bato-adv
کد خبر: ۲۳۸۹۸۳

توقف ساخت مسجد 50 میلیاردی در تهران

از سال 83 قرار است مسجد شود، تاکنون 31 میلیارد تومان هزینه در برداشته و نیاز به 19 میلیارد تومان دیگر دارد! دوسال است که پروژه ساخت متوقف شده و تنها شرط افتتاح مسجد ولیعصر(عج) را مدیران شهری، ایجاد مناره و گنبد اعلام کرده‌اند.
تاریخ انتشار: ۱۶:۵۸ - ۱۳ تير ۱۳۹۴
از سال 83 قرار است مسجد شود، تاکنون 31 میلیارد تومان هزینه در برداشته و نیاز به 19 میلیارد تومان دیگر دارد! دوسال است که پروژه ساخت متوقف شده و تنها شرط افتتاح مسجد ولیعصر(عج) را مدیران شهری، ایجاد مناره و گنبد اعلام کرده‌اند.
 
مدیر پروژه در مورد این مسجد که درکنار پارک دانشجو قرار دارد، می گوید که نه تنها در طرح اصلاحی بلکه کلا برنامه ای برای ایجاد مناره و گنبدی وجود ندارد! درحالیکه اعضای شورای شهر تنها راه بهره برداری از این مسجد را نصب گنبد و مناره می دانند، گنبد و مناره‌ای که ساخت آن در هاله ای از ابهام قرار دارد‍!
 
به گزارش ایسنا، مجتبی شاکری عضو کمیته اجتماعی شورای شهر تهران در راستای ابهامات این پروژه و تعیین تکلیف آن پس از 11 سال، به عنوان نماینده‌ای از سوی شورای شهر تهران در بازدیدی سرزده از این مسجد مسائل و مشکلات آن را بررسی کرد.
 
وی دراین بازدید با بیان اینکه در این پروژه شهرداری و شورای شهر دو مقصر اصلی هستند، گفت: شهرداری به دلیل تایید طرح مسجد و شورا به دلیل عدم نظارت مقصر هستند.

وی اظهار داشت: این کار در دوره‌های قبلی شورای شهر (دوره سوم) صورت گرفته است و باید شورای شهر، قبل از اجرا پیوست‌های فرهنگی و اجتماعی آن را می‌دید و مطابق آن نظر می‌داد و تعیین تکلیف می‌کرد و بودجه اختصاص می‌داد.
 
شاکری با بیان اینکه قطعاً در پیوست‌های فرهنگی و اجتماعی طراحی سازه مطرح بوده که با اطلاعاتی که بنده دارم ابتدا طرح عبدالحمید نقره کارعنوان شده است، گفت: این فرد قطب معماری ایرانی اسلامی در دانشگاه علم و صنعت است و مساجد متعددی هم ساخته‌ است؛ اما در ادامه تغییری که طرح پیدا کرده باید مجدداً در شورای شهر به تصویب می‌رسید و آن را تأیید می‌کرد که این مهم محقق نشد!
 
وی با بیان اینکه مسجد باید نشانه‌های معماری ایرانی - اسلامی را دارا باشد، ادامه داد: وقتی شورای شهر به ساخت مسجد ورود پیدا کرد به این نتیجه رسید که این کار باید متوقف شود؛ چراکه وقتی به این مسجد ورود پیدا می‌کنیم یک سازه خشن عمودی که نشانه‌ای از مسجد ندارد را مشاهده می‌کنیم و این بنا نشانه‌ معماری ایرانی-اسلامی را ندارد.
 
رئیس کمیته نامگذاری شورای شهر با بیان اینکه از این رو خواستار توقف اجرای این پروژه شدیم، گفت: البته دانش‌میر طراح دوم این پروژه نسبت به مواردی که ذکر می‌شد مقاومت می‌کرد، اما در شورای شهر به این نتیجه رسیدیم که اگر قرار باشد مسجدی با این هزینه و با عنوان قطب مسجد تهران ساخته شود باید مولفه‌های لازم را داشته باشد.

توقف ساخت مسجد 50 میلیاردی در تهران

وی در پاسخ به پرسش دیگری مبنی براینکه شورای شهر اجازه نمی‌دهد این مسجد بدون نمادهای اسلامی و ایرانی به بهره برداری برسد، گفت: بنای ما براین است که اجرای کار متوقف شود تا طراحی جدید ارائه شود و می‌توان گنبد و مناره سبک بروی این سازه نصب کرد چراکه تا تکمیل این پروژه 50 میلیارد هزینه نیاز است و این هزینه هزینه قابل توجهی است و حداقل باید نماد ایرانی-اسلامی در آن دیده شود!
 
شاکری با بیان اینکه قالیباف نیز اعلام کرده باید در طراحی‌ این مسجد مناره و گنبد ایجاد شود، تصریح کرد: نکته دیگر این که این پروژه مساحت زیادی دارد، اما از این مساحت تنها 700 متر برای شبستان آقایان و 500 متر برای بانوان در نظر گرفته شده است و این نشان می‌دهد که تئوری اولیه‌ای که برای ساخت مسجد در ظر گرفته شده بیشتر جنبه مجموعه فرهنگی و هنری، ورزشی داشته است و با توضیحات مدیر پروژه در این بازدید مشخص شد که بخش قابل توجهی از مساحت پروژه برای کارگاه‌ها و سالن‌هایی است که کاربردهای دیگری دارد و حتی اگر اکنون نیز خطبه به نام مسجد خوانده نشده بود، پلاکارد «مرکز تجاری» برای این بنا نصب می‌شد.
 
