bato-adv
کد خبر: ۲۲۷۱۱۸

زیباکلام: از چهارشنبه سوری متنفرم

اسفندماه و تعطیلات نوروزی، نوعی‌ زیست متفاوت از سایر ایام‌ سال را در جامعه به تصویر می‌کشد. اهالی سیاست هم بخشی از همین جامعه بوده و با عرف اجتماعی همسو می‌شوند. یکی از چهره‌هایی که به واسطه حضور پررنگ رسانه‌ای چه در مطبوعات و چه در معدود برنامه‌های صداوسیما برای مردم چهره‌ای آشناست صادق زیباکلام است.
تاریخ انتشار: ۰۹:۳۵ - ۲۶ اسفند ۱۳۹۳
اسفندماه و تعطیلات نوروزی، نوعی‌ زیست متفاوت از سایر ایام‌ سال را در جامعه به تصویر می‌کشد. اهالی سیاست هم بخشی از همین جامعه بوده و با عرف اجتماعی همسو می‌شوند. یکی از چهره‌هایی که به واسطه حضور پررنگ رسانه‌ای چه در مطبوعات و چه در معدود برنامه‌های صداوسیما برای مردم چهره‌ای آشناست صادق زیباکلام است.

 استاد علوم سیاسی دانشگاه تهران در گفت‌وگو با «شهروند» از زندگی خود در این ایام می‌گوید.

در روزهای پایانی ‌سال که معمولا همه مردم با ترافیک کاری مواجه هستند، مهمترین مشغله‌ شما معمولا در چه حوزه‌هایی است؟
در روزهای پایانی سال، برآوردن تقاضای دوستان و همکاران روزنامه‌نگارم، بیشترین زمان را به خود اختصاص می‌دهد چون معمولا، فصلنامه و ویژه‌نامه نوروز دارند و مطلب می‌خواهند. در حوزه شخصی نیز به فراهم آوردن تدارک سفر با خانواده مشغول هستم. به هر حال پس از یک‌سال کار، دوست دارم این یکی، دو هفته نوروز را به نقطه‌ای از کشور برویم که شلوغ نباشد چون بقیه ایام‌ سال واقعا فرصت آن پیش نمی‌آید.

از آن دسته شهروندانی هستید که از ازدحام مردم، خیابان‌ها، ترافیک و ... خسته می‌شوید و می‌گویید کاش زودتر این عید از راه برسد یا این‌که از این روزها که در آن پرداختن به زندگی بیشتر ملموس است، لذت می‌برید؟
نه، به نوعی این رفتارهای مردم برای من متبوع است. ترافیک‌های وحشتناکی که غروب‌های اسفند در خیابان‌های تهران ایجاد می‌شود یک‌جور سرزندگی و نشاط را نشان می‌دهد. درست است که خودم خرید نمی‌روم اما این رسم خرید عید مردم برایم جالب است و از دیدن آن لذت می‌برم.

یعنی حاضرید به‌خاطر این لذت، مدت زمانی را در ترافیک سنگین سپری کنید؟
بله باید کمی تحمل داشت. ضمنا همه‌چیز که نباید به میل و اراده ما باشد.

دستگاه‌های مسئول از آنهایی که حاضر نیستند هیچ‌گاه از خیر استفاده از وسیله حمل‌ونقل شخصی خود بگذرند می‌خواهند حداقل این روزها به خود و مردم رحم کنند و ماشین بیرون نیاورند اما خبری از توجه به این مسأله نیست. شما از خودروی شخصی استفاده می‌کنید؟
نه من استفاده نمی‌کنم. دانشجویانم می‌دانند که خیلی به‌ندرت با خودم ماشین می‌برم اما واقع مطلب این است که گفتن این حرف که از خودرو شخصی استفاده نکنید راحت است اما شما به من بگویید کسی که از شرق، غرب یا شمال تهران با همسر و فرزندانش یا بستگان دیگرش می‌خواهد برای خرید به خیابان‌های مرکزی و بازار بروند، چه کند؟ با «بی‌آرتی»‌های آقای قالیباف و «مترو» شورای شهر تهران بروند؟

بله مثل بسیاری دیگر از مردم که از این وسایل استفاده می‌کنند؟
به نظر من واقعا نمی‌شود. مگر این‌که وسع مالی افراد به‌گونه‌ای باشد که آژانس بگیرند، در آن صورت بازهم یک ماشین وارد شهر شده است. در بعضی مناطق، استفاده از مترو شدنی است اما خود مترو آن‌قدر شلوغ است که تقریبا هیچ ساعتی نمی‌توان در آن آرامش داشت. غروب‌ها که موقع خرید است آن‌قدر ازدحام دارد که جرأت نمی‌کنی با بچه‌ات سوار مترو شوی. تا به حال ندیدم فردی اگر مجبور نباشد، دست زن و بچه‌اش را گرفته باشد و با مترو رفته باشد خرید!

