bato-adv
bato-adv
bato-adv
کد خبر: ۴۲۶۲۸۰

ظریف: هیچ‌کس به اندازه من از توان موشکی در خارج دفاع نکرده است

ظریف: هیچ‌کس به اندازه من از توان موشکی در خارج دفاع نکرده است
آن چه موضوع سوال است در خصوص اظهارات بنده در خارج از کشور است، بنده در همه عرصه‌های بین المللی به عنوان نماینده جمهوری اسلامی ایران محکم‌ترین دفاع را از همه سیاست‌های جمهوری اسلامی چه آن‌هایی که بنده در شکل گیری آن‌ها نقش داشتم و چه آن‌هایی که در شکل گیری آن‌ها نقشی نداشتم کرده‌ام. شاید دیدگاه‌های ما با هم متفاوت باشد، اما همه در عمل یک سیاست را اجرا می‌کنیم و بنده نه تنها به تعهد خودم یعنی اجرای سیاست‌های جمهوری اسلامی متعهد هستم بلکه از آن نیز دفاع می‌کنم.
تاریخ انتشار: ۱۱:۰۱ - ۳۰ دی ۱۳۹۸

فرارو- وزیر امور خارجه گفت: هیچ کس به اندازه من از توان موشکی کشورمان دفاع نکرده است.

محمدجواد ظریف که برای پاسخ به سوال حجت‌الاسلام مجتبی ذوالنوری نماینده قم در مجلس شورای اسلامی حضور یافته است، با اشاره به خروج زودهنگام خود در سوال قبلی از مجلس که در یکی از جلسات مجلس رخ داد گفت: من به هیات رییسه مجلس اعلام کرده بودم که جلسه شورای عالی امنیت ملی با حضور سردار سلیمانی برای بررسی موضوعات مربوط به کشور عراق در ساعت ۳ برگزار می‌شود و من موظف به حضور در آن جلسه هستم و هیات رییسه به من این اطمینان را داده بود که با توجه به شروع جلسه علنی در ساعت ۲ پس از ۴۵ دقیقه سوال و پاسخ آن به اتمام می‌رسد، اما زمانی که من با هماهنگی رییس جلسه در ساعت و سه و ده دقیقه صحن مجلس را ترک کردم همچنان توضیحات پایانی نماینده باقی مانده بود که اعلام کردم بخش پایانی را از رادیو می‌شنوم.

وی افزود: هر چند جلسه شورای امنیت ملی با نیم ساعت تاخیر حضور یافتم، اما اگر برخی نمایندگان احساس کردند که ترک جلسه جسارت به جایگاه نمایندگان است علارغم این که چنین نیتی در کار نبوده از آنان عذرخواهی می‌کنم.

ظریف در پاسخ به سوال مجتبی ذوالنوری خاطر نشان کرد: سوال ذوالنوری به دو مورد از اظهارات بنده مرتبط است بنده افتخار می‌کنم در خارج از کشور محکم‌ترین دفاع‌ها را از همه سیاست‌های جمهوری اسلامی داشتم چه خودم در این سیاست‌ها نقش داشته باشم چه نداشته باشم، من بار‌ها اعلام کردم که همه ما در تحلیل باید مجتهد باشیم، اما در عمل باید مقلد باشیم و من با دفاع از تمام سیاست‌های جمهوری اسلامی به نقش خود عمل کردم، هیچ کس به اندازه من توان موشکی جمهوری اسلامی دفاع نکرده است.

وی با اشاره به این که صحبت‌های او را بزرگنمایی و تقطیع کرده اند گفت: عرض بنده در مورد توان موشکی ایران همان سخن امام راحل در سال اول انقلاب است، ایشان معتقد بودند آنچه انقلاب و کشور ما را حفظ می‌کند حضور و حمایت مردم است نه چیز دیگر بر همین اساس من در سخنرانی کوتاه خود در دانشگاه تهران پس از تقدیر از توانمندی‌های نظامی کشور تاکید کردم آن چیزی که کشور ما را حفظ می‌کند سلاح‌های نظامی، که در مقابل توان تسلیحاتی آمریکا چندان قوی نیست نخواهد بلکه فرهنگ و ایثار مردم است که انقلاب را حفظ می‌کند اگر اشتباه فکر می‌کنم به من بفرمایید.

