bato-adv
bato-adv
bato-adv
کد خبر: ۳۶۰۳۸۰
صادق زیباکلام در گفت و گو با فرارو بررسی می‌کند

آیا برای "روحانی" خوابی دیده‌اند؟

تندروها دنبال تغییر قانون اساسی، حذف پست ریاست جمهوری و جایگزین کردن آن با نظام پارلمانتاریستی نیستند. آنها به دنبال فلج کردن دولت روحانی و یک انتخابات زودرس در همین سال 97 هستند. این هدف تندروهاست. متاسفانه آقای روحانی هم خیلی در برابر تندروها ضعیف عمل کرده است. هیچ گونه ایستادگی، مقاومت و شهامتی از خودش نشان نمی دهد. انگار نه انگار که این دولت 24 میلیون رای دارد.
تاریخ انتشار: ۱۴:۰۷ - ۳۰ ارديبهشت ۱۳۹۷
فرارو- لحظه‌ای که دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا امضایش را پای بازگشت تحریم‌های هسته ای ایران زد و به اصطلاح خودش برجام را پاره کرد، خیلی چهره‌ها در هم‌آمیخته شد. از فدریکا موگرینی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا گرفته تا هواداران حسن روحانی در داخل کشور. تصور خیلی‌ها آن لحظه این بود که دلواپسان داخلی حالا دارند لبخند می‌زنند. آنهایی که به محض روی کار آمدن دولت ترامپ از او خواستند زودتر برجام را پاره کند. آنها اگر حالا لبخندی بر لب داشته باشند، دلیلش مشخص است. فکر می‌کنند برجام؛ توافقی که حسن روحانی همه چیز حتی مشکل آب کشور را به آن گره زده بود به بن بست رسیده و روحانی شکست خورده است. حسین الله کرم، از چهره‌های معروف دلواپسی ادعا کرده است که اگر امسال انتخابات ریاست‌جمهوری برگزار شود، ۲۷میلیون رأی می‌آوریم. در همین روزها گفت وگویی از سعید حجاریان، تئوریسین اصلا‌ح‌طلبان منتشر شد و او آنجا از خوابهایی که برای روحانی دیده شده است پرده برداشت. اما آیا برای روحانی خوابی دیده شده است؟ در این باره صادق زیباکلام استاد دانشگاه و تحلیل‌گر مسائل سیاسی با فرارو به گفت و گو نشسته است. پاسخ زیباکلام را در ادامه می‌خوانید.

سعید حجاریان در تحلیل اخیر خود به اصطلاح از خوابی که جناح راست برای آقای روحانی دیده است صحبت می کند. حجاریان می‌گوید برای روحانی چهار خواب دیده اند: پیشنهاد استعفا به روحانی، اعمال فشار و وادار کردن او به سمت کناره گیری، طرح عدم كفايت روحاني و پرونده‌سازي. به نظر شما اصلا تندروها برای روحانی خوابی دیده‌اند؟

من قبلا به جای استفاده از خواب تندروها برای روحانی از عنوان شبه کودتای تندروها علیه روحانی نام برده بودم. با یکی از روزنامه ها مصاحبه مفصلی هم کرده بودم، با این عنوان که آیا شبه کودتایی علیه روحانی آغاز شده است یا نه؟ آن روزنامه بر این اصرار داشت که شبه کودتایی علیه روحانی به جریان افتاده و به خصوص بعد از خروج ترامپ از برجام این شبه کودتا شتاب بیشتری گرفته است. البته من به طور نسبی با برداشت خواب تندروها علیه روحانی یا شبه کودتا علیه روحانی موافقم. مقصودم از نسبیت این است که من معتقد نیستم تندروها افزون بر مخالفت و کینه توزی های قبلی علیه روحانی سناریوی جدیدی چیده باشند.

