bato-adv
bato-adv
کد خبر: ۱۳۰۲۷۲

فتوای فقها در مورد اجازه پدر دختر برای ازدواج موقت

تاریخ انتشار: ۱۷:۰۱ - ۰۲ آبان ۱۳۹۱

یکی دو هفته مانده به شروع سال تحصیلی جدید، حجت الاسلام قرائتی در نشستی با روسای دانشگاه‌های کشور درباره سالم سازی فضای فرهنگی دانشگاه ها صحبت کرد و بحث ازدواج موقت دانشجویی را به میان کشید. بحثی که آن روزها سر و صدای زیادی به پا کرد و حالا با گذشت یک ماه و نیم از آن زمان، واکنش ها درباره این جمله معروف که «ازدواج موقت باید در دانشگاه‌ها راه بیفتد؛ وگرنه در محیط دانشگاه انجام حرام و گناه افزایش پیدا می‌کند» همچنان ادامه دارد.

 حجت الاسلام قرائتی چند روز بعد از گفتن این جمله، مصاحبه ای کرد تا واکنش های رسانه ای را تعدیل کند. او در توضیح نظراتش گفته بود: «در مورد ازدواج موقت در دانشگاه ها من قبلا در این باره صحبت کردم اما برداشت اشتباهی از این موضوع شد،در حالیکه مسئله ازدواج موقت به این معنا نیست که دخترها در محیط دانشگاه صیغه شوند.  دانشجویان پسری که امکان ازدواج ندارند اما تمایل دارند که ازدواج کنند، می‌توانند با زنان بیوه جوانی که آمادگی دارند ازدواج کنند تا پس از اینکه تحصیلاتشان به پایان رسید بروند و ازدواج کنند.»

این پیشنهاد حجت الاسلام قرائتی بعد از پاسخ های مثبت و منفی که از کارشناسان اجتماعی دریافت کرد، از سوی مراجع رسمی هم بی جواب نماند تا معاون رئیس جمهور در امور خانواده اولین موضع گیری رسمی را در این باره داشته باشد. زهرا سجادی در این باره گفت: «حجت الاسلام قرائتی مطالبی را در زمینه ازدواج موقت برای حل یک سری مشکلات مطرح کردند اما در ازدواج موقت هم دختر باید اجازه پدر داشته باشد.»

او گفت که ازدواج موقت یک دستور دینی است و این مسئله قابل رد کردن نیست و اگر آن طور که اسلام نگاه می‌کند صورت گیرد مشکلی هم ندارد، چون هم تعداد خانم‌ها از آقایان بیشتر است و هم اینکه عوامل محیطی و آسیب‌ها بیشتر گریبان‌گیر آقایان است.

سجادی که با خبرگزاری فارس گفتگو می کرد، درباره زنان مطلقه و بیوه هم گفت: «برخی از خانم‌های بیوه و یا افرادی که به دلیلی از همسر خود جدا شدند اما با توجه به مشکلات خاص خود، امکان ازدواج مجدد را ندارند. اسلام برای پیشگیری از مشکلات، ازدواج موقت را قرار داده است اما ازدواج موقت هم شرایطی دارد.ازدواج موقت راه‌حل مقطعی است که تنها در مقطع خاص مشکل را حل می‌کند، در دستورت اسلام تاکید شده که اگر مرد نمی‌تواند عدالت را رعایت کند نباید همسر دیگری را اختیار کند.»

 

اذن پدر در ازدواج موقت

علمای شیعه، با توجه به نظرات متفاوتی که درباره اذن پدر در ازدواج موقت دارند در 5گروه قرار می گیرند. عده ای از آنها معتقدند در ازدواج موقت دختر باکره ای که به حد بلوغ رسیده و مصلحت خود را تشخیص می دهد، اذن پدر لازم است. عده ای آن را بنابر احتیاط واجب، لازم می دانند و بر اساس احکام دینی، در چنین موردی می توان به مرجع تقلید دیگری رجوع کرد. عده ای از مراجع، معتقدند اذن پدر در ازدواج موقت تکلیفا لازم است یعنی اگر بدون اذن پدر عقد خوانده شود صحیح است، ولی فردی که باید اجازه می‌گرفت و نگرفته، معصیت کار است. گروهی دیگر، اعتقاد دارند اذن پدر لازم نیست ولی خوب است رعایت شود. و در نهایت، عده ای معتقدند که ازدواج موقت درباره دختری که مستقل است و صلاح خود را می داند، نیازی به اذن پدر ندارد.

 
کدام مراجع اذن پدر را ضروری می دانند؟

آیات عظام امام خمینی(ره)، شبیری زنجانی، تبریزی و نوری همدانی عقیده دارند اذن پدر در ازدواج موقت لازم است. آیت الله سیستانی هم پیرو همین نظر هستند اما در دختری که متصدی امور زندگی خودش باشد اذن پدر را بنا بر احتیاط واجب لازم می‌دانند نه به فتوا.

آیت الله سیستانی در پاسخ به استفتای یکی از مقدانشان که پرسیده بود: «آیا صحیح است که اگر دختری بالغ باشد از نظر فکری و سنی، می تواند بدون اطلاع پدر صیغه پسری شود که بعد ها قصد ازدواج دارند؟» پاسخ داده اند: «صحّت ندارد و اذن پدر لازم است حتی اگر مستقل در شؤون زندگی باشد بنابر احتیاط واجب در این صورت.» اما در پاسخ به سوال دیگری با این مضمون که «اگر دختر و پسر ندانند که اجازه ی پدر دختر برای عقد موقت لازم است و بعد از جاری شدن عقد متوجه آن موضوع بشوند عقد آنها چه حکمی دارد؟» گفته اند عقد باطل است.


احتیاطا لازم است

اما آیات عظام خامنه ای، مکارم شیرازی، اراکی، خوئی، گلپایگانی، فاضل لنکرانی، صافی و وحید خراسانی، علمایی هستند که عقیده دارند در عقد ازدواج موقت بنا براحتیاط واجب اذن پدر لازم است. آیت الله مکارم شیرازی در توضیح المسائل خود در این باره می نویسند: دختری که به حد بلوغ رسیده و رشیده است، یعنی مصلحت خود را تشخیص می دهد چنانچه باکره باشد احتیاط آن است که با اجازه پدر یا جد پدری ازدواج نماید ولی اگر همسر مناسبی برای دختر پیدا شود و پدر مخالفت کند اجازه او شرط نیست، همچنین اگر به پدر یا جد پدری دسترسی نباشد و دختر هم احتیاج به شوهر کردن داشته باشد یا این که دختر قبلاً شوهر کرده باشد که در این دو صورت نیز اجازه پدر و جد در ازدواج جدید لازم نیست.(مساله 2037-) اگر دختر باکره‌ نباشد و بکارتش‌ به‌ وسیله‌ شوهر کردن‌ یا به‌ واسطه‌ وطی‌ به‌ شبهه‌ و یا زنا از بین‌ رفته‌ باشد، اجازه‌ پدر و جد پدری‌ لازم‌ نیست‌.

 
نظر آیت الله بهجت درباره اذن پدر

به اعتقاد مرحوم آیت الله بهجت، اذن پدر در ازدواج موقت تکلیفاً لازم است و اگر عقد بدون اذن پدر خوانده شود صحیح است، اما چیزی از گناه فرد کم نمی کند. در استفتایی که یکی از مقلدان آیت الله بهجت از ایشان داشتند، سوال شده بود: «یا دختر باکره‏اى را که بالغ و عاقل و رشیده است، بى‏اذن پدر او مى‏توان متعه کرد؟» که پاسخ آیت الله بهجت این طور بود: «بنابر احتیاط، تکلیفا باید از پدر یا جدّ پدرى خود اجازه بگیرد، چون تکوینا مفسده دارد.»

ایشان در پاسخ به استفتای دیگری در رابطه با شرایط ازدواج موقت گفته اند: «باید در ازدواج موقت مهر و مدت معین شود و بنابر احتیاط با اجازه‏ى پدر دختر صیغه‏ى صحیح خوانده شود، و رابطه با نامحرم حرام است.»

 دختر رشیده بالغه، بی نیاز از اذن پدر

اما آخرین رویکرد علما به مساله ازدواج موقت، رویکردی است که ازدواج دختر رشید و بالغ را بی نیاز از اذن پدر می داند. مثل آیت الله اردبیلی که معتقدند اگر دختر باکره ‏اى که به حدّ بلوغ رسیده و رشیده است ـ یعنى مصلحت خود را تشخیص مى ‏دهد ـ بتواند زندگانى خود را به نحو مستقل اداره کند و قدرت تصمیم‏ گیرى صحیح در امور زندگى خود را داشته باشد و بیم آن که فریب بخورد در میان نباشد، چنانچه بخواهد ازدواج کند، احتیاجى به اجازه پدر یا جدّ پدرى خود ندارد و در غیر این صورت، بنابر احتیاط واجب باید از پدر یا جدّ پدرى خود اجازه بگیرد و اجازه مادر و یا برادر لازم نیست. همچنین بنابر احتیاط واجب دخترى که باکره نیست نیز همین حکم را دارد.

