bato-adv
کد خبر: ۱۸۰۴۸۵
سعید لیلاز در گفتگو با فرارو بررسی کرد

چرا افزایش قیمت حامل‌های انرژی "ضروری" است؟

بدترین سقوط آزاد در قدرت خرید حقوق بگیران ایران در تاریخ معاصر رخ داده است/قدرت خرید طبقه کارگر در سه سال گذشته 40 درصد کاهش یافته است/مسئله کفایت دولت در اداره وجوه حاصل از هدفمندی است/ مجلس اگر راست می‌گوید برای نظارت آهنی بیاید وسط....
تاریخ انتشار: ۱۰:۵۳ - ۲۹ بهمن ۱۳۹۲
فرارو- یک کارشناس مسائل اقتصادی گفت: «از نظر بنده قیمت حامل های انرژی برای سال 93 تا 80 هزار میلیارد تومان قابل افزایش است و اگر این موضوع درست مدیریت شود هیچ فشاری به مردم وارد نخواهد شد.»

نمایندگان مجلس شورای اسلامی در بررسی ایراد شورای نگهبان از تبصره 21 بودجه سال آینده با درآمد 59 هزار میلیارد تومانی دولت از محل هدفمندی یارانه ها در سال 93 موافقت کردند تا نظر شورای نگهبان را تامین کنند.

پیش از تصویب این تبصره احمد توکلی نماینده تهران در مجلس طی تذکری عنوان کرد: «خطر این مصوبه بسیار زیاد است و ما نباید مساله را کوچک بگیریم زیرا این مصوبه افزایش 71 درصدی قیمت‌ حامل‌های انرژی را به دنبال خواهد داشت که عواقب زیادی دارد.»

طبق مصوبه مجلس درآمد حاصل از اجرای قانون هدفمندی در سال 93 تا مبلغ 48 هزار میلیارد تومان از محل اصلاح قیمت کالاها و خدمات موضوع مواد 1 و 3 همان قانون تعیین می گردد. قرار است 10 هزار میلیارد تومان از این منابع برای بخش تولید و حمل و نقل عمومی، 4800 میلیارد تومان برای تقویت نظام سلامت، 42 هزار پانصد میلیون تومان صرف پرداخت یارانه نقدی و غیر نقدی و 2 هزار میلیارد تومان به بیمه بیکاری اختصاص داده شود.

آیین نامه اجرایی این تبصره ظرف سه ماه توسط معاونت برنامه ریزی و نظارت راهبردی رئیس جمهور و با همکاری وزارتخانه های امور اقتصادی و دارایی، نفت، نیرو و صنعت معدن و تجارت تهیه می شود و به تصویب هیات وزیران می رسد.

سعید لیلاز کارشناس مسائل اقتصادی در گفتگو با فرارو گفت: «برخلاف صحبت آقای احمد توکلی که معتقدند افزایش قیمت حامل های انرژی عواقب بدی خواهد داشت، بنده معتقدم این امر هیچ عواقب بدی نخواهد داشت و به نظر من همین نگاهها، تصورات و تفکرات بوده که ایران را به مرحله غیر قابل مدیریت شدن کشانده است.»

وی ادامه داد: «اکنون نظام سلامت و بهداشت ایران مدتی است که از مرز فروپاشی گذر کرده است. سه سال است که یک پیچ به نظام حمل و نقل عمومی ما اضافه نشده است. نظام محیط زیست کشور در آستانه انفجار است و نظام اجتماعی کشور از طریق تضعیف شدید قدرت خرید اقشار فرودست جامعه در حال نابودی است.»

هیچ راهی جز افزایش قیمت حاملهای انرژی نیست
وی افزود: «لذا هیچ راهی وجود ندارد مگر اینکه ما بتوانیم قیمت حامل های انرژی را افزایش دهیم تا از این طریق بتوانیم کشور را از لبه پرتگاه دور کنیم.»

این کارشناس مسائل اقتصادی اظهار کرد: «من معتقدم دولت باید برای پرداخت نقدی یارانه به جای 42 هزار میلیارد تومان حداکثر 36 هزار میلیارد اختصاص دهد. به عبارت دیگر دولت هرگز از ماهی 3 هزار میلیارد تومان بیشتر یارانه نقدی نپردازد و 6 هزار میلیارد تومان اضافه را بازهم به بهبود شبکه بهداشت عمومی و همچنین بهبود اشتغال اختصاص دهد.»

وی ادامه داد: «چراکه به نظر من رقم 4800 میلیارد تومانی که اکنون برای ارتقای نظام سلامت در نظر گرفته شده عدد کمی است و این رقم به اندازه ای نیست که بتواند نظام بهداشت و سلامت ایران را از وضعیتی که اکنون در خاورمیانه در ردیف بدترین ها قرار دارد نجات دهد.»

وی افزود: «طبق آخرین آماری که اعلام شده اکنون 75 درصد هزینه های درمانی را مردم خود می پردازند. آیا این آن چیزی است که آقای توکلی می خواستند به مردم ایران هدیه کنند؟»

لیلاز تصریح کرد: «از نظر بنده قیمت حامل های انرژی برای سال 93 تا 80 هزار میلیارد تومان قابل افزایش است و اگر این موضوع درست مدیریت شود هیچ فشاری به مردم وارد نخواهد شد.»

مسئله کفایت دولت در اداره وجوه حاصل از هدفمندی است
وی ادامه داد: «مسئله ما تا کنون و بنا بر تجربه دولت آقای احمدی نژاد این بوده که دولت را فاقد کفایت لازم برای اداره وجوه حاصل از هدفمندی می دانستیم؛ وگرنه اگر تمام منابع حاصل از هدفمندی را مستقیم و بدون ریخت و پاش به افزایش تولید و بهبود معیشت مردم اختصاص دهیم هیچ موجودی با عقل متوسط نباید با این کار مخالفت کند.»

لیلاز گفت: «تنها منشاء اختلاف می تواند این باشد که آقایان بگویند دولت کفایت لازم برای هزینه کرد وجوه حاصل از هدفمندی را ندارد. اولا معنای این حرف این است که قانون گذار و ناظر کفایت لازم را ندارد چنانکه در دولت آقای احمدی نژاد به عینه شاهد آن بودیم و مجلس به یکی از شعب فرعی یکی از ادارات کل وزارت کشور و اطلاعات تبدیل شد.»

وی ادامه داد: «از سوی دیگر اگر دولتی صلاحیت مصرف 48 هزار میلیارد تومان منابع حاصل از هدفمندی را ندارد، چرا درباره عدم صلاحیت آن برای مصرف 220 هزار میلیارد تومان بودجه عمومی ایراد گرفته نمی شود؟»

وی افزود: «لذا این عجیب است که کسی درباره صلاحیت یا عدم صلاحیت دولت در هزینه کرد بودجه عمومی کشور صحبت نمی کند اما درباره هدفمندی ممکن است بگویند ذی صلاح نیست.»

عبور اوضاع از مرحله وخامت/ مجلس اگر راست می‌گوید برای نظارت آهنی بیاید وسط
لیلاز گفت: «بنده به هیچ وجه طرفدار شوک درمانی نیستم اما نظر به اینکه اوضاع از مرحله وخامت عبور کرده و ما در شرایط فوق بحرانی قرار داریم و کشور به یک فوت نیاز دارد تا در پرتگاه اقتصادی و اجتماعی سقوط کند؛ تنها یک راه حل عاجل و فوری می تواند کشور را نجات دهد که آن افزایش قیمت حامل های انرژی است.»

وی ادامه داد: «به نظر بنده دولت در سال آینده تا 80 هزار میلیارد تومان امکان حصول درآمد از هدفمندی یارانه ها را دارد و فقط می ماند که این منابع را چطور و کجا خرج کند که کمتر دزدی شود. لذا اگر مجلس راست می گوید بیاید وسط و به این موضوع نظارت آهنی کند.»

لیلاز در پاسخ به این سوال که آیا از نظر جنابعالی تنها راه عاجل افزایش قیمت حامل های انرژی است؟، گفت: «ما اصلا منابع دیگری نداریم. ما باید راه برون رفت بحران خود را در داخل جستجو کنیم و معنای این حرف این است که ما به تجهیز تمام منابع خود احتیاج داریم.»

