bato-adv
کد خبر: ۳۸۲۱۳۴
فرق گناه و جرم چیست؟ و چه کار باید کرد که گناه یا جرم رخ ندهد؟

عباس عبدی: چرا پیش از انقلاب تعداد نمازخوان‌ها بیشتر بود؟

اخیرا مطالعه‌ای درباره مسجدرو‌های یک منطقه تهران انجام شده بود که رقم بسیار پایینی از جمعیت منطقه را شامل می‌شدند. بنابراین چه بسا مصرف کردن همین هزینه‌های مادی و اداری و مقررات برای نماز خواندن مردم است که نه تنها نتیجه نمی‌دهد که برعکس نتیجه می‌دهد. شاید لازم باشد تمام بودجه‌های مربوط را بازنگری کرد.
تاریخ انتشار: ۰۹:۴۲ - ۱۰ آذر ۱۳۹۷
عباس عبدی: چرا پیش از انقلاب تعداد نمازخوان‌ها بیشتر بود؟
عباس عبدی در روزنامه اعتماد نوشت: یادداشت بنده در روزنامه ایران تحت عنوان «دوربرگردان فرهنگی» اگرچه در برخی رسانه‌های اصولگرا تحریف شد و امام جمعه موقت و محترم تهران آقای احمد خاتمی نیز به آن تعریضی نمودند که مطابق واقع نبود و انتظار می‌رود که به پاس احترام به شنوندگان و نمازگزاران مطالب نقل شده از دیگران را حداقل یک بار با دقت بخوانند ولی در هر حال این تحریف‌ها فرصتی را فراهم کرد که ...

به یک نکته بسیار مهم اجتماعی پرداخته شود.

فرق گناه و جرم چیست؟ و چه کار باید کرد که گناه یا جرم رخ ندهد؟ آیا این دو موضوع از حیث شیوه جلوگیری یکسان هستند؟

پیش از پرداختن به این مساله توضیح دهم که هدف آن یادداشت، تمایز برقرار کردن میان این دو مقوله بود. اتفاقا اگر به نوشته‌های بنده رجوع شود، مشاهده می‌شود که در بسیاری از موارد به برخورد‌های ضعیف مربوط به مصرف الکل معترض بوده‌ام که دو موردش را اینجا شرح خواهم داد. از آنجا که معتقدم مبنای تعیین جرم و مجازات باید نظم اجتماعی باشد بنابراین اعتقاد دارم که برای رانندگی در حالت مستی باید جریمه و زندان سنگینی تعیین کرد.
 
تعداد زیادی از کشته‌های ناشی از تصادفات به وسیله رانندگان مست است. به نظر من حتی می‌توان کشته شدن افراد به وسیله رانندگان مست را چنان جرم سنگینی دانست که حداقل ۵ سال زندان بدون تحفیف شامل حال آنان شود و این به جز مجازات‌های دیگر است. متاسفانه در ایران مجازات بسیار اندکی برای این جرم که نقض‌کننده نظم اجتماعی است، تعیین شده است.

از این عجیب‌تر قتل در حالت مستی است. هر چند به لحاظ قانون، قتل در حالت مستی عمد محسوب نمی‌شود ولی خوشبختانه قضات به ندرت چنین چیزی را می‌پذیرند در حالی که باید قتل در حالت مستی را بدتر از قتل در حالت عادی دانست مگر در شرایط خاص که وارد بحث آن نمی‌شوم. به طور کلی مستی را نباید مانع زوال عقل و رفع مسوولیت کیفری دانست (مگر در موارد خاص) که بحث این جداگانه است.

در هر حال به نظر می‌رسد که برای تعیین جرم نمی‌توان به مفهوم گناه بسنده کرد. علت نیز روشن است. حتی در قوانین موجود ما دو گناه دروغگویی و غیبت، جرم شناخته نمی‌شوند هر چند آیات و روایات گوناگونی در مذمت این دو گناه است. حتی غیبت بدتر از زنا دانسته شده است ولی زنا را جرم می‌دانیم در حالی که غیبت را خیر. یا غیبت معادل خوردن گوشت برادر مرده معرفی شده است. یا دروغگویی جزو گناهان کبیره معرفی شده که سرچشمه همه گناهان است و در ردیف شرک به خدا دانسته شده است. البته بنده با جرم اعلام کردن دروغگویی سیاستمداران موافق هستم ولی در هر حال اکنون هیچ‌کدام از این دو گناه بزرگ، جرم تلقی نمی‌شوند مگر آنکه در قالب‌های دیگر مثل تهمت بیان شوند.

نه فقط این دو گناه بلکه ماده مربوط به جرم دانستن بی‌حجابی نیز همین را می‌رساند. براساس تبصره ماده ۶۳۸:

«زنانی که بدون حجاب شرعی در معابر و انظار عمومی ظاهر شوند به حبس از ۱۰ روز تا دو ماه یا از ۵۰ هزار تا ۵۰۰ هزار ریال جزای نقدی محکوم خواهند شد.»