آیت الله محمدصادق روحانی هم معتقدند در مورد دختر بالغه رشیده اذن ضروری نیست. ایشان در پاسخ به سوالی با این مضمون که «در سوره نساء آمده است که عقد باید با اجازه ولی و صاحب دختر باکره انجام شود. آیا ازدواج دختر باکره بی اذن ولی باطل است؟»، پاسخ داده اند: «آیه مختص است به دختر باکره غیر بالغه و غیر رشیده اما ازدواج دختر بالغه رشیده به حسب روایات نیازی به اجازه ولی ندارد.»
منبع: مهر
bato-adv
ناشناس
NETHERLANDS
۰۹:۴۲ - ۱۳۹۱/۱۱/۰۷
دختری که پرده نداره و ازدواجم نکره میتونه بدونه اجازه پدر صیغه کنه؟
صیغه با مهر برجسته..؟
هموطن
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۰۲:۳۰ - ۱۳۹۱/۰۸/۰۷
حداقل فایده ای که صیغه بهتر از روابط بدون خطبه ی عقد دارد این است که صیغه دارای چارچوبی حقوقی- روانی و رفتاری است، گرچه در جامعه جا نیفتاده و بدون در نظر گرفتن همین حداقل ها صورت مسئله نیندیشیده رد می شود.
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۹:۰۹ - ۱۳۹۱/۰۸/۰۶
جوان فرصت اشنایی با این همه احکام رو ندارد...
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۳:۱۹ - ۱۳۹۱/۰۸/۰۶
این خانم به خودش زحمت نداده به آماری که جدیدا" گرفته اند نگاهی کند که تعداد آقایان از خانمها بیشتراست ؟ ازماست که برماست!!! یک خانم
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۲:۱۸ - ۱۳۹۱/۰۸/۰۶
دانشجویان پسری که امکان ازدواج ندارند اما تمایل دارند که ازدواج کنند، می‌توانند با زنان بیوه جوانی که آمادگی دارند ازدواج کنند تا پس از اینکه تحصیلاتشان به پایان رسید بروند و ازدواج کنند...بعدش اون بیوه زن چکار کنه؟؟؟ آیا او انسان نیست؟؟؟؟
مجله خواندنی ها
انتشار یافته: ۱۴۹
خشایار مردوخی
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۷:۱۴ - ۱۳۹۱/۰۸/۰۲
اگر جوانان ما با اسلام و احکام آن آشنا شوند می فهمند که می توانند غریزه خود را برآورده کنند و مرتکب زنا و گناهان دیگر هم نشوند. ما چقدر جوانان را با اسلام راستین آشنا کرده ایم؟!
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۸:۱۰ - ۱۳۹۱/۰۸/۰۲
اینایی که منفی میدن چه فکری با خودشون میکنن ؟
کجای حرف این آقا اشتباه بود ؟
لطفا مخالف ها جواب بدن
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۰۱:۰۵ - ۱۳۹۱/۰۸/۰۳
ولی صیغه هم رسمش نیست.
متاسفانه الان بعضی از همین زنای مطلقه با اغفال مردان متاهل و صیغه شدن زندگی خانواده ها رو بهم میزنن.
دیگه چه برسه به صیغه دختر پسر جوان
فریبا ستوده
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۰۸:۴۶ - ۱۳۹۱/۰۸/۰۳
سنت های حاکم بر جامعه ما لزوما ارتباطی با اسلام ندارد. اقایان فقها استنباط خود را از حکم اسلام در مورد لزوم اجازه پدر برای ازدواج موقت دختر بیان داشته اند. در همه کشورهای غربی و در بسیاری از جاهای دیگر دنیا دختر و پسری که یکدیگر را دوست دارند با هم ارتباط برقرار می کنند و خیلی ها هم همان ارتباط را پس از آشنایی کامل از هم، به ازدواج می رسانند. اکثر کسانی که با ازدواج موقت اسلامی مخالفت می کنند، به آن گونه روابط دختر و پسر در غرب هیچ ایرادی نمی گیرند! حال اگر همان نوع رابطه، با عقد موقت آغاز شود که مشکل شرعی نداشته باشد و گناه محسوب نشود، اشکال دارد؟!!!چرا بعضی ها ناخواسته حاضرند زنا و روابط نامشروع را بپذیرند و تحمل کنند اما روابط شرعی را تحمل نمی کنند؟!! مجاز بودن ازدواج موقت به این معنی نیست که هر دختر و پسری حتما باید صیغه هم بشوند! جواز ازدواج موقت و عدم لزوم اجازه پدر دختر برای این است که اگر دختر و پسری ناگزیر به رابطه پیش از ازدواج دائم شدند، ارتنباط خود را بطور مشروع اغاز کنند و مرتکب گناه نشوند.همین. والل اگر ما سنت های خود را با احکام اسلامی تطبیق دهیم، بسیاری از مشکلاتمان حل می شود..جوانی که حکم اسلام را در مورد رابطه با یک دختر مورد علاقه اش نمی داند و از روی ناچاری با او رابطه برقررا می کند و تلقی اش هم این است که دارد گناه کبیره می کند(چون خطبه ازدواج موقت نخوانده است) کم کم جری می شود و گناه کاری برایش عادی می شود و به گناهان بزرگ دیگری هم دست می زند. بگذاریم آنها که ناگزیرند با هم ارتباط داشته باشند، با خواندن خطبه ازدواج موقت، رابطه را شرعی برقرار کنند تا از گناهان دیگر هم در امان باشند.ممنون
azzerilla
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۰۹:۱۳ - ۱۳۹۱/۰۸/۰۳
لطفا یه نفر تفاوت زنا و صیغه رو به من بگه، فقط گفتن چند کلمه ی عربی مهمه؟!! یا دادن مهریه؟!!
فرهادنیا
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۰۹:۲۱ - ۱۳۹۱/۰۸/۰۳
دوست عزیز، فرق زنا با ازدواج دائم یا ازدواج موقت، دقیقا همان رضایت طرفین و خواندن صیغه ازدواج است..در دین اسلام، برای ان که رابطه جنسی، زنا و گناه کبیره نباشد، باید صیغه یا همان خطبه ازدواج( که در موقت و دائم، خطبه ها فرق می کنند) خوانده شود. ما یا مسلمانیم یا نیستیم. اگر هستیم باید طبق دستورات خدا عمل کنیم.
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۳:۲۲ - ۱۳۹۱/۰۸/۰۳
فرق زنا با صيغه مربوط ميشه به گوش كردن به دستور خداوند كه صريحا در متون ديني آمده است. در ازدواج دائم هم فرق كساني كه به هم تعهد ميدهند ولي عقد نميخوانند با كسي كه عقد ميخواند همين داخل شدن در تحت قوانين الهي است. خداوند اين دستور را قرار داده تا فرق مومن و غير مومن مشخص شود. و همه ثمرات اين عقد را هم ما لزوما نبايد متوجه شويم
جالب است بدانيد در تمامي اديان ديگر هم چنين عقدي معتبر است و آنها هم طبق دين خود عقد دارند و بسياريشان بچه كسي را كه عقد نخوانده حلالزاده نميدانند.( صرفا بر مبناي همان عقد در كليسا و ...)
حسین
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۵:۵۶ - ۱۳۹۱/۰۸/۰۳
تفاوت های زنا با صیغه:
1 - در ازدواج موقت رضایت زن شرط اصلی است اما می توان زنی را مجبور به زنا کرد .
2 - در ازدواج موقت امکان آمیزش جنسی دسته جمعی نیست ، اما در زنا هر تعداد پسر می توانند با یک دختر آمیزش کنند و بر عکس .
3 - در ازدواج موقت اگر فرزندی متولد شود حلال زاده است در صورتی که در زنا اگر فرزندی به دنیا بیاید حرام زاده است.
4 - در ازدواج موقت پس از پایان زمان مقرر زن و مرد به هم نا محرم می شوند اما در زنا زن و مرد می توانند تا ابد به هم محرم باشند.
5 - در ازدواج موقت مهریه باید پرداخته شود اما در زنا مرد می تواند بدون پرداخت مهریه به کار خود مشغول شود .
6 - در ازدواج موقت در صورتی که نزدیکی صورت بگیرد ، پس از تمام شدن مدت ، زن باید چهل و پنج روز و یا به اندازه دو حیض کامل ، عده نگه دارد ( از ازدواج با مردان دیگر پرهیز نماید ) اما در زنا زن پس از اتمام نزدیکی می تواند با مرد دیگری نزدیکی کند .
7 - در ازدواج موقت ، صیغه ی عقد بین زن و مرد خوانده می شود ، که نشان دهنده تسلیم بودن آنها در برابر خداوند است ، اما در زنا عشوه گری و چشم چرانی مقدمه کار است .
8 - در ازدواج موقت دختران باکره زیر 9 سال ( نابالغ ) و دختران باکره دیوانه ، نیاز به اجازه پدر یا جد پدری است ، اما در زنا دختران دیوانه و نابالغ به راحتی راضی به همبستری مخفیانه می شوند .
9 – ازدواج موقت در بعضی از موارد ، زمینه ازدواج دائم می شود ، اما یک مرد هیچ گاه حاضر نیست با زنی که زنا کرده است ، پیمان وفاداری ببندد و بر عکس .
10 – کسی که ازدواج موقت می کند ، هم ثواب می کند و هم خود را از گناه نجات می دهد ، اما کسی که زنا می کند ، زشتی گناه از چشم او می افتد و نفس او برای پذیرش گناهان دیگر نیز آماده می شود .
سعید
CANADA
۱۹:۳۶ - ۱۳۹۱/۰۸/۰۳
حسین جان خیلی از این موارد که بعنوان نشانه های زنا گفتی می تواند اتفاق نیفتند و همچنان از دید شما زنا باشد.
از جمله آمیزش جنسی دسته جمعی، تجاوز به زور، بعدش وقتی طرف زنا می کنه دیگه محرم بودن یا نبودن چه اهمیتی براش داره که شما بعنوان فرق زنا با صیغه آوردی؟ اگر بقول شما محرم و نامحرم براش ملاک بود که دنبال این برنامه ها نبود. فرمودید در صیغه پول می دهند در هنگام زنا نمی دهند. ببخشید پس این زنان خیابانی از کجا ارتزاق می کنند. نکند همه آنهاصیغه خوانده اند. فرمودید اینها عده نگه میدارند و آنها نگه نمیدارند عزیزم اگر طرفین نخواهند صاحب فرزندی شوند دیگه عده نگه داشتن و نداشتن چه توفیری دارد. در متن عربی و فارسی صیغه ما چیزی در مورد تسلیم به خداوند بودن ندیدیم و کلاً فقط ابراز شفاهی یک قرارداد است که دو طرف اروپایی هم قبل از رابطه جنسی همینطوری با هم قرار می بندند. فرمودید در زنا محدودیت سن وجود ندارد اتفاقاً اینجا اگر کسی با دختر کمتر از 18 سال کوچکترین رابطه جنسی داشته باشد(حتی در حد لمس و اینها) بیچاره اش می کنند.
فرمودید ازدواج موقت باعث ازدواج دائم میشود میبخشید میشه چند نمونه اش رو ذکر کنید. بیشتر زنان که دستمایه این بوالهوسی شرعی میشوند فقیر و نیازمند و بی سرپناه هستند و طرف صرفاً برای رفع غریزه و نه حتی عشق و عاشقی با آنها قرار صیغه می بندد.

