bato-adv
bato-adv
کد خبر: ۳۶۴۹۶۸

صادق زیباکلام: روحانی که تمام شد، با ترامپ چه می‌کنید؟

سوال من از تندروها این است که بعد از این چه می‌کنید؟ زیرا مشکل شما الان روحانی نیست. «روحانی که تمام شد. نه روحانی مانده است و نه دولت تدبیر و امیدی. شما نشان دادید که 24میلیون رای عملا ذره ای ارزش و اهمیت ندارد و همه را در سطل زباله ریختید، اما حالا با ترامپ چه می‌خواهید کرد؟» زیرا واقعا آقای روحانی تمام شده هستند. یعنی چه استعفا بدهند و چه به کار خود ادامه بدهند هیچ نقش خاصی در مدیریت کشور ندارند و هیچ‌کاره هستند. آقای روحانی هرکاری که می‌توانست انجام دهند را انجام داده و هر برگی که داشت را رو کرده است

تاریخ انتشار: ۱۲:۴۴ - ۰۵ تير ۱۳۹۷

روحانی که تمام شد، با ترامپ چه می‌کنید؟

فرارو- یک تحلیلگر مسائل سیاسی گفت: «آنچه که موجب بروز مشکلات اخیر و این وضع فلج شده اقتصاد کشور شده، این است که بخش انتصابی نمی‌تواند تحمل کند که بخشی از حاکمیت و قدرت در اختیارش باشد. یعنی نمی‌تواند قبول کند که مثلا شورای شهر تهران، دولت، شهرداری پایتخت و... در اختیار جریان رقیب باشد واقعیت این است قدرت مثل علاقه به ثروت و شهوت است و انتها ندارد. زیرا ذات قدرت، تمامیت‌خواهی است و جریان تندرو به چیزی کمتر از همه قدرت رضایت نمی‌دهد.»

صادق زیباکلام تحلیلگر مسائل سیاسی در گفتگو با فرارو اظهار کرد: «در خصوص مسائل پیش آمده در کشور باید به دو مسئله توجه داشت. اول اینکه مجموعه نهاد‌های انتخابی در کشور چقدر در ایجاد وضعیت فعلی موثر است؟ زیرا به عقیده من نظام جمهوری اسلامی به دو بخش انتخابی و انتصابی تقسیم می‌شود و الان تمام انگشت اتهام در خصوص اینکه وضع مملکت تا این حد بحرانی شده و اقتصاد قفل شده و... به سمت دولت یا نهاد‌های انتخابی نشانه رفته است.»

وی تصریح کرد: «ببینید من قبول دارم که دولت آقای روحانی طی یک سال گذشته بدون اشکال نبوده و قطعا در بعضی جا‌ها تصمیمات اشتباه گرفته یا اقداماتی که باید انجام می‌داد را انجام نداده یا وزرایش آنطور که انتظار می‌رفت انتخاب نشدند. اما باور دارم که دعوا و مشکل اصلی امروز کشور به واسطه این اتفاقات نبوده. مثلا به خاطر اینکه شورای شهر تهران کم کاری کرده مردم با مشکل مواجه نشده اند یا اینکه دولت وزارایش را خوب انتخاب نکرده زمینه ساز این مسائل نشده است. آنچه که موجب بروز مشکلات اخیر و این وضع فلج کننده اقتصاد کشور شده، این است که بخش انتصابی نمی‌تواند تحمل کند که بخشی از حاکمیت و قدرت در اختیارش باشد.»

او ادامه داد: «یعنی نمی‌تواند قبول کند که مثلا شورای شهر تهران، دولت، شهرداری پایتخت و... در اختیار جریان رقیب باشد. اینکه بخشی از دولت را در اختیار دارند برای آن‌ها قابل قبول نیست. واقعیت این است قدرت مثل علاقه به ثروت است. مثل شهوت است. یعنی اینگونه نیست که بگویند اگر چهار وزیر در دولت داشته باشند، برایشان کافی است و با آقای روحانی همکاری می‌کنند. یا اگر هفتاد نماینده در مجلس داشته باشند، با دیگر نماینده‌ها همکاری می‌کنند. نه آن‌ها همه نهاد‌های حاکمیت را می‌خواهند. زیرا ذات قدرت، تمامیت‌خواهی است و جریان تندرو به چیزی کمتر از همه قدرت رضایت نمی‌دهد.»