روشن است که در این ماده فقط تظاهر به عمل حرام یا بی‌حجابی در انظار عمومی جرم دانسته شده است در حالی که بی‌حجابی در منزل و غیرانظار عمومی نیز از نظر شرعی، گناه است ولی قانون برای آن مجازات تعیین نکرده است. چرا؟

برای تعیین یک رفتار (فعل یا ترک فعل) به عنوان جرم باید دو شرط لحاظ شود. اول اینکه آن رفتار نظم اجتماعی را مختل کند. شرط دوم این است که رسیدگی به آن اتهام و مجازاتش امکان‌پذیر بوده و متضمن تالی فاسد نباشد. نظم اجتماعی نیز ناشی از خواست و اراده حاکم نیست بلکه به خواست و دریافت عموم مردم مربوط می‌شود. نظم اجتماعی را نمی‌توان به گونه‌ای تعریف کرد که اکثریت جامعه از آن تخطی کنند (مثل قانون ماهواره یا فیلترینگ شبکه‌های اجتماعی) نظم اجتماعی باید مطابق با سلیقه و خواست عموم مردم باشد تا افراد اندکی حاضر شوند که از آن تخطی کنند و تخطی‌کننده را نیز طرد نمایند.

شرط دوم نیز عملی بودن اجرای قانون و نیز نداشتن تالی فاسد است. برای نمونه مجرمانه تلقی کردن بی‌حجابی در منزل یا مکان غیرعمومی آن قدر غیرعملی و دارای تالی فاسد است که هیچ عقل سلیمی به آن حکم نمی‌دهد ضمن اینکه انجام آن باید به گونه‌ای باشد که اقلیتی از مردم را بتوان متهم و محکوم کرد بنابراین غیرقانونی دانستن چنین رفتاری نه تنها نتیجه عملی ندارد بلکه اعتبار قانون را از میان می‌برد.

ترویج این نگاه ربطی به سکولاریسم و حذف دین ندارد. همچنان که اگر کسی بگوید، غیبت را نمی‌توان در قالب ماده قانونی جرم تلقی کرد، منظورش این نیست که مردم آزاد هستند که غیبت کنند بلکه معتقد است که از طریق مجازات نمی‌توان جلو این کار را گرفت.

امروز در برخی از کشور‌ها با هدف کاهش مصرف مواد مخدر، آن را تحت شرایطی آزاد کرده‌اند. از جمله در سوییس. مدافعان آزادی آن، افراد معتاد نیستند و طرفدار مصرف مواد هم نیستند بلکه فقط معتقدند که با اعتیاد نمی‌توان از این طریق مبارزه کرد. اتفاقا اکنون حدود ۲۵ سال است که این تصمیم را گرفته‌اند، متوجه شده‌اند که اثرات بهتری در عدم جذب مردم به مواد مخدر داشته است.

در همین جا فرصت را مغتنم می‌شمرم و به نکته بسیار مهم دیگری اشاره می‌کنم که ناشی از همین نگاه‌های ابزاری و مادی است که گمان می‌کنند با پول یا مجازات می‌توان جامعه را اصلاح کرد. اخیرا از آقای قرائتی مطلبی به این مضمون نقل شده که:

«در مورد اقامه نماز کوتاهی شده و هزینه‌ای که برای موسیقی و امثال این‌ها مصرف می‌شود، قابل مقایسه برای نماز نیست. اگر برای نماز همان اندازه که برای موسیقی هزینه می‌شد، هزینه می‌کردیم الان وضعیت اینگونه نبود.»

