bato-adv
کد خبر: ۲۴۰۷۲۵

مردان زیرشلوارپوش و عفت عمومی

قادر باستانی
تاریخ انتشار: ۱۴:۴۲ - ۳۰ تير ۱۳۹۴
یادداشت دریافتی- قادر باستانی؛ در زمان رضاشاه، در سال 1304، قانون مجازات عمومی به تصویب رسید. در ماده 276 این قانون، مجازات‌هایی برای امور خلاف پیش بینی شد.

یکی از امور خلاف، وفق بند 14 از ماده یک آیین‌نامه این قانون، چنین بود: «کسانی که با زیرشلواری یا لنگ یا لباسِ خانه، بدون عذر موجه، در معابر عمومی تردد یا توقف نمایند، این اشخاص به دو روز تا پنج روز حبس و به تأدیه ده ریال تا پنجاه ریال غرامت محکوم می‌گردند.»

در آن زمان، بعضی مردان بی‌مبالات، با زیرشلواری در كوچه و خیابان تردد می‌نمودند و با تصویب این قانون، مردم پوشش مناسب در كوچه و خیابان را رعایت كردند. كاش این قانون، هنوز پابرجا بود و می‌شد با روند رو به افزایش مردان زیرشلوارپوش مُدرن برخورد كرد.

جوانانی كه بدون درنظر گرفتن حریم عفت عمومی، شلوارهای تنگ ورزشی می‌پوشند كه حكم زیرشلوار را دارد و با این لباس، در اماكن عمومی و مراكز خرید تردد می‌كنند. شلوارهای ورزشی را قبلاً ورزشكاران می‌پوشیدند و گاهی در اماكن عمومی هم با لباس ورزشی مشاهده می‌شدند، اما اكنون شلوارها، یا در واقع زیرشلوارهای ورزشی مردانه در فروشگاه‌ها عرضه می‌شود كه آن را در بیرون می‌پوشند. پوشیدن این شلوارهای بدن‌نما، خلاف هنجارهای جامعه است، اما متاسفانه در سطح شهر شایع شده است.

مردم ایران از قدیم با حجب وحیا شناخته شده‌اند، تا آنجا که در دوران باستان هم بدرختی و حتی کم‌رختی، میان اجداد ما ناپسند بود.

اگر به موزه ایران باستان بروید و رخت و لباس اجداد ایرانیان را ببینید، لباس‌های پوشیده مردان و زنان، كاملاً مشخص است. عرف جامعه ایجاب می‌كند، ما پوشش مناسب در انظار عمومی داشته باشیم. مثلاً پوشیدن دامن برای مردان، ممنوعیت قانونی ندارد و مجازاتی برای آن وضع نشده است، اما عرف نیست و نزد مردم، مردی كه دامن بپوشد، نابهنجار تلقی می‌شود.

گاهی همین رفتارهای نابهنجار از فرط تكرار به هنجار تبدیل می‌شود. مثلاً آرایش ابرو برای مردان در جامعه ما، یك رفتار نابهنجار است، اما متاسفانه همین رفتار تا حدی در شهرهای بزرگ، میان برخی جوانان شیوع پیدا كرده است.

این هنجارشكنی‌ها باعث می‌شود، حرمت دیگر مقررات اجتماعی هم شكسته شود و به تدریج افراد احساس كنند كه می‌توانند هر موقع دل‌شان خواست، از این هنجارها عدول نمایند. چنین فضایی، جامعه را برای خانواده‌ها ناامن می‌كند و دود این ناامنی اجتماعی به چشم عموم مردم می‌رود. بهترین راه برای حفظ حریم‌ها، كنترل اجتماعی است.

اگر در محلات قدیم شهر كه همه همدیگر را می‌شناسند، ساكن باشید، تصدیق می‌كنید كه در این محلات، كنترل اجتماعی قوی‌تر است. یعنی مردم به احترام همدیگر، هنجارها را رعایت می‌كنند. در محلات جدید شهر، كنترل اجتماعی ضعیف‌تر است، به همین خاطر امنیت در محلات قدیمی، بیشتر و بهتر از محلات جدید است.

از آنجا که با شنیدن کلمه حجاب، ذهن‌مان سریع به روسری و چادر متمركز می‌شود، برخی تصور می‌کنند حجاب و پوشش فقط مخصوص زنان است، اما مردان نیز دارای حدود و مقررات عرفی و شرعی برای پوشش خود هستند که برای حفظ حریم عفت در جامعه، باید آن را رعایت کنند.

مقید شدن به هنجارهای اجتماعی، جامعه را امن می‌كند. خانواده‌ها باید فرزندان خود را در مورد پوشش مناسب در بیرون منزل راهنمایی كنند.

