bato-adv
bato-adv
واکاوی رویدادهای مرگبار در پادگان‌

"چرایی" شلیک خونبار در پادگان‌ها

به عنوان فردی که در حوزه سلامت روان کار می‌کنم، بسیار مایل هستم بدانم که آیا افرادی که مرتکب اتفاقات اخیر شده‌اند، چه سوابقی از نظر فردی، خانوادگی، روانی، شخصیتی، اقتصادی و امثال آن داشته‌اند؟ آیا تقاضای معافیت کرده بودند؟ آیا خودشان، هم‌قطاران‌شان، ارشدهای‌شان گزارشی از مشکلات هیجانی و رفتاری را در آنان گزارش کرده بودند؟ اگر هر کدام از موارد بالا بوده یا نبوده، دلیل‌اش چیست و چه اقداماتی برای آن انجام شده است؟ آیا در قوانین و سازوکارها نقایصی وجود دارد که بتوان با رفع‌شان به کاهش این موارد کمک کرد؟ چه اقداماتی می‌توانسته انجام بشود و انجام نشده است؟ طبعتا می‌توان انتظار داشت از دل بررسی‌هایی دقیق راه‌کارهایی برای کاهش این اتفاقات به دست بیاید. گر چه در نهایت، نمی‌توان انتظار داشت این چنین وقایعی به صفر برسند و در این گروه از جامعه هم مانند بقیه جامعه احتمال چنین اتفاقاتی وجود دارد ولی با توجه به فشارهای روانی محتمل در این دوره، از دست دادن شبکه‌های اجتماعی حمایی و خانوادگی در این دوره، دست‌رسی به سلاح و امثال آن، رسیدگی به آن اهمیت زیادی دارد و می‌توان انتظار داشت راه‌کارهای مؤثرتری هم برای کاهش آن بتوان پیدا کرد.

تاریخ انتشار: ۱۵:۰۳ - ۱۶ مرداد ۱۳۹۶
فرارو- بعد از حادثه تیراندازی در پادگان ارتش که روز گذشته اتفاق افتاد موج جدیدی میان کاربران شبکه‎های اجتماعی به راه افتاد مبنی بر اینکه خدمت سربازی نیاز به بازنگری دارد این کاربران معتقد بودند که این سنت که از دوران رضا شاه پای گذاری شده لازم است تغییر یا حذف شود اما کاربران تنها افرادی نیستند که به این مسئله تاکید دارند.

خدمتی که تنها در ایران اجباری است

به گزارش فرارو؛ مدتی قبل خبری در خروجی رسانه‌ها قرار گرفت مبنی بر اینکه یک سرباز وظیفه جمعی پادگان آمادگاه (ارتش) آبیک با سلاحی که در اختیار داشت، اقدام به تیراندازی به سوی هم خدمتی‌های خود کرد و بر اثر این تیراندازی سه سرباز جان خود را از دست دادند و شش تن دیگر زخمی و به بیمارستان منتقل شدند.

هنوز مدت زیادی از این حادثه نگذشته بود همچنان صحبت از این حادثه گاه‌ و بی‌گاه در رسانه‌ها و شبکه‌های اجتماعی مطرح می‌شد که روز گذشته خبر دیگری از پادگان‌های ارتش منتشر شد و در این خبر آمده بود که در پی حادثه تیراندازی در میدان تیر آموزشی کهریزک تهران متاسفانه ۴ تن از سربازان کشته و ۸ تن دیگر مجروح شدند که یکی از مجروحان از کارکنان پایور بود و فرد ضارب هم در این حادثه کشته شد.

همان موقع برخی منابع که روابط عمومی پایگاه هوایی شهید لشکری هم جزو آنها بود اعلام کردند که این اتفاق به دلیل عدم سلامت روحی و روانی فرد ضارب اتفاق افتاده است و دادستان نظامی هم در تشریح حادثه اطلاعات کافی و روشنی در خصوص دلایل این اتفاق نداد. نکته قابل توجه این است که تقریبا همزمان با این حادثه در شیراز هم یکی از سربازان وظیفه اقدام به خودکشی و با اسلحه به خود شلیک کرد.

مجموع این موارد موجب شد که در شبکه‌های اجتماعی موجی از درخواست‌ها با هشتگ #بازبینی_سربازی به راه بیافتد و کاربران خواستار بازبینی در مسئله خدمت سربازی شوند. به عنوان مثال یکی از کاربران در این باره نوشت: «اگر سربازی امر مقدس است چرا خرید وفروش؟ اگر قابل خرید و فروش است با ایجاد تبعیض بین جوان فقیر و پولدار، مغایرقانون اساسی ست! #بازبینی_سربازی» یا کاربر دیگر که نوشت: «٢ سال از بهترين دوران يك پسر در سربازى واقعا هدر ميره بجاى جذب سرباز، ارگان هاى نظام جذب نيرو كنند ايجاد اشتغال هم مى شود. #بازبینی_سربازی»

خدمتی که تنها در ایران اجباری است

 کاربر دیگری نوشت: «الان می‌تونید به خونواده های اون جوونایی که با تیر اون سرباز کشته شدن بگید #سربازی مقدسه؟ مرد میسازه؟ #بازبینی_سربازی #سربازی_اجباری»
 
با این تفاسیر حالا قرار است مجلس به این مسئله ورود کند. این را سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس خبر داد و گفت که کمیته دفاعی کمیسیون گزارشی از حادثه تیراندازی در میدان تیر ارتش واقع در منطقه کهریزک تهران تهیه می کند. اما شاید مهمترین سوال در خصوص این حوادث «چرایی و منشا» آنها است.

برخی که توان مالی و نفوذ دارند مانع از برداشتن خدمت سربازی می شوند

این سوال را از حشمت‌الله فلاحت پیشه عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس پرسیدیم و او در پاسخ به فرارو گفت: من به طور کلی اعتقادی به خدمت سربازی ندارم و حتی در مجلس هشتم هم طرح 10 ساله پایان خدمت سربازی را ارائه کردم که متاسفانه در کمیسیون با مخالفت اکثریت مواجه شد و فقط شش نفر با آن موافق بودند. واقعیت این است که ما در دنیایی زندگی می کنیم که چیزی به عنوان خدمت سربازی وجود ندارد و همه افراد که نیروهای نظامی حضور دارند از عوامل کادری و رسمی هستند.

او افزود: این افراد هم به راحتی و بدون بررسی استخدام نمی‌شوند و باید مراحل مختلف معاینه‌های پزشکی و روانپزشکی را بگذارانند و جالب این که حتی اگر فرد سابقه خودزنی یا خوددرگیری هم داشته باشد، پزشکان اجازه استخدام وی را نمی‌دهند و این افراد هیچگاه وارد نیروهای نظامی و مسلح نمی‌شوند. اما متاسفانه ما شاهد هستیم که در ایران مسئولان با نهایت سختگیری مانع از معافیت افرادی می‌شوند که توان روحی- روانی برای خدمت سربازی ندارند. البته این صرفا در خصوص مسائل روانی نیست. زیرا در مواردی افرادی که مشکلات جسمی دارند هم مجبور می‌شوند به خدمت سربازی بروند.

وی تصریح کرد: دلیل این امر هم واضح است. نگاه مسئولان کاملا کمی است و برخلاف دیگر کشورها که کیفیت را مد نظر قرار می‌دهند، در ایران هرچه بیشتر اعزام شوند بیشتر مورد توجه قرار می گیرند و اهمیتی ندارد که فرد توانایی و آمادگی روحی دارد یا خیر؟ خب در چنین شرایطی مشکلات زیادی ایجاد می‌شود. به عنوان مثال در گذشته خانواده‌ها پرجمعیت بودند و مثلا 5 پسر داشتند اگر دو یا سه نفر از آنها هم همزمان به خدمت می رفت مشکلی ایجاد نمی‌شد. اما الان هر خانواده یا یا دو پسر دارد و خب نبود آنها و دوری از خانواده بسیار سخت است. حالا این را در کنار مشکلات خانوادگی، عصبانیت‌های داخل پادگان، رفتارهای افسران با سربازان  قرار دهیم، متوجه می‌شویم که قطعا برخی افراد که سلامت روانی یا حتی توان تحمل شرایط موجود را ندارند، با اسلحه‌ای که در اختیار دارند اقدام به عمل‌های انتقامی می‌کنند.