سناریوهای قبلی کدامند؟
سناریویی در کار نیست. همان مخالفت هایی است که جریان تندرو علیه آقای روحانی داشته است. من اسم آن را سناریو نمی گذارم. بلکه نامش را تلاش‌های جدی برای بی اعتباری دولت آقای روحانی می گذارم. بحث الان هم نیست. اگر یادمان باشد این بحث از حدود مهر و آبان سال گذشته شروع شد که در نهایت به تظاهراتی که علیه آقای روحانی در مشهد به راه افتاد منجر شد. تظاهرات مشهد را به بهانه بیکاری، تورم، گرانی و ... راه انداختند که به ناآرامی‌های دی ماه منجر شد. جریان تندرو، بعد از ناآرامی های دی ماه مقداری عقب نشینی کرد، چون متوجه شد که زدن آقای روحانی باعث می شود سدی شکسته شود و این می تواند خطرناک باشد. تندروها متوجه شده اند که می توانند جریان سازمان یافته ای را علیه آقای روحانی به راه بیندازند اما معلوم نیست که در ادامه بتوانند آن را کنترل کنند.

سناریوهایی که آقای حجاریان مطرح کرده‌اند معطوف بر خلع آقای روحانی از ریاست جمهوری است. چنین نگاهی دارید که جریان مقابل می خواهد روحانی زودتر از موعد از ریاست جمهوری خداحافظی کند؟
بله، قبول دارم که تندروها در صدد فلج کردن و بی اعتبار ساختن دولت آقای روحانی هستند. این برنامه از همان ابتدای دولت آقای روحانی شروع شد. با خروج آمریکا از برجام هم جریان تندرو جان تازه ای علیه روحانی گرفت. اگر دقت کنید می‌گویند «روحانی باید عذرخواهی کند» یا «شکست برجام شکست روحانی است.» جریان تندرو تلاش زیادی می کند که در افکار عمومی این فکر را القا کند که دولت آقای روحانی، دولتی شکست‌خورده و ناموفق است. به خصوص تلاش می‌کند در بین 24 میلیون نفری که به روحانی رای داده اند این احساس را به وجود بیاورد که ما اشتباه کردیم به روحانی رای دادیم. در واقع جریان تندرو در دو جبهه حرکت می‌کند؛ اول آنکه علیه دولت یک جنگ روانی علیه دولت به راه می اندازد و دولت را به بن بست رسیده نشان می‌دهد. حالا این یا از طریق تریبون های نماز جمعه است یا از طریق صدا و سیما یا شبکه های اجتماعی. دوم، به دنبال سناریوهای عملی مثل جمع کردن امضا برای سوال از رئیس جمهور است. این جریان نمی خواهد تا 1400 صبر کند. بلکه می خواهد از همین الان دولت را فلج کند چون معتقد است که 16 میلیون رای رئیسی را دارد. تصورش این است که چند میلیون رای از 24 میلیون رای روحانی هم به سبد اصولگرایان ریخته می شود. بنابراین با خود می گوید اگر همین فردا انتخابات برگزار شود ما نزدیک 20 میلیون رای می آوریم. پس چرا تا 1400 صبر کنیم؟ برای تندروها منافع ملی، مصالح بلند مدت کشور خیلی مطرح نیست. که اگر در این شرایط دولت فلج شود چه علامتی را برای آمریکا یا دیگران می فرستد؟ برای آنها کسب قدرت مهم است.
دولت‌ کتک‌خور
برای این وداع زودهنگام می خواهند از چه راهی وارد عمل شوند؟
تنها راه، استیضاح رئیس جمهور است. اما باید روی آن بیشتر کار کنند. تقریبا یک سوم مجلس در دست تندروهاست. اما آنها به رای بیشتری نیاز دارند که بتوانند نصف به علاوه یک را علیه روحانی داشته باشند. بنابراین به بهانه شکست برجام و مقصر جلوه دادن آقای روحانی و تیم مذاکره کننده می خواهند دولت را استیضاح کنند و از این طریق روحانی را کنار بگذارند.

