bato-adv
کد خبر: ۲۲۵۴۷۳
خشونت در مدارس پسرانه بیشتر است

تنبیه بدنی دانش آموزان در ایران چگونه است؟

بسیاری از ما خاطرات مشابهی درباره تنبیه بدنی دوران مدرسه داریم. تجربه گذاشته شدن خودکار لای انگشتان دست و فشار آن توسط معلم و ناظم را داشته‌ایم، ممکن است تجربه کتک‌خوردن با خط‌کش را داشته باشیم و برخی از ما شاید با خاطرات دردناک‌تری از این تنبیه‌ها درگیر باشیم که بر اثر آن‌ها بغض کرده‌ایم، گریه کرده‌ایم و یا با وجود تحمل همه فشارها خم به ابرو نیاوردیم تا غرورمان جلوی هم‌کلاسی‌ها نشکند!
تاریخ انتشار: ۱۴:۱۳ - ۱۳ اسفند ۱۳۹۳
فرارو - بسیاری از ما خاطرات مشابهی درباره تنبیه بدنی دوران مدرسه داریم. تجربه گذاشته شدن خودکار لای انگشتان دست و فشار آن توسط معلم و ناظم را داشته‌ایم، ممکن است تجربه کتک‌خوردن با خط‌کش را داشته باشیم و برخی از ما شاید با خاطرات دردناک‌تری از این تنبیه‌ها درگیر باشیم.

به گزارش فرارو، پس از تصویب و ابلاغ آئین‌نامه اجرایی جدید مدارس در سال 1379، و ممنوعیت هر نوع تنبیه بدنی دانش‌آموز توسط کادر مدرسه در آن، از میزان این تنبیه‌ها کاسته شد. تغییر نگاه به مسئله آموزش، آگاه‌سازی والدین و همین‌طور به روی کار آمدن معلم‌های جوان‌تر بر روی کاهش تنبیه‌های بدنی تاثیر زیادی داشت. با این وجود، همچنان از گوشه و کنار خبرها و تصاویری دست به دست در جامعه منتشر می‌شود که نشان می‌دهد، هنوز هم تنبیه بدنی در بسیاری از مدارس ایران باقی است.

دوهفته پیش معلمی در مدرسه‌ای در کرج، برای جلوگیری از سخن‌گفتن دانش‌آموز 12 ساله با بغل‌دستی‌اش با ضربه محکم دست به سر او سبب شد تا سر این دانش‌آموز به میز برخورد کند و بینی‌اش بشکند. تنبیه دانش‌آموز زاهدانی و عفونت‌کردن دست وی نیز خبر دیگری بود که رسانه‌ای شد. همچنین می‌توان به اتفاق مشابهی در گناوه و تنبیه شدن دانش‌آموز توسط مدیر مدرسه با لوله پلیکا اشاره کرد؛ این دانش‌آموز نیز به دلیل عفونت دست در بیمارستان بستری شد.

علاوه‌بر اخباری که توسط رسانه‌ها درباره تنبیه‌های بدنی منتشر می‌شوند، می‌توان به شنیده‌ها نیز در این باره توجه کرد. حمید، دانش‌آموز دوران راهنمایی مدرسه‌ای در شهرک پردیس کرج در گفتگو با فرارو از اتفاقی سخن می‌گوید که در آن به‌دلیل اینکه به سئوال‌های معلم هنگام درس پرسیدن نمی‌توانسته پاسخ بگوید، مورد ضرب و شتم معلم قرار می‌گیرد و در ضربه آخر به زمین می‌افتد و سرش بر اثر اصابت با زمین دچار شکستگی می‌شود. این دانش‌آموز تا مدت‌ها این موضوع را به خانواده‌اش اطلاع نداده بوده، تا مورد تمسخر دوستانش قرار نگیرد و به‌جای آن به پدر و مادرش گفته بود که بر اثر دعوا سرش شکسته است!

هر نوع تنبیه بدنی محکوم است!

سال گذشته، در پی حوادث مربوط به تنبیه دانش‌آموزان در مدارس پسرانه، سید رحیم میرشاه ولد (مدیر کل ارزیابی و رسیدگی به شکایات وزارت آموزش و پرورش) گفت: بسیاری از این اتفاقات آنی هستند و بر اثر دلسوزی معلم انجام می‌شوند. البته تاکنون با تمام موارد گزارش‌شده برخورد قانونی صورت گرفته و معلمان خاطی به هیئت تخلفات اداری فرستاده شده‌اند.

مهدی نوید ادهم (دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش) نیز سال گذشته تنبیه بدنی دانش‌آموزان به هرشکلی را ممنوع اعلام کرد و از برخورد جدی با متخلفان سخن گفت.