این استاد دانشگاه افزود: «بنابراین اگر قرار باشد تندرو‌ها به این سوال که می‌خواهند با دولت آقای روحانی چه کنند، حقیقت را بگویند، می‌گویند که حتی نمی‌خواهند سر به تن دولت آقای روحانی باشد. به همین دلیل است که طی یک سال گذشته خودشان را به زمین و زمان زده‌اند که بتوانند دولت را فلج کنند و به بن‌بست بکشانند. البته حساب و کتابشان هم کاملا درست است. زیرا اگر دولت آقای روحانی به طور کامل فلج شود و آقای روحانی استعفا دهند، با توجه به نارضایتی گسترده‌ای که بین آن ۲۴ میلیون نفری که به ایشان رای دادنده به وجود آمده، در انتخابات زودرسی که برگزار می‌شود، هرکسی کاندید جریان تندرو باشد، آن ۱۶ میلیون رای آقای رئیسی را به دست میاورد و علاوه بر آن چند میلیون هم آرای سرگردان در کشور است که الان از رای به آقای روحانی هم پشیمان هستند و احتمالا آن‌ها را هم جذب می‌کند و به احتمال زیاد با رای ۲۰ میلیونی رئیس جمهور می‌شود. یعنی اگر همین فردا انتخابات برگزار شود، نامزد جریان تندرو با ۲۰ میلیون رای پیروز میدان خواهد شد واما کسر قابل توجهی که از واجدین شرایط رای دادن هستند، حاضر به حضور در انتخابات نخواهند شد و رای نخواهند داد.»

وی افزود: «به این ترتیب جریان تندرو مجددا دولت را در اختیار می‌گیرد و آرام آرام سنگر‌هایی که طی پنج سال گذشته از دست داده بود را دوباره از آن خود می‌کنند. در چنین شرایطی شک نکنید که بلافاصله دلار به پنج هزار تومان برمی‌گردد، قیمت سکه سیر نزولی به خود می‌گیرد و این حالت التهاب و تشنج در بازار که این روز‌ها شاهدش هستیم، از بین می‌رود. اما در این میان سوال من از تندرو‌ها این است که بعد از این چه می‌کنید؟ زیرا مشکل شما الان روحانی نیست. «روحانی که تمام شد. نه روحانی مانده است و نه دولت تدبیر و امیدی. شما نشان دادید که ۲۴ میلیون رای عملا ذره‌ای ارزش و اهمیت ندارد و همه را در سطل زباله ریختید، اما حالا با ترامپ چه می‌خواهید کرد؟»، زیرا واقعا آقای روحانی تمام شده هستند. یعنی چه استعفا بدهند و چه به کار خود ادامه بدهند هیچ نقش خاصی در مدیریت کشور ندارند و هیچ‌کاره هستند. آقای روحانی هرکاری که می‌توانست انجام دهد را انجام داده و هر برگی که داشت را رو کرده است.»

این تحلیلگر مسائل سیاسی تصریح کرد: «تنها راهی که او می‌توانست انجام دهد این بود که فرمانبر و گماشته طیف تندرو می‌شد. یعنی گوش به دستور آن‌ها می‌ماند تا همه وزرایش را انتخاب کنند. صبر می‌کرد ببیند آن‌ها چه کسی را برای استانداری کهگیلویه و بویراحمد می‌خواهند، همان را انتخاب کنند. آن‌ها برای سفارت بورکینافاسو چه گزینه‌ای معرفی می‌کنند و روحانی هم به آقای ظریف بگوید که او را سفیر کند. در غیر این‌صورت جریان تندرو اجازه نمی‌دادند دولت اقای روحانی به سرانجام برسد. منتها همانطور که عرض کردم الان مشکل روحانی نیست. مشکل ما الان ترامپ است و باید این آقایان تندرو پاسخ دهند که با او می‌خواهند چه کنند؟ این سرنوشت همه دولت‌های غیرهمسو با تندرو‌ها خواهد بود و چاره‌ای هم نداریم و باید با آن کنار بیاییم. مگر اینکه تحولی در درون این جریان رخ بدهد یا مشکلات آن‌ها در اداره کشور به حدی زیاد شود که قبول کند به تنهایی نمی‌تواند کشور را هدایت کند.»

