bato-adv
کد خبر: ۱۸۹۱۶۹

در دفاع از نماد شیر و خورشید

خسرو معتضد در روزنامه شرق نوشت:

تاریخ انتشار: ۰۸:۲۹ - ۱۷ ارديبهشت ۱۳۹۳

خسرو معتضد در روزنامه شرق نوشت:
حجت الاسلام یونسی دستیار ارشد رییس جمهوری در امور اقوام و اقلیت های دینی و مذهبی گفته است: «پرچم سه رنگ ایران سابقه بسیار قدیمی دارد. این یک نماد ملی است. عده ای خیال می کردند نماد شیروخورشید در میان پرچم ایران یک نماد سلطنتی است [در حالی که] شیر نماد حضرت علی(ع) و خورشید نماد حضرت محمد(ص) است و تنها تاجش مربوط به شاه بود اگر با من باشد هلال احمر را تغییر می دهم و شیروخورشید [سرخ] را جایگزین آن می کنم».

 قبل از آنکه عده ای از افراد منتظر فرصت ، آقای یونسی وزیر اطلاعات پیشین را موردحمله و اتهام قرار دهند سخن ایشان را تایید می کنم و صریحا می گویم: هلال احمر که از سه دهه پیش جایگزین شیروخورشید سرخ، آرم جمعیت شیروخورشید سرخ ایران شد درست تصویر برعکس پرچم سرخ رنگ دولت امپراتوری منقرض شده عثمانی است که این روزها آقای رجب طیب اردوغان نخست وزیر ترکیه پس از 99 سال که از وقوع کشتار ارمنیان به دست مارشال ها و ژنرال ها (مشیرها و میرلواها)ی ارتش عثمانی سابق و رهبران جمعیت افراطی ژون ترک می گذرد، بابت حادثه ارامنه عذرخواهی و از ارامنیان دلجویی می کند. همانطور که صلیب سرخ تصویر برعکس پرچم کشور فدرال سوییس، یعنی صلیب سفید در زمینه قرمز است. هلال احمر در زمانی که دولت عثمانی در قرن نوزدهم در جنگ های متوالی با ارتش روسیه و نیروهای استقلال طلب بالکان درگیر شده بود (مانند یونان، رومانی، بلغارستان و صربستان) به عنوان علامت بهداری قشون عثمانی تعیین شد و روی گاری های آمبولانس نقش بست.

 هلال عثمانی در حافظه تاریخی ایرانیان جایگاه خوب و خاطره شیرینی به جا نگذاشته است. دولت عثمانی از اولین روز پیروزی بر امپراتوری روم شرقی کمر به فتح ایران که در آن زمان در دست اولاد امیر تیمور در مشرق و خاندان های ترکمان قراقویونلو و آق قویونلو در آسیای صغیر و شمال عراق و آذربایجان و کردستان و ایران مرکزی بود بست.

اولین جنگ های عثمانی ها با دولت ترکمان با نیروی آق قویونلو در زمان حیات سلطان محمد فاتح (سلطان محمد دوم) و سلطنت اوزون حسن روی داد و نه فقط با آغاز سلطنت صفویه و جنگ سلطان سلیم اول با شاه اسماعیل صفوی نوه دختری اوزون حسن.در تمام جنگ های دولت عثمانی از سلطان سلیم اول که دیاربکر و ارمنستان قسمتی از آسیای صغیر شرقی و کردستان عراق کنونی از ایران جدا شد (سال 920 هـ..ق) سال های پس از جنگ جهانی اول پرچم هلال عثمانی در زمینه قرمز در شهرهای اشغال شده ایران برافراشته می شد و تصادفا اولین حمله ای که ایرانیان می کردند به پرچم عثمانی و سرنگون کردن آن بود.