نوجوانان معمولاً علاقه دارند جلب توجه كنند، به نحوی كه با پوشیدن لباس‌های خاص، متفاوت از بقیه دیده شوند. این امری طبیعی است و با گذر از مرحله نوجوانی، عادی می‌شود اما همین جلب توجه هم باید با هنجاهای عرفی جامعه بخواند.

مردم با خانواده‌های خود در اماكن عمومی تردد می‌كنند، مشاهده فردی كه لباس نابهنجاری به تن كرده، گاهی باعث ناراحتی و عصبانیت مردم می‌شود. ماموران انتظامی هم از بس به چنین مواردی تذكر داده و یا برخورد كرده اند كه در برخی موارد باعث جری‌تر شدن چنین افرادی شده است.

راه درست آن است كه خود والدین در این زمینه پیشقدم شوند و رعایت عرف و مقررات جامعه را به فرزندان خود یادآور شوند. اگر رضاه شاه، نود سال پیش توانست با گذراندن قانون، از تردد مردان با زیرشلوار در معابر جلوگیری كند، امروز دیگر چنین روشی كارایی ندارد. ما خانواده‌ها هستیم كه باید محیط زندگی را با رعایت شئونات جامعه، برای خود امن كنیم.

مصطفی
Iran, Islamic Republic of
۱۲:۳۷ - ۱۳۹۴/۰۴/۳۱
زنان ساپورت پوش میشوند برای نمایش و مردان هم با شلوارهای مثلا ورزشی تازه مد شده پاسخ همان نمایش را می دهند و این است فرهنگ هر دم بیلی ما
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۲:۲۰ - ۱۳۹۴/۰۴/۳۱
نمونش این مسافرایی که شمال میاند
طرف با شلوارک و زیرپوش تو شهر قدم میزنه یا این خانمایی که از ماشین پیاده میشند کاملا دگمه های مانتوشون باز می کنند و ت شهر قدم می زنند .....
من نمی دونم اینا تو ولایت خودشونم اینجوری می گردند یا فقط شمال میاند این جور بی فرهنگ بازی در میارند .
aaa
Iran, Islamic Republic of
۱۲:۱۹ - ۱۳۹۴/۰۴/۳۱
پوشیدن لباس متناسب با خیابان خیلی منطقی است. لباس ورزشی نامناسب به اندازه زیر شلواری(مثلا شلوار کردی!) ناهنجار است.
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۱:۲۲ - ۱۳۹۴/۰۴/۳۱
کاملا باهاتون موافقم، حجاب فقط برای زنان نیست، بعضی از مردان ما واقعا فجیع لباس میپوشند
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۰:۵۳ - ۱۳۹۴/۰۴/۳۱
بله کاملا درسته ولی الان خانواده ها نمیتونن همچی کاری بکنن.به همون دلیل که الان دیگه زمان رضاشاه نیست.هم بچه ها و هم زنها دیگه به حرف پدر و برادر و شوهر کاری ندارن
باید از طریق مد این کارهای سخیف رو اصلاح کرد.
مجله خواندنی ها
انتشار یافته: ۳۷
شروین بابصیرت
Iran, Islamic Republic of
۱۴:۵۲ - ۱۳۹۴/۰۴/۳۰
مرگ بر ماهواره
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۵:۰۶ - ۱۳۹۴/۰۴/۳۰
آیا مشکل جوانهای ما پیژامه هستش ؟
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۵:۰۷ - ۱۳۹۴/۰۴/۳۰
اتفاقا بد بختي ما در آن است که امثال آقاي باستاني در جامعه به دنبال نگاه کردن و دقت کردن به شلوار ورزشي ديگر مردان است.
کامران
Iran, Islamic Republic of
۱۵:۲۸ - ۱۳۹۴/۰۴/۳۰
آفرین مقاله خوبی بود. مخصوصا تیترش
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۵:۴۲ - ۱۳۹۴/۰۴/۳۰
عمیقا موافقم و سپاسگزارم.
عبارت "بابا مگه چیه" داره همه چیز رو توجیه میکنه.
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۵:۴۷ - ۱۳۹۴/۰۴/۳۰
باور کنیم قرن 21 است و همه چیز به سرعت در حال تحول است کمی به اطرافمان نگاه کنیم و شرایط را با 30 یا 40 سال پیش مقایسه کنیم به سادگی روشن میشود که در تمام زمینه ها تحول رخ داده
چرا بی خود سرمان را به دیوار بکوبیم که ای وای چرا ما مثل زمان ساسانیان آرایش نمیکنیم
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۵:۵۱ - ۱۳۹۴/۰۴/۳۰