ممنوعیت تنبیه بدنی دانش‌آموزان به آئین‌نامه‌ای بازمی‌گردد که 14 سال پیش تدوین شده است. در این آئین‌نامه گفته شده که منظور از تنبیه، آگاه ساختن دانش‌آموز نسبت به انجام وظایف، تذکر شفاهی، تذکر کتبی، تغییر کلاس، اخراج موقت و انتقال به مدرسه‌ای دیگر است. هرچند که این آئین‌نامه در طی این سال‌ها به روز نشده، اما عمل به بندهای آن، همچنان مورد توجه بسیاری از معلمان نیست.

علاوه بر بی‌توجهی برخی از معلم‌ها به این آئین‌نامه، باید دید که آیا در سیستم آموزش و پرورش، تذکر ویژه  و یا آموزشی برای همه معلم‌ها برای کنترل خشم و تنبیه دانش‌آموزان کلاس وجود دارد یا خیر؟

یکی از معلمانی که سابقه تدریس در روستاهای منطقه لامرد استان فارس را دارد، در گفتگو با فرارو می‌گوید: به‌صورت مدون و در قالب یک جزوه تنظیم‌شده، آموزشی به معلمان در این رابطه داده نمی‌شود. تنها یک فرم وجود دارد که هنگام تکمیل آن توسط معلمان در آن به منع قانونی تنبیه بدنی دانش‌آموزان اشاره می‌شود. البته به صورت شفاهی و در دوره 4 ساله‌ آموزش معلم‌ها، بارها به آنان گفته می‌شود که تنبیه بدنی دانش‌آموزان جرم تلقی خواهد شد. با این وجود تنبیه بدنی دانش‌آموزان در مدارس پسرانه بسیار دیده می‌شود. این تنبیه‌ها در روستاها به مراتب بیشتر از شهرها، حتی شهرهای کوچک، دیده می‌شوند. در خیلی از این کلاس‌ها معلم در هنگام ورود به کلاس با چوب، لوله و یا سیمی در دست حاضر می‌شود. اگر آموزش و پرورش در هر مدرسه‌ای، چه روستا و چه شهر، از تنبیه بدنی دانش‌آموزان مطلع شود، حتما با آن معلم برخورد خواهد کرد. این برخورد می‌تواند شامل کم‌کردن حقوق، قطع کردن حقوق، تبعید به مدرسه کوچکتر و... باشد.

معلم مقطع پیش‌دانشگاهی یکی از مدارس غیرانتفاعی استان تهران نیز در این رابطه در گفتگو با فرارو گفت: قرارداد واحدی برای معلمانی که قرار است نیروی رسمی و یا آزاد باشند وجود دارد، که در آن گفته شده که تنبیه جسمانی دانش‌آموزان یک جرم محسوب خواهد شد. همچنین در قوانین آمده که معلم حتی حق برخورد لفظی با دانش‌آموز را ندارد و تنها باید آن را به معاونت اجرایی ارجاع دهد. از این حقوق نه تنها معلم، که والدین و خود دانش‌آموزان نیز تا حد زیادی مطلع هستند. معلم متخلف طبق قوانین می‌تواند دادگاهی و تا حد دیه جریمه شود. البته هنوز قانون مدون و مشخصی در این رابطه وجود ندارد و مدارس تلاش می‌کنند تا درمورد این قضیه بار حقوقی را از شانه خود بردارند. در مدارس غیرانتفاعی شهر تهران نیز مواردی از درگیری بین دانش‌آموز و معلم پیش می‌آید. مثال آن زدن با خط‌کش و هُل‌دادن دانش‌آموزان است.

معلم‌ها در مدارس دخترانه تجربه‌ها و خاطرات کمتری نسبت به تنبیه بدنی دانش‌آموزان دختر دارند. یکی از معلمان با سابقه در مقطع راهنمایی مدارس دولتی شهر تهران در گفتگو با فرارو می‌گوید: تنبیه بدنی دانش‌آموز ممنوع است. تجربه من در مدارس مختلف دخترانه نشان داده که این اتفاق در این مدارس بسیار کم ممکن است رخ دهد. وقتی دانش‌آموزی مرتکب خطایی شود، معلم نهایتا می‌تواند او را از کلاس اخراج کند و اگر او از کلاس بیرون نرفت معلم از معاون مدرسه کمک می‌طلبد. برخورد بدنی، در بدترین شرایط و شدیدترین نوع آن در حد ضربه وارد کردن به شانه دانش‌آموز دختر ممکن است عملی شود. در حال حاضر در مدارس دخترانه، خصوصا در مقاطع بالا، معلم‌ها و کادر مدرسه بسیار با احتیاط با دانش‌آموزان و حتی والدین آن‌ها رفتار می‌کنند.

خشونت در مدارس پسرانه بیشتر است
بنابر گفتگوهای انجام‌شده با معلمان و اخبار منتشر شده در این زمینه، تنبیه بدنی در مدارس پسرانه و دخترانه وضعیت یکسانی ندارد. به عقیده برخی از کارشناسان یکی از دلایل چنین تفاوتی این است که دختران بیش از پسران عادت به تعریف اتفاقات رخ‌داده درون مدرسه به والدینشان را دارند، در حالی که پسران حتی ممکن است به‌دلیل این‌کار مورد تمسخر دوستان هم‌کلاسی‌اشان نیز قرار بگیرند.