نگرانی ایشان در مورد عدم اقبال به نماز مورد احترام است ولی مگر پیش از انقلاب حکومت برای این کار پول خرج می‌کرد؟ مگر رادیو و تلویزیون و مطبوعات و قانون و حتی مقررات استخدامی به نفع نمازخوان‌ها بود؟ پس چرا آن زمان نمازخوان‌ها (نسبت آنان به کل جمعیت) و مسجدرو‌ها بسیار بیشتر بود؟ اخیرا مطالعه‌ای درباره مسجدرو‌های یک منطقه تهران انجام شده بود که رقم بسیار پایینی از جمعیت منطقه را شامل می‌شدند. بنابراین چه بسا مصرف کردن همین هزینه‌های مادی و اداری و مقررات برای نماز خواندن مردم است که نه تنها نتیجه نمی‌دهد که برعکس نتیجه می‌دهد. شاید لازم باشد تمام بودجه‌های مربوط را بازنگری کرد. درباره سایر واجبات و محرمات نیز باید چشم‌ها را شست و جور دیگری دید و از تجربیات گذشته استفاده کرد. شاید به نتایج بهتری برسیم.
bato-adv
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۲۲:۵۴ - ۱۳۹۷/۰۹/۱۰
چند وقت پیش با قطار مسافرت زیارتی میرفتم که در یکی از ایستگاه ها برای نماز توقف کرد بیش از ۷۰ درصد مسافران از قطار پایین نشدند و اونهایی که برای نماز به مسجد ایستگاه رفتند داخل مسجد کفشهای خودشان را همراهشان برده بودند که دزدیده نشود . واقعا خنده دار است که مومنین از خودشان هم شک داشتند . وضع موجود اصلا خوب نیست و نمیدانم به چی باید افتخار کنیم .
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۲۲:۱۶ - ۱۳۹۷/۰۹/۱۰
قرار نیست آقای عبدی هر چی میگه درست باشه !
رامین
France
۲۰:۴۳ - ۱۳۹۷/۰۹/۱۰
من، پدرم و هرکس دیگر پیش و پس از انقلاب را دیده، میداند در قطارها و اتوبوسهای بین شهری که جامعه نمونه خوبی هم به شمار میروند، نمازخوانها از حدود هشتاد در صد به ده در صد کاهش یافته است
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۵:۲۱ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۱
مگه قبل از انقلاب قطارها برای نماز توقف می کرد . وقتی می خوای مثل بقیه با یک خاطره همه چیز رو ثابت کنی یکم فکر کن خاطره بساز
چوپان
Iran (Islamic Republic of)
۲۰:۳۵ - ۱۳۹۷/۰۹/۱۰
با کمال احترام به آقای عبدی، بنده با مبنای قضاوت ایشان موافق نیستم. ایشان مبنای مقایسه ی تعداد عبادت کنندگان فعلی را با نمازگزاران سابق حضور یا عدم حضور در مسجد دانسته اند. این اساسا با تعریف متعالی از عبادت در تضاد است. اگر به یاد داشته باشیم که پیغمبر فرمود "ساعتی تفکر بهتر از هفتاد سال عبادت است"، در این صورت این مقایسه اصولا مقایسه ی مهمی نیست. مهم این است که مردم الان بیشتر اهل تفکر هستند یا قبلا، که جواب دادن به این پرسش ساده نیست.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۲۰:۰۵ - ۱۳۹۷/۰۹/۱۰
من عشق میکردم وقتی نماز خوندن خدابیامرز مادربزرگم رو تماشا می کردم ولی خداوکیلی الآن از دیدن نماز خوندن هیچ کس به جز مادرم حس خوبی بهم دست نمی ده حتی موقعی که خودم نماز می خونم، اینو راست میگم باور کنید
مجله خواندنی ها
انتشار یافته: ۱۰۶
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۹:۴۸ - ۱۳۹۷/۰۹/۱۰
چون ترکیب جای مهر بر پیشانی و اختلاس رو با هم ندیده بودن دچار دوگانگی نبودن
salman
Iran (Islamic Republic of)
۱۸:۱۵ - ۱۳۹۷/۰۹/۱۰
شما این آمار رو از کجا گرفتی؟ فقط به اطراف خودت نگاه نکن . کشور فقط خانواده و دوستان شما نیست.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۹:۲۷ - ۱۳۹۷/۰۹/۱۰
آقای عبدی بیا چک مقاله ات را بگیر و برو
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۹:۴۳ - ۱۳۹۷/۰۹/۱۰
امروز طبقه مذهبیون اشرافی شکل گرفته است که برخی از آنها مساجدی با میلیاردها تومان هزینه می سازند و دریغ از کمک به محرومان و بی کسان
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۹:۵۱ - ۱۳۹۷/۰۹/۱۰
برای اینکه قبل انقلاب با نام دین پدر جد مردم را جلو چشمشان نیاورده بودند شما با نام دین کارهایی کردید که ...!
علی ازدیاراستادمطهری
Iran (Islamic Republic of)
۲۱:۲۰ - ۱۳۹۷/۰۹/۱۰
اینکه کسانی به نام دین , تیشه به ریشه دین میزدند , مسبوق به سابقه هست
اما باید دقت کرد که اینا ربطی به اصل دین نداره و این ایراد به آن منافق صفتان بی شرف وارد است نه به اصل دین ....
ضمن اینکه اصلأ قبول ندارم نمازخوانهای بعد از انقلاب نسب به قبل انقلاب کم شده است. اما اگر هم در این زمینه نقصی وجود داره میبایست در رویکرد دولتمردان دلایلش را جستجو کرد . وقتی رئیس جمهور کشور یکی مثل آقای خاتمی هست که هم روحانی است و هم سید , از عامه مردم چه انتظار دارید ؟؟؟؟؟
ک م
Iran (Islamic Republic of)
۲۲:۴۴ - ۱۳۹۷/۰۹/۱۰
علی ازدیاراستادمطهری.
یکبار شده ایراد رو از همفکران خودتون بدونید؟ یبار شده دراین خصوص تفکر کنید!؟

اتفاقاً دلیل همه اینا نحوه تفکر و واکنش امثال شماست که خودرا بهترین میپندارید از هر نظر در حالیکه عامل اصلی دین گریزی در جامعه همفکران شماهستند که آزادی انتخاب را از همه گرفته اید.