وی با بیان اینکه تا طراحی جدید تصویب شود؛ نباید ساخت پروژه ادامه پیدا کند، گفت: یکی از نکات مهمی که در شهرداری وجود دارد این است که پیوست‌های فرهنگی، اجتماعی را ارائه نمی‌دهد. یعنی در نقطه صفر باید پیوست‌های مذکور وجود داشته باشد و این در حالی است که در حال حاضر طرح آسمان آبی - زمین پاک یا «خط سفید» پیوستی ندارند ما به عنوان عضو شورای شهر نمی‌دانیم چه کاری قرار است انجام شود و در حال حاضر درباره فضاهای عباس آباد نیز پیوستی وجود ندارد و هر دفعه یک قطعه معلوم نیست به چه دلیل برای فلان کار ایجاد می‌شود و این درحالی است که پیش از اینکه پروژه‌ها شکل بگیرد پیوست‌ها موثر است.
 
وی در پاسخ به پرسشی مبنی براینکه در این پروژه شهرداری چقدر مقصر است، گفت: بالاخره این پروژه محصول یک فرایندی است که در شهرداری شکل گرفته شهرداری باید طبق مدل ایرانی و اسلامی عمل می‌کرد. شورای شهر نیز باید بر این امور نظارت می کرده است.
 
شاکری در پاسخ به پرسش دیگری مبنی براینکه با هزینه 50 میلیاردی که قرار است برای این پروژه صرف شود چه تعداد مسجد دیگر می‌توان ساخت، گفت: در مقیاس محله ای هر مسجد حدود یک و نیم میلیارد هزینه لازم دارد و برای مسجد در سطح منطقه حدود 5 میلیارد نیاز است، در حالیکه با هزینه‌ای که برای این پروژه صرف شد 10 مسجد در مقیاس محله می‌توان ساخت.
 
وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به شیب سقف مسجد گفت: این شائبه وجود دارد که مردم برای دیدن تئاترهای خیابانی بروی سقف مسجد رفته و از آنجا به دیدن تئاتر بپردازند و این اولین بار است که سقف مسجدی به نشیمن گاه تماشاچیان تئاترهای خیابانی بدل می شود.

توقف ساخت مسجد 50 میلیاردی در تهران 
برنامه‌ای برای ساخت گنبد و مناره وجود ندارد‍!
مهندس رضایی، مسئول کارگاه ساخت مسجد ولیعصر در تشریح جزئیات ساخت این مسجد که از سال83 آغاز شده با بیان اینکه قرار بوده است این مسجد با طرح عبدالحمید نقره کار (که پیش از این مسجد قبا، مسجدالرسول(ص) و ده‌ها مسجد دیگر در تهران و شهرستان‌ها را طراحی و نظارت بر اجرا کرده است) ساخته شود، گفت: پس از ریزش بخشی از تئاتر شهر و تخریب تالار قشقایی به دلیل گودبرداری این مسجد، جمعی از هنرمندان در حیاط تئاتر شهر تحصن کرده و خواهان توقف این پروژه شدند و پس از آن سازمان میراث فرهنگی نیز وارد شد و با این استدلال که این مسجد در حریم تئاتر شهر قرار دارد و ممکن است با ساخت این مسجد از ثبت ملی خارج شود، موجب توقف کار شد.
 
وی با بیان اینکه ساخت مسجد امضا و تاییدیه سازمان میراث فرهنگی را داشت امابعد از تخریب بخشی از تئاتر شهر، سازمان میراث فرهنگی نیز مدعی شد، تصریح کرد: اگر اجازه داده می‌شد طرح اولیه اجرا شود، طی دوسال و با مبلغ 5میلیارد تومان این مسجد را می ساختیم.
 
رضایی با بیان اینکه بعد از اجرا نشدن طرح نقره کار، ساخت مسجد چندسالی متوقف شد و نهایتا در ابتدای مدیریت قالیباف بر شهر تهران، مهندس رضا دانشمیر(طراح پردیس ملت) برای طراحی این مسجد به مدیریت پروژه معرفی شد، یادآور شد: این تغییر مدیر طرح در حالی رخ داد که تا طبقه هم کف این مسجد با طرح نقره کار ساخته شده بود.
 
مسئول کارگاه مسجد ولیعصر(عج) با بیان اینکه شورای شهر دوسال پیش به نحوه ساخت این مسجد انتقاد و خواستار تغییر طرح این مسجد شد، گفت: طرح پیشنهادی برای اصلاح طرح فعلی به سازمان امورمساجد و شهرداری ارائه شده است اما تاکنون پاسخی از آنها دریافت نشده است و در حال حاضر در حال انجام تکمیل پروژه تأسیساتی این مسجد و نازک کاری هستیم.
 
وی در مورد تغییر شکل محراب این مسجد که موجب انتقاد اعضای شورای شهر بود و همچنین شیب سقف مسجد نیز اظهار کرد: در طرحی که هنوز به تصویب نرسیده است قرار براین شد که با کتیبه‌های قرآنی محراب را تزئین کنند و در مورد شیب سقف نیز باید بگویم قرار است جلوی آغاز شیب سقف، آبنمایی تعبیه شود که با نصب آن افراد قادر به رفتن بروی سقف مسجد نیستند و این درحالی است که ارتفاع سقف را نیز از 75سانتی متر به 90سانتی متر رساندیم.
 
بااین که مسئول کارگاره ساخت مسجد ولیعصر(عج)، از عدم توانایی افراد برای رفتن به سقف مسجد خبرداد اما مجتبی شاکری به همراه خبرنگاران توانستند به راحتی به روی سقف مسجدرفته و قدم بزنند!
 
