bato-adv
کد خبر: ۳۴۰۴۵۶
فیاض زاهد در گفت و گو با فرارو بررسی کرد

چه کسانی پیشمان هستند و چرا پشیمانی خطرناک است؟

به وضوح پیش بینی کرده بودم که دولت احمدی نژاد، فاسد‌ترین دولت تاریخ ایران و یکی از ناکارآمدترین دولت‌‌ها خواهد بود. گذشت زمان نشان داد که آن تحلیل‌‌ها چون مبتنی بر شناخت علمی و تاریخی از کنش‌های بشر بود چقدر دقیق از آب درآمد. امروز هم می‌گویم وازدگی، ناامیدی، قهر کردن و در وسط راه پشیمان شدن برای تندروهایی فرصت مجدد را ایجاد می‌کند که در همه جای دنیا از حس شکست و ناامیدی استفاده می‌کنند و با دروغ‌های بزرگ و شاخدار برای محرومان، پابرهنه‌ها و کسانی که همیشه انگیزه لازم برای کنشهای غیرقابل پیش‌بینی در سطح خیابان دارند انگیزه ایجاد می‌کنند. معمولا هم با فاجعه جنگ، کشتارهای بسیار گسترده و تخریب عمومی پایان می‌پذیرد. شخصا به هیچ وجه دوست ندارم چنین تصوری برای کشورم داشته باشم.

تاریخ انتشار: ۱۱:۵۵ - ۲۶ آذر ۱۳۹۶
 چه کسانی پیشمان هستند و چرا پشیمانی خطرناک است؟
فرارو- از رایی که در صندوق انداختند پشیمان شده‌اند. شاید ته دل‌شان چیز دیگری باشد و اگر جمعه آینده انتخابات ریاست جمهوری برگزار شود، بار دیگر در صف‌های طولانی می‌ایستند و از دیگران هم می‌‌خواهند که به آنها ملحق شوند. اما زبان‌شان چیز دیگری می‌گوید. دلسرد، آرمان‌گرا یا ناآشنا به سیاست عناوینی است که بعضی چهره‌ها برای آنها به کار می‌برند. از یک زاویه اینکه پشیمانی حامیان چند ماه قبل روحانی از کجا آب می‌خورد خیلی مهم نباشد، چون این حسن روحانی است در فاصله کوتاهی بعد از انتخاب دوباره‌اش، حامیان خود را از دست می‌دهد.
 
چه می‌دانیم، شاید خود رئیس جمهور هم وقتی صفحه‌ توئیترش را باز می‌کند و این ابراز پشیمانی‌ها را می‌بیند، با خود فکر کند اینها همان کسانی هستند که تا دیروز شعار می‌دادند «روحانی دوستت داریم.» شاید او در عمل به رای مردم احتیاجی نداشته باشد، اما این چالش فرا روی اوست که در انتخابات آینده حتی ویدئوی «تَکرار می‌کنم» هم جلوی پیروزی دلواپسان را بگیرد. از زاویه دیگر هم شناخت کسانی که از رای خود به روحانی ابراز پشیمانی می‌کنند، شاید بتواند در معادلات ماه‌های باقی‌مانده اثر بگذارد.
 
اگر کسانی از سر دلسرد شدن بگویند دیگر رای نمی‌دهند با عملکرد مثبت دولت می‌توان آنها را قانع کرد که دوباره پای صندوق‌‌ها بیاید. کسانی هم که به خاطر آشنا نبودن به عالم سیاست، دیگر به شرکت در انتخابات فکر نمی‌کنند هم چاره خود را دارند؛ باید آنها را با واقعیات آشنا کرد. «عبور از روحانی یا عبور روحانی» آغاز گفت و گوی فرارو با فیاض زاهد، استاد دانشگاه و فعال سیاسی اصلاح‌طلب است. این روزنامه نگار که با نوشته‌های خود در دوران احمدی‌نژاد وضعیت را خطرناک توصیف می‌کرد بار دیگر از وضعیت خطرناک سخن می‌گوید. در ادامه متن این گفت و گو را بخوانید.  
 
ما در طی ماه‌های اخیر با این گزاره رو به رو بوده‌ایم که روحانی از حامیان خود عبور کرده و به سمت مخالفان قسم‌خورده اش چرخیده است. از طرفی هم اینگونه به نظر می‌رسد که اصولگرایان آغوش خود را برای کسی که روزی به آنها وداع گفته بود باز نمی‌کنند. شما این مطلب را قبول دارید؟

من این را قبول دارم که آقای روحانی محبوبیت خود را از دست داده و به چوب دو سر طلا تبدیل شده است. نه پایگاه اجتماعی که به او رای داده رفتارهای روحانی را برمی‌تابد و نه جناح مخالف و دشمنان ذاتی روحانی قدمی به سوی او برمی‌دارند. اما شاید بتوان از زاویه دیگری هم ماجرا را تحلیل کرد. یعنی خودمان را جای حسن روحانی بگذاریم، با آگاهی و شناخت از شرایط کنونی کشور و شرایط بین المللی به تحلیل ماجرا بپردازیم. شرایطی که نشانه‌های آن را در لایحه بودجه 97 دیدیم.  

