bato-adv
bato-adv
کد خبر: ۴۶۷۱۴۴
نشست خبری رییس جمهور برگزار شد

روحانی: اجازه نمی‌دهیم پایان تحریم را به تأخیر بیاندازند

روحانی: اجازه نمی‌دهیم پایان تحریم را به تأخیر بیاندازند
روحانی تاکید کرد: پایان تحریم به معنای این است که مردم به یکی از حقوق خود دست یافتند و پایان ترامپ به معنای پایان جنگ اقتصادی و تروریسم اقتصادی است. دولت نخواهد گذاشت که کسانی پایان تحریم را به تأخیر بیندازد ما این اجازه را به آنان نخواهیم داد.
تاریخ انتشار: ۱۵:۲۴ - ۲۴ آذر ۱۳۹۹

فرارو-اولین نشست خبری رییس جمهور در یک سال اخیر  عصر امروز آغاز شد. ابتدا حسن روحانی توضیحاتی درباره عملکردش دولتش ارائه کرد. یکی از مهمترین بخش های سخنان روحانی درباره بازگشت آمریکا به برجام بود. او تاکید کرد که ایران پیش شرطی در این رابطه ندارد و اگر آمریکا به برجام بازگردد ایران هم به تمام تعهداتش در برجام عمل می کند. رییس جمهور همچنین تاکید کرد که "هیچ بحث و بررسی و مذاکره مجدد درباره برجام وجود ندارد و مسائل دیگری مانند مسایل منطقه‌ای و موشکی هیچ ربطی به برنامه هسته‌ای ندارد و همه اینها را قبلاً بحث کرده بودند در زمان برجام و ماه ها می‌خواستند این موارد را هم وارد مذاکره کنند که ما رد کردیم و حالا چون ترامپ از این موارد خبر نداشت این حرفها را می‌زد. بنابراین امکان چنین چیزی وجود ندارد."

حسن روحانی عصر دوشنبه در نشست خبری که با حضور نمایندگان رسانه‌های داخلی و خارجی برگزار شد با اشاره به تحولات هفت سال و چند ماه اخیر و اقدامات دولت در این مدت گفت: "خداوند را شکرگزارم که بار مسوولیت اداره کشور را در سخت ترین شرایط یک قرن گذشته بر دوش ما گذاشت و امروز با وجود جنگ اقتصادی و همچنین ویروس کرونا سخت‌ترین روزها و ماه‌هایی است که بر مردم کشور می‌گذرد و دولت در سخت‌ترین شرایط بار مسوولیت را برای اداره کشور بر دوش دارد."

او افزود: در دوران قبل از جنگ اقتصادی دولت را در سخت‌ترین شرایط یعنی رکود تورمی تحویل گرفتیم و رشد اقتصادی منهای هفت و هفت دهم درصد و تورم ما بالای ۳۰ درصد بود. شرایطی که برای هیچ دولتی در ابتدای کارش سابقه نداشت.

روحانی تأکید کرد: ما درآمد نفتی‌مان قبل از دولت یازدهم حدود صد میلیارد در سال بوده است ولی متوسط درآمد نفتی خوب ما در این دولت به طور متوسط ۵۲ میلیون دلار بوده است.

رییس جمهوری یادآور شد: ما گاهی نفت را از ۳۰ دلار هم کمتر فروختیم اما بهترین شرایط تورمی را در سه ۹۴، ۹۵ و ۹۶ سال حدود ۱۱ درصد بوده که در ۵۰ سال گذشته سابقه نداشته که دولتی سه سال این چنین آماری داشته باشد.

او افزود: وعده ما به مردم اعتدال و تداوم ارتباط با جهان بود و به مردم گفتیم که تحریم‌ را از دوش مردم برمی‌داریم و حق مردم را استیفا می‌کنیم و کارهایی که در این مدت برای استیفای حقوق مردم در مسایل بین‌المللی انجام دادیم بهترین اقدامات بود.

روحانی با بیان اینکه ما از ۶۰۰ میلیون بشکه گاز این مقدار را به ۱۰۰۰ میلیون رسانیدم، اظهار کرد: در میدان مشترک نفتی با عراق از ۷۰ بشکه در روز به هزار بشکه رسیدیم. و در میادین مشترک گازی هم در تولید از قطر جلو زدیم.

رییس جمهوری با اشاره به انتقادات برخی از دولت اظهار کرد: وقت این کار را نداریم که به حاشیه‌ها بپردازیم اما جواب ندادن ما به آنها به معنای پاسخ نداشتن ما به این موارد نیست ما تا روز آخر دولت به دنبال خدمت رسانی به مردم هستیم و فرصتی برای پاسخگویی به این موارد نداریم.

او ادامه داد: جنگ اقتصادی ترامپ علیه ایران به نتیجه نرسید و شکست خورد. این توافق برجام ایراداتی هم داشت، به هرحال بی‌نقص فقط خداست. برخی می‌خواستند برجام را نابود کنند تا نباشد و همانطور که گفتم این برجام که دست و پایش را شکسته بودند با دست و پای شکسته جلوی ترامپ ایستاد و سه بار او را در مجامع بین‌المللی شکست داد.

روحانی تاکید کرد: پایان تحریم به معنای این است که مردم به یکی از حقوق خود دست یافتند و پایان ترامپ به معنای پایان جنگ اقتصادی و تروریسم اقتصادی است. دولت نخواهد گذاشت که کسانی پایان تحریم را به تأخیر بیندازد ما این اجازه را به آنان نخواهیم داد. تحریم باید پایان پذیرد و این حق مردم ماست. آمریکا باید به برجام بازگردد و ما هم گفته‌ایم که هرگاه این اتفاق بیفتد ما هم حاضریم به همه تعهدات خود بازگردیم.

اجازه نمی‌دهیم پایان تحریم را به تأخیر بیاندازند

پاسخ به سوالات خبرنگاران 

 رئیس‌جمهوری در ادامه نشست خبری خود با رسانه‌های داخلی و خارجی در پاسخ به پرسش خبرنگار شبکه خبر سیما درباره وجود نوسانات در قیمت‌های کالاهای مختلف اظهار کرد: اینکه مردم در زندگی و کالاهای روزمره دچار مشکل هستند کاملا درست است مردم باید توجه داشته باشند که امسال بخاطر کرونا صادرات غیرنفتی در ۸ ماهه اول حدود ۲۰ درصد کاهش یافته است.

او ادامه داد: همچنین منابع ارزی ما در کشورهای دیگر با مشکلاتی در برداشت مواجه است و حتی همانطور که رئیس بانک مرکزی گفت برای برداشت پول برای کرونا و تامین واکسن دچار مشکلاتی هستیم؛ گرانی برخی کالاها به دلیل تأخیر در ورود برخی نهاده‌های دامی بود.

او گفت: درآمد نفتی در سال ۱۳۹۰ صد و نوزده میلیارد دلار بوده و در سال قبل خیلی کمتر بوده است؛ در سال ۹۱ با کمبود کالاهایی مواجه بودیم اما در این سالها با کمبود مواجه نیستیم اما با گرانی‌هایی مواجهیم که دلایل آن نیز برخی سوء مدیریت ها، عدم برخورد قاطع با متخلفین و جنگ اقتصادی است.

رئیس جمهوری خاطر نشان کرد: یکی از مصوبات بسیار مهم ما مربوط به سامانه جامع تجارت بود؛ ما این سامانه را راه اندازی کردیم اما افرادی به هر دری متوسل می شوند تا این سامانه اجرایی نشون و انبارها نمایان نشود و مردم در جریان قرار نگیرند، اقدامات بسیاری انجام دادند. الان ۷۰ درصد سامانه تجارت راه افتاده و مابقی نیز در دی و اسفند راه اندازی می شود که برای فهمیدن وضعیت کالاها از زمان ثبت سفارش تا زمان تحویل به مصرف کننده قابل مشاهده خواهد بود.