در خاتمه عرض کنم برادر من شما می خواهید بوالهوسی خودتان را توجیه کنید صحیح ولی خواهشاً پای خدا و دین و اعتقادات مردم را وسط نکشید.
سامان
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۰:۱۱ - ۱۳۹۱/۰۸/۰۴
اونایی که موافقن بگن کی حاضره بعدا با یه دختر که قبلا صیغه شده ازدواج کنه
اونوقته که خانواده کمتر تشکیل میشود و دچار همان معضلاتی که غرب در اثر زنا به آن دچار شده می شویم
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۳:۴۴ - ۱۳۹۱/۰۸/۰۴
هشدار جانی:
نقشه های هواشناسی را دیدم، از بعد از ظهر امروز و امشب، بارندگی شدید در تهران و قم و احتمالا سایر شهرها وجود دارد. بارندگی بی سابقه خواهد بود و شبیه به همان سیل بی سابقه است که موجب آبگرفتگی مترو شد. احتمال زیاد آبگرفتگی وسیع معابر و ترافیک شدید خواهیم داشت. خواهشمند است در صفحه اول سایت خود اطلاع رسانی کنید. احتمال از دست رفتن زندگی آدم ها هست.
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۷:۲۱ - ۱۳۹۱/۰۸/۰۲
من نمدونم چه اصراری هست که فقط غرایض پسران برطرف شود..بروند با بیوه ازدواج کنند..مگر دختران جوان دل ندارند، غریضه ندارند..راهکار ایت اله برای انان چیست..به جای ماسمالی کردن به فکر یه راه حل اساسی باشید که وضع خراب است
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۰:۵۶ - ۱۳۹۱/۰۸/۰۳
خوب دخترها هم مثل پسرها باید تن به صیغه بدهند، حالا اگر دخترها قبول نمیکنن دیگه کاری براشون نمیشه کرد. یه پسر 25 ساله حاضره با یک خانم 40 ساله ازدواج موقت کنه. اما برعکسش رو دخترها قبول میکنن؟
امین
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۳:۱۳ - ۱۳۹۱/۰۸/۰۳
سلام
بستگی به مرجع تقلید شما دارد اگر ایشان از وتژه احتیاط استفاده کرده باشند شما میتوانید بی اذن پدر ازدواج موقت انجام دهید یا اینکه در این مورد به آقای روحانی رجوع کنی
f_m5557@yahoo.com
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۰۰:۵۱ - ۱۳۹۱/۰۸/۰۴
خانم سجادي رو بگو كه فرمودن تعداد دختر ها بيش از پسر ها است!!! مسئولين ما را ببين كه از يه آماره پيش پا افتاده هم كاملا بي اطلاعند!!! در همه جاي دنيا آمار تولد پسران بيش از دختر هاست!
lمحمد
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۸:۰۹ - ۱۳۹۱/۰۸/۰۲
هرجاانسان است سرویس بهداشتی است صیغه بایدازادباشد
ساناز
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۳:۳۳ - ۱۳۹۱/۰۸/۰۳
مگه الان آزاد نیست شما آقایونی مثل تو دلتون واسه هر بار رابطه یه دختر باکره میخواد و گرنه صیغه که آزاده برو اینقد صیغه کن تا بمیری
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۴:۲۴ - ۱۳۹۱/۰۸/۰۳
این حرف شما بی ادبانه است.مگر غریزه خدادادی جنسی با دستشویی یکی است؟
احمد
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۰۱:۲۱ - ۱۳۹۱/۰۸/۰۴
اين "سرويس بهداشتي" نشون ميده كه نگاه شما چقدر سخيفه. واقعن متاسفم.
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۱:۵۳ - ۱۳۹۱/۰۸/۰۴
محمد آقا صحیح عبارت این است که حتی مسجد هم توالت دارد. ناقل هم آقای طالقانی است. کنایه از اینکه حکومت اسلامی هم باید یه شیر تخلیه بزاره. وگرنه جوونا با سرعت نور دور تیر برق می چرخن و نتیجه طبق نظریه نسبیت اینیشتاین.....
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۰۰:۲۱ - ۱۳۹۱/۰۸/۰۵
ناقلا چرخیدن با سرعت نورو خوب اومدی فکر کن نتیجه چی می شه.
علیرضا
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۹:۰۱ - ۱۳۹۱/۰۸/۰۵
ناشناس محترم 53 : 11 ، 4 / 8 / 91 میشه بفرمائید آقای طالقانی در کجا یا در کدام سخنرانی و با مدرک این حرف را زده اند . چرا هیچکدام از شما ها به درسهای از قرآن ایشان استناد نمی کنید . من متوجه نمیشم چرا اینقدر ساده فکر میکنیم ؟ اگر ارضاء غرائز جنسی را مثل توالت رفتن میدانیم پس جامعه به اصطلاح متمدن غرب نباید هیچ مشکلی داشته باشد چون مراکز فحشا به وفور دیده و حتی روسپیگری در آلمان یک شغل محسوب میشود چرا خانواده در آنجا قوام و استحکام ندارد ؟ آن نوشیدن آب و خوردن غذا را هم ما باید به چیزهای سخیف تشبیه کنیم ؟ترا بخدا یک مقدار تفکر کنید اسلام دینی است که در تمامی زمینه ها دستورات دارد ( معذرت میخواهم از همگی حتی در انجام قضای حاجت )به شرطی که از اهل و خبره پرسیده شود نه از کسیکه براساس ایده شخصی اش صحبت کند .
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۲۱:۲۳ - ۱۳۹۱/۰۸/۰۲
حالا پیدا کنید رشیده خانم را..... اداره زندگی مستقل، قدرت تصمیم گیری صحیح در مورد زندگی....خب اینو باید باش ازدواج دائم کرد دیگه!!!!
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۰۸:۳۷ - ۱۳۹۱/۰۸/۰۳
نه لزوما اینطور نیست
علیرضا روشنی
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۰۹:۰۹ - ۱۳۹۱/۰۸/۰۳
فقط یک حرف "ت" اول صفت کم است یعنی ترشیده خانم !!
که ازدواج براش واجبه چه با اذن و چه بی اذن ، بابا بدید این دخترا برن شوهر کنن برن اینقده سخت نگیرین !!
معصومه
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۵:۴۵ - ۱۳۹۱/۰۸/۰۳
علیرضا این چه ادبیاتی است که بکار می بری داداش؟! داری با احساسات جمع کثیری از هموطنانت .....
کاظم
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۲:۵۴ - ۱۳۹۱/۰۸/۰۵
دختراني که تن به ذلت نميدهند و خود را پاک نگه ميدارند حتي به قول عليرضا ترشيده جايگاه وي|ه اي پيش خداوند دارند البته کاشکي مسئولان ريشه اين عدم تمايل به ازداوج را رديابي بکنند و..
ناشناس
MALAYSIA
۰۸:۳۴ - ۱۳۹۱/۰۸/۰۳
در غرب دانشجویان و کسانی که امکان ازدواج دائم ندارند معمولا با هم زوج می شوند و مدت طولانی با هم دوست اند و به هم خیانت نمی کنند. بعد هم احتمالا با هم ازدواج می کنند. این روش بسیار شبیه ازدواج موقت است.
اما در ایران چون این روش در جامعه پذیرفته نیست برخی جوانان دوستی های بسیار کوتاه مدت و مخفیانه با هم دارند که هم برای روح و جسم خودشان مضر است و برای دین و مذهب شان.
ندا
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۵:۴۹ - ۱۳۹۱/۰۸/۰۳
بعد چرا آمار خیانت تو کشورهای غربی و روابط خارج از چارچوب زیاده؟؟؟؟؟
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۹:۳۰ - ۱۳۹۱/۰۸/۰۳
فعلا تو کشور ما با این همه ادعای پوچ امار خیانت یا بالاتر یا حداقل در حد همون کشورای غربی است سرکار خانوم
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۲۰:۵۶ - ۱۳۹۱/۰۸/۰۳
ندا خانم چون اونها آمار واقعی دارند ولی مال ما زیرزمینیه- یا در قالب چند همسری خود را نشان میدهد!خود شما تاچه حد با چند همسری آقایان موافقید!؟لطفا صادق باشید.
سامان
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۰:۱۴ - ۱۳۹۱/۰۸/۰۴
البته دلیل تشکیل نشدن خانواده در غرب هم همینه
ناشناس
MALAYSIA
۱۵:۲۲ - ۱۳۹۱/۰۸/۰۴
به خاطر اینکه خیانت و تجاوز در کشورهای غربی آمار دارد ولی در کشور ما آمارش معلوم نیست و اگر هم آمار بگیرند به علت شرایط فرهنگی اکثر موارد آنها لاپوشانی می شود.
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۵:۵۸ - ۱۳۹۱/۰۸/۰۵
آقا سامان ما چند درصد خانواده سالم و موفق تشکیل دادیم؟!
سمانه هشترودی
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۰۹:۱۴ - ۱۳۹۱/۰۸/۰۳
همه مشکلات امروز جامعه ما به خاطر غفلت از اسلام واقعی و دور شدن از آن است. ما اکثرا در حد اسم و رسم مسلمانیم نه بیشتر! این بحران بزرگی که به خاطر سخت شدن ازدواج ، دامن جوانان ما را گرفته و روز به روز شاهد تجاوز به عنف و سایر جنایات جنسی و شبه جنسی هستیم، و جوانان نجیبی که اهل خیانت و جنایت نیستند هم دچار بیماری های روانی شده اند و علت بسیاری از شکست ها یشان در زندگی به علت ناکامی در تامین درست نیاز جنسیشان هست، چرا در غرب و کشورهای دیگر نیست؟؟؟ چون در غرب به راحتی دختر و پسری که یکدیگر را شایسته تشخیص می دهند با هم زوج می شوند و بنا یشان هم بر وفاداری است. در بسیاری کشورهای اسلامی هم شرایط ازدواج دائم در سنین ÷ایین آماده است و جوانان زود ازدواج می کنند و آرام می گیرند. اما در جامعه به اصطلاح اسلامی ما که جوان ها باید تا چهل سالگی صبر کنند تا بتوانند ازدواج دائم کنند! از 16 سالگی تا 40 سالگی چه کنند؟! غریزه جنسی و ارتباط با جنس مخالف مثل غریزه خوردن و خوابیدن و سایر غرایز حیوانی باید پاسخ داده شود و اگر پاسخ داده نشود باعث انواع بیماری های جسمی و روحی و ناهنجاریهای شخصی و اجتماعی می شود که داریم می بینیم! پس بهترین راه و چاره این است که ارتباط دختر و پسر ، به طور شرعی باشد تا هم به هم برسند و هم گناه نکنند. ازدواج موقت واقعا یک شیوه مترقی برای تامین نیاز واقعی و جدی انسان هاست. نباید آن را محکوم کرد. واقعا این دوستمون قشنگ گفتند که بعضی ها به زنا راضی هستند اما به ازدواج موقت که فرقش فقط یک خطبه ازدواج موقت است، راضی نیستند!!
رضا
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۵:۵۰ - ۱۳۹۱/۰۸/۰۳
جالبه اگه خانم شوهر داری چند تا دوست پسر داشته باشه نشانه روشنفکری ایشون هست ولی یه خانم بدون شوهر با یک نفر ازدواج غیردایم بکنه داد و فریاد راه میندازن که ....
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۹:۳۱ - ۱۳۹۱/۰۸/۰۳
ببخشید کی گفته نشونه ی روشن فکریه
حسین
UNITED KINGDOM
۰۰:۴۲ - ۱۳۹۱/۰۸/۰۴
اول کامنتت با آخرش زمین تا آسمون فرق داشت!
همشو یه نفر نوشته؟
حسین
UNITED KINGDOM
۰۰:۴۳ - ۱۳۹۱/۰۸/۰۴
رضا جان
کدوم آدمی به جز تو به زنی که با چند نفر رابطه جنسی داشته باشه میگه روشنفکر؟
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۶:۰۲ - ۱۳۹۱/۰۸/۰۵
متأسفم برای کسانی که به این کامنت عجیب و غریب و متناقض مثبت دادند.
جلال
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۰۹:۵۹ - ۱۳۹۱/۰۸/۰۳
علماي ما تقريبا فتاوي شبيه بهم را دارند واين فتاوي متاسفانه مشكل جامعه را كم نمي كند اين درحالي است گه متاسفانه ميزان روابط بين دخترها وپسرها روز به روز بيشتر ميشودومشكلاتي از قبيل
1-بيكاري 2-تورم لجام گسيخته 3- توقعات بالا به علت پافشاري براشاعه اسلام قشري وروبنايي كه محتوا وفرهنگي ايجاد نمي كند وعدم شناخت واقعي از دين4-سنگين شدن تعهد ازدواج به لحاظ مالي واجتماعي و............
همه وهمه مانع ازواج شده درحاليكه غريزه جنسي وجود داشته وروز به روز پررنگتر ميشود
علی
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۵:۵۸ - ۱۳۹۱/۰۸/۰۳
اقا جلال مطلب رو خوب نگرفتی عزیز!
خوب اگه مشکلاتی که شما می فرمایید حل می شد که نیازی به این بحث ها نبود جوانان ما در 20-25 سالگی ازدواج می کردند و تمام.
موضوع این است که در این وانفسای اقتصادی و ... چه راه حلی میشه ارائه کرد که هم بار مالی نداشته باشه هم فشار روانی رو از سر جوانان کم کنه و هم به شکل گناه آلود نباشه.
اگه روابط دختر و پسر روز به روز بیشتر میشه خوب چرا تحت عنوان ازدواج غیر دایم نباشه که هیچ احساس بدی رو به همراه نخواهد داشت.و چه بسا اکثرشون به عقد دایم هم برسن و اگه واقعا باهم نساختن قبل از تحمیل هزینه سنگین عروسی و بدنیا اوردن بچه موضوع رو خاتمه بدهند
مهسا
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۰:۰۵ - ۱۳۹۱/۰۸/۰۳
تمام این حرفها در یک کلام خلاصه میشود: تعهد اخلاقی و انسانی و وجدانی که متاسفانه خیلی از مردان جامعه ما ندارند ( و البته بعضی خانمها) وحتی صیغه هم نباید دست آویزی برای هوس بازی آقایان و خانمها باشد. ضمنا اکثر مردانی که خانمی را صیغه می کنند حاضر به ازدواج دائم با او نیستند