کارشناسان تعلیم و تربیت همچنین معتقدند، خشونت در فضای مدارس دخترانه بسیار پایین‌تر است و دختران اکثرا با معلم‌ها و کادر مدرسه رابطه‌ای همدلانه پیدا می‌کنند. از نظر روان‌شناختی این امر به بلوغ زودرس دختران نیز مرتبط هست.

با این وجود نمی‌توان به طور کامل تنبیه بدنی در مدارس دخترانه را در نظر نگرفت، چرا که ممکن است این تنبیه‌ها با خشونتی کمتر از مدارس پسرانه و در قالب‌هایی دیگر انجام بگیرد و در نظرسنجی‌ها خود را نشان ندهد.

این تنبیه‌ها گاهی از طرف معلم درخواست و توسط دانش‌آموز انجام می‌شود تا معلم متهم به تنبیه بدنی نشود. "مریم" دانش‌آموز یکی از مدارس شمال شهر تهران می‌گوید: معلم عربی ما هربار که درس بلد نبودیم، می‌گفت محکم بزنید توی سر خودتان! یا از ما می‌خواست که سرمان را به دیوار بکوبیم و وقتی این‌کار را نمی‌کردیم از بغل‌دستی‌امان می‌خواست که این‌کار را بکند!

"آگاهی" به کاهش تنبیه بدنی کمک می‌کند
با توجه به گسترش استفاده از رسانه‌ها و پوشش‌های رسانه‌ای و مطبوعاتی تنبیه‌های بدنی دانش‌آموزان در مدارس، آگاهی والدین، مسئولان و خود دانش‌آموزان در این باره افزایش پیدا کرده است.

سخن‌گوی آموزش و پرورش نیز شماره تماسی را برای آگاه ساختن این وزارت‌خانه در صورت مشاهده تنبیه بدنی دانش‌آموزان در اختیار رسانه‌ها قرار داده است.

علاوه بر برخورد قانونی با متخلفان و معلم‌های خاطی در این‌باره، بسیاری از کارشناسان آموزشی به خلاءهای ساختاری اشاره می‌کنند و معتقدند که باید نظام آموزش و پرورش و ساختار مدارس در اصلاح این وضعیت تاثیر گذار باشند.