این نماینده مجلس گفت: واقعیت این است که دوران خدمت سربازی اجباری تمام شده است و حتی در کشورهای همسایه هم وجود ندارد و فقط کویت است که خدمت سربازی یک ساله دارد و آن هم تصمیم دارد حذفش کنند. اما ما همچنان اندر خم یک کوچه‌ایم و تنها کاری که توانستیم در مجلس هشتم انجام دهیم این بود که حقوق سربازها را از 24هزار تومان به 80 هزار تومان افزایش دادیدم که البته آن هم کافی نیست.

فلاحت پیشه در پایان تاکید کرد: اگر در دستور کار کمیسیون قرار گیرد قطعا بررسی خواهد شد اما مشکل اینجا است که افرادی که توان مالی یا نفوذ سیاسی- نظامی دارند و با استفاده از همین مانع از خدمت رفتن پسرانشان می‌شوند، در برابر حذف خدمت اجباری مخالفت و مقاومت می کنند. زیرا پسران آنها که به خدمت نمی روند و افرادی که توان مالی ندارند یا از خانواده های روستایی یا قشر پایین جامعه هستند مجبور هستند دوران خدمت را سپری کنند.

خدمتی که تنها در ایران اجباری است


بسیاری از افرادی که به سربازی می‌روند صلاحیت و ظرفیت این کار را ندارند

همچنین سامان توکلی، روانپزشک هم از زاویه دیگری به بررسی این حادثه پرداخت و در گفت‌وگو با فرارو عنوان کرد:  نکته اول که باید به آن اشاره کنم این است که معمولا در چنین مواردی به دلیل این که اطلاعات اختصاصی کافی منتشر نمی‌شود، نمی‌توان ارزیابی کارشناسانه و اظهارنظر قابل قبولی از خود حادثه‌ای که اتفاق افتاده ارائه داد. اگر به سابقه این موارد نیز نگاه کنیم، اتفاقی که اغلب می‌افتد این است که صرفا برای مدتی یک موج خبری به راه می‌افتد و بعد از گذشت چند روز موضوع به نوعی تمام می‌شود و از خاطره‌ها می‌رود، بی آن که از دل آن راه حلی برای کاهش این وقایع بیرون بیاید.

وی افزود: اما به طور کلی می‌توانیم بگوییم که بعضی افراد در بعضی شرایط که تحت فشارهای روانی و استرس‌هایی فراتر از حد توان‌شان باشند، ممکن است توان مدیریت احساسات و کنترل رفتارهای خود را از دست بدهند و رفتارهای آسیب‌زننده به خود یا دیگران داشته باشند. این رفتارها ممکن است با قصد و طرح قبلی، یا تکانشی و بدون برنامه‌ریزی قبلی باشند. همان طور که گفتم، درباره این مورد و موارد خاص دیگر بیش از این نمی‌توانیم اظهارنظری کنیم. طبیعی است که انتظار داشته باشیم نهادهای مسؤول تمام این موارد را توسط تیمی از متخصصان کارآزموده و مجرب از حوزه‌های مرتبط، از جمله روان‌شناسی و روان‌پزشکی، بررسی کنند و تلاش شود تا با شناخت ویژگی‌ها و مختصات این روی‌دادها پیش‌بینی‌هایی برای کاهش وقوع آن‌ها انجام شود.

 این روانپزشک ادامه داد: نکته دوم که باید در نظر داشته باشیم این است که «سربازی» در کشور ما، همان طور که از عنوان‌اش پیدا است، خدمت نظام وظیفه است، همان طور که قدیم‌ترها به سربازی «اجباری» می‌گفتند. در این خدمت تمام افرادی که اهل ایران هستند و صرفا بر اساس سن تقویمی‌شان مشمول گذراندن این دوره هستند و در واقع، اگر کسی بداند که توانایی گذراندن این دوره را ندارد باید خودش تقاضای معافیت کند و با گذراندن مراحلی که چندان هم ساده و سریع نیستند، معافیت بگیرد.

او تصریح کرد: همین گرفتن معافیت، به ویژه معافیت پزشکی و روان‌پزشکی هم در آینده افراد ممکن است محدودیت‌ها و تبعیض‌هایی را ایجاد کند. بنابراین، بسیاری از افرادی که به خدمت سربازی فراخوانده می‌شوند احتمالا صلاحیت و ظرفیت این کار را ندارند، اما ممکن است خودشان هم ندانند، ممکن است نتوانند به مسؤولان ثابت کنند که فاقد این ظرفیت هستند، و حتی در شرایطی ممکن است به دلیل این که نمی‌خواهند انگ معافیت پزشکی یا روان‌پزشکی را در ادامه‌ی زندگی‌شان داشته بانشد، از اعلام آن صرف نظر می‌کنند.

این فعال حوزه سلامت اظهار کرد: این وضعیت با بسیاری کشورهای دیگر متفاوت است. در واقع، در کشورهایی که ارتش و خدمت در ارتش حرفه‌ای است، فردی که می‌خواهد به خدمت ارتش دربیاید و در قالب نیروهای مسلح خدمت کند، باید واجد توانایی‌ها و ظرفیت‌هایی باشد و ثابت کند که می‌تواند در چنین جایگاه خطیری که با امنیت خودش و دیگران مرتبط است قرار بگیرد. در واقع عضویت در ارتش هم مانند هر شغل و حرفه دیگری مستلزم داشتن توانمندی‌ها و ظرفیت‌هایی است که باید وجود آن‌ها نشان داده شود. دقیقا برعکس جاهایی، مثل کشور ما، که فرض بر این است که افراد باید خدمت سربازی را بگذرانند، مگر آن که بتوانند ثابت کنند فاقد توانایی‌های لازم هستند.

وی تاکید کرد: به هر حال، در شرایط قعلی ما که سربازی اجباری است، قاعدتا باید بررسی‌های جامع‌تر و دقیق‌تری در زمینه مسایل مختلف، از جمله سوابق رفتاری و ثبات هیجانی و رفتاری سربازان انجام شود؛ و هر نوع سابقه رفتارهای تکانشی و خشونت‌آمیز یا آسیب زدن به خود یا دیگران جدی گرفته شود. به گمان من، با درخواست‌های تقاضای معافیت هم نباید با نگرشی برخورد شود که صرفا  به عنوان بی‌مسؤولیتی فرد و میل‌اش به فرار از زیر بار مسؤولیت در نظر گرفته شود. تسهیل و تسریع روند بررسی‌های پزشکی و روان‌پزشکی در افرادی که یا سوابقی از این موارد دارند یا خودشان تقاضای بررسی دارند یا در پادگان‌ها و محل خدمت‌شان چنین رفتارهایی نشان داده‌اند نیز حائز اهمیت است. از سوی دیگر، آموزش کارکنان و افسران کادر که در واقع مسؤولیت و نظارت بر سربازان را در زمان خدمت برعهده دارند نیز اهمیت زیادی دارد. اگر کارکنان مراکز نظامی به قدر کافی درباره مشکلات روانی و نابسامانی‌های هیجانی و علایم هشداردهنده آن آگاهی داشته باشند، احتمالا تعدادی از این موارد پیش از آن که مرتکب چنین رفتارهایی شوند، شناسایی شده و برای کمک‌های تخصصی ارجاع داده خواهند شد.

توکلی ادامه داد: به عنوان فردی که در حوزه سلامت روان کار می‌کنم، بسیار مایل هستم بدانم که آیا افرادی که مرتکب اتفاقات اخیر شده‌اند، چه سوابقی از نظر فردی، خانوادگی، روانی، شخصیتی، اقتصادی و امثال آن داشته‌اند؟ آیا تقاضای معافیت کرده بودند؟ آیا خودشان، هم‌قطاران‌شان، ارشدهای‌شان گزارشی از مشکلات هیجانی و رفتاری را در آنان گزارش کرده بودند؟ اگر هر کدام از موارد بالا بوده یا نبوده، دلیل‌اش چیست و چه اقداماتی برای آن انجام شده است؟ آیا در قوانین و سازوکارها نقایصی وجود دارد که بتوان با رفع‌شان به کاهش این موارد کمک کرد؟ چه اقداماتی می‌توانسته انجام بشود و انجام نشده است؟ طبعتا می‌توان انتظار داشت از دل بررسی‌هایی دقیق راه‌کارهایی برای کاهش این اتفاقات به دست بیاید. گر چه در نهایت، نمی‌توان انتظار داشت این چنین وقایعی به صفر برسند و در این گروه از جامعه هم مانند بقیه جامعه احتمال چنین اتفاقاتی وجود دارد ولی با توجه به فشارهای روانی محتمل در این دوره، از دست دادن شبکه‌های اجتماعی حمایی و خانوادگی در این دوره، دست‌رسی به سلاح و امثال آن، رسیدگی به آن اهمیت زیادی دارد و می‌توان انتظار داشت راه‌کارهای مؤثرتری هم برای کاهش آن بتوان پیدا کرد.