وی ادامه داد: «مخالفین افزایش قیمت حامل های انرژی باید پاسخ دهند اگر مسئله ایران تجهیز منابع برای حل مسئله تولید، سرمایه گذاری، بهداشت، آموزش، حمل و نقل و عمومی و حل مسئله محیط زیست است، این منابع را غیر از محل هدفمندی یارانه ها و در شرایط داخلی و بین المللی موجود از کجا می توان استحصال کرد؟»

رکورد سقوط آزاد قدرت خرید در تاریخ معاصر
این کارشناس مسائل اقتصادی گفت: «قدرت خرید طبقه کارگر در سه سال گذشته 40 درصد کاهش یافته است. برآوردهای بنده نشان می دهد در پایان سال 92 حداقل دستمزد کارگران ایران به اندازه سال پایانی دولت آقای خاتمی رسیده است. گویی در 8 سال اخیر از 800 میلیارد دلار درآمد نفتی دیناری به اینها نرسیده است. آقای توکلی در این هشت سال کجا بوده است؟»

وی ادامه داد: «از سوی دیگر 50 درصد قدرت خرید کارمندان دولت نابود شده است و این بدترین سقوط آزاد در قدرت خرید حقوق بگیران ایران در تاریخ معاصر است و به طور کلی به نظر می رسد 50 درصد جامعه ایران را از هرگونه تقاضای موثر که منجر به رشد اقتصادی شود بیرون انداخته اند.»
محسن
UNITED KINGDOM
۱۳:۰۹ - ۱۳۹۲/۱۱/۳۰
فكر ميكرديم آن مردي كه سوخت را گران ميكرد رفته است.
در ايران يارانه ها برداشته ميشه ولي هيچ خدمتي ازطرف دولت ارائه نميشه
به نظر من بهتره دولت بنزين رو بكنه ليتري 5000 تومن.
اين مردم هنوز جا دارن و اين دولتها هنوز روووووو دارند
یکی از اعضای نسل سوخته
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۲:۰۳ - ۱۳۹۲/۱۱/۳۰
بنده ادعا نمی کنم که اقتصاد دان هستم اما اقتصادخوانده حداقل هستم. هم صحبت های دکتر لیلاز درست است و هم به نوعی استدلال های مخالف. هر یک شرایط کشور را از یک زاویه نگاه می کنند. اقتصاد ما به بیماری می مانند که هزار و یک درد دارد. اگر مسکن نخورد درد امانش را می برد. مسکن که می خورد کلیه و معده اش آسیب می بیند. پوکی استخوانش به حدی رسیده که با یک زمین خورد اسکلتش می شکند. تنگی نفس دارد و نمی تواند زیاد پیاده روی کند. برای همین اضافه وزن و چربی خون دارد و الی ماشا الله ... .
دولت دکتر روحانی که انصافا عملکرد نسبتا خوبی هم داشته است در یک مخمصه جدی گرفتار شده است. از طرف شدت مصرف انرژی به خاطر بافت فرسوده صنعتی کشور و حمل و نقل عمومی به حد غیر قابل تحمل رسیده است. خزانه دولت خالی است. تراز آبهای کشور به شدت منفی است. کارگزارن قدرت خریدی ندارند. و هزار یک درد دیگر که باعث می شود بار دیگر به این کلام بلند پایه ایمان بیاوریم که ما نسل سوخته هستیم و فرزندانمان نسل پدر سوخته!
با این وصف نباید نا امید بود و دولت تدبیر و امید را در این شرایط حساس یاری کرد.
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۱:۵۱ - ۱۳۹۲/۱۱/۳۰
باباجان چرا مخارج رو به دلار حساب می کنید اماحقوق مردم را به ریال؟ ، وجدان هم خوب چیزیه، هر دولتی میاد همین کارو می کنه.
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۱:۳۴ - ۱۳۹۲/۱۱/۳۰
كوزه ى چشم حريصان پر نشد? تنهـا راه حل گرونى و مهـارتورم وارزونتركردن , گرونتر كردنه???!! اين خزانه دولت كدامين سال و دركدامين دولت به حدنصاب ميرسه و تورم پايين مياد ? فكرنكم عمر مردم ايران كفاف بده , چرا دولتهـاى ما هـميشه درخزانه ى بى انتهـا كمبود دارن وهـيچ راهـى بجز جبران ازطريق مردم ندارند. قبلا هـا بهـش فكرنكرده بوديم اما كم كم داريم متوجه ميشيم كه چرا?? راست ميگن كه سختيهـا انسان رو آبديده ميكنه!!! داره شعورهـامون بالا وبالاترميره وازخواب كابوس واربيدارميشيم ويخهـامون دراثرفشاروسوزش اطراف آب ميشه حالا اسمشوهـرچى ميخوان بزارن مثلا اژدهـاى فتنه اما داريم بيدارميشيم اونم چى? تحت فشار وباعصبانيت.
آقاى اقتصاد دان اگرخزانه دولت بخاطر پرداخت عيدى خالى ميشه هـرسال يك باردولت عيدى ميده و٣٦٥ روز ديگه چندين بارپسش ميگيره, طى سال پس اندازكنه عيديهـارو ميتونه كناربزاره بايد دولت بتونه واسه هـمه چيز برنامه ريزى كنه, البته نه باوجوداقتصاددانان اينچنينى
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۰:۵۳ - ۱۳۹۲/۱۱/۳۰
اگر این موضوع درست مدیریت شود !!!یعنی شما معتقید که درست مدیریت میشه.بابا شما اینکاره نیستید پس بی خیال شید.
مجله خواندنی ها
انتشار یافته: ۹۷
یک کارمند
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۰:۵۸ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۹
تدبیر روحانی - تورم وگرانی /
حذف یارانه کارمندی - تحقیر و ناامیدی
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۱:۲۲ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۹
اينها كه گفتي نتيجه مديريت جهاني معجزه هزاره سوم بود؛ بيچاره روحاني چند ماهه كه كارو دست گرفته!
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۲:۰۷ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۹
سیب زمینی 196 درصد گران شد!!!!!!!!!!!!
كشاورزجنوب
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۳:۳۳ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۹
ازكاشت تابرداشت سيب زميني3-4-5ماه طول ميكشد.آياميدانيدسيب زميني براي كشت پاييزه وزمستانه(سيب زميني بذري ميگويند)وجودنداشت.بخاطرسياستهاي مموتي وعملا سطح زيركشت كاهش ودرنتيجه افزايش فعلي قيمت وموردبعدي متاسفانه سرماوعوامل جوي چندهفته اخيرموجب خسارت در بعضي مناطق بالاي80درصدبوده است.
رضا44
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۵:۳۸ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۹
جناب یک کارمند و ناشناس 12.07 بهتره که مصاحبه 16تیرماه آقای کلانتری رو با عنوان /روحاني با خزانه خالي، بندر خالي و انبار خالي كشور را تحويل مي‌گيرد/ مطالعه بفرمایید مخصوصا افزایش شدید قیمت سیب زمینی را بدلیل کاهش شدید سطح زیر کشت پیش بینی کرده بودند یک ماه قبل از تعویض دولت -- پس لطفا ریشه گرانیها رو در دولت قبل پیدا کنید
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۵:۵۶ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۹
متأسفانه آقاي روحاني به همان راهي مي رود كه احمدي نژاد رفت مطمئنا افزايش قيمت حامل هاي انرژي موجب افزايش تمامي اقلام و اجناس خواهد شد و با تورم فزاينده اي روبرو خواهيم شد اظهارات اين به اصطلاح كارشناس اقتصادي بدون پشتوانه است
محسن
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۰۵:۵۰ - ۱۳۹۲/۱۱/۳۰
می تزسم 4 سال هم بگذره باز هم ملت ساده ی ما بگن تقصیر احمدی نژاده .بیچاره روحانی تازه اومده بابا بیدار شین .
کارمند منصف
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۰:۳۱ - ۱۳۹۲/۱۱/۳۰
تجزیه و تحلیل های آقای لیلاز درست می باشد ، مشروط به اینکه دستمزد کارمندان و کارگران و دارندگان حقوقهای ثابت به میزان تورم افزایش یابد و نظام مالیاتی سریعا" اصلاح و مبارزه با فساد و پولشویی جدی گرفته شود.
علی
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۳:۱۸ - ۱۳۹۲/۱۱/۳۰
کارمند عزیز. دوست دای باز هم احمدی نژاد برگرده 100 هزار تومن یارانه بده ولی تو خرج مخارج درمان اجاره خونه و مواد غذایی و غیره بمونی؟ یکم تحمل داشته باش داریم از یک بحران که فرقی با جنگ نداشت عبور میکنیم.
ميهني
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۱:۰۶ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۹
800 ميليارد دلار درآمد نفتي هشت سال گذشته را كه مسئولين نظام هاپولي نمودند و حالا براي تامين اراذل و اوباش اطراف خود ميخواهند گوش خلق الله را ببرند.بسي وقاحت و رذالت!؟؟
دکتر نوفرستی استاد دانشگاه
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۱:۰۷ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۹
کاملا موافقم با تشکر ازاین استدلال درست ومنطقی و به امید جبران افت شدید قدرت خرید توسط دولت امید
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۲:۲۹ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۹
دكتر نوفرستی استاد دانشكده اقتصاد شهید بهشتی ؟!!
قربان ارادتمندیم
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۳:۴۶ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۹
نمیشه اول آزمون مدیریت از دولت و مجلس بگیرن بعد برن سراغ کارهایی که نیاز به مدیریت داره ؟
رضا44
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۴:۱۹ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۹
صحبتهای جناب لیلاز و نجف هردو درست است جناب لیلاز راه حل درستی ارائه دادند ولی جناب نجف بحق یاداور میشود که نهایتا منابع حاصل در چرخه فساد ذوب میشود ظاهرا تنها راه افزایش قیمت حاملهای انرژی و مقابله با فساد اقتصادی است تا منابع در مسیر درست صرف شود هرچند که امید ندارم با فساد اقتصادی برخورد ریشه ای شود
گسری
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۰:۱۳ - ۱۳۹۲/۱۱/۳۰
آخه کجای این استدلال درسته؟! مردم و این وسط له و لورده کردن درسته؟!!!با این کار رسما چیزی از ملت باقی نمیمونه
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۱:۲۱ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۹
چندي پيش در پاسخ به ايشان در مصاحبه قبلي با فرار يادداشتي ارسال كردم كه در قسمت نگاه شما درج شد اگر آن مطلب را در پاسخ به ايشان و تمامي آناني كه بر طبل گراني مي كوبند در همين فضايي كه از او مطلب مي گذاشتيد شايد صداي ما به ايشان و امثال ايشان مي رسيد
رسالت مطبوعاتي شما ايجاب مي كند كه يا ترتيب يك مناظره را با ايشان بدهيد و يا مطلب اينجانب را در همان ستون چاپ كنيد ذيلا يكبار ديگر يادداشت حقير تقديم مي گردد