اما شیر نماد ایران باستان نبوده و فقط در زمان سلاجقه بر پرچم ایران نقش بسته و در زمان صفویان به مثابه نماد علی بن ابی طالب(ع) بود که او را شیرخدا اسدا...الغالب می خواندند.خورشید نیز نمودار الوهیت و دین اسلام و رسول خدا(ص) بوده و جالب اینجاست که پرچم ایران تا زمان مشروطیت یک نوار سبز رنگ در زمینه سفید (نوار سبز به نشانه تشیع) بوده که شیر با خطوط سیاه و زرد در کنار یا وسط زمینه سفید قرار داشته است.نماد تاج روی شیروخورشید در ادوار قدیم وجود نداشته و بسیار محتمل است از عصر قاجاریه به آن افزوده شده باشد زیرا تاج کیانی که در زمان فتحعلی شاه قاجار برای تاجگذاری او ساخته شد در دوره قاجار روی علامت شیروخورشید در حقیقت بر فراز شیر قرار گرفت و این تاج پس از تاجگذاری رضاشاه که یک جواهرساز روسی مهاجر، تاج پهلوی را ساخت، تبدیل به تاج پهلوی شد (از 1305 هـ..ش به بعد)

همان طور که حجت الاسلام والمسلمین یونسی گفته اند هلال احمر متعلق به ایران نیست. روی سکه های سلطنتی عثمانی و سکه های پادشاهان افغانستان مانند حبیب الله خان، امان الله خان، محمدنادرشاه و محمدظاهرشاه علامت هلال منقوش بوده است. شیروخورشید نماد مذهبی ایران بعد از اسلام بود و البته پرچم ایران به رنگ های مختلف به ویژه در پرچم قشونی بوده که پرچم رسمی همانگونه که در تصویر نقاشی ورود محمدرضا بیگ سفیر شاه سلطان حسین به کاخ ورسای یا در پرچم میرزا ابوالحسن شیرازی سفیر ایران در دربار الکساندر اول تزار روسیه دیده می شود، محسوب می شده است.

به نظر من اگر در زمانی که موج نظرات عمومی از رژیم سابق برانگیخته شده بود تا حدی که شیروخورشید نیز اشتباها آرم سلطنتی انگاشته شد، کسانی بودند که مشفقانه توضیح می دادند «شیر» نشانه «شیرخدا» یعنی مولای متقیان و خورشید نشانه درخشش دین مبین اسلام است و پرچم های پیش از اسلام، هرگز دارای این نماد نبوده اند. انتخاب هلال احمر به جای شیروخورشیدسرخ، پیش نمی آمد. کمااینکه ندیدیم علامت رسمی کشور، هلال و ستاره شود و به جای آن، آرم کنونی و زیبای «الله اکبر» علامت رسمی دولت جمهوری اسلامی ایران شد. جا دارد پیشنهاد جناب آقای یونسی مورد مطالعه قرار گیرد و شیروخورشید سرخ، جایگاه خود را بازیابد و به مثابه آرم ملی و مذهبی همراه با «الله اکبر» بر بالای آن سرلوحه صفحات جمعیت و زیب بدنه آمبولانس ها و پرچم های جمعیت شود.

لازم به یادآوری می داند کشورهای عربی پس از جنگ اول جهانی و در جریان انقلاب عربی (الثوره العربیه) از عثمانی جدا شدند؛ شامل کشورهای عراق، سوریه، لبنان (که تا سال 1945 سوریه و لبنان مستعمره فرانسه و سپس به استقلال رسیدند) فلسطین (که تا سال 1947 در اشغال انگلستان بود) مصر که تحت قیمومیت انگلیس قرار گرفته بود و سایر کشورها، هلال احمر را که در عالم عربی جا افتاده بود، به عنوان آرم جمعیت هلال احمر انتخاب کردند.

ایرانیان پس از تشکیل جمعیت شیروخورشید سرخ در سال 1303/1924 هوشیارانه آرم رسمی کشور را به رنگ قرمز روی زمینه سفید برای آمبولانس های بهداری و در سال های بعد نیز آمبولانس های بهداری ارتش برگزیدند. در زمان جنگ جهانی دوم به دلیل نافهمی خلبان های روسی و انگلیسی در بمباران آمبولانس ها و بیمارستان ها، به ناچار علامت صلیب سرخ روی سقف آمبولانس ها کشیده شد و در سال 1330هجری شمسی که انتظار می رفت هواپیماهای انگلیسی در جریان جنبش نفت به خوزستان حمله کنند باز هم صلیب سرخ را که از دید خلبانان خارجی شناخته شده بود، برگزیدند و روی سقف آمبولانس ها، آن علامت منقوش شد. به هر ترتیب سال هاست اسراییل می کوشد ستاره هشت پر اسراییل را به عنوان آرم بهداری خود به سازمان ملل متحد و مراجع جهانی صلیب سرخ بقبولاند، ولی گویا موفق نشده است.