آقا ول کن این حرافارو.....با حجب و حیا بی حجب و حیا....مردم ایران در دیر باز راستگو بودند، درستکار بودند، با معرفت بودند، اهل شعر و مطالعه بودند، اهل نظافت و پاکیزگی بودند، اهل مهمان نوازی بودند، اهل ریا و کلاه برداری نبودند، اهل قانون و قانونمند بودن بودند....حالا شما به من بگو تو اینا مهمتر با زیر شلواری بیرون آمدن است یا رانندگی درست...با زیر شلواری بیرون آمدن است یا به حق و حقوق یکدیگر احترام گذاشتن...با زیر شلواری بیرون آمدن یا درستکار بودن...و غیره...زیر شلواری در مقابل خیلی از مسائل اصلا مهم نیست....
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۶:۰۹ - ۱۳۹۴/۰۴/۳۰
كاملا درست ميگوييد بدبختي و فلاكت گريبان بعضي ايرانيها را گرفته
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۶:۱۰ - ۱۳۹۴/۰۴/۳۰
كاملا درست فرمودي قربان .
متاسفانه اين مسئله در آپارتمان ها و مشاعات نيز با شدت و وقاحت بيشتري جريان دارد و در صورت اعتراض به اين هنجارشكني ها متهم به عناويني مانند ارگاني -خبرچين نظام -بسيجي ...ميشوي .كه ناشي از كج سليقگي و بدفهمي و خود محوري رفتار اين دوستان در گذشته نه چندان دور دارد .
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۶:۲۶ - ۱۳۹۴/۰۴/۳۰
چطوریه که وقتی به آقایون میرسه قانون ناکارآمد میشه خانواده خودش باید موصوع رو درست کنه ولی در مورد خانمها قانون کارآمده و ربطی به خانواده نداره ؟
ضمنا این آقایونی که باشلوارک یا شلوار ورزشی میان بیرون هیچ کدوم نوجوان نیستن و اکثرا سی به بالا دارن.
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۶:۳۷ - ۱۳۹۴/۰۴/۳۰
کاش فقط به یه زیر شلواری ختم میشد ،پوشیدن شلوارهای فاق کوتاه که تا نصف باسن طرف بیرونه خیلی بدتر ازاون زیر شلواریه
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۶:۵۰ - ۱۳۹۴/۰۴/۳۰
خیلی جالب بود امید است که والدین(مخصوصا مادران) علاوه بر گیر دادن به رنگ مانتوی دخترشان به طرز لباس پوشیدن پسر دلبندشان نیز توجه نمایند
پ.ن :فرارو لطفا منتشر کن هنوز که هنوزه تبعیض بین دختر و پسر وجود داره در برخی از خانواده ها
دخی
Iran, Islamic Republic of
۱۶:۵۵ - ۱۳۹۴/۰۴/۳۰
لطفا این راتیتر بزنید شاید قدری تندروها ودلواپسان دست ازسرزن ها برداشتند.
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۷:۰۲ - ۱۳۹۴/۰۴/۳۰
جامعه فوق عقب افتاده . درگیری ذهنی ایرانیان در نوع خود بی نظیر است
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۷:۱۹ - ۱۳۹۴/۰۴/۳۰
تنها شلوار راحتی باعث دلواپسی نشده بود که اونم بسم الله شروع شد
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۷:۳۸ - ۱۳۹۴/۰۴/۳۰
چه عجب ! بالاخره از حجاب مردان نیز صحبت کردید. واقعاً جوانان خودشان حیا نمی کنند این لباسهای بدن نما را می پوشند هر دفعه با دختر نوجوانم بیرون می روم باید نگران باشم .غیرت مردان ایرانی کجا رفته؟
سعیدی
Iran, Islamic Republic of
۱۷:۴۰ - ۱۳۹۴/۰۴/۳۰
سلام. در ادامه موضوع عرض کنم که چرا افراد هنگام مسافرت به شمال با شلوارک تردد میکنند؟ ( حتی در معابر عمومی , و مراکز خرید) چه کسی باید از این خلافها جلوگیری کند؟ خیابانهای شیراز و تبریز چه فرقی با خیابانهای نوشهر و بابلسر و سلمانشهر دارد
madjid
Iran, Islamic Republic of
۱۷:۴۱ - ۱۳۹۴/۰۴/۳۰
عزيزم همه چيزمون درست شده حالا گير داديد به رخت و لباس مردان ؟
زمان رضا شاه در تمامي ممالك غرب وشرق مردان و زنان بسيار پوشيده تر از حالا بودند و اگر كسي حتي كلاه بر سر نداشت در معابر ظاهر نميشد (در ايران و سايرممالك) ولي حالا آزادي پوشش بيشتري وجود دارد ، از مرداني كه بصورت نامناسب لباس ميپوشند دفاع نميكنم اما بيم آن ميرود كه پشت اين مقاله خواب ديگري براي كنترل بيشتر بر روي پوشش ديده شود