شما از اولیاء خدا و قرآن بالاتر نیستید که حق انتخاب دادند تا ایمان زورکی نباشد, ریاکاری و تظاهر نشود.
کمی بخودتان بیائید! التماس تفکر و تعمق
ناشناس
United States of America
۰۹:۵۱ - ۱۳۹۷/۰۹/۱۰
چون کسی به خودش اجازه نمی داد تحت عنوان هر بهانه ای از دیوار قانون بالا برود و تازه به این عمل افتخار کند و ان را عین اسلام بداند و فرزند خود را از در همان مکان در دبی و استانبول با خواهش و انگشت نگاری برای زندگی بهتر به انجا بفرستد.
ناشناس
United States of America
۰۹:۵۴ - ۱۳۹۷/۰۹/۱۰
چون کسی به خودش اجازه نمی داد تحت عنوان هر بهانه ای از دیوار قانون بالا برود و تازه به این عمل افتخار کند و ان را عین اسلام بداند
مهدی
Iran (Islamic Republic of)
۱۰:۰۴ - ۱۳۹۷/۰۹/۱۰
از منظر انصاف به قضیه نگاه کنیم حرفهای اقای عبدی کاملا درسته مشکل این مملکت ریشه در ریا داره. چون با ریا و چاپلوسی میشه در این جامعه پیشرفت کرد نتیجه میشه پیشرفت ظاهری شخص البته به صورت غیراخلاقی و پسرفت شدید کل جامعه و درنهایت سقوط. چیزی که در ایران به عینه شاهدش هستیم.
ناشناس
United States of America
۱۰:۱۲ - ۱۳۹۷/۰۹/۱۰
یادم قدیما هرکس میخواست به محراب و میخانه برود ازاد بود و هر دو به هم احترام میگذاشتند هیچ چیز زوری نبود از روزی که همه چیز زوری شد اعتبار همه چیز از میان رفت
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۲۱:۲۱ - ۱۳۹۷/۰۹/۱۰
هردو به هم احترام میگذاشتند رو از کجا آوردی؟؟؟
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۰:۲۱ - ۱۳۹۷/۰۹/۱۰
وقتي عملا ورزش مي كنيم سلامتي و شادابي نسبي ما جلوه ظاهري پيدا مي كند و به ديگران نيز كتوجه آن مي شوند.
اما با تظاهر به ورزش و خواندن مجلات ورزشي سلامتي جسم به دست نمي آيد.
تو خود بخوان حديث مفصل از اين مجمل
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۰:۲۴ - ۱۳۹۷/۰۹/۱۰
فقر ازیک در وارد شود دین از در دیگر خارج میشود این برای مردمامن عادی مثل من است سرمایه دارها که ........
ناشناس
United States of America
۱۰:۴۱ - ۱۳۹۷/۰۹/۱۰
چرا را از اقایان بپرس ببین چه میگویند
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۰:۴۷ - ۱۳۹۷/۰۹/۱۰
اقای عبدی ، اولا قدبم تعداد بیشتر نبود! نسبت هم همینطور!
دوما ، قدیم این همه تبلیغ ضد دین از ماهواره و اینترنت نبود و شبه افکنی در وسعت کل جامعه سخت بود و به راحتی در سخنرانی ها بررسی و پاسخ داده میشد!
قدیم سرگرمی نبود ، مطالعه یا مباحثه بیشتر بود!
البته عکس سواحل ایران و تعداد فاحشه خانه ها و ... نشان میده تحلیل شما غلط هست!
یکی از بزرگترین ضربه ها به مساجد جداکردن مسایل فرهنگی از مساجد و ایجاد مراکز مستقل بود که جوانان را از مساجد دورکرد!
هر چند شب قدر های الان در تاریخ کشور بی نظیر هست!
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۸:۴۲ - ۱۳۹۷/۰۹/۱۰
اين ماهواره واينترنت و سرگرمي بسيار آزاد تر از ايران در ترکيه و ساير کشور هاي اسلامي هست چرا مسجد استانبول بسيار شلوغ تر از مساجد ماست
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۹:۱۶ - ۱۳۹۷/۰۹/۱۰
جناب ، قبل از انقلاب یک لیوان شیر ( آبکی ) 2500 تومان نبود و حقوق یک کارگر برای یک ماه کافی بود .
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۹:۵۹ - ۱۳۹۷/۰۹/۱۰
بله به نظر می رسه تقصیر آمریکا واسرائیله ،اگر مساجد پر از جمعیت می شد دیگر اختلاس ها و دزدی ها ،فرارمغز ها ،پولشویی ها و هزاران کوفت وزهر مار رایج دیگر پیش نمی آمد.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۲۱:۲۲ - ۱۳۹۷/۰۹/۱۰
احسنت , یک پاسخ مستدل و دندان شکن
حسین
Australia
۱۰:۴۸ - ۱۳۹۷/۰۹/۱۰
قبل انقلاب عرق خور عرق خور بود نمازخون هم نماز خون هیچکس مجبور نبود واسه رسیدن به پست و مقام و امتیاز نقش بازی کنه ولی بعد انقلاب همه چیز قاطی پاطی شد
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۰:۴۸ - ۱۳۹۷/۰۹/۱۰
چطور با صرف هزینه و تبلیغات میشه ذائقه مردم رو نسبت به مسائل فرهنگی از قبیل موسیقی عوض کرد اما نمیشه باعث ترغیب انگیزه ها بسوی اعمال عبادی و نماز شد؟! ... آقای عبدی! صرف هزینه، برای نماز به این معنی نیست که بنر بزنیم یا توی رادیو و تلویزیون به مردم امر کنیم برن نماز. بلکه منظور، تولید کارهای فرهنگی است که فطرت ها رو احیا کنه و از درون به انسان ها متذکر بشه که الا بذکر الله تطمئن القلوب ....
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۸:۲۲ - ۱۳۹۷/۰۹/۱۰
جالبه که تا این لحظه، نظرت حتی یک مثبت هم نداشته! حتی یک مثبت!
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۹:۱۴ - ۱۳۹۷/۰۹/۱۰
خوبه کسی جلوتونو نگرفته چهل ساله دارید هنگفت هزینه میکنید انگار اصلا نخوندی ملطلب را عزیزجان
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۰:۵۰ - ۱۳۹۷/۰۹/۱۰
مسجد محل ما (سازمان برنامه جنوبی) ماهانه حدود 100میلیون درآمد از محل اجاره مغازه و ... دارد (به عنوان نمونه قسمتی از زیر زمین که به میوه فروشی اختصاص یافته 300 م پیش و ماهی 25 م). یه واحد 180 متری در اختیار امام جماعت گذاشته، یه واحد کوچک در اختیار سرایه دار و ... عرض من این است که مساجد بیشتر دنبال مناسبات اقتصادی اند و دین در حاشیه آن قرار گرفته است.
ناشناس
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
۱۱:۱۱ - ۱۳۹۷/۰۹/۱۰
وقتی جوون میبینه یه روحانی که لباس مقدس پیامبر و پوشیده با پارتی و رانت خودش و خانواده اش در رفاه هستن ولی خودش با اون همه تحصیل بیکاره