وی در پاسخ به این سوال که چرا مشابه این شرایط برای دولت اصلاحات رخ نداد؟ گفت: در دوران اصلاحات برای نخستین بار بود که طیف تندرو قدرت را از دست داده بود و نه تنها نتوانسته بود در انتخایات ریاست جمهوری پیروز شود بلکه انتخابت مجلس ششم هم از دست داده بود. اما این نخستین باری بود که چنین اتفاقی رخ داد؛ بنابراین یک مقدار زمان نیاز بود تا طیف تندرو دوباره خود را پیدا کند و متوجه شود که همه چیز را از دست نداده است. زیرا درست است که مجلس و ریاست جمهوری را از دست دادند، اما خیلی از نهاد‌های قدرت را در اختیار دارند.»

او افزود: «بنابراین خیلی تمایل به این نداشتند که دولت آقای خاتمی را فلج کند، اما کاری انجام می‌دادند این بود که اجازه پیشرفت به دولت اصلاحات نمی‌دادند. اما شرایط امروز متفاوت است. جریان تندروی کشور طی هشت سال ریاست جمهوری آقای احمدی نژاد و فعالیت مجالس هفتم تا نهم به حدی قدرتمند شدند که الان معتقدند چرا باید اجازه دهند بخشی از نهاد‌های دیگر مانند قوه مجریه در اختیار رقیب قرار بگیرد.»

 