وی با انتقاد از یک خبرگزاری که سخنان او را تقطیع کرده بود تاکید کرد: من همواره در خارج و داخلی موشک از توان دفاعی و موشکی کشور دفاع کرده ام و مصداق این موارد را می‌توان در سخنانم در اجلاس‌های کشور‌های هند، آستانه و دوحه بیان کرد.

ظریف درباره بخش دوم سوال ذوالنوری در خصوص ادعای وجود پولشویی در کشور پاسخ داد: در دنیا به خاطر این که کنوانسیون‌های مربوط به پولشویی را امضا نمی‌کنیم دولت جمهوری اسلامی متهم به پولشویی است، اما من تاکید کرده ام دولت و نظام جمهوری اسلامی از این اتهام مبرا هستند، اما در کشور منافعی هم وجود دارد که مانع امضا معاهدات می‌شود.

ظریف با توضیح آن که آنچه که من در مورد پولشویی گفتم با آنچه برخی ادعا می‌کنند متفاوت است گفت: امروز دشمن کل ملت ایران را نشانه گرفته است فاجعه ترور شهید سلیمانی، فاجعه کرمان و فاجعه هواپیمای اوکراینی که ۱۷۶ خانواده را داغدار کرد باید ما را به یکدیگر نزدیکتر کند، در هند به من گفتند در ۴۳۰ شهر هند برای شهید سلیمانی مراسم گرفته شده است این وحدت را در چنین شرایطی که استبداد علیه همه ملت ایران شمشیر را از رو بسته است باید حفظ کنیم، همه ما با عقاید مختلف زیر یک پرچم زندگی می‌کنیم.

وی در بخش دوم پاسخ‌های خود اظهار داشت: من با اصل سخنان آقای ذوالنوری موافق هستم و درباره این که طرف مقابل ما باید در مقابل توان این مردم احساس ضعف کند موافق هستم، اما تاکید می‌کنم آنچه که باعث احساس ضعف آمریکایی‌ها تا امروز شده است توان نظامی ما نبوده بلکه اتحاد مردم است.

وی افزود: از منابع موثق عرض می‌کنم یکی از مراکز تصمیم گیری آمریکا ضمن طراحی دقیق انهدام مرکز فردو این سوال را مطرح کرده است که پس از تخریب فردو چه می‌شود و آنان به این جواب رسیدند که پس از این اتفاق مردم ایران متحدتر و منسجم‌تر می‌شوند و وقوع این اتفاق زیان بیشتری برای آمریکا دارد، این تایید سخنان رهبر معظم انقلاب است که فرمودند: شهید سلیمانی از سردار سلیمانی برای انقلاب موثرتر است.

ظریف با تاکید بر این که پیروزی خون بر شمشیر را باید باور داشته باشیم اظهار داشت: من در صحبت‌های خود درباره توان موشکی ایران چیزی را نفی نکردم بلکه در اثبات چیز دیگری صحبت کردم این یک واقعیت است که آمریکا سالانه دو تریلیون دلار هزینه نظامی خود را می‌کند در حالی که ایران ۱۶ میلیارد دلار برای توان دفاعی خود هزینه می‌کند ما این را باید باور کنیم که همان گونه که امام راحل فرمودند: آمریکایی‌ها از مردم ما می‌ترسند نه از سلاح ما، توان دفاعی ما برای دنیا مشخص است.

وی با تاکید بر این که کار خود را در امور دیپلماتیک بلد است گفت: در فرایند یکی از مذاکرات جان کری به من گفت: چرا شما فردو را ساختید اگر بخواهیم می‌توانیم آن را به راحتی نابود کنیم من به او گفتم بعدش چه می‌شود، کری به من پاسخ داد به خاطر نگرانی از همین است که این کار را نمی‌کنیم. این نکته مهمی است که باید در داخل کشور به آن توجه کنیم و من با طرح این موضوع در آن سخنرانی خواستم به اندیشمندان آمریکایی این نکته رابگویم به قدرت مردم ما توجه داشته باشند.