به جز استعفا گزینه دیگری هم هست. اینکه به قدری فشار وارد کنند که خود روحانی کناره گیری کند. آیا روحانی کسی هست که پا پس بکشد و استعفا دهد؟
آقای روحانی در دولت دوم خود بسیار ضعیف ظاهر شده است. او اصلا نتوانسته از پشتوانه مردمی و 24 میلیون رای خود استفاده کند. کافی است از نظر اقتدار دولت دوم روحانی را با دولت اول احمدی نژاد مقایسه کنید. اصلا این دو را نمی توانید با هم مقایسه کنید. احمدی‌نژاد در دولت اول خود در طرفه‌العینی استاندار، وزیر و سفیر عوض می‌کرد. احمدی نژاد با 17 میلیون رای از اقتدار، جسارت و شهامت بیشتری برخوردار بود. آقای روحانی در دولت دوم اصلا و ابدا هیچ اقتداری از خودش نداشته است و عملا دولت آقای روحانی به کشتی شکسته و به گل فرورفته تبدیل شده است. کشتی دولت روحانی اکنون به گل نشسته است که دولتها معمولا در آخرین سال دولت دوم خود به این وضعیت دچار می‌شوند. بخشی از این وضعیت به خاطر هجوم جریان تندروست. اما بخش دیگر هم به عملکرد بسیار ضعیف آقای روحانی و وزرای او مربوط بوده؛ آنها هرگز نخواسته‌ یا نتوانسته‌اند که به حملات تندروها پاسخ دهند؛ فقط از جریان تندرو مشت و لگد خورده اند.

بحث دیگری که آقای حجاریان مطرح می کند این است که با کناره گیری آقای روحانی دو راه متصور هستیم. اینکه انتخابات زودهنگامی برگزار شود و دوم اینکه قانون اساسی تغییر پیدا می کند و متعاقبا پست ریاست جمهوری حذف می شود. اگر همان عنوان خوابی که برای روحانی دیده اند را در نظر بگیریم یا از اصطلاح شبه کودتای شما بخواهیم استفاده کنیم، به نظر می‌رسد بیشتر از خواب دیدن برای روحانی برای ریاست جمهوری خواب دیده اند.
تندروها دنبال تغییر قانون اساسی، حذف پست ریاست جمهوری و جایگزین کردن آن با نظام پارلمانتاریستی نیستند. آنها به دنبال فلج کردن دولت روحانی و یک انتخابات زودرس در همین سال 97 هستند. این هدف تندروهاست. متاسفانه آقای روحانی هم خیلی در برابر تندروها ضعیف عمل کرده است. هیچ گونه ایستادگی، مقاومت و شهامتی از خودش نشان نمی دهد. انگار نه انگار که این دولت 24 میلیون رای دارد.


bato-adv
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۲۰:۵۶ - ۱۳۹۷/۰۲/۳۱
نخست وزیر و روسای جمهور قبلی ایران : بازرگان - بنی صدر - موسوی - خاتمی - هاشمی - احمدی نژاد و امروز روحانی
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۳:۰۹ - ۱۳۹۷/۰۲/۳۱
روحانی تنها دستاوردش برجام بود!
حالا که نابود شده ، طرفدار هاش فهمیدن کارش تمومه ، دست پیش رو گرفتن که پس نیفتن!
خود زیباکلام هم میدونه روحانی کفایت سیاسی نداره و توسط مجلسی که خودشان میگفتند اکثریتشون اصلاح طلب اند ممکنه برکنار بشه ، حالا شروع کردن به پیش دستی!
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۰:۳۵ - ۱۳۹۷/۰۲/۳۱
استعفای روحانی؟!ایده جالبیه تا حالا بهش فکر نکرده بودم!
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۰:۱۱ - ۱۳۹۷/۰۲/۳۱
یعنی به این نظراتش واقعا اعتقادم داره؟ غیر از دو دسته کردن مردم و عوض کردن مشکلات با چیزهای بی اهمیت کار دیگه ای ازشون بر نمیاد. یعنی نمیشه یه بار یه پیشنهاد به روحانی بدن در مورد مثلا اقتصادیا مسائل فرهنگی یا هر چیز دیگه ای فقط کارشون شده تندرو کندرو. اینا مدرکشون چیه و از کجا گرفتن؟
بنده خدا
Iran, Islamic Republic of
۱۰:۱۱ - ۱۳۹۷/۰۲/۳۱
جناب ا استادگرامی صرف نظر از نظریه پردازی اصولگرایان ایا ما اشتباه نکردیم بروحانی رای دادیم؟ایا واقعا روحانی شرایط ریاست جمهوری دارند؟ایا ایشان توانستندوزیران کارمددور خود جمع کند؟ایا بحرف طرفداران خودش صادقانه نصیحت کردند کوش داده؟من که براش متاسفم
مجله خواندنی ها
انتشار یافته: ۳۱
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۴:۴۸ - ۱۳۹۷/۰۲/۳۰
این خودش خوابه. خواب نمیخواد که.