همه بر يك طبل مي كوبند ،از" دكتر پژويان" تا "سعيد ليلاز"!
مردي در كنار رودخانه‌اي ايستاده بود.
ناگهان صداي فريادي را ‌شنید و متوجه ‌شد ، كه كسي در حال غرق شدن است.
فوراً به آب ‌پرید و او را نجات ‌داد...
اما پيش از آن كه نفسي تازه كند فريادهاي ديگري را شنید و باز به آب ‌پرید و دو نفر ديگر را نجات ‌داد!
اما پيش از اين كه حالش جا بيايد صداي چهار نفر ديگر را كه كمك مي‌خواستند ‌شنید ...!
او تمام روز را صرف نجات افرادي ‌كرد كه درچنگال امواج خروشان گرفتار شده بودند ،غافل از اين كه چند قدمي بالاتر ديوانه‌اي مردم را يكي يكي به رودخانه مي‌انداخت...!

حكايت ، داستان تكراري درد بي در مان اقتصاد ماست و نوش دارويي به نام گراني ، كه در ادبيات خاص اقتصاد دانهاي خبره اين مرز و بوم سالهاست براي اين بيماررو به موت تجويز مي شود .
گراني روزي از دهان قصاب مورد وثوق محله دكتر مهرورز زبانه مي كشد و روزي ديگر با ادبياتي خاص از زبان تئوريسين دولت كريمه احمدي نژاد ،حضرت آقاي دكتر پژويان و متاسفانه امروز به شكلي ديگر در بيان جناب آقاي سعيد ليلاز ديده مي شود.
گويي در مصاف براي مهار غول گراني و تورم ، چاره اي جز استفاده از سلاح گراني نداريم .
شايد هم اين بهترين و ساده ترين كار است براي نخبگان اقتصادي كشور كه هميشه بار ناشي از سو مديريتها و فساد گسترده اقتصادي و اداري را بر پشت خميده مردم ايران بگذارند.
به راستي مردم تا كجا بايد اين سيكل دوار را طي كنند ؟
چه تضميني وجود دارد كه پس از افزايش قيمت بنزين به سفارش آقاي ليلاز به 3000 تومان ، مردم مجددا ، با اين قبيل توجيهات ، با گراني بيشتر رو به رو نشوند ؟
اگر خاطرجناب آقاي ليلاز ياري كنند و مروري بر اخبار چند سال گذشته داشته باشند ، مشابه نظرات امروز خود را در لابه لاي كلمات گوهر بارامثال دكتر پژوهان خواهند يافت.
نظراتي كه امروز آثار و نتايج درخشان آن را مي توان در وضعيت بغرنج زندگي مردم و اقتصاد ايران مشاهده كرد.
مردم ديگر موش آزمايشگاهي امثال شما نيستند ، امروز حتي كودكان كوچه و بازار هم مي دانند كه عمر اين تئوريهاي پوسيده و نخ نماشده ،به سر آمده است .
مردم طي اين سالها نتايج مصيبت بار حاصل از نظريات گرانقدر امثال شما را با پوست و استخوان چشيده اند .
فراميني كه جز درد و سختي و بد بختي حاصلي براي اين مردم نداشته و نخواهد داشت.
پيش بيني اين حقير نه به عنوان يك اقتصاد دان بلكه به عنوان يك پژوهشگر دون پايه حوزه علوم اجتماعي اين است كه قطعا تمامي در آمد هاي حاصله ، ماحصل تئوري حضرتعالي ، تا سال آينده در سفره مفسدين اقتصادي ذوب خواهد شد و شما ناچارا
باز هم بايد براي جبران كسري بودجه ، بر طبل گراني بيشتر بكوبيد .
راه چاره مهار تورم و ركود كشور را در كتابهاي مشاهير علم اقتصاد جستجو نكنيد !
شما مي فر مائيد "اگر ما 20 درصد از مصرف دو حامل انرژی کم کنیم که روزانه حدود 35 میلیون لیتر می شود و آن را در مرز افغانستان و ترکیه به قیمت بازار بین المللی که حدود 3000 هزار تومان است بفروشیم، سالانه 60 هزار میلیارد تومان درآمد کسب خواهیم کرد."
اما شما به مورد مصرف اين 60 هزار ميليارد و چگونگي قاچاق اين ميزان سوخت اشار ه اي نمي كنيد .
هنوز پرونده بيش از دو ميليارد و 700 ميليون دلاري ، بسيجي اقتصادي بابت فروش نفت بسته نشد ه است ، كه شما سوژه جديدي رو مي كنيد .
به هر حال گراني با هيچ تو جيهي قابل قبول و دفاع نيست .
در اقتصاد مقاومتي مورد نظر مقامات عاليه نظام هم ، افزودن بر تورم توصيه نشد ه است .
راه حل ، كاهش هزينه از طريق مبارزه گسترده با سو مديريت و فساد گسترد ه اداري و اقتصادي است .
كار از دستان امثال شما خارج شده است ، مملكت امروز بيش از هر چيز، نيازمند به تشكيل كميته اي متشكل از نمايندگان سران قوا براي مبارزه با فساد اقتصادي است ، مملكت امروز پيش از گراني ، نيازبه تشكيلاتي جديد به نام پليس اقتصادي است.