روحانی با تاکید بر اینکه تلاش‌مان بر این است قیمت ها به حدی باشد که برای مردم قابل تحمل باشد، افزود در چند کالا که به واردات نهاده ها لازم داشتند مشکلاتی داشتیم که البته در این زمینه مشکلات مدیریت نیز وجود دارد که من منکر آن نیستم؛ دنبال می کنم که مشکلات کمتر شود؛ پیش بینی من این است که در ماه‌های آینده شرایط با ثبات تری داشته باشیم.

لایحه بودجه ۱۴۰۰به نفع اقشار فرودست جامعه است

او در پاسخ به پرسشی  مبنی بر اینکه پس از ارائه بودجه به مجلس فارغ از تمام حاشیه هایی که نحوه ارائه و دریافت آن داشته است، اکثر نمایندگان در اظهار نظرهایی که نسبت به مفاد لایحه بودجه 1400 دارند انتقادهایی را مطرح می کنند که شاخص ترین آن حسابی است که دولت بر روی درآمد ناشی از فروش نفت و یا نرخ ارز باز کرده است، یا این که می گویند دردسرهای این بودجه را دولت بعدی خواهد کشید و به همین دلیل بدون برنامه ریزی تنظیم شده است، نظر دولت درباره آن چیست، گفت: ما برای بودجه نقطه ضعف قایل نیستیم. بودجه ما نقطه قوت دارد آنان که دنبال نقطه ضعف آن هستنند، بروند و اینها را پیدا کنند. البته انتقاد از بودجه حق نمایندگان مجلس است. نیمی از این بودجه را ما اجرا می‌کنیم و بقیه آن را هم دولت بعدی اجرا می‌کند. این بودجه برای اقشار فرودست و برای جامعه سودمند است. بودجه بسیار خوب است و از اینجا به بعد دیگر در اختیار مجلس است که چگونه تصمیم گیری کند.

مشکلی با بازگشت آمریکا به برجام نداریم

روحانی در ادامه در پاسخ به این پرسش خبرنگار الجزیره که «آیا اینکه گفتید اجازه نخواهید داد هیچ کس مانعی در برداشته شدن تحریمها ایجاد کند، پیامی برای مجلس است؟» و «آیا امکان دارد با بایدن در صورت لغو تحریم‌های دیدار کنید؟ یا اینکه گفت‌وگوها درقالب ۱+۵ را آغاز کنید؟» گفت: دولت همه تلاش خود را انجام میدهد که در اولین فرصت ممکن تحریم غلط و ظالمانه را از دوش مردم بردارد؛ این یکی از وظایف دولت است و اگر ممکن باشد همین ساعت این کار را انجام می‌دهد؛ هر روزی که ۱+۴ یا ۱+۵ به تعهدات خود عمل کند، ما هم به تعهداتمان عمل می‌کنیم.

وی خاطر نشان کرد: آنچه مجلس تصویب کرده اقدام راهبردی برای رفع تحریم است و نه ادامه تحریم، اما اینکه آیا این قانون با هدفی که دارد منطبق است یا خیر بحث دیگری است؛ ما هر زمان که ۱+۴ یا ۱+۵ به تعهدات خود عمل کند ما هم به اجرای تعهدات خود بازمیگردیم و هیچ مانعی در این مسیر نخواهیم داشت.

رئیس جمهوری در ادامه اشاره به کاهش تعهدات برجامی از سوی جمهوری اسلامی ایران در ۵ مرحله اظهار کرد: در آخرین گام کاهش تعهدات برجامی به طرف مقابل اعلام کردیم که جمهوری اسلامی ایران برای فعالیت‌های هسته‌ای خود هیچگونه محدودیتی قائل نیست و در آخرین گام کاهش تعهدات نیز صریحا اعلام شد که هیچ تعهدی برای غنی سازی و تحقیق و توسعه قائل نیستیم. آنچه الان در زمینه فعال شدن IR2M یا آنچه مجلس تعیین کرده، همه در قالب چیزی است که سال قبل به اعلام کردم و گفتم هیچ تعهدی دیگر در غنی سازی نداریم؛ ما مشکلی نخواهیم داشت اگر آمریکا بازگردد و اشتباهات گذشته خود را جبران کند و دولت آینده و آقای بایدن به شرایط ۲۰۱۷ بازگردد ما هم مشکلی نخواهیم داشت و به تعهداتشان عمل خواهیم کرد.

وی در پاسخ به پرسش خبرگزاری تسنیم درباره تاثیر طرح مجلس درباره پروتکل‌های الحاقی و رویکرد دولت درباره آن اظهار کرد: دولت قبلا اعلام کرده است که این قانون را مفید نمی‌داند.

مجلس به لوایح دولت اهمیت نمی‌دهد

روحانی همچنین در پاسخ به پرسش خبرنگار روزنامه ایران درباره تعامل دولت و مجلس در زمینه لوایح دولت گفت: دولت یک لایحه بسیار مهم راجع به انتخابات به مجلس قبل داد اما متاسفانه در دستور کار قرار نگرفت؛ ماهها در دولت برای تدوین آن لایحه بحث شد اما متاسفانه مجلس قبل آن را کنار گذاشت. ما مجددا لوایحی که در مجلس قبل تصویب نشده بود را به مجلس فعلی دادیم اما متاسفانه هیچ کدام امروز در دستور کار نیست.

وی با تاکید بر اینکه مبارزه با فساد، تعارض منافع و شفافیت لوایحی است که ما به مجلس دادیم و از اولویتهای مردم هستند، گفت: متاسفانه مجلس به لوایح دولت اهمیت نمی‌دهد و این به نفع کشور نیست. دولت یک بدنه کارشناسی عظیمی دارد و این بدنه کارشناسی را نمیتوان با کمیسیون های مجلس و مرکز بررسی ها مجلس مقایسه کرد. لوایحی که در دولت تهیه می شود پخته و بررسی شده است. طبق قانون مجلس هم می‌تواند طرح داشته باشد اما اصل داستان لوایح است. عدم تناسب یعنی خواباندن لوایح دولت و رسیدگی به طرح های نمایندگان نمی‌تواند خیلی مفید باشد؛ بحث ما این است که چیزی تصویب شود که به نفع مردم باشد.

روحانی گفت: علت گرانی و بی ثباتی در برخی اجناس این است که ما در دولت وزیری که حامی مصرف کننده باشد نداریم؛ ما به مجلس قبل پیشنهاد تشکیل وزارت بازرگانی را دادیم؛ در نهایت روز آخر تصویب کرد اما در یک جمله ایراد داشت که مجلس فعلی می‌توانست در دو دقیقه ام را اصلاح کند اما مصوبه به بایگانی رفت.

وی افزود: در دیدار اعضای دولت با رهبری، ایشان به دولت انتقاد کردند که چرا ۴ وزارتخانه را یک وزیر اداره می‌کند؛ در یکسری امور به نفع مردم است که مردم و مجلس در کنار هم باشند؛ برخی فکر می‌کنند مجلس نماینده ملت است و دولت از آسمان آمده است؛ این درحالی است که رئیس جمهور را نیز مردم انتخاب می‌کنند. رئیس جمهوری تصریح کرد: الان هم دولت و هم مجلس را مردم انتخاب می‌کنند و ما باید در آنچه به نفع مردم است همدیگر را یاری کنیم؛ طرح های نمایندگان اگر به نفع مردم باشد ما کمک میکنیم؛ حتی در زمینه طرح اخیر درباره تحریم ها ما مخالفیم اما درحال تدوین آیین نامه اجرایی آن هستیم.