دم خروس و باور کنه یا قسم حضرت عباس
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۹:۱۵ - ۱۳۹۷/۰۹/۱۰
بنده دم خروس را توصیه میکنم باور کنید ظاهرو باطنش معلومه :)
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۱۲ - ۱۳۹۷/۰۹/۱۰
چون قبل از انقلاب امثال شماها ریاکارانزمام امور مردم را در دست نداشتید
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۱۳ - ۱۳۹۷/۰۹/۱۰
شما دغدغه نماز و مسجد دارید؟ بفرمائید خودتان کدوم مسجد تشریف میبرید؟
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۲۰:۱۵ - ۱۳۹۷/۰۹/۱۰
اصلا به فرض که گوینده این مطلب بی دین هست خب این چه تاثیری در واقعیت موضوع مورد بحث داره؟
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۱۳ - ۱۳۹۷/۰۹/۱۰
چه ادعایی قشنگی. یاد اون جک افتادم که طرف گفت اینجا وسط دنیا است باور نداری متر کن
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۸:۳۷ - ۱۳۹۷/۰۹/۱۰
یه سر به مساجد بزن کار سختی نیست فهمیدنش
محمد
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۲۳ - ۱۳۹۷/۰۹/۱۰
این حرف قابل قبول نیست
به عنوان یک مسجدی که حد اقل 50 سال در مسجد بوده ام می گویم اینطور نیست
البته انتظار می رفت بعد از انقلاب پیشرفت در این زمینه بیشتر می بود که نشد
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۹:۲۸ - ۱۳۹۷/۰۹/۱۰
این طور است.
علی
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۳۰ - ۱۳۹۷/۰۹/۱۰
نماز خوان همین زمان هم هست فرقی نکرده با پیش از انقلاب بیشتر هم شده است کمتر نماز جماعت بیشتر در خانه و تنهای نماز می خوانند چون بعضی اعمه جماعت نماز طولانی و مستحبات زیاد در نماز واجب انجام می دهند مابین دو نماز
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۸:۲۳ - ۱۳۹۷/۰۹/۱۰
اعمه جماعت نه. ائمه جماعت.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۹:۳۵ - ۱۳۹۷/۰۹/۱۰
خخخخخخخ خداییش راستشو بگو اینو جدی گفتی یا شوخی؟
آرش
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۳۷ - ۱۳۹۷/۰۹/۱۰
احسنت
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۵۰ - ۱۳۹۷/۰۹/۱۰
اعتقادات دینی باید آزاد باشند. اختصاص دادن بودجه یا امکانات دولتی به تبلیغ یک دین خاص و مناسک آن خطاست و حتی دینداران واقعی خواستار آن نیستند.