bato-adv
ناشناس
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
۲۰:۱۱ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۷
شير و خورشيد از اين جهت بهتر بود كه اسم تعالي بر روي هر كاغذ و پارچه ايي نمي آمد تا گاه بر اثر سهل انگاري مورد بي توجهي قرار گيرد! نمونه آن پوشه نگه داري اسماء متبركه روي كاغذها در ادارات است كه به نظر تنها چاره است
هادی
Iran (Islamic Republic of)
۱۵:۱۰ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۷
اطلاع رسانی دقیقی بود چه عالی است اگر نمادهای هویتی ایرانیان دوباره احیا شود .
نازنین
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۳۵ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۷
دل ما خون از نبود عقل که همه چیز ما رو گرفتند حتی هویتمون
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۵۳ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۷
این بحث یک فضای ارام می طلبد وامید وارم بزودی وبه دور از احساسات به این موضوع بپردازیم
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۳۷ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۷
سقف چادرهاي امام حسيني از كودكي اجدادمان تا كنون مگر مزين به نماد شيروخورشيد نبوده و نيست ؟؟
مجله خواندنی ها
انتشار یافته: ۶۳
آرش
Iran (Islamic Republic of)
۰۸:۴۶ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۷
این نشان میدهد تصمیمات قبل از انقلاب حساب شده و درست بوده !!!!
شیوا
Iran (Islamic Republic of)
۱۹:۴۶ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۷
لابد دوست داشتی بجای روحانی هم الان ربع پهلوی نخست وزیر یا شاه بود. لعنت بر بی بصیرتان کوردل کج فهم سلطنت طلب
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۲۳:۲۴ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۷
مسائل دست چندم...
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۸:۵۱ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۷
جالب است که بدانید سازمان بین المللی صلیب سرخ نشان شیر و خورشید ایران را بعنوان یک نشان رسمی در کنار صلیب و هلال به رسمیت شناخته بود در حالیکه در دنیا فقط ایران از آن استفاده می کرد و این بخاطر کوششهای زیاد دولت ایران در آن زمان بود اما بعدا که ما خودمان هلال احمر را که اصلا ربطی به ما ندارد و هر دو کلمه اش عربی است جایگزین شیر و خورسید کردیم سازمان صلیب سرخ از ایران خواست تکلیف شیر و خورشید را روشن کرده و اگر دیگر از آن استفاده نمی کند سازمان صلیب سرخ هم آن را حذف کند. دیگر متوجه نشدم ایران چه واکنشی نشان داد.
سعید
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۳۸ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۷
هم چنان حق استفاده از شیر و خورشید برای ایران محفوظ است
علی
Iran (Islamic Republic of)
۰۸:۵۴ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۷
به نظر من احیا این نماد شیعه کمک زیادی به معرفی شیعه بعنوان یک مذهب در سطح جهان می کند
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۸:۵۸ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۷
متاسفانه خیلی چیزها با همین بی منطقی زیر سوال رفت
آيدين
Iran (Islamic Republic of)
۰۸:۵۸ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۷
كاملا درست و بجاست. هلال احمر اساسا ايراني نيست. يك نماد غير ايراني كه متاسفانه جايگزين يك نماد ايراني شده است.
مسعود
Iran (Islamic Republic of)
۰۹:۰۰ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۷
فقط نماد شیر و خورشید
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۹:۱۴ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۷
بابا کو گوش شنوا ؟مرغ یه پا داره اونم هلال عثمانیه
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۹:۱۶ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۷
ممنون آگاهیمون افزایش یافت
حافظه تاریخی
Iran (Islamic Republic of)
۰۹:۱۸ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۷
تاریخ را ازنو بخوانیم.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۰۳ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۷