این روانپزشک در پایان عنوان کرد: درباره ارتباط اختلالات روانی با بروز چنین پدیده‌هایی هم باید گفت، در اقلیتی از افراد دچار اختلالات روانی، اگر بیماری تحت کنترل نباشد، ممکن است در دوره‌هایی از بیماری‌شان منطق تفکر، ثبات هیجانی و کنترل رفتاری فرد تحت تأثیر قرار بگیرد، و گاهی مواردی از خشونت علیه خود یا دیگران را بروز بدهند. طبیعتا برای حضور افراد در موقعیت‌ها و شغل‌های خطیری مثل خلبانی، نظامی‌گری و مانند آن که حساسیت‌هایی خاص دارد باید وجود چنین مواردی به طور دقیق بررسی شوند. اما باید توجه داشت که اکثریت قریب به اتفاق افراد دچار اختلالات روان‌پزشکی خطری برای دیگران ندارند. در واقع، این افراد بیش‌تر قربانیان خشونت می‌شوند تا این که عامل خشونت باشند. این نکته اهمیت زیادی دارد که در انعکاس اخبار مرتبط با این اتفاقات حساسیت و دقت کافی انجام شود تا باعث انگ زدن به کل بیماران و اجتناب آنان از مراجعه برای تشخیص و درمان مشکلات‌شان نشود.

در مجموع این تنها بخشی از معضلاتی است که سربازان وظیفه با آن مواجه هستند و شاید از نکات مهم دیگری که بتوان به آن اشاره کرد این است که معمولا همانطور که طی ماه گذشته و یا سال‌های اخیر با آن مواجه بودیم در درگیری‌های مرزی نیز غالبا سربازان وظیفه هستند که آسیب یا شهید می‌شوند.

حنیفه
Iran (Islamic Republic of)
۱۰:۰۷ - ۱۳۹۶/۰۵/۲۹
سربازی درارتش بسیار سخت است مثلا در انتقال به شهر و استان و مرخصی خیلی سخت گیری می شود الان سربازی در دور از 1500کیلومتری محل تولدش خدمت میکنه درحالی که هر 4 ماه 10روز به زور مرخصی می دهند ولی در سپاه ونیروی انتظامی سرباز حرمت دارد
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۵:۱۶ - ۱۳۹۶/۰۵/۲۱
مثل همه چیز عقب تر از دنیا . . . . . . .خدایا ما چه گناهی کرده ایم که اینچنین مسئولین بی تدبیری داریم ؟؟؟
ساره
United Arab Emirates
۱۰:۵۳ - ۱۳۹۶/۰۵/۲۱
همه چیز ایران باید با کل دنیا متفاوت باشه! کجای دنیا " خدمت" اجباریه؟- چه اشکالی داره با بقیه ی کشورا دوست باشیم که اینقدم نگران جنگ نباشیم. اصلا این مدل اجبارا باعث لج شدن فرد با کشور میشه - حالت تنفر پیدا میکنه -چرا این چیزارو نمیفهمید؟
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۵:۱۰ - ۱۳۹۶/۰۵/۱۹
به داد کادریها برسید
علی
Germany
۱۳:۲۶ - ۱۳۹۶/۰۵/۱۸
میشه از این توانایی ملت بهره برداری کرد و تهدید رو به فرصت تبدیل کرد. حالا که سربازها به راحتی آدم می کشن ، میشه این موضوع رو به کل جامعه تعمیم داد و به کل جمعیت ایران نفری یه اسلحه داد تا بزنن همدیگر رو لت و پار کنن. اینجوری جمعیت کلی کاهش پیدا میکنه و مشکل کم آبی و اشتغال و مسکن و فقر حل میشه. این هم یه ایده بکر و ناب. حالا هی شما به نخبگانی مثل من کم توجهی کنید!!!!!!
مجله خواندنی ها
انتشار یافته: ۹۲
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۵:۱۱ - ۱۳۹۶/۰۵/۱۶
سربازی یک کاردرسته ولی با بی کفایتی ها به اینجا کشیده شده
وقتی کارت پایان خدمت بی ارزش میشه وفقط بدردپاسپورت میخوره ودیگرهیچ معلومه کسی نمیاد سربازی
سربازی یک واجب اجتماعیه که قربانی پوپولیسم داره میشه
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۶:۴۵ - ۱۳۹۶/۰۵/۱۶
پورفسور شما چه جوری به این نتیجه رسیدی که سربازی یه واجب اجتماعیه؟
سید
Iran (Islamic Republic of)
۲۳:۲۰ - ۱۳۹۶/۰۵/۱۶
تقریبا همه تجربه سربازی رفتن را داریم. راجع به نحوه گذران سربازی بحث نمی کنم. هر کسی اینجا به گونه ای تجربه خود را بیان کرده اما می خواهم از نکته دیگری صحبت کنم. نسل جدیدی که سربازی می رود، در زمانه جدیدی که سربازی می رود. دنیای تکنولوژیک امروز که همه را وادار به داشتن گوشی هوشمند کرده و انبوهی از اپلیکیشن ها و بازی ها که بر روی این گوشی نصب می شود نوعی «بی قراری» در فرد ایجاد می کند. نوعی اعتیاد به حضور دائم در جمع دوستان. نوعی خبرگیری وسواس گونه ی مداوم از اطرافیان. فرد همیشه در حال انتظار است و حالا با یک جمعیتی روبرو می شود که همه کم سن و سال و از نسل متفاوتی هستند که حضور امکانات برای آنها از ما دهه شصتی بیشتر بوده. این مسائل اخیر سرریزی هویت نسل بعد از ماست. زمان ما اولا این گونه وسایل ارتباط جمعی به این شکل نبود. ساعت ها پای تلفن کارتی می ایستادیم تا به خانواده و دوستان خود تماس بگیریم. فقط محدود به شنیدن صدا بود اما امروز کیفیت ارتباط تغییر کرده و اصل ماجرا که گوشی است در پادگان و در حین خدمت ممنوع است و همین استارت رفتارهای نابهنجار را شکل می دهد. هویت نسل مخدوش شده ای که چهل تکه است را از نوع علایق موسیقی شان می توان فهمید و حالا همین نسل وارد یک محیطی می شود که صبوری می خواهد حتی اگر برخوردهای ناملایم با او بشود. آمده است که صبور شود اما دنیای تکنولوژیک در وجودش چنبره زده و حس بی تابی و بی قراری او را وادار می کند به سیم آخر بزند. مصرف داروها و مواد مخدر را هم اضافه کنیم برای آن کسانی که قبل از خدمت دچارش بودند و در حین خدمت به هر صورت دسترسی ندارند. این عوامل را هم خواستم بگویم که می شود به آن فکر کرد. ولی نوع برخورد کادری ها هم مهم است. نوع برخورد با نسل بعد از ما مهم است. شرایط همه سربازان یکسان نیست و باید بنا به شرایط هر کدام با آنها استثنائاتی هم قائل شد چرا که هر کدام از این سربازان که اتفاق انگیز شدند خاص بودند و استثناء و دقیقا در همین جاست که مسئولانشان بی توجه به این استثناء بودنشان بودند.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۰۴ - ۱۳۹۶/۰۵/۱۷
مشخصه که خودت نرفتی ...
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۲۹ - ۱۳۹۶/۰۵/۱۷
مشکلات ارتش خیلی بیش از این ها است که شماها می گویید
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۳۱ - ۱۳۹۶/۰۵/۱۷
پرسنل ارتش در محدودیت می باشند واین موضع باعث فشارهایی به سربازان هم می شود
اکبر
United Arab Emirates
۱۲:۵۰ - ۱۳۹۶/۰۵/۱۷
خودت سربازی نرفتی بابا
حسین
Iran (Islamic Republic of)
۱۵:۱۲ - ۱۳۹۶/۰۵/۱۶
اول اینکه این اتفاقات از قدیم هم میفتاد ولی بخاطر نبود رسانه های مجازی کسی مطلع نمیشد.
من سال 88 که سرباز بودم هم یادمه اتفاقا مشابه افتاد ولی کسی خبردار نشد. اون موقع که تلگرام و وانساپ و اینستاگرام نبود.