جنگ اقتصادی تمام شده است

روحانی در پاسخ به پرسش ایلنا مبنی بر اینکه چگونه میتوان مشکلات روزمره مردم را در شرایط جنگ اقتصادی حل کرد و میزان فروش نفت بودجه بر چه اساس است، گفت: معتقدم که جنگ اقتصادی تمام شده و این نه به خاطر انتخاب بایدن که به دلیل شکست خوردن طرح آنهاست یعنی حتی اگر ترامپ هم انتخاب میشد چاره‌ای جز کنار گذاشتن این رویکرد نداشت.

وی افزود: ما ۲ میلیون و ۳۰۰ هزار بشکه نفت را باید تولید کنیم و بفروشیم و این را هم به وزیر نفت اعلام کرده‌ام که به دنبال بیشتر از این هم باشیم.

روحانی تاکید کرد: ما بر مبنای خوشبینی این بودجه را تنظیم نکردیم و براساس واقع بینی است. وزارت نفت گفته است که ۲ میلیون و ۳۰۰ بشکه توان تولید دارد اما لزوماً قرار نیست همه آنهم در خارج از کشور به فروش برسانیم، ممکن است ۱ میلیون و ۸۰۰ بشکه را در خارج بفروشیم و ۵۰۰ بشکه هم در داخل به فروش برسانیم. به هرحال بودجه ما بر اساس واقعیت هاست و توان اجرایی شدن هم دارد.

پاسخ روحانی به سوالی درباره پیش شرط بازگشت آمریکا به برجام

اگر ۱+5به تعهدات خود عمل کند مانیز باز می گردیم

روحانی در پاسخ به پرسش خبرگزاری مهر درباره اینکه آیا جمهوری اسلامی نباید برای بازگشت آمریکا به برجام پیش شرط بگذارد و طلب خسارت کند؟ گفت: اگر بخواهیم از آمریکا درخواست پرداخت خسارت کنیم از سالها پیش از انقلاب تا امروز آمریکا خسارات بسیاری وارد کرده است، اما اینکه ما برای بازگشت به برجام پیش شرط بگذاریم، وقتی است که همه به بر جام باز میگردیم و در ضمن هم مطالباتشان را مطرح میکنیم که خوب است و حتما این کار را میکنم. اما درباره پیش شرط و اینکه چه کسی باید تعیین کند، این مسائل همه معنایش این است که به تحریم ادامه دهد.

.وی افزود: آنچه امروز می‌گوییم این است که اگر ۱+۵ فردا صبح به تمام تعهدات خود عمل کند، بلافاصله ماهم عمل میکنیم. ما از کشورهای مختلف مطالباتی داریم و از همه بیشتر از آمریکا مطالبه داریم. اما درباره دریافت خسارت از کشورهای ۱+۵ مقصود ما این نیست که ۱+۵ به تمام تعهدات خود عمل کردند. در سالهای اخیر که ۱+۴ بود آنها هم به تعهدات خود عمل نکردند، آیا ما باید با آنها جنگ جهانی راه بی اندازیم و در گفت و گو با ک شور ها بگوییم که شما اول خسارات ما را پرداخت کن بعد با هم صحبت کنیم؟ آنچه امروز برای ما مهم است این است که آمریکا کامل به تعهدات خود بازگردد و عملا اعلام کند که خطا کرده‌است و بعد از اینکه او به برجام بازگشت درباره مسیر جبران خسارات هایی که به ما وارد شده است فکر می‌کنیم.

بازگشت به توافق قویتر حرف ترامپ بود نه بایدن

وی در پاسخ به پرسش شبکه NBC درباره بازگشت آمریکا به برجام و اینکه بایدن میخواهد درباره برنامه موشکی و نفوذ منطقه‌ای ایران هم مذاکره کند، اظهار کرد: آن تعبیری که از بایدن نقل کردید را من نشنیدم که بگوید اگر بخواهیم به برجام بازگردیم باید یک توافق قویتر باشد. اینکه حرف ترامپ بود نه بایدن! ترامپ می‌گفت که اگر بخواهیم به برجام برگردیم باید یک توافق تازه انجام دهیم.

رییس جمهوری گفت: اما جدای از این، هیچ بحث و بررسی و مذاکره مجدد درباره برجام وجود ندارد و مسائل دیگری مانند مسایل منطقه‌ای و موشکی هیچ ربطی به برنامه هسته‌ای ندارد و همه اینها را قبلاً بحث کرده بودند در زمان برجام و ماه ها می‌خواستند این موارد را هم وارد مذاکره کنند که ما رد کردیم و حالا چون ترامپ از این موارد خبر نداشت این حرفها را می‌زد. بنابراین امکان چنین چیزی وجود ندارد.

لایحه بودجه ۱۴۰۰ براساس واقعیت است

روحانی در پاسخ به پرسش روزنامه جوان درباره اینکه آیا دولت خبری قطعی از برداشته شدن تحریم‌ها دارد، اظهار کرد: بودجه‌ای که دولت به مجلس می‌دهد برای کسب مجوز از مجلس است و این برمبنای تحلیل نیست، برمبنای واقعیات است. برمبنای گزارش پارسال بودجه و شرایط امسال است. اصلا تحریم برداشته نشود هم ما ۲ میلیون و ۳۰۰ هزار بشکه نفت را می‌فروشیم. این قطعی است. چه آمریکا به برجام برگردد یا برنگردد و چه تحریم برداشته شود یا نشود. این بودجه یقینی است و در شش ماه اول ۲ میلیون و ۳۰۰ هزار بشکه نفت می‌فروشیم.

رییس جمهوری تصریح کرد: اینکه بگوییم ما با این تصمیم درباره فروش نفت برای دولت بعدی مشکل درست کردیم این حرف‌ها را از ذهنتان بیرون کنید. من از ابتدای انقلاب و نهضت حضور داشتم و از ابتدای نظام در درون آن مسئولیت داشته‌ام. من که آن کسی نیستم که بیایم و هشت سال رییس جمهوری شوم و بعد بروم با این و آن مصاحبه کنم. من برایم نظام مهم است و کلیت کشور اهمیت دارد. اینکه می‌گویید برای دولت بعدی مشکل‌ساز می‌شود، چنین نیست. ما نه دولت بعدی که آینده کشور و نظام را می‌بینیم.

روحانی افزود: ما با کسی شوخی نمی‌کنیم که می‌گوییم فروش نفت ما آنقدر است. اگر تحریم‌ها برداشته شود که ما هر مقدار که در شش ماهه دوم سال ۹۵ می‌فروختیم را خواهیم فروخت. ما فروش نفت‌مان در صورت برداشته شدن تحریم‌ها که آنقدر نخواهد بود. بیشتر خواهد شد و به ۲ میلیون و ۸۰۰ هزار بشکه و همان اندازه‌ای می‌رسد که در شش ماه دوم سال ۹۵ بود.

همه به فرمانده جنگ که رییس جمهوری است کمک کنند

روحانی در ادامه در پاسخ به پرسش خبرگزاری برنا درباره سطح تعامل قوای سه گانه با تاکید بر اینکه ما به دنبال تقابل با دو قوه دیگر نیستیم، اظهار کرد: مبنای تعامل ماباقوای دیگر قانون اساسی است و چیزی فراتر از قانون اساسی از قوای دیگر نمی‌خواهیم. ما اهداف مهمی داریم که باید مد نظر همه قرار بگیرد و قوای سه گانه باید بر مبنای منافع ملی حرکت کنند.

وی با بیان اینکه «ما به دنبال تعامل با قوای دیگر هستیم»، افزود: من مجدداً تکرار می‌کنم که ما در شرایط جنگ هستیم و همه باید به فرمانده میدان که رئیس جمهوری است کمک کنند.