زهرا
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۶:۰۲ - ۱۳۹۱/۰۸/۰۳
مهسا خانم این موضوع مشکل خانم ها و اقایون را یکجا در نظر میگیره قبول کن سن ازدواج بد جوری رفته بالا.
در ضمن یک خانم بدون ازدواج به سن 50 سالگی برسه (که متاسفانه بسیار هم شایع شده) خوب هست یا مثلا 10 سال از این دوره را با ازدواج غیر دایم طی میکرد؟
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۶:۰۴ - ۱۳۹۱/۰۸/۰۵
کاملاً با مهسا موافقم
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۰:۰۸ - ۱۳۹۱/۰۸/۰۳
برای اینکه جبران زیادی جمعیت خانمها را بکنن آقایون باید زحمت بکشن دوتاسه تا ویا اگرتوان مالی وجسمی دارند بیشتر خانم اختیارکنن درست مانند برادران دینی عرب . التماس دعا داریم
نازی
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۱:۵۷ - ۱۳۹۱/۰۸/۰۳
آمارت اشتباه است ..خانومها بیشتر نیستند .. براتون متاسفم که میخواهید ایران را بکنید عربستان ...خانومهای ایرانی را با خانومهای عقب مونده عربستان مقایسه می کنید ؟؟؟
پدرام
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۳:۴۷ - ۱۳۹۱/۰۸/۰۳
نازی خانم یه نگاه به خیابونها و میدانها و 4راهها و مراکز خرید و دانشگاهها بندازید تا معلوم شود جمعیت دختران چند برابر پسران است بخصوص نسبت به 10سال پیش
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۶:۱۸ - ۱۳۹۱/۰۸/۰۵
نازی هر مصیبتی که به سر خانومهای ایرانی آوار میشه به خاطر کوتاهی خود خانوم ها هم هست. از ماست که بر ماست. خیلی وقته که بدون فکر زندگی و همه چیزی رو تحمل می کنیم و هنوز نمی دونیم اشکال اصلی کار از کجاست.
نازی
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۲:۴۸ - ۱۳۹۱/۰۸/۰۷
آقا پدرام یعنی واقعا شما براساس تعداد خانوم ها تو فروشگاه ها وخیابون ها نظر میدی که خانوما زیادن ؟؟ شما یه نگاه به پادگان ها و سربازخونه ها بنداز تا بفهمی اقایون چقدر زیادند ...
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۰:۱۵ - ۱۳۹۱/۰۸/۰۳
دورود بر آیت الله محمد صادق روحانی
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۰:۲۳ - ۱۳۹۱/۰۸/۰۳
نظر آیت الله سید محمدصادق روحانی بر اساس آیه قران صحیح تر به نظر می رسه
علی
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۰:۴۵ - ۱۳۹۱/۰۸/۰۳
این آقایونی که سنگ صیغه را به سینه میزنند و از آن دفاع می کنند آیا حاضرند دختر ویا خواهر خود را به عقد موقت پسر بیکاری که هزینه زندگی خود را از پدرش تامین می کند در آورند. چیزی را که قابل پیاده شدن در جامعه مانیست چرا مطرح می کنید؟ تعدد زوجات هم از از احکام اسلام است ولی آیا قابل اجرا هست. بجای این حرفها برای جوانان کار پیدا کنید تا خودشان در مورد ازدواج تصمیم بگیرند. وگرنه پسری که غرایزش توسط این و آن ارضا شود نیازی به ازدواج دائم پیدا نخواهد کرد.
یسنا
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۲:۰۰ - ۱۳۹۱/۰۸/۰۳
حرف حساب جواب نداره ... باهات موافقم به صرف اسلامی بودن نمیشه کاری ر وانجام داد و رواج داد باید عرف جامعه رو در نظر گرفت . مشکلات رو ریشه ای حل کنیم ... صیغه راه حل موقت و آسان است ولی در دراز مدت جواب نمیده و اثرات سوء داره
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۳:۲۸ - ۱۳۹۱/۰۸/۰۳
شمايي كه حاضر نيستي دخترت با يك پسر صيغه كنه حاضري دخترت روابط نامشروع بدون قاعده با يك پسر داشته باشه.
انصاف داشته باشي قبول ميكني كه توي جامعه ما يكي از اين دو در اكثر موارد اتفاق ميفتد .
انتخاب با شماست.
بعضي وقتها لازمه تعصبات بيجا رو كنار بگذاريد و كمي آزادانديشانه تر فكر كنيم/
فرهاد
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۳:۵۰ - ۱۳۹۱/۰۸/۰۳
آره حاضرند.امثال طرز فکر عقب تو باعث شده جوانان به این روز و حال بیفتند
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۴:۲۰ - ۱۳۹۱/۰۸/۰۳
آورین
محمد
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۶:۱۰ - ۱۳۹۱/۰۸/۰۳
اقا فرهاد موافقت با ازدواج موقت عقب ماندگی است ولی اینکه خواهرمون با هرکسی دوست بشه و ... علامت پیشرفت هست؟
چه بسا بعضی ها حتی ازدواج دایم رو هم بیخود بدونن.
عزیز من پدر و مادر من و شما هم با همین چند کلمه محرم هم شده اند و ازدواج کرده اند
معصومه
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۲۰:۰۸ - ۱۳۹۱/۰۸/۰۳
آفرین . گل گفتین علی آقا. کاملا باهاتون موافقم
یک زن ایرانی
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۰:۱۰ - ۱۳۹۱/۰۸/۰۶
باشماموافقم .مشکل اینجاست که احکام اسلام رادرست نمیفهمیم باجبهه گیری های بیموردحقایق رانادیده میگیریم حتی درموردتعددزوجین قرآن درآخرآیه میفرماید درصورتی که عدالت رارعایت کنید که نمیتوانید یعنی شماانسانهانمیتوانید عادل باشید پس این کاررانکنید . ازدواج موقت برای مردهاوزنهاییست که همسرندارند وبه خاطر ترس ازافتادن درگناه اینکاررامیکنند اینکه بگوییم فساددرجامعه زیاداست وفسادرامشروع کنیم غلط است دختران وپسران ماحق دارند ازدواج دائم پاکی راداشته باشند شمامسئولان باید امکانات به آنهابدهیدنه اینکه توجیه کنیدوبگویید حالا برید موقت ازدواج کنید تابعد یعنی چه ؟مگرهمه دختران وپسران مادرخیابانها هوسرانی میکنند؟ هرکس بخواهدمیکندهرکس نخواهدنمیکندبسته به ترسی است که ازخدادارد اما درست نیست روش غلطی رابه بهانه کاهش فسادترویج کنیم الان آمارطلاق درکشورمان بیدادمیکنه بااین کارصدچندان خواهدشدیامردهابه دختران صیغه ای می اندیشند ویازنهایمان تحریک شده وباطلاق به دنبال پسرانی شادابترخواهندبودشمابگویید تحت شرایطی که به وجودخواهدآمدتکلیف خانواده وفرزندان چه خواهد شد آیاکارخانه تربیت فرزندان بی بندوبارمیزنیم یاجامعه رااصلاح میکنیم .اگراین روش درست بودائمه بیشترازمادرایت داشتندوانجام میدادند اگرائمه تعددزوجین داشتند به خاطرسرپرستی بودنه هوسرانی مگرهرکسی میتواندراه ائمه راطی کند؟قرآن صریحابیان کرده برویدوبخوانیدچیزی نیست که نشه فهمیدخیلی ساده وصریح بیان شده حتی ازدواج موقت یک مردنیازبه رضایت همسردارد چگونه دختران مابی اذن پدرصیغه شوندمگرحکم صیغه برای دختران ماصادرشده ؟به نظرمن صیغه فقط برای مردهاوزنهای همسرمرده یامطلقه است ارزش پسران ودختران ماراپایین نیاورید وانگ فسادبرپیشانیشان نزنیداگرهدف رفاه جنسی خودتان است آنهارابهانه نکنید به قرآن رجوع کنید هیچ جای قرآن همچین چیزی نوشته نشده اگرخیلی مایلیدپسران ودختران مااصلاح شوند امکانات شغلی ورفاهی وتحصیلی بدهید میبینیدکه آمارسن ازدواج چقدرپایین خواهدآمد وازدواج دائم افزایش خواهدیافت مشکل جامعه تخلیه جنسی نیست مشکل ارضای روح وجسم افرادازلحاظ مادی ومعنوی است مگرانسان فقط ازغریزه پیروی میکنداگراینطوربودکه اشرف مخلوقات نبود بروید فکراساسی بکنید ودعاکنید آن عده هم که به انحراف افتاده اند اصلاح شوند.انشاا...
ایرانی دلسوز
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۰:۵۹ - ۱۳۹۱/۰۸/۰۳
به این میگن کلاه شرعی، اگه غیر از اینه بگین لطفاً
صفا
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۳:۳۹ - ۱۳۹۱/۰۸/۰۳
سلام. با توجه به تعهداتی که صیغه در دل خود دارد (تعیین رسمی پدر فرزند احتمالی، اختصاص مهریه، زمان عده بعد از اتمام دوره و...) بی انصافی است که آنرا کلاه شرعی بنامیم. این یک حکم مترقی و کارآمد است. منتهی باید قانونش در جامعه اجرا شود.
سولماز
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۶:۱۹ - ۱۳۹۱/۰۸/۰۳
اگه به شرع اعتقاد داری که این عین حکم شرع است نه کلاه شرع!
اگر هم اعتقادی نیست موضوع دیگریست.
ایرانی دلسوز اگر واقعا دلسوز جوانان ایرانی هستین باید از هر راه مشروعی که این معضل رو کم کنه حمایت کنیم و نه بهانه گیری و سنگ اندازی. وقتی امارهای رسمی اعلام میکنن بالای 70% دخترا و پسرای ما یه دوست غیر همجنس دارن خوب چه اشکالی داره این موضوع ضابطه مند باشه و طرفین در مقابل هم احساس مسئولیت کنن (غیر از بارمالی) . واقعا کجاش اشکال داره این دو دوست بدون ترس ولرز همدیگه رو ببینن و احساس ارامش بکنن و نه ترس و اضطراب و احساس گناه؟
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۶:۴۲ - ۱۳۹۱/۰۸/۰۳
مرسی صفا راست گفتی...صیغه هم تعهد آفرینه
ناشناس
NETHERLANDS
۱۱:۰۶ - ۱۳۹۱/۰۸/۰۳
از همه اين حرفا كه بگذريم , آقاي قرائتي نفرمودند كه چطوري بايد با خانمهاي مطلقه يا بيوه جهت ازدواج موقت آشنا شد ؟
آيا راهكاري براي اين مشكل پيشنهاد كردند ؟
اكثر مردها كمرو هستند و نميتونن به دوست و آشنا بسپارن كه شخص مناسبي اگر براي ازدواج موقت سراغ دارند معرفي كنند .
دوم اينكه دختران ازدواج نكرده چگونه بايد نيازهاي جنسي را كه خالق بشر در وجود همه انسانها قرار داده , پاسخگو باشند ؟
ناشناس
AUSTRALIA
۱۱:۱۳ - ۱۳۹۱/۰۸/۰۳
مشکل این هست که همه به دید جنسی به این مسئله نگاه میکنند. الان اکثر دختر و پسرها مثل خواهر و برادر با هم رفتار میکنند, شوخی مکینند و بیرون میروند. آگه موضوع عقد موقت را از دیدگاه محرمیت جا ییندازیم که این دونفر محرم هستند و میتوانند با هم بیرون بروند و دوست معمولی باشند از بسیاری از منکرات جلوگیری میکنیم مضافا اینکه دختر و پسر برای خود نیز تقیدی قائل خواهند شد که من در این مدت فقط اجازه دارم با یک نفر حشر و نشر معمولی داشته و با بقیه حد و مرزی قائل شوم. عقد موقت قرار دادی شرطی است که در آن دختر اجازه دارد شرط عدم رابطه جنسی را بگذارد. ضمنا در این زمانه هر دختری بیشتر از بقیه نگران عفت و اینده خود است و این نیست که با یک شکلات مثل قدیم ها گول بخورد.
حسین
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۶:۰۹ - ۱۳۹۱/۰۸/۰۳
دوست ناشناس عزیز طبق تحقیقات ثابت شده دختران از راه گوش عاشق و پسران از راه چشم عاشق میشوند و این رویه از اول تاریخ تا کنون بوده است.پس قضیه شکلات و گول خوردن نسیت،و به همین دلیل است که پسران بیشتر دروغ میگویند و دختران نیز بیشتر آرایش میکنند.(برای اطمینان یه نگاهی به فیلمهای سینمایی بندازید تا موضوع روشنتر شود)
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۶:۲۰ - ۱۳۹۱/۰۸/۰۳
بسیار متین بود
علي
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۱:۲۸ - ۱۳۹۱/۰۸/۰۳
نيازهاي جنسي - تورم - مسكن
با سلام ، با توجه به شرايط موجود در افزايش شديد هزينه هاي زندگي كه اصلي ترين آنها هزينه رهن واجاره ، تامين مخارج زندگي و خرج عروسي است ؛پسري كه قصد ازدواج دارد اگر كار داشته باشد و حداقل ماهي ۱ ميليون حقوق بگيرد بايد حداقل ۴۰ ميليون تومان براي مسكن واقلام بالا در تهران داشته باشد و يا اگر مي خواهد فقط اجاره بپردازد بايد دست كم ماهي ۲ ميليون تومان درآمد داشته باشد كه حداقل در ادارات دولتي بايد بالاي ۱۰ سال سابقه كار داشته باشد كه معمولا زير ۳۵ سالگي خيلي دشوار است .
با مقدمات بالا و اقتصاد راكد و بيكاري جوانان و شرايط اضطراري پيش آمده در بالا رفتن سن ازدواج ، تامين نيازهاي عاطفي و جنسي جوانان روز به روز سخت تر و با تاخير بيشتري انجام مي گيرد و تبعات ويرانگر آن مانند خودكشي ، افسردگيهاي شديد و اعتياد گريبانگير جامعه مي گردد. غربيها براي حل اين مشكل دوستي دختر و پسر با حمايت دولت ، خانواده و نهادهاي آموزشي -بهداشتي با چند شرط را پيشنهاد كرده اند.

