bato-adv
کد خبر: ۲۲۲۳۹۰
در حاشیه ادعای تاثیر رسانه‌های مجازی بر روی طلاق

آیا تقصیر فیس‌بوک، وایبر، واتس‌آپ و... است؟!

به گفته مدیرکل دفتر آسیب‌های اجتماعی وزارت کار و رفاه اجتماعی، شبکه‌های اجتماعی و فضای مجازی بر روی طلاق و روابط زناشویی تاثیرات معناداری داشته‌اند. روزبه کردنی گفته است کاربران اینترنتی در 8 سال اخیر 5 برابر شده‌ و از 7 میلیون در سال 84 به 36 میلیون نفر در سال 1392 رسیده‌اند. در همین بازه زمانی و همزمان با افزایش تعداد کاربران اینترنتی، نسبت طلاق به ازدواج از 10% به 18% افزایش یافته است.
تاریخ انتشار: ۱۰:۵۶ - ۱۴ بهمن ۱۳۹۳
فرارو-به گفته مدیرکل دفتر آسیب‌های اجتماعی وزارت کار و رفاه اجتماعی، شبکه‌های اجتماعی و فضای مجازی بر روی طلاق و روابط زناشویی تاثیرات معناداری داشته‌اند. روزبه کردونی گفته است کاربران اینترنتی در 8 سال اخیر 5 برابر شده‌ و از 7 میلیون در سال 84 به 36 میلیون نفر در سال 1392 رسیده‌اند. در همین بازه زمانی و همزمان با افزایش تعداد کاربران اینترنتی، نسبت طلاق به ازدواج از 10% به 18% افزایش یافته است.

برخی ضمن معنادار خواندن رابطه موجود میان طلاق و افزایش استفاده از اینترنت، معتقدند این شبکه‌ها افراد را به زندگی مدرن سوق و از زندگی سنتی دور می‌کنند. همچنین یکی از دلایل بسیار مهمِ افزایش آمار طلاق در جامعه از نظر این افراد، افزایش کاربران شبکه‌های ارتباطیِ وایبر، واتس‌آپ، فیس‌بوک و... است. اما آیا تا چه میزان افزایشِ آمار طلاق در جامعه را می‌توان به گردن این رسانه‌ها انداخت؟

دکتر افسر افشار نادری (جامعه‌شناس خانواده و زنان) در گفتگو با فرارو، نسبت به نگاه تک‌بُعدی و منفی درباره تاثیرات شبکه‌های مجازی بر روی خانواده‌ها انتقاد کرد و گفت: به‌جای تاکید بر روی نکات منفی رسانه‌ها، بهتر است به خلائی بپردازیم که سبب روی‌آوردن بیش از حد افراد جامعه به شبکه‌های مجازی شده است.

افشار نادری در ابتدا و در پاسخ به این سئوال که آیا این رسانه‌ها بر روی طلاق تاثیر منفی دارند، گفت: اگر نگاهی یک بعدی به مسئله خانواده و طلاق داشته باشیم، می‌توانیم بگوییم رسانه‌های مجازی تاثیر زیادی روی خانواده‌ها گذاشته‌اند. اما نکته مهم در اینجاست که خانواده را نمی‌توان با نگاهی تک‌بعدی مورد ارزیابی قرار داد، بلکه ابعاد زیادی هستند که بر روی طلاق و روابط زناشویی تاثیر می‌گذارند.

این استاد دانشگاه در ادامه گفت: در ارزیابی و شناخت خانواده، ما باید سئوالات زیادی از خودمان بپرسیم؛ آیا افزایش ازدواج موقت و صیغه بر افزایش طلاق و بر هم خوردن خانواده تاثیر نگذاشته است؟ آیا می‌توان تغییرات در سبک زندگی افراد و قرار گرفتن آن‌ها در روند جهانی‌شدنِ خانواده را نادیده گرفت؟ آیا تا به‌حال از بُعد اقتصادی و تاثیر اقتصاد بر روی نهاد خانواده مطالعاتی در جامعه صورت داده‌ایم؟ و... . پس از پاسخ دادن به این سئوال‌هاست که می‌توانیم نقش رسانه بر روی طلاق را نیز بررسی و ارزیابی کنیم.

این جامعه‌شناس تصریح کرد: ما باید ابتدا یک مطالعه همگانی درباره عوامل تاثیرگذار گوناگون بر روی خانواده انجام و این عوامل را براساس میزان درصد تاثیرگذاری مورد بررسی قرار دهیم. تنها در این صورت است که می‌توان با اطمینان درباره دلایل طلاق سخن گفت.