بعید می دانم آقای اردوغان بخواهد به تمامیت ارضی ما توهین کند

روحانی در پاسخ به پرسش خبرنگار روزنامه همشهری درباره شعرخوانی اخیر اردوغان رئیس جمهور ترکیه و آینده روابط ایران و ترکیه با تاکید بر اینکه روابط ایران و ترکیه بسیار مهم است و دو همسایه‌ای هستیم که با هم روابط سیاسی و اقتصادی داریم و در مسائل منطقه با هم گفت و گو میکنیم و در روند آستانه باهم حضور داریم، گفت: مسأله تمامیت ارضی، ایران و جایگاه ایران اهمیت ویژه‌ای دارد و حق مردم ما است که درباره یک جمله ای حساسیت به خرج دهند.

وی افزود: آنچه برای من مهم بود این بود که وزیر خارجه ترکیه به وزیر خارجه ما گفته که آقای اردوغان چنین قصدی را اصلا نداشته است و سخنگوی ریاست جمهوری ترکیه و سفیر ترکیه نیز بر این موضوع تاکید کردند.

روحانی با بیان اینکه «این یک شعر چندپهلو است و اگر در ایران خوانده شود یک معنا دارد و اگر در جای دیگری خوانده شود یک معنای دیگری دارد»، گفت :وقتی مقامات ترکیه صریحا اعلام کردند که آقای اردوغان چنین قصدی نداشته است و در همان سخنرانی نیز بر لزوم فعالیت چندجانبه در منطقه تاکید کرده اند و همچنین با سابقه‌ای که از آقای اردوغان دارم بسیار بعید می‌دانم که ایشان بخواهند به تمامیت ارضی ما توهین کنند.

وی گفت: آنهایی که معترض شدند حق‌شان است که حساسیت خود را به میهن دوستی خود نشان دهند. اما مقامات ترکیه به صراحت گفتند که ایشان قصد داشته که بگوید مردم جمهوری آذربایجان از آزاد شدن سرزمینهایشان خوشحالند. آقای اردوغان معمولا شعر زیاد میخواند و به‌نظر من با توضیحاتی که دادند می‌توانیم از این مسأله عبور کنیم.

رئیس‌جمهوری تصریح کرد:حساسیت مردم ما بسیار مهم است و همه دنیا باید بدانند که میلیمتر میلیمتر سرزمین ملی برای مردم ما اهمیت دارد و همه در سخنرانی های خود باید به این موضوع توجه بیشتر کنند.

از حساسیت ها برابر اعدام "زم" برداشت می شود، او برای آنها کار می کرد

حرییس جمهوری در پاسخ به پرسش خبرگزاری فرانسه درباره اعدام روح‌الله زم و اینکه این موضوع باعث برهم‌خوردن برجام خواهد شد، تصریح کرد: جمهوری اسلامی ایران قوه قضاییه دارد که مستقل است و دادگاهش حکم صادر می‌کند و این که حالا چنین حکمی برای گروهی باعث خوشنودی باشد یا برای گروهی باعث ناخشنودی که برای ما مهم نیست.

وی تصریح کرد: این چیزی خوبی برای تاریخ زندگی آقای زم نیست که در این کشور که ما قانون اعدام داریم و مجازات می‌کنیم این کشورها در برابر این یک مورد، اینگونه نگرانی و حساسیت نشان می‌دهند اینطور استنباط می‌شود که برای منافع آنها کار می‌کرده است.

وی ادامه داد: اروپایی‌ها در برخی موارد حساسیت نشان می‌دهند و ما هم حساسیم و در برخی مواردی که در فرانسه رخ می‌دهد یا مثلاً ممکن است در آلمان رخ دهد، حساسیم و اعلام نظر می‌کنیم. ما هم ناخشنودی‌هایی از کارهایی که برخی دولت‌ها در اروپا انجام می‌دهند داریم که اعلام می‌کنیم.

روحانی افزود: همه ما در چارچوب حقوقی که داریم باید در روابط خود اعلام نظر کنیم این فردی که اعدام شده بدون حکم دادگاه نبود و بنابراین آنان به حکم و قوه قضاییه ایراد دارند که آزادند اعلام نظر کنند و ما هم بر طبق قوانین خود عمل می‌کنیم و بعید میدانم که این مسئله به روابط ایران و اروپا لطمه‌ای بزند.

اختیارات رئیس جمهور از اصل ۱۳۱ قانون اساسی بی اثر شده است

رئیس جمهوری همچنین در پاسخ به پرسش خبرنگار روزنامه اعتماد درباره حمایت‌های رهبری از رئیس جمهوری و علت عدم استفاده رئیس‌جمهوری از اختیارات خود در زمینه تذکر درخصوص بازداشت‌ها و مسائل حقوق بشری، گفت: رهبری طبق وظایف شرعی و قانونی که دارند از دولت حمایت میکنند اما اینکه اختیارات رئیس جمهوری چقدر است و چقدر از آن استفاده میکند در قانون اساسی آمده است. شما به موردی درباره قوه دیگر اشاره میکنید و میگویید که قوه قضاییه کسی را زندان کرده یا کسی را محاکمه کرده و شما چرا از اختیارات خود استفاده نکردید؟

وی افزود: موارد بسیاری وجود دارد که از طریق وزارت دادگستری اقدام میکنم و اینگونه نیست که ما همه موضوعات را رسانه‌ای کنیم و معمولا شکایاتی که به من می‌رسد، اگر نکته قابل ملاحظه‌ای داشته باشد، آن را به وزیر دادگستری ارجاع میدهم و او نیز با قوه قضاییه و گاهی با شخص رئیس قوه قضائیه صحبت می‌کند، اما در عین حال وظایف رئیس جمهوری مشخص و روشن است؛ جایی رئیس‌جمهوری می‌تواند به قوه قضاییه طبق اصل ۱۱۳ اختیار دهد که ببیند قانون اساسی در حال نقض است که آن هم با تفسیری که در سال ۱۳۹۱توسط شورای نگهبان انجام شده، این اصل بی اثر شده است؛ قبلا مورادی بوده که رئیس جمهوری به قوه قضاییه تذکر داده است و این قوه به شورای نگهبان نامه نوشته و این شورا گفته که طبق اصل ۱۱۳ حق رئیس جمهور است که تذکر و اخطار قانون اساسی بدهد اما در سال ۹۱ نظر شورای نگهبان تغییر کرده است و بر مبنای تفسیر جدید این شورا، اصل ۱۱۳ بی اثر شده است.

رئیس‌جمهوری گفت:به نظر من وقتی مردم به رئیس جمهوری رای میدهند، بر مبنای اصول قانون اساسی است. زمانی اصلی چند پهلو وجود دارد باید آن را تفسیر کنیم، اما در زمینه اصولی که روشن و واضح است و در سالهای قبل هم به آنها عمل شده، باید عمل شود.

روحانی با بیان اینکه «هرجا که طبق قانون اساسی در اختیارات من بوده است، اقدامات لازم را انجام داده‌ام.» خاطر نشان کرد:در هر موردی که دیدم بر خلاف قانون اساسی عمل شده علی رغم این تفسیر، باز هم تذکر کتبی داده ام اما در پاسخ هایی که به تذکرات رئیس‌جمهوری از سایر قوا و حتی در شورای نگهبان دریافت می‌کنم، به تفسیر سال ۹۱ این شورا استناد می‌شود.