اول اينكه بهداشت جنسي رعايت شود و مثلا از كاندوم استفاده شود . دوم از حاملگي هاي زودرس جدا پرهيز شود و سوم حتما طرفين بالغ و بالاي ۱۸ سال باشند. بنظر مي رسد ما هم مي توانيم از ايده آنها با رعايت شرايطي استفاده كنيم .

۱- حتما عقد شرعي و موقت بين آنها خوانده شود .

۲- اذن پدر براي دختر مجرد برداشته شود ، اما حمايت خانواده از اين بچها بيشتر شود.

۳- فرهنگسازي شود و بجاي تقدس بكارت، اهميت وفاداراي و صداقت در طول رابطه لحاظ شود.

۴- امكاناتي مانند مهمانخانه ها و هتلها و و كمك هزينه هاي كوچك و بيمه هاي درمان ،براي دوستان شرعي با ارائه برگه ارائه گردد.

۵- حتما خدمات مشاوره اي گسترده اي براي جوانان ارائه گردد تا در صورت بروز حاملگي هاي ناخواسته ، امكان سقط ، تحويل به پرورشگاه ، تحويل به زوجهاي نابارور و يا زوجهايي كه با قبول هزينه از بچه ها مراقبت مي كنند فراهم گردد.

۵- تسهيلات فوق تنها براي مجردين و جواناني كه نه پول ، نه شغل و نه حامي جدي دارند لحاظ شود و از سوء استفاده متاهلين و افراد هوسباز جدا جلوگيري شود.

https://www.facebook.com/haftsine91
مهران
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۱:۴۷ - ۱۳۹۱/۰۸/۰۳
قابل توجه فردی که معتقد است همین رابطه بین دختر و پسر در غرب هست و ما ایرادی در آن نمی بینیم ولی به شکل شرعی آن یعنی صیغه معترض هستیم . باید در جواب گفت در غرب رابطه بین یک دختر و یک پسر وبا توافق هردو طرف وجود دارد و هیچ یک از طرفین خود را مختار به داشتن رابطه همزمان با دیگری و قائل نبودن حق برای شریک جنسی اش نمیداند در غرب هر کس خود را مختار در داشتن رابطه با دیگری می داند ولی کسی مجاز به داشتن رابطه با بیش از یک نفر نیست و این خیانت غیر قابل بخشش است.در ایران هم هیچ زنی داشتن رابطه همسرش با زن دیگری ولو در پوشش صیغه را تحمل نیمکند.
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۶:۲۴ - ۱۳۹۱/۰۸/۰۳
اقا مهران صحبت ما مجردهاست.قاطی نکن.
موضوع اینه تو اگر دوست دختری داری باهاش عقد موقت میکنی با خیال راحت در کنار هم صفا میکنین.
همون عدم خیانت اینجاهم هست و بیشتر هم هست. مگر اینکه ما نخواهیم زیر بار تعهدی بریم و مدام تنوع طلب باشیم که بحث دیگری است.
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۲:۰۱ - ۱۳۹۱/۰۸/۰۳
اگر جامعه بر اساس عدالت و راستی اداره می شد، امروز وضعیت اقتصادی و فرهنگی جامعه بگونه ای نبود که دنبال این حرفها باشیم. وجدانن کدام پسری حاضر است برای زندگی خود یک خانمی که قبلا صیغه شده است ررا انتخاب کند و اینها فقط باید تا پایان عمر خود با صیغه گذران عمر کنند و این یعنی نابودی بنیان خانواده و در نهایت جامعه. آقایان کافی است هیچکاری نکنند تا مردم بتوانند وضعیت معیشت خود را اصلاح کنند و مطمئن باشید بعد از آن اکثر جوانان اقدام به ازدواج دایم و تشکیل خانواده می دهند
Saba
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۰۰:۳۷ - ۱۳۹۱/۰۸/۰۵
مثلا این نظر چه چیز منفی یا نامفهومی داره که مخالف هستین؟ نکنه هنوزم معتقدید عدالت و راستی جاریه و همه چی آرومه؟
تمدن
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۲:۰۷ - ۱۳۹۱/۰۸/۰۳
صيغه موقت در شيعه است و سني ها حرام مي دانند . به كل اسلام ربط ندهيد لطفا
دوما آقايوني كه دم از اسلام مي زنند و صيغه موقت را خوب مي دانند آيا حاضرند كسي با نواميس خودشان صيغه موقت كند .
اگر حاضرند در پاسخ اعلام كنند و اگر نه بگويند چرا حاضر نيستند
به جاي اين حرفها به فكر مسكن و كار جوانان باشيد كه بعد از 30 سال به صيغه موقت پناه نياريد
فرارو لطفا چاپ كن ببينم موافقين كيا هستند. با غيرتها بيان جلو
فواد
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۲:۲۴ - ۱۳۹۱/۰۸/۰۳
کسی نگفته مجاز بودن ازدواج موقت در اسلام یعنی توصیه به این که همه پسر ها و دخترها برن ازدواج موقت کنن که شما به خاطر ناموس خودت می ترسی! عزیزم صحبت بر سر اینه که همین دختر و پسرهایی که جزو نوامیس من و شما هم هستند و الان به صورت نامشروع با هم ارتباط دارند، رابطهشون رو مشروع کنن و اسلامی تا مرتکب زنا و حرام نشن.
تمدن
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۲:۳۲ - ۱۳۹۱/۰۸/۰۳
اولا كه من از ناموسم نمي ترسم چون مثل شماها دنبال اين جور مسائل نيستند
دوما رابطه نا مشروع از فقر است كه اما علي (ع) فرمود ام الافساد است.
سوما متن خبر بخون آقاي قرائتي و آقايون ديگه توصيه مي كنند
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۳:۳۲ - ۱۳۹۱/۰۸/۰۳
اين چه غيرتيه كه نميذاره تو اجازه بدي دخترت ازدواج موقت كنه ولي به راحتي واقعيت ارتباط نامشروع را ميپذيري.
خواهش ميكنم اين تعصبات جاهلي را كنار بگذاريد. اين هنجاري كه شما ازش حرف ميزني فقط يك حسّ است و الّا چطور شما اجازه ميدهي دخترت ازداج دائم كند . احيانا نميترسي از اينكه عمل منافي عفت و ... انجام دهند؟؟!!!!!!
محمد امین
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۳:۵۸ - ۱۳۹۱/۰۸/۰۳
بی تمدن .صیغه برای سنی ها هم هست وقتی نمیدونی از خودت حرف نزن در اسلام و حدیث نبوی صیغه وجود دارد و شیعه یا سنی ندارد اقوام من سنی هستند
مصطفی
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۶:۳۵ - ۱۳۹۱/۰۸/۰۳
تمدن از شما انتظار هست متمدن تر فکر کنی.
اولا ازدواج دایم و غیر دایم مستقیما در ایات قران هست و ازدواج موقت فقط شرایطش بسیار اسان هست. وهدفش برچیدن روابط گناه الود در جامعه هست. شما برای زن جوان کارمندی که هم خونه داره هم حقوق خوبی داره و دارای دوتا بچه هم هست ولی شوهرش فوت شده چیست؟ چند سال باید صبر کنه که یک مرد مناسبی بیاد اونو به عنوان همسر دایم بپذیره؟ تو این چند سال چکار کنه مرتکب گناه نشه؟
اگه ناموس شما همچو مشکلی داشته باشه غیرتی نمیشی هر روز با یه مردی همدم بشه؟
چه ایرادی داره این فرد با یک فرد مناسب مثلا برای 5 یا 10 سال و یا کمتر و بیشتر عقد کنه؟
حسین
UNITED STATES
۱۶:۴۵ - ۱۳۹۱/۰۸/۰۳
با نظر آقای فواد کاملا موافقم و شما آقا یا خانم تمدن حاظری ناموست با مرد نامحرمی ارتباط نامشروع داشته باشه یا ترجیح میدی از صیغه اسفاده بشه که رضایت خدا و خلق خدا هم توش باشه.
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۶:۴۲ - ۱۳۹۱/۰۸/۰۵
جناب فواد شما لازم نیست اینقدر نگران ناموس مردم باشی. چون یه ضرب المثل عمیقاً فلسفی ایرانی هست که تذکر میده: صلاح مملکت خویش خسروان دانند. یعنی هر کسی هر عملی انجام میده به خودش مربوطه. و این یعنی بنده به خودم مربوطه که اگه خواستم با کسی ارتباط برقرار کنم این ارتباط به صورت ارتباط آزاد باشه یا به هر شکل دیگه ای. ضمنا بنده "ناموس" شما نیستم. امیدوارم نظر من به اندازه کافی برای شما واضح و قانع کننده باشه. موفق و منطقی باشید!
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۶:۴۹ - ۱۳۹۱/۰۸/۰۵
محمدامین من از دوستان سنی مذهبم بارها سؤال کردم، اونها در مذهبشون "صیغه" ندارن. چرا واقعیت رو قبول نمی کنید؟ نکنه در مورد صیغه پای منطقتون لنگه و دنبال رفیق می گردید؟!
تمدن
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۲:۳۵ - ۱۳۹۱/۰۸/۰۳
آقا فواد يه سوال
اگر ناموس شما نوعي اومد گفت بنا به حكم اسلام و نظر آيت الله اردبيلي من مي خواهم اين كار رو بكنم شما چي مي گوييد
فقط جواب اين سوال بده . بهش چي ميگي
ضمنا گفتم شما نوعي
من قصد بي احترامي ندارم
سلمان
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۶:۴۱ - ۱۳۹۱/۰۸/۰۳
تمدن
من و شمای نوعی نداره اگه افکار جاهلی رو بزاریم کنار همونگونه که تو ازدواج دایم خوشحال میشیم کسی برای خواهرمون خواستگار اومده اینجا هم حداقل ناراحت نخواهیم شد.
تو میای سراغ خواهر من نوعی منم میام سراغ خواهر شمای نوعی. این که ناراحتی نداره.
مگه الان خودمونو نمیزنیم به اون راه وقتی میدونیم خواهرای ما هم با کسی دوستی میکنن؟
چرا اینکار قانون و قاعده داشته باشه ناراحت بشیم؟
میترا
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۲:۵۰ - ۱۳۹۱/۰۸/۰۳
واقعا که ....
رضا
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۲:۵۳ - ۱۳۹۱/۰۸/۰۳
ازدواج موقت سالهاست در جامعه ما رواج يافته است. ليكن اگر صفحات حوادث روزنامه ها را به دقت بخوانيد متوجه پيامدهاي غالبا" وحشتناك آن نيز خواهيد شد.
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۳:۳۹ - ۱۳۹۱/۰۸/۰۳
سلام علیکم
فتوای اخیر حضرت آیت الله مکارم شیرازی در مورد اذن پدر برای ازدواج تبدیل به فتوا شده و اینگونه است که ازدواج دختر باکره بدون اذن پدر جایز نیست.
کاش قبل از درج این مطالب از دفتر مراجع سوال می کردید.
صفا
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۳:۴۱ - ۱۳۹۱/۰۸/۰۳
حضرت علی می فرمایند: اگر حکم متعه در جامعه اجرا شود، زنا نمی کند، مگر کسی که گمراه (شقی) باشد.
سعید
CANADA
۱۹:۴۱ - ۱۳۹۱/۰۸/۰۳
البته برادران فقط در اینگونه موارد به صحبت های ائمه استناد می کنند. دروغ و دزدی و اختلاس و زورگویی و حق مردم رو خوردن و اینها مشکلی نیست.
صابر
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۳:۴۴ - ۱۳۹۱/۰۸/۰۳
نيازهاي فيزيولوژيك به غذا، آب، اكسيژن، و روابط جنسي از نيرومندترين نيازهاي اوليه بشر است و تا برآورده نشوند، نيازهاي مراتب بعدي ( نياز به امنيت و ايمني و نياز مربوط به عشق و تعلق به جايگاه گروهي و نياز مربوط به عزت و حرمت و نياز به خودشكوفايي ) در او بروز و ظهور نمي‌يابد. اما بايد توجه داشت كه رفع اين نيازهاي پايه‌اي، بايد از راه صحيح، اخلاقي و اصولي تأمين شود. ازدواج موقت نسخه‌اي براي جوامع سنتي بود كه در اين جوامع، بر اثر جنگها و بلاياي طبيعي، كثيري از زنانِ‌شوهر از دست داده، به عنوان شهروندي فرودست و بيشتر براي معيشت و امنيت و فرار از معظلات جوامع بدوي، ناچارٍ به اينگونه ازدواجها بودند.
امروزه با پيشرفت جوامع بشري و با وجود سازمانهاي اجتماعي حمايتي و تأميني، بيشتر كمبودهاي معيشتي و امنيتي زنان بيوه مرتفع شده و اين زنان مي‌توانند با فراغ بال و با شأن اجتماعي برابر به انتخاب و وصلت با زوج مناسب خود، اميدوار باشند. مضاف براين امروزه، مشكلات جوانان وعدم اقبال به ازدواج آنها، ريشه در نابساماني‌هاي اقتصادي دارد و بر عهده مديران كشور است كه موانع اصلي ازدواج، (بيكاري، نداشتن امنيت شغلي و كارمزد ناچيز مشاغل) را برطرف كنند واين مسئله را در يك بستر مناسب، به روال عادي خود بازگردانند. و بر متوليان ديني نيست كه به وكالت از بيوها با ارائه چنين راه‌كارهايي، ، فقط به آلام درمضيغه مانده‌ها و رفع غريزه جنسي آنها بذل توجه كنند و توالي مفسده آن را در متن جامعه امروزي نبينند. افتراق دوشيزگان و زنان بيوه نيز مستلزم اين پيشفرض است كه دوشيزگان قبل از بروزغريزه جنسي در آنها، همگي به خانه بخت رفته باشند.
علی
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۳:۵۳ - ۱۳۹۱/۰۸/۰۳
بابا یه ذره به فکر جوونا باشین
یه سر برین تو چت روما
جوونای ما به خاطر مشکلات جنسی به خود ارضایی و همجنس بازی روی آوردن
تو رو به اون خدایی که میپرستین یه ذره به فکر ما جوونا باشی
حسین
UNITED STATES
۱۶:۴۹ - ۱۳۹۱/۰۸/۰۳
احتمالا شما به چت روم بقییه کشورهای به اصطلاح آزاد سر نزدی!!!!!اونا که امکان همه چیز رو دارن چرا میان؟؟؟؟؟؟؟؟؟
ناشناس1
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۳:۵۵ - ۱۳۹۱/۰۸/۰۳
برای بسیاری از زنان
( غیر از آنهائی که معلوم الحال هستند ) غریزه جنسی به تنهائی معنا و مفهومی ندارد و با احساس عشق و تشکیل خانواده و حمایت شدن همراه است حتی در مورد زنان مطلقه و بیوه سن بالا زیرا که آنها هم انسانند و این امر با ازدواج دائم میسر است .اکثر زنان و دختران در ازدواج موقت مغبون میشوندچون قلب و احساس خود را پیش فرد صیغه کننده جا می گذارند! پس این راهی است که فقط برای آقایان خوب است آنهم به منزله مسکن و نه درمان
مریم
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۲۲:۰۱ - ۱۳۹۱/۰۸/۰۴
شما کاملا حق دارید.من یکی از همون دختران سن بالایی هستم که اغفال شدم و تن به صیغه دادم.الانم چیزی برام نمونده.هم بکارت خودم رو از دست دادم و هم اون آقا راضی به ازدواج با من نشد.اگر زمان به عقب برمیگشت هیچوقت چنین اشتباهی رو تکرار نمیکردم
ب ك
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۴:۲۵ - ۱۳۹۱/۰۸/۰۳
من همه نظرات را خواندم. جالب است كه آقاياني كه صيغه را براي دختران جواني كه به سن بلوغ رسيده اند مجاز مي دانند ولي محيط هاي آموزشي را حتي در سطح دانشگاه تفكيك جنسيتي مي كنند. آنهايي كه ازدواج موقت را از احكام مترقي اسلام مي دانند چگونه دختران و پسران را از مرحله ابتدايي آموزشي جدا مي كنند و آنها را نسبت به هم مثل جن و بسم الله تلقي مي كنند. دم خروس را بايد باور كرد يا....... با اين طرز تفكر متناقض نمي شود جامعه را اصلاح كرد.
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۵:۰۳ - ۱۳۹۱/۰۸/۰۳
اخه كدوم بسر حاضر است با دختري كه قبلا صيغه مردديكري بوده ازدواج دائم كند
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۲۳:۴۸ - ۱۳۹۱/۰۸/۰۵
همون پسری که حاضره با یه زن بیوه ازدواج کنه
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۵:۱۰ - ۱۳۹۱/۰۸/۰۳
ازدواج موقت دختر باكره مشكلي نداره حتي با اذن پدر ممكن است ولي آيا اون دختر بعد از ازدواج موقت و حفظ صداقت ميتواند مثل قبل همسر دائم دلخواه خود را اختيار كند؟
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۶:۵۵ - ۱۳۹۱/۰۸/۰۵
البته که نخیر!
جوانان بدبخت ايراني
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۶:۰۴ - ۱۳۹۱/۰۸/۰۳
جناب فواد حق با تمدن هستش
تو اهل سنت صيغه از زمان حضرت عمرفاروق(رض) حروم شده.