وزیر امور خارجه با تاکید بر این که منطق قدرت جمهوری اسلامی ایران نظامی نیست خاطر نشان کرد: چه دلیلی دارد که با منطق نظامی با دنیا رو به رو شویم بعد از شهادت سردار سلیمانی چه چیزی نشان داد که ما در دنیا قدرتمندیم حضور مردم در خیابان‌ها نشانه قدرت ما بود حتی فاجعه کرمان هم فاجعه عشق بود این حضور نشان داد منطق قدرت ما مردم هستند تکرار این نکته برای همه ما بسیار ضروری است.

ظریف در بخش دیگری از سخنان خود در مورد وجود پولشویی در ایران گفت: من در آنجا ضمن مبرا دانستن نظام و دولت جمهوری اسلامی از اتهام پولشویی تاکید کردم منابعی در ایران پولشویی انجام می‌دهند، اما این به خاطر تحریم‌های آمریکاست. زمانی که از بانک کونلون ۶ درصد برای یک ترنز اکشن کمیسیون در نظر گرفته است، اما با ۱۵ تا ۲۰ درصد این ترنز اکشن برای ایران هزینه برمی دارد ۱۴ درصد اختلاف کجا می‌رود آمریکایی‌ها باید بدانند که با تحریم خود باعث شدند چنین پولشویی‌هایی در ایران تقویت شود. وی با خطاب قرار دادن نماینده سوال کننده گفت: چرا جنایت آمریکا را در تقویت پولشویی به پای ظریف می‌نویسید این واقعیت است که چنین مراوداتی که به دلیل تحریم ناچار به انجام آن هستیم پولشویی است، اما دامن نظام از این مساله پاک است و این پولشویی‌ها گردن آمریکاست.

وزیر امورخارجه گفت: من با صحبت‌های آقای ذوالنوری درمورد برجام موافق نیستم. در برجام ما بردیم اروپا نبرد. در برجام اروپا در برابر آمریکا مجبور شد که سیاست‌های خود را کنار بگذارد. به همین دلیل است که آمریکا خودش را می‌کشد که اروپا هم از برجام خارج شود. واقعیت این است. چرا آمریکا تهدید می‌کند ۲۵ درصد تعرفه خودرو‌های اروپایی را بالا ببرد مگر این که آن‌ها از برجام خارج شوند.

چرا جنایت آمریکا در تقویت پولشویی را به پای ظریف می‌نویسید

محمد جواد ظریف در ادامه جلسه علنی و در پاسخ به سوال سیدجواد ساداتی نژاد نماینده کاشان و آران و بیدگل درخصوص اقدامات وزارت امورخارجه در موضع گیری خصمانه مقامات آمریکایی و اروپایی در حمایت از آشوبگران دی ماه ۱۳۹۶ چه بوده است، گفت: وزارت امورخارجه اقدامات متعددی در برابر دخالت‌های آمریکا در سال ۹۶ انجام داد که مهمترین آن خنثی کردن طراحی آمریکا در شورای امنیت سازمان ملل بود. آمریکا به عنوان عضو دائم شورای امنیت ملل متحد تصمیم گرفت با سوء استفاده از مکانیزم‌های شورای امنیت موضوع اغتشاشات و ناآرامی‌های سال ۱۳۹۶ را به شورای امنیت ببرد.

وی افزود: سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران آنچنان موفق بود که جلسه‌ای که آمریکا به عنوان یک عضو دائم شورا برای محاکمه ایران تشکیل داده بود تبدیل به جلسه محاکمه خود آن‌ها شد. این کار‌ها راحت بدست نمی‌آید و نیاز به تلاش، طراحی، برنامه ریزی، گفتگو و نیاز به حضور قوی بین المللی دارد. این کار‌ها را دوستان خوب است که ملاحظه کنند. این‌ها سند افتخار بنده نیست سند افتخار جمهوری اسلامی ایران است. باز هم می‌گویم این را هم وامدار مردم می‌دانیم.