بعد علت اصلی این وقایع بنظر من طولانی بودن مدت سربازی هیت.شما دوسال از بهترین سالهای جوانی یک نفر رو ازش میگیرید..بعد انتظار دارید چندماهی یکبار هم چنین اتفاقاتی نیفته؟
مدتش اگه 6 ماه باشه حتی خوب و مفید هم هست.زمان برده داری که نیست
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۵۴ - ۱۳۹۶/۰۵/۱۷
من پلیس دیپلماتیک خدمت کردم مثل حسین سال 88 خدمت من بود ، بدترین جاها بودم
بهترین سنین زندگی هر پسری به نظرم تلف میشه ، سربازی به چه درد میخوره ، جز اینکه ادم فرصت کار و زندگی رو از دست بده
هر کی پارتی داشت میرفت امریه میگرفت بهترین جا داشت خدمت که چه عرض کنم ! زندگی میکرد واسه خودش
ما مثل بدبختا باید تو گرما و سرما جلو سفارت پست میدادیم
واقعا افسردگی میاره خدمت اونم تو ایران
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۳۰ - ۱۳۹۶/۰۵/۱۷
ارتشی که مورد بی مهری واقع شود همین است
ناشناس
Finland
۱۴:۱۱ - ۱۳۹۶/۰۵/۱۹
دریغا ارتش
ناشناس
France
۱۵:۱۳ - ۱۳۹۶/۰۵/۱۶
1- وجود فرمانده های عقده ای یا آموزش ندیده.
2- محیط شلوغ و نامناسب آسایشگاه ها.
3- دوری سربازان از محل خدمت به عنوان یک اقدام جنون آمیز در جهت اذیت کردن جوانان! آخه چه لزومی داره که فردی مثلاً از شمال غرب کشور بره جنوب شرق کشور خدمت کنه؟!
4- حقوق خیلی کم سربازها و همچنین مرخصی کم!
5- تحقیر سربازان توسط هم خدمتی ها
6- تبعیض قائل شدن بین سربازان در محیط پادگان!
7- تبعیض و عدم عدالت در انجام سربازی. بطوریکه بیش از 99 درصد بچه پولدارها یا اصلاً به سربازی نمی روند و اگر هم بروند در شهر محل اقامت خود خدمت می کنند.
8- ... از چی بگم؟؟؟
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۵:۴۵ - ۱۳۹۶/۰۵/۱۶
فرماندهان عقده ای را خوب اومدی موافقم البته انصافا نیروی هوایی همیشه کلاس اش بالا تر بوده خدا نیروی زمینی را نصیب هیچ بدبختی نکنه
ناشناس
Austria
۱۸:۴۸ - ۱۳۹۶/۰۵/۱۶
موافقم,ما یه فرمانده داشتیم با لحجه خاصی حرف میزد و ما تقریبا نصف حرفهاشو نمیفهمیدیم...تکه کلامش بود :من شما بچه تهرونیارو آدم میکنم!!!خدا رو شکر بخیر گذشت.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۵۴ - ۱۳۹۶/۰۵/۱۷
ما یه فرمانده داشتیم بچه امل بود به همه میگفت گوسفند!
حسن
Iran (Islamic Republic of)
۱۰:۰۹ - ۱۳۹۶/۰۵/۲۹
احسنت واقعا خوب چیزای اشاره کردی
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۵:۲۲ - ۱۳۹۶/۰۵/۱۶
چون جوونا تحمل ندارن , یه عمر دیدن یک عد بخصوص دارن میخورن و میبرن ! اینا نه میتونن ازدواج کنن نه کار داشته باشن ...
بعد سربازی هم باید ول بچرخن , نه کاری نه زندگی !
اونجا هم یکسری زورگویی های بیمارگونه هستش
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۵:۲۳ - ۱۳۹۶/۰۵/۱۶
اتفاقات بیشتری هم از این قبیل افتاده که اعلام نمی شود. سربازی باید حرفه ای بشود ولاغیر
که یک مرد جنگی به از صد علیل!!
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۵:۲۴ - ۱۳۹۶/۰۵/۱۶
دلیل کاملا واضح است!
قانون نظام وظیفه در ایران عمری قریب به یک قرن دارد و یقینا امروز با توجه به تغییرات وسیع و شگرف جهان و ایران دیگر پاسخگوی نیازها و اقتضائات نسل جوان نیست.زمانی بود که عمده جوانان از تحصیلات بی بهره بودند و هدف خاصی در زندگی دنبال نمیکردند یا شرایط اجتماعی بصورتی نبود که خانم ها بتوانند براحتی جایگاه های مربوط به آقایان را اشغال کنند لذا دو سال خدمت زیرپرچم چیز آنچنان اعصاب خردکنی که نبود هیچ بلکه شاید اندکی به دانسته ها و معلومات مشمول هم می افزود ولی در جامعه کنونی که اگر شما سه شیفت هم فعالیت داشته باشی باز برای اعتلای علمی خود وقت و برای مهار تورم پول کم خواهی آورد اینکه دو سال در پادگان ها بدون جیر و مواجب مکفی به کارهای دست چندم مشغول باشی حقیقتا جنگ اعصابی است برای آقایان جوان!
امید است در اسرع وقت این قانون یکصد ساله مورد بازنگری اساسی قرار گیرد و کشور بسمت و سوی تاسیس ارتش حرفه ای حرکت کند
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۵:۳۰ - ۱۳۹۶/۰۵/۱۶
آقای روانشانس اشتباه می فرمایید یا واقعیات را مایل به بازگویی نیستید!
مشکل از منشا اجتماعی و تلاطم های آن حاصل شده است.این بیماران روانی که اغلب همکاران خبره شما هم قادر به تشخیص آنها نیستند در جامعه حضور دارند و چه در قالب قتل و حنایت و چه اینگونه حوادث....
سرباز را هم نمی شود حرفه ای کرد در ایران و البته بسیار کشورهای بزرگ دنیا هم حرفه ای نیستند!
ماموریت سرباز قابل حرفه ای شدن نیست دکتر!!!
پس به جامعه نادرست نگویید!
ناشناس
United Arab Emirates
۲۲:۰۳ - ۱۳۹۶/۰۵/۱۶
واقعیت را بگو
6 خط مطلب نوشتی آخر نفهمیدیم منظورت چیست!!!
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۸:۲۱ - ۱۳۹۶/۰۵/۱۷
نابغه!!هیچ جای دنیا حتی در عربستان سعودی هم سربازی 24 ماهه اونهم فقط مخصوص آقایان(معافیت دائم بانوان!)در جریان نیست!
بپذیرید خدمت زیرپرچم در سال 2017 میلادی دیگه نمی تونه با همین سبک و سیاق ادامه پیدا کنه
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۵:۴۳ - ۱۳۹۶/۰۵/۱۶
ما که افسر وظیفه بودیم حدود 23 سال پیش با ما مثل سگ برخورد می کردند در دوره اموزشی اول در پادگان صفر یک این ها که سرباز صفر هستند خدا به داد برسه
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۶:۴۳ - ۱۳۹۶/۰۵/۱۶
من تقریبا با این دوستمان تجربه مشترک داریم ، من سال 71 در پادگان 01 در افسریه بعنوان لیسانس وظیقه آموزش سه ماهه اولم را گذراندم ، ماخصل خاطرات من از آن دوره :