بعدش آقايون جاشون گرمه با اين حرفا مردم ايرانو سر كار ميزارن
بابا از همه عقب افتاديم مالزي داره ميشه جهان اولي بعد ما دعواي حرام و حلال صيغه رو ميكنيم.
شما بريد اشتغالزايي بكنيد جوونا چ دختر چ پسر برن سر كار فساد هم رفع ميشه.حديث داريم كه موقع بيكاري و علافي شهوت و هوس به سمتت مياد.
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۰۷:۴۷ - ۱۳۹۱/۰۸/۰۵
اگر این فاروق میذاشت سنت پیامبر ادامه پیدا کنه ومنعش نمیکرد،الان ازدواج موقت مثل ازدواج دائم امری عادی تلقی میشد واین همه بگو مگو در موردش نبود
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۶:۲۲ - ۱۳۹۱/۰۸/۰۳
بعضی از خانمها همچین مخالفت میکنن که انگار خودشون بیکار نشسته اند و لذت جنسی ندارند و فقط مردان هوس بازند
صیغه خیلی خوبه
حداقل اینه که به فرموده علما گناه نیست هرچند این جریان زیاد شود بهتر است از اینکه امروزه حیواناتی به خواهر و محارم خودشون رحم نمیکنند
امیدواریم صیغه جا بیافتد تا حداقل این دغدغه از بعضی مردان و زنان برداشته شود
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۶:۳۱ - ۱۳۹۱/۰۸/۰۳
صیغه به هیج وجه در دنیای اهل سنت حلال نیت فقط جهت اطلاع
110
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۰۰:۲۲ - ۱۳۹۱/۰۸/۰۵
جهت اطلاع
ایه 24 سوره نسا را ببینید
استمتعتم به منهن فاتوهن اجورهن فریضة و لا جناح علیکم فیما تراضیتم به من بعد الفریضة ان الله کان علیما حکیما
پرداخت مهریه آن زنانی که با آنان ازدواج موقت می کنید بر شما واجب است ، و ایرادی نیست بر شما که بعد از تعیین مهر هم به چیزی با هم تراضی کنید ، البته خدا دانا و به حقایق امور عالم آگاه است خداوند بعد از حکم به پرداخت مهریه در ازدواج موقت ، دانایی خود را یادآوری می نماید تا بندگانش بدانند که تنها اوست که می داند چه امری برای امور عالم برتر است
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۰۷:۴۸ - ۱۳۹۱/۰۸/۰۵
بله،انهم از شاه کارای خلیفه دومه
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۶:۳۱ - ۱۳۹۱/۰۸/۰۳
ای کاش گوش شنوایی برای شنیدن این همه دردجامعه راداشتیم...واقعاًمتولی رسیدگی به این همه مشکلات مردم کیه؟
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۶:۵۹ - ۱۳۹۱/۰۸/۰۳
اشتغال ارزاني ثبات بازار محبت صله رحم زندگي بي منت آرزوي همه انسان هاست. اما مسئولان بيخرد آن را از مردم ميگيرند.
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۹:۲۷ - ۱۳۹۱/۰۸/۰۳
یعنی جوانان حالا دختر یا پسر صیغه بشن دیگه مشکلات حله . اشتغال و مسکن و.......شما اگه راست می گید مشکلات بیکاری و .....رو حل کنید بقیه خود بخود حل می شه
ناشناس
UNITED STATES
۲۱:۰۴ - ۱۳۹۱/۰۸/۰۳
قانونی کردن ازدواج موقت از چند جهت عملی نیست:
1. کسانیکه از صیغه موقت حمایت می کنند اظهار می دارند که چون جوانان فاقد امکانات مالی هستند پس بروند خانمهای بیوه را صیغه کنند. درحالیکه همه میدانیم پران جوانی وجود دارند که خرج زندگی خودشان را در نمی آورند چه رسد باینکه نفر دومی را هم شریک زندگی خود کنند و خرج خورد و خوراک او را نیز بپردازند. نتیجه این خواهد بود که مردان پولدار خانواده دار بدون اطلاع همسرشان همسران عدیده موقت نیز خواهند داشت.
2. مطابق آیات قرآن کریم خانمی که از همسر خود جدا می شود (چه بواسطه طلاق و چه فوت) بایستی مدتی را عده نگهدارد. در فتاوی آمده است که یک مرد می تواند زنی را حتی برای یک ساعت صیغه نماید. با این وضع کدام زن صیغه ای پیدا می شود که یک ساعت برای مردی صیغه شود و چند ماه عده نگهدارد و بعد برای یکساعت دیگر مرد دیگری را پیدا کند. و الی آخر..
3. اگر فرزندی متولد شود روشن است که این فرزند چگونه بدون توجه پدر و مادر بزرگ خواهد شد!
4. اگر ازدواج موقت راه حل جنسی برای پسران است شما راه حلی برای دختران هم پیدا کنید. اگر دختری در اثر ازدواج موقت بکارت خود را از دست بدهد چه سرنوشتی پیدا خواهد کرد؟
5. مسئولانی که نگران کاهش جمعیت ایران هستند اگر نمی توانند برای جوانان اشتغال ایجاد کنند، برای آنها وامهای قابل توجه با بهره کم در نظر بگیرند که در این صورت جوانان زیادی بازدواج ترغیب شده و به تکثیر نسل خواهند پرداخت و از یکطرف نگرانی آقایان برطرف خواهد شد و از طرف دیگر مشکل روابط نامشروع. وازهمه مهمتر اینکه جوانان برای رفع نیازهای جنسی خود به کشورهایی نظیر آذربایجان و ترکیه و تایلند مسافرت نخواهند کرد تا ارز کشور را نیز بهدر دهند.
هومان
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۰۲:۱۵ - ۱۳۹۱/۰۸/۰۴
کیه که بدون اطلاع داره کامنت میذاره و نظر میده؟ وقتی میبینی بیشتر از 80% طلاقها بخاطر مسائل جنسی و به تعبیر درست تر بخاطر نااشنایی دوطرف از مسائل جنسیه چطور میتونی نیاز جوونا به صیغه رو نفی کنی؟ مثال روشن این مطلب هم اینه که جوون از چهره و اندام یه خانوم خوشش میاد و باهاش ازدواج (دائم) میکنه اما تا به خودش میاد میبینه نه تفاهم داره به طرف و نه باهاش اصطلاحا" "کـفـو"ــه. آسیب بزرگ نداشتن تجربه جنسی قبل از ازدواج و سرکوب اون توسط یه پسر نتیجش نگاهی به جنس مخالفه که اگه نگیم 100 درصدش، درصد زیادیش برمیگرده به حس و نیاز جنسی ای که اون جوون داره.
در جواب دوستایی که به محض خوندن نظرات دیگران جبهه میگیرن و دیگری رو به بی غیرتی متهم میکنن هم باید گفت: اگه نتیونیم همدیگه رو تحمل کنیم جامعه رو به انحطاط میره، من اگه به دنبال ارضای نیاز جنسی و حتی عاطفی خودم با ابزار شرعی و قانونی متعه یا صیغه هستم باید با کسی که از محارم من نیست ازدواج موقت کنم، یعنی خواهر :شما"ی نوعی... و برعکس. چرا تحملش سخته که قبول کنیم حرف همدیگه رو؟ چرا تابوهای ذهنی باعث شده عقده و عقیده هامون قفل بشه؟
من پسری 23 ساله و اصطلاحا "ویرجین = باکره" هستم و از قضا دانشجو و اتفاقا بچه جنوب کشور و منطقه گرمسیر! از وقتیکه تونستم دست راست و چپ خودمو بشناسم میفهمیدم که بالغم. هزاران هزار بار توی این 13 سال دل و دین و ایمانم میلرزیده بخاطر حسی که داشتم و همیشه سرکوبش میکردم. سخت ترین دوران رو جایی تجربه کردم که امکان ارضای غیر شرعی حسمو داشتم اما جلوی حسمو گرفتم. همه هم میدونیم زندگی دانشجویی + منزل دانشجویی + غریزه سرکوب شده = ؟؟!
ازدواج بایستی علاوه بر ارضای نیاز جنسی نیازهای انسانی دیگه رو هم رفع کنه. ازدواج بایستی دووم داشته باشه پس باید صرف نیاز جنسی رو در نظر نگرفت و به نیازای دیگه یه انسان هم توجه کرد...
فرارو لطفا منتشر کن تا موافقای حرف من تعدادشون مشخص بشه.
حسن
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۰۲:۳۱ - ۱۳۹۱/۰۸/۰۴
سلام من متاهلم دختر یکی از دوستان به من ابراز علاقه کرد پدر هم نداره 25 سالشه ازدواج نکرده میگه قصد ازدواج نداره همه خواستگارارو رد میکنه ما با هم لحظات خوبی داریم آیا من و اون باید گناه میکردیم خودش با رضایت صیغه رو خوند. میدونیم دائم نخواهد شد اما پیش خدا شرمنده نیستیم یه روزی هم تموم میشه اگه صیغه نبود باید چکار میکردیم؟
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۷:۱۲ - ۱۳۹۱/۰۸/۰۵
پیش خدا که شرمنده نیستی. از وجدان و شرافت هم با عرض پوزش شاید خبری نیست. اما اگه روزی خانمت بفهمه شرمنده نمی شی احتمالاً؟
مهسا
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۰۸:۰۷ - ۱۳۹۱/۰۸/۰۶
برادر عزیز اون دختر با کمال شرمندگی داره به شما دروغ میگه احتمالا خواستگار نداره و بالاجبار به شما رو آورده قصدش هم ماندن با شماست تا آخر عمر! یا از بودن با شما نفعی می بره. کافیه بخواین ولش کنید تا به درستی حرف بنده پی ببرید
مجید
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۰۲:۳۸ - ۱۳۹۱/۰۸/۰۴
آیت الله جناتی هم مثل صادق روحانی است
صادق
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۰۸:۳۶ - ۱۳۹۱/۰۸/۰۴
به نظر من اساسی ترین کار این است که شرایط اقتصادی و تربیتی در جامعه اصلاح شود تا همه بتوانند به موقع ازدواج کنند وگرنه ازدواج موقت و... همه مسکن هایی هستند که تبعات روحی روانی فراوانی را برای دو طرف ایجاد می کند که شخصا" با آن مخالفم مگر برای شرایط خاص و استثنایی.
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۰۸:۵۹ - ۱۳۹۱/۰۸/۰۴
همتونو گذاشتن سر كار ، مشكلتون فقط اينه ؟
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۰۹:۴۴ - ۱۳۹۱/۰۸/۰۴
چرا هر وقت حرف اینجور مسائل میشه هزاران نظر سرازیر میشه .علما.اساتید .و.... اما تو اقتصاد درجا میزنیم .توی صنعت .توی فرهنگ.روابط اجتمائی.اینده ایران آریائی .عقب ماندگی نرم افزاری وسخت افزاری و... تا کی محدوده فکرمون از این منطقه خارج میشه خدا می دونه .
مراد
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۱:۰۲ - ۱۳۹۱/۰۸/۰۴
بنده به علت شغلم (مشاوره) به مردان زیادی برخوردم که توانائی ازدواج و تمکن مالی هم دارند ولی نمی خواهند ازدواج کنند چون می خواهند«آزاد» باشند و هر چندماه یکبار یک دختر را برای رابطه انتخاب و بعد رها می کنند اگر صیغه باعث شود قبح کار این قبیل افراد از بین برود و کارشان قانونی شود به نظر شما بد نیست؟ از طرف دیگر من فکر می کنم بسیاری از دختران به امید ازدواج دائم تن به رابطه نامشروع می دهند نه صرفا ارضای تمایلات جنسی (گرچه در اشتباه هستند)
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۷:۲۲ - ۱۳۹۱/۰۸/۰۵
اینجور افراد هیچوقت تن به صیغه نمیدن، چون به صیغه "اعتقاد" ندارند. با فتوای آقایون نمیشه عقاید یک عده رو تغییر کرد. شما که "مشاور" مملکت هستید چرا اینقدر آسان نگر هستید.
محمد حسن
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۱:۴۸ - ۱۳۹۱/۰۸/۰۴
آقای قرائتی هر جا اراده کنه مسجذ بسازه زودی اونجا مسجد میشه خرش خیلی میره کاش بعد از حرفش یه ارادهی هم می کرد این بیوه ها را برا صیغه دانشجو هاجور می کرد
محسن
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۳:۴۴ - ۱۳۹۱/۰۸/۰۴
والا چه بگم دختران امروزی با شجاعت تمام و بدون نیاز به والدین اقدامات لازم را انجام می دهند اگر علمای اعلام دیر بجنبند آب از سر گذشته و موشک به مقصد رسیده است
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۵:۳۱ - ۱۳۹۱/۰۸/۰۵
کنایه "موشک" خیلی باحال بود
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۴:۱۶ - ۱۳۹۱/۰۸/۰۴
جناب قرائتی مشکل بیسوادی رو ریشه کن کردند حالا هم قصد دارن مجردا رو به سروسامون برسونن! در حال حاضر صدها هزار بیسواد داریم و در آینده هم هزاران زوج مطلقه خواهیم داشت با این طرحهای غیر کارشناسی
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۷:۱۸ - ۱۳۹۱/۰۸/۰۵
طرح کارشناسانه تر داری بسم الله!!!!
غر زدن رسم شده ها!!
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۷:۲۷ - ۱۳۹۱/۰۸/۰۵
گل گفتی. دمت گرم. تازه اینو نگفتی که الان تمام مملکت از روزی که توسط جناب قرائتی ارشاد شدند نماز اول وقتشون ترک نمیشه.
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۴:۲۶ - ۱۳۹۱/۰۸/۰۴
بعد از اینکه پسران تحصیلاتشان تمام شد و رفتند ازدواج کردند، زنان بیوه باید چه کار کنند؟
اینجا فقط مشکلات مردان و پسران هستند؟
آیا این طرز برخورد چیزی در ذهن تان تداعی نمی کند؟
مهدی
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۰۳:۰۶ - ۱۳۹۱/۰۸/۰۶
بنظر شما کدوم بهتره؟ یک خانم تا اخر عمر بیوه بمونه که دو راه بیشتر نداره یا هروقت خواست به گناه بیفته . یا بسوزه و بسازه؟
یا راه عقلانی که دین در اختیارش گذاشته و اون اینکه تن به ازدواج غیر دایم بده و در طی بقیه عمر با 2-3 نفر ازدواج داشته باشه؟
علی
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۶:۱۲ - ۱۳۹۱/۰۸/۰۴
این خانه از پایبست ویران است
خواجه در بند نقش ایوان است
تا کی میخوایم خودمون رو گول بزنیم ودفتر پیش نویس این و اون باشیم
حرف منطقی بزنید لطفا
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۲۰:۰۳ - ۱۳۹۱/۰۸/۰۴
واااااااا زنان رو چی تصور کردید وسیله ی برای استفاده.... خجالت اوره!حالا بعد از تمام شدن درس پسره زن بیوه کجا بره یا دختره چه خاکی بر سرش بر یزه با گندی که بالا اورده؟ا (مشخصه ازدواج موقت رو برای چی انجام میدن برای این نیست که همیدیگه رو از دور نگاه کنن که! ) دیگه سیب گاز زده مردم رو کی می خواد؟ به به چه راه حل هایی! شما ها فقط یه حرف می زنید که مشکل رو در همون لحظه بر طرف کنه! حالا اگه از این روابط بچه ای درست شه.. یا دخترهای که وابسته می شن و از نظر روحی به هم می ریزن برای اونا فکری کردید؟ یادم رفته بود خانمها که مهم نیستن خدا کنه فقط یارو حسابی حال کرده باشه این برای شما مهمه نه؟
ناشناس
ROMANIA
۲۰:۳۷ - ۱۳۹۱/۰۸/۰۴
خانوم هایی که نظرشون در مورد ازدواج موقت و رابطه ی صحیح اسلامی مثبته لطفا تماس بگیرند