ناشناس
United States of America
۲۲:۰۳ - ۱۳۹۷/۰۴/۰۵
یعنی نه درد دین.نه درد ملت.نه عرق ملی. بدبخت مردم و بی پناه ایران....به قیمت قدرت ایران و مردم را بدبخت تر نکنید.
ناشناس
Finland
۲۰:۵۵ - ۱۳۹۷/۰۴/۰۵
ايشون بنده رو ياد کارشناسان داخلي فوتبال مي اندازه که بعد از بازي از تاکتيک تيم برنده تعريف و عليه تيم بازنده صحبت مي کنند!!!
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۲۰:۰۶ - ۱۳۹۷/۰۴/۰۵
اولا اینکه اقای روحانی کاره ای میست دروغ بزرگی هست که زمانی بنی‌صدر هم میگفت!
دوما ، اولین کسانی که حرف استیضاح و برکناری روحانی رو زدن اصلاح طلب ها هستن!
سوما ، وضعیت فعلی نتیجه اقدامات تیم روحانی است و نهایتا دولت جدید بتواند وضعیت رو تثییت کنید!
چهارما ، اینکه مجلس اصلاح طلب روحانی را برکنار کند و دوباره یک نفر با شعار سازش رییس جمهور بشه و اهداف غرب را اجرا کند و برجام های جدید امضا کند خواسته اصلاح‌طلبان غرب زده است و این عزل ، بنفع انان تمام خواهد شد!
یعنی روحانی عزل بشه با اوردن گزینه جدید همین اهداف را اجرایی خواهند کرد اصلاح طلبان و اگر گزینه شان رای نیارد بازهم میگن تقلب شده و ۴۰ درصد مردم رومیریزن تو خیابونا که نتیجه ای جز تحریم جدید و کم شدن اعتبار نظام پیش مردم رر نخواهد داشت!
و اگر روحانی عزل نشود هم با استفاده از نفوذی هاشون در مجلس و دولت وضع را بدتر میکنند تا اقتصاد ایران نابود شود!
این بازی دوسر باختی هست که غرب و عوامل داخلی اش برای تجزیه ایران ، برنامه ریزی کردن!
ناشناس
United Arab Emirates
۲۳:۱۱ - ۱۳۹۷/۰۴/۰۵
نکنه ضبط و ربطی با دولت سایه داری که سعی می کنی همه کاسه کوزه ها رو سر مترسکها بشکنی
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۹:۱۵ - ۱۳۹۷/۰۴/۰۵
هر ظرفی ظرفیت معینی دارد ظرف که پر شد سر ریز می کند و عملا از حیض انتفاع می افتد و دیگر مورد توجه نیست
ناشناس
Canada
۱۹:۱۳ - ۱۳۹۷/۰۴/۰۵
اصول گرایان قدرت را میخواهند ولی پاسخ گویی را نه . برای همین هم هاست که ما در ایران دو تا دولت موازی داریم. یک دولت ۷۰ درصد اختیارات و مراکز قدرت را در اختیار دارد و عملا هر کاری دلش بخواهد میکند و پاسخگو نیست . دولت دوم هم که با رای مردم سر کار میاد وظیفه اش اینست که کاسه کوزه ها سر ان شکسته شود. و هر وقت مردم جان به لبشان رسید و سر و صدا کردند دولت دوم را در یک انتخابات پر شکوه عوض کرده و یک چند سالی سرشان گرم شده و سروصدا ها میخوابد.
در شرایط فعلی هم ترامپ هیچ هم برای اصول گرایان خطر ناک نیست . ترامپ داره مردم عادی و حقوق بگیر ایران را مجازات میکنه . آنهایی که قدرت خریدشان یکدفه نصف شد . تحریم ها اثری در زندگی سر دم داران ما ندارد . آنها قدرت را میخواهند که دارند . حالا ترامپ هم بزار آنقدر تحریم کنه تا تحریم دانش پاره بشه ..
پر بحث ترین
انتشار یافته: ۲۸
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۰۲ - ۱۳۹۷/۰۴/۰۵
دمت گرم
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۲۸ - ۱۳۹۷/۰۴/۰۵
دقیقا
ناشناس
Hong Kong
۱۳:۵۹ - ۱۳۹۷/۰۴/۰۵
پیشنهاد می کنم روحانی کنار بکشه و قدرت مثلاً اجرایی رو بده به اصولگراها و دیگه از این به بعد انتخابات هم برگزار نکنن تا هم تکلیف مردم روشن بشه و هم اینکه بقیه کشورها بفهمن چه رویکردی باید با ما داشته باشن.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۱۰ - ۱۳۹۷/۰۴/۰۵
جناب زیباکلام جریان مطلوب شما بخاطر جلوگیری از ورود مهدی چمران در شورای شهر قید شهرداری فردی کارآمد و آگاه به مسائل شهرداری مانند محسن هاشمی را زد. حالا شما پاسخ بدید کدام جریان تمامیت خواه است؟؟ جریان شما حتی حاضر نیست مهدی چمران را از جریان مقابل که اتفاقا فردی کارآمد هم هست راه دهد. انصاف هم خوب چیزی است. راستی از کمک های مردمی به زلزله زده ها چه خبر؟
ناشناس
United Arab Emirates
۱۴:۱۱ - ۱۳۹۷/۰۴/۰۵
ما کلا دیگه رای نمیدیم.رای ندادن تنها راه اعتراض مردم تاوقتی قوانین به مردم قدزت محاکمه مدیران فاسد رونده رای باید تحریم بشه
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۳۳ - ۱۳۹۷/۰۴/۰۵
به همه آقایان جریان تندرو توصیه می کنم تاریخ بی خردی را بخوانند.
ناشناس
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
۱۴:۵۵ - ۱۳۹۷/۰۴/۰۵
