bato-adv
کد خبر: ۲۴۹۷۳۲
پرونده ویژه واکاوی رکود(3)؛ بهمن آرمان در گفتگو با فرارو مطرح کرد

به رئیس جمهور اطلاعات نادرست می دهند/ تیم اقتصادی دولت هماهنگ نیست

«مشکل اساسی اقتصاد ایران در بنگاههای کوچک و متوسط است که دچار بحران هستند و از دو مشکل بنیادی رنج می برند. مشکل اول این است که ابعاد آنها اقتصادی نیست؛ یعنی تولید آنها در ابعاد صنعتی نیست. لذا تولید ما در بخش صنایع که آقای رئیس جمهور می خواهد تقاضای آن را افزایش دهد در حدی نیست که دارای صرفه اقتصادی و کیفیت لازم باشد.»
تاریخ انتشار: ۱۳:۰۶ - ۲۵ مهر ۱۳۹۴
فرارو- یک کارشناس مسائل اقتصادی با اشاره به گفتگوی تلویزیونی رئیس جمهور گفت: «مشکل اساسی اقتصاد ایران در بنگاههای کوچک و متوسط است که دچار بحران هستند و از دو مشکل بنیادی رنج می برند. مشکل اول این است که ابعاد آنها اقتصادی نیست؛ یعنی تولید آنها در ابعاد صنعتی نیست. لذا تولید ما در بخش صنایع که آقای رئیس جمهور می خواهد تقاضای آن را افزایش دهد در حدی نیست که دارای صرفه اقتصادی و کیفیت لازم باشد.»

حسن روحانی رئیس جمهور در گفتگوی تلویزیونی سه شنبه شب هفته گذشته به تشریح کلیات بسته جدید اقتصادی دولت که قرار است در شش ماهه دوم سال 94 اجرا شود پرداخت. به گفته کارشناسان سیاست های بسته جدید اقتصادی دولت با هدف تحریک بخش تقاضا تدوین شده است. در این راستا رئیس جمهور از کاهش ذخیره قانونی بانک های منضبط از 13 درصد به 10 درصد و همچنین کاهش نرخ سود تسهیلات بین بانکی از 29 درصد به 26 درصد گفت.

وی همچنین از پرداخت مطالبات پیمانکاران از طریق انتشار اوراق مشارکت و نیز در قالب صکوک اجاره خبر داد. پرداخت تسهیلات به مردم برای خرید کالاهای داخلی با اقساط بلند مدت بخشی دیگر از بسته جدید اقتصادی دولت را تشکیل می دهد. آیا سیاست های جدید دولت در حوزه اقتصاد می تواند موجب رونق تولید و خروج اقتصاد از وضعیت کنونی شود؟

صحبت های رئیس جمهور ناامید کننده بود
دکتر بهمن آرمان استاد دانشگاه و کارشناس مسائل اقتصادی در گفتگو با فرارو گفت: «متاسفانه صحبت های آقای رئیس جمهور در گفتگوی تلویزیونی با مردم ناامید کننده بود؛ به این دلیل که مدیران اجرایی، اقتصاددانان و نخبگان کشور در انتظار شنیدن مطالب خیلی اساسی تری بودند؛ هرچند صدا و سیما هم در این رابطه بی تقصیر نبود و افرادی را برای این مصاحبه مهم گزینش کرده بود که توانایی انجام چنین مصاحبه ای را از نظر حرفه ای و علمی نداشتند.»

سیاست های طرف تقاضا اشتباه است
این استاد دانشگاه اظهار کرد: «به هر حال آنچه رئیس جمهور به آن پرداخت عمدتا بر محور افزایش طرف تقاضا بود که باید گفت تقویت طرف تقاضا اصولا سیاستی نیست که در اقتصادهای امروز به دنبال آن باشند چراکه می تواند عوارض تورمی و افزایش واردات را به دنبال داشته باشد و موازنه بازرگانی خارجی و تراز پرداخت های خارجی را با بحران روبرو کند.»

وی ادامه داد: «این سیاست حتی در کشورهای صنعتی که بخش عمده کالاها و خدمات مصرفی خود را در داخل کشور خود تولید می کنند هم مورد استفاده قرار نمی گیرد.»

