معاون رئیسجمهوری آمریکا گفت که مذاکرات فنی میان دو طرف ادامه دارد و بخشی از تیمهای مذاکرهکننده آمریکا و ایران همچنان در محل مذاکرات در سوئیس باقی ماندهاند.
۲۹۶۸ مطلب
معاون رئیسجمهوری آمریکا گفت که مذاکرات فنی میان دو طرف ادامه دارد و بخشی از تیمهای مذاکرهکننده آمریکا و ایران همچنان در محل مذاکرات در سوئیس باقی ماندهاند.
تفاهم ۶۰ روزه ایران و آمریکا تنها یک توقف موقت برای درگیریها نیست، بلکه فرصتی طلایی برای کاهش تحریمها، افزایش فروش نفت و بهبود اقتصاد کشور است. یک تحلیلگر سیاست خارجی، معتقد است با یک دیپلماسی هوشمندانه میتوان از این موقعیت برای بازگرداندن آرامش به خاورمیانه استفاده کرد؛ به شرط آنکه مخالفان داخلی مراقب باشند تا ناخواسته در زمین اسرائیل بازی نکنند.
«استیو ویتکاف» فرستاده ویژه آمریکا و «جرد کوشنرد» داماد دونالد ترامپ از قبل در محل مذاکرات حضور یافتهاند و به گفته سی ان ان، در حال رسیدگی به جنبههای فنی این مذاکرات هستند.
هیأت ایرانی قرار است در گفت وگوهای پیش رو، نحوه اجرای تعهدات مندرج در تفاهم ایران و آمریکا را پیگیری کند.
یک مقام آمریکایی نیز پیشتر اعلام کرد که انتظار می رود جیدی ونس معاون رئیسجمهور آمریکا امروز (به وقت محلی) برای آماده سازی مذاکرات با ایران راهی سوئیس شود.
سخنگوی وزارت خارجه اعلام کرد: مذاکرات برای توافق نهایی زمانی شروع میشود که اجرای تعهدات وفق بندهای ۱، ۴، ۵، ۱۰ و ۱۱ آغاز شود و ادامه پیدا کند.
در حالی که امیدها به نتیجهبخش بودن مذاکرات ایران و آمریکا و بهبود شرایط اقتصادی کشور افزایش یافته است، تحرکات و تجمعات برخی گروههای تندرو علیه تیم مذاکرهکننده خبرساز شده است. محمدتقی فاضل میبدی، فعال سیاسی، با انتقاد از این کارشکنیها معتقد است مخالفان توافق عملاً با دشمنان خارجی همصدا شدهاند.
عراقچی: قرار است روز جمعه در کشور سوئیس که محل دقیق آن مشخص خواهد شد، یک دیداری بین هیئتهای دوطرف انجام شود، که در آن روسای هیئتهای دو طرف ابتدا این یادداشت تفاهم را امضا کنند و پس از آن اولین دور مذاکرات بعدی را داشته باشیم.
وحید شقاقی شهری، اقتصاددان:«مذاکرات را به هیچ نحو نباید رها کنیم، البته کشور در مسیر است. این که می گویند مذاکرات را کنار بگذاریم همه اش شعار است. کشور را با شعار و توهم نمی توان اداره کرد. مذاکرات باید ادامه دار شود با هدف حذف تحریم ها. باید اقتصاد را به مردم بدهیم. تا به حال اقتصاد را به مردم واگذار نکردیم. در 50 سال اخیر به دلیل رانت نفتی این اتفاق نیفتاد. زمان شاه هم همینطور بود. آقای عالیخانی، وزیر اقتصاد آن زمان، در خاطرات خود می گوید زمانی که درامد نفتی زیاد شد به هویدا گفتم به شاه…
در جزئیات این یادداشت تفاهم این گونه که پاکستان مدعی است بر لغو تحریمهای ایران تاکید شده است.طبق گفته پاکستان، آزادسازی بخشی از داراییهای مسدود شده ایران از ۲۸ میلیارد دلار، بین ۱۰ تا ۱۴ میلیارد دلار آزاد خواهد شد.