فارغ از لفاظی‌ها درباره بخش‌هایی از بودجه مثل عوارض خروج از کشور یا تخصیص اعتبارات به نهادهای خاصی که بود و نبودشان از نظر مردم تاثیری بر اصلاح روندهای اخلاقی و فرهنگی جامعه نداشته است، ذات بودجه، بخش‌های مرتبط با هزینه‌های عمرانی در آن و این حقیقت که دولت در بخش اجرای پروژه‌های عمرانی یک ریال نتوانسته اختصاص دهد و تمام تمرکز بر استفاده از فروش اوراق و سرمایه گذاری بخش خصوصی بوده است از یک فاجعه بزرگ اقتصادی حکایت دارد.
 
بالانس صندوق‌های بازنشستگی از نیروهای شاغل بالا می‌زند و این اتفاق خطرناک در شوروی هم افتاد و بسیاری اساسا یکی از دلایل فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی را به هم ریختن نیروهای مازاد و فعال بخش تولید محاسبه کرده‌اند. همه اینها نشان می‌دهد که ما اوضاع اقتصادی نابسامانی داریم. وجود دولت افراطی ترامپ و پیوندهای استراتژیک اسرائیل و عربستان نیز نشان از خوابهای بسیار بدی برای منطقه است. اگر بخواهیم خوشبینانه به ماجرا نگاه کنیم حسن روحانی برای اینکه بتواند به قول‌هایی که داده و مطالباتی که در انتخابات مطرح کرده پایبند باشد به نوعی تعامل، آرامش و همکاری تمام سطوح حاکمیتی نیاز دارد. برای رسیدن به این حقیقت، او خودش اولین قربانی اصلاحاتی است که انجام می‌دهد.
 
معمولا اینجاست که اصلاح طلبانی که می‌خواهند واسطه شوند خودشان له می‌شوند. چون از طرفی نمی‌توانند خواسته‌های نیروهای آوانگارد و پیش‌برنده را تامین کنند و از طرفی مورد قبول نیروهای conservatist و محافظه کار نیستند. لذا در بین کشش دو نیروی کِشنده و پَسنده خرد خواهند شد.
 
من حال و روز روحانی را درک می‌کنم که از اینجا مانده و از آنجا رانده شده است. اما یادمان باشد که تحقق فرآیندهای سیاسی در طول تاریخ یک کشور نیازمند به آگاهی و نقد دائمی دارد و این از برکات این دولت است که می‌شود رئیس جمهورش را نقد کرد و مورد پرسش قرار داد و فرآیندهای بودجه را داوری کرد و آن را در اتاق شیشه ای قرار داد. این یک گام به جلوست اما در این میان هم می‌خواهم به آقای رئیس جمهور این نکته را یادآوری کنم که گاهی وقت‌‌ها یک سیاستمدار برای پیشبرد نظرات و دیدگاه‌های خود آنقدر نباید تغییر لباس و تغییر شکل دهد که همراهان و یاوران او هم قادر به تشخیص، شناخت و ارزیابی او نباشند.
 
فکر می‌کنم در این رابطه بعضی از مشاوران آقای رئیس جمهور استراتژی‌های مناسبی را ارائه و تدوین نکرده اند و این به شدت به او لطمه می‌زند. به‌رغم دغدغه‌هایی که برشمردم آقای روحانی می‌تواند از الگوی مناسب‌تری هم بهره ببرد. چرا که پیشبرد هرگونه مطالبه اصلاحی و اعتدالی و هرگونه اصلاح‌ و جراحی نظام سیاسی و اقتصادی ایران به یک پایگاه اجتماعی قدرتمند و حامیان جدی و در صحنه نیاز دارد. با این مدل متاسفانه آقای روحانی دچار یک ریزش محبوبیت بسیار آشکار شده است. شاید در تاریخ سیاسی جمهوری اسلامی بی‌سابقه باشد که یک رئیس جمهور چهار پنج ماه بعد از رای آوردن تا این سطح مورد نقد و حمله طرفداران خود واقع شود. اگر آقای روحانی با برخی از نهادهای مرجع سیاسی که در موفقیت او کمک موثری داشتند تعامل، مشورت و هماهنگی بیشتری داشته باشد و اگر مانند دوره اول خود با اسحاق جهانگیری بیشتر در تعامل باشد، جهانگیری در این شرایط می‌تواند کمک موثرتری به او بکند.  
 
چه کسانی پیشمان هستند و چرا پشیمانی خطرناک است؟
طی روزهای اخیر در شبکه‌های اجتماعی از سوی خود مردم و یا سلبریتی‌هایی که مردم را به رای دادن به روحانی دعوت کرده بودند، شاهد بودیم به خاطر رای به روحانی ابراز پشیمانی می‌کردند. از مطالبی که شما بیان کردید، اینگونه برداشت می‌شود که به این ابراز پشیمانی باید نسبی نگاه کرد. یعنی هم درست است و هم نادرست. آیا این برداشت را اشتباه می‌دانید؟

نه درست است. اینکه ما مرتبا رئیس جمهور‌مان را نقد کنیم و او را زیر سوال ببریم حق ماست. اساسا تفاوت ما با اصولگرایان هم در همین است. اما صحبت‌‌ها که اگر به انتخابات 96 برگردیم رای نمی‌دهیم و از رایی که به صندوق انداختیم پشیمانیم صحبت‌های احساسی و نادرستی است.
 