برخی کسبه و فعالان بازار، این روزها از کاهش قدرت خرید مردم و کاهش سفر‌های پرهزینه می‌گویند. این شامل حال شما هم شده است؟
من چون خرید نمی‌کنم این موضوع شامل حال من نمی‌شود اما یکی از بستگان بسیار نزدیک من که یک شرکت بزرگ گردشگری دارد می‌گوید تقریبا داریم به آستانه ورشکستگی می‌رسیم چون به واسطه کاهش قدرت خرید و پایین آمدن توان مالی مردم، تورها را به صورت «سر‌به‌سر» برگزار می‌کنیم یعنی هزینه و درآمد یکسان است و سودی ندارد. به نظر می‌رسد آن کسی که کیش می‌رفته امسال دیگر نمی‌تواند برود. آن کسی که کمی وضعش بهتر بوده و مثلا کارمند متوسطی است و استانبول و مالزی می‌رفته، نمی‌تواند مانند گذشته به آن فکر کند. آن کسی هم که می‌توانسته کت‌وشلوار نو یا لباس شیک برای فرزندانش بخرد امسال با مشکل مواجه است. در کل این شرایط ناراحت‌کننده است اما خب نتیجه اتفاقات مدیریتی و سیاسی سال‌های گذشته است.

معمولا این روزها تذکر درباره توجه به نیازمندان بیشتر است. آثار عملی آن را می‌بینید؟
متاسفانه با وجود سروصدای زیادی که رادیو و تلویزیون راه می‌اندازند اما نمی‌بینم آدم‌ها به‌خاطر عید و نوروز خودشان را موظف بدانند به دیگران کمک کنند اما اگر حمل بر خودستایی نشود خودم سعی می‌کنم به کسانی که وضع مالی خوبی ندارند کمک کوچکی کنم.

شب چهارشنبه آخر سال، اهل رفتن جلوی در خانه و شادی هستید؟
ممکن است خوانندگان شما مرا لعن‌ونفرین کنند اما از چهارشنبه‌سوری متنفرم چون صداهای مهیب آن، مرا به شدت آزار می‌دهد و عصبی‌ام می‌کند. سعی می‌کنم زود به خانه بیایم و از همه خانواده‌ام هم می‌خواهم چنین کنند.

منظورم آیین‌های ایرانی چهارشنبه‌سوری است.
این آیین‌ها را نه قبول دارم و نه علاقه‌ای به آنها دارم. در کل، عطایش را به لقایش بخشیدم.

از آنهایی هستید که خیلی به آداب و سنن نوروز معتقد هستند یا آنها که می‌گویند اینها حالت صوری پیدا کرده است؟
باید بگویم خیلی پایبند نیستم نه خودم نه خانواده‌ام اما دختر بزرگم با این‌که خیلی هم مذهبی است اما به‌شدت به این رسوم پایبند است، هفت‌سین آرای جمع ما است و سبزی پلو با ماهی، انداختن ماهی قرمز در تنگ بلور، دشت اول‌ سال دادن از میان کتاب قرآن و خرید کادو برای اعضای خانواده متناسب به نیاز و حالشان، همه توسط دختر بزرگم انجام می‌شود. اگر نباشد هفت‌سین ما هم تعطیل است.

حتما در مورد آسیب‌های زیست‌محیطی و بهداشتی ماهی قرمز و البته مرگ میلیون‌ها قطعه از آن بعد از عید، شنیده‌اید. با این وجود ماهی قرمز می‌خرید؟
اصلا به یادم نمی‌آید تا به حال ماهی قرمز خریده باشم اما دخترم همان‌طور که گفتم اهل خرید آن است. می‌گویم آب تهران کلر دارد آب چشمه از کجا بیاوریم؟ می‌گوید آب را می‌جوشانم و می‌گذارم بماند تا کلر آن بپرد. به نظرم خرید ماهی باب شده و با این‌که خانواده‌ها می‌دانند بیهوده است اما می‌خرند. مثل سبزه گره‌زدن که امری بیهوده است و انجام می‌شود. شاید آدمی مثل من که بی‌سلیقه است، از این کارها لذت نمی‌برد!