رضایی در بخش دیگر سخنان خود در مورد سرانجام نصب گنبد و مناره بروی سقف این مسجد نیز با بیان اینکه نوع سازه از بتن است و باید برای نصب گنبد و مناره نسبت به تخریب آن اقدام شود و در طرح جدید امکان این نصب وجود ندارد، گفت: البته مطالعاتی نیز در مورد تملک پلاک های مجاور مسجد انجام شده اما به دلیل عدم تامین اعتبارات این مهم محقق نشد.
 
وی ادامه داد: قرار براین بود که پلاک های مجاور تمکین شود و با ساخت پیش ورودی مسجد، بروی آن گنبد و مناره نصب شود که این اتفاق رخ نداد. در مورد شیب سقف این مسجد نیز باید عنوان کنم که شیب این سقف به سمت قبله افزایش پیدا می‌کند و این مسئله نافی کرنش مسجد به سمت هنر است.
 
رضایی با بیان اینکه دوسال است که طرح اصلاحی مسجد ولیعصر(عج) در سه سازمان امورمساجد، میراث فرهنگی و شهرداری در حال چرخش است، گفت: تخریب این مسجد 5میلیارد تومان هزینه در بردارد و پیشنهاد می‌شود پول ما را داده و ما بعنوان مدیران کارگاه با این وضعیت از پروژه خارج شویم تا طرح اصلاحی تعیین تکلیف شود.
 
11 سال ساخت این مسجد طول کشید و هنوز آینده بهره برداری نیز در هاله‌ای از ابهام است!
ميرحسين از همدان
Iran, Islamic Republic of
۱۴:۱۵ - ۱۳۹۴/۰۴/۱۴
تو اوضاع به اين خرابي اقتصاد با وجود اينهمه جوان بيكار به خدا نماز خواندن تو چنين مجلسي حرام است.
ناشناس
United States
۱۳:۵۷ - ۱۳۹۴/۰۴/۱۴
دلواپسا کدوم گورند؟
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۳:۴۳ - ۱۳۹۴/۰۴/۱۴
جوانانی که به علت نداری مجرد مانده اند میان اینجا عبادت کنند حتما !!!!
ناشناس
Germany
۱۳:۲۹ - ۱۳۹۴/۰۴/۱۴
با این پول چند تا مدرسه در مناطق محروم مجهز به سیستم شوفاژ می شد. و دیگر شاهد سوختن دانش اموزان این کشور در اتش بخاری نبودیم!
سعید
Iran, Islamic Republic of
۱۳:۰۷ - ۱۳۹۴/۰۴/۱۴
همه کمر بسته اند اسلام را در چشم مردم بد جلوه دهند حتی مسجد سازها
کجای دین نوشته برای محل نماز اینقدر باید خرج کنید
تو رو به خدا با این کارهاتون اینقدر به اسلام ضربه نزنید
مجله خواندنی ها
انتشار یافته: ۱۱۳
محمد
Iran, Islamic Republic of
۱۷:۰۶ - ۱۳۹۴/۰۴/۱۳
پول مفته دیگه، اینو میدادید به این همه نیازمند
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۸:۳۷ - ۱۳۹۴/۰۴/۱۳
خاک بر سر من
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۹:۲۷ - ۱۳۹۴/۰۴/۱۳
پول مفتی که به خانه رواست،به مسجد حرام است...
بچه حزب اللهی
Iran, Islamic Republic of
۲۳:۴۸ - ۱۳۹۴/۰۴/۱۳
جالب ایتجاست که هیچ شباهتی هم به مسجد ندارد...
منکه در این جاها هرگز نماز نخواهم خواند
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۰۶:۴۰ - ۱۳۹۴/۰۴/۱۴
آنوقت خرج خودشان از كجا در بيايد؟
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۲:۵۰ - ۱۳۹۴/۰۴/۱۴
هیچ دقت کردید ، خشکسالی و بی آبی ، همه نشانه است !
ناشناس
Romania
۱۴:۲۴ - ۱۳۹۴/۰۴/۱۴
پول مفت پولیه که بعضی ها خرج کنسرت می کنند
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۷:۰۸ - ۱۳۹۴/۰۴/۱۳
این رقم رو تقسیم بر 750 هزار(حقوق ماهانه کارگر) و 12 کردم. به عدد 122500 خانوار رسیدم. با این رقم میشد خرجی 122000 خانوار نیازمند رو به مدت یک سال پرداخت کرد.کاش اسم اسلام رو یدک نمیکشیدیم تو کارهامون.
حامد
Iran, Islamic Republic of
۱۷:۳۸ - ۱۳۹۴/۰۴/۱۳
ریاضیت ضعیفه
50 میلیارد تومن با فرمول شما میشه برای حقوق 5500 نفر برای یک سال، نه 122000 نفر
ولی اصل حرفت درسته
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۷:۵۹ - ۱۳۹۴/۰۴/۱۳
حتی اگه 50 میلیارد رو تقسیم بر 750 هزار تومان کرده باشی بازهم برای 12 ماه عدد برابر حقوق 5555 نفر میشه!
حرفتون درسته که این رقم می تونست صرف کار بهتری بشه تا مسجد نمادین اما اعداد ارقام دروغ بکار بردید

لطفا یا دروغ نگید یا اگه سهوی بوده سعی کنید قبل از کامنت یک حساب مجدد انجام بدید
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۸:۳۲ - ۱۳۹۴/۰۴/۱۳
هر چند با نگاه شما موافقم اما فکر کنم تو ضرب و تقسیمتون کمی اشتباه کردید؛ چون این مقدار پول معادل درآمد سالانه 5555 خانوار با درآمد کارگری است نه 122 هزار خانوار.
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۸:۴۳ - ۱۳۹۴/۰۴/۱۳
ای آنهایی که همینجوری مثبت میدید، خودتان این تقسیم را انجام بدهید تا برسید به رقم 5555 ، نه 122500. البته 5555 هم زیاده ولی 122500 نیست
مهندس
Iran, Islamic Republic of
۲۰:۲۲ - ۱۳۹۴/۰۴/۱۳
التبه منم موافقم که باید صرف جاهای دیگه مثلا کمک به نیازمندان میشد...اما محاسبات شما هم نادرست یودند.