بله تاریخ را بخوانید همه اش را بخوانید نه یک روز خاص را بخوانید ملتی که همه لوازم زندگیش خارجی است راه به جایی نمی برد ملت احتکار کننده ودلار فروش ودلال راه به جایی نمی برد
حافظه ی تاریخی
Iran (Islamic Republic of)
۲۰:۰۸ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۷
باشما موافقم چه ناشناس باشید چه آشنا،درمرام ما خودی وغیرخودی نیست.تاریخ رابی کم وکاست بخوانیم...آسیب شناسی اخلاق سیاسی؛اجتماعی وفرهنگی مردم ایران زمین وریشه یابی علل این تنزل،کاری است برعهده ی جامعه شناسان وروانشناسان متخصص وضرورتی حیاتی که بایستی بدون ترس ازهیاهوی پوپولیسم انجام شود!
علی
Iran (Islamic Republic of)
۰۹:۲۱ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۷
هلال احمر علامتی است که مسلمانان بجای صلیب سرخ استفاده میکنند و در سازمانهای بین المللی هم رسمیت دارد میترسم پس از بازگرداندن شیروخورشید به هلال احمر دوباره زمزمه های جایگزینی آن بر روی پرچم هم شروع بشود و دوباره بازگردیم به دوران طلائی قجر.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۹:۲۶ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۷
افراطیها دوباره بی سوادی خودشونو به رخ کشیدن
جالب اینه که سیما هم هم داستان شده
پژمان
Iran (Islamic Republic of)
۰۹:۳۲ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۷
همانطور كه به درستي اشاره كردند شير خورشيد يك نماد مذهبي و شيعي-ايرانيست و دليلي براي مخالفت با استفاده از آن در برخي موارد وجود ندارد
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۹:۳۵ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۷
برداشت من از سخنان امام اینکه ایشان فقط تاج را نماد طاغوت می دانستند
ناشناس
Netherlands (Kingdom of the)
۰۹:۳۵ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۷
نکته قابل توجه اینست که نشان شیر و خورشید در کنار صلیب سرخ و هلال احمر تنها نشان هایی هستند که از سوی مجامع بین المللی امداد رسانی به رسمیت شناخته می شود،‌نگذاریم که فرصت از دست رود و نشان دیگری جای آن را بگیرد...
ناشناس
United Arab Emirates
۰۹:۳۷ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۷
خیلی جالب بود. نمی دونستم
سعید
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۴۲ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۷
ناشناس عزیز مطالعه کن ..... همه اگر کمی مطالعه بکنیم بسیاری از دروغ ها را نمیپذیریم
milad
Iran (Islamic Republic of)
۰۹:۴۰ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۷
تحليل درستي هست ، اما بعيد بنظر ميرسه در اين فضاي پر از سوء تفاهم به نتيجه اي برسه.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۹:۴۴ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۷
یعنی میشه این نماد برگرده روی پرچممون؟
سعید
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۴۲ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۷
منم آرزوم اینه
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۴۶ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۷
کلمه ا... بهتر از شیر خورشید است ،شیر خورشید برای هلال احمر خیلی خوبه
فریبرز
Iran (Islamic Republic of)
۰۹:۴۹ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۷
یعنی میشود دوباره نماد "شیر و خورشید" را دید! حس غریبی داره، انگار که کم کرده ای و پیدا بکنی! زنده باد شیروخورشید، زنده باد ایران!
دوران ما
Iran (Islamic Republic of)
۰۹:۵۵ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۷
درود بر آقای معتضد
خیلی جالبه که مسئولین ما که اینقدر ادعای مبارزه با اسرائیل رو دارند ، ولی موافق حضور ستاره هشت پر به عنوان نماد سوم صلیب سرخ جهانی هستند
ودیگر اینکه مثل اینکه نمادهای مذهبی رو هم از جا قبول ندارند
پیشنهاد من اینکه نماد شیر و خورشید سرخ به جای هلال احمر قرار بگیره ( نماد کشوری که نخست وزیرش به مسئولین کشور ما گفت سیلی خورده اید ) و در پرچم کشور نیز شیر و خورشید بر روی پرچم برگرده و نام جلاله الله داخل خورشید قرار بگیره
یک ایرانی
Finland
۰۹:۵۷ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۷
با تشکر از استاد معتضد و قدردانی از توجه جناب یونسی
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۰:۱۹ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۷