اگر ما 60 سال دیگر هم بین روحانی و رئیسی قرار بگیریم، معلوم است که باید از روحانی حمایت کنیم. ما در زمینی بازی کردیم که جریان رقیب داور، استادیوم، توپ، لباس، کفش و تماشاگران را برای‌ ما طراحی کرده بود. نه تنها از رای دادن به روحانی پشیمان نیستیم، بلکه اتفاقا یکی از عاقلانه‌ترین و سنجیده‌ترین رفتارهای سیاسی‌مان بود.
 
البته انتقاد از روحانی هم به معنای بازگشت به رئیسی نیست. وقتی نیروهای اجتماعی حامی روحانی از او گله‌مند هستند، تکلیف رئیسی و احمدی نژاد روشن است. متاسفانه آنقدر چوب لای چرخ دولت و سیاست‌های آن گذاشته اند و در جریان برجام آنقدر سنگ اندازی کرده‌اند که متوجه این حقیقت نبودند که «عبور از روحانی» به معنای رای به اصولگرایان نیست، بلکه می‌تواند به یک تهدید امنیتی تبدیل شود چون این موضوع به معنای ناامیدی از این است که هیچ مسیر اصلاحی از طریق فرآیندهای انتخاباتی در جمهوری اسلامی به نتیجه نمی‌رسد.
 
این نتیجه‌گیری بسیار خطرناک است. اتفاقا یکی از دلواپسان رسانه‌ای که گاهی اظهار نظرهای تندش تهدید امنیت ملی است با این مضمون توئیت کرده بود که ناامیدی مردم از روحانی می‌تواند برای ثبات و امنیت ملی کشور خطرناک باشد. این حرف درستی است. کسانی که از روحانی عبور می‌کنند از فرآیندهای انتخاباتی و صندوق رای عبور می‌کنند. آنها می‌گویند دیگر رای نخواهیم داد. شاید در کوتاه مدت این نتیجه را داشته باشد که اصلاح‌طلبان و اعتدال‌گرایان انتخابات بعدی را از دست بدهند اما در درازمدت این معنا را دارد که سیستم دچار ناکارآمدی مفرط شده است و این می‌تواند پیامدهای بسیار خطرناک سیاسی و امنیتی داشته باشد.  
 
برخی معتقدند کسانی که این روزها از رای به روحانی ابراز پشیمانی می‌کنند نسبت به عالم سیاست آگاهی ندارند. در حالی که اگر سن و سال رای دهندگان را فاکتور بگیریم بسیاری از کسانی که در انتخابات گذشته رای دادند کسانی بودند که مثلا در انتخابات مجلس نهم یا در انتخابات 84 رای ندادند. وقتی این عده تصمیم خواسته تا به اصطلاح خطای گذشته خود را تکرار نکند و به رقبای اصلاحات میدان ندهد چطور می شود که ناگهان غیرواقع‌بین یا ناآگاه نسبت به عالم سیاست قلمداد شود؟  

من باز هم تاکید می‌کنم که انتقاد از روحانی هم لازم و هم امر مطلوبی است. اما پشیمانی از رای دادن به روحانی را اصلا درک نمی‌کنم. شما زمانی پشیمان هستید که حق انتخاب‌های متنوع‌تر و بهتری داشته باشید. ما با توصیه کردن به مردم برای رای به روحانی معتقدیم کشور را از جنگ و تحریم‌های خردکننده دیگری نجات دادیم. این یک اقدام تاریخی قابل دفاع است.
 
نکته مهم این است که آنهایی که از نظر احساسی یا به هردلیلی اظهار پشیمانی می‌کنند باید گزینه‌های جایگزین رای دادن را هم ارائه دهند. یعنی بگویند به جز روحانی چه انتخاب دیگری داشتند؟ جمهوری اسلامی خوشبختانه یا متاسفانه ساختاری دارد که در آن رئیس جمهور قدرت مطلق و کامل را در اختیار ندارد. تداخل نهادهای مختلف و موازی عملا تاثیر رئیس جمهور بر پیشبرد مطالبات متعهد شده را به شدت محدود می‌کند. با همه اینها معتقدم آقای روحانی می‌توانست بهتر عمل کند.
 
اما من اساسا اعتقاد ندارم با این گستردگی و شدت، انتخاب‌مان را زیر سوال ببریم. این موج ناامیدی سبب می‌شود که در انتخابات بعدی، پای صندوق‌های رای نرویم و همین می‌تواند فرآیند اصلاحات تدریجی و بسیار آرام را متوقف کند و کشور را مجددا به دست تندروهای بدون پایگاه مردمی بدهد که مجددا زمینه پوپولیسم و آنچه با عناوین معجزه‌های آسمانی می شنیدیم را دوباره به ملت قالب کنند. در واقع اتفاقاتی که در هشت سال 84 تا 92 رخ داد و باعث آچمز شدن امروز روحانی شده تکرار خواهد شد.
 