28 ساله از تهران شاغل سعید
داوود
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۲۱:۴۷ - ۱۳۹۱/۰۸/۰۴
مشکل اصلی پیدا کردن زن بیوه یا مطلقه است
مهدي
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۲۳:۵۴ - ۱۳۹۱/۰۸/۰۴
نظرات همه را خواندم به نظر مي‌رسد دوستان اول بايد اندازه تسليم شدن خودشان را در برابر دستورات خدا مشخص مي‌كردند بعد نظر مي‌دادند تسليم شدن در برابر دستورات الهي دو مرز دارد مرز اول آن مطيع محض بودن است و به خاطر اطاعت از اين دستورات از همه خواهش نفساني و مال و آبرو و تعصبات گذشتن است و مرز ديگر آن نيز اين است كه اگر اطاعت از اين دستورات به اندازه پر كاهي با خواهشهاي نفس ما و مال و .....مطابقت نكند از اطاعت سر باز زنيم عده زيادي از مردم كه خود را ديندار مي‌دانند بين اين دو مرز قرار مي‌گيرند يكي در راه خدا از مالش نمي‌گذرد ولي از بعضي خواسته هايش مي‌گذرد يكي ديگر از آبرويش نمي‌گذرد ولي از مالش مي‌گذرد آن ديگري از تعصبات غلط و جاهلي آباء و اجدادي نمي‌گذرد ولي از مال و جانش مي‌گذرد نمونه هاي زيادي هم داريم مثلا اگر مادر پير كسي كه شوهرش سالهاست فوت كرده بخواهد با يكي همسن و سال خودش ازدواج كند رگ غيرت اين فرزند باد مي‌كند و ....... بنابراين كساني كه با ازدواج موقت مخالفت مي‌كند مصداق اين آيه قران در مورد يهود هستند كه خدا مي‌فرمايد اينها به بعضي از كتاب ايمان مي‌آورند و به بعضي ديگر كافر مي‌شوند و در انتهاي همين آيه مي‌فرمايد كه اين در دنيا خوار و ذليل شده و در آخرت مستحق شديدترين عذابها مي‌گردند.
در نظرات بعضي دوستان به ناكارآمدي ازدواج موقت اشاره شده بود و در برخي ديگر به مناسب نبودن اين ازدواج با زمان ما و جامعه ايراني و در بعضي ديگر مشكلاتي كه با اين نوع ازدواج ممكن است براي اشخاص به وجود بيايد و ..... جواب اين دوستان اين آيه شريف است كه مي‌فرمايد شما از بعضي چيزها خوشتان نمي‌آيد در حالي كه به نفع شماست و از بعضي چيزها خوشتان مي‌آيد در حالي براي شما شر و بدي است و در آخر مي‌فرمايد خدا مي‌داند و شما نمي‌دانيد.
البته بعضي كامنت ها جسارت به حضرات آيات بود كه اين ها مشكلات را نمي‌دانند و .... اگر اين آقايان از پيش خودشان دستوري مي‌دادند و يا قانوني وضع مي‌كردند شايد حق با دوستان بود ولي اينها فقط دستور خدا بيان مي‌كنند باز تاكيد مي‌كنم بيان مي‌كنند نه از پيش خود قانوني وضع مي‌كنند و صد البته كسي كه حداقل 50 يا 60 سال يا حتي بيشتر از اين عمر خود را صرف فهميدن قوانين الهي كرده بهتر از ما مي‌داند حكم خدا در موارد مختلف چيست.
در انتها متذكر مي‌شوم روي سخن بنده با كساني بود خود را ديندار مي‌دانند و الا كسي كه نمي‌خواهد زندگي و رفتار خود را با دين تطبيق دهد ما را با او حرفي نيست
يكي از برداران نيز كه ظاهرا از اهل سنت بود به حرمت اين ازدواج اشاره بود به ايشان فقط يك جمله مي‌گويم بنا به نظر تمام اهل سنت اين ازدواج تا زمان خلافت خليفه دوم جايز بود و ايشان اين نوع ازدواج را حرام كرد سوال من اين است چيزي را كه خدا و پيامبرش حلال مي‌دانند چه كسي مي‌تواند حرام نمايد.
ناشناس
CANADA
۰۰:۵۵ - ۱۳۹۱/۰۸/۰۵
زن یایسه عده نداره وتازه اگه بقیه روهم میشه نوبتی صیغه کرد بدون عده اگه نزدبکی کامل صورت نگیره اینارو من شنیدم نمیدونم درسته یانه
مبهوت
UNITED STATES
۰۱:۵۱ - ۱۳۹۱/۰۸/۰۵
از این تعداد کامنت که زیر این مطلب بود ابتدا تعجب کردم بعد باخودم اندیشیدم که این هم از مشکلات غیر قابل انکار جامعه ماست که باید علاوه بر مراجع. روانشناسان وجامعه شناسان برجسته مملکتی آنرا مورد تجزیه وتحلیل علمی قرار دهند چون این مساله ای نیست که صرفا" به بعد شرعی آن توجه شود بلکه باید به عرف جامعه ایرانی نیز توجه کرد چون جامعه ما علاوه بر دینداری یک بافت سنتی دارد که به فرهنگ دیرینه وعرف نیز پایبند است چون قبل از ورود اسلام به ایران ملت ما دارای اعتقادات عالیه ای و پایبند به اخلاقیات بودند شاید یکی از علل پذیرش اسلام توسط ایرانیان همان اخلاق حسنه ای بود که نیاکان ما داشتند و هنوز هم خانواده های اصیل ایرانی متعهد به همان اخلاق هستند وحتی براثر حجب وحیا در خیلی زمینه ها ازاحکام شرعی پیشی گرفته اند هر چند که این حجب وحیا در برخی برهه های تاریخ موجب زیان آنها شده است پس هر امر شرعی را به صرف مستحب بودن نمیتوان به همه تعمیم داد.
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۰۲:۰۸ - ۱۳۹۱/۰۸/۰۵
آقاي قرائتي ، آخ اون جون بيچاره اي كه امكان دانشگاه رفتن رو نداره چيكار كنه؟!!
آخه همه كه امكانات فضانوردي رو ندارن آقاي فضلي!!!
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۰۲:۵۴ - ۱۳۹۱/۰۸/۰۵
ازدواج موقت برای اونهایی که نمیخان زنا کنند هم هست.
چرا به این فکر نمی کنید که خیلی ها چون شرایط ازدواج موقت نیست و برای اینکه زنا نکنند؛ چه فشارهای روحی و جسمی رو تحمل میکنندو یا دست به کارهای دیگه برای ارضای خودشون می زنند!
حالا اگر شرایط ازدواج موقت فراهم بشه، مشکل موقت به واسطه ازدواج نکردن به مانند یه مسکن حل می شود.
محمد
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۰۳:۲۶ - ۱۳۹۱/۰۸/۰۵
با سلام لطفا جواب من رو به ایمیلم ارسال کنید به؛ من 23سالمه فوق دیپلم دارم سر کار هستم و درامد ماهیانم میانگین یک ملیون نیم هست و دختر خاله 19سالشه ما دوتا همدیگه رو میخوایم و با هم ارتباط داریم همه طایفه هم از دوست داشتن و خواستن ما دوتا خبر دارن و همه راضی هستن جز پدر دختر که گفته قول دخترم به کسی دیگه دادم؛ ایا دختر وسیله هست که بخواد قولش رو به کسی بده در صورتی که دل و وجودش با منه ایا دختر باید طعمه خواسته های پدرش بشود و اجازه تصمیم گیری نداشته باشد؟
رویا
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۰۸:۲۹ - ۱۳۹۱/۰۸/۰۵
من برای کسایی که این نظرات(فتوا)های ناپخته ونسنجیده رامی دهندخیلی متاسفم.علتش هم اینه که این آقایان دربطن جامعه نیستند وواقعاًنمی داننددرجامعه چه خبره ومشکلات حقیقی مردم رادرک نمی کنندوکارشناسی نشده حرف می زنند.به قول معرف"هرچه بگنندنمکش می زنندوای به روزی که بگنندنمک"
آشنا
INDIA
۱۰:۱۸ - ۱۳۹۱/۰۸/۰۵
اجرای قوانین الهی در هر زمان و شرایط جایگاه خاص خودش را دارد. و کسی نمی تواند آنرا نهی کند و یا تعبیر به شخص نماید و یا آنرا تحریف کند. نکته مهم اینکه علمای دین موظفند مطابق شرایط زمانی و مکانی در یک جامعه ی اسلامی فتواهای درخور و متنوعی را اعلام کنند. و این فتواها بایستی با نص صریح قرآن و روایات سنخیت کامل داشته باشد. اینکه ما در حال حاضر با انبوهی از مشکلات روحی و روانی و مشکلات اقتصادی و معیشتی و بیکاری و غیره روبرو هستیم در آن شکی نیست و جوانان دختر و پسر و یا حتی بیوه زنان مسلمان که حتی پاک طینت هم هستند و شاید از خانواده های محترمی هم باشند ولی جبر زمان موجب رقم خوردن یک چنین سرنوشتی برای آنان شده بایستی به گونه ای متعارف و قانون مند زمینه ای فراهم شود که ایشان بتوانند در مقابل نفوس سرکش خداداد که جزئی از فطرت ذاتی ایشان است به ازدواج قانونی با هر اسمی که در قاموس اسلام از آن یاد شده تن دهند. تا خدائی ناکرده جامعه اسلامی به فساد اخلاقی و بیراهه های جنسی و رفتاری کشیده نشود. اینکه برخی مخاطبین عزیز از ادبیات دستشوئی و توالت و محل کثافت و نیاز های یک جامعه با این استعارات صحبت می کنند این عادلانه نیست و در شان جامعه و کلیه ی عزیزانی که نیازمند شروع یک زندگی عاطفی دو نفری یا زوجی هستند نمی باشد. ترا بخدا این را هم مثال نزنید که فلان عالم دین گفت یک خانه نیازمند دستشوئی است پس نتیجه بگیرید که یک جامعه هم نیازمند یک مستراح است که خدائی ناکرده خواهران و مادران ما بایستی بروند در آنجا و در خدمت آقایان هوسران باشند و الخ. بیائید این معظل مهم جامعه اسلامیمان را آسیب شناسی کنیم و از علمای دین و جامعه شناسان و دست اندرکاران مربوطه کمک بگیریم و در حل آن بیشتر بکوشیم. و ریشه یابی کنیم تا معظل مربوطه به غده سرطانی برای جامعه ارزشمند ما و ملت شریف ما نیانجامد. با مثالی به سخنم پایان می دهم. ایجاد اشتغال برای جوانان و مساعدتهای مالی و مادی از طرف دولت و کمک دوست، همسایه، فامیل و غیره خیلی می تواند این مشکلات را مرتفع کند. از طرفی ساده گرفتن مراسم عقد و عروسی کمک شایانی به همه ی جوانان می کند. پیشنهاد آخر اینکه اگر هر سالن ویژه ی جشنهای عقد و عروسی در یکی از روز های مبارک بتواند بصورت رایگان و یا حتی با تخفیف ویژه برای ازدواج کنندگان شرائط را فراهم کند هم ثواب دنیائی و هم ثواب اخروی به همراه خواهد داشت. انشاء الله
طاهرخانی
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۷:۵۹ - ۱۳۹۱/۰۸/۰۵
یه سئوال ، اقایانی که از صیغه دفاع میکنند ، ایا حاضرند خواهر یا دختر خود را صیغه دیگری بدهتد ؟