به رئیس جمهور اطلاعات نادرست می دهند
آرمان گفت: «رئیس جمهور به علت اطلاعات نادرستی که به ایشان داده می شود مطالبی را بیان می کنند که در صحت و سقم این اطلاعات و یا رهنمودهایی که مشاورین و وزرای اقتصادی ایشان می دهند شک و تردید وجود دارد.»

صنعت جایگاهی در اقتصاد ایران ندارد
وی ادامه داد: «اقتصاد ایران متاثر از این واقعیت است که اصولا سهم صنعت و تولید در اقتصاد بسیار پایین است. در آخرین سال ریاست جمهوری آقای خاتمی سهم صنعت در تولید ناخالص داخلی به حداکثر خود یعنی 16 درصد رسید؛ در حالی که این نسبت برای آنکه کشوری «تازه صنعتی» شناخته شود می باید بالای 25 درصد باشد.»

وی افزود: «این نسبت در ترکیه بیش از 27 درصد و در کشورهای صنعتی به استثنای انگلستان بین 31 تا 33 درصد نوسان دارد. بنابراین مشکل اقتصاد ایران در بخش صنعت نیست؛ چراکه اساسا صنعت جایگاهی در اقتصاد ایران ندارد.»

مشکل اقتصاد ایران بحران در بنگاههای کوچک و متوسط است
آرمان گفت: «مشکل اساسی اقتصاد ایران در بنگاههای کوچک و متوسط است که دچار بحران هستند و از دو مشکل بنیادی رنج می برند. مشکل اول این است که ابعاد آنها اقتصادی نیست؛ یعنی تولید آنها در ابعاد صنعتی نیست. لذا تولید ما در بخش صنایع که آقای رئیس جمهور می خواهد تقاضای آن را افزایش دهد در حدی نیست که دارای صرفه اقتصادی و کیفیت لازم باشد.»

وی ادامه داد: «اما مشکل دوم بر خلاف آنچه تصور می شود کمبود نقدینگی یا نبود تقاضا نیست؛ بلکه سطح پایین تکنولوژی است. صنایع ما بسیار عقب مانده هستند و کالاهای تولیدی ما متناسب با تکنولوژی های روز دنیا و برندهای مطرح جهان نیستند.»

وی افزود: «بنابراین اینکه ما طرف تقاضا را تحریک کنیم و به عبارتی مردم را مجبور کنیم کالاهای غیراستاندارد و با قیمت بالاتر نسبت به کالاهای مشابه وارداتی بخرند کار درستی نیست.»

این اقتصاددان اظهار کرد: «در عین حال ما در کشور خود صنایعی داریم که در مقیاس انبوه تولید می شوند و کیفیت آنها حتی بالاتر از استانداردهای جهانی است و تکنولوژی آنها هم به روز است که از آن جمله می توان به فولاد مبارکه که بزرگ ترین کارخانه فولادسازی در خاورمیانه است و یا صنعت مس و صنایع پتروشیمی اشاره کرد.»

آرمان با بیان اینکه انتظار از رئیس جمهور این بود که بر روی واقعیت های اقتصاد ایران تکیه کند گفت: «دولت باید زمینه را برای افزایش تولید اینگونه صنایع و حضور آنها در بازارهای جهانی فراهم کند؛ در حالی که دولت به این مسائل توجهی ندارد و این موضوع نشان دهنده این است که تمرکز دولت و شخص آقای رئیس جمهور بر پایه اطلاعات نادرست گذاشته شده است.»

تیم اقتصادی دولت هماهنگ نیست
این استاد دانشگاه اظهار کرد: «متاسفانه همان روز که آقای رئیس جمهور گفتگوی تلویزیونی داشتند وزارت نفت در اقدامی کاملا متضاد با سیاست های دولت، قیمت خوراک پتروشیمی ها را 13 سنت اعلام کرد (یعنی سه و نیم برابر قیمت خوراک پتروشیمی در منطقه خلیج فارس) که این موضوع نشان می دهد تیم اقتصادی دولت هماهنگ نیست.»