خرج 3330 خانوار رو میشد پرداخت کرد. که همینم رقم بزرگیه...3330!
مهراز
Iran, Islamic Republic of
۰۰:۳۷ - ۱۳۹۴/۰۴/۱۴
اشتباه حساب کردی!!!
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۰۴:۱۶ - ۱۳۹۴/۰۴/۱۴
حسابت خیلی اشتباه است برادر!
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۰۹:۳۸ - ۱۳۹۴/۰۴/۱۴
تقسیم بلد نیستی ها !!!
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۰:۳۱ - ۱۳۹۴/۰۴/۱۴
اشتبا حساب کردی.دوباره حساب کن
750*50.000.000.000/12
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۰:۵۴ - ۱۳۹۴/۰۴/۱۴
ابتدا بایستی ارزش فعلی این رقم محاسبه شود. قدرت خرید پول در سالهای قبل بسیار بیشتر از زمان حال است.
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۲:۰۷ - ۱۳۹۴/۰۴/۱۴
کل نوابغ ریاضی در فرارو جمع شده اند آفرین همینطوری حساب کنید
شیرازی
Iran, Islamic Republic of
۱۷:۲۴ - ۱۳۹۴/۰۴/۱۳
این آب دیده من و خون دل شماست.
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۰۶:۵۶ - ۱۳۹۴/۰۴/۱۴
نه بابا!!!؟/؟؟؟؟
احسان
Iran, Islamic Republic of
۱۷:۳۲ - ۱۳۹۴/۰۴/۱۳
پولی که برای سیرشدن شکم گرسنگان جامعه رواست برای ساختن مسجد نارواست.
نسیم
Iran, Islamic Republic of
۱۷:۳۵ - ۱۳۹۴/۰۴/۱۳
چقدر راحت مقامات در مورد پولای بیت المال حرف میزنن. دارم فکر میکنم. وقتی این اقایون کار دیدن پروزه رو تموم میکنن همین که سوار مشین دیگه یادشون میره! چراشو خودتون فکر کننی. حالم بد میشه از این وضعیت. این 11 میلیارد به چشم مسئولین پولی نیست چون گنده تراش دستشونه. ما چشمون گشاد میشه چون حقوقمون کلا 1 تومنه.
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۷:۳۵ - ۱۳۹۴/۰۴/۱۳
کلا بفکر مردم هستند
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۷:۳۶ - ۱۳۹۴/۰۴/۱۳
واقعا دست مریزاد، خیلی زحمت میکشین واقعا
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۷:۳۷ - ۱۳۹۴/۰۴/۱۳
مولا علی(ع) : دوره ای می رسد که مسجدها تزئین شده و از نماز گزار خبری نیست!
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۷:۴۱ - ۱۳۹۴/۰۴/۱۳
هر رکعت نماز رو چند حساب کردین با خدا !!!!!!!!!!!!!!!!
ناشناس
-
۱۷:۵۰ - ۱۳۹۴/۰۴/۱۳
اگر با این پول یک کارخانه کوچک ساخته میشد تا از کنار آن پنجاه کارگر و خانواده های آنها ارتزاق میکردند ثواب بیشتری نداشت؟
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۰:۵۷ - ۱۳۹۴/۰۴/۱۴
کارخانه های موجود هم به لطف عده ای همه تعطیل و یا نیمه تعطیلند ساختن کارخانه جدید پیشکش...
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۳:۳۰ - ۱۳۹۴/۰۴/۱۴
واقعا نظر متینی بود ایجاد کار و اشتغال نه اینکه فوری حساب می کنند اگر تقسیم می کردند نفری فلان قدر به مردم می رسید
نازنین
Iran, Islamic Republic of
۱۷:۵۴ - ۱۳۹۴/۰۴/۱۳
بگید به بهانه ساخت مسجد بخور بخور راه انداخته بودن!!!
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۸:۱۳ - ۱۳۹۴/۰۴/۱۳
خدا مي داند هدف ساخت مسجد است يا چيز ديگر! بدون گنبد عبادت نمي شود!
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۸:۱۴ - ۱۳۹۴/۰۴/۱۳
اتلاف بيت المال
نادر
Iran, Islamic Republic of
۱۸:۱۷ - ۱۳۹۴/۰۴/۱۳
بعضیا نون شب ندارن بعد میان مسجد فلان درست میکنن
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۸:۲۲ - ۱۳۹۴/۰۴/۱۳
فلسفه اینکه کنار یک اثر تاریخی و ملی بیایین مسجد درست کنن چیه؟
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۸:۳۳ - ۱۳۹۴/۰۴/۱۳
خدایا اول به همه اینها عقل بده. عقل عقل عقل
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۸:۳۴ - ۱۳۹۴/۰۴/۱۳
حالا چرا کنار تئاتر شهر، جای دیگه نمی شد ?
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۸:۴۴ - ۱۳۹۴/۰۴/۱۳
لطفابه به طراح تئاتر شهر سجده نماييد. ساخت مسجد دراين محل خودگناه نابخشودنيست.
محمد
Iran, Islamic Republic of