زیبا عقل
Iran, Islamic Republic of
۱۵:۰۳ - ۱۳۹۷/۰۲/۳۰
((انگار نه انگار که این دولت 24 میلیون رای دارد. )))
خودت هم باورت شده ها
اهه
Iran, Islamic Republic of
۱۵:۲۹ - ۱۳۹۷/۰۲/۳۰
چه دولتی که میگه فیلتر نمیکنم
بعد با تمام قوا فیلتر میکنه
اقای زیباکلام از چی دفاع میکنی ؟
نکنه احمدی نژاد هم برجامو امضا کرد
نکنه احمدی نژاد هم تلکرام فیلتر کرد
خجالت نکشید زیباکلام بگو تقصیر دولت قبل هست
بس کنید خسته شدیم از مظلومیت شما
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۵:۳۷ - ۱۳۹۷/۰۲/۳۰
هیچ اتفاقی نمیفته اتفاقا روحانی با رای اصلاح طلبان دقیقا طبق خواست اصولگرایان عمل کرده
بختگان
Iran, Islamic Republic of
۱۵:۴۶ - ۱۳۹۷/۰۲/۳۰
عنصر شهامت در آقای روحانی قاعدتا نباید کم باشه . چیزی که ایشون رو بسیار ضربه پذیر کرده نقاط ضعف مالیه اطرافیانش هستش که زبان ایشون رو کوتاه کرده!!!
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۶:۱۱ - ۱۳۹۷/۰۲/۳۰
.....ديگه تمومه ماجرا.....
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۷:۱۷ - ۱۳۹۷/۰۲/۳۰
ابله خودتونید ......
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۷:۲۶ - ۱۳۹۷/۰۲/۳۰
اگر آقای روحانی کوتاه بیاید و باعث شود کسانی مثل رییسی و علم الهدا تو این مملکت یکه تاز شوند نه مردم نه خدا اورا نخواهد بخشید‌.
راج
Iran, Islamic Republic of
۱۷:۴۰ - ۱۳۹۷/۰۲/۳۰
بابا جمع کنید خودتون و دولتتتون روحانی گند زده به این اقتصاد و کشور 24 میلیون همه فهمیدن گول خوردن
محمد
Iran, Islamic Republic of
۰۹:۱۰ - ۱۳۹۷/۰۲/۳۱
كجا 24 ميليون راي دادن؟ پس اون مناطق عشايري و روستايي و مناطق شهري كه تعرفه بهشون نرسيد چي ميشه؟ ضمن اينكه تمام كارمندان فرمانداري ها كه مسئول برگزاري انتخابات بودن، بخاطر اضاقه كار و پاداش، همه طرفدار روحاني بودن و توي شمارش آرا براش سنگ تموم گذاشتن...ولي خب؛ خدا رو شكر اين اتفاق به هر نحوي افتاد تا اين مردم خواب زده از خواب غفلت بيدار شن و بفهمن كه غرب براي خودش غربه، براي ما كاملاً غريبه است.
علي
Iran, Islamic Republic of
۱۷:۴۷ - ۱۳۹۷/۰۲/۳۰
دموكراتيك عمل كردن رئيس جمهور تنها اتكاء به آراء اكثريت نيست، مهمترين اركان نظم دموكراتيك پاسخگو بودن به مردم و نمايندگان، شفافيت در عمل، دفاع از منافع مادي و معنوي آحاد ملت و نمايندگي منافع كلان ملي بهمراه مسوليت پذيري و شناسائي حقوق اقليت است؛ اساسا روساي جمهور ما بويژه آقاي روحاني در چنين كسوتي نمي گنجند.
مشكل اينجاست كه اغلب روشنفكران ما كتابخانه اي حرف مي زنند و كتابخانه اي تحليل مي كنند؛ جامعه ما روشنفكر يا سياستمدار جامع و عملگرا در اشل ملي ندارد.