وی افزود: «به این ترتیب جریان تندرو مجددا دولت را در اختیار می‌گیرد و آرام آرام سنگر‌هایی که طی پنج سال گذشته از دست داده بود را دوباره از آن خود می‌کنند. در چنین شرایطی شک نکنید که بلافاصله دلار به پنج هزار تومان برمی‌گردد، قیمت سکه سیر نزولی به خود می‌گیرد و این حالت التهاب و تشنج در بازار که این روز‌ها شاهدش هستیم، از بین می‌رود.“
ولی این دفعه بسیار بعید است که بتوانند قیمتها را کاهش دهند، همانطور که احمدی نژاد اصولگرا نتوانست و قیمتها افسار پاره کرد. این دفعه دیگه این تو بمیری از اون تو بیمیریها نیست. چنان بر صادرات نفت و گاز و بانکها و کشتیرانی و ... تحریم وارد کنند که کشور ظرف چندماه تسلیم شود
123
Iran (Islamic Republic of)
۱۵:۱۲ - ۱۳۹۷/۰۴/۰۵
آقاي زيباكلام!
امثال شما با ايجاد دوقطبي كاذب و جنگ زرگري اصولگرا و اصلاح طلب خوب همه را سركار گذاشتيد!
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۵:۱۶ - ۱۳۹۷/۰۴/۰۵
دولت روحاني را زمين مي زنند و خودشان با آمريكا مذاكره مي كنند.همين
ناشناس
Netherlands (Kingdom of the)
۱۵:۲۲ - ۱۳۹۷/۰۴/۰۵
دولت در زمینه سیاست بویژه خارجی بسیار موفق بوده
ولی در زمینه اقتصاد بسیار ضعیف بوده و به نظرات اقتصاددانان و پیش بینی های آنها وقعی ننهاد
نیکان
Iran (Islamic Republic of)
۱۶:۱۲ - ۱۳۹۷/۰۴/۰۵
بله ، اما آقای روحانی با تسلیم در برابر قدرت پرستان ، در هنگام انتخاب کابینه و رییس بانک مرکزی ، خودرا در این مسیر فعلی قرار داد . و یک نکته دیگر که در تحلیل اقای زیبا کلام مورد توجه قرار نگرفته است این است که جامعه ایران امروز متفاوت است و رفتارهای ضد دمکراسی واکنش مشخص و قابل توجهی نشان میدهد و بنظرم این واکنشها تداوم خواهد داشت و گسترده تر خواهد شد .
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۶:۲۲ - ۱۳۹۷/۰۴/۰۵
24 میلیون رای رو خود روحانی تو سطل ریخت فرافکنی نکنید
خودم
Iran (Islamic Republic of)
۱۶:۲۳ - ۱۳۹۷/۰۴/۰۵
میدانید، این کارها فقط به دلیل گمراه کردن ملته، 8 سال گروه راست هشت سال چپ، مردم رو هم مثل تخته روی موج به این طرف اون طرف میبرند. یکبار برای همیشه باید از بیرون به کشور نگاه کرد و مسایل رو به دید تخصصی حل کرد نه با گرداب های سیاسی بدترش کرد
ناشناس
United Arab Emirates
۱۶:۲۴ - ۱۳۹۷/۰۴/۰۵
تو يكى برو با اسلحه ات تمرين كن براى روز مبادا
ایرانی
Iran (Islamic Republic of)
۱۶:۲۵ - ۱۳۹۷/۰۴/۰۵
جناب آقای زیباکلام حرف بسیار خوبی زدند: ذات قدرت تمامیت خواهی است. منتها باید می فرمودند همۀ جناح ها به چیزی کمتر از تمام قدرت رضایت نمی دهد نه فقط جناح به قول ایشان تندرو. همین جناحی که هم اکنون دولت را در دست گرفته است هم مصداق همین سخن ایشان است.
ایرانی
Iran (Islamic Republic of)
۱۶:۲۵ - ۱۳۹۷/۰۴/۰۵
جناب آقای زیباکلام حرف بسیار خوبی زدند: ذات قدرت تمامیت خواهی است. منتها باید می فرمودند همۀ جناح ها به چیزی کمتر از تمام قدرت رضایت نمی دهد نه فقط جناح به قول ایشان تندرو. همین جناحی که هم اکنون دولت را در دست گرفته است هم مصداق همین سخن ایشان است.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۶:۳۰ - ۱۳۹۷/۰۴/۰۵
با ترامپ چه میکنند؟ مانند پوتین تمام قد در خدمت ترامپ هم خواهند بود. خائنین و جاسوس ها وطن ندارند.
ناشناس
United States of America
۱۷:۱۰ - ۱۳۹۷/۰۴/۰۵
حق با شماست ...کاش آقا روحانی با پشتوانه رای مردم حقایق را میگفت و درخواست رفراندوم رای دهندگانش را اجرا میکرد.
نا شناس
United Arab Emirates
۱۰:۳۱ - ۱۳۹۷/۰۴/۰۹
روحانی با حرف نزدنش به مردم و کشور داره خیانت می کنه باید بگه مسبب تمام مشکلات کشور کیست.
ناشناس
Netherlands (Kingdom of the)
۱۷:۲۱ - ۱۳۹۷/۰۴/۰۵
جناب استاد چرا تا۲سال پیش وقبل انتخابات درباره ذات تمامیت گرای قدرت حرف نمی زدید؟سهم بی کفایتی دولت درتحلیل شما خیلی اندک است ونشانه های دلبستگی شما به دولت وشخص رباست جمهورب همچنان به ما چشمک می زند.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۸:۳۸ - ۱۳۹۷/۰۴/۰۵
همه اینارو میدونن چه کاری کنیم که ایران از دست انتصاب نجات پیداکنه.تورم .ناعدالتی.ژن خوب......مردم و ایران را داره میکشه
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۸:۵۹ - ۱۳۹۷/۰۴/۰۵
یکی از حامیان وطرفدارن اصلی روحانی همین زیبا کلام بود
bato-adv
bato-adv
bato-adv