برای مثال در بسیاری از مناطق محروم آموزشی، دانش‌آموزان با جمعیت زیادی در کلاس درس حاضر می‌شوند که خود سبب شلوغ‌شدن و غیرقابل کنترل شدن جو کلاس و در نتیجه عصبانیت معلم خواهند شد.
ناشناس
United States
۱۲:۳۵ - ۱۳۹۳/۱۲/۱۷
اکثریت معلمین انسانهای شریفی هستند ولی در هر اجتماعی استثنائاتی نیز وجود دارد.آستانه تحمل معلمین باید زیاد باشد ولی به هر حال ممکن است برخی از معلمین به هر دلیلی عصبانی بشود و با توجه به قدرت بدنی خود بچه ها را کتک بزند که این عمل در جامعه انسانی امروزی پذیرفته نیست این دلایل هر چه باشد(از جمله مشکلات مالی و یا شلوغی کلاس و یا مشکلات روحی و روانی و یا مشکلات خانوادگی) نمی تواند عمل و جرم این معلمان را توجیه نماید و این معلمان خطاکار بایستی در مقابل قانون جوابگو باشند و آموزش و پرورش باید با نظارت مناسب و مستمر با اینگونه معلمین برخورد جدی نموده و از سیستم آموزش و پرورش خارج نماید به هر حال هر بچه ای برای پدر و مادر خود عزیز و ارزشمند است و حق قصاص برای پدر و مادر وجود خواهد داشت.
دانش آموز
Iran, Islamic Republic of
۰۰:۱۶ - ۱۳۹۳/۱۲/۱۷
من یک دانش آموزم و اعتراف میکنم همه دبیرام رو بجز دبیر پرورشی دوست دارم
ولی همیشه دلم بحالشون سوخته چون معلمایی دارم که چند سال پشت سر هم با یه دست لباس میان سر کار و بخاطر نداشتن ماشین خیلی وقتا توی فصل پاییز و زمستون وقتی به کلاس میرسن کل لباساشون خیس آبه ،من چطور میتونم توقع داشته باشم معلمم سرم داد نکشه وقتی که هزار مشکل و مشغله فکری داره
مشکل از معلما نیست .مشکل از سیستمه
از طرفدانش آموزان پیش دانشگاهی کوثر چهارمحال و بختیاری
دبیر
Iran, Islamic Republic of
۱۰:۵۱ - ۱۳۹۳/۱۲/۱۵
سلام اگه سیستم آموزشی درست باشه تنبیه بدنی پیش نمیاد. منظورم اینه یک دانش آموز نابهنجار اگه از طرف مدرسه طرد بشه و تنبیه بدنی نشه او موقع میشه گفت. اما سیستم بسیار سهل گیر و دیوانه وار آموزش و پرورش که فقط بخش نامه میکنه که نمره بدید تنبیه نکنید با همه راه بیای و حقوق بسیار پایین معلم اینا خودش دیونه کنندس و تعادل یه شخص رو به هم میزنه
رضا
Iran, Islamic Republic of
۱۳:۳۲ - ۱۳۹۳/۱۲/۱۴
25 سال پیش کلاس سوم دبستان که بودم معلمون آقای یزدانیان که آخرین سال تدریسش هم بود گفتن فردا ساعت 9 صبح امتحان می گیرم ، من که بخاطر شلوغی کلاس که 74 نفر در یک کلاس درس بودیم فکر کردم گفته ساعت 9 صبح بیایید از شما امتحان بگیرم و من فردا ساعت 9 که رفتم مدرسه متوجه شدم که صبح بچه آمدند و امتحان را دادند و با چشم گریون وارد کلاس شدم . آقا چشمتون روز بد نبینه این پیرمرد آنقدر من رو زد که نگو نپرس بعید می دونم داعش به اسراشون آنقدر کتک بزنند که این مرد من را زد و بعد اون همه کتک من رو برد به دفتر و ناظم هم افتاد بجان من و من بعد از این همه کتک جرات بیان کردن در منزل را هم نداشتم و بخاطر همین هروقت از دوران مدرسه خاطراتی یادم می اید بغضم می گیره .در علم روانشناسی محیط میگن فضا به تنهایی معنی پیدا نمی کند بلکه با کارهایی که در آن انجام می شود معنا پیدا می کند به لحاظ علمی مدرسه جای تعلیم و تربیت است ولی برای من هنوز مدرسه جای سلاخانه را تداعی می کند . خاطره بالا یکی از هزار خاطره ام از مدرسه بود
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۲:۵۹ - ۱۳۹۳/۱۲/۱۷
من هم سال 68 وقتی کلاس 5 ابتدایی بودم و بهترین شاگرد کلاس بودم بخاطر ضعف بینایی معلم که پیر بود و از راه دور نوشته من رو روی تخته اشتباه خونده بود با خط کش چوبی ضربه بسیار محکمی به سرم وارد شد که ورمش رو مادرم بعد از 5 ساعت متوجه شد .جالب وقتی معلمم فهمید اشتباه از خودش بوده خم به ابروش هم نیورد.
حسینی
Iran, Islamic Republic of
۱۲:۳۶ - ۱۳۹۳/۱۲/۱۴
خوب با تنبیه همه مخالفیم، شما اگر به جای معلم ومدرسه بودید برای ی دانش آموزانی که نظم کلاس و مدرسه را بهم می ریزند، باعث آزار هم کلاس ها و مدرسه می شوند،دانش آموزانی که حتا پدر مادشان را کتک می زند گوششان به عالم وآدم بدهکار نیست و تمام کارهای تربیتی برایشان بی اثر است ، دانش آموزی که به جای کتاب چاقو و به جای دفتر موبای و فیلم غیر اخلاقی به همراه دارد چه راهکاری پیشنهاد می کنید.؟ می فرستید به مشاوره اداره که نرفته برگردد؟ منتقل می کنید به مدرسه دیگر تا کارش برای مدت دیگردر جای دیگر ادامه دهد؟ ! شما هم بااو همراه می شوید و فیلم غیر اخلاقی را باهم می بینید؟! کاری نمیکنید تا همه کلاس را فاسد کند؟! ما هم مخالفیم، اما چه باید کرد؟! یکی دو سال یک نهاد rقدرتمند خارج از آموزش و پرورش بچه ها را اردو می برد سه چهار روزه! بعد از یک سال گفت من دیگر این کار را نمی کنم! مگر آن که معلمان بیایند و بعدهم گفت اگر مدیران ومعاونان نیایند من این کار را نمی کنم! حالا همه ما معلمان ومدیران و معاونان می رویم تا این بزرگواران اردو سه جها روزشان را انجام دهند! متوجه شدید؟!
اگر مردید پیام را درج کنید.
مجله خواندنی ها
انتشار یافته: ۴۳
آهنگر
Iran, Islamic Republic of
۱۴:۲۹ - ۱۳۹۳/۱۲/۱۳
خبر جدیدی از تنبیه دانش آموز گیر نیاوردی مقاله پیدا کردی خیلی نامردی فرارو
ناشناس
United Kingdom
۲۰:۳۰ - ۱۳۹۳/۱۲/۱۳
اگر معلمی رو تو کلاس با چاقو به قتل رسوندند چه باید کرد؟ آیا قانونی داریم که اگر دانش آموزی روی معلمش دست بلند کرد با وی چه برخوردی خواهد شد؟
ناشناس
United Kingdom
۲۰:۳۴ - ۱۳۹۳/۱۲/۱۳
شما که اینقدر خود را نسبت به انعکاس اخبار آموزش و پرورش متعهد میدونید چرا گزارشی در مورد عدم پرداخت حق مسکن و حق غدا و حق لباس و حق سرویس و حق مهد کودک و .... در آموزش و پرورش گزارشی تهیه نمی کنید؟
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۲۱:۴۰ - ۱۳۹۳/۱۲/۱۳
فرارو چه خصومتی با معلمها داری؟راستی کشتن معلم پای تخته را خفقان گرفتی؟
محمد
Iran, Islamic Republic of
۱۲:۴۸ - ۱۳۹۳/۱۲/۱۶
کجای این اطلاع رسانی نامردی است ؟
مهمان
Iran, Islamic Republic of
۱۴:۲۹ - ۱۳۹۳/۱۲/۱۳
با سلام من خودم معلمم دوست داشتم کمی در مورد مدرسه بگم،من ممنونم از همه ی خانواده هایی که بچه هاشون رو جوری تربیت کردند که من به شخصه هیچ وقت به خودم اجازه ندادم از برادر کوچکتر نگاهشون کنم اما در مورد بقیه کاش خیلیها جای معلمها بودند و خودشون نظر میدادند با یک بچه نابهنجار بی احترام چگونه باید رفتار کرد متاسفانه با آسانگیریهای قوانین مدارس از این دسته دانشاموزا اجازه هر رفتاری به خودشون میدن و خیلی وقتها بچه های خوب و درسخوانم بی انگیزه میکنند،وقتی یک معلم آخرش مجبور به تنبیه میشه نتیجه ی اینه که بارها دانشاموز نابهنجار رو معرفی میکنه اما مدرسه اقدامی نمیکنه،