ضمنا فراموش نكنيم كه تاريخ براي همه ما و شما از جمله آقاي روحاني خواب ديده است آنهم چه رؤياهاي صادقه اي كه كسي را از آن فراري نيست. شگرد تاريخ و معمار آن اين است كه هركاري را به بازيگرانش در يك سمت از صحنه نسبت مي دهد ... بازيگران حتي قويترين آنها اغلب قرباني نوع بازي خويش اند. متهم كردن ديگران تنها بخشي از بازي فرافكني است كه سياستمداران ما به آن عادت دارند.
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۹:۱۲ - ۱۳۹۷/۰۲/۳۰
دیگه با این تورم وحشتناک و رشد لحظه ای قیمتها تحلیلات دو زار درد مردم نمیخوره زیباکلام جون . مردم سر سفره باید غذا بکشن تو بشقابشون نه ادای روشنفکری
افوس
Iran, Islamic Republic of
۱۹:۱۳ - ۱۳۹۷/۰۲/۳۰
ملت سلام،
جالبه که آقایونی که کلا توطئه رو توهم میپندارند و هزار برچسب به دیگران میزنند که :توهم توطئه دارید!! خودشان هر روز یک توهم جدید میزنند!!

آقایون عملیات روانی: شما و روحانی احتیاجی به توطئه ندارید، خودتون بزرگترین تهدید برای خود هستید!!!!
سید محمد
Iran, Islamic Republic of
۲۰:۲۲ - ۱۳۹۷/۰۲/۳۰
گروههای شریک در قدرت که بیشترین امکانات این مملکت غنی را در دست دارند خوب می دانند اگر روحانی قدری بیشتر بر کرسی ریاست جمهوری بماند ممکن است این خوان نعمتی که برای چند دهه از آن خورده اند و برده اند برای همیشه جمع شود آنها بخوبی آگاهند آحاد مردم ایران جانشان به لب رسیده پس سعی میکنند هر چه زودتر با روی کار آوردن یک دولت نظامی هر صدای اعتراضی را باشدت و حدت ساکت کنند قبل از اینکه شعله های اعتراض به سراسر کشور سرایت کند و گرنه اینطور نیست که پدرکشتگی با حسن روحانی داشته باشند. البته به نظر حقیر روی کار آمدن یک دولت نظامی همان قدر کارایی خواهد داشت که دولت ارتشبد ازهاری داشت!
محمد
Iran, Islamic Republic of
۰۹:۰۷ - ۱۳۹۷/۰۲/۳۱
خيلي از مرحله پرت تشريف داريد. كي برده كي خورده؟! الآن تنها موضوعي كه به قول شما صاحبان قدرت رو نگران كرده مسئله امنيت كشوره، وگرنه اگه بنا به خوردن باشه همين دولت با مديران اشرافيش و رؤساي بانكهاش و نمايندگان مجلس خاموشش و آقا زاده هاش دارن به سرعت هر چه تمامتر منابع كشور و ارزها رو خالي مي كنن و مي برن. كجاي كاري شما؟
فقط چون اين دولت اهل كار و توليد و حمايت از توليد كننده و كارگر و كارمنئ و مردمش نيست و فقط به فكر جيب خودش و دور و برياش هست، چشمش رو دوخته به غرب و غرب هم كه ميگيم يعني صهيونيست، يعني بانك جهاني، يعني سيطره ي دلار، يعني نظام سلطه ... برو تو اينترنت درباره تاريخچه ي سردمداران اين نظام، يعني صهيونيست و قوم يهود بخون ببين چه به سر جوامع ميارن؛ بعداً بشين براي خودت خيالبافي كن.
شما نهايت مطالعه و خوندن تون، مطالعه ي وقايع عروسي نوه ي ملكه ي انگليس، شيطان بزرگ هرم قدرت هست.