وی ادامه داد: «در شرایطی که قیمت نفت و گاز طبیعی و به دنبال آن انرژی در جهان کاهش یافته است، در سال 93 وزارت نفت قیمت گاز طبیعی را برای واحد های تولیدی 85 درصد افزایش داد. وزارت نیرو نیز در ناهماهنگی با سیاست های دولت قیمت برق را برای واحدهای صنعتی 25 درصد افزایش داد که همین باعث شد ما حتی نتوانیم همچون گذشته به صادرات فولاد اقدام کنیم؛ چون در حالی که هزینه های تولید در سایر کشورها کاهش یافته بود در ایران هزینه های تولید افزایش یافت که این موضوع باعث شد ما در موقعیتی قرار بگیریم که بیش از 3 میلیون تن محصولات فولادی در انبارها نگهداری شود.»

وی افزود: «اکنون به دلیل آنکه تعرفه واردات فولاد به ایران 10 درصد است، ایران بازار دلچسبی برای واردات شده است؛ در حالی که به طور مثال تعرفه واردات فولاد در ترکیه که نه انرژی و نه معادن سنگ آهن دارد و 2.5 برابر ایران فولاد تولید می کند 30 درصد است.»

این استاد دانشگاه خاطرنشان کرد: «لذا در حالی که تولیدکنندگان فولاد در ایران از دولت درخواست کردند تعرفه واردات فولاد را تا 40 درصد افزایش دهد متاسفانه دولت اصلا واکنشی به این درخواست نشان نداد.»

نیمی از مردم کشور درگیر مسائل بورس هستند
آرمان گفت: «اکنون شرایط بورس به دنبال تصمیم های نادرست تیم اقتصادی دولت و به ویژه انفعال وزارت اقتصاد با بحران روبرو است. در حال حاضر بر پایه آمارهای منتشره سازمان بورس، هشت میلیون و دویست هزار نفر کد سهامداری دارند که اگر جمعیت هر خانواده چهار نفر باشد، تقریبا نیمی از مردم کشور درگیر مسائل بورس هستند.»

وی ادامه داد: «دولت ژاپن به دنبال کاهش قیمت سهام در بورس توکیو بلافاصله اعلام کرد مالیات بر شرکت ها را کاهش می دهد تا بورس رونق پیدا کند. بنابراین در ایران نیز دولت باید در راستای حمایت از بورس و تولید، قیمت انرژی و خوراک پتروشیمی ها را به قیمت سال 1390 برگرداند و تعرفه واردات را اصلاح کند و بر قوانین مالیاتی امتیازات ویژه ای مانند بخشودگی مالیاتی سهامداران جزء وضع کند و سود اختصاص داده شده به سرمایه گذاری مجدد را برای رونق تولید همانند سایر کشورهای جهان معاف از مالیات کند. اما اینها مواردی بود که در صحبت های آقای رئیس جمهور جایگاهی نداشت.»