حميد نجف
عضو شوراي مر كزي حزب اسلامي كار



حميد نجف
پژوهشگر علوم اجتماعي
عضو شوراي مركزي حزب اسلامي كار
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۱:۵۲ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۹
کاملا" موافقم
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۲:۲۶ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۹
آقای نجف و همفکرانشان اعتقاد دارد که کارگران باید ماهی چند میلیون تومان حقوق بگیرند و کاری هم انجام ندهند
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۲۱:۰۷ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۹
هردوکار باید باهم انجام شود.
هم اصلاح قیمت حاملهای انرژی و هم کم کردن مخارج پرت.
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۱:۲۱ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۹
آقای لیلاز شما اقتصاد دان هستید و در خیلی تحلیل هایتان شما را قبول داریم ولی در این مورد که دولت بغیر از افزایش قیمت حاملهای انرژی چاره ای دیگر ندارد را هیچ عقل سلامی نمی تواند قبول کند مگر اینکه منافع خودش در میان باشد شما می فرمایید قدرت خرید کارگران به اندازه اواخر دوره آقای خاتمی است 50 درصد قدرت خرید کارکندان کاهش یافته است خوب با افزایش 80 درصدی حاملهای انرژی که مستقیما بر افزایش کلیه اجناس از سبزیجات و میوه بگیر تا نان و مایحتاج عمومی هر خانواده از پوشاک بگیر تا کرایه تاکس و خط واحد از گوشت بگیر تا البسه از خودرو بگیر تا کرایه خانه و قیمت زمین آیا قدرت خرید 50 درصدی کارمند و کارگز به 25 درصد نخواهد رسید کارمندی که امروز 500000 تومان حقوق می گیرد نمی تواند زندگی خودرا اداره کند با افزایش قیمت هاییکه براتون شمردم چطور می تواند زندگی کند شما فقط پول تو جیبی دولت را حساب می کنید که از جیب مردم برداشت می کند بقیه قصه را گوش نمی کنید آقای اقتصادانان مملکت مردم فلج شده اند فحشا دزدی اعتیاد فروش بچه اختلاص رشوه بی قانونی حق کشی در ادارات و دادگاهها و................ سر به آسمان زده آقای لیلاز اول باید فکری به اینها کرد بعد افزایش قیمت چرا مالیات گرفته نمی شود بر اساس قانون بودجه امسال حداقل 17 موسسه و دانشگاه خصوصی هم از دولت اعتبار می گیرند و هم مالیات نمی دهند و به کسی هم جوابگو نیستند و آقای لاریجانی هم متاسفانه از آنها حمایت کرد و حتی اجازه نمایندگان مخالف نداد که حرف بزنند خیلی از شرکتها و موسسات قرض الحسنه و بنیادها و ..... مالیات نمی دهند کارخانه دارهای بزرگ مالیات نمی دهند آنوقت فقط افزایش حاملهای انرژی چاره و راه گشای دولت ایران است
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۱:۵۰ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۹
نظام مالیاتی که خیلی بحث داره و واقعا فلجه ولی لیلاز هم میگه راه حل عاجل ، البته شاید هم بشه باید با مالیاتهای ویزهای که شما نام بردی کاری کرد این دیگه برمیگرده به عزم جناب روحانی
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۳:۴۹ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۹
بايد عرض كنم آقاي ليلاز ، اقتصاددان نيستند. ايشان فقط مطالعه اقتصادي داشته اند و بس.
نخود همه آش
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۱:۲۲ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۹
ليبراليسم اقتصادي را در همه جاي دنيا «عدم دخالت در اقتصاد» تعريف مي‌كنند، بگذريم كه در عمل چنين چيزي در هيچ كجاي دنيا وجود ندارد (حتي در ايالات متحده). اما آقاي ليلاز تعريف جديدي براي ليبراليسم دارند و آن هم «دشمني بي‌پايان با طبقه متوسط و طبقه فرودست» است. چگونه ممكن است قيمت‌ حامل‌هاي سوخت چند برابر شود و هيچ اثري بر روي تورم نداشته باشد؟ اين را حتي روي كاغذ نمي‌توان اثبات كرد.
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۱:۲۴ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۹
نظارت وقتي به درد ميخورد كه ناظر منصف و داراي تعهد ، دانش و پاك باشد بنظر شما چنين مجلسي با چنان كارنامه اي كه در سال هاي گذشته از خود بجا گذاشته اصلا" ميتواند مال اين حرف ها باشد؟
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۴:۴۲ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۹
نظارت وقتی معنی دارد که تضاد منافع وجود داشته باشد.هم اکنون وجود دارد.
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۲۱:۱۰ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۹
ناشناس 14:42 اسم اونی که شما گفتی عداوته .
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۰۰:۴۱ - ۱۳۹۲/۱۱/۳۰
ابتدا مجلسیها باید تکلیف کارت هدیه های تامین اجتماعی را مشخص کنند بعد مدعی نظارت و از این جور فرمایشات .
مستمند
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۱:۲۸ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۹
احمدی‌تژاد و دولتش در اجرای هر برنامه‌ای بی‌کفایتی نشان دادند ، در اینکه کلافی را تحویل دولت بعدی دادند که هیچ نیروئی قادر به گشودنش نباشد اوج مهارتشان را بنمایش گذاشتند ، گوئی تمام فکر و ذکر کارگزاران دولت قبل آن بود که بعداز خودشان چگونه دولت بعدی را مات کنند ، مملکت را بحال خود رها کردند و آنقدر مشکل آفریدند که امروز حتی اقتصاددانان خبره کشور هم در حل معضلات بجا مانده مبهوت و سردرگم شده‌اند .
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۱:۵۲ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۹
جدی همینه
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۴:۳۷ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۹
همه ملت ایران دولتی ها و مجلسی و قضایی ها و بقیه صورت مسأله را می دانند یعنی همه بدبختی و گرفتاری فعلی مملکت از بی قانونی و قانون گریزی و دوست بازی و اختلاص ها و دزدی های هشت ساله احمدی نژاد منشا می گیرد پس چرا هیچ ارگان اطلاعاتی و امنیتی و قضایی ایشان را به پای میز محاکمه نمی کشد آیا زیر کاسه نیمه کاسه ای است آقا ای داد ای بیداد کسی به این معضلات رسیدگی کند یک نفر با جرات پیدا شود احمدی نژاد و تیمش را به پای میز محاکمه بکشد چی شد آن کاغذ پاره ها چی شد آن هاله نور اگر همان موقع جواب این شخص داده می شد الان در این وضعیت بحرانی قرار نداشتیم تازه ایشان را با آن افتضاحات به مجمع تشخیص مصلحت هم دعوت کرده اند دیگه خیلی زور دارد تحمل این وضعیت
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۰:۲۱ - ۱۳۹۲/۱۱/۳۰
آقای هاشمی رفسنجانی هشت سال قبل پیش بینی کرده بود ، وقتی می گفت کاری نکنید در آینده کار اداره مملکت بسیار دشوار سخت باشد .
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۱:۳۱ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۹
جناب لیلاز شماتضمین می فرمایید که

با افزایش قیمت حاملهای انرژی از جمله قیمت بنزین قیمت همه کالاهای پرمصرف (مواد غذایی - پوشاک و...) در بازار افزایش پیدا نکند و آخرین مهره ستون فقرات قشر کارمند وکارگر را نشکند؟؟!!!