کیفیت بسیار پائین غذا و کمیت پائینتر از آن که عملا سه ماه همه گرسنه بودیم ؛ اندازه نبودن لباسهائی که به ما دادند ؛ حالت بازداشتگاهی دائمی ، تحقیر و توهین بی دلیل و دائم توسط افسر فرمانده گروهان ( یک سروان آزاده از جنگ عراق بود و از نظر روجی روانی کاملا در هم ریخته ) ؛ اکثر کلاسهای آموزشی برای ما که لیسانس و فوق لیسانس بودیم و معدودی دکترای غیر پزشکی هم در بین ما بود بیفایده و بی ارزش بود ؛ وجود تغداد زیادی معتاد در بین ما که برای خودمان هم شگقتی آور بود و شبها شیشه های شربت سینه حاوی کدئین سر می کشیدند ، برخورد تحقیر آمیز کلی که بیشتر از سوی پرسنل وظیفه با پایه خدمتی بالاتر انجام می شد ، مثلا هر گروهان ما سه نفر گروهبان وظیقه دیپلمه به عنوان آموزش دهنده داشت ( ! ) اینها از هیچ تحقیر و توهینی به ما که از آنها تحصیلات بالاتر و موقعیت اجتماعی بهتری داشتیم دریغ نمی کردند و برایشان لذت بحش بود . در همان زمان در یگان پاسدار همان پادگان که یک شب به خواب نگهبانی می دادند ، یک مورد خودزنی با تفنگ ژ3 داشتیم که منجر به فوت سرباز مربوطه شد و بقول دوستمان تلگرام و سایت و ... هم نبود که حبر آن منتشر شود و برای کادری ها هم این موارد کاملا عادی بود !
بقیه اش و داستان بعدها و آموزش تخصصی و یک سال و نیم خدمت در بدترین شرایط ممکن بماند ، که بدتر بود !
سربازی ما را مرد نکرد بلکه بسیاری از عوارض مردانگی و جوانمردی و احساس تعلق به جامعه را هم از ما گرفت !
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۵:۵۳ - ۱۳۹۶/۰۵/۱۶
تویه پادگان اردوگاه اجباری هیتلر و استالین یاد و خاطراتش زنده میشه
داود
Iran (Islamic Republic of)
۱۶:۱۱ - ۱۳۹۶/۰۵/۱۶
متاسفانه بهترین عبارتی که می شه در مورد برخورد با سرباز بیان کرد همینه، مثل سگ، من نمی دونم چرا درجه دارها فکر می کنند باید با سرباز اینجوری برخورد کرد، البته من خدمت نرفتم، و معافیت چشم پزشکی گرفتم ولی خداوکیلی شماره عینکم در حدی است که بشه باهاش چند نفر رو معاف کرد، ولی نمی دونم چرا وقتی رفتم دنبال معافیت طوری باهام برخورد می کردند انگار دارن از جیبشون خرج می کنند، طرف عینک منو برداشت به زور جلو پام می دیدوم اصرار داشت که این علامتای چشم پزشکی رو ببینم، مثلا هم طرف دکتر بود و متخصص، یه لات چاله میدونی هم اینجوری حرف نمی زد، خوب بابا وقتی نمی بینم چی رو باید بگم، دستگاه که هست تست کن، تازه خیلی ساده می تونست عینک منو بذاره رو چشش ببینه یه آدم سالم با اون می بینه یا نه، ولی طرف باز حرف خودش می زد.
محمد
Iran (Islamic Republic of)
۱۶:۱۵ - ۱۳۹۶/۰۵/۱۶
با سلام کسی که با خانوادش هست
اونم یه عمر می تونه 2 سال دور باشه از خانوادش؟ شهر غربت و.....
تمام قانون ها بعد چند سال اصلاح می شه ولی این قانون سربازی از دوره خیلی سال پیش هست ......
به طور مثال من مشکل کف پا دارم و کف پام صاف هست و همیشه زجر می کشم به طور مثال ببخشید سر توالت نمی توانم بنشینم ولی به من گفتن باید بری
من در سال 92 به سربازی رفتم و یک ماه نگذشت که طاقت نیاوردم به دلیل فشار روحی و روانی ومشکلب کف پا ..........چرا سربازی رو بر نمی دارید یا اصلاحش کنید چه میشه همه سربازان تو استان خودشون خدمت کنند حتی اموزشی رو
ستوان دوم وظیفه نزاجا
Iran (Islamic Republic of)
۱۶:۲۴ - ۱۳۹۶/۰۵/۱۶
شروع خدمت: 94/8/1 پایان خدمت: 96/5/12 (4 تا 3 روز اضاف به دلایل مسخره و دلیل واقعی مریض بودن بعضی از کادری های عزیز) حقوق:140 هزار تومانو مدرک: فوق لیسانس.
برادر جان در ارتش شیطان بزرگ آمریکا سربازی اجباری نیست ولی حرفه ای هم بعضا نیست مخصوصا برای افراد با درجه بسیار پایین ولی حداقل دستمزد 1600 دلار در ماه می باشد نه 140 هزار تومان تازه با کسر بیمه و کوفت و زهرمار. این حقوق اون ها که معاف از مالیات بوده و هزینه زندگی نیز عملا صفر است .برای یک بچه 18 ساله که دو سال بدین منوال طی کند پس اندازی برای شروع زندگی و یا مکفی هزینه تحصیلات عالیه می باشد. در ضمن ترخیص با افتخار از ارتش مزایای مادی و به خصوص اجتماعی زیادی تا آخر عمر به همراه دارد ولی برای ما چی؟؟؟؟؟بردگی محض. کارت بگیر بزار دره کوزه. فقط برای گرفتن پاسپورت بهش نیاز داشتم وگرنه احتمالا نمی رفتم.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۶:۲۸ - ۱۳۹۶/۰۵/۱۶
این حضرات با این اظهار نظرهای گرانبها خودشون آیا سربازی تشریف بردن
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۹:۵۱ - ۱۳۹۶/۰۵/۱۶
منو شما رفتیم چه گلی به سر مملکت زدیم ؟!
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۶:۳۱ - ۱۳۹۶/۰۵/۱۶
اونایی که ادعا میکنن امنیت داریم خو امنیت رو این سربازا با حقوق 50 تومان دارن تامین میکنن بعد میگین امنیت داریم این امنین که سربازاش از خوده ملت ان تامین میشه نه توسط کادری ها و درجه داران حقوق بگیر
مرتضي
Iran (Islamic Republic of)
۱۶:۴۳ - ۱۳۹۶/۰۵/۱۶
1-چرا محل خدمت سربازان در شهر خود و يا شهرهاي نزديك محل سكونتشان تعيين نمي‌شود؟
2- چرا براي استفاده از توانمنديهاي جسمي و فكري سربازان مختلف، قوانين و استانداردهاي شفاف و منطقي وضع نمي‌شود؟
3- چرا سياستمداران ما با توجه به امكانات و شايستگي‌هاي واقعي مردم و كشورمان سخن نمي‌گويند و باعث ايجاد و يا دامن زدن و تشديد جو دشمني با كشورهاي دنيا مي‌شوند كه متعاقب آن نتوانند نظامي‌گري حرفه‌اي را در دستور كار خود قرار بدهند؟
نکته سنج
Iran (Islamic Republic of)
۱۶:۵۳ - ۱۳۹۶/۰۵/۱۶
امیدوارم فرارو نظریاتی رو که به نفع خدمت سربازی هم هست منتشر کنه
امیدوارم فرارو بی طرف باشه
ناشناس
Germany
۱۷:۰۸ - ۱۳۹۶/۰۵/۱۶
من ۲ سال سربازی رفتم. خیلی خوب بود به نظرم. چون باعث شد متوجه بشم تصمیم درستی برای مهاجرت گرفتم. همزمان از چندین شرکت خارجی پیشنهاد شغلی داشتم. کاری باهام کردن که پشت سرمم نگاه نکردم. امیدوارم برای جون های بعد ما تکرار نشه و حداقل اونها بهترین لحظات جونی شون رو اینطوری به هدر ندن.
محسن
Iran (Islamic Republic of)
۱۷:۱۱ - ۱۳۹۶/۰۵/۱۶
من خودم بارها قصد خودکشی روی برجک رو داشتم.بخاطر فشار عصبی که تو اون دوساعت پست داشتم.بخاطر مشکلاتی که داشتم همیشه فکرم درگیر بود.بارها درخواست انتقالی دادم.مشکلمو گفتم بهشون ولی هیچ توجهی نمی‌کردند.کارم به روانشناس و قرص و دارو کشید تا از پست برداشتمنم بعد از ده ماه.خدا خیلی رحم کرد بهشون.چون چند بارنقشه ی کشتن مسئول نیروی انسانی که انتقالیمو نمی‌داد کشیده بودم که تیر بارونش کنم بعدم خودمو بکشم.خدا خیلی رحم کرد...
ک م
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۴۷ - ۱۳۹۶/۰۵/۱۸
بنده خدا من سند دادم استشهاد محلی با تایید مسجد و بسیج محل سکونت, مدارک من را پاره کردند بماند که چه کارهایی کردند.

ضمنا در سپاه خدمت کردم و به چشم دیدم فرماندهانی که سابق جبهه داشتند کنار رفتند و کسانیکه چندماه سابقه داشتند مسئولیت گرفتند و شروع کردند به عقده ای بازی!

بین سربازها اختلاف می انداختند که به دروغ ! فلانی گفته تو حشیش کشیدی که اینارو روبروی هم قرار دهند.