این کارشناس مسائل اقتصادی در پایان تصریح کرد: «لذا در این شرایط از رئیس جمهور انتظار می رفت برای اقتصاد ایران راهکار اصولی ارائه دهد نه مُسکّن موقتی که البته با این تیم اقتصادی بعید است راهکار اصولی ارائه شود.»
bato-adv
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۹:۴۷ - ۱۳۹۴/۰۷/۲۷
بنده از وزارت اقتصاد خبر دارم اکثر مدیرانش با جلسه های بی خاصیت وقتشونو پر می کنن و بجای حل مشکلات اقتصادی ( که معمولا دانشش رو ندارن) وانمود می کنند که پروژه های مهم را پیش می برند.
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۷:۰۳ - ۱۳۹۴/۰۷/۲۶
تنها راه چاره این است که دولت و تمامی نهادهای وابسته به حاکمیت دست از استتثمار مردم بردارند و اجازه دهند که خود مردم اقتصادشان را مدیریت کنند. مثال کوچکش همین خودرو سازی است که مدیریت دولتی بر آن حاکم است و هیچ وقت پیشرفت نمی کند
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۱:۰۶ - ۱۳۹۴/۰۷/۲۶
عزیز من وقتی از پس مسائل اقتصادی برنمیاین و فقط بدترش میکنین با این رکود وحشتناک ، چرا اصلا" مسئولیت قبول می کنین؟ بدین دست کسای دیگه تا هنوز نیمه جونی از این اقتصاد ورشکسته باقی مونده. جامعه از شدت فشار اقتصادی شده یک تیمارستان بزرگ.
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۱:۰۰ - ۱۳۹۴/۰۷/۲۶
ما که اقتصاد نداریم بخوایم نگرانش باشیم
irani
Iran, Islamic Republic of
۱۰:۴۸ - ۱۳۹۴/۰۷/۲۶
اصل مساله این است که منابع به باد رفته داخلی به هیچوجه جوابگوی سرمایه گذاری برای اشتغال سیل بیکاران تحصیل کرده و غیره را ندارد.تنها راه جذب سرمایه خارجی است که انهم به نعامل سازنده با کشورهای ثروتمند وتضمین کافی سوداوری است.که البته تلاش دولت در همین جهت است.والا بقیه حرف ها شعاره مگر اینکه بخواهیم مثل کره شمالی باشیم
مجله خواندنی ها
انتشار یافته: ۳۷
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۳:۲۳ - ۱۳۹۴/۰۷/۲۵
ایشون لابد خودش اینجور آدما رو میخواد دیگه,کابینه اقای روحانی خیلی خنده داره,اقای روحانی فقط میخواد یه عده رو راضی نگه داره فارغ از اینکه این مردمن که حرف اصلی رو میزنن اما صبور شریفن خوشبختانه یا متاسفانه.
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۴:۲۰ - ۱۳۹۴/۰۷/۲۵
من به آقای روحانی رای دادم ولی ایشان هم دلار 2400 رسمی گرفت و به 3100 افزایش داد ظرف دو سال و دلار 1226 را کامل حذف کرد و دلار ازاد را هم به همان 3500 دولت قبل رساند و همان سیاستهای دولت قبل یعنی بی ارزش کردن پول کشور با هدف درامد بیشتر را ادامه می دهد.متاسفم
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۴:۳۵ - ۱۳۹۴/۰۷/۲۵
داستان ما به داستان باباطاهرعریان وفرزندش وخرش میماندکه وقتی خربا باروبنه به ته دره سقوط می کرد وفرزند باباطاهر الله الله می کرد باباطاهرگفت:
الله الله کم کن ای پورپدر
کارخرازدست الله شد بدر
واقتصاد درزمان دولت نهم ودهم ازهم پاشید وغلط زنان به دره نابودی رفت واقتصادی که 85 درصدش ازکنترل دولت خارج است وهیچ حساب وکتابی برش حاکم نیست وفقط متکی به درآمدهای حاصل ازعوارض وفروش برق وآب وگاز وتلفن به مردم است که آنهم نیمه اش سردرجاهای دیگردارد وفروش نفت نیز عاطل وباطل ومشتری های عمده رو به عراق رفته اندفقط وفقط میماند سردرجیب مردم کردن که جیب مردم نیز با فقر وبیکاری عامه گیر روز به روز خالی ترمی شودومطمین باشید که هیچ سرمایه گذاری بشکل عمده حاظر نیست با این شرایط منطقه وایران درایران سرمایه گذاری کند زیرا اولین شرط سرمایه گذار تضمین برگشت سرمایه وسود مربوطه است که آنهم درگرو امنیت سرمایه بدون دخالت دیگران وآنهم تضمین جهانی است ونه کشوری