آیا شما مطمئن هستید دولت آقای روحانی توانایی و تسلط بر مهار قیمت ها را در بازار بد سابقه کشورمان دارد؟؟!!!
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۴:۴۰ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۹
نه خیر نه روحانی نه کس دیگر این حرفا فقط برای گول زدن خودشان است چون ملت ایران دیگر گول این حرفا و این تحلیل ها را نمی خورد اگر از چوپان بیسواد بالای کوه هم از وضعیت گرانی و تورم سوال کنید و تحلیل بخواهید مطمئن باشید از این اقتصادانان و تیم اقتصادی دولت و مجلس بهتر راه حل می تواند بدهد
نازنین
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۵:۲۹ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۹
مگه میشه قیمت بنزین روی مابقی اجناس تاثیر نداشته باشه هیچ که نباشه هزینه حمل بار همون شرکت تولیدی رو نمیبره بالا که مطمئنا اون شرکت هم برای سود دهی خودش کالای تولید شده رو گرونتر عرضه میکنه یا مثلا کی میخواد هزینه حمل و نقل کالاها رو به سایر شهرستانها پرداخت کنه؟ آقایون نتونستند یک سبد کالا رو درست توزیع کنند اونوقت میخوان طرح خانمانسوز هدفمندی رو اجرا کنند؟!!
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۱:۳۶ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۹
متاسفانه بسیاری از پیش بینی های آقای دکتر لیلاز طی 5-6 سال گذشته درست از آب درآمده است. من به شدت نگران وضعیت اقتصادی مردم وطنم هستم.
کاش مسئولین کمی اقتدارگراها و کاسبان فتنه را نصیحت کنند تا اینان بگذارند از این دوران سخت را با تنش کمتر عبور کنیم
reza
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۱:۳۷ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۹
چرا با طرح احمدی نژاد برای افزایش قیمت بنزین و افزایش یارانه به ماهی 250000 هزار تومان مخالفت میکردید؟
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۲:۱۱ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۹
این تورم کنونی هم بخش عمده اش به خاطر انباشت نقدینگی بود که در دوره ایشون به دلیل همین یارانه های نقدی صورت گرفت اون وقت شما میگید یارانه بشه 250000 و اون وقت دیگه از کشاورزی و تولید اثری باقی می مونه چرا اینقدر سطحی به مسائل نگاه می کنید
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۲:۳۵ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۹
نمیدونم به چه دلیل خاصی احمدی نزاد فقط میخواست پول کاغذی رو بین مردم پخش کنه اینو اقتصاد دان ها بگند؟
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۱:۳۸ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۹
من موندم احمدی چطور میمیره؟
اكبرغسال
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۴:۱۰ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۹
هيچي .من بهت ميگم.اين براي همه است.اگرخودش روبه قبله خوابيد كه هيچي.مشكل حله درغيراينصورت اوراروبه قبله ميخوابانند دستهايش رادرطرفين بدن صاف نموده ودهانش رابايك پارچه اززيرچانه باسرميبندندكه دهانش بازنماند.
نازنین
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۴:۴۳ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۹
راحت و آروم!!!!!!!!!!!!‍!!!
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۱:۳۸ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۹
فرارو جان ، جان مادرت بیا از این کارشناس اقتصاد بگذر . اصلا به غیر این آقا ،کسی در دسترستون نیست .
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۱:۴۰ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۹
هنوز ملت تاوان تصميمات توكلي و امثالهم را مي دهند كه براي عوام فريبي تثبيت قيمت ها را در مجلس هفتم تصويب و برنامه چهارم را خمير كردند.
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۱:۵۹ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۹
اقتصاد لیبرالیسمی در جامعه غیر دموکراتیک فاجعه ایی بیش نیست!
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۱:۴۴ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۹
یارانه باید فقط به کسانی تعلق گیرد که اجازه دهند گردش حساب انها در بانکها و قرض الحسنه ها و املاک او در سازمان ثبت و حقوق او در شرکتها توسط دولت شناسایی شود در غیر اینصورت نباید یارانه بگیرد البته بنظر با سپره گزاران باید با مدارا برخورد کرد چون بعضیها بجای خرید خانه یا اسکان در خانه مناسب مجبور به استفاده از سپرده شده اند سقفی برای معافیت سپرده در نظر گرفته شود
نخود همه آش
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۲:۲۹ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۹
واقعيت اين است كه در هيچ جاي دنيا براي چنين كاري نياز به اجازه نيست. بالاخره اگر ناگهان مبلغ هنگفتي به حساب من كارمند بيايد حتماً از راه غيرقانوني بوده است و جز با كنترل حساب‌ها و اموال تشخيص چنين امري حتي اگر غيرممكن نباشد بسيار دشوار است.
PEYMAN
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۱:۵۸ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۹
مشکل اقتصاد ما و بطورکلیس مشکل مملکت ما از آنجایی ناشی می شود که افرادی برای آن تعیین تکلیف می کنند که در ابتدا آدمهایی هستند که ظاهرا دارای فطرت پاکی هستند و از سطح سواد ظاهری بالایی برخوردارند اما یا ابتکار عمل و خلاقیت ندارند و یا اگردارند بنحوی کور می شود.
ببینید اگر خداوند متعال در اوان خلقت بشر می خواست مثل ما و دولت ما عمل کند الان ما انسانها غولهای بی شاخ و دم و بدقواره و کند و پیچیده ای بودیم که نعوذ بالله خود خداهم سر از کارمان در نمی آورد.
اما بدن ما را طوری طراحی کرده که با حداقل امکانات حداکثر بهره وری را دارد و خود را با هر شرایطی تطبیق می دهد و اصلاح می کند و حداقل اذیت را برای صاحب خودش می تراشد.
کشورهایی که پیشرو و صنعتی و خلاق هستند دقیقا از همین الگوی خداوند تبعیت کرده و حکومت خود را ساخته اند و کارهای کشورشان را به پیش برده اند.
اما ربط این قضیه با مسئله فوق:
ببینید ما می آییم یک سیستم پرداخت یارانه طراحی می کنیم به عظمت یک کشور و برای تک تک افراد آن که هرکدامشان برای خودشان از آزادیهای نسیس اس برخوردارند و اختیاراتی دارند و اعتقاداتی. خوب باید یک نظارت قوی روی این باشد که مستلزم یک هزینه و وقت بالایی بوده و نیاز به یک سازمانی بخصوص دارد تا بتواند کارش را بنحو شایسته انجام دهد خوب، هزینه اش بردوش کیست؟
مردم
بعد می آییم یک سیستم برای مدیریت سوخت طراحی می کنیم تا به زعم خودمان مصرف سوخت را در کشور پایین بیاوریم.
این کار هم مستلزم یک سیستم و دستگاه عریض وطویل دیگری است که نیرو میخواهد و هزینه بر است و... و کی باید هزینه اش را پرداخت کند؟
مردم
و قص علی هذا........
ببینید دستگاههای زیاد و بی کفایت و غیرضروری که درکشور ما وجود دارند چنان هزینه زندگی را برای ملت بالا برده اند و فشار برگلوی آنها وارد کرده اند که با این چیزها مشکلات این ملت برطرف نخواهد شد. بخدا اگر قیمت سوخت به لیتری 10000تومان هم برسد باری از دوش این ملت برداشته نمیشود.
دامنه های اعتراضات را فقط گسترش می دهد و اگر جرات هم نکنند فساد رواج بیشتری می یابد و در زیر پوست کشوت لانه گزینی کرده و کشور را از درون متلاشی می کند.
من متاسفم برای آن اقتصاد دانی که برای مشکل یک کشور فقط یک نسخه می پیچد و اصلا به خود زحمت نمیدهد تا راههای جایگزین را بررسی کند و یا به آنها فکر کند. قطعا راههای بهتر وجود دارد.
قطعا قطع یارانه ها بطورکلی باعث آزاد شدن کلی از انرژیها می شود کاری که از بن غلط بود. کشور در شرایطی قرار ندارد که بخواهند فشار را بر گرده مردمی که آنرا شکل داده اند تحمیل کرد. و راه نفسشان را بست.
از سیستم بدن استفاده کنید و راههایی را بکار ببرید که خودشان خودشان را اصلاح کند.
قطعا پیچیدگیها کمتر شده و اضافه بار بشدت از دوش ملت برداشته می شود و آرامش به درون خانواده ها بر میگردد و فساد بسیار زیاد کنونی بنحو چشمگیری کاهش می یابد.
ناشناس
MONGOLIA
۱۲:۰۳ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۹
قیمت بنزین را بکنید 100000تومان ولی ارزش پولی ملی را مدام پایین نکشید!
کریمی
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۲:۰۳ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۹
مبارزه واقعی با فساد عظیمی که از دوره احمدی نژاد در دولت و حکومت نهادینه شده میتواند در میان مدت چاره اقتصادی باشد.صدها میلیارد دلار پول نفت را بین خود و دوستانشان تقسیم کردند و مملکت را به فقر و فاقه رساندند بدون اینکه قوه قضاییه از خواب زمستانی بیدار شود یا نهادهای نظارتی پاک از آن جلوگیری کنند. سرچشمه همه بیدبختی ها از وقایع انتخابات دهم به بعد آغاز شد و دولتی که ناچار بود برای تامین کسری مشروعیتش دست به جیب شود و پول پخش کند میان فرصت طلبان از راه رسیده. به گمان بنده اگر ستادی مستقل و صاحب اختیار برای مبارزه با فساد گذشته تاسیس و پرونده های فساد را بدون اغماض و رودربایسی رسیدگی کنند ممکن است بخشی از پولهای باد برده که رقم نجومی دارند را به خزانه تار بسته اقتصاد کشور بازگردانند.
شهروند
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۲:۲۳ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۹
واقعا برای کشورم متاسفم که در هر دولتی کارشناسانی این چنینی برای زندگی مردمشان تصمیم های بدون برنامه و هدف می گیرند و با عاقبت مردم به ویژه قشر جوان بازی کرده و حاصل آن نیز وجود طلاق بالا در جامعه،ابتلای افراد زیادی به ایدز،دزدی،کیف قاپی و قاچاق کالا و مواد مخدر و از همه مهمتر داغ شدن بازار "ربای اسلامی"شده است. خدا عاقبت مردم کشور ایران را با این نمایندگان و کارشناسان و دولتمردان به خیر کند.انشاالله