وزیر امورخارجه ادامه داد: سلاح مهم است، اما قدرتمان را وامدار مردم هستیم. در دیپلماسی و سیاست خارجی کار دیپلمات مهم است، اما آنچه در سیاست خارجی حرف اول و آخر را می‌زند باز هم مردم هستند. من همانطور که می‌گویم برای این که در دنیا قوی باشیم نیاز به مردم داریم همانطور هم برای اینکه در دیپلماسی قوی باشیم، نیاز به مردم داریم.

وی اضافه کرد: این مردم ایران بودند که سیاست آمریکا را در شورای امنیت خنثی کردند. ما کارگزار و خادم مردم بودیم. این را بپذیریم. آنجا آمدیم از چهار تا کلمه که باز هم با هزینه همین مردم یاد گرفتیم و با چهار تا تماسی که توانسیم برقرار کنیم مانع از این شدیم که آمریکا عضو دائم شورای امنیت بتواند در این شورا جلسه‌ای برعلیه ما برگزار کند و جلسه، جلسه محاکمه آمریکا شد.

ظریف گفت: پیشنهاد کردیم که براساس بند اول اصول توافق الجزایر از آمریکا توسط ایران در دیوان لاهه شکایت شود این را هم به شورای امنیت و سایر مراجع تحویل دادیم. همین طور مواضعی که از سوی جمهوری اسلامی در حوزه‌های مختلف گرفته شود ارائه کردیم.

وی افزود: در مجامع بین المللی از سیاست جمهوری اسلامی دفاع کردیم. در تهران سفرا را خواستیم و به آن‌ها مداخلات آمریکا را توضیح دادیم. بنده با حضور در رسانه‌های جمعی مداخلات آمریکا را توضیح دادم، ضمن این که همه ما حق مردم را بر اعتراض و تظاهرات مسالمت آمیز به رسمیت م شناسیم، اما مداخله خارجی‌ها را نمی‌پذیریم همچنان که مداخله سفیر انگلیس در تظاهرات را با شدیدترین نحو محکوم کردیم.

وزیر امور خارجه خاطرنشان کرد: این سیاست ما است این سیاست را هم با جدیت در چارچوب سیاست‌های نظام دنبال می‌کنیم. ما مجری سیاست و پیشنهاد دهنده سیاست هستیم، اما سیاست در نهایت آن چه است که نظام در دستگاه‌های سیاستگذاری تصمیم می‌گیرد و ما آن را اجرا می‌کنیم.

فکر براندازی جمهوری اسلامی هیچ‌گاه از ذهن آمریکا خارج نشده است

رییس دستگاه دیپلماسی در بخش دیگری از سخنانش اظهارداشت: من با نکاتی که نماینده کاشان مطرح کردند مشکلی ندارم که بخواهم به آن پاسخ بدهم؛ حتما ایالات متحده به دنبال براندازی بوده و در هیچ لحظه‌ای از ۴۰ سال گذشته این فکر از ذهن آن‌ها خارج نشده است.

ظریف درباره تفاوت رویکرد مقامات آمریکا در براندازی جمهوری اسلامی ایران روایتی از یکی از مقامات عالی رتبه آمریکا نقل کرد که وی گفته بود «من و آقای بوش هیچ تفاوتی در اینکه می‌خواهیم شما (جمهوری اسلامی ایران) نباشید؛ اما فرق من با آقای بوش این است که من می‌دانم که این کار نمی‌توانیم انجام دهیم، اما آقای بوش خیال می‌کند می‌تواند آن را انجام دهد.»