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۸:۱۱ - ۱۳۹۴/۰۷/۲۵
یکی از مشکلات عمده اقتصاد ایران عدم وجود کارشناسان خبره و جسور است
ناشناس
Turkey
۱۳:۲۴ - ۱۳۹۴/۰۷/۲۵
توراا خدا با دادن بورس های جالب در مقطع کارشناسی مقداری داتشجوی با سواد و با هوش برای رشته اقتصاد جذب کنیم. تا به طور کلی از تمام اقتصاد دان های بی سواد داخل و خارج دولت نجات پیدا کنیم
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۴:۴۵ - ۱۳۹۴/۰۷/۲۵
مشکل کاراین است که درمملکت زمینه نگهداشت نخبه ودانشمند ازبین برده شده وسالیانه بیش از هشتادهزارفرد نخبه ونیمه نخبه وبا استداد خوب ازمملکت درمی روند وشما اگر درخیابان ازکسی آدرسی راسیوال کنی گیج وواج بهت نگاه می کند وحتی افرادی راکه سال ها درآن خیابان زندگی کرده اند گیجندواین نشان می دهد که مملکت روز به روزازنظر نخبه ها وآدم های باهوش مثل یک باطری دارد دشارژ می شود.
سهند
Iran, Islamic Republic of
۰۸:۴۰ - ۱۳۹۴/۰۷/۲۶
دوست عزیز مشکل نداشتن نخبه نیست. کم نیستند نخبگان علمی و متخصصین در سطح جهانی و ایرانی که فکر دارند و میتوانند کشور را نجات دهند ولی همه میدانیم که آنها را داخل سیستم راه نمی دهند. هدف حفظ شرایط است نه تغییر
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۳:۲۶ - ۱۳۹۴/۰۷/۲۵
خداییش اینو راست گفته اصلا تیم اقتصادی دولت هماهنگ نیستند هرکدومشون یه حرفی میزنه به نظرم دولت باید تجدید نظر بکنه تو اعضای کابینه اقتصادی اش
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۳:۳۱ - ۱۳۹۴/۰۷/۲۵
همه کار دولت شده مذاکره با آمریکا و اروپا و برجام!
بابا داخل کشور را دریابید، نه اینکه منتظر باشیم فرانسه و آلمان برای ما در ایران سرمایه کذاری کنند!
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۳:۵۳ - ۱۳۹۴/۰۷/۲۵
اين كه به رئيس جمهور اطلاعات درست نمي دهند يك بهانه است. رئيس جمهوري كه به طرفه العيني عزل و نصب مي كند. نشانه اي از سيطره كامل بر امورات كشور دارند. اين وضعيت كشور هم دليل تشخيص ايشان است كه حرف اخر را در قوه مجريه مي زند. به حمدالله نخست وزير هم وجود ندارد كه بگوين او كرد.
مهسا
Iran, Islamic Republic of
۱۳:۵۶ - ۱۳۹۴/۰۷/۲۵
کاملا موافقم، مخصوصا در مورد بورس
منوچهر
Iran, Islamic Republic of
۱۴:۱۴ - ۱۳۹۴/۰۷/۲۵
از ايشون تعجب مي كنم كه در حرف هاي به ظاهر كارشناسي خود حرف هاي جانب دارانه و بدور از واقعيت مي زنند. براي مثال مي فرمايند مشكل واحدهاي توليدي ما تكنولوژي است ولي از فولاد مباركه به عنوان يك كارخانه با تكنولوژي بالا نام مي برند.من كاملا با اين حرف مخالفم. بعد از چند دهه كه اين شركت تلاش كرد ورق خودرو به خودروسازان بفروشد تمامي ورق هاي ساخت اين شركت بخاطر تكنولوژي قديمي آن زير پرس پاره مي شدند.
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۴:۱۴ - ۱۳۹۴/۰۷/۲۵
همه این معافیتهای مالیاتی که این آقا از دولت خواسته الان بر قرارند. خود ایشون بی اطلاع ترند.
آرش
Iran, Islamic Republic of
۱۴:۳۴ - ۱۳۹۴/۰۷/۲۵
"در شرایطی که قیمت نفت و گاز طبیعی و به دنبال آن انرژی در جهان کاهش یافته است، در سال 93 وزارت نفت قیمت گاز طبیعی را برای واحد های تولیدی 85 درصد افزایش داد.."