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۲:۳۲ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۹
چرا مردم باید تاوان تمام این ناکارایی ها و بی کفایتی مسئولین را بپردازند چرا آقای لیاز دروغ می گویید قدرت خرید مردم 300 تا 400 درصد کاهش یافته واقعا متاسفم برای خودم که مثل بقیه دوستان دانشگاهیم از ایران نرفتم ولی من به عنوان فارغ التحصیل فوق لیسانس دانشگاه دولتی تنها راه برایم مهاجرت مانده خیلی متاسفم
مهندس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۲:۳۳ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۹
اشتباه کردیم به ایشان رای دادیم، بر فرض که مملکت انقدر خراب است که کسی قادر به درست کردنش نیست. چرا روحانی مارا فریب داد و بحث شایسته سالاری را مطرح کرد؟ پس همان بهتر که اقای جلیلی رای میدادیم که کار را یکسره میکرد.
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۲۱:۱۷ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۹
بخاطر جمله ی آخر مثبت دادم.
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۳:۰۴ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۹
زمان احمدی نژاد هم همین حرفو میزدی لیلاز؟ نون به نرخ روزخوری تا به کی؟
رضا
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۳:۰۹ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۹
تحقیر و ناامیدی - حذف یارانه کارمندی
شاهين
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۳:۳۵ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۹
واقعا مشخص نيست كه افراد فهيم از كجا پيدا شده اند و اينطور راپورت ميدهند
ايا به عقل ناقص اين بزرگواران راهي بجز گراني نيست هميشه در طول اين سالها فقط گران كنيم و حل دفعه پيش هم كه همين كار را كرديد و مردم را فقير تر كرديد.
آخه اين تديبر و اميد چي شد
همش شد بي تدبيري و نااميدي
بخدا هيچ كجاي دنيا اينطوري نيست كه تو اين خراب شده هست
من نمي دنم اين آدماي با سواد چطوري رفتن مجلس كه به اين راحتي تصميم انتحاري ميگيرن
اين روزها هم كه بحث بنزين هم راه افتاده اونم از مقام بزرگ وزارت كه دوزار حاليش نيست
حمد
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۳:۳۵ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۹
به نظر من عامل گرانی در کشور ما همیشه دولتها بوده اند.به طور نمونه مثلأ همین قیمت زمین و مسکن: اگر شهرداری ها این بازی های زیرکانه برای کسب درامد را کنار گذاشته و بجای فروش تراکم و ساخت بزرگراه و......راههای درستتری را انتخاب می کردند آیا بهتر نبود.اگر دولت ها بجای تملک و تصدی گری در همه امور از ریز ودرشت مملکت به فکر مسایل استراتژیک و مهم کشور می بودند آیا ما بحرانی به نام دانشجویان فارغ التحصیل بیکار داشتیم؟.آیا اگر کمی انتظارات دولت ها جهت بهره برداری از هر چیز ممکن کاسته می شد و در عوض مسئولیت های مهمتری بردوش مردم قرار میگرفت آیا ما ناچار به وارد کردن برنج بودیم.اگر دولت سود خاصی در تولی اتوموبیل نداشته باشد مردم ناچار بودند اینهمه پول برای این محصولات بی کیفیت بپردازند.پاسخ من این است :دولتها پای خودشان را کنار بکشند:هزینه های دولتی را کم کنند .مسائل یکی بعد از دیگری حل خواهند شد.مطمئن باشید.نه این دولت که جزو خوبان است ونه دولتهای گذشته و آینده که نا معلوم هستند با این روشها همیشه دیروز ازامروز بهتر خواهد بود
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۳:۴۱ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۹
بهره وری اقتصاد ایران به دلیل شرایط جغرافیای زیستی بسیار پایین است و این ربطی به حکومت ها ندارد. نمی شود با این وضعیت جغرافیایی و فرهنگ سنتی به شیوه غربیها زندگی کرد. باید از مصرف کاسته شود و تولید اضافه شود. کشور ایران حتی توان مصرف درست درآمدهای نفتی را نیز ندارد و اقتصاد نفتی تنها باعث رانت خواری و فساد شده است. از نظر بسیاری شاخص های توسعه و اقتصاد ایران حتی از بسیاری کشورهای آفریقایی در جایگاه پایین تری قرار دارد. آنهایی که می گویند ایران به دلیل وجود منابع گاز و نفت ثروتمند است اشتباه می کنند. اصولا وجود یا فقدان منابع طبیعی ربطی به توسعه ندارد. مثال ها زیاد هستند. سوییس، ژاپن، کشورهای شمال غربی اروپا، کره و غیره
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۴:۲۴ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۹
فقط با گران کردن سوخت می توان کشور را از لبه پبرتگاه نجات داد !!!!
یعنی الباقی افراد که باعث این وضعیت هستند بمانند ؟؟؟
azimi
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۴:۴۱ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۹
راه حل فقط مبارزه با فساد و رانت اقتصادی در بدنه حکومت است.
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۴:۴۵ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۹
فعلا ملت هر چه می کشد از آن 45000 تومان می کشد من نمی دانم تیم اقتصادی دولت کمیسیونهای عریض و طویل مجلس چطور نمی توانند بفهمند که این پول تورم می آورد گرانی می آورد فساد می آورد آخر برای چی رفتید با هزاران دوز و کلک بر صندلی مجلس تکیه زدید شما نمی توانید یک مسئله حساب اول ابتدایی را حل کنید چطور در آن کمیسیونهای مجلس می نشینید و برای این ملت قانون وضع می کنید چطور شورای نگهبان به شما صلاحیت داده چطور ......
محسن
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۴:۴۶ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۹
تا زمانی که کشور بوسیله هزاز فامیل اداره میشود کشور ومردم همچنان درفقر وبدبختی گرفتار خواهند بود .اگر یک نگاه به انتصابات وحتی انتخابات بشود می بینیم تنها پارامتر مدیران عزیز وابستگی فامیلی وجناحی است.وبدتر اینکه مدیران انتصاب شده اقدام به حذف افراد با تجربه سازمان میکنند تا نزدیکان خود که هیجچ شناختی از کار ندارند بر مسند کار قرار گیرن وبدترازهمه اینکه چون حضورشان در شرکتها وسازمانها موقتی است وبا تغیر شرایط سیاسی سیکل معیوب دوباره تکرار میشودتنها به فکر بهرمندی از مزایای مادی وپرکردن جیب خود هستند وشرکت را با روزمرگی اداره میکنند نه برنامه ریزی بلند مدت چرا که اینکاره نیستند
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۴:۴۷ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۹
ریشه اصلی این مشکلات در سه مساله زیر است:
1- مدیریت بسیار ناکارآمد بگونه ای که حساب دخل و خرج را به درستی ندارد و درست و بجا هزینه نمیکند
2- فساد شدید در هزینه کردن ها
3- تکنولوژی فوق العاده قدیمی صنایع که محصولات را بسیار گران تمام می کند!
در یک جمله بهره وری پایین و فساد گسترده مشکل ساز شده اند!
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۴:۴۸ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۹
میشه حالا کشورای دیگه قیمت کالاها و حاملهای انرژی رو بالا ببرند و پولشو صرف کمک به فقرا نیازمندای ایرانی بکنند آخه نوبتی هم باشه، حالا که همه ما به فقر و فلاکت و خواری و ذلت افتادیم نوبت ماست که کشورای دیگه به ما کمک مالی کنند
علی
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۴:۵۲ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۹
تدبیر روحانی - تورم وگرانی
جعفری
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۰۰:۴۶ - ۱۳۹۲/۱۱/۳۰
یک دیوانه سنگی رادرون چاه می اندازد صد عاقل نمی توانند آن را بیرون بیاورند . مثل اقتصاد ما چنین است .حال ازدولت شش ماهه ی روحانی معجزه می خواهید حال که باید منصفانه گفت راه چهار پنج ساله را تو همین مدت طی کردند.
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۵:۰۶ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۹
نامردا نظر سالم راهم منتشر نمیکنید!؟ شما که از نظر و حرف میترسید چرا سایت راه انداختید!
وحید
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۵:۱۱ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۹
تنها راه حل فشار دولت برای جلوگیری از فرار مالیاتی اقشار پر درآمد است، کسانی که درآمد چند صد میلیونی در ماه دارند به اندازه کارگران یک کارگاه کوچک مالیات نمی دهند، و زمانی که دولت فشار می آورد اقدام به اعتصاب و تعطیلی بازار میکنند و دولت سریع تسلیم میشود. با افزایش قیمت هرچه بیشتر فشار به اقشار کم درآمد خواهد آمد و دزدان مالیاتی بیش از پیش به احتکار و دزدی خواهند پرداخت. کسانی که به خرید و فروش زمین و ملک میپردازند و بدون پرداخت ریالی مالیات درآمد میلیاردی به جیب میزنند و باعث افزایش قیمت حبابی ملک میشوند تا قشر ضعیف همچنان در آرزوی سقفی بالای سر خود بماند.
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۰:۵۵ - ۱۳۹۲/۱۱/۳۰
کاملا درست فرمودید دوست عزیز.ولی نمیدونم چرا تصمیم گیرندگان کشور بهش توجه نمیکنند.
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۵:۱۴ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۹
اگر تنها راه برون رفت از بحران اقتصادی، اجتماعی کنونی کشور افزایش قیمت حامل های انرژی است و منابع مالی دیگری جز این نیست باید دولت محترم به افزایش درآمد مردم هم توجه کافی داشته باشد تا بیش از این آسیب نببینند . آقای لیلاز لطفا توضیح دهید.
azimi
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۵:۱۴ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۹
راه حل فقط مبارزه با فساد و رانت اقتصادی در بدنه حکومت است.
سیدمهدی موسوی
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۵:۵۱ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۹
جناب لیلاز !!!