۱۸:۴۸ - ۱۳۹۴/۰۴/۱۳
واقعا كدوم نماز مورد قبول خداوند است اوني كه در يك يك خانه محقر و روي زيلويي كم ارزش ويا اوني كه در يك مسجد 50ميلياردي كه با پول بيت المال كه بايد خرج امور ديگري شود و لي به دليل مديريت غلط و انتصابات غلط اين هزينه ها انجام ميشود
وقتي همه ارگانها بنا بدلايل خاص از نظارت معاف ميشوند آخر همين ميشود
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۸:۴۹ - ۱۳۹۴/۰۴/۱۳
اره بابا مسجد میخایم چکار بدید بانک بسازید اختلاس گرا بیکار نباشن
افرا
Iran, Islamic Republic of
۱۸:۴۹ - ۱۳۹۴/۰۴/۱۳
ای خدا آدم نمیتونه چی بگه که فرارو چاپش کنه
آخه الان یه جوون بدبخت میره 5 میلیون وام بگیره اینقد خون به دل میشه تا 5 تومان وام بگیره آنوقت میلیارد ها تومان اینجوری حیف و میل میشه اگه برا اسلامه که خودش میگه ساده و کم خرج این خیانته به یک ملت به اینهمه آدم بدبخت و گشنه
محمد
Iran, Islamic Republic of
۱۸:۵۰ - ۱۳۹۴/۰۴/۱۳
در کشوری که فقر و فساد وبیکاری بیداد می کند . هزینه برای پروژه های غیر ضرور نوعی اصراف و بی تدبیری است .
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۸:۵۴ - ۱۳۹۴/۰۴/۱۳
اصلا این سازه با بنای هم جوارش از نظر سبک معماری هم خوانی نداره.
ولی
Iran, Islamic Republic of
۱۸:۵۹ - ۱۳۹۴/۰۴/۱۳
آیا واقعا"به این همه مسجد و با این هزینه بالا نیاز است؟
مصطفی
Singapore
۱۹:۰۱ - ۱۳۹۴/۰۴/۱۳
مگه مسجدی که پیامبر ساخت یا آنی که امام علی ساخت گنبد و مناره داشت؟!
محمود
Iran, Islamic Republic of
۱۹:۰۶ - ۱۳۹۴/۰۴/۱۳
اینجا مکان مناسبی برای مسجد نیست هدفشان ازبین بردن جذابیت و زیبایی تئاتر شهر میباشد وگرنه جای مناسب برای ساختن مسجد زیاد بود.
مهرداد
Iran, Islamic Republic of
۱۹:۱۳ - ۱۳۹۴/۰۴/۱۳
این دیگه دقیقا مصداق بارز این ضرب المثل معروفه که چراغی که به خانه رواست به مسجد حرام است .... اصلا انگار این ضرب المثل رو برای همین مسجد ساختند ....
سینا
Iran, Islamic Republic of
۱۹:۲۰ - ۱۳۹۴/۰۴/۱۳
انطور که از صدر اسلام بر می اید مساجد در ان زمان گلی و خشتی و سقف انها از الیاف خرما بوده است.و حتی مقابر نیز بسیار ساده بود ولی بعد از ال بویه تجملات و زواید به انها اضافه شده و انها را از حال عبادی یه موقعیت تجاری سوق داده است
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۹:۲۰ - ۱۳۹۴/۰۴/۱۳
تغيير كاربري بديد يه جا ديگه مسجد با مناره بسازيد
خدا خفتون كنه
محمد
Iran, Islamic Republic of
۱۹:۲۰ - ۱۳۹۴/۰۴/۱۳
پیامبر روی حصیر نماز میخواند ، درون غار روی خاکها سر به سجده میگذاشت ، اسلام احتیاج به گنبد و مناره نداره، پولش را بدهید به یتیمان
سعید مسلمان
Iran, Islamic Republic of
۲۰:۰۶ - ۱۳۹۴/۰۴/۱۳
با این پول هزاران نفر را خانه براشان میساختید که همه اش صواب بود چون انقدر مسجد داریم و مسجدی نداریم
سعادت
Iran, Islamic Republic of
۲۰:۱۱ - ۱۳۹۴/۰۴/۱۳
یعنی ما این همه عوارض سالیانه و غیره پرداخت می کنیم تا پروژه های نا معلوم بسازد و فقط برای پرستیچ؟
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۲۰:۱۵ - ۱۳۹۴/۰۴/۱۳
مسجد ولیعصر ( عج ) ،
مصلی و ....
در عوض کودکان کار ، بیکاری ، گرانی ، خط فقر ، 6 میلیون نیازمند جدی ، بلاتکلیفی چند میلیون دختر و پسر در شرف ازدواج و ... در کنار اینگونه پروژه ها
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۲۰:۱۸ - ۱۳۹۴/۰۴/۱۳
وقتی 99 درصد مردم دارند با سیلی صورتشون سرخ نگه می دارند چه نیازی به اینهمه خرج کرد از جیب بیت المال هست ؟ کجای اسلام گفته باید مسجد آنچنانی ساخت در حالیکه مردمانش دارند با هزار مشکل سر می کنند؟
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۲۰:۲۰ - ۱۳۹۴/۰۴/۱۳
اشک یتیم!
ح ـ س
Iran, Islamic Republic of
۲۰:۳۲ - ۱۳۹۴/۰۴/۱۳
خدا جونم فربونت برم داری خیلی شیک می شی ها.
حاج محمدرضا
Iran, Islamic Republic of
۲۰:۴۱ - ۱۳۹۴/۰۴/۱۳
مسجد نماد مسلمانی ماست