خوب داشتین مفت می‌بردین. شما پتروشیمی صادر نمی‌کردین در واقع داشتین مواد اولیه مجانی رو که بهتون می‌دادن می‌فروختین. داد می زنه این آقا مشاور یکی از همین پتروشیمی‌هاست. مونده تا مردم ما متوجه بشن خیلی از اظهارنظرات مثلا کارشناسی فقط جنبه جنگ روانی داره متاسفانه!
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۱:۳۱ - ۱۳۹۴/۰۷/۲۷
ممنون آقا. من هم همین نکته به نظرم رسید. بدون اینکه بگه قیمت قبلی چقدر منطقی بود صرفاً به افزایش قیمت خوراک گیر داده.
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۵:۱۵ - ۱۳۹۴/۰۷/۲۵
ماخیلی به دولت روحانی امیدداریم.خدانکنه با گرونی وتورم ناامیدبشیم
مهدي
Iran, Islamic Republic of
۱۵:۲۴ - ۱۳۹۴/۰۷/۲۵
صنايعي كه جناب كارشناس نام بردند اتفاقا بدترين صنايع ايران هستند، و فقط به خاطر رانتهايي كه دارن ، با استفاده از منابع ارزشمند آب (عمده صنايع فولاد و مي در استانهاي كاملا خشك واقع شدند) كه براي يك كشور خشكي مثل ايران حقيقتا ارزشش از طلا هم بيشتره دارن سود ميكنند، همچنين صنايع پتروشيمي هم با رانت خوراك ارزون دارن به بهاي بي لياقتي مديرانشون دارن ظاهرن سود ميكنند.
اقتصاد ايران آنقدر بيماره كه در طول يك دولت كه هيچ، چند تا دولت ديگه هم كه عوض بشه باز هم ما اندر خم يك كوچه ايم.
در ضمن من با نظر آرش موافقم، به نظرم نسخه ي شفا بخش اين متفكر اقتصادي كمي بودار و در جهت منافع عده اي خاص هستش.
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۵:۴۲ - ۱۳۹۴/۰۷/۲۵
اين حرفهاي يك اقتصاد دان بي طرف نيست. آيا درست است كه گاز خوراك پتروشيمي ها رو به مفت به اينها بدهند؟ فقط براي اينكه اينها روي پا باشند و سودشان توي جيب سهامدارانشان برود؟ يعني گازي را كه مال 80 ميليون نفر است به مفت به چند تا آدم خاص بفروشند؟ كي چي بشه؟ هميننطور بايد پرسيد ايا درست است كه گاز ارزان به ذوب آهن بدهيم كه محصولش صادراتي بشود و بتواند رقابت كند؟ يعني چي؟ من نمي فهمم اين حرفهاي يك اقتصاد دان است؟ متاسفانه اين اظهارات ايشان نشان مي دهد كه مطالب را عمدا كتمان مي كند.
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۶:۱۲ - ۱۳۹۴/۰۷/۲۵
حرفاش نسبتا درسته ولی تا گره روابط خارجی باز نشه هر حرکت اقتصادی بی نتیجه میمونه چون بهم گره خورده اند.
دولت پول هم که نداره .فساد هم که بیداد میکنه.
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۷:۰۷ - ۱۳۹۴/۰۷/۲۵
بالاخره نظر شما چیه؟ بی پولی مشکل ماست یا فساد؟ آخه عزیزم وقتی خیلی پولدار هم باشیم به خاطر فساد همش تبدیل می شه از کشور خارج می شه.
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۸:۱۸ - ۱۳۹۴/۰۷/۲۵
ین اقتصاددان اظهار کرد: «در عین حال ما در کشور خود صنایعی داریم که در مقیاس انبوه تولید می شوند و کیفیت آنها حتی بالاتر از استانداردهای جهانی است و تکنولوژی آنها هم به روز است که از آن جمله می توان به فولاد مبارکه که بزرگ ترین کارخانه فولادسازی در خاورمیانه است و یا صنعت مس و صنایع پتروشیمی اشاره کرد.» مشخص است که به ایشان هم اطلاعات نادرست داده اند
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۸:۱۸ - ۱۳۹۴/۰۷/۲۵
ین اقتصاددان اظهار کرد: «در عین حال ما در کشور خود صنایعی داریم که در مقیاس انبوه تولید می شوند و کیفیت آنها حتی بالاتر از استانداردهای جهانی است و تکنولوژی آنها هم به روز است که از آن جمله می توان به فولاد مبارکه که بزرگ ترین کارخانه فولادسازی در خاورمیانه است و یا صنعت مس و صنایع پتروشیمی اشاره کرد.» مشخص است که به ایشان هم اطلاعات نادرست داده اند