دوست دارید چه چیزی عیدی بدهید و چه عیدی بگیرید؟
به تعدادی از دوستان پیشاپیش کتاب اخیرم «دکتر محمد ملکی استادی برای همه فصول» را هدیه دادم و به ما بقی هم هدیه نمی‌دهم. باور کنید چیز خاصی دوست ندارم عیدی بگیرم.

دیدوبازدید‌های نوروزی را دوست دارید یا انجام سالی یک‌بار آن را رفع تکلیف می‌دانید؟
اگر در تهران باشم یا بلافاصله بعد از بازگشت از سفر به خانه اکثر آشنایان خودم و همسرم از بزرگترها گرفته تا کوچکترها می‌روم. اصلا نمی‌گویم که چون‌ سال پیش به بازدید من نیامدند پس امسال نمی‌روم! اتفاقا به این بخش نوروز خیلی اعتقاد دارم.
ناشناس باسواد
Iran, Islamic Republic of
۱۴:۱۰ - ۱۳۹۳/۱۲/۲۶
مطبوع درسته نه متبوع!
نازنین
Iran, Islamic Republic of
۱۳:۵۰ - ۱۳۹۳/۱۲/۲۶
پیشا پیش چهارشنبه سوری هموطنان عزیز مبارک حالا اگر کسی دوست نداره با خودش قرار نیست اولتیماتوم کنیم بدیم دست مردم به نظر من سنت زیبایی که اگر به شیوه قدیم خودش اجرا بشه عالیه
مهرداد
Iran, Islamic Republic of
۱۳:۴۹ - ۱۳۹۳/۱۲/۲۶
ايشون با اين نظر خواستن تو دل مخالفانشون يك كم جا باز كنن ،من هم بودم همين كارو ميكردم،چون چهار شنبه سوري در تمام اقشار مخالف داره، اين اظهار نظر هزينه براشون بر نميداره
سیاوش
Iran, Islamic Republic of
۱۳:۳۶ - ۱۳۹۳/۱۲/۲۶
آقای دکتر! نوروز و چهارشنبه سوری پیش از هر چیز بهانه ای است برای گرد هم آمدن دوستان و آشنایان و افزایش همدلی که با هر دید به آن نگاه کنیم ستودنی است.ضمناً بهتر بود بجای نفی کلی این آیین ها آنها را آسیب شناسی می کردید مثلاً می گفتید اصل آن خوب است اما انفجار و ترقه بازی های خطرناک آن بد.
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۲:۵۶ - ۱۳۹۳/۱۲/۲۶
من نمیفهمم همه مگه باید از سنتها خوششون بیاد؟ حالا یکی هم که شجاعت داره نظرش رو بگه بعضیا رگ گردنشون قلمبه میشه؟ خیلی از سنتها هستن که منهم ازشون خوشم نمیاد.بعضیاشونم خوشم میاد.ایرانی نیستم یعنی؟ جهان سومی بودن رو باید هرجور شده ثابت کنید؟یا تعصب مذهبی یا تعصب سنتی! زوره مگه!
مجله خواندنی ها
انتشار یافته: ۴۵
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۰۹:۴۴ - ۱۳۹۳/۱۲/۲۶
من هم متنفرم
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۲:۲۲ - ۱۳۹۳/۱۲/۲۶
من هم
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۳:۵۴ - ۱۳۹۳/۱۲/۲۶
منم همینطور
ظرافت
Iran, Islamic Republic of
۰۹:۴۸ - ۱۳۹۳/۱۲/۲۶
استاد گرامی
باسلام
لطفا بفرمایید که از انفجارهای چهارشنبه سوری متنفرید نه از رسم زیبای چهارشنبه سوری که یادآور سیاوش است.