ظریف افزود: فکر براندازی جمهوری اسلامی ایران واقعیت رژیم آمریکایی است و ما نیز همین را از آمریکا می‌شناسیم و با همین روش با آن‌ها برخورد می‌کنیم؛ برخی رژیم‌های کوچک نیز در منطقه ما هستند از رژیم صهیونیستی گرفته تا برخی رژیم‌های کوچک منطقه که ادعا می‌کنند ایران صرف نظر از اینکه چه کسی در آن حاکم باشد، بزرگتر از حد لازم است، گفتند که ایران زیادی از حد بزرگ است؛ که ان‌شاءالله این ایران بزرگ ۷ هزار سال بزرگ بوده ۷هزار سال دیگر بزرگ خواهد بود و آن‌ها هم همین ذره و یا کمتر خواهند بود.

آمریکا را در شورای امنیت منزوی کردیم

وزیر امورخارجه درباره اقدامات وزارت امورخارجه در برابر اقدامات و دشمنی‌های آمریکا تصریح کرد: ما آمریکا را در شورای امنیت سازمان ملل که ملک طلق خود می‌دانند منزوی کردیم؛ شورای امنیت را علیه آمریکا بسیج کردیم. این که بتوانیم آن‌ها را مانع بشویم ارز این کار‌ها انجام بدهد.

ظریف گفت: آمریکا نزدیک به ۷۰ سال پس از پایان جنگ جهانی دوم همواره خطا می‌کند و باز هم خطای خود را تکرار می‌کند؛ مگر آمریکا در ویتنام و عراق دور اول خطا نکرد و این خطا را در دور دوم هم خطا کرد؛ چرا آن‌ها در سوریه در افغانستان خطا کردند؟

وی بیان کرد: اگر آمریکایی‌ها کم فهم هستند و متوجه نمی‌شوند که واقعیات چیست که گناه ما نیست. گناه کم فهمی طرف مقابل است، ما همه اقدامات را انجام دادیم.

رییس دستگاه دیپلماسی با اشاره به تلاش‌های سیاسی و حقوقی و بین المللی وزارت امور خارجه اظهار داشت: در بخش تلاش حقوقی، از بند اول اصول کلی بیانیه الجزایر در مورد عدم مداخله در امور داخلی ایران، پیشنهاد ما به شورای عالی امینت ملی همان روز‌های اول ارائه شد؛ تلاش دوم ما جلوگیری از اقدام آمریکایی‌ها در شورای امنیت سازمان ملل بود که یک موفقیت بزرگ برای ایران و یک خسارت بزرگ برای آمریکایی‌ها بود که با تلاش‌های دوجانبه و چند جانبه، تبلور تلاش ما بود که موفقیت به همراه داشت.

ما معلم‌های بدی نیستیم، طرف مقابل کند ذهن است

ظریف افزود: حوزه سوم دیپلماسی عمومی که در این بخش هم آمریکایی‌ها و سیاست‌ها و مداخلات آن‌ها را افشا کردیم، در مورد اخیر در مورد انگلیس با همین روش برخورد شد و بر اساس تصمیم‌گیری‌هایی که شد، برخورد قاطعی صورت گرفت تا ما بتوانیم از روش مانع بشویم که این‌ها احساس کنند می‌توانند این کار‌ها را انجام دهند.

وزیر امور خارجه گفت: اگر آن‌ها کند ذهن باشند و از این اقدامات به این راحتی درس نگیرند، زیاد هم گناه ما نیست و گرنه ما معلم‌های بدی نیستیم، اما طرف مقابل بیش از حد کند ذهن است.