چی بگم 4 سال درگیرش شدم. برگه های استعلاجی را دست کاری کردند.
به قاضی گفتم یک بچه دبستانی میداند که اگر بخواهد عددی عوض کند ابتدا پاک کند بعد...
حالا گیرم درست چرا بعد از 14 ماه فهمیدن! چرا ابتدا کارگزینی ندیده گرفته.

هرگز گذشت نمیکنم و به خدا واگذار کردم.
خیلی حرف هارا نمیبشود گفت. اینکه تو صف نماز صلوات را به تمسخر میگرفتند که اگر سربازی خندید گرفتارش کنند وقتی اعتراض کردم کاری کردند که سالها درگیر شدم
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۷:۲۱ - ۱۳۹۶/۰۵/۱۶
اینقدر این بیچارها رو اذیت میکنن تحقیرشون میکنن ب0 چشم خودم دیدم چه برخودهای با این مظلوما میکنن
faramarz
Germany
۱۷:۲۳ - ۱۳۹۶/۰۵/۱۶
اقا من یه مسئله رو میخوام مطرح کنم خواهش میکنم اجازه بدید منتشر بشه :
من چطوری اطمینان کنم تو این جامعه پر از خطر پسر من با 18-19 سال سن بره تو یه پادگان هم اطاقی یه سرباز صفر دیگه باشه متولد سال 1355 یعنی 41 سال سن ؟
سجاد
Iran (Islamic Republic of)
۱۷:۳۴ - ۱۳۹۶/۰۵/۱۶
بیشتر خودکشی ها تو ارتش انجام میشه اونم بخاطر وضعیت سختی هستش که به سربازا میگیرن تو دوره ما خودم شاهد چندتا خودکشی بودم
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۰۶ - ۱۳۹۶/۰۵/۱۸
نه عزیزم جای دیگه بدتره مطمئن باش یکی از یکی بدتر. تازه حالا بهتر شده اینه!!!!!!
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۷:۴۴ - ۱۳۹۶/۰۵/۱۶
تنها نیرویی که خدمت وظیفه عمومی رو تا حد زیادی عاقلانه اجرا می کنه نیروی هوایی ارتشه که سرباز رو برای سربازی و افسر وظیفه رو برای کار اداری استفاده می کنه.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۷:۴۹ - ۱۳۹۶/۰۵/۱۶
راهکارها:
1- اولویت اول این باشه که خدمت وظیفه عمومی یا حذف بشه و یا اگه نمیشه که بشه تخصصی بشه؛ چرا مثلا یه مهندس برق باید لباس نظامی بپوشه و در ارگان نظامی خدمت کنه؟ و چرا اصولا خدمت رو فقط در لباس نظامی پوشیدن و در ارگان نظامی یا انتظامی بودن خلاصه کردن؟
2- حداکثر مدتش در این وضع اقتصادی و ناامیدی اپیدمیک به کمتر از یک سال برسه.
3- بومی سازی شه.
4- زمان مرخصی بسیار بیشتر شه.
5- قدیمی بازی و آشخوری کشیدن حذف بشه.
مرتضی
Iran (Islamic Republic of)
۱۷:۵۱ - ۱۳۹۶/۰۵/۱۶
دوری از خانواده مشکلات جمسی روحی روانی همه اینها درسته ولی به عنوان یه خدمت کرده میگم: امان از کادری عقده ای که متاسفانه تعدادشون بیشماره. تحقیر و توهین باعث سخت شدن سربازی شده نه سرما و گرمای برجک
ک م
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۰۸ - ۱۳۹۶/۰۵/۱۸
اضافه کنم به فرموده شما: ارتش و غیر ارتش نداره همه یک...
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۷:۵۶ - ۱۳۹۶/۰۵/۱۶
بخش عظیمی از جوونای این مملکت برای فرار از سربازی میرن دانشگاه (هر رشته و هر دانشگاهی) و بعدش دو سال هم میرن سربازی و بعدش در حوالی سی سالگی وارد جامعه میشن!
این یعنی سربازی برای دانشگاه رفته دو سال نیست، بلکه 4 (فوق دیپلم+ سربازی) تا 12 سال است! و این یعنی هدر دادن منابع مالی و زمانی مردم کشور خود.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۸:۰۳ - ۱۳۹۶/۰۵/۱۶
وضعیت ارتش افتضاحه. افسرها عقده‌های خودشون رو سر سربازهای بی‌پناه خالی میکنن. با سرباز بدتر از برده و حیوان رفتار میشه.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۸:۰۹ - ۱۳۹۶/۰۵/۱۶
من از زمان سربازی دچار سینوزیت شدم و سوزش ادرار تو تن مونده . بعلاوه کلی مشکلات روحی و اعصاب خوردی !
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۸:۲۴ - ۱۳۹۶/۰۵/۱۶
در پادگان غذای کہ بہ سرباز می دن قابل خوردن نیست میوہ نمی دن بطور کلی تغذیہ نامناسب است و فشار روحی زیاد کہ باعث میشود سرباز دچار جنون شود
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۸:۴۹ - ۱۳۹۶/۰۵/۱۶
آقایونی که ژست میگیرین چرا بدون مطالعه نظر میدین؟
واقعیت اینه دراکثرنقاط دنیا سربازی وجود داره مثلادرسراییل سربازی نزدیک به 3ساله برای پسرها وحدود2سال برای دخترهاست
کشورهایی که سربازی ندارن یا ضعیفن یا صاحب انبارهای بزرگ سلاح های هسته ایی هستن باقی همگی خدمت سربازی دارن
دوستمون دربالا درست گفتن سربازی یک واجب اجتماعیه که داره قربانی شعارهای پوپولیستی میشه و با سومدیریت اینجا کشیده شده
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۰:۵۰ - ۱۳۹۶/۰۵/۱۷
سربازی رو رضاخان در ایران پایه ریزی کرده؛همونی که بهش میگن طاغوت و خودباخته؛پس قطعا نمی تونه چیز جالب و خوبی از آب دربیاد!
بدبختی اینجاست تو دنیا دخترها هم باید بیان خدمت ولی اینجا فقط ما آقایون!
مهدی
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
۱۲:۱۳ - ۱۳۹۶/۰۵/۱۷
در زمانی نچندان دور در ایالات متحده و بسیاری از کشورهای دیگر سربازی به صورت همگانی بود. آنها با برآورد و محاسبه اجتماعی و اقتصادی به این نتیجه رسیدند که این کار، اتلاف منابع است و به همین جهت به سمت سیستم حرفه‌ای و داوطلبی حرکت کردند. چندی پیش بنا به علاقه‌ای که به تحقیق دارم، صحبت‌های یک استراتژیست آمریکایی را گوش می‌کردم و همین بحث پیش آمد، تاکیدش این بود که همین سیستم داوطلبی کارایی بسیار بیشتری دارد.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۹:۱۱ - ۱۳۹۶/۰۵/۱۶
بعضی کادری ها و وظیفه های ارشد سادیسم نظامی دارند.
ناشناس
France
۱۹:۱۷ - ۱۳۹۶/۰۵/۱۶
آقا وقتی منم میدیدم کسی که 8 سال از خدمت فرار کرده و قانون رو زیر پا گذاشته میتونه خدمتشو بخره اما کسی که قانونی رفتار کرده و غیبتی نداشته از خرید خدمت محروم هست روانی میشدم. یعنی این قانون رو توی رکورد های گینس عجیب و غریب ترین قانون های دنیا باید ثبت کنن!
جواد
United States of America
۱۹:۲۲ - ۱۳۹۶/۰۵/۱۶
لیسانس دارم در طول آموزشی دچار بیماری پوستی لاعلاج شدم هیچ اهمیتی نمیدادند وقتی برای معافیت رفتم تحقیرم کردند بهم میگفتم تو میخوای تو آیندت چکار کنی و از این دست مسائل به جای اینکه فکر درمان من باشند تموم طول خدمتم رو فقط تحقیرم کردند حتی بیمارستان ارتش در طول خدمت دارو بهم نمیداد میگفت باید آزاد بگیری داروهایی که هزینش ماهی 200 هزار تومنه الان که خدمتم تموم شده چی اضافه کردم فقط یک بیماری لاعلاج که درمان نداره و هزینه ی خیلی بالایی برای کنترلش داره و همچنین افسردگی
ناوبانسوم وظیفه
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
۱۹:۲۷ - ۱۳۹۶/۰۵/۱۶
من که افسر وظیفه بودم خیلی اذیت و تحقیر شدم، این درجه هم خیلی کمک نمی‌کرد، به هر صورت وظیفه بودیم، البته طوری هم نبود که پاسخی ندم، الحمدلله اوضاع بهتر شده، توهین‌ها خیلی کم شده، بازرسی خیلی هم‌کاری می‌کنه. امّا امکانات خیلی کم‌بود. یک ماه یخچال نداشتیم، حدود 3 ماه تلویزیون نداشتیم آخرش هم خودمون خریدیم، با یک و نیم کولر توی گرمای بندرعباس زندگی می‌کردیم، هیچ‌کس هم رسیدگی نمی‌کرد فقط موقع بازدیدها یادشون به ما می‌افتاد. حالا بازم وضعیت ما شرف داشت، خدا به داد اون‌هایی برسه که تیپ تفنگداران/تکاوران افتاده بودن. حتی زیرسطحی‌ها هم خیلی اذیت شدن.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۲۰:۲۱ - ۱۳۹۶/۰۵/۱۶
خوب کاری کرده
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۲۰:۲۶ - ۱۳۹۶/۰۵/۱۶
من تجربه دو سال خدمت در یگان ویژه مازندران را دارم و هنوز هم صدمات ناشی از این دو سال خدمت همراهمه سالم رفتم و یک بیمار روانی برگشتم
نکته سنج
Iran (Islamic Republic of)
۲۰:۲۶ - ۱۳۹۶/۰۵/۱۶
متاسفانه فرارو مطالبی رو منتشر می کنی که باعث تضعیف خدمن سربازی می شوی یعنی کسی که فرماندهان
ارتش رو عقده ای خطاب میکنه از نظر کارشناسن شما مطلبش باید چاپ بشه
کسی که زندگی حافظان این کشور روبه زندگی سگ تشبیه
میکنه باید مطالبش چاپ بشه
کار امروز شما متاسفانه یکی از مصادیق توهین به سازمان مقدسی است که توسط مقام معظم رهبری شجره طیبه نامیده شده
شما حتی اصول بی طرفی روهم رعایت نکردید و مطلب من رو که در دفاع از این نهاد مظلوم ومقدس بود چاپ نکردید تا فرصت انتخاب برای خوانندگان شما فراهم باشد
دراین صورت انسان در اینکه کارشما بدون تبعیض هست اطمینان حاصل می کرد
یعنی شما نمیدانید وظیفه ارتش دفاع ازناموس کشور درمقابل اجانب هست
یعنی شما نمیدانید بیشترکسانی که این پیام ها را مینویسند افراد سربازی نرفته ای هستند که به خیال خام خود با افزایش آمار معترضان می خواهند سد این حرکت مقدس شوند اما زهی خیال باطل
باز هم تکرار می کنم شما در این برهه حساس که شهدای
ارتش به همراه سپاهیان جان برکف در سوریه به آب یاری وتحکیم این نظام با خون خود
مشغول هستند درپشت جبهه با
انتشار پیام تعدادی از عزیزان از آن طرف آب ها به تضعیف اهداف نظام ما کمک کردید
آیا دشمنان ما درصدد تقویت ارتش وسپاه هستند؟
خوب انتشار پیام این دوستان هم که تضعیف سپاه وارتوش بود!واقدام شما؟
من تا توان دارم از حق بچه های مظلوم ارتش وسپاه که به خاطر کار امروز شما زیر سوال رفتند(وشما وکارشناسان شما مدیون آنها هستید) واحقاق آن
از راههای قانونی تلاش خواهم کرد اما اگر هم موفق نشدم
باکی نیست قیامت وخدا حق است
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۰:۵۲ - ۱۳۹۶/۰۵/۱۷
برادر نکته سنج