شاید اگر روحانی و جهانگیری در چهار سال گذشته با شدت و قاطعیت بیشتری و با شفافیت بیشتری می‌گفتند که بر کشور و منابع آن چه گذشته، امروز تا حد زیادی می‌توانستند شرایط را تشریح کنند. با همه اینها فکر می‌کنم مجموعه اینها یک شرایط مثبت تاریخی است. از بالا که به داستان نگاه می‌کنیم وقتی حساسیت مردم به بودجه و رفتارهای رئیس جمهور را می‌بینیم خودش می‌تواند در یک جمع بندی نهایی مبارک باشد و موجب آگاهی اجتماعی و تاریخی شود. اما باز معتقدم که آقای روحانی می‌توانست با مشورت با شخصیت‌های برجسته اصلاح‌طلب، تعامل منطقی تر در انتخاب وزرا، شرایط را برای خود بهتر و آسان‌تر کند.  

همانطور  که گفتید ممکن است این رفتارها به تحریم انتخابات منجر شود و پوپولیسم را سر کار بیاورد. شما برای کسانی که می گویند از رای دادن پشیمان شده اند از عبارت واکنش احساسی استفاده کردید. این واکنش احساسی از کجا آب می‌خورد؟ از آرمان‌گرایی زیاد یا آشنا نبودن به عالم سیاست؟

این افراد را می‌شود در چند دسته تقسیم بندی کرد. یک عده از آنها آرمان‌خواهانی هستند که متکی بر آرمان‌های ایدئالیستی و فارغ از واقعیات‌های زمینی تحلیل می‌کنند.
 
گروه دوم هم کسانی هستند که به شدت سرخورده و خسته اند. یکی از خطاهای آقای روحانی این بود که در انتخابات دوم وارد یک بازی شد. اگر او سطح مطالبات و شعارهایی که داده بود را بالا نمی برد، انتخابات را می‌باخت. به همین دلیل وارد زمینی از طرح مسائل شد که بسیاری از گسل‌های سیاسی درون جامعه را فعال کرد. انتخابات را دوقطبی کرد. به این ترتیب می‌بینیم  که رئیس جمهور در حال رقابت با رئیس جمهور مستقر تفاوتهای جدی با هم دارند. بعضی از حرفها فقط برای شبهای انتخابات زده می‌شود، نه برای اجرا.  

من فکر می‌کنم این سطح از رای دهندگان امیدوار بودند که با چنین رئیس جمهوری رو به رو شوند. اما روحانی عملا وارد زمین سوخته می‌شد چون مخالفینش آنقدر برای او تله و دام می‌گذاشتند که اجازه نمی دادند او حتی در یک سطح معمولی هم کار خود را پیش ببرد. به هرحال می‌دانیم که او برای خود در این دولت امسال روند رشد 5.5 تا 6 درصد اقتصادی را پیش بینی کرده است.
 
باید امیدوار باشیم این تغییرات به صورت تدریجی و آرام آرام به پیش رود. انجام اصلاحات عمیق اقتصادی به اراده کلیت حاکمیت نیاز دارد. اما متاسفانه در عین می‌بینیم که از یک طرف حاکمیت اجازه مذاکرات برجام را می‌دهد و از طرف دیگر بخش‌هایی از حاکمیت دستاوردهای آن را تضعیف می‌کنند. حاکمیت از یک طرف می‌خواهد مشکلات و ساختاری را اصلاح کند و از طرف دیگر بخش‌هایی از حاکمیت برای ایجاد نارضایتی و دمیدن یاس و ناامیدی استفاده می‌کند.
 
سلبریتی‌ها، هنرمندان و چهره‌های مشهور هم که می‌خواهند اظهار نظر کنند همیشه باید این دقت را داشته باشند که نتیجه و خروجی پیشنهادات آنها چه خواهد بود. آنها باید به این سوالات پاسخ دهند که آیا خروجی سخن آنها این است که پشیمان شدن از رای به روحانی به این معناست که باید به رئیسی رای می‌دادیم؟ آیا قهر کردن با صندوق‌های رای مثبت یا مطلوبتر بود و اگر آنها در خانه می‌نشستند دستاورد بهتری داشتند؟ آیا نتیجه این قهر و پشیمانی به این معناست که از طرق دیگری می‌خواهند مسیر تغییرات سیاسی ایران را به پیش ببرند و در نهایت این امر سبب وازدگی و واگرایی عمومی و ملی در سطوح مختلف شود؟ آیا این پشیمانی به آن معناست که از یک طرف تهدید خارجی افزایش پیدا کند و از طرف دیگر احمدی‌نژاد دیگری بر ملت تحمیل شود؟ آیا با تحمیل یک احمدی نژاد دیگر، سلبریتی‌‌ها به نتایج لازم خواهند رسید؟
 
یادتان باشد در چنین شرایطی برنده فضای ناامیدی‌ها، پوپولیسم افسارگسیخته مبتنی بر وندالیسم، آشوب‌های اجتماعی و مطالبات افسارگسیخته است که طبق تاریخ فرجامی جز جنگ و نابودی نداشته است.
 
من به عنوان یک معلم تاریخ، به عنوان کسی که از ابتدای روی کار آمدن احمدی‌نژاد، نه در این دوران بلکه در سال‌های تیره بعد از 84 با سرمقاله‌هایی که در اعتماد ملی نوشتم به وضوح پیش بینی ‌کردم که دولت احمدی نژاد، فاسد‌ترین دولت تاریخ ایران و یکی از ناکارآمدترین دولت‌‌ها خواهد بود.
 