bato-adv
عبدالرحمن
Iran, Islamic Republic of
۰۶:۵۷ - ۱۳۹۹/۰۶/۲۲
آقای ظریف از حیث فن بیان و قدرت دیپلماسی یگانه هستند ولی انتقاد به مشکلات برجام بود که یک توافق یک طرفه بود که ضمانت اجرایی نداشت و هدف نهاییش هم این بود که جمهوری اسلامی و کشور امام زمان عج رو شریک راهبردی غرب و امریکا کنه که با وجود رژیم صهیونیستی هیچ وقت ممکن نیست برای همین هم تحریم ها در عمل حذف نشد. در ضمن اقای ظریف امریکایی ها خطا نمیکنن. همه اش برنامه ریزی شده است تحت تاثیر جناح دست راستی و سیا و لابی اسراییل
سلیم
Iran, Islamic Republic of
۱۴:۴۲ - ۱۳۹۸/۱۰/۳۰
خواب ببینید دوباره یکی مثل ظریف پیدا بشه و حرف ایران را به گوش کر غرب و آمریکا برسانه
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۴:۳۷ - ۱۳۹۸/۱۰/۳۰
همه ایران، خالصانه ظریف را دوست دارند بجز منافقین
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۴:۰۱ - ۱۳۹۸/۱۰/۳۰
اون زمان هم میگفتن اتهام هسته ای که نهایتا گل گرفتن ..الانم میگن اتهام پول شویی .. اینا خادم ملت نیستن نوکر غرب هستن
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۳:۴۴ - ۱۳۹۸/۱۰/۳۰
سلام برادر عزیز
پولشویی را نمیدانم چیه ولی و اما
اینکه بنده دو الی سه تومن دریافتی داشته باشم و شما ده الی صد برابر من بگیری خیلی درد دارد
دوست دارم یه روز همه دریافتی خود را اعلام کنند اونوقت اگه عادلانه و نزدیک به هم بود مخلص شما هم هستم
ناامید
Iran, Islamic Republic of
۱۳:۵۴ - ۱۳۹۸/۱۰/۳۰
لعنت خدا بر کاسبان تحریم و مخالفان منفعت محور در قصیه اف ای تی اف و تندرویهای بی منطق و عینک های جناحی نگر و...
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۴:۱۰ - ۱۳۹۸/۱۰/۳۰
بحث عدالت یک چیزه بحث اینکه حقوقها لزوما خیلی نزدیک به هم باشه یک چیز دیگه اس که به عدالت مربوط نمیشه.
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۵:۱۴ - ۱۳۹۸/۱۰/۳۰
آخه عزیز من، چرا فکر می کنی درامد وزیر باید با من و شما یکی باشه؟ این چه تعریفی از عدالته؟ همین تفکر ما رو به این روز انداخته دیگه.
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۵:۵۹ - ۱۳۹۸/۱۰/۳۰
پس اگر وزیر حقوقش خیلی بالاست یعنی اینکه درد تحریم را حس نخواهد کرد
ناشناس
Netherlands
۱۶:۳۵ - ۱۳۹۸/۱۰/۳۰
ناشناس 15:14 بحث عدالت اینه که همه به نسبت شغل و مسوولیت خود حقوق بگیرن. کی گفته که عدالته که 100 برابر و 200 برابر درآمد داشتن عدالته؟ کجای دنیا جز کشورهای جهان سوم این شکاف طبقاتی وجود داره؟؟؟
مجله خواندنی ها
انتشار یافته: ۱۵
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۲:۴۲ - ۱۳۹۸/۱۰/۳۰
دوباره شیفتگان غرب به دنبال استعمار ایران هستند.
کجایند نواب ها
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۲:۴۵ - ۱۳۹۸/۱۰/۳۰
تو خیلی باهوشی که وضع ما اینجوریه از خود راضی
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۲:۵۷ - ۱۳۹۸/۱۰/۳۰
خدا نگذره از اونایی که هرچی این همه سال شما زحمت کشیدینو رشته کردین فقط بخاطر اینکه از جناح شما نبودن پنبه کردن
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۴:۱۱ - ۱۳۹۸/۱۰/۳۰
خودت هم جناحی فکر می کنی
مشکل برجام خروج آمریکا از برجام و ترس و بی عرضگی اروپایی ها بود
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۴:۳۶ - ۱۳۹۸/۱۰/۳۰
اگر دکتر جلیلی بجای دکتر ظریف بود چی میشد. همین را کم داشتیم.
مجله فرارو
bato-adv
bato-adv
bato-adv