بحث بر سر تخصصی شدن سربازی در ایران و داشتن سرباز حرفه ای است ، حود من در دوره سربازی با تمام گوشت و پوست و وجودم همه این تحقیر ها و توهین ها و آوارگی و بی پولی و بی پناهی را که در این نظرات به آنها اشاره شده ، تجربه کرده ام .
شعار نده ، بیانیه هم ننویس .
در سوریه هم رزمندگانی که مبارزه می کنن همه داوطلب و اکثرا حرفه ای هستن ، فرافکنی نکن
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۰۹ - ۱۳۹۶/۰۵/۱۷
کاسه داغتر از آش...
مهدی
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
۱۲:۰۶ - ۱۳۹۶/۰۵/۱۷
جناب نکته سنج بهتر است قبل از اظهار نظر کمی مطالعه داشته باشید. انتقاد از وضعیت نامناسب موجود به معنای تضعیف نهادهای نظامی که موجودیت آنها در راستای حفظ منافع ملی و تمامیت کشور باشد، محسوب نمی‌گردد.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۲۸ - ۱۳۹۶/۰۵/۱۸
موضوع بحث چه ربطی داره با اونچه شما گفتید؟!!
مگه قراره از خودمون انتقاد نکنیم یا رفع عیب اشتباهه!
شما حقت ناحق شه صدات در نمیاد میگی اشکال نداره!!
مهدی
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
۲۱:۴۷ - ۱۳۹۶/۰۵/۱۶
سیستم سربازگیری اجباری، جدا از اشکالات عظیمی که از بعد عواقب منفی اجتماعی و اخلاقی و روانی و حتی حقوقی آن دارد، اتلاف سرمایه انسانی و اقتصادی محسوب می‌گردد. حتی از جنبه نظامی و انتظامی قضیه، در دنیای امروز که اتکا به تجهیزات و آموزش‌های مدرن، حرف اول و آخر را در تعیین سرنوشت جنگ‌ها و درگیری‌ها می‌زند اجبار افراد برای گذراندن یک دوره اجباری معنای چندانی نمی‌یابد.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۲۲:۳۴ - ۱۳۹۶/۰۵/۱۶
در سال 59 بعد از شروع جنگ وقتی به خدمت سربازی رفتم بعد از اموزش یک روز ما رو بردن میدون تیر و در کل چهار گلوله به ما دادن اولی برای فهمیدن خطای نشانه گیری و سه تای دیگه برای امتیاز گیری مگر این سرباز چند گلوله داشته که تونسته به دوازده نفر اسیب بزنه اگر اسلحه ژسه بوده باشه هر گلوله باید از سه نفر رد شده باشه که این شدنیه.
ناشناس
United States of America
۲۳:۰۰ - ۱۳۹۶/۰۵/۱۶
حقیر در سال 66سه ماه آموزشی را در پادگان لویزان و بقیه
خدمتم را در منطقه جنگی زبیدان در18کیلومتری خاک عراق بعنوان دیده بان خمپاره بعنوان خدمت سربازی گذرانده ام ، سهم هر سرباز از24ساعت زندگی روزانه بدینقراربود کندن کانال در شب بمدت 5ساعت و و10 ساعت نگهبانی روزانه وشبانه درهوای بیش از 50درجه بالای صفر ودر زمستانهای باهوای خیلی خشک وسرد کنارعقربها ومارها ودر خط مقدم جبهه روبروی دشمن ...یادم میاد دراون زمان همه سربازها از خانواده بی بضاعت وفقیر بودند و توسط یک گروهبان دوم کادر جدیدالاستخدام مثل پادگان تنبیه وآزار واذیت میشدن ...اکثر سربازان وهم قطاران در اون زمان بدرجه رفیع شهادت نائل آمدند وبعضی هاشون مثل حقیر مجروح وبعضی ها هم بدست نیروهای عراقی اسیروچندنفرشون هم در اردوگاههای عراق شهید شدند.
گاه گاهی به فکر اون زمون می افتم وبخاطر مظلومیت بچه ها اشگ میریزم
روحشان قرین شادی وآرامش ابدی
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۲۳:۱۱ - ۱۳۹۶/۰۵/۱۶
وقتی 16میلیون نفر به ریسی رای میدن یعنی به سربازی هم معتقدن و قبولش دارن
خودکرده را تدبیر نیست سربازجااان
از ماست که برماست
تیری که در پر و بالت فرو رفته از پر پرههای خودته
ناشناس
United Arab Emirates
۰۰:۰۳ - ۱۳۹۶/۰۵/۱۷
سربازی کلا بیخوده سرباز بدبخته وتحت عجیبترین فشارها همه کارها توسط سرباز انجام میشه وهمه جور توهین وتحثیر بدون پول
نفس
Iran (Islamic Republic of)
۰۶:۵۰ - ۱۳۹۶/۰۵/۱۷
به عقیده من با این همه نیروهای کادر نظامی اعم از ارتش و سپاه و بسیج که دارای حقوق ومزایای خدمات کشوری هستند وظیفه حفظ و حراست و امنیت برعهده اینهاست الان سربازان فقط شدن کارگر این حوزه ها در کل کشورهای دنیا سرباز با حقوق و مزایای کامل در خدمت نظام بسر می برد
علی
United Arab Emirates
۰۸:۰۶ - ۱۳۹۶/۰۵/۱۷
اگر سرباز بدبخت نباشه کی کارای شخصی سرهنگ و سروان و استوار و .. انجام بده
اگر سرباز نباشه تقصیر اشتباهات رسمی ها رو بندازن گردن کی؟
سرباز نباشه کجا می تونن این همه کارگر و کارمند بی جیره و مواجب داشته باشن.
سرباز نباشه کی پول زرشک پلو با مرغ بگیره عدس پلو نپخته بده به سرباز.
سرباز نباشه ، بهشون فشار میاد یه مشت مفت خور کادری
میخوای منتشر کن میخوای نکن
15 سال این حرفا تو گلوم مونده بود.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۰۴ - ۱۳۹۶/۰۵/۱۷
افرادی که توان مالی یا نفوذ سیاسی- نظامی دارند و با استفاده از همین مانع از خدمت رفتن پسرانشان می‌شوند، در برابر حذف خدمت اجباری مخالفت و مقاومت می کنند. زیرا پسران آنها که به خدمت نمی روند و افرادی که توان مالی ندارند یا از خانواده های روستایی یا قشر پایین جامعه هستند مجبور هستند دوران خدمت را سپری کنند.
عدالت و عدالت و عدالت....
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۳۷ - ۱۳۹۶/۰۵/۱۷
رد پای سلفی گری و داعش
آریایی
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۵۳ - ۱۳۹۶/۰۵/۱۷