لطفا نظرم رو تایید کنید
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۸:۵۶ - ۱۳۹۱/۰۸/۰۵
ای وای ی ی ی ی! چقدر در مورد این مطلب نظر داده ن! اوضاع خیلی خرابه! فکر کنم مشکل جنسی پدر ملت را درآورده!
فرهنگ
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۲۳:۱۶ - ۱۳۹۱/۰۸/۰۵
آقایان محترم برای اینکه بفهیم آیا این مسئله می تواند در جامعه پذیرفته شود پیشنهاد می کنم یک رای گیری داشته باشیم . به این شکل آقایانی که با صیقه شدن نوامیس خود مشکلی ندارند به کامنت مثبت و مخالفین امتیاز منفی دهند .
ناشناس
UNITED STATES
۰۰:۰۰ - ۱۳۹۱/۰۸/۰۶
متاسفم مگه فقط اقایون تمایل جنسی دارن؟با این تزی که میدید یعنی فقط نیاز اقایون رفع بشه خانما که هیچی بازیچه.خانم بیوه 2-3سال زن پسر دانشجو بشه تا اقا درسشو بخونه بعدشم به امان خدا.دخترای دانشجو هم که اصلا هیچی از دید صاحب نظرا اصلا میل جنسی ندارن همش هم میگن تقصیر دختراست بدحجاب میان بیرون.اگه راست میگن اقایون خودشونو کنترل کنن.اصلا تقصیر این آخونداست زیادی مردا رو پرو کردن
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۰۸:۵۳ - ۱۳۹۱/۰۸/۰۶
دوستیهای دختر وپسر هنوز هم بیشتر مخفیانه است و اگر آشکار شود به قصد ازدواج است ولی در ازدواج موقت همین دوستی از اول آشکار میشود و آن حرمتی که بین والدین و فرزندان است ازبین میرود ضمن اینکه صیغه رابطه جنسی را محدود نمیکند و پسر و دختری که بتوانند به راحتی و به واسطه صیغه رابطه جنسی متعدد و متنوع برقرار کنند دیگر حیا و حرمت چندانی باقی نمیماند
مجله فرارو