وبگذر
Romania
۱۲:۱۵ - ۱۳۹۷/۰۲/۳۱
جمع کنید این تحلیل ها رو. توی کشورهای جهان سوم هر کسی به قدرت میرسه فقط به فکر منافع شخص و گروه خودشه و همه چپاوگرند و بس. دیگه روحانی و احمدی نژاد هم نداره. همه فقط گند میزنن
خودم
Iran, Islamic Republic of
۲۰:۲۹ - ۱۳۹۷/۰۲/۳۰
آقای روحانی باید همان شب که ترامپ برجام را با دست های خود پاره کرد خودشان سیمان های تاسیسات هسته ای را با دست های خود می کندند.
البته درسته که پاره کردن برجام خیلی راحت تر از کندن سیمان است. می شد از جناب آقای ظریف و عراقچی هم کمک گرفت.
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۰۰:۰۹ - ۱۳۹۷/۰۲/۳۱
معنای واقعی کلاهبرداری را دیدیم
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۲۳:۰۱ - ۱۳۹۷/۰۲/۳۰
اقای روحانی باید با خودش خلوت کنه اگر واقعا میشه بدون برجام و امریکا و اروپا و چین وروسیه کشور را اداره کرد و یک زندگی ابرومندانه برای مردم ایران فراهم کرد همین فردا زیر برجام بزنه و حریف رو اچمز کنه اگر نه مردانه بیاد و با مردم مطرح کنه و اعلام کنه که مردم تعیین کننده نهایی باشند و از طریق راه قانونی رفراندم بر توافق جدید یا عدم توافق جدید با غرب و امریکا اقدام کنه و این تنها و تنها راه تعیین تکلیف وضع خودش و مردم است!
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۰۸:۵۳ - ۱۳۹۷/۰۲/۳۱
برای اروپا و امریکا وضع یکسانه، روسیه و چین هم مثل بقیه دنبال منافع خودشونن و به مراتب بدتر از غربیها هستند، امام می گفت نه شرقی نه غربی؛ یعنی اول از روسیه وچین خودش رو جدا میکرد بعد اروپا و امریکا درنهایتا همه ابرقدرتها دوست دارن تو خاور میانه همیشه جنگ باشه تا نفت رو مفت ببرن و اسلحه جاش بفروشن؛ این داستان از خیلی وقت پیش داره تکرار میشه تقریباً از اوایل دوره قاجار
ناشناس
Canada
۱۰:۰۰ - ۱۳۹۷/۰۲/۳۱
برای این کار "مردم دوستی" و "شهامت" لازم است که گویا در روحانی وجود ندارد.
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۲۳:۰۷ - ۱۳۹۷/۰۲/۳۰
تنها دلیلش همونه که خودت گفتی دوره دوم عملا دیگه دولتها کاری نمیکنن ؛ هیچ کدوم از این اوهامی هم که گفتید اتفاق نمیوفته و روحانی عوض نمیشه فقط تا ۱۴۰۰ ما مردم وسط نیش و کنایه ها و ه عقده خالی کردن شما سر هم له میشیم .
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۰۰:۳۱ - ۱۳۹۷/۰۲/۳۱
فقط روحانی از دولت اول هم کاری نکرده بود و در دور دوم هم به برکت حضور آقای رئیسی و توانایی تبلیغاتی تیمش در لولوسازی از رئیسی رأی آورد
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۰۱:۲۳ - ۱۳۹۷/۰۲/۳۱
ما از همه خسته ایم. هر روز
مان بدتر از دیروز بود و هست پس برای هم خواب نبینید که برایتان خواب دیده ایم.
تابش
Iran, Islamic Republic of
۰۸:۰۷ - ۱۳۹۷/۰۲/۳۱
حذف شود چی می شود ؟ این دولت از همان روز اول دولت در سایه مجلس بوده است و وزیرانش سهم مجلسی ها و ... و مدیران استان هایش هم حاصل تعامل مجلسی ها و امام جمعه ها.. بگذارید با ادغام با مجلس ، مجلسی ها تبعات مدیریتشان را بر دولت را بپذیرند .
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۰۸:۳۳ - ۱۳۹۷/۰۲/۳۱
جمع کنید این مزخرفات را...گند زدید...نیاز به کودتا نیست. عملکرد روحانی او را بر زمین می زند...تئوری توطئه کافی است استاد!!!
مجله فرارو
bato-adv
bato-adv
bato-adv