به یاد دارم در زمان سربازی نماز خواندن را اجباری کرده بودند. نتیجه اش این شد که تقریبا همه سربازان بدون وضو به نمازخانه می رفتند و خم و راست می شدند تا ادای نماز خواندن را در بیاورند!
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۱۱ - ۱۳۹۷/۰۹/۱۰
باز هم مثل همیشه تحلیل جالب و منطقی ارائه دادن.
بصیر
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۰۷ - ۱۳۹۷/۰۹/۱۰
با سلام
قبل از انقلاب تعداد نماز خوانها بیشتر نبود لذا فرافکنی نفرمایید
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۲۰:۲۹ - ۱۳۹۷/۰۹/۱۰
فرافکنی؟
به گردن کی انداخت مگه؟
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۱۰ - ۱۳۹۷/۰۹/۱۰
ما نماز میخونیم اما مسجد وقتشو نداریم چون سرکاریم
پژوهشگر
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۱۰ - ۱۳۹۷/۰۹/۱۰
اون موقع هر کس نماز میخوند برای خودش و خدای خودش بود حالا خیلی ها برای ریا کاری و استخدام و سکوی پرتاب برای مال ومقام میخونند
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۱۱ - ۱۳۹۷/۰۹/۱۰
هر چقدر تو این 40 سال پسرفت داشتیم لااقل تو این مورد پیشرفت داشتیم....هر چی میکشیم از همین جماعته دیگه...شک دارین یه سر برین نماز جمعه تهران تا با افکارشون بیشتر اشنا شین
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۲۱:۱۷ - ۱۳۹۷/۰۹/۱۰
به کوری چشم شما ما نمازگذاران خاری هستیم در چشم شما بی دین ها...حقی که ریختن خون شما حلال است
ناشناس
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
۱۳:۱۴ - ۱۳۹۷/۰۹/۱۰
نخیر، ما تا سرمان به سنگ نخورد، هیچ بازنگری در کارهایمان انجام نمیدهیم
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۱۶ - ۱۳۹۷/۰۹/۱۰
منم منتقدم ولی اندازه گرفتی یا همینطور معده ای ؟
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۹:۵۹ - ۱۳۹۷/۰۹/۱۰
اندازه لازم نیست اطرافتو ببین
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۲۰:۳۰ - ۱۳۹۷/۰۹/۱۰
هیمنجوری بی تربیتی و بی ادبی
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۲۲:۴۵ - ۱۳۹۷/۰۹/۱۰
همین شما ناشناس معدوی 10 هزار نفر را بی دین کردی با این حرفت
ناشناس
Kazakhstan
۱۳:۲۲ - ۱۳۹۷/۰۹/۱۰
چی میگی اونموقع ها همه چیز سرجای خودش بود وبس و زور و زورگویی نبود چرا برای اینکه مطرح بشین هر حرف بی خودیو میزنین حتی تاسوعا و عاشورا ها مردم برای خوردن نذری نمیرفتن بلکه برای عزاداری امام حسین میرفتن
بابی
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۲۲ - ۱۳۹۷/۰۹/۱۰
اگر از لحاظ درصدی بسنجیم فرمایشات ایشان صحیح است در ضمن نماز خوان های آن دوره نیز با اعتقاد قلبی نماز می خواندند و هیچ نیازی به ظاهر سازی و ریا کاری نبود.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۲۴ - ۱۳۹۷/۰۹/۱۰
چون کسانی در راس قدرت بودن که ظاهر و باطنشون یکی بود نه مثل شما و دوستانتان !!!!
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۲۵ - ۱۳۹۷/۰۹/۱۰
براساس چه آماری این ادعا رو کرده این بابا؟؟؟
قیاس از خود مگیر ...
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۹:۵۶ - ۱۳۹۷/۰۹/۱۰
آمارو ولش کن دور و ورتو نگا کن
افوس
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۳۲ - ۱۳۹۷/۰۹/۱۰
مردم سلام،
1-طبق کدام آمارعلمی نتیجه گرفتی نمازخوانها کم شده اند؟؟؟
آیا میتوانی درصد نمازخوان ها قبل و بعد انقلاب رو بفرمایید؟؟؟
2-برمبنای یک پیش فرض اشتباه، شروع به تحلیل کردید که اوج بیسوادی و شارلاتانیسم رسانه ایست!!!!
3-""ای پیامبر به زنانت و زنان مومن بگو جلباب ها یشان را استفاده کنند ،که این برایشان بهتر است""
آقای عبدی برای سوق دادن جامعه بسوی فساد ماموریت ویژه دارید؟؟؟؟
برای پی بردن به سواد جناب عبدی و میزان علمی بودن بیاناتشان، کافیست نگاه کنید به مناظره ی ایشون و دکتر کچوییان در مورد فروپاشی!!!
ایشون فقط به صورت یکطرفه میتوانند آسمان ریسمان ببافند!!
ارش
Netherlands
۱۸:۳۲ - ۱۳۹۷/۰۹/۱۰
از همین مثبت و منفی ها به راحتی میشه تشخیص داد.مشت نمونه خروار است.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۸:۴۲ - ۱۳۹۷/۰۹/۱۰
حتما پنج دقیقه آخر اون مناظره رو ندیدی حتما یک باره دیگه برو خب گوش کن
سیدحمیدصدرالسادات
Iran (Islamic Republic of)
۱۸:۵۳ - ۱۳۹۷/۰۹/۱۰
من در سال 50 در پادگان سپاه دانش مشهد خدمت می کردم باور کنید از 120نفر سپاهی گروهان ما بیش از ا100 نفر مرتب نماز می خواندند