گذشت زمان نشان داد که آن تحلیل‌‌ها چون مبتنی بر شناخت علمی و تاریخی از کنش‌های بشر بود چقدر دقیق از آب درآمد. امروز هم می‌گویم وازدگی، ناامیدی، قهر کردن و در وسط راه پشیمان شدن برای تندروهایی فرصت مجدد را ایجاد می‌کند که در همه جای دنیا از حس شکست و ناامیدی استفاده می‌کنند و با دروغ‌های بزرگ و شاخدار برای محرومان، پابرهنه‌ها و کسانی که همیشه انگیزه لازم برای کنشهای غیرقابل پیش‌بینی در سطح خیابان دارند انگیزه ایجاد می‌کنند. معمولا هم با فاجعه جنگ، کشتارهای بسیار گسترده و تخریب عمومی پایان می‌پذیرد. شخصا به هیچ وجه دوست ندارم چنین تصوری برای کشورم داشته باشم.  
 
 

bato-adv
محمد
Iran (Islamic Republic of)
۱۰:۱۷ - ۱۳۹۶/۰۹/۲۷
تا زمانیکه حسین فریدون ومهدی جهانگیری در کنار روحانی هستندوتازمانیکه اختلاسهایی مثل صندوق ذخیره فرهنگیان وبانکها در کشور رونق دارد کسی به فکر فقرا نیست چون پولی باقی نمی ماند.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۸:۵۴ - ۱۳۹۶/۰۹/۲۷
این مرد جیبش پر از پول است خبر ندارد که روحانی کاری انجام نداده است دزدی بیشتر شده فساد زبانه می کشد از برادران واقوام گرفته تا مشاورو رییس دفتر وغیره خلاصه چپاول گری
ali
Iran, Islamic Republic of
۰۷:۵۲ - ۱۳۹۶/۰۹/۲۷
اصلاح طلبان تندرو نیستند.چون بعد از شکست هشت ما ایران را به جنگ نکشیدند.اصلاح طلبان تندرو نیستند چون با اشاره امریکا در قلب راکتور ک با ان همه خون شهیدان هسته ای ب ثمر نشسته بود بتن نریختند.اصلاح طلبان تندرو نیستند چون به شهرستانی ها ک به انها رای ندادند نمیگویند عقب مانده!!!
دی شیخ با چراغ گشت همی گرد شهر کز دیو و دد ملولم و انسانم ارزوست
قبلا طرفدار روحانی
Iran (Islamic Republic of)
۰۱:۰۲ - ۱۳۹۶/۰۹/۲۷
با بعضی از نکاتی که کارشناس محترم فرمودند موافقم اما قبول کنید روحانی هم زیاد مظلوم نیست مثلا در مورد برجام علارغم فشارهایی که مخالفان آوردند افکار عمومی پشت سر روحانی بود چون مردم صلاح خود را میدانند و میدانستند که چاه ویل هسته ای ثمری برای آنان نخواهد داشت اما برخورد متکبرانه روحانی و مشاورانش در قضیه عوارض خروج و سرگردنه گیری آشکار دولت از طرفدارانش یعنی قشر متوسط که دل خوش کرده اند سالی یکبار از اینجا به نزدیکترین جای آزاد بروند که آسمانش رنگی دیگر است و کیسه دوختن دولت و نوبخت برای مردم و جواب دادن نوبخت و آن مشاور که اسمش را به یاد ندارم خیلی باعث سرخوردگی من شد چون واقعا به آزادی و شعور من توهین شد . از افزایش عمدی تورم و قیمت ارز که همان سیاست محمود و توقف واردات خودرو برای گران شدن خودروهای خارجی نیز نباید گذشت که سونامی به راه خواهد انداخت که منجر به گرانتر شدن همین قراضه های وطنی نیز خواهد شد . و گران کردن بنزین چرا فقط دولت ایشان زورش به مردم میرسد و خود به تورم دامن میزند تا مفسدانی که همیشه و در همه دولت ها سود میبرند سود ببرند و دست آخر کلی آسمان به ریسمان ببافند که این طوری برای مردم بهتر است و مردم هم جز کوچک شدن سفره و از دست رفتن ارزش پول و دارایی شان چیزی نمیماند . مردم ... نیستند و همه چیز را درک میکنند پس مظلوم نمایی نکنید و تندرو ها هم فکر نکنند که ملت پشیمان به سمت آنها میایند .
majid
Iran (Islamic Republic of)
۲۱:۳۴ - ۱۳۹۶/۰۹/۲۶
بهتره اقای روحانی خونه تکانی بکنه قبل از این که ملت خانه تکانیش بکنن.
مجله خواندنی ها
انتشار یافته: ۴۸
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۰۷ - ۱۳۹۶/۰۹/۲۶
در کل مردم ما زود یادشون میره یادیمون رفت زمان احمدینژاد به چه روزی افتاده بودیم از روحانی نمیخوام حمایت کنم ولی چاهی که دولت پدیده هزاره کند حالا حالا پرشدنی نیست حالا بماند سهم الارث بودجه ای که باید دولت به نهادهای و ارگانهای اسمش را نبر بده
من پشیمانم نیستم چون میدونستم دارم بین بد و بدتر انتخاب میکنم
ناشناس
France
۱۳:۴۷ - ۱۳۹۶/۰۹/۲۶
و حتماً این انتخاب مضحک را تا زمان نابودی کامل ایران ادامه خواهید داد !!!
ناشناس
United States of America