محمد
France
۱۹:۳۱ - ۱۳۹۳/۱۲/۱۳
اون معلم حق نداره دانش آموز رو تنبیه کنه. چطور وقتی دانش آموزی معلمش رو به قتل رسوند، جامعه ی معلمین ایران در ماتم و عزا رفتن، اما به خاطر رفتار ناشایست کسر قابل ملاحظه ای از همکارانشون خم به ابرو نمیارن؟
محمد
Iran, Islamic Republic of
۱۲:۵۱ - ۱۳۹۳/۱۲/۱۶
آیا اخراج از کلاس نمی تواند موثر باشد ؟!
تنبیهاتی چون ایستادن کنار کلاس و یا حتی بالاگرفتن یک پا در موارد استثنا، ضمن آنکه آسیبی به بچه نمی رساند ، میتواند برای کنترل کلاس موثر باشد.
پاسخ
Iran, Islamic Republic of
۱۴:۳۴ - ۱۳۹۳/۱۲/۱۶
عزیز من شما وظیفه ات بیشتر از تدریس و تلاش برای آموزش به بچه ها نیست. نه شما، نه هیچ معلم دیگری به هیچ عنوان حق نداره که به زور تنبیه و ترساندن کسی رو مجبور به درس خوندن بکنه. اصلا چطوری به همچین نتیجه ای میرسی که چون راه دیگه ای برات نمونده باید این کارو بکنی؟
فرض کن که معلم نهضت سواد آموزی بودی و یک مرد چهل ساله شاگردت بود. باز هم از درس نخوندن اون مرد به این نتیجه میرسیدی که تنبیه بدنی یک گزینه هست؟
و یا فقط از این جهت که بلحاظ جسمی بر کودکان غالب هستی این گزینه در مورد اونها به ذهنت میرسه؟
مینا
Iran, Islamic Republic of
۱۴:۳۵ - ۱۳۹۳/۱۲/۱۶
من هیچ وقت تو مدرسه تنبیه نشدم چون با علاقه درس میخوندم ولی همیشه دیدم که دوستام چه کتک هایی خوردن و چه گریه هایی کردند. و متاسفانه اکثرشون تو دبیرستان به نفرت مدرسه رو ترک کردند و ازدواج کردند. وخوب حالا که از زندگی هاشون سراغ میگیرم چندان چنگی به دل نمیزنه
متاسفم که اون خانومهایی که میتونستند اونطوری با شاخه درخت بچه ها رو بزنند مادر هم بودند و خیلی متاسفم که میگم اونا لیاقت نداشتند مادر باشند
معلم
United States
۱۸:۵۳ - ۱۳۹۳/۱۲/۱۶
اینجا میلاجرد است دبیرستان .... در استان مرکزی اگر کسی تونست یک ۳ روز در کلاس دوام بیاره حقوق شش ماهم رو بهش میدم، دوستانی که از اخراج از کلاس و روانشناسی و این حرفا حرف میزنید بسم الله
محمد
Iran, Islamic Republic of
۱۴:۵۸ - ۱۳۹۳/۱۲/۱۳
با هرگونه اعتصاب برای افزایش حقوق مخالفم ومعتقدم معلمان باید راه های قانونی انتخاب کنند بعلاوه این برنامه تجمع اخیر را دولتی ها راه انداختند
اما شما هرموقع معلمان اعتراضی می کنند شما به یاد تنبیه بدنی می افتید یا یک مسئله ....مطرح می کنید
حیف نون
United States
۱۵:۳۱ - ۱۳۹۳/۱۲/۱۳
را ه قانونی؟دلت خیلی خوشه.
جمال
Iran, Islamic Republic of
۱۵:۰۰ - ۱۳۹۳/۱۲/۱۳
اشتباهست بگيم تنبه نباشه تنبيه بايدوجودداشته باشه باکارهاي احساسي کاري کرديدخيلي ازدانش اموزان حرف معلم دلسوزونمي خوانندمگه مادانش اموزنبوديم ازتنبيه مرديم کسي که متمرد وبي ادبه بايدتنبيه بشه اگرعبرت نگيرندبقيه هم مبتلا به مي شوندچوب معلم شفاست دواست خواهشاامورکلاس به دست معلم بسپاريدخواهشااموراجرايي مدرسه درکارمعلمين عزيزدخالت نکنند
مینا
Iran, Islamic Republic of
۱۴:۳۸ - ۱۳۹۳/۱۲/۱۶
عزیزمن، مادر من 25 ساله که معلم هست، ابتدایی و پسرونه
خودت میتونی فکر کنی که چقدر الان کنترل کردنشون تو یه کلاس 25 نفره سخته ولی هیچ وقت (هییییچ وقت) تنبیه بدنیشون نمیکنه. همیشه وقتی از دست یکیشون عصبانی میشه یا خانوادش رو میخاد یا خیلی ساده باهاش قهر میکنه سرکلاس
یه بچه تحمل اینو نداره که قاطی بیست نفر دیکه بهش بی محلی بشه
و من بهت میگم که مادرم از این روش همیشه نتیجه گرفته
شما مالک جسم بچه های بی زبون نیستید که به خودتون اجازه بدید کتکش بزنید
مینا
Iran, Islamic Republic of
۱۴:۳۹ - ۱۳۹۳/۱۲/۱۶
آیا واقعا به خاطر اون طفل معصوم ها کتکشون میزنید یا بخاطر ارزشیابی آخر سال که میزان و نمرات قبولی هاتون رو برای کارکردتون ملاک قرار میده به خودتون اجازه میدید دست روشون بلند کنید
عزیزان من این کار شما مصداق بارز ظلم به حق الناس هست. اونم چه دسته ای از مردم؟
بی دفاع ترین و معصوم ترینشون
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۵:۰۴ - ۱۳۹۳/۱۲/۱۳
ایا می دانستید تنبیه روحی روانی خیلی اثرات بدتری داره.یعنی همون کاری که شما و دولت بر علیه معلما در پیش گرفتین.
کارشناس امور تنبیه و متنبهات
Iran, Islamic Republic of
۱۶:۵۸ - ۱۳۹۳/۱۲/۱۳
براحتی
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۷:۳۰ - ۱۳۹۳/۱۲/۱۳
اولین روز مدرسه 39 سال پیش روزی که دست خواهرم رو گرفتم وباهاش رفتم مدرسه شون کلاس آمادگی بودم اون روزا دختر پسرها رو تو یه کلاس اسم می نوشتند من رو هم بردند تو مدرسه خواهرم ثبت نام کردند، تو حیاط مدرسه تقسیممون کردند به دوکلاس ما تو کلاس طبقه هم کف بودیم فرستادنمون سر کلاس نشستیم و معلم که یه خانوم حدودا 30 ساله بود اومد سرکلاس و شروع به صحبت کرد من هنوز داشتم توی عالم بچگی از پنجره به بچه های توی حیاط نگاه می کردم که یهو بغل گوشم آتیش گرفت و معلم یه کشیده تو صورتم نواخت طوریکه بیشتر از دردش از ناگهانی بودن ضربه زهر ترک شدم هنگام زنگ تفریح فرار کردم رفتم خونه اما از بخت بد مادرم هم یک فصل کتک حسابی زد و گفت بچه نادون نرفته فرار کردی؟
این مسئله دقیقا روز اول مدرسه راهنمایی هم برام تکرار شد درست روز اول که تقسیم شدیم رفتیم سر کلاس بچه ها داشتند رو نیمکت ها بازی و بدو بدو می کردند و من سر جام فقط سرپا ایستاده بودم که یهو ناظم وارد شد و چشمش به من که قدم از همه بلند تر بود افتاد من زود نشستم اما اومد و گفت بلند شو وقتی بلند شدم یه کشیده آبدار تو گوشم خوابوند و گفت دیگه شلوغی نکن! و من هاج و واج مونده بودم که مگه من چیکار کردم که ناظم منو زد!
این خاطرات تلخ متاسفانه در مغزم حک شده و هیچگاه از بین نمی رود طوریکه هنوز هم نتونستم اون معلم و اون ناظم رو ببخشم
علی خان
Iran, Islamic Republic of
۱۰:۲۰ - ۱۳۹۳/۱۲/۱۴
من هم با تنبیه شدید (مخصوصا بیمورد) دانش آموزان مخالفم اما دوست عزیز شما چگونه فرزندتان را تنبیه میکنید؟؟؟
اگر بی ادبی کرد به مدت یک ساعت تبلتش را توقیف میکنید یا کابل برق کیس کامیوترش را برمیدارید و نمیگذارید چندساعت بازی کند!(اگر رایانه ندارد ساعاتی از رفتن به گیم نت محروم میشود!)یا به مصداق فیلمهای ماهواره ای میفرستیدش اتق خودش شام بخورد!