امروز سری به این جور جاها بزنید صدق گفتار آقای عبدی مشخص می شود
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۲۲:۳۶ - ۱۳۹۷/۰۹/۱۰
احسنتم ....
لشکر حامی داعش فرارو فقط یاد داره منفی بزنه و با این منفیها خودشون دلخوش و راضی نگه دارند
مصطفی
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۴۴ - ۱۳۹۷/۰۹/۱۰
چه تحلیل زیبا و به دور از تعصبی
محمد
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۵۸ - ۱۳۹۷/۰۹/۱۰
یک فرض غلط واشتباهی را گرفته وروی آن تحلیل خودش را بنا کرده وشما هم در کل این مطالب آنرا تیتر یک خودتان کرده اید!!!با چه استدلال وسند ومدرکی عنوان نمود ه اید که نماز خوان ها قبل از انقلاب بیشتر بوده است؟ می خواهید بیان نماید تبلیغات ودعوت به نماز موجب دوری مردم از نماز می شود ومناسبات کشور را تشویق وترغیب به بی نمازی نماید
جواد آبادی
France
۱۳:۵۹ - ۱۳۹۷/۰۹/۱۰
با سلام خدمت برادران گرامی و عرض ادب و احترام.هر چند نظر بنده قابل انتشار نیست علی ایحال از آن رسانه وزین و محترم خواهشمندم که از انتشار اخبار مربوط به آقای شهید خاشوقچی و نحوه شهادت و تکه تکه شدن ایشان دریغ نفرمایند علی الخوص که در ایام اربعین آن شهید بزرگوار هستیم. عجرکم عند الله
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۵۹ - ۱۳۹۷/۰۹/۱۰
بی مزه!! حالا که اینها هم ول کرده اند شما ول نمی کنید؟؟؟؟؟؟؟؟
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۶:۴۵ - ۱۳۹۷/۰۹/۱۰
این آدم خودش بعد انقلاب در جای جای پست های امنیتی و اصلاحات بوده گند زدن حالا شدن مصلح
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۸:۲۷ - ۱۳۹۷/۰۹/۱۰
اجرکم عندالله
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۹:۲۳ - ۱۳۹۷/۰۹/۱۰
خیلی دلت می سوزه ، برو سرپرستیه زن ها و پولهای خاشوقچی را به عهده بگیر !
محمد
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۰۵ - ۱۳۹۷/۰۹/۱۰
شما ازآن دست سایت های هستید که تلاش وکوشش مضاعف می نماید تا به نگرانی وناراحتی مردم بیافزایدوآنان را مایوس وناامید کنید با این رفتارتان می خواهید مردم را بکجا ببرید وجامعه را به کدام سو هدایت نماید لطفا" از این رفتارتان دست بر دارید
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۳۴ - ۱۳۹۷/۰۹/۱۰
همه چی آرومه من چقدر خوشبختم! اینارو باید بگه نه؟ اینو که 20:30 هم داره میگه برو اونو گوش کن شما
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۸:۰۹ - ۱۳۹۷/۰۹/۱۰
مگر جامعه جور دیگری هست و یا امثال بنده دچار نوعی مالیخولیا شده اند و جامعه را به گونه ای دیگه می بینند؟
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۹:۱۶ - ۱۳۹۷/۰۹/۱۰
درکت میکنم جزو همون قشری که از شنیدن حقیقت و حقایق پریشان میشه چون به نون و بوقلمونش وابستس
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۲۱:۵۳ - ۱۳۹۷/۰۹/۱۰
فرارو به دلیل واقعیات مخاطب خوبی جذب کرده نه چاپلوسی این و اون
سید
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۳۰ - ۱۳۹۷/۰۹/۱۰
ایشون مگه از نمازخوان های قبل انقلاب آمار گرفته که اینطور اظهار نظر میکنه.
چرا دوست دارند هر چی رو که فکر میکنن به جامعه القا کنن؟
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۴۶ - ۱۳۹۷/۰۹/۱۰
هر کس آن زمان را دیده معترف است که دینداری خیلی بیشتر و واقعی تر از حالا بود.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۵:۰۴ - ۱۳۹۷/۰۹/۱۰
در جامعه ما که همه آمارها فله ای است وقتی به امور بدیهی میرسیم حتما یک نفر پیدا میشود که بگوید آمار اینها را از کجا گرفته اید.
یعنی شک دارید که وضعیت حجاب و نماز و ربا هر سال بدتر میشود؟
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۴۲ - ۱۳۹۷/۰۹/۱۰
اقای عبدی هفته قبل احمد خاتمی تذکر بهت داد این هفته حتما علم الهدی یقه ات را خواهد گرفت
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۵۷ - ۱۳۹۷/۰۹/۱۰
نظرات رادیکال را پخش کنی بزرگترین و بهترین خدمت را به جامعه‌ روحانیون کرده ای! زیرا متوجه میشن که مردم چه دیدی بهشون دارن!
یک نماز شب خوان سابق و یک آزاد اندیش فعلی!
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۲۱:۱۸ - ۱۳۹۷/۰۹/۱۰
یک اتئیست فعلی...درود بر شما
ناشناس
Singapore
۱۵:۰۲ - ۱۳۹۷/۰۹/۱۰
نماز قبل انقلاب خالصانه و اعتقادی بود
الان خیلی وقت ها ریایی ، یا از ترس ، یا برای منافع نماز میخونن .