۱۴:۰۷ - ۱۳۹۶/۰۹/۲۶
جدیدا" ماله کشی حال همه رو به هم میزنه . بیخود خودتو خسته نکن
مسعود
Iran (Islamic Republic of)
۱۵:۵۸ - ۱۳۹۶/۰۹/۲۶
پشیمانی خطرناکتر است
یا خیانت؟
یا دروغ؟
یا فریب؟
یا ناامیدکردن؟
یا فساد اطرافیان؟
یا .....؟
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۷:۵۶ - ۱۳۹۶/۰۹/۲۶
من به روحانی بخاطر سیاست خارجی و تنش زدایی رای دادم و اصلا پشیمان نیستم .هر چند غیر واقعی و محاله ولی آرزو می کنم روحانی یه جوری بتونه توجه قشر فقیر رو جلب کنه تا در انتخابات بعدی به جایگزینش رای بدهند. چون طبقه متوسط اصلا قابل اطمینان نیستند و مملکت رو با قهر و لجبازیهاشون به پرتگاه جنگ می کشونند
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۸:۵۰ - ۱۳۹۶/۰۹/۲۶
مملکت را امثال شماها خراب کرده اید. متاسفم که بنده با مدرک دکترای مدیریت رای ام با شما یکی محسوب می شود.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۲۱:۴۹ - ۱۳۹۶/۰۹/۲۶
همش بهانه!!!
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۱۰ - ۱۳۹۶/۰۹/۲۶
آقای روحانی باید در دفترش خانه تکانی کند. واعظی پاشنه آشیل اوست. می خواهد کار حزبی بکند مبارک است ولی جایش دفتر رئیس جمهوری نیست.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۵:۵۹ - ۱۳۹۶/۰۹/۲۶
الان؟؟؟ فقط بای بای روحانی
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۲۷ - ۱۳۹۶/۰۹/۲۶
من پشیمانم و مطمئنا هیچ وقت رای نمیدهم
بگذریم از دزدی و برخورد نادرست و مقررات بی خودی
بودجه هایی که برخی گروهها که نه سازمان هستند و نه تشکیلات قانونی و منطقی مردم را به خاک سیاه نشانده اند
با دارایی ایران میشود جهان را اداره کرد .
جدیدا که زندانی شدیم و نمیتونیم با این عواض از این حصار خارج شویم هرچند امثال من همون قبلا هم نمیتونستم خارج برم .
حتی داشته باشم هم شاید خارج نروم .
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۷:۵۹ - ۱۳۹۶/۰۹/۲۶
شماها که برای خارج نرفتن روضه می خونید باید یه فکری برای مهاجرت بکنید و با کل خویشاوندانتون از کشور خارج بشین چون نتیجه رای ندادن امثال شما، سر کار اومدن جریان افراطیه که کشور به رو سمت بدترین جنگها خواهد کشوند .
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۲۱:۵۰ - ۱۳۹۶/۰۹/۲۶
آی گل گفتی. امیدواریم امثال من و تو گول بازی این ها را نخوریم. روحانی به مراتب در دروغ گویی دست احمدی نژاد را بسته
ناشناس
United States of America
۱۲:۳۲ - ۱۳۹۶/۰۹/۲۶
فساد گسترده در دستگاههای دولتی و بی عدالتی در کشور و تحت فشار قرار دادن مردم برا خالی کردن جیبشون و پرداخت به آقایان نوبخت و نهاوندیان و یه مشت مشاور و دزد دیگه باعث سرخوردگی مردم از رای به روحانی شد.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۵۱ - ۱۳۹۶/۰۹/۲۶
مشکل ما اینه که انتخاب بین بد و بدتر در ذهن ما نهادینه شده . برای یکبار هم که شده باید از این تفکر عبور کنیم و با قاطعیت اعلام کنیم که ما نیاز به خوب داریم نه بد رو میخوایم نه بدتر
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۸:۰۰ - ۱۳۹۶/۰۹/۲۶
اونها هم در سینی می گذارند و تقدیمتون می کنند.کسانی که تمام فعالیت سیاسی و مدنی شون غر زدن از زیر لحافه ،چه توقعاتی دارند!
احسان
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۰۱ - ۱۳۹۶/۰۹/۲۶
دکتر روحانی با نطام رو در وایسی دارد ولی از جیب مردم مایه میگذارد / داستان بودجه نهاد های خاص و قطع یارانه ها احتمالا به دلیل فشار از دیگران به وی تحمیل شده است/دکنر روحانی با مردم خیلی کاری ندارد با نهاد های قدرتمند سایه کار دارد و همین دیدگاه وی ضعیف نموده است
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۰۲ - ۱۳۹۶/۰۹/۲۶
حرف اصلاح طلبان این است:

ما هیچ کاری برای شما نکرده ایم و نخواهیم کرد، اما شما باید به ما رأی دهید چون اگر ندهید لولو می آید! به همین وضع رقت انگیز رضایت دهید تا وضع تان از چیزی که هست بدتر نشود!

