶
اینترنت که نشد نون و آب . معلومه شکم سیری خبر از وضع مردم نداری
علی
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۱۴ - ۱۴۰۰/۰۳/۱۶
به نظر من برنده اصلی این مناظره من بودم که حاضر نشدم این مناظره رو نگاه کنم و با خیال راحت دیشب خوابیدم .
ناشناس
United States of America
۱۲:۲۶ - ۱۴۰۰/۰۳/۱۶
برنده اصلی چین و روسیه هستند
مریم
Netherlands
۱۰:۴۳ - ۱۴۰۰/۰۳/۱۶
خانه از پای بست ویران است
ناشناس
United States of America
۱۳:۱۱ - ۱۴۰۰/۰۳/۱۶
این حرف آدم های بی مسئولیته. آدم هایی که خودشون هیچ کاری بلد نیستن بکنن و یا عرضه کاری رو ندارن باید از این کلمات قصار بگن و ژست اینطوری بگیرن.
با این نگاه شما هیچ کی هیچ کاری نباید بکنه.
موقعی که ایران بودم یادمه همون هایی که مثل شما حرف می زدن بلانسبت شما بیشترین سو استفاده رو می کردن. صبح تاشب به زمین و زمان ایراد می گرفتن اما خودشون از یه خودکار هم توی اداره برای منفعت خودشون نمی گذشتند.
نگاه نکن این همه لایک می گیری. این روزها هرکی از این ژست ها بگیره لایک می گیره البته تو این وبسایت و جاهای مشابه.
انتشار یافته: ۲۰۳
امين ميرزائى
Iran (Islamic Republic of)