bato-adv
نام
Iran, Islamic Republic of
۰۱:۳۹ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۷
چهار سال است که تحریم ها بالمره لغو شدند آقای روحانی مگر خبر نداری؟!! گلابی ش هم رسیده شب یلدا می خوریم...
واقعا وقاحت حدومرز نداره در قاموس شما...
ما دیگه برای خرید نیم کیلو پنیر، کل تیم دولت رو نمی فرستیم مذاکره. میدونی چرا؟ میره پول پنیر رو نقد میده بعد میاد میگه قراره پنیر رو برامون بفرستن...
رضا
Iran, Islamic Republic of
۲۳:۱۸ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۵
یا داری ملت و دست میندازی یا واقعا مریضی!
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۰:۲۹ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۶
امروز روحانی همش دروغ گفت وآدم از حرف های این رییس خجالت می کشید. وای به کال مملکتی که ابن آدم ها در راس آن هیتند
نام
Iran, Islamic Republic of
۱۸:۲۶ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۵
آقا ما غلط کردیم ، نخواستیم شما واسه ما تحریم برداری ، فقط با نطق هات خون به دل ما نکن ، بگذار این چندوقت هم بگذره
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۰:۳۰ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۶
روحانی. دروغگوترین آدم روی کره زمین است کسی هم نیست به او بگوید اینذهمه دذوغ نگو خونه خراب ول هم نمی کند وبرود
نام
Iran, Islamic Republic of
۱۵:۳۱ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۵
بین همه اصلاحاتی ها فقط محمد خاتمی والسلام. واقعاً شیر مادرش حلالش باشه! این نظام تا حدود زیادی در دوره ایشان ابهت پیدا کرد افسوس که اجازه ندادند راهش ادامه پیدا کنه! دوره باثبات اقتصادی ایشان رو هیچ ایرانی اصلا فراموش نمیکنه
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۰۱:۵۵ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۷
اتفاقا روحانی هم دنباله روی خاتمی هست...هر دو شون کشور رو به گند کشوندن
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۸:۴۳ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۲
ناشناس 1:55 احمدی نژاد فکرکنم بیشتربه گندکشید دهنتوببند
نام
Iran, Islamic Republic of
۱۵:۰۹ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۵
اقای روحانی مگر به شما نگفتند نباتید مردم پرو شوند با برداشتن تحریم مردم کمی نفس می کشند که به قول اقایان این باعث پرو شدن مردم میشود
مجله خواندنی ها
انتشار یافته: ۱۲۱
فرانکفورت
Germany
۱۶:۱۲ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۴
اصلا کشوری شماها را ادم حساب میکنه که بخواهی تاثیر گذار باشید ؟.
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۰۰:۲۵ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۵
خودتو تحقیر ملی نکننننننننننننننننننننننننننننننننننننننننننننننننننننننننننننننننننننننننننننننننننننننننننننننننننننننننننننننننننننننننننننننننننننننننننننننننننننننننننننننننننننن
ناشناس
United States
۰۴:۱۲ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۵
ایرانی نماها یعنی امثال تو همه جای دنیا حقیرند. اما ایرانی های واقعی همه جا مورد احترامند حتی در دید مخالفانشان.
البته که تو از حیوانات هم حقیرتری. این رو من نمی گم نطر خودت این رو منعکس می کنه.
ناشناس
United States
۰۴:۱۷ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۵
ناشناس ۰۰:۲۵ . از آدمی که دیگه به اوج حقارت رسونده خودشو دیگه انتظار چی داری؟ این آدم دیگه به درد خودش هم نمی خوره چه برسه بخواد عزتی برای کشورش بیاره. ایشون داره خودشو تحقر می کنه ایران تحقیر نشده و نخواهد شد. می خوان تحقیر بکنند اما نمی تونن.
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۰۷:۵۷ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۵
اما حقیقت را باید پذیرفت دلبندم
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۳:۱۵ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۵
هیچکس و هیچ جایی درست و حسابی اینا رو آدم حساب نمی کنند فقط یه گروههای
نام
United States
۱۶:۲۲ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۴
چهار سال دیگر باید رئیس جمهور باشد
نام
Iran, Islamic Republic of
۱۶:۲۴ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۴
بعد از چهل و دو سال نباید اقشار فرودست جامعه وجود داشته باشد که شماها بخواهید لایحه بودجه رو به نفع آنها تنظیم کنید...
مهدی
Iran, Islamic Republic of
۱۶:۵۳ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۴
فکر می کنی بعد همين 19% هم ميرن رای ميدن؟
يعنی اينها در همين هم حد هم نمی فهمند؟
ناشناس
Netherlands
۱۸:۰۳ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۴
قرار بود به مقام بالای انسانیت برسیم
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۰۷:۵۸ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۵
لکن دل خوش نباشید به همین مقدار..
نام
Iran, Islamic Republic of
۱۶:۳۲ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۴
حیف که فرصت از دست رفت
نام
Netherlands
۱۶:۳۳ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۴
ببخشید مثل اینکه آمریکا تحت تحریم شماست
نام
United States
۱۶:۳۵ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۴
four more years
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۸:۳۹ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۴
اوتور بابایا
نام
Iran, Islamic Republic of
۱۶:۴۴ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۴
زير تحريم فقط مردم دارن اذيت ميشن.
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۰۹:۳۳ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۵
و البته کاسبان تحریم خوش می گذرونن
نام
United States
۱۶:۴۵ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۴
مجید فراهانی، رئیس کمیته بودجه و نظارت مالی شورای شهر تهران اظهار کرد:

امروز ۷ دهک فقیر داریم و فقط ۳ دهک جامعه بالای خط فقر هستند، هیچگاه چنین وضعیتی نداشته‌ایم. مراجعات به گرمخانه‌ها دو برابر شده است. میزان سرقت بیش از دو برابر شده و طبق پایش‌های صورت گرفته آسیب های اجتماعی در طبقه متوسط و فقیر بیشتر شده است.
ناشناس
United States
۲۰:۰۷ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۴
واقعا بلاهت بی پایان است ، اینها در برابر ملت و تاریخ چه پاسخی دارند :
- مگر تحریم را شما وضع کردید که می گویید اجازه نمی دهیم پایانش به تاخیر بیافتد ؟!
- مگر مسئولین ، چه حامیان و اعضای دولت و چه مخالفانش و چه راست و چه چپ و چه تندرو و چه کندرو از تحریم آسیبی دیده اند ؟! شماها که همگی به مدد تحریم فربه تر و ثروتمندتر شدید و فریادهایتان هم بلندتر شد و این ملت بود که نابود شد .
- عده ای هم در پاسخ این همه فاجعه که در دوره اشغال ایران توسط متفقین هم در این حد و اندازه نبوده ، با طلبکاری خود مردم را مقصر می دانستند و گفتند به این آقا رای دادید و خودتان خواستید و ... ! انگار این آقا کاره ای بوده و انگار ۴۰ سال بر سر کار بوده !
- حالا ویرانه ای مانده با مردمی افسرده و خشمگین و بی آینده و بدبخت و شماها هم همچنان مردم مردم می کنید و از کیسه سوراخ خرانه ملت ، تتمه اموال عمومی را هم غارت و هر صدایی هم در بیاید معاند است و محارب و بی بصیرت و مستحق توبیخ و توسری و نابودی .
- شرم وقتی نیست ، دیگر هیچ ترمزی نمی ماند .
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۰۸:۱۴ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۵
نا شناس 20:07 واقعاً حرف دل مردم را زدی، دستت طلا.
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۱:۱۵ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۵
ناشناس 20:07 روی سخن روحانی با به اصطلاح تندروها-کاسبان دشمنی وتحریم- است نه با آمریکا چرا که خوب می داند علت ادامه تحریم همین افراد هستند.
نام
Iran, Islamic Republic of
۱۶:۴۷ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۴
هرکس درداخل حتی مایل به ادامه تحریمهاباشدخائن به حقوق ملت عزیزاست.
ناشناس
Netherlands
۱۸:۰۲ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۴
کدوم جهودی منفی داده؟
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۱:۱۶ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۵
اونهایی که منفی دادند کاسبان تحریم یا نادانهای گول خورده توسط آنها می باشند
نام
Iran, Islamic Republic of
۱۶:۵۳ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۴
8سال احمدی نژاد رو تحمل کردیم 8سال هم روحانی اومد.16سال گذشت و 42 سال از انقلاب ولی الان من پیشرفت که هیچ .هیچ امیدی به فردا ندارم یعنی بیشتر مردم میگذرونن تا عمر تموم شه بره.دیگه مملکتی نمونده از نظر اقتصاد.
ناشناس
United States
۱۹:۵۳ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۴
از بقیه نظرها مونده ؟
ایرانی
Iran, Islamic Republic of
۲۰:۳۳ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۴
درعوض.گدا زاده های ۴۲سال پیش صاحب زندگی لاکچری شدن.ودارن خدایی میکنن
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۲۲:۳۹ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۴
شاید مشکل تو و افکارت هست یک عمر فکر ارزوی دراز بودی و نگاهت به در امریکا بوده
به خدا اعتماد کن نه کدخدا
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۰:۱۶ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۵
2239 اگر به خدا شما اعتقادی داشتید اوضاع این نبود!
واقعیت
Iran, Islamic Republic of
۱۰:۲۶ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۵
کاربر 22:39
لطفا واقع بین باشید
کار از لفاظی و این داستانا گذشته
واقعیت جهنمیه که برامون ساختن
امین میرزائی
Iran, Islamic Republic of
۱۶:۵۳ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۴
حسن آقا ! سلام . دارم به طور زنده به صحبتات گوش میدم . همین دو دقیقه پیش گفتی اختیارشو ندارم به قوه قضائیه تذکر بدم . پس اون منشور حقوق شهروندی که هفت سال قبل چاپ کردی یعنی چه !!؟؟
Naser
Iran, Islamic Republic of
۱۴:۲۲ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۵
عشق منی توامین عمرمنی توامین
نام
Iran, Islamic Republic of
۱۷:۰۲ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۴
حالا شاید آمریکا نخواست به برجام برگردد
آمریکا باید به برجام برگردد هم شد حرف
ناشناس
United States
۱۹:۴۵ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۴
برمیگردد ولی به شرطها و شروطها و یکی از انها رضایت عربستان و اسراییل است
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۲۰:۱۹ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۴
امریکا برای اینکه تندروها عنان کشور رو سال دیگه چهار قبضه از ان خودشون نکنن،به احتمال غریب به یقین بر میگرده به برجام.اعدام زم هشدار بود که اگه بازی در بیارین ما هم بازیگر بی منطق میشیم و عربستان و امارات و خلیج فارس و کلا منطقه بی ثبات خواهد شد.پس دست ایران خیلی هم خالی نیست
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۰۰:۲۷ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۵
بگو ایشالله برمی گرده
ایشالللللللللللللللللللللللللللللله
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۰:۲۰ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۵
20: 19 هشدار!!!
نام
United States
۱۷:۳۶ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۴
مسئولان بکنار. ولی ما مردم ایران تا زمانی که نخواهیم با واقعیت روبرو شویم و فکری به حال خود کنیم در جا که هیج. هر سال بدتر از سال گذشته خواهیم بود که متاسفانه می بینید عملا در همه این سالها بودیم. واقعیت این است که با سرچی در اینترنت متوجه می شوید بالاترین ای کیو در بین ملتهای دنیا ژاپن و تایوان و کره جنوبی با حدود 105 هست. بعد از ان سوئد و المان و دانمارک و... با حدود 103 و در ادامه امریکا و کانادا و فرانسه و.. با حدود 100 هست. و ترکیه با حدود 92. و متاسفانه ایران که ما باشیم 84 یعنی معادل کشورهای افریقایی و امریکای لاتین مثل ونزویلا و گواتمالا و... هست! دنیا را به بها می دهند نه به بهانه. اصلا همینکه خیلی از ما ایرانیها( نه همه) از بالا تا پایین و از مسئولان تا مردم عادی گمان می کنند ایران مرکز دنیاست و از ایرانی باهوش تر یا زرنگ تر وجود ندارد با عرض معذرت نشان از ای کیو پایین دارد. مگر نه انسانها باهوش هرگز خود را باهوش و کیاست معرفی نمی کنند و داد و قال نمی کنند. غیر ممکن است کشور پیشرفته و توسعه یافته ای را بیابید که ای کیو ملت ان زیر 94 باشد و پیشرفته باشد .
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۰۸:۰۲ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۵
احسنت
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۰:۲۷ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۵
این یک تحقیق بی سر و ته در مورد بهره هوشی کشورهای مختلفه که شما کودن جان حتی به خودت زحمت ندادی بری مرجعش و روش تحقیقش رو بررسی کنی. تو احتمالا بهره هوشی ت منفی باشه.
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۰:۳۸ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۵
IQ بالاها موندن ؟ یه چند صد نفری که آنها هم نشد یا نخواستند برن
ناشناس
United States
۱۶:۵۵ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۵