باورم نمی شود شمایی که استاد اقتصاد هستید این همه تناقض در فرمایشات اتان باشد

افزایش بها حامل های انرِی هیچ اثر سوی بر اقتصاد و معیشت طبقات متوسط ندارد ؟؟

استاد !!

وقتی قیمت سوخت و حامل های مانند: گازوئیل- بنزین و برق ... افزایش یابد یعنی قیمت تمام شده محصول نهایی برای مصرف کننده نهایی افزایش مضاعف دارد

مثلا" سنگ آهن وقتی با گازوئیل گران تر حمل شد
وقتی در کارخانه با مازوت و نفت کوره گران تر ذوب شود
وقتی اون کارمند و کارگر زیر برق گران تر کارکند
وقتی آهن و شمش و ... گران از کارخانه با کامیون ها و تریلر های گازوئیل سوزی که سوخت گران زده اند حمل شود تا ....
نهایتا" یعنی قیمت بدنه خودرو ورق خودرو
ورق یخچال و ماشین لباسشویی
قیمت مسکن و ....
و هزاران مورد دیگر گران می شود


شما زنجیره تولید از مواد خام تا مصرف کننده نهایی را ببینید که همین اندک افزایش چه آثار سوء دارد
حال که دولت 50٪ افزایش متوسط سوخت را اعمال خواهد کرد
در شرایطی که تورم ما امروز در دامنه 40٪ می باشد و با رکود تورمی و بیماری هلندی مواجه هستیم
این یعنی باز استمرار رکود در صنعت و تعدیل نیرو و اخراج نیازمندان از مشاغل

جالبه بدانید طبق قائده انتقال وضعی ثروت از فقرا به اغنیا در تورم و تشدید این انتقال در شرایط تورم حاد خواهیم دید که فقرا فقیرتر و اغنیا غنی تر خواهند شد


بخش های تجاری و بازرگانی و ملاکین و ... در قبال افزایش قیمت ها اقدام به افزایش اجاره خانه و اجاره مغازه و ... می کنند


بالتبع فروشندگان کالا و خدمات و حتی پزشکان و افراد دارای حقوق ودستمزد متغیر هم متناسب با آن اقدام به افزایش بها کالا و خدمات خود می کنند

لیکن افراد حقوق بگیر ثابت مانند
کارگران
کارمندان
معلمان و اساتید
بازنشستگان و ...

امکان انعطاف حقوق ندارند لذا مجبورند این افزایش ها را با اضافه کاری و محروم کردن خانواده اشان از برخی امکانات و تبعات وحشتناک آن بر روحیه و سلامت جسم و روان اشان جبران کنند.

واقعا" متاسفم سال 1393 سال شروع بحران های اجتماعی و سیاسی سنگین برای کشور خواهد بود