احسنت به بانیان این کار
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۰:۵۸ - ۱۳۹۴/۰۴/۱۴
حاج محمد رضا
مسلمانی نیاز به نماد ندارد و نیاز به عمل دارد. تا جایی که به یاد دارم مسجد نماد نبوده و جایی است برای تجمع مسلمانان برای فرایض دینی! و زمانی ارزش دارد که در تمام طول سال مملو از حضور مردم باشد. در حال حاضر مساجدی که داریم بجز چند روز خاص بقیۀ روزها در حد ظرفیت آن استفاده نمیشود. آیا بهتر نیست این هزینه ها برای مدارس و بیمارستانها که کمبود آن مشهود است شود؟
همیشه میگویند چراغی که به خانه رواست به مسجد حرام است
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۱:۰۱ - ۱۳۹۴/۰۴/۱۴
بیست وسی رفت حاج محمد رضا جایگزین شد
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۲:۳۷ - ۱۳۹۴/۰۴/۱۴
حاج آقا ، ماشاء الله ، بزنم به تخته شما حسابی آب رفته زیر پوستت ، سرحال و غبراق و سردماغ هی افاضات می فرمائیدا !
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۲۱:۰۰ - ۱۳۹۴/۰۴/۱۳
کنار پارک دانشجو!!!!!!!!!!!!!!!!!!؟
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۲۱:۳۸ - ۱۳۹۴/۰۴/۱۳
شهر بی تدبیر و مملکت سو تدبیر .گویی رسم شده که نتیجه هز کاری صرفا هزینه باشد نه فایده .این نمونه ای از هزاران چند باره کاری شهر داری است که آب حیات ملت در آن نجوشد بلکه نان حماقت در تنور آن بپزد
ناشناس
United States
۲۲:۰۸ - ۱۳۹۴/۰۴/۱۳
متاسفم فقط همين
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۲۲:۳۷ - ۱۳۹۴/۰۴/۱۳
وقتی عده زیادی از مردم اجاره نشین و بی سرپناهن و دختران و پسران جوانی هستند که بخاطر مشکل مسکن نمیتونن ازدواج کنن خدا رو خوش میاد 50 میلیارد هزینه ساخت مسجد بشه؟
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۲۲:۴۵ - ۱۳۹۴/۰۴/۱۳
بالاخره 18 هزار میلیارد تومن بودجه شهرداری تهران باید یه جوری خرج بشه با این همه پول نمیدونند چیکار کنند چطوری خرجش کنند شهردار خلبان تهران یه خط مترو تا زیر قله دماوندم میخاد بزنه !!!
دستگرمی هر سال 2 الا 3 هزار میلیارد تومن به بودجه شهرداری تهران اضافه میشه اقتصادی مقاومتی یعنی این !!!
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۲۳:۲۷ - ۱۳۹۴/۰۴/۱۳
من راضي نيستم
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۲۳:۲۷ - ۱۳۹۴/۰۴/۱۳
دست برادران درد نکنه این یعنی برکت الهی نیاز داشتیم همچین جایی را
دلواپص مذترب
Iran, Islamic Republic of
۲۳:۲۹ - ۱۳۹۴/۰۴/۱۳
خدایا ما راضی نیستیم از این همه حیف و میل بیت المال به اسم اسلام،از اینهمه بی مدیریتی و بی تدبیری به ستوه آمده ایم.وجدان های خفته تان کی بیدار میشود
فرشاد
Iran, Islamic Republic of
۲۳:۳۹ - ۱۳۹۴/۰۴/۱۳
پس اوو بنای مسخره ایه که همیشه برام سوال بود قضیه اش اینه؟؟؟ هاها هه هه عجب مملکتی داریم
حمید
Iran, Islamic Republic of
۲۳:۴۱ - ۱۳۹۴/۰۴/۱۳
پول بیت المال را در پوشش ساخت مسجد نباید حیف و میل کرد . چه کسی جوابگوست
ناشناس
Canada
۲۳:۵۱ - ۱۳۹۴/۰۴/۱۳
باور کنید کاملا بجاست که به جای هزینه 19 میلیادری برای گنبد و مناره ، آنرا تبدیل به یک بیمارستان ، محتمع فرهنگی یا از آن بهتر مدرسه کنند. آن 19 میلیارد را صرف تجهیز آن مدراس.
اعضای شورای شهر باید تمرکزشان با ظاهرسازی نباشد، باید خدمات رسانی به مردم را در اولویت قرار داد. والله خدا هم راضی نیست در این اوضاع اقتصادی مردم، این همه هزینه صرف گنبد و منار شود، پآن ساختمان را نبدیل به یتیم خانه یا مرکزی برای افراد بی سرپرست کنید، خدا هم راضی تر است و کمکتان می کند.
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۰۰:۰۱ - ۱۳۹۴/۰۴/۱۴
چرا و به چه علت؟؟؟؟؟
کاش سازندگان مسجد قبل از طراحی و ساخت این مسجد گرانقیمت کمی تامل میکردند و با خود میگفتند
آیا خدا راضی خواهد بود که این کار انجام شود در حالتی که شهر پر است از انسانه ای محروم و فقیر
موحد
Iran, Islamic Republic of
۰۰:۵۶ - ۱۳۹۴/۰۴/۱۴
اگر 50میلیارد را تقسیم بر 2میلیون تومان کنیم میشود 25هزار یعنی 25هزار جوان میتوانند وام بلا عوض جهت تسهیلات ازدواج دریافت کنند حال این فقط تهران است کل شهرهای ایران را در نظر بگیرید چقدر پول بدون حساب وکتاب خرج میشود یاد دعای پدرم افتادم که میگفت خدایا ما را از شر اعمال خیرمان حفظ فرما.
صادقپور
Iran, Islamic Republic of