افسر افشار نادری همچنین گفت: به دلیل انجام نشدن پژوهشی با نتایج شفاف، ما نمی‌توانیم بگوییم رسانه‌ها در طلاق تا چه میزان اثرگذار بوده‌اند. به این دلیل که طبق برخی پژوهش‌های دیگر، بی‌اعتمادی در خانواده‌ها، مشکلات اقتصادی، هم‌خوان نبودن فرهنگ‌ها و سایر دلایل، تاثیرات بسیار زیادی بر روی طلاق‌ها در ایران داشته‌اند.

افشارنادری ضمن تاکید بر نادیده نگرفتن اثرات منفی رسانه‌های مجازی، تشریح کرد: نمی‌توان از اثرات و نتایج منفی این رسانه‌ها سخن نگفت. روابطی که در این شبکه‌ها شکل می‌گیرند، در موارد زیادی روابطی بدون منطق و فسادآمیز هستند. اما در این‌جا باید این سئوال را مطرح کنیم که چه خلائی در خانواده و جامعه وجود دارد که افراد به این شبکه‌ها روی آورده‌اند؟ ما باید یادآوری کنیم که بسیاری از مردم دارای مسائل و مشکلات جنسی و درگیری‌های زناشوئی هستند که به تبع به این رسانه‌ها پناه می‌برند. بنابراین شناخت و بررسی دلایل داخلی بسیار مهم‌تر از عوامل خارجی است.

این استاد دانشگاه همچنین با اشاره به نقش‌های مثبت رسانه در روابط میان جنسیتی گفت: گذشته از این‌ها، ما باید نقش مثبت این رسانه‌ها و شبکه‌ها را ببینیم. بسیاری از ازدواج‌های موفق با کمک این شبکه‌ها شکل می‌گیرند. اگر در استفاده از فضای مجازی و ابزار آن آگاهی وجود داشته باشد، بسیار می‎‌تواند مفید واقع شود، کما اینکه بهره‌مندی از شبکه‌های الکترونیک و مجازی در همه‌ جوامع دنیا وجود داشته و دارد و ما چه بخواهیم و چه نخواهیم، زندگی بر مدار روابط مجازی و الکترونیک در حال گردش است.

دکتر افشارنادری همچنین اظهار کرد: نبود فضای مناسب برای برقراری روابط میان جنسیتی و محدودیت‌های موجود اجتماعی، یکی‌دیگر از دلایل افزایش آمار طلاق و همچنین روی آوردن افراد در اشکال نامناسب به رسانه‌های مجازی است.

افشار نادری در انتها گفت: میان تصمیم‌گیری برای راه‌اندازی سایت همسریابی توسط دولت و ممنوعیت‌ها و منعِ استفاده از شبکه‌های مجازی نوعی تناقض وجود دارد که باید صراحتا حل و فصل گردد.
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۶:۵۷ - ۱۳۹۳/۱۱/۱۴
دوستان از شما خواهش مي كنم به اين شبكه ها حد اقل عادت نكنيد و هراز گاهي به يك مدت معيني اين شبكه ها را قطع كنيد ودر مهماني ها از سنت هاي قديم استفاده كنيد وبه جاي اينكه همه در مهماني سرشان رو به تلوزيون يا موبايل و..باشد براي ساعتي از گفتگو رودر رو لذت ببريد اميد وارم هميشه شا داب وسالم باشي.
الهام
Iran, Islamic Republic of
۱۵:۱۷ - ۱۳۹۳/۱۱/۱۴
نباید خودمونو گول بزنیم .
بی تاثیر نیست شبکه های اجتماعی
مهدی ویس
Iran, Islamic Republic of
۱۴:۳۵ - ۱۳۹۳/۱۱/۱۴
بنظر من مهمترین و بزرگترین معضل جامعه،خانواده و روابط دوطرفه "دروغه".مردم براحتی بهمدیگه دروغ میگن.
ایلناز
Iran, Islamic Republic of
۱۴:۱۲ - ۱۳۹۳/۱۱/۱۴
موافقم
من شخصا توزندگی زناشوییم تنها مشکلم همین شبکه هاست فقط همین
و همین مشکل باعثه کم شدن حس زیبایی که قبلا به همسرم داشتم شده و روز به روز بدتر و فاصلمون بیشتر
محمد
Iran, Islamic Republic of
۱۴:۰۱ - ۱۳۹۳/۱۱/۱۴
به نظر من که روزنامه کیهان با چاپ مطالب خلاف واقع باعث ترویج پرخاشگری در بین افراد خانواده شده و این مورد از سال 88 به بعد عامل اصلی طلاق است.