با این وضع اگر فردا محمود دوم ظهور کرد مقصر مردم نیستند بلکه کسانی هستند که امید به بهبود اوضاع را از مردم گرفتند و کاری کردند که آنها راضی شوند برای قاپیدن پاکتهای اسکناس یا تحویل نامه دنبال ماشین مسئولان بدوند.
محمد
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۳۸ - ۱۳۹۶/۰۹/۲۶
با نظرت کاملا موافقم....
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۲۱:۵۰ - ۱۳۹۶/۰۹/۲۶
اصلاح طلبان با پشت بد عهدی روحانی کردند که دیگر حنایشان رنگی نخواهد داشت
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۱۲ - ۱۳۹۶/۰۹/۲۶
اين سناريوي انتخاب بين بد و بدتر را شما روشنفكران براي ما علم كردين.وقتي خوبي وجود نداره راي دادن اشتباه است و اصلاحي در پي نخواهد داشت .كما اينكه مي بينيد هر سال دريغ از پارسال. مملكت الان هم در وضعيت اضطرار و جنگ است. يك مورد را بياوريد فقط يك مورد كه بهبودي حاصل شده آن وقت راي مي دهيم.نه عزيزم مرگ يك با شيون هم يك بار.مردم وظايفشان را به نحو احسن در تمام اين 40 سال از جنگ و تحريم و .... انجام داده اند.دست درد نكني هايشان را هم گرفتند. ما دشمن خارجي نياز نداريم.دشمنان ملت بر ملت حكومت مي كنند.
فرارو سانسور موقوف
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۸:۰۴ - ۱۳۹۶/۰۹/۲۶
مردمی که مدام در حال قهر و آشتی هستند و مدام باید نازشون رو کشید و در توهم هستند که رای ندادنشون باعث ضربه ای مهلک به بالایی ها میشه ولی خبر ندارند ضربه رو در واقع به خودشون می زنند .روزی که مملکت به پرتگاه جنگ بیافتد خواهید فهمید چه چیز رو از دست دادید که دیگر هم به دست نخواهید آورد .از مردم سوریه و عراق و افغانستان بپرسید
حالا
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۳۹ - ۱۳۹۶/۰۹/۲۶
من پشیمان نیستم که به آقای رئیسی رای دادم
ضمنا خودتون تندرو هستین(همه میدونن اگه شما اون روز انتخابات تخلفاتی نمیکردین، احتمالا انتخابات به دور دوم کشیده میشد و این یعنی پیروزی آقای رئیسی)
دلسوزان مملکت رو میگین تندرو؟؟؟؟؟؟؟
آقای روحانی چه کارنامه قابل دفاعی دارد؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
شما در این 5 سال چه کردید؟؟؟؟
از آقای احمدی نژاد بپرسید باز میگه من لاقل واسه فقرا مسکن مهر ساختم
شما لطف کنین فقط بگین اقای روحانی چه کردن؟؟؟؟؟؟؟؟
پشیمانم
Iran (Islamic Republic of)
۱۶:۰۰ - ۱۳۹۶/۰۹/۲۶
راست میگه
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۶:۵۸ - ۱۳۹۶/۰۹/۲۶
هیچ وقت فکر نکن عدم رضایت کافی از روحانی مساوی است با رئیسی!
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۸:۰۵ - ۱۳۹۶/۰۹/۲۶
حالا امیدوارم سید محرومین بر سر کار بیاد و فوت کنه و اوضاع درست بشه و سپس همگی با هم به جنگ حق علیه باطل برویم ....
ناشناس
Finland
۱۹:۱۲ - ۱۳۹۶/۰۹/۲۶
تو دیگه خیلی پرتی!!!
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۲۱:۵۱ - ۱۳۹۶/۰۹/۲۶
ما کسانی که به روحانی رای دادیم بیایید قبول کنیم رئیسی که صادقانه به آنچه باور داشت بهتر از روحانی بود که با شعارهای توخالی ما را گول زد.
كامي
Iran (Islamic Republic of)
۰۸:۳۹ - ۱۳۹۶/۰۹/۲۷
كساني كه به روحاني راي دادند و تبليغ كردند الان بايد جوابگو باشند. خلايق هرچه لايق.....
علی
Germany
۰۹:۰۳ - ۱۳۹۶/۰۹/۲۷
این که گفتی "همه" راجع به تخلف انتخاباتی می دونن ، به وضوح نشون میده که سطح و سواد و دانشت در چه حدیه!
"همه" خودت و چند تا از رفیقات رو حساب کردی دیگه؟! خخخخخخخخخخ
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۰۲ - ۱۳۹۶/۰۹/۲۶
فقط زمانی می توان آینده بهتری را ساخت که مردم به امید اینکه بد جلوی آمدن بدتر را بگیرد ننشینند بلکه متشکل و آگاه شوند و جهان بهتر را با نیروی مبارز سازمان یافته و برنامه دارشان بسازند.
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۴:۱۷ - ۱۳۹۶/۰۹/۲۶