با توجه به کثرت دانش اموزان و مدارس غیر! انتفاعی تنبیه بدنی بسیار نادر اتفاق میافتد و اموزگاران خود را گرفتار توضیح دادن به والدینی که بیشتر کمتر برای تربیت فرزندانشان وقت میگذارند, نمیکنند.

آیین نامه 14 سال پیش زمانی قابلیت اجرا داشت که تحصیل به معنای واقعی "رایگان" بود. میشد دانش‌آموز را نسبت به انجام وظایف، تذکر شفاهی یا کتبی و تغییر کلاس داد، اخراج موقت کرد یا به مدرسه‌ای دیگر انتقال داد.اما باوجود مدارس پولی (غیر انتفاعی یا هیئت امنایی یا ...) کدام مدیر حاضر است مرغ تخم طلای خود را برنجاند!!!
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۳:۴۳ - ۱۳۹۳/۱۲/۱۴
منم کتک الکی خوردم منم یه بار از یه معلم یه بارم از یه ناظم منم هیچ وقت نمی بخشمشون
رحيمي
Turkey
۰۹:۴۷ - ۱۳۹۳/۱۲/۱۶
واقعآ معلمي كار سخته. اغلب آنها اعصاب و روانشان داغون است. ولي امام علي (ع) نفرمودند كسي که يك كلام به من ياد بدهد من غلام و بنده اويم؟ شما از بزرگواريتان آنها را ببخش.
محمد
Iran, Islamic Republic of
۱۲:۵۵ - ۱۳۹۳/۱۲/۱۶
متاسفانه من هم یادم میاد که در دوران ما (حدود 30 سال پیش ) گاهی بچه های بلند قد و درشت تر حتی اگر آرام و ساکت هم بودند به عنوان درس عبرت، بی دلیل تنبیه می شدند.