ارادتمند جضرتعالی
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۱:۲۳ - ۱۳۹۳/۱۲/۲۶
ایشون نظرشون رو گفتند خیلی هم شفاف
فکر نمی کنم لازم به توضیح اضافه باشه
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۱:۵۳ - ۱۳۹۳/۱۲/۲۶
یک سند بیارید که از سیاوش هست؟ سیاوش خودش افسانست
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۲:۲۱ - ۱۳۹۳/۱۲/۲۶
هر روز که در آن گناه نباشد عید است.هر وقت هم تصمیم به تغییر بگیری سال نو و بهار جدید شماست. نیازی به بمب گذاری نیست
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۰۹:۵۴ - ۱۳۹۳/۱۲/۲۶
بی ذوق
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۰۹:۵۵ - ۱۳۹۳/۱۲/۲۶
سلام
به جناب دکتر بفرمایید که با همه تعصبات ملی و باستانی که ایشان داشته و دارند تنفر از چهار شنبه سوری( که یک سنت باستانی وملی ایرانی است) باور کردنی نیست.
خواهشا جناب دکتر حرف شان را پس بگیرند!!!!
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۳:۰۶ - ۱۳۹۳/۱۲/۲۶
بی‌خیال بابا! همه که نمی‌تونن مثل شما فکر کنن! ایشون نظر شخصی‌شون رو گفتن.
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۰۹:۵۶ - ۱۳۹۳/۱۲/۲۶
افسوس وصد افسوس که تا دلشون بخواد از این رسم قدیمی بد می گویند.
اما اگه برادران نیروی انتظامی در هر شهری یه فضایی اختصاص میداد تا مردم فقط در همان محدوده به انجام سنت قدیمی خود عمل کنن وهم امنیت مراسم را برقرار میکردند خیلی عالی میشد.
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۰:۰۷ - ۱۳۹۳/۱۲/۲۶
منم از این چهارشنبه سوری و این مسخره‌بازی‌ها واقعا متنفرم، شادی یه‌عده‌ای به قیمت آزار و اذیت تعداد زیادی از مردم میشه
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۰:۱۰ - ۱۳۹۳/۱۲/۲۶
با ایرانی ها مصاحبه کنید
سارا
Iran, Islamic Republic of
۱۰:۲۰ - ۱۳۹۳/۱۲/۲۶
منظورش چیه اصلاً خرید نمیکنم؟؟ پس چیکار میکنین اتومات همه چیز براتون مهیاست؟ و بله خیلی بی سلیقه ای که این آئینها رو دوس نداری!
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۱:۲۶ - ۱۳۹۳/۱۲/۲۶
خرید عید منظورشون بود و بعدش هم یعنی چون عده ای این رسوم رو دوست دارند اگر بقیه دوست نداشته باشند باید متهم به بی سلیقگی بشن دیگه اینها هم زوری است در این فرهنگ
ضمن اینکه من هر چقدر دقیق میشم و مطالعه می کنم زیبایی خاصی در این آیین ها نمی بینم
عاشق ایران
Iran, Islamic Republic of
۱۰:۳۰ - ۱۳۹۳/۱۲/۲۶
استاد یادت باشد نوروز و چهارشنبه سوری(نه به این شکل جنگش تو خیابون) سنت ماست و باقی خواهد ماند.
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۰:۳۲ - ۱۳۹۳/۱۲/۲۶
واقعا هم که بی سلیقه ای!
علی
Iran, Islamic Republic of
۱۰:۳۹ - ۱۳۹۳/۱۲/۲۶
باید نظر اکثریت مردم را در باره چهارشنبه سوری پرسید نه شما که متنفر هستید؟
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۱:۲۷ - ۱۳۹۳/۱۲/۲۶
خودت فهمیدی چی گفتی از ایشون سئوال شده ایشون هم جواب داده
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۰:۵۰ - ۱۳۹۳/۱۲/۲۶
دیدوبازدید سالی یکبار همون بهتر انجام نشه!
مرتضی
Iran, Islamic Republic of
۱۰:۵۴ - ۱۳۹۳/۱۲/۲۶
اینگونه در افتادن و خلاف فرهنگ مردم حرف زدن واقعن شرم آوره.چطور میتونه یه ادم نسبت به یه آیین باستانیه مملکتش اینطوری نظر بده
مرتضی
Iran, Islamic Republic of
۱۱:۰۱ - ۱۳۹۳/۱۲/۲۶
حالا معلوم شدچرا آقای زیبا کلام وقتی نظرای تندی میدن کسی کاریشون نداره تازه برنامه تلوزیونیم دعوتش میکنن.....
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۱:۲۸ - ۱۳۹۳/۱۲/۲۶
چه نتیجه گیری منطقی واقعا"
استدلالت منو کشته
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۱:۵۳ - ۱۳۹۳/۱۲/۲۶
شمامها که تا دیروز میگفتید کسی اصلاح طلبان در سیما نبوده
ناشناس
