خبرگزاری آسوشیتدپرس ویدئویی از تردد شناورها در تنگه هرمز منتشر کرده است. این خبرگزاری نوشت: کریس رایت، وزیر انرژی آمریکا، اعلام کرد که طی ۲۴ ساعت گذشته ۶۷ کشتی از تنگه هرمز عبور کردهاند؛ رقمی که از نظر حملونقل نفت و فرآوردههای نفتی، مشابه سطح تردد پیش از آغاز جنگ است.
چند روز پس از اعلام تفاهم اولیه بر سر مفاد توافقنامه پایان جنگ میان ایران و آمریکا، تردد کشتیهای ورودی و خروجی در تنگه هرمز، از صبح چهارشنبه ۲۷ خرداد ۱۴۰۵، که مدیریت و نظارت بر ایمنی و امنیت تردد در آن همچنان توسط ایران کنترل و هدایت میشود شکل جدیدی به خود گرفته و عبور و مرور پر حجمتر و روانتر کشتیها در این آبراه نسبت به چند روز گذشته مشاهده میشود. این در حالیست که امروز برخی رسانهها از عبور سه نفتکش غولپیکر ایرانی حامل ۵ میلیون بشکه نفت خام از تنگه هرمز و عبور از محاصره دریایی آمریکا…
یک رسانه آمریکایی از برنامه ایالات متحده برای کاهش چشمگیر شمار هواپیماهای نظامی و کشتیهای جنگی اختصاصیافته به عملیات سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) در اروپا خبر داد.
استاد دانشگاه شریف و معاون پیشین وزارت امور خارجه در برنامه «زوم» فرارو از ظرافتهای حقوقی موضوع تنگه هرمز برای ایران و برخی جوانب سیاسی مدیریت این آبراهه استراتژیک گفت.
رسانههای غربی به دنبال حمله آمریکا به یک کشتی ایرانی و پاسخ و واکنش نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران، نوشتند که وضعیت جاری، بازارهای جهانی انرژی و شرایط اقتصادی را متشنج کرده و خسارت های گسترده ای به بخش نفت و گاز وارد آورده است.