پس باید هر دوره با وعدهای پوچ آقایان بریم رای بدیم بعد به ریش مان بخندند.اصلا این مشکلات ازدید آقایان باید باشند تابوسیله آنها مردم را پای صندوق بکشند.
معلم دبیرستان پسرانه
Iran (Islamic Republic of)
۱۵:۰۳ - ۱۳۹۶/۰۹/۲۶
نباید با یک انتقاد از بودجه یا انتقاد از تغییر رفتار روحانی بعد از انتخابات مردم را از هرج و مرج و جنگ ترساند. همین امروز نوبخت از بخش های مناقشه برانگیز بودجه عقب نشینی کرد و این چیزی نیست جز تاثیر اعتراض مردم در فضای مجازی. جنگ یا هرج و مرج و پوپولیسم ناشی از انتقاد از روحانی نیست بلکه ریشه در ۴۰ سال رفتار نابخردانه دارد که روحانی و اصلاح طلب هم همراه دیگران در آن سهیم بوده و هستند و در این میان ملت ایران کمترین تقصیر و گناه را داشته اند پس ناکارامدی روحانی جهانگیری نوبخت و ... را به گردن سلبریتی و ۴ تا توییت خواننده درپیت و فوتبالیست بیسواد نیندازید چرا که عمق نارضایتی مردم بسیار بیشتر از این حرفهاست و حتی بسیاری از جوانان ترجیحشان البته به غلط تبدیل شدن ایران به سوریه می باشد. فقط به این نیت که هرچه شد بشود فقط اینها نباشند. چه کسانی؟ روحانی، رییسی و ...
سیّد دلبر
Iran (Islamic Republic of)
۱۵:۵۹ - ۱۳۹۶/۰۹/۲۶
ملت نه به روحانی رای دادن نه به رئیسی به جمهوری اسلامی رای دادن
همت
United States of America
۱۶:۰۱ - ۱۳۹۶/۰۹/۲۶
همه پشيمانند ولي باز هم بفنا خاهند رفت ...!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
همت
United States of America
۱۶:۰۴ - ۱۳۹۶/۰۹/۲۶
شماها كه عرضه ي مديريت ندارين غلط ميكنين وضع رو بدتر از قبل ميكنين شما سرجاتون بشينين اصن كاري نكنين و حقوقتونو بگيرين و برين...فقط همين...!!!!!!!!!!!!!!!
حسین
Iran (Islamic Republic of)
۱۶:۰۴ - ۱۳۹۶/۰۹/۲۶
انتخاب خوب در سال 1392 سید محمد غرضی بود که مردم ما یک نه بزرگ به او گفتند و وارد فضای دو قطبی شدند سال 1396 هم شورای نگهیان او را رد صلاحیت کرد. بد و بدتر نمی خواهیم. از کجا معلوم که همون رئیسی بد نباشد و روحانی بدتر.... به هرحال نه بد و نه بدتر.... فقط بهترین وگرنه رای نمی دهم
ناشناس
United States of America
۱۶:۴۴ - ۱۳۹۶/۰۹/۲۶
اونایی که رای دادند باید از خودشان خجالت بکشند پشیمانی چه سودی دارد؟!
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۷:۲۲ - ۱۳۹۶/۰۹/۲۶
پشیمانیم
هم از انتخاب خاتمی(آخرین روز ریاست جمهوری فرمودند نذاشتند کار کنم)همشون همینو میگن
هم از انتخاب احمدی نژاد
هم از گوش دادن به حرف خاتمی
هم از انتخاب روحانی
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۸:۳۹ - ۱۳۹۶/۰۹/۲۶
امید مردم به روزی بود که با میل خود دست رد به یارانه 45 هزار تومانی دولت بزنند نه اینکه بنزین را 1500 بخرند و .... نان گران و برق گران و آب گران و انرژی هستی پر و مردم پرپر....
ناشناس
United Arab Emirates
۱۹:۴۶ - ۱۳۹۶/۰۹/۲۶
عامل بدبختی ها ی مردم ، نوبخت ونهاوندیان وبرخی از اطرافیان روحانی است .در معرفی وزرا وقتی که اینها ماندنی شدندو وزیر اقتصاد عوض شد فهمیدم وضع بدتر خواهد شد .کاش روحانی مشکلات و موانع را به مردم گزارش کند .چرا نمی تواند اینها را عوض کند ؟؟!!افرادی مثل مظاهری ستاری فر وطیب نیا چرا باید استفاده نشود ؟؟!!
ناشناس
France
۲۰:۳۵ - ۱۳۹۶/۰۹/۲۶
همه مخالفان احمدی نژاد بزودی خفه خون خواهند گرفت.....بخصوص اصلاح طلبهای وطن فروش وفریبکار
فف
Iran (Islamic Republic of)
۲۱:۲۸ - ۱۳۹۶/۰۹/۲۶
سایت فرارو اگر فکر می کنید نظری که در جواب حالا نوشتم،به صلاح خودتون یا من نیست،از انتشارش جلوگیری کنید،من شما رو متهم به سانسور نخواهم کرد:).با سپاس...
ثیبثب
Iran, Islamic Republic of
۲۱:۳۰ - ۱۳۹۶/۰۹/۲۶
دولتی که برداشتن تحریم از سوی دشمن امید داره باید امیدشو به گور ببره .از همون اول نتیجه فتح الفتوح مشخص بود
bato-adv
bato-adv
bato-adv
bato-adv
پرطرفدارترین عناوین