به 1027. خوب. شما خودت بهترین شاهدی. حتی بخودت زحمت ندادی که یک سرچی کنی. و اگر هم زحمت دادی همه تحقیقات را چون به مذاقت تلخ امده منکر می شوی. به هر حال شما ممکن است بگی اصلا اقتصاد ایران بهتر از المان است یا نیروی جاذبه چون دیده نمی شود وجود ندارد. ولی در اصل واقعیت تغییر حاصل نمی شود. اگر واقعیت نداشت مردم ایران و ونزویلا و گواتمالا و... باید سطح زندگی معادل مردم ژاپن و تایوان و المان داشتند.
مهدی
Iran, Islamic Republic of
۱۷:۴۹ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۴
پیام بود یا التماس؟
ای کاش این خضوع و فروتنی که در مقابل بایدن دارند در مقابل مردم هم داشتند.
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۰۸:۵۰ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۵
تحریم ها رفع نخواهد شد به هیچ وجه.حتی اگر غلام حلقه به گوش آمریکا باشیم
نام حسین تکدهقان
Iran, Islamic Republic of
۱۷:۵۳ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۴
من با گفته های اقای روحانی در کلیت موافقم وتو این شرایطی که در دوره ایشان به کشور حاکم بود در اکثر موارد باعقلانیت وحساب شده عمل کرد وکسی را بهتر ایشان تو این مقطع بادر نظر گرفتن همه جوانب لایق نمیدانم
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۸:۴۶ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۴
حقتون همبن روحانیه. همه کشورها با روسای زرنگ و باهوش خود مملکتشون را پیش بردند ولی این آقا مملکت را 20 سال عقب انداخت.
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۸:۵۱ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۴
تفاوت تزویر و تدبیرو نمیدونی
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۹:۰۰ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۴
این هم مثل حرفای خود آقای روحانی صد من یک عاز است
ناشناس
United States
۱۹:۴۷ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۴
مهمترین دستاورد ایشان تصویب برجام و لغو تحریم ها بود که با پیدا شدن ترامپ ناموفق شد
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۲۰:۳۴ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۴
ماهمه میدونیم رییس جمهور کاره ای نیست
ناشناس
Spain
۲۳:۵۸ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۴
اگر کسی کمی عقل تی سرش باشد و استفاده از آن بکند و در ایران پیگیر همه خبرها و اتفاقات بوده باشد می داند روحانی پدر برجام (یعنی ضد تحریم) بود و ترامپ و کاسبان تحریم و اصول تندروها و عربستان و اسرائیل دشمن برجام (وحامی تحریمها) بودند ، هستند و خواهند بود.
نام
Germany
۱۷:۵۶ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۴
اقاي روحاني به ملت اميد مي دهيد يا خيال پردزاي مي فرماييد.
امین میرزائی
Iran, Islamic Republic of
۱۸:۰۱ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۴
اسموتیِ تروتسکی و روبسپیر با سسِ راسپوتین و مارشال دوگل !!!!!
ناشناس
United States
۱۹:۴۸ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۴
سرکله امین فیلسوف پیدا شد
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۲۰:۲۲ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۴
اینقدر پیچیده محمل بافتن کار هر کسی نیست.ایول
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۲۱:۳۴ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۴
لطف نموده وقتی از کسی ایراد میگیرید به املا آن کلمه هم تسلط داشته باشید .محمل نه .بلکه مهمل.بی سوادی بخودی خود نکوهیده است اما بی سوادی که در عین بی سوادی از طرف مقابل با یک متن غلط ایراد میگیرد خیلی وقیحانه است
کربلایی
Iran, Islamic Republic of
۱۸:۰۷ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۴
اقای بایدن بدون جلب نظر نمایندگان و لابی صهیونیستی و کشورهای عرب نمی تواند به برجام برگردد لذا ایران باید بتواند نظر عربستان و کشورهای منطقه را مساعد کند
نامعلی
Iran, Islamic Republic of
۱۸:۰۷ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۴
دروغ گفتن هم حدی داره کذاب
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۲۲:۵۷ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۵
دیوید دیوید او اس آ
نام
Iran, Islamic Republic of
۱۸:۲۷ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۴
این حضرات مدیران در این کشور چه مشکلی ازکوه مشکلات مردم حل می کنند که تصویب قانون ظالمانه دریافت چند ده برابر حقوق از صندوق بیت المال میگیرند چرا هیچ گوشی و هیچ چشمی این همه ظلم را نمشنود و نمی بیند
ناشناس
Switzerland
۲۱:۲۹ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۴
از ابتدا هم قرار نبوده برای مردم کاری کنند .اصلا مردم را برسمیت نمیشناسند.ما اشتباه فکر میکردیم
نام
Iran, Islamic Republic of
۱۹:۱۵ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۴
چقدر فاصله بین خوشبینی فوق مفرط و بلاهت بهم نزدیکه....اصلا انگار یکی هستن
نامم
Iran, Islamic Republic of
۱۹:۱۶ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۴
التماس شما تحریم را بر نمی دارد بلکه هوشمند و پیچیده میکند و باعث میشود شما بازهم امتیاز بدهید و رییس جمهور بعدی آمریکا زیرش بزتد وبازهم امتیازات بیشتر و نابودی ایران
باید قوی بشوی والتماس هم نکنی اون موقع خود به خود تحریم بی اثر میشود و مردم هم قوی میشوند با تولید داخلی و اشتغال زیاد
ناشناس
Spain
۰۰:۰۱ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۵
با اجازه ، عبارت آخرت را اصلاح می کنم ، با تولید آشغال داخلی زیاد
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۰۱:۴۳ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۷
بله. حق با شماست... ولی تا روحانی هست، هیچ وقت تولید سر نمی گیرد و همه کارها با دلالی رونق میگیرد... چون اصلا بلد نیست این کارها رو ... فقط بلده تهمت بزنه و زر مفت بزنه
نامم
Iran, Islamic Republic of
۱۹:۱۶ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۴
التماس شما تحریم را بر نمی دارد بلکه هوشمند و پیچیده میکند و باعث میشود شما بازهم امتیاز بدهید و رییس جمهور بعدی آمریکا زیرش بزتد وبازهم امتیازات بیشتر و نابودی ایران
باید قوی بشوی والتماس هم نکنی اون موقع خود به خود تحریم بی اثر میشود و مردم هم قوی میشوند با تولید داخلی و اشتغال زیاد
ناشناس
United States
۱۹:۴۱ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۴
قوی شدن یعنی درامد سرانه هر ایرانی از کشورهای منطقه مانند امارات و تکیه بالاتر و ارزش پاسپورت ایران بالاتر از امارت و جذب سرمایه گذاری خارجی و جلوگیری از مهاجرت نخبگان و.....معنی می دهد نه ایران هراسی و انزوای جهانی و حمله به سفارتخانه ها و..
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۲۰:۲۶ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۴
هی شعاربدید.تحریمها برداشته میشن..اصلا هم برداشته نمیشن.اخه مجبورید دنیارو بهم بریزید که تحریم بشیم؟خب بشینید سرجاتون وبزارید مردم هم زندگی بدون تنش داشته باشن
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۱:۲۳ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۵
برای برداشته شدن تحریم باید از تهدید و فحاشی نسبت به سایر کشورها دست برداشت
امید
Iran, Islamic Republic of
۱۹:۲۵ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۴
آقای روحانی، 8 ساله داری ملت رو بازی میدی با این حرفا. کجا تحریما برداشته شد!؟ تا کی میخوای با این حرفای تکراری سر ملت رو گول بمالی؟ دیگه آخر خطی آقای روحانی. آخر خط.