۰۷:۵۹ - ۱۳۹۴/۰۴/۱۴
مسجد زیبا هم لازمه مثل همون مسجدی که در کاخ سفید ترکیه چند روز پیش افتتاح شد
عبدالمجید
Iran, Islamic Republic of
۰۸:۳۳ - ۱۳۹۴/۰۴/۱۴
اگرمسولین این طرح میدانستند که درکنارهمهین مسجد ساخته شده چقدر فقیر وجوددارد ودردنداری وتنگدستی چشیده بودن دست به چنین کاری نمیزدند .این مسجدنمازخواندن درش جایز نیست و کراهت دارد
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۰۸:۳۳ - ۱۳۹۴/۰۴/۱۴
خوب شما كه مي خواستيد تئاتر شهر رو خراب كنيد چرا اين همه پر هزينه !!!
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۰۸:۴۰ - ۱۳۹۴/۰۴/۱۴
خانه خدا را شما معماری میکنید ولی بد نیست یادی از شعر موسی و شبان گنجوی کنید ....شما کجای کارید
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۰۸:۵۹ - ۱۳۹۴/۰۴/۱۴
پولش را میدادید چند دستگاه بیمارستانی برای مراکز بعضی شهرستانها مثل دستگاه دیالیز تا بیماران دردمند نخواند بیایند تا تهران!!!!!!!!!!!!!!!!کار مدیران شهری شده نمایش.......
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۰۸:۵۹ - ۱۳۹۴/۰۴/۱۴
از آقای چمران بپرسید کم دایم دنبال احمدی نژاد میدوید و پروژه کلنگ میزدن.. اونهم به رغم مخالفتها..
ایرانی
Iran, Islamic Republic of
۰۹:۱۱ - ۱۳۹۴/۰۴/۱۴
کار بیخود و شعارزدگی مسئولین که می خواهند با بیت المال به خودشان وجهه بدهند. چند کارخانه راه اندازی می کردید بلکه جوانانی را شاغل ، هدایت و مسجدی می کردید. با این کار شما هیچ اتفاقی نمی افتد که هیچ جوانان دین گریزتر می شوند. خدایا به حرمت این ماه عزیز به مسئولین ما قدرت درست فکر کردن عطا فرما . خدایا به فرارو نیز قدرت چاپ این مطالب عنایت فرما
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۱:۰۶ - ۱۳۹۴/۰۴/۱۴
کارخانه راه اندازی کنند؟! کارخانه ها رو از کار انداختند دارند جنس از چین وارد میکنند.
محمد
Iran, Islamic Republic of
۰۹:۲۰ - ۱۳۹۴/۰۴/۱۴
بندگان خدا توی شورا حتما فکر می کنن مسجد بدون گنبد و گلدسته مسجد نمی شه یکم مطالعه معماری تاریخی مساجد به ما ثابت می کنه مساجد اولیه فتقد هردو این اجزاء بوده اند.
كوهساريان
Iran, Islamic Republic of
۰۹:۲۵ - ۱۳۹۴/۰۴/۱۴
با سلام برادران مومن مسجد ساختن خيلي خوب است ولي واجب نيست كه شماها اين قدر پول براي ساختن اين مسجد بدهيد بياييد يك كار خدا پسندانه انجام دهيد هم براي اين دنيا و هم براي آخرت شما خوب باشد اين مبلغ پنجاه ميلياردي را يك جايي سرمايه گذاري كنيد و درآمد آن را براي درمان بيمارهايي كه از لحاظ مالي ضعيف هستند و توان پرداخت جراحي و درمان را ندارند و براي اشتغال زايي جوانان و يا كارهاي ديگر بدهيد . بدهيد در راه خدا تا رستگار شويد. به اميد حق
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۰۹:۲۶ - ۱۳۹۴/۰۴/۱۴
با توجه به وضعیت اقتصادی کشور و فشار روی قشر مستضعف آیا سزاوار است چنین بودجه ای برای ساخت چنین مسجدی هزینه شود.نه خدا و نه بنده خدا به ساخت چنین مسجدی رضایت نمی دهند.
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۰۹:۴۵ - ۱۳۹۴/۰۴/۱۴
مگه مسجد الجواد که مناره وگنبد تداره چه اشکالی داره؟
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۱:۰۴ - ۱۳۹۴/۰۴/۱۴
خیلی نا متعارف است
بیژن
Iran, Islamic Republic of
۰۹:۵۱ - ۱۳۹۴/۰۴/۱۴
با سلام خدمت تمام دوستان.
فراروی عزیز از شما بعید بود که چنین گزارشی را درج بفرمایید. بنده معمار می باشم و سابقه کار طولانی در این زمینه دارم. توضیحاتم را به صورت خلاصه بیان می کنم تا در حوصله همه بگنجد...به نظر اینجانب مناسب می بود ابتدا یک تحقیق گسترده پیرامون روند طراحی این پروژه می نمودین...چون این پروژه یکی از فاخرترین آثار در زمینه معماری مساجد می باشد...حتی اگر فرم نامتعارف آن برای شما جلب توجه کرده این خود مدعی این است که نیاز به تحقیق بیشتر پیرامون این اثر است و همچنین نمایش فوق العاده آن برای عرضه کاربری مقدش آن که این خود یک اشاعه برای کاربری مذکور است. متاسفانه انتقادهایی که به اثر وارد شده بسیار عجیب!!! و سطحی است. بنده از شورای شهر تعجب می کنم که چقدر مبتدیانه با این طرح برخورد نموده اند و چه اشکالاتی به آن میگیرند....اگر میخواستیم به تمامی اصول معماری از 2000 سال پیش پایپند باشیم، هم اکنون باید خانه ها به صورت غار می بودنند...بیشتر به مفاهیم دقت نماییم.با تشکر