اما از تلخ ترین خاطرات من، تنبیه به علت دست کردن در جیب از زور سرما در صبحگاه بود (دوران دبستان) که بوسیله چوب پرچم بر روی کف دست خیس شده با آب سرد اجرا می شد. یادش نه بخیر !
دبير
Iran, Islamic Republic of
۱۸:۲۶ - ۱۳۹۳/۱۲/۱۳
سلاخى كردن دبير فيزيك در كلاس درس و كشيده خواباندن به صورت مقدس معلم توسط اولياء دانش آموز در كلاس و حمله اوباشانه اولياء به دبير رياضى بيرون از مدرسه و.....در ايران چگونه است ؟ راجع به اين ها هم گزارش تهيه كن فرارو تا يربه ير بشه.سعى نكن معلمها رو تخريب كنى
علی
Iran, Islamic Republic of
۱۹:۲۱ - ۱۳۹۳/۱۲/۱۳
آن زمان ما که محصل بودیم از دست معلم ها خیلی تنبیه شدیم هیچ مشکلی هم پیش نمی امد الان بچه ها خیلی لوس شده اند هیچ احترامی برای معلم و حتی برای پدر مادر خود قائل نیستند نه به قانون عمل می کنند ونه به اسلام باید چکار کرد لطفا فرارو جواب بده یک شهروند
محمد
Iran, Islamic Republic of
۰۷:۵۵ - ۱۳۹۳/۱۲/۱۸
چرا فکر می کنی این که قدیم تنبیه بوده است و هیچ مشکلی هم پیش نیامده است ؟