برای یه بارم که شده از آقای معتضد خوشم اومد
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۰:۲۱ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۷
تایید
علی
Iran (Islamic Republic of)
۱۰:۲۸ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۷
چرا برای توجیه می گید شیر نماد حضرت علی است؟؟؟ چرا باید نماد خشونت باشند امام عدالت نماد علی فقط عدالت است نه یک حیوان درنده...از این گذشته این نماد که میگید با این توضیحات یک نماد ترکی(سلجوقی ـ صفوی) است
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۰:۴۰ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۷
فكر كنم بك بار ديگه مطلبو بخوني ...
علي آن شير خدا شاه عرب
الفتي داشته با اين دل شب
سهراب
Iran (Islamic Republic of)
۱۰:۵۲ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۷
بگو از ريشه و گذشته ام بدم مياد ميخوام هلال احمر عثماني را كه خارجي هم هست قبول كنيم گذشته خودم را قبول ندارم چرا اين همه سوال پيچ ميكني
اگر تا صبح به شما هم توضيح بدن و بهترين دوران گذشته را براي شما به تصوير بكشن شما قبول نميكنيد
ميشه كسي كه خواب رفته بيدار كرد اما كسي كه خودش را به خواب زده نميشه بيدار كرد
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۰۵ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۷
نماد شجاعت نه خشونت دوست عزیز
هادی
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۲۳ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۷
بابا علی جان مثل این که ملتفت نشدی؟ حضرت علی ع معروف بود به "اسدالله" یعنی شیر خدا. این نماد شیر، نشانه ای از حضرت در مملکت شیعه است. بیلدی؟
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۱۴ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۷
توجیه چیه ؟ طرف مورخ و پژوهشگر هست با سند و مدرک داره حرف میزنه .
عجبا
عوام
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۲۶ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۷
کار پاکان را قیاس از خود مگیر
گرچه باشد در نوشتن شیر ، شیر
مرتضی
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۲۷ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۷
دوست بی اطلاع من!
لقب " اسد ا... الغالب " به معنای " شیر پیروزمند خدا " لقبی است که پیامبر(ص) از سوی خدا به امیر مومنان(ع) عطا فرمودند.
سعید
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۴۵ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۷
یکی از القاب حضرت علی اسد الله است یعنی شیر خدا
آنار
Finland
۱۰:۳۶ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۷
آقاي معتضد، جا کردن دروغ کشتار ارامنه در پرچم ايران چه معني دارد.غير از غرض شما!!!!!!
دوران ما
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۵۶ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۷
از نظر شما که همه اینها دروغه بهتره یک سر به موزه کلیسای وانک در اصفهان بزنید ، عزیز جان
خود نخست وزیر ترکیه اومده عذرخواهی کرده بعد شما میگید دروغه ، به شما ها باشه ماست هم سیاه میشه
امیر
United Arab Emirates
۱۰:۴۱ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۷
خواهش میکنم یه عده رو جو نگیره "دلواپس" بشن. دقت کنن "نماد مذهبی" هستش.
سعید
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۴۶ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۷
خوب اومدی برادر
یک معلم از اراک
United States of America
۱۱:۱۰ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۷
درود بر شما جناب استاد
مصطفي
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۲۱ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۷
علي آن شير خدا شاه عرب تاحالا نشنيدي علي آقا
تیفون
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۲۷ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۷
مچکرم از آقای یونسی و معضد بللاخره یکی بابد اینا رو برای کسانی که نمیدونن توضیح میداد
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۴۰ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۷
نظر اقای یونسی درست است.
دوران ما
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۴۸ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۷