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۸:۳۳ - ۱۳۹۴/۰۷/۲۵
تو دولت فعلی چاره مشکلات خیلی راحت شده: اصل مشکل و قضیه رو منکر بشو در نتیجه دیگه نیازی به نسخه و راه حل دیده نمی شه. شب و روز شده تکرار ما از رکود عبور کردیم!!!!!!! نه برادر من ، رکود از رو ما عبور کرده اونم عین غلطک راه سازی.
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۸:۴۲ - ۱۳۹۴/۰۷/۲۵
اقای ریس جمهور راه حل برون رفت از این بدبختی تاریخی دادن کارهای بزرگ به دست ادم های بزرگ و کارهای کوچک به ادم های کوچک است و لاغیر
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۲۳:۱۴ - ۱۳۹۴/۰۷/۲۵
این کجاش بی طرفانه بود؟؟؟
ناشناس
Netherlands
۰۹:۰۶ - ۱۳۹۴/۰۷/۲۶
جناب فرار رو این عکسای فرادید که به سرعت عوض میشه برای چشم ضرر داره و نمیشه با تمرکز مطالب رو مطالع کرد وخصوصا رنگ قرمزش
مهدی
Iran, Islamic Republic of
۰۹:۲۰ - ۱۳۹۴/۰۷/۲۶
دولت روحاني منو ياد دولت اول خاتمي ميندازه.
تيم مشاور خاتمي در دولت اول هم اولا انتظار برنده شدن در انتخابات رو نداشت و در ثاني تمركز اصلي اش روي توسعه سياسي بود.
اما در دولت دوم متوجه شد در سياست جاي كار و مانور وجود ندارد به سمت اقتصاد رفت كه الحق الانصاف خوب كار كرد.
روحاني هم تمركز اصلي اش روي سياست خارجي بود و شايد بعد از حل شدن مشكلات هسته اي تازه بتونه در مسائل داخلي و اقتصاد خودي نشون بده.
پس بايد بهش فرصت داد و با انتقاد هاي فضايي و بدون در نظر گرفتن شرايط كشور هيزم آتيش تندروهاي داخلي نشد.
مجتبی
Iran, Islamic Republic of
۰۹:۳۰ - ۱۳۹۴/۰۷/۲۶
40 سال است که سنگ آهن ارزان به ذوب آهن می دهند برق و آب ارزان به این واحد می دهند که مثلا فولاد تولید کنند اون وقت همین سنگ آهن با قیمت جهانی به چین فروخته میشه میره اونجا و برمیگرده ارزونتر از محصول اصفهانی در می اید. این کارخانه هایی که این اقا نام بردند محلی شده برای یه عده که حقوق های کلان دریافت کنند و گرنه وقتی شاخص های بهرهوری را کنترل کنید پی به ماهیت اصلی می برید. این آقای استاد دانشگاه که مطمئنم هیچ از صنعت نمی دونه یا مغرض هست یه گوشه از کار را می بیند ولی دید جامع ندارد. اقتصاد ما مریض است، بهره وری پایین است، فساد و رشوه خواری بیداد می کند، شایسته سالاری وجود ندارد. همه این موارد را می دانند و هیچ کس کاری انجام نمی دهد.متاسفانه، متاسفانه،
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۱:۳۴ - ۱۳۹۴/۰۷/۲۷
کاملاً موافقم.
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۰:۲۴ - ۱۳۹۴/۰۷/۲۶
به نظرم ریس بانک مرکزی ناسازگارترین عضو کابینه است و بهتر که عوض بشه ایشان توانمند نیست...
hosein
United States
۱۸:۴۹ - ۱۳۹۴/۰۷/۲۶
ازفراروعزیزبعنوان یک بازنشسته معادن زیرزمینی وابسته به شرکت ملی فولادضمن تقدیردراطلاع رسانی خواهشمندم ازریس جمهوربپرسید که می دونه بازنشسته حقوق ومطالبات عقب مانده دارد وبسختی داره زندگی می کند.کوهی هستم ازالبرزمرکزی
irani
Iran, Islamic Republic of
۱۰:۴۸ - ۱۳۹۴/۰۷/۲۶
اصل مساله این است که منابع به باد رفته داخلی به هیچوجه جوابگوی سرمایه گذاری برای اشتغال سیل بیکاران تحصیل کرده و غیره را ندارد.تنها راه جذب سرمایه خارجی است که انهم به نعامل سازنده با کشورهای ثروتمند وتضمین کافی سوداوری است.که البته تلاش دولت در همین جهت است.والا بقیه حرف ها شعاره مگر اینکه بخواهیم مثل کره شمالی باشیم
bato-adv
bato-adv
bato-adv
bato-adv