این هشدار و انزار را از الان جدی بگیرید


متاسفانه شاهدیم دولت روحانی بی برنامه ترین دولت در کنار دولت احمدی نِاد خواهد بود.
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۶:۲۱ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۹
فرارو باید از این مملکت فرار کرد فرار!!!!!!!!!!!!
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۷:۲۲ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۹
اونایی که مسبب این اوضاع هستند بایداز این مملکت فرار کنند.
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۶:۳۴ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۹
با این همه نخبه اقتصاد که در کشور ما وجود دارد من موندم که چرا این مملک روزبروز پسرفت می کند و تنها پیشرفتی که است افزایش بی رویه هزینه است که با سو. مدیریت این مدیران جهانی فقط این مردم بدبخت هستند که باید تاوان تئوریهای بی پایه آنانرا پرداخت کنند و هیچگونه حق اعتراضی ندارند.
لیلاز اصلی
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۶:۵۹ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۹
درسال 1393 خانواده هایی که حداقل روزی 3 میلیون ریال درآمد نداشته باشند ول معطلند!
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۲۳:۳۶ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۹
یعنی همه چی تموم؟
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۷:۱۰ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۹
جناب آقاي نجف
اگر دو واحد اقتصاد كلا ن خوانده بوديد مي دانستيد كه علت اصلي تورم كسر بودجه دولت است نه افزايش قيمت خدمات دولتي! آيا نمي بينيد كه دولت بخاطر كسر بودجه اوراق مشاركت 23 درصدي منتشر مي كند بخوانيد نزول پول براي ژرداخت هزينه هاي شب عيد!!! هزينه اين نزول از جيب ما پرداخت خواهد شد. آيا مي دانيد ايران دومين بنزين ارزان دنيا را دارد درحالي كه در تركيه بيش از 7 هزار تومان قيمت دارد؟ آيا مي دانيد ايران سومين مصرف كننده گاز در دنيا است و حتي از چين هم بيشتر مصرف مي كند؟ آيا مي دانيد گازي كه متر مكعبي 70 تومان عرضه مي شود مرز تركيه 1500 تومان فروخته مي شود؟ چرا بجاي اينكه نگران قيمت بنزين باشيد نگران نبود سيستم تامين اجتماعي همگاني نيستيد؟ چرا نگران بيكاري و آلودگي هواي شهرهاي بزرگ و سوخت شدن منابع طبيعي نيستيد؟
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۲۱:۲۷ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۹
آقای ناشناس اقتصاد خوانده چرا شما نگفتید که دلیل اصلی کسری بودجه دولتها چیست؟ چرا به ناکارامدی نظام پولی و بانکی و نظارت (یا بی نظارتی) اسف بار بانک مرکزی اشاره نمی کنید؟ چرا به سوء مدیریت مسئولان وزارت اقتصاد اشاره نمی کنید؟ واقعا جای تاسف داره که کارمندان و کارگران بیچاره باید مالیات بدهند ولی اقشار کاسب و تاجر با درامدهای هنگفت از دادن مالیات طفره میروند آن هم به دلیل نبودن سیستم جامع مالیاتی. دلیل اصلی کسری بودجه لجام گسیختگی دولت در انجام هزینه هاست. دولت نهم و دهم با کسری بودجه هایش به جیب فقرا دستبرد زد. اگر واقعا یک سیستم قضایی عادل داشتیم دولت نهم و دهم را به عنوان دزد جیب فقرا در برابر ملت ایران پاسخگو میکرد. تا زمانیکه یک نظام پاسخگویی و پاسخ خواهی قوی و کارامد نداشته باشیم همین آش و همین کاسه است همش دور باطل. در آخر آقای اقتصاد کلان دان کافی است یه جستجو توی گوگل درباره کسری بودجه دولتهای پیشین به ویژه دولت نهم و دهم انجام بدی تا واقعا بدانی که چرا دولتهای ایران خدماتشان را گران کردند. ناکارامدی دولتها باعث افزایش تورم شده
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۲۳:۳۹ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۹
می دانی چرا چون تجربه ثابت کرده سوخت وبه همراه آن همه چی گران می شه ووعده ی سیستم تامین اجتماعی وآلودگی هم اجرا نمی شه
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۱:۰۸ - ۱۳۹۲/۱۱/۳۰
دوست عزیز،فکر کردی برای چه مصرف انرژی تو کشورمون اینقدر بالاست.من یه سفر به کشور کره جنوبی داشتم در فصل زمستون و در سرمای بی سابقه به قول خودشون.فکر میکنید مردم کره تو زمستون تو خونه هاشون از سرما می لرزن یا فکر میکنید از خودروهای شخصیشون استفاده نمی کنند.نه دوست عزیز تو کشورهای مدرن اتلاف انرژی خیلی کمتر از کشور ماست.چون تو کشور ما هرکسی شده ساختمان ساز و هرچی دلش خواست میسازه.خودروهامون چند برابر میانگین جهانی مصرف دارن تازه اگه نو باشن نه این خوروهای فرسوده و بی کیفیت که فراوون تو خیابونا رفت و آمد می کنن.در صنعت برق اتلاف انرژی از تولید به مصرف بیش از 30 درصده درحالیکه تو کشورهای مدرن زیر 5 درصده.در حقیقت باید بگم که همین الان هم قیمت انرزی با این درصد بالای اتلاف تو کشورمون از خیلی از کشورهای مدرن دنیا بالاتره.
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۳:۴۴ - ۱۳۹۲/۱۱/۳۰
آقای اقتصاد کلان خوانده
با کدوم درآمد می توان از عهده این مخارج بر اومد متوسط درآمد دهک میانی چقدره؟
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۷:۳۸ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۹
خطر مرگ!!
به سال 93 نزدیک می شود
دکتر بهرام
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۸:۴۲ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۹
صحبتهای آقای نجف و برخی دیگر از دوستان بیش از آن که علمی و فاقد دخالت نگرشهای شخصی باشد احساساتی و شعاری است. اقتصاد اصول شناخته شده خودش را دارد. فرقی بین آمریکا و ایران نیست. هیچکدام از نظامهای شناخته شده هم بی عیب و نقص نیست. اما چیزی است که حاصل خرد جمعی بهترین پژوهشگران و اقتصاددانان است. شما میفرمایید قیمتهای انرژی را دست نزنید و به مبارزه گسترده علیه سوء مدیریت و فساد دست بزنید. سوال این است که این مبارزه قرار است چه زمانی به ثمر بنشیند. به علاوه فکر نمیکنید قیمت پایین انرژی یعنی فساد بیشتر و سوبسید بیشتر به طبقات مرفه‌تر؟. تازه بگذریم از این واقعیت غیر قابل چشم پوشی که ما یاد گرفته‌ایم انرژی ارزان را بی محابا مصرف کنیم. نگاه کنید به مصرف سرانه انرژی در دنیا و ایران.
فکر نکنید که من دستی از دور بر آتش دارم. اتفاقا برعکس. من هم کارمندی هستم با درآمد پایین گرچه با مدرک دکتری. ولی روا نیست نفع شخصی را به نفع عمومی ترجیح دهم.
نصیری
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۹:۱۹ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۹
من کار مند بازنشسته هستم با جهار سر عاعله با این جقوق در یافتی با بدبختی دارم زندگی می کنم آقایانی که دم از افزایش هشتاد درصدی حامل های انرزی می زنند فسم می خورم در امد چندین برابر ما را دارند که راحت این جور با اب و تاب بیان می کنند
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۲۰:۳۷ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۹
من مهندس با40 سال سابقه مدیریت دربخشهای مختلف دولتی حرف اقای لیلاز کاملادرست است تاکی قراراست سرمایه های این مملکت بلای جان مردم باشدوتنها عده ای قلیل ازان بهره مند گردنداماافسوس که مدیران عالی مملکت ترسووفاقدجسارت برای اخذ تصمیم های مهم هستندوحرف کارشناسی وعلمی هم خریدارندارد.
مسعود
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۲۳:۵۹ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۹
بهتر است قيمت حاملهاي انرژي مثل گازوئيل و برق كه تاثير مستقيمي بر بخش توليد و صنعت كشور دارند با شيب ملايمي افزايش يابد و قيمت حامل انرژي مثل بنزين كه تاثير كمتري بر بخش توليد دارد شيب بيشتري داشته باشد.
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۰۰:۳۲ - ۱۳۹۲/۱۱/۳۰
کدام بنگاههای اقتصادی مالیات نمیدهند؟کدام تشکیلات در کشور کارهای موازی انجام میدهند؟این همه بنیاد وموسسه وهمایش برای کشورچه سودی داشته است؟قوانین تورم زا -طلب های خارجی -حل نشدن دراقتصادجهان-وکلا نظام ناکارآمد
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۰۴:۱۶ - ۱۳۹۲/۱۱/۳۰
دولت باید به مردم حقیقت را بگوید . میزان هزینه های یک خانوار را بطور واقعی محاسبه کند و به همان میزان دستمرد را تعیین کند. پس از آن اگر صلاح دید درصدی معقول همکام با افزایش درآمدها به قیمت سوخت هم اضافه کند. مردم ایران باید رشد اقتصادی را احساس کنند نه اینکه بازیچه سازمان صندوق بین المللی پول شوند این یعنی استقلال واقعی. به امید آن روز.
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۰۹:۲۰ - ۱۳۹۲/۱۱/۳۰
طبق گفته آقای راغفر، یک گردن کلفتی مثل مخابرات با 2200 میلیارد تومن سود خالص و یا معادن مختلف و پتروشیمی ها که سود های میلیاردی دراند ، مالیات نمیدهند ،حالا آقای کارشناس میفرمایند که تنها راه حل کسب درآمد برای دولت ، فقط گران کردن کالا است .ذکی! . انگار در این مملکت هیچ هنری در اقتصاد غیر از گران کردن وجود ندارد . ما اینهمه ثروت زیر زمینی و رو زمینی داریم . چرا مردم باید اینقدر زجر بکشند . از زور نداری و بدبختی مردم به جان هم افتاده اند ،همدیگر را گروگان میگرند تا پول اخاذی کنند برای زندگی کردن . همن سه چهار روز پیش زور گیران محترم و مسلح ! در روز روشن صبح هنگام که آقای طلا فروش بچه اش را آورده بود مدرسه ( در شیراز) با استفاده از شوکر و سلاح گرم میخواستند بچه اش را ازش بدزدند تا بعد برای پس دادنش پول اخاذی کنند . شما را به خدا به داد مردم برسید .
مجید
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۰:۰۷ - ۱۳۹۲/۱۱/۳۰
سلام. من میخواستم قضیه را از نظر تاریخی بررسی کنم البته فقط من باب روشن شدن بعضی چیزها. البته اگر اجازه بدید نظرم منتشر بشه. ببینید همین مسئله ی سوخت و قیمت آن؛ در اواخر 1356 و خصوصا پاییز 57 عده ای از کارمندان شرکت نفت که بعدها خودشان گفتند ما از اعضای حزب توده و یا سوسیالسیتهای خداپرست (آقای پیمان و بقیه) هستیم - البته بیشتر حزب توده که بدلیل جریان سنتی اش در شرکتهای نقتی نفوذ کرده بودند و ساواک هم میدانست ولی میگفت تا ضرررسان نباشند با انها برخورد نکند - دست به اعتصاب زدند. این اعتصاب به بالا رفتن قیمتهای انرژی همچون بنزین انجامید و از آن بدتر حتی تولید روزانه نفت رو با مشکل روبرو کرد یعنی کمی کاهش یافت. توجه داشته باشید در مراکزی مانند شرکت نفت یا اداره برق کافی بود پنج شش نفر اعتصاب کنند تا مدیریت رو مختل کنه. این گرانی و اختلال صدای مردم رو درآورد طبعا گفتند مقصر اصلی دولته. خلاصه اعتراض و بعدش انقلاب! الان نه تنها ما تحریم شدیم یعنی معاملات نفتی ما بشدت تضعیف شده که در این شرائط - اضافه بکنید کسری فراوان بودجه، روی دست دولت ماندن پروژه های دولت قبلی، برخی مفاسد مالی جدیدا فساد نه هزار میلیاردی!، اختلاف مجلس و دولت و شورای نگهبان سر تقسیم دقیق بودجه و غیره - میخواهند کاری کنند که با افزایش قیمت حاملهای انرژی یکجوری مصرف انرژی رو هم در درازمدت کنترل کنند وگرنه که در کوتاه مدت فشار روی مردم زیاد میشه. حال بماند که این کار مناسبه برای الان یا خیر، کلا اینرو میخواستم بگم که اینهمه مشکلات عجایب هست و پناه برخدا! یک نفر نیست ذرة المثقالی اعتراض بکنه و بگه خوب؛ ما انقلاب کردیم که آن تورم و گرانی سوخت حداقلی هم نباشد که بود! باری ما حالا معتقد به انقلاب و اعتراض خیابانی نیستیم برعکس معتقدیم اعتراضات خیابانی و اعتصاب خودش یک مفسده است فقط بخاطر حافظه تاریخی مردم گفتیم. ممنون
1337
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۰:۳۵ - ۱۳۹۲/۱۱/۳۰
اقتصاددانان آيا راه حل جديد كه بنفع مردم باشه بلدنيستيد
الان ٣٥ ساله كه هــيچ سالى باسال قبل قيمتهـا يكجور نبوده هـميشه اسفند ماه وعيد شاهـد بالارفتن قيمت بنزين وبه تبع اون بالا رفتن ديگرقيمتهـا, نامتناسب با بالا رفتن دستمزدهـا بوديم. هـيچ وقت درحقوق كارمندى وكارگرى وحلال جايى براى پس انداز كه هـيچ, برابرى دخل وخرج عادى روزمره نبوده. اقتصاددانان ما هـميشه تورم رو بنفع دولت دونستن وتنهـا راه نجات كشورودولت كه به گفته خودشان درلبه پرتگاه است , فقط درگرانى وگرفتارى مردم بوده كه سرگرم بدبختيهـاشون باشن وزمان به اين شكل سپرى بشه. چراكه برخلاف اين موضوع (درآرامش بودن مردم وثبات نسبى قيمتهـا وتوان پس انداز ملت وبرنامه ريزى براى آينده خانواده ودرنظرگرفتن ازدواج فرزندان و..غيره,) خطرناك است واين خطردرگذشته اى نه چندان دوربه اثبات رسيده.
پس تضمين در: هـرسال گرانتروگرفتارازپارسال
مجله فرارو