این حرفا برا وقتی بود که اول کار بودی و رای ملت رو باهاش گرفتی
امید
Iran, Islamic Republic of
۱۹:۲۶ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۴
آقای روحانی، 8 ساله داری ملت رو بازی میدی با این حرفا. کجا تحریما برداشته شد!؟ تا کی میخوای با این حرفای تکراری سر ملت رو گول بمالی؟ دیگه آخر خطی آقای روحانی. آخر خط.

این حرفا برا وقتی بود که اول کار بودی و رای ملت رو باهاش گرفتی
حسین
Iran, Islamic Republic of
۱۹:۲۷ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۴
مرد حسابی کاری کردید که حتی چین و آلمان هم میگن برنامه موشکی رو باید تو برجام در نظر بکیریم،
بعد میگی برنامه موشکی ربطی نداره؟

نکنه یه پنج سال دیگه هم باید بخاطر این تحت فشار قرار بگیریم تا قبول کنید؟
بس کنید
نام
Iran, Islamic Republic of
۲۰:۰۶ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۴
واقعا مردم را چه فرض کرده اید؟ مقصر تمام تحریم ها و فلاکت هایی که بر سر مردم می آورید خود شما ها و تصمیمات تان است!
کیشو
Iran, Islamic Republic of
۲۰:۴۰ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۴
ضرب المثل فرانسوی میگه
آنکه راهی را دوبار اشتباه رود،هزاربارهم برود باز اشتباه میرود.
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۰۸:۰۷ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۵
اه کیشوی عزیزشاعر دوست داشتنی
جلیل
France
۲۰:۵۴ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۴
داستان این آقا تمامی نداره.
تقصیر این غربیهاست که به زور میخوان ما رو ثروتمند کنند و ما هم میگیم نمیخواهیم! !!!!!!!
فقط این آقا میفهمه! !!!!
واسه همین سر تیزش رو گرفته به هر چی ایران و ایرانیه.
نام
Iran, Islamic Republic of
۲۰:۵۷ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۴
آفرین البته این همه صحبتهای ایشان نبود ولی روشنگری خوبی بود گرچه مردم می کنند چه خبر است و چوبها از کجا باید چرخ میرود تا دولت نتواند کار کند .
نام
Switzerland
۲۱:۳۰ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۴
اختیار برداشتن تحریم با انهاست شما اجازه نمیدهید؟؟؟؟ !!!!!
نام
United States
۲۱:۳۶ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۴
ای روحانی به تو از اولیا دین اینگونه خطاب است.
ارزنده ترین زینت فرد دینی صداقت در کلام است
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۵:۳۵ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۵
عزیزم بین اینها فقط آقای محمد خاتمی رو قبول دارم بقیه اینا فقط اسم اصلاحات رو یدک می کشند
ستم‌دیده
Iran, Islamic Republic of
۲۱:۳۶ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۴
اینها‌روابط‌بین‌الملل‌با‌دیزی‌سرای
مشتی‌قنبر‌اشتباه‌گرفتن‌یا‌مارو
خبلی‌ببو‌فرض‌کردند
نام
United States
۲۲:۰۴ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۴
خبرنگاری شجاعت داشت که از ایشان در مورد سرنوشت سوسمار دریاچه منتطقه بیست و دو بپرسد؟ من خودم در دریاچه یک پری دریایی دیدم. چه اندازه پری بود. ولی در کسری از ثانیه گشت انبظامات و حفاظت و اطلاعات دریاچه با قایق توپدار و هلی کوپتر و زیر دریایی و... او را محاصره کردند واز اب بیرون اوردند. گفتند یا باید مانند سوسمار نکره و زشت بشی یا اینکه به جرم مفسد فی الدریاچه بودن باید در خیابان وزرا جنب پارک ساعی مراجعه کنی و تعهد بدی که دیگر پری نباشی. سوسمار باشی.
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۰۸:۱۰ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۵
تبارک الله از این همه شیرین زمانی
نام
Iran, Islamic Republic of
۲۲:۱۸ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۴
میکنی تو عمر دولت را تباه /اشتباه است اشتباه هست اشتباه...میروی در جاده بی انتها/ هین بدان چاه هست پیش تو نه راه...ای حسن مهمل مباف عاقل بشو/گشته برجام شما چون پر کاه...
رنجی که بردم
Iran, Islamic Republic of
۲۲:۲۵ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۴
فرارو به خدایی که میپرستی، به آیینی که هستی من از 16 سالگی رای دادم از زمان سلام بر سه سید... یادتون اومد؟؟!! الان پر از مهر ریاست جمهوری، شورا، مجلس و غیره هست و فقط دوره نمایندگی مجلس قبل رای ندادم. پدرم کارگر بود گفت شما درس بخونید مثل من کارگری نکنید. البته ما باید روزها دعا میکردیم تا پدرم کار کارگری ساختمون گیرش بیاد. درکش برای کسانی که این مسیر رو نرفته اند بسیار دشوار هست. البته من یکبار گریه پدرمو دیدم به خاطر نبودن همون کار کارگری. منم تابستون هایی که تعطیل بودم میرفتم کارگری. پدرم میگفت بیا تا بدونی درس بهتره یا کارگری و برات آموزنده هست. خلاصه سال و ماه اومد و رفت ما خوندیم دکترای دانشگاه تهرانم گرفتیم و اما چند سالی است هرجا رفتم و رفتیم از اینکه دیدن ادم اهل کار و رزومه بدی ندارم هیچ وقت نزاشتن به محیطشون نزدیک بشم. فرارو به خدایی که میپرستی بالاخره شما بودجه دارید احتمالا مارو هیچ وقت درک نخواهید کرد اما به عنوان یک رسانه بسیار قابل احترام بگید تکلیف من و امثال من چیه؟؟؟ من تمام راه هارو رفتم امید مرده. کاش دولت مارو به مهاجرت اجباری میفرستاد یا تبعید می کرد... فرارو یه روزی سرگذشتمو رمان می کنم و میای تو صفحت میزاری...
هموطن
Iran, Islamic Republic of
۰۵:۵۰ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۵
سلام هموطنم. درود به شرفت. درودبه شرف پدر با شرفت. خدایا فرجی برایش برسان، از خزانه لطف خودت. آمین
علی
Iran, Islamic Republic of
۰۹:۲۰ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۵
دوست عزیز درسته تحصیلات در مملکت ما ارزشش کم شده ولی نه در اون حد که دکتری دانشگاه تهران بیکار بمونه!!
اگه واقعا دکتری دانشگاه تهران داری و رزومه ات هم که میگی خوبه برو یه جایی هیات علمی شو.
نام
Iran, Islamic Republic of
۲۲:۳۷ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۴
روحانی قول میده اگر یک بار دیگه بیاد در 100 روز اول همه چیزو درست کنه فقط باید زیرساختهای حضور دوبارش فراهم بشه
نام
Iran, Islamic Republic of
۲۲:۴۰ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۴
شعر استاد شهریار :
دوستانش بی وفا و دشمنانش بی امان !
اوضاع ملت ایران اینجوری است !
نام
Iran, Islamic Republic of
۲۳:۴۰ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۴
ای کاش هیچ حرفی نمی زدی!! سکوت بهتر از دروغ و توجیه و قبول نکردن مسئولیت خرابکاری ها است جناب روحانی!
نام
Iran, Islamic Republic of
۰۰:۰۱ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۵
مگر اجازه داری؟
نام
Iran, Islamic Republic of
۰۰:۰۲ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۵
راستی پرزیدنت اجازه داشتی با اوباما تلفنی در نیویورک صحبت کنی؟
رحمان ۱۳۹۹
Iran, Islamic Republic of
۰۰:۱۶ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۵
از روحانی باید ترسید
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۵:۰۰ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۵
روحانی یا روحانی؟ حیف واژه روحانی واسه اونایی که جلوتر از دماغشون رو نمیبینن!
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۰:۳۹ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۶
روحانی آدم انگلیس وآمریکا است وخیلی هم ترس دارد برادرش وخودش حتی مدرک تحصیلی تقلبی دارند بابد محاتکمه شوند
نام
Iran, Islamic Republic of
۰۰:۲۵ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۵
عمووووووووووووو حسن
عشقی به خدا
فقط کلیدتو بده مشکلات همه عالم رو میخوام بگشایم
عقده گشایی بکنم
جوووووووووووووووووون
حسن
Iran, Islamic Republic of
۰۰:۲۸ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۵
حسن یک
حسن دو
حسن دنده به دنده
حسن چرا نمیخنده
نام
Iran, Islamic Republic of
۰۵:۰۱ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۵
کی باشی و چیکاره باشی که بخوای به بقیه دنیا امر و نهی کنی و اجازه بدی یا ندی. اندازه دهنت حرف بزن
نام
Iran, Islamic Republic of
۰۸:۱۶ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۵
اگر می خوای به هدفت برسی باید جسارت بیشتری داشته باشی وگرنه این هشت ماه می گذرد
نام
Iran, Islamic Republic of
۰۹:۰۲ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۵
تمام سیاست های اتخاذی در مقابل ترامپ شکست خورد اما باز همان کاسبان خود را به خریت می زنند و تکرار می کنند
نام
Iran, Islamic Republic of
۰۹:۰۵ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۵
مثل اینکه از اتاق فرمان اشاره میکنند که امریکا توسط ایران تحریم شده. نمونه اش هم سفیرش توی یمن
نام
Iran, Islamic Republic of
۰۹:۰۵ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۵
مثل اینکه از اتاق فرمان اشاره میکنند که امریکا توسط ایران تحریم شده. نمونه اش هم سفیرش توی یمن
نام
Iran, Islamic Republic of
۰۹:۱۵ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۵
پطوری می خواهی اجازه ندهی ؟ در حالی آن احمق لذت می برد از اینکه با تو مخالفت کند و مردم را در بحران نگهدارد . ابزار هم دارد
علی
Iran, Islamic Republic of
۱۰:۱۴ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۵
اینده تحریم دست موشک اندازهاست حسن جان.امیدواریم اونها سر عقل امده باشند.
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۰۱:۴۷ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۷
نه داداش... سر عقل آمدن مردم رو الان می بینیم که چطور دروغ های حسن را باور نمی کنند... مشکل فکر خراب شماست خراب اندر خراب.... ملت رو شما ذله کردید
نام
Iran, Islamic Republic of
۱۱:۲۶ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۵
این رییس جمهور فقط بلد با تامل مملکت رو بچرخونه اما حالا اون ها ( غربی ها)که تامل نمی کنند مردم بدبخت رو می چرخونه
نام
Iran, Islamic Republic of
۱۳:۲۴ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۵
من که باهات موافقم ومعتقدم یه کم بدشانس بودی این چندساله
نام
Iran, Islamic Republic of
۱۴:۰۵ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۵
خواستم تشكركنم ازاينكه فكرفرودستان هستيد.!
نامnaser
Iran, Islamic Republic of
۱۴:۱۹ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۵
اصلادرسطح واندازه خاتمی نیستی ونخواهی شدومطمئن باش اگراونبودالان جای دیگرمشغول خدمت به خلق بیچاره بودی حیف فقط اسم اصلاح طلبان راخراب کردی امااصلاحی نه درخودت ونه درامورکشورندیدیم
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۵:۴۰ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۵
این دولت بی خاصیت و مدیرانش اصلا در حد و اندازه دوران خاتمی نیستند فقط اسم اصلاحات رو یدک می کشند اندک ابهت و بزرگی که این نظام داره اونم خاتمی به این نظام و کشور داد! مطمئن باشید و گرنه الان ...
نامnaser
Iran, Islamic Republic of
۲۳:۴۹ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۵
شدیداموافقم باهات
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۴:۵۴ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۵
منم اجازه نمیدم
خخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخ
مجله فرارو