من نیروی انتظامی خدمت کردم در سخت ترین شرایط و در منطقه عملیاتی . امیدوارم هر چه زودتر به سربازی اجباری که در واقع دو سال بردگی کشیدن از جوانان این مملکت هست پایان بدن ، جوانی که خوب می دونه بعد از خدمت هیچ آینده ای در انتظارش نیست و مجبوره بی حقوق و مزایا با کمترین امکانات از عوامل کادری که قریب به اتفاقشون خاستگاه اجتماعی و تربیت خانوادگی و .. پایین تری نسبت به سربازان دارن توهین و تحقیر بشنوه و حق اعتراض هم نداشته باشه ممکنه دست به هر کاری بزنه . اما اینکه چرا سربازی اجباری تا حالا برچیده نشده دلیلش کاملا واضح هست : کار مجانی سربازان که نمی تونن ازش صرف نظر کنن . این وسط هم تنها چیزی که هیچ اهمیتی نداره کرامت انسانی سربازان و سلامت روحی و جسمی اون هاست .
ناشناس
United Arab Emirates
۱۱:۵۵ - ۱۳۹۶/۰۵/۱۷
ما چی مون رو حساب کتاب و قاعده و قانونه که سربازی مون باشه ؟!
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۱۰ - ۱۳۹۶/۰۵/۱۷
سربازی با تمام ایراداتش بازهم بودنش ازنبودنش بهتره
لغوسربازی خیانت به کشوره
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۱۱ - ۱۳۹۶/۰۵/۱۷
اگر در طول دوسال خدمت سربازي سقف حقوق كارمندي داده شود مثلا ماهيانه 3 ميليون تومان اونوقت همه ارزو مي كردند بروند سربازي دو سال مبلغي براي ازدواجشان تهيه كنند
ک م
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۴۴ - ۱۳۹۶/۰۵/۱۸
مگه کارمند 3 میلیون حقوق داره؟
:)
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۴۵ - ۱۳۹۶/۰۵/۱۷
وقتی ارزش کارت پایان خدمت کمترازخلال دندون بشه معلومه دیگه کسی نمیره سربازی
ارزش ازدست رفته کارت پایان خدمت رو برگردونین
احسان
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۴۵ - ۱۳۹۶/۰۵/۱۷
در بادگان به سربار به عنوان یک نوکر و برده نگاه میکنند / کلمه حدمت اجباری بیانگر نوع نگاه مردم به سربازی است
شاپور
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۵۹ - ۱۳۹۶/۰۵/۱۷
یادش بخیر در ارتش خدمت کردم فرمانده ما یه ستوان بلوچستانی بود و همیشه می گفت دوسال خدمت میکنی تا یه عمر زندگی کنی پس محکم سر پات وایستا و بچه بازی رو کنار بذار من 17 ماه در یگان پاسدار خدمت کردم الان یاد فرمانده و آموزش می افتم می بینم حق با اونا بود در سختی زندگی پخته می شوی اما کار هر بچه ننه ای نیست
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۰۶ - ۱۳۹۶/۰۵/۱۷
من دوسال خدمت کردم در منطقه ایی پرت با شرایطی سخت
با کلی توهین وتحقیر
ولی با این حال فکر میکنم سربازی باشه بهترازاینه که نباشه چون ممکنه امنیت کشور ازبین بره
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۱۲ - ۱۳۹۶/۰۵/۱۷
به ارتش بعداز انقلاب انصاف بدهیم از لحاظ امکانات وبودجه توجه لازم نشد
من ارتش خدمت کردم سال 90 ساختمون ها وبیشتر امکانات مال سالهای دهه 40 و50 بودن
سومدیریت انکارناپذیر بوداعصابهاداغون اعم از سرباز وپرسنل درنتیجه فشار روانی شدیدی روی همه واردبود
شاید باورنکنید ولی گاهی من حس میکردم در اسارات بعثی های عراقم!! یا دراردوگاه کاراجباری درکره شمالی یا در دوره استالین!!!
با این حال اصل سربازی رو مقدس میدونم بنظرم برای بیشترپسرها لازمه
علی
United Arab Emirates
۱۴:۱۵ - ۱۳۹۶/۰۵/۱۷
خدا از این افراد نگذره جون مردم براشون مهم نیست. فقط به فکر منافع خودشون هستند. ملت نرن سربازی شکم اینا پر نمیشه. سربازی بردگی مدرنه. بردگی که سالها قبل پیامبر باهاش مخالف بود.
مهدی
United Arab Emirates
۱۴:۲۰ - ۱۳۹۶/۰۵/۱۷
سربازی همیشه توی سیستم های دیکتاتوری وجود داشته تو ایرانم با این شیوه از رضا خان شروع شد. و ما هنوز هم داریم دنبال میکنیم. سرباز بدبختو میفرستن جلو دشمن خودشون هم وا میستن کنار چیزیشون نشه.
محمد11
Iran (Islamic Republic of)
۱۶:۲۶ - ۱۳۹۶/۰۵/۱۷
سربازی یه جور برده داریه که روح و جسم آدم ها رو نابود میکنه و اصلا مقدیس نیست که خیلی هم ... .
چیزی که توی اکثر کشور های دنیا از میان برداشته شده ولی توی ایران همیشه به واسطه ی سطح پایین تفکر باید زجر بکشیم و حسرت بخوریم.
سالها بعد که این شر عظیم برداشته بشه نسل های آینده باورشون هم نمیشه که ما مجبور بودیم چنین وضعیتی رو تحمل کنیم.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۶:۳۲ - ۱۳۹۶/۰۵/۱۷
متاسفانه به دلیل کوته بینی ها و محافظه کاری هایی که در مملکت ما وجود دارد سربازی به معضلی برای جوانان تبدیل شده است. برخوردهای تحقیر آمیز و بعضا خشن دیگر سربازان و عقده های فروخورده کارکنان پایور سربازی را به کابوسی جهنم وار مبدل کرده است.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۷:۰۳ - ۱۳۹۶/۰۵/۱۷
تو رو خدا تو رو به هرکس که میپرستید کاری کنین کسایی که سن اونا از 30 سال به بالاست معاف شن یا برای آینده اونا یه حقوق نسبتا خوبی در نظر بگیرید اخه طرف بعد از 32 بیاد تا کاری پیدا کنه که باید برنامه ریزی کنه برای اون دنیاش.
میرمحمد
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۵۹ - ۱۳۹۶/۰۵/۱۸
موارد ذیل را می توان برشمرد:
1- ناکارامدی مطلق عقیدتی سیاسی
2-پارتی بازی ونفوذ مدیران ارشد کشور در تعیین مکان خدمت فرزندانشان{نرفتن به سرحدات کشور تا هرشب خانه باشند}
3-برخورد خشن نیروهای کادر وافسران با سربازان
4-احساس اتلاف وقت یک سرباز
bato-adv
bato-adv
bato-adv