درود بر آقای معتضد
امیدوارم با برگشتن شیر و خورشید سرخ مانع از این بشویم که نماد دیگر در صلیب سرخ جهانی جانشین آن شود
بیا فرارو این هم یک نظر ساده تر
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۵۲ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۷
چرا مسئولین اینقدر به استفاده از نمادهای ایرانی حساسند! مگر این کشور نامش ایران نیست!!!!!!! بمیرم واسه ایران که تو کشور خودش هم غریبه...
سعید
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۴۷ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۷
واقعا باید گریست
ناشناس
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
۱۲:۱۲ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۷
حتی به نظرم می شود یک رفراندوم در خصوص بازگشتن نماد شیر و خورشید بدون تاج به عنوان نماد رسمی کشور برگذار کرد. بابا به خدا نماد الله رو روی سربرگ هر نامه اداری و وزارت خونه ای گذاشتن ایراد داره! حرمت داره اسم الله! همش قاطی چک پرینت پاره اش می کنن می ریزن دور!
عوام
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۲۱ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۷
تفرقه ای در میان مسیحیان بابت " صلیب سرخ " نبوده و نیست . در میان مسلمانان هم "هلال "و یا " شیر و خورشید " موضوع تفرقه ای نبوده ، ولی قبل از این صحبتها خیلی ها کوشش میکردند تا این سمبل ها را زمینه ساز اختلاف بین مسلمین کنند ، نمیگفتند که شیر سمبل مولا علی ( ع )است ، شیر را سمبل دیگری معرفی میکردند و ... حالا تزسم آنست که این دلسوزی ها : نه از حب علی بلکه از بغض معاویه باشد ؟
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۲۵ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۷
این قدر در اول انقلاب هول بودن همه چیز و کن فیکون کردن بدون اینکه علتشو بدانند شانس اوردیم به ماهاکه قبل از انقلاب به دنیا اومدیم نگفتن حرومزاده چون عقد پدر مادرتون در زمان طاغوت بسته شده
دکترعباس حاتمی
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۲۹ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۷
من هم طرفداراین نمادهستم.
ناشناس
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
۱۲:۲۹ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۷
حتی به نظرم می شود یک رفراندوم در خصوص بازگشتن نماد شیر و خورشید بدون تاج به عنوان نماد رسمی کشور برگذار کرد. بابا به خدا نماد الله رو روی سربرگ هر نامه اداری و وزارت خونه ای گذاشتن ایراد داره! حرمت داره اسم الله! همش قاطی چک پرینت پاره اش می کنن می ریزن دور!
مرتضی
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۳۳ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۷
دوست بی اطلاع من!
لقب " اسد ا... الغالب " به معنای " شیر پیروزمند خدا " لقبی است که پیامبر(ص) از سوی خدا به امیر مومنان(ع) عطا فرمودند.
علاوه بر این اگر تاریخ واقعی ایران رو بخونی، خواهی فهمید که اقوام ترک هم مثل خیلی از اقوام دیگر با بومیان ایران مخلوط شده و مردم کنونی ایران رو بوجود آورده اند و از هم قابل تفکیک نیستند پس بحث های قومی در این موارد جایگاهی ندارند!
ناشناس
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
۱۳:۰۸ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۷
حتی به نظرم می شود یک رفراندوم در خصوص بازگشتن نماد شیر و خورشید بدون تاج به عنوان نماد رسمی کشور برگذار کرد. بابا به خدا نماد الله رو روی سربرگ هر نامه اداری و وزارت خونه ای گذاشتن ایراد داره! حرمت داره اسم الله! همش قاطی چک پرینت پاره اش می کنن می ریزن دور!
سعید
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۳۶ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۷
اینکه می فرمایند شیر و خورشید نشان قبل اسلام نیست تا حدودی قابل رد است چون در شاهنامه ابیاتی است که پرچم ساسانی را تصویر میکند و از شیری در میانه پرچم صحبت میکند و همچنین سه رنگ پرچم ابعاد باستانی دارد به همان استناد اشعار شاهنامه ... البته پرچم های توصیفی شاهنامه زیاد هستند ... البته شیر و خورشید انگونه که ما امروز می شناسیم مربوط به صفویه است و کاملا شیعی و اسلامی است که در طول زمان رنگ و بوی ملی هم می گیرد.
bato-adv
bato-adv
bato-adv
bato-adv