علی
Iran (Islamic Republic of)
۱۵:۰۳ - ۱۳۹۷/۰۹/۱۰
آقای عبدی از کجا می دانی که قبل از انقلاب تعداد نمازخوان ها بیشتر بوده، تانیا ایران فقط تهران نیست.ثالثا مقاله شما باعث تشویق بی نمازها می شود.
علی
Iran (Islamic Republic of)
۱۵:۰۷ - ۱۳۹۷/۰۹/۱۰
کارشناسان دین با نقطه نظرات آقای عبدی موافق نیستند برای اینکه نه مبنای آماری دارد و نه معیار علمی. مومن همه را به کیش خود پندارد.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۵:۲۳ - ۱۳۹۷/۰۹/۱۰
ببیینیم همین بودجه اندک نماز رو هم میتونید صفرش کنید یا نه!
آفرین فرارو جان! با همین فرمون برو جلو که خوب تو جاده نفاق می رونی.
ناشناس
Netherlands
۲۰:۱۵ - ۱۳۹۷/۰۹/۱۰
شما عددی نیستی که به فرارو فرمان میدی!
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۲۲:۴۹ - ۱۳۹۷/۰۹/۱۰
جل الخالق. نماز مگه بودجه می خواهد؟
Jasem
Iran (Islamic Republic of)
۱۵:۲۶ - ۱۳۹۷/۰۹/۱۰
فرارو انتشار میدی جمله زیر را ؟ مورچه ای 2قطره اب رفت داخل لانه اش امد بیرون گفت کره زمین را اب برد
ناشناس
Germany
۱۵:۳۳ - ۱۳۹۷/۰۹/۱۰
والا تا جایی که من از قانون اطلاع دارم مستی مانع مجازات کیفری نیست .
بعدش نمیدونم ایشون چطور آمار قبل از انقلاب بعد از انقلاب را در آورده و آمار یک منطقه از تهران ایشان را به این نتیجه رسانده. در علم منطق به این موارد میگویند مغلطه کردن .
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۵:۴۴ - ۱۳۹۷/۰۹/۱۰
عبدی رسما در حال دروغگویی است. کجا در قبل از انقلاب یک اعتکاف وجود داشت؟ اصلا چند جا در خود تهران دعای ندبه برگزار می شد؟ آنچه بعد از انقلاب رخ داد در همه حاکمیتهای حق رخ می دهد و آن غربال است. یعنی قشر خاکستری رفته رفته یا کاملا سیاه شد و یا کاملا سفید. قبل از انقلاب عرق خوره نمازش را هم هم می خواند اما حالا قشنگ همه عرقخور ها یک دست شده و کاملا افر شده اند. متدینها هم به خوبی غربال دارند می شوند و این غربال تا ظهور ادامه دارد.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۲۰:۰۸ - ۱۳۹۷/۰۹/۱۰
جدی که ننوشتی اینو...!!!
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۲۲:۱۱ - ۱۳۹۷/۰۹/۱۰
داداش چی میزنی
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۶:۰۰ - ۱۳۹۷/۰۹/۱۰
خیلی نظرات خوبیه ولی وقتی یادمون باشه که امثال ایشون خودشون مسوول رسیدن جامعه به این نقطه هستن و خیلی تندرویها از سوی امثال ایشون اساسا پایه گذاری شده بهتره بهشون بگیم سکوت اختیار کنن.
احسان
Iran (Islamic Republic of)
۱۶:۴۷ - ۱۳۹۷/۰۹/۱۰
اقای قرائتی حرفی جدید برای گفتن ندارند/ میتوان به جرئت گفت نمازخواندن مردم در زمان فعلی فقط عادت است اگر غیر از این بود ما شاهد این همه کلاه برداری نبودیم /
محمد
Iran (Islamic Republic of)
۱۷:۰۹ - ۱۳۹۷/۰۹/۱۰
اصولا ما ایرانی ها عادت داریم ساز مخالف بزنیم. قبلا که بی حجابی و بی دینی تبلیغ می شد همه محجبه و مسجد رو بودند حالا هم که قضیه برعکس شده و به زور روسری سرمی کنند.
باورکنید روزی معیارها عوض بشه همه حسرت امروز رو می خورن
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۸:۰۳ - ۱۳۹۷/۰۹/۱۰
حسرت.!!!!!!خخخخخخخ
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۸:۳۴ - ۱۳۹۷/۰۹/۱۰
در تایید سخن شما و البته همچنین دور از جان عزیزان، کلامی هست منسوب به یکی از بزرگان که میفرماید:
آدم ابله و احمق را نمیبینی مگر در یکی از این دو حال: یا در حال افراط است و یا در حال تفریط.
ان شاء الله که مصداق این سخن نشویم.
ناشناس
Netherlands
۲۰:۱۵ - ۱۳۹۷/۰۹/۱۰
بروو جلو بزار حسرت این روزا رو بکشیم!
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۲۱:۲۵ - ۱۳۹۷/۰۹/۱۰
بخش اعظم كارهامون از سر چشم و هم‌چشمى و همراه با افراط و تفريطهاى وحشتناكه. بعد ميگيم: به ما نگيد جهان سومى چون بهمون برميخوره!
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۸:۰۰ - ۱۳۹۷/۰۹/۱۰
جناب اگه صدسال، کسی شب وروزنمازبخونه ولی انسانیت دروجودش نباشه ضررکرده.
محمد
Iran (Islamic Republic of)
۱۸:۲۱ - ۱۳۹۷/۰۹/۱۰
ایام اعتکاف را پیشرو داریم از ایشان دعوت میشود دراین محافل حضور بهم رساند ببینید چه خبر است
بصير
Iran (Islamic Republic of)
۱۹:۱۴ - ۱۳۹۷/۰۹/۱۰
با سلام ، افراطي هاي اوايل انقلاب حرفهاي صد من يه غاز مي زنند . اكبر پونز ، عباس عبدي ، محسن مخملباف و خيلي از اصلاح طلبان فعلي
bato-adv
bato-adv
bato-adv
پرطرفدارترین عناوین