United States
۱۲:۲۹ - ۱۳۹۳/۱۲/۲۶
زدی به هدف.
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۱:۰۴ - ۱۳۹۳/۱۲/۲۶
واقعا متاسفم .... عید نوروز حبل متین ما ایرانی هاست
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۱:۰۶ - ۱۳۹۳/۱۲/۲۶
بابا یه ذره از تو اون کتابات بیا بیرون٬ آخه نمیشه که آدم از همه چی بدش بیاد جز سیاست صادق جان
بهرنگ
Iran, Islamic Republic of
۱۱:۱۶ - ۱۳۹۳/۱۲/۲۶
عده ای متحجر سعی دارن آیینهای کهن ایرانی رو از بین ببرن!! این ترقه زدنها رو نارنجک ترکوندنها هم فقط واسه اینه که اول شکل و شمایل چهارشنبه سوری رو عوض کنن تا مردم از این جشن زده بشن و بعد هم یواش یواش خود مردم این آیین کهن رو فراموش کنن. من حتما امسال آتش چهارشنبه سوری رو روشن می کنم و از روی آتش می پرم و به سهم خودم در حفاظت از آیین کهن سرزمین پارس کوشش می کنم. زنده باد ایران، زنده باد تمدن باستانی ایران.
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۱:۲۱ - ۱۳۹۳/۱۲/۲۶
اين نوع چهارشنبه سوري واقعا" نفرت انگيز و مخل اعصاب و روان است و هيچ آدم با شعوري نمي پسندد جشن تبديل به جنگ شده است
ناشناس
United Kingdom
۱۱:۲۳ - ۱۳۹۳/۱۲/۲۶
در یک دادگاه عادلانه و ملی آقای زیباکلام را به جرم توهین به مقدسات ملی محاکمه و مجازات خواهیم کرد
سحر
Iran, Islamic Republic of
۱۱:۵۲ - ۱۳۹۳/۱۲/۲۶
من برای اولین بار با دکتر موافقم.
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۱:۵۴ - ۱۳۹۳/۱۲/۲۶
10 درصد مردم بیشتر دنبال این آتش بازی نمیرن ، مردم عادی اگر کای انجام بدن روی آتش می پرند
محمد
Iran, Islamic Republic of
۱۲:۰۶ - ۱۳۹۳/۱۲/۲۶
دکترجان جوشاندن آب شاید کلر را بپراند اما بدتر از آن هوای محلول در آب را نیز خارج میکند و ماهی بدبخت بدون اکسیژن میمیرد!!
ناشناس بیگ
Iran, Islamic Republic of
۱۲:۱۰ - ۱۳۹۳/۱۲/۲۶
چرا منتظرید نیروی انتظامی متولی بشه مگه تو همه چیز که دخالت کرد درست شد که تو مسئله چهارشنبه سوریم دخالت کنه این سنت مال مردمه خودشونم بهتر میدونند چکار کنند این چندسال ببینید تبدیلش کردند به جنگ و مصیبت و وحشت رسوم مردم باید توسط مردم اجرا و برنامه ریزی بشه نه نیروی انتظامی و دولت و غیره
مارال
United States
۱۲:۱۷ - ۱۳۹۳/۱۲/۲۶
الان متوجه شدم چرا شما با همه نظرات تند و صریحتون، هیچ وقت به دردسر نمی افتید.
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۲:۲۶ - ۱۳۹۳/۱۲/۲۶
واقعاً درسته یه عده می گند ایرانی باشه اگر هم بی معنی باشه عیب نداره . مثلا با این کارها چه دردی دوا میشه.
م
United States
۱۳:۰۵ - ۱۳۹۳/۱۲/۲۶
این همه توی کشورهای مختلف آداب و رسوم و کارناوال های مختلف هست. مگه حتما باید معنی خاصی داشته باشه؟ بهونه ایه برای دور هم بودن و شادی.
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۲:۳۴ - ۱۳۹۳/۱۲/۲۶
معمولاً اندیشمندان همه کشورها نسبت به رسوم و سنن و آدابی که اغلب هم مربوط به زمان های گذشته هستند و بسیار وجهه خرافی پیدا کرده اند تمایلی نشان نمیدهند. بهتره به استاد احترام بگذاریم چون به اعتقاد و علاقه شما توهین نکرد و شما رو از ترکاندن خود و بقیه منع نکرد!!
بنده هم به عنوان یک «ایرانی» بسیاری از سنت های ملی و مذهبی رو انجام نمیدم و علاقه ای هم به اونها ندارم. از خوندن کتاب و آثار بزرگان دنیا بیشتر از ترکاندن ترقه لذت میبرم. از نگاه به رفتار اجتماعی مردم و سیاست سیاست ورزان بیشتر از ورزش لذت میرم. آیا مجرمم؟ بهتره برای هم آزادی عقیده و منش و رفتار قائل باشیم
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۲:۴۶ - ۱۳۹۳/۱۲/۲۶
آخرین توهین سال به مردم شریف و کمروی ایران از طرف دکتر زیبا کلام
سپیده
Iran, Islamic Republic of
۱۲:۵۱ - ۱۳۹۳/۱۲/۲۶
بنابراین انسان بی ذوق و بد سلیقه ای هستید.
مجله فرارو
bato-adv
bato-adv
bato-adv
bato-adv