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۷:۵۶ - ۱۳۹۴/۰۴/۳۰
پیرمردا هم گاهی با زیرپوش و زیرشلواری راه راه مامان دوز میان تو کوچه دم در خونه آشغال بذارن یا گل آب بدن. به اونا هم بگین چقدر کارشون زشته خب.
سلام
Iran, Islamic Republic of
۲۲:۱۴ - ۱۳۹۴/۰۴/۳۰
در زمان پسر ملعونش در شمال زن و مرد با لباس شما در بازار رفت و امد ميكردند!!!!!فرارو ببخش گفتم ملعون!
امیر
Iran, Islamic Republic of
۲۳:۴۸ - ۱۳۹۴/۰۴/۳۰
آقا متن به جایی بود!!
اوضاع خیلی بد شده!! بخدا این نوع پوشش در اروپا هم مرسوم نیست!!
عذر میخوام، ولی بعضی شلوارها کلا برای جلب توجه دیگران به آلت مردان طراحی شده اند!
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۲۳:۴۹ - ۱۳۹۴/۰۴/۳۰
نفست از جای گرم بلند میشه برادر
نانوا
United States
۰۰:۳۸ - ۱۳۹۴/۰۴/۳۱
هم میهنان تعیین تکلیف کن و دلسوخته
بالاخره دوران شما نیز خواهد گذشت...
شاهرخ
Iran, Islamic Republic of
۰۰:۵۲ - ۱۳۹۴/۰۴/۳۱
تقبل الله فرارو.....!ای کلک توأم دلواپس بودی نمیدونستیم...؟؟؟ببین دلواپسا تا کجاها که نفوذ نکردن٬فرارو؟؟؟؟؟
شاهرخ
Iran, Islamic Republic of
۰۰:۵۳ - ۱۳۹۴/۰۴/۳۱
فرارو٬رسایی٬کوچک اف٬پیوندتان مبارک!
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۰۲:۳۰ - ۱۳۹۴/۰۴/۳۱
با شنیدن کلمه حجاب، ذهن‌مان سریع به روسری و چادر متمركز می‌شود، برخی تصور می‌کنند حجاب و پوشش فقط مخصوص زنان است، اما مردان نیز دارای حدود و مقررات عرفی و شرعی برای پوشش خود هستند که برای حفظ حریم عفت در جامعه، باید آن را رعایت کنند. عرف جامعه ایجاب می‌كند، ما پوشش مناسب در انظار عمومی داشته باشیم. جوانانی كه بدون درنظر گرفتن حریم عفت عمومی، شلوارهای تنگ ورزشی می‌پوشند كه حكم زیرشلوار را دارد و با این لباس، در اماكن عمومی و مراكز خرید تردد می‌كنند؛متاسفانه هیچ صدای اعتراضی از مراجع بلند نمی شود فقط حجاب و رعایت آن را مخصوص زنان میدانند.
احسان
Iran, Islamic Republic of
۰۸:۴۶ - ۱۳۹۴/۰۴/۳۱
آفرین
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۰۹:۲۰ - ۱۳۹۴/۰۴/۳۱
تا نباشد دست زور......... امروزه درجامعه ماافرادی وجود دارند که حرمت شکنی را عادت کرده اند .بنابرین وظیفه دولت است است که قانون مجازات عمومی را به تصویب برساندتا حرمت ها حفظ شود .
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۰۹:۳۶ - ۱۳۹۴/۰۴/۳۱
جوونهای این زمانه خیلی اعتماد به نفس دارند. ضایعترینهاشون کلی ادعای تیپ دارند. البته خیلی خیلی بهتر از ماست که با ابرو کمان و چشم شهلا فکر میکردیم زشتیم و یکی هم تو خانواده نبود بگه خوشگلی! چه ها کشیدیم تا فهمیدیم ما هم از زیبایی بهره ای داریم!
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۰:۰۹ - ۱۳۹۴/۰۴/۳۱
تمام مشکلات مملکتی اعم از اختلاس ، تن فروشی و... حل شده فقط همین مونده. چرا اینقدر شما توجه ویژه ای به پایین تنه دارین؟
كيان
Iran, Islamic Republic of
۱۰:۱۲ - ۱۳۹۴/۰۴/۳۱
با تشكر از نويسنده و دوستان فرارو، با اين مطلب دلم خوش شد كسان ديگري هم هستند كه از اين وضعيت ناهنجار رنج مي برند. قانون حداقل ها را در رفتار اجتماعي بيان مي كند. عامل مهم كنترل اجتماعي است كه متاسفانه اين روزها شاهد افزايش بي تفاوتي در بين مردم هستيم. چرايي اين موضوع قابل بحث است.
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۰:۲۹ - ۱۳۹۴/۰۴/۳۱
زیرپوش رکابی و شلوارک !!
اینه فرهنگ بعضی ها !
مجله فرارو