در وجود همه کودکان قدیم که کتک خورده اند جراحت روحی وجود دارد.
یه معلم
Iran, Islamic Republic of
۱۹:۲۶ - ۱۳۹۳/۱۲/۱۳
اونایی که نشستن و مقاله مینویسن یه بار برن سر کلاس ببینن میتونن این دانش آموزان بی تربیت رو کنترل و تحمل کنن؟
آموزش و پرورش میگه تنبیه بدنی نکنید ولی بجاش راه حل دیگه ای نمیگه
همین هفته گذشته یکی از همکاران ما رو یه دانش آموز کتک زد ولی هیچگونه تاکید میکنم هیچگونه برخوردی باهاش نشد
بدبختی
United States
۱۹:۲۷ - ۱۳۹۳/۱۲/۱۳
باید تنبیه بدنی باشه یا یا قانون درستی وضع بشه معلما تو دبیرستان ها وهنرستان ها امنیت جانی ندارند ...........
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۲۰:۱۱ - ۱۳۹۳/۱۲/۱۳
من معلم از بی توجهی مسولین محترم به معیشت و منزلتم گله دارم و موافق تجمع صنفی چرا در دولت کارمندان ادارات مختلف با یک مدرک و سنوات حقوق بسیار متفاوت میگیرند؟؟ مگر من معلم نباید خودرو خوب داشته باشم یا سفر خوب برم؟ انگیزه خدمت و نشاط در کارم دیگر ندارم چرا مطالبات دیگر ادارات دولتی با اینکه بیشتر هم پرداخت میشه رسانه ای نمیشه اما برخی از مطالبات فرهنگیان هنوز پرداخت نشده رسانه ای میشود چرا؟؟؟ کو وام5 میلیونی که گفتند؟؟ کو پرداخت اضافه کارها که گفتند؟؟ کو نظام هماهنگ پرداخت ؟؟ و...
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۲۱:۳۴ - ۱۳۹۳/۱۲/۱۳
این اقایی که این مقاله رو نوشته یا از جایی سرقت نموده اگر ده دقیقه کلاس 40 نفره را اروم نگه داشت خیلی مرد تشریف داره از بیرون نگاه کردن و .......مفت خوردن از هرکسی برمی اید.
123
Iran, Islamic Republic of
۲۲:۵۰ - ۱۳۹۳/۱۲/۱۳
همین سهل انگاری ها باعث شده آقای خشخاشی دبیر بسیار محبوب و عالم فیزیک در سر کلاس توسط دانش آموز کلاس اول دبیرستان کشته شود.و معلم دیگری در خرمشهر از معاون گمرک کشیده بخورد و هیچ برخوردی با خاط ها نشود.
مهدی
United States
۰۰:۵۹ - ۱۳۹۳/۱۲/۱۴
خداییش این مملکت یه نقطه زوشن واسه من نداشته ! خاطرات مشابه....
احسانی
Iran, Islamic Republic of
۰۶:۱۲ - ۱۳۹۳/۱۲/۱۴
برخی از بچه ها طبیعی بدنیا نمی آیند
با زور شیر وغذا می خورند بازور به مدرسه فرستاده می شوند بازور داخل کوچه فرستاده می شوند والدین بجای هم نفس بودن با هم و فرزندان هم قفس اند فقط همدیگر را تحمل می کنند روابط منطقی وعاطفی علمی در خانواده ها کمرنگ وگاه گم شده است قوانین دست وپا گیر وزارت آموزش و پرورش وهمه وهمه کمک می کند چنین شود ضمنا خدا هم تشویق وتنبیه دارد حتی بدنی . فقط دیوار معلم کوتاه است ضمنا من معلمم ودر دوران دانش آموزی نه من ونه فرزندم اصلا تنبیه نشدیم.. ومخالف تنبیه هستم ولی گاهی پیش می آید بپذیریم گاهی چاره ای نیست...
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۰۹:۰۲ - ۱۳۹۳/۱۲/۱۴
این مقاله در راستای سرکوب کردن اعتراضات صنفی به حق معلمان نیست؟
مقاله های از این دست این روزا زیاد شده درحالی که مستندات مقاله مال خیلی وقت پیشه!!
خسته نباشی فرارو !!!
نادر
Iran, Islamic Republic of
۰۹:۴۲ - ۱۳۹۳/۱۲/۱۴
چیه ،همزمان با اعتصاب معلمها یاد تنبیه بدنی افتادید!!!!! از یه سایت خبری معتبر!!! بعیده
فرهنگی
Iran, Islamic Republic of
۱۱:۲۱ - ۱۳۹۳/۱۲/۱۴
سوال اینجاست :چرا تنبیه و چرا بحث تنیبه دانش آموزان الان؟کجا بودین که قشری دنبال حق نداده شون به فکر تخریبشون هستین.من راه حل دارم توپ برای دولتی ها
قانون مصوب اجرا کنید تنبیهی رخ نخواهد شد. تازه این مقاله نویس شاید بچه اش کفر معلم درآورده از بس مزاحم 30 دانش آموز شده شما راه حل دهید لطفا.به غیر از مشاوره و احضار ولی که هیچ افاده ای نداره
فرهنگی
Iran, Islamic Republic of
۱۱:۳۷ - ۱۳۹۳/۱۲/۱۴
سوال اینجاست :چرا تنبیه و چرا بحث تنیبه دانش آموزان الان؟کجا بودین که قشری دنبال حق نداده شون به فکر تخریبشون هستین.من راه حل دارم توپ برای دولتی ها
قانون مصوب اجرا کنید تنبیهی رخ نخواهد شد. تازه این مقاله نویس شاید بچه اش کفر معلم درآورده از بس مزاحم 30 دانش آموز شده شما راه حل دهید لطفا.به غیر از مشاوره و احضار ولی که هیچ افاده ای نداره
مجله فرارو