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۰:۰۶ - ۱۳۹۴/۰۴/۱۴
"در مورد شیب سقف این مسجد نیز باید عنوان کنم که شیب این سقف به سمت قبله افزایش پیدا می‌کند و این مسئله نافی کرنش مسجد به سمت هنر است. "
يعني چي؟
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۰:۰۸ - ۱۳۹۴/۰۴/۱۴
مسجد 50ملیاردی میسازید که چه بشود
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۱:۰۲ - ۱۳۹۴/۰۴/۱۴
به قول آقایون نماد ! نماد ! نماد!
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۰:۰۹ - ۱۳۹۴/۰۴/۱۴
مثبت ها رو فرا رو هر چقدر خودش می خواهد از راندم قفل می کنه که پر بیننده نشه؟ به اون برنامه نویساتون بگو بازش کنن.
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۰:۱۴ - ۱۳۹۴/۰۴/۱۴
پول ملت چه جوري هدر ميره
ناشناس
Netherlands
۱۰:۲۴ - ۱۳۹۴/۰۴/۱۴
این پروژه بی شک به خاطر تحت الشعاع قرار دادن تئاتر شهر بوده که خب نمی دونم چی بگم...
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۱:۰۰ - ۱۳۹۴/۰۴/۱۴
هر چیز به جای خویش نیکوست
سهند
Iran, Islamic Republic of
۱۰:۲۹ - ۱۳۹۴/۰۴/۱۴
متاسفانه اين هم يكي ديگر از رفتارهاي آزار دهنده متحجران مذهبي است . بجاي استفاده از فضاي محدود تالار براي توسعه و ترويج مسائل هنري تصميم ميگيرند آن را تبديل به مسجد كنند. هر چيزي در جاي خود ارزش و احترام خود را دارد و نبايد با رفتارهاي غير معقول آن را لوث كرد. اين كار شبيه دفن شهداي محترم در ميدان هاي شهر يا دانشگاه هاست و فقط استفاده ابزاري از دين براي تحميل عقايد متحجرانه به مردم است. والا چه لزومي دارد در يك فضاي محدود هنري و نمايشي اين همه سرمايه صرف شود تا يك مسجد ساخته شود؟
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۱:۰۱ - ۱۳۹۴/۰۴/۱۴
مظلوم ترین چیز در این موارد دین است
ناشناس
United States
۱۰:۳۰ - ۱۳۹۴/۰۴/۱۴
چراغي كه به خانه رواست به مسجد حرام است . به حرام است دقت كنيد .
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۰:۳۱ - ۱۳۹۴/۰۴/۱۴
آیا خداوند متعال از این کار راضیست که مسجدی با این هزینه هنگفت ساخته شود؟
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۰:۴۲ - ۱۳۹۴/۰۴/۱۴
خیل عظیم بازدید کنندگان!! و این داستان ادامه دارد
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۱:۰۰ - ۱۳۹۴/۰۴/۱۴
همیشه میگویند چراغی که به خانه رواست به مسجد حرام است. تا زمانی که اینهمه کمبودهای مختلف وجود دارد آیا رواست که هزینه هایی که نهایتاً به نتیجه هم نرسیده اند شود؟
مریم
Iran, Islamic Republic of
۱۱:۱۱ - ۱۳۹۴/۰۴/۱۴
وقتی ما اینهمه مسجد در کشور داریم و اگه برنامه ریزی درستی بشه میشه از اونها استفاده های خوبی برد با این وجود چه نیازی به این هزینه ی بالا برای ساخت مسجد است واقعا اگر اینها دیندار هستند ما چقدر آدمهای بیچاره و فقیر داریم که بنا به دلایل زیادی در زندگی درمانده شده اند می تونستند اینها رو شناسایی کنند و این پول رو برای اونها خرج کنند که مطئنا ثواب زیادی دارد.
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۱:۲۰ - ۱۳۹۴/۰۴/۱۴
این پول بی زبون رو می بردین یه بیمارستان درست می کردین خیلی ثواب و منفعتش بیشتر بود تا مسجد،چون مسجد به اندازه کافی داریم اما سجده کنندگان روز بروز دارند کاهش پیدا می کنند!!!
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۱:۲۲ - ۱۳۹۴/۰۴/۱۴
بعنوان یک معمار صرفا از لحاظ طراحی با توجه به محل اجرای پروژه طرح بسیار مناسب و چشمگیر، مدرن و در عین حال استفاده از نور و سایه و سایر المان های معماری اسلامی رو آقای مهندس دانشمیر طراحی کرده است.
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۱:۴۳ - ۱۳۹۴/۰۴/۱۴
بنازم به این مدیریت جهانی!
حسین
Iran, Islamic Republic of
۱۱:۴۸ - ۱۳۹۴/۰۴/۱۴
دلواپس ها کجا هستند !
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۲:۰۵ - ۱۳۹۴/۰۴/۱۴
در انتظار بررسی=غیر قابل انتشار! زمان پایان بررسی:وقت گل نی!
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۲:۱۸ - ۱۳۹۴/۰۴/۱۴
به دلیل سانسور از طرف فراروی محترم نظر خاصی ندارم.
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۲:۲۵ - ۱۳۹۴/۰۴/۱۴
چراغی که به خانه راوست به مسجد حرامه.... بفهم.
مجله فرارو