اگر به بافتن دلایل به هم باشد، دلایل به مراتب منطقی تری می توانید پیدا کنید !
مجله خواندنی ها
انتشار یافته: ۴۲
امیر
Iran, Islamic Republic of
۱۱:۰۵ - ۱۳۹۳/۱۱/۱۴
این اخلاق قدیمیه ایرانیه که سهل انگاری و مشکلات خودشو به گردن یکی دیگه میندازه....الانم رو وایبر و واتساپ
مهدیه
Iran, Islamic Republic of
۱۱:۳۸ - ۱۳۹۳/۱۱/۱۴
++++++++++++++++++++++++++++
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۲:۱۵ - ۱۳۹۳/۱۱/۱۴
نه عزیزم شما از چیز دیگه ی فیس بوک می ترسید به بهانه طلاق و این حرفها میخواید سرش رو زیر آب کنید بابا مردم خیلی وقته همه چیز رو می دونن
scalper
Iran, Islamic Republic of
۱۲:۲۲ - ۱۳۹۳/۱۱/۱۴
استفاده از این شبگه ها به شکل رایج به شدت دارای ایراد هست. دسترسی به بعضی چیزها که در زمان ما مصیبت بود الان با یه عزیزم چقدر خوشکل شدی حل میشه ! بعضی ها از حد گذروندن
ناشناس
United States
۱۳:۳۹ - ۱۳۹۳/۱۱/۱۴
وقتی مردم ازترس حکومت سخن خود نگویند و مجبور به سانسور خود شوند نتیجه عدم طرح مسائل در جایگاه خود از شبکه های اجتماعی و خروج افراد نخبه ازاطلاع رسانی در این شبکه ها خواهد شد خروج نخبگان باعث تنزل سطح مسائی مطرح شدهگردیده باعث عدم رشد اگاهی بین اعضای این شبکه ها خواهد شد
یوسف
Iran, Islamic Republic of
۱۱:۱۷ - ۱۳۹۳/۱۱/۱۴
تکنولوژی فی نفسه هرگز اشکال نداشته و به بهونه های کوتاه بینانه نباید خودمون رو تحریم و دورمون رو دیوار بکشیم . بخاطر احتمال قتل مگه میشه چاقو تولید نکرد ؟!!!
مهدی ویس
Iran, Islamic Republic of
۱۴:۱۲ - ۱۳۹۳/۱۱/۱۴
دقیقا باهات موافقم ضمن اینکه نحوه استفاده ما از این ابزار نادرسته و دلایلشم مربوط به کمبودها و کاستی هایی است که در جامعه وجود داره.اصولا ما همیشه سعی میکنیم صورت مسأله رو پاک کنیم تا اینکه دنبال راهکار باشیم.
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۱:۲۳ - ۱۳۹۳/۱۱/۱۴
هر نتیجه ای که امثال این شبکه های اجتماعی داشته باشند حکومت قادر به بستن و فیلتر انها نیست جرا جرا جون عوام هم در این شبکه ها هستنئ عوام را نمیخواهند مجبور به استفاده از شبکه های ممنوعه کنند جون در انصورت عوام با اخبار ممنوعه برخورد خواهند کرد و انوقت اگاهی به سوی عوام خواهد امد و این برای کسانی که خود محورند سخت است لذا با تبعات این شبکه باید زندگی کرد
صفائي
Iran, Islamic Republic of
۱۱:۳۰ - ۱۳۹۳/۱۱/۱۴
وقتي فرهنگ استفاده از چيزي در ما نباشد بي ضرر ترين چيز ها هم ميتواند علت گرفتاري هاي بيشماري باشد!طلاق به خودي خود به وايبر ارتباطي ندارد اما بي تاثير هم نيست خصوصا براي افراد بي جنبه!!!
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۱:۳۱ - ۱۳۹۳/۱۱/۱۴
طي سالهاي اخير خشكسالي هم در كشور افزايش يافته ، طبق بررسي ها رابطه معني داري بين افزايش خشكسالي و طلاق وجود دارد. همينطور ورود ريزگردها ، تخريب جنگل و منابع طبيعي ، خشك شده درياچه ها و تالاب ها و ... .
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۱:۳۴ - ۱۳۹۳/۱۱/۱۴
اتفاقاً موثر است این شبکه ها مطابق فرهنگ جوامع غیر دینی (اسلامی) طراحی شده است؛ در آن جوامع اکثراً مردم ازدواج های چند باره دارند و یا در کنار زندگی خصوصی شان داشتن دوست از جنس مخالف چیز بدی تلقی نمیشود.
مریم
United Kingdom
۱۲:۱۷ - ۱۳۹۳/۱۱/۱۴
شماها انگار اصلا تو جامعه ایرانی زندگی نمی کنید. جامعه الان خیلی با 40 سال پیش فرق کرده.
دوست خیرخواه
Iran, Islamic Republic of
۱۴:۱۹ - ۱۳۹۳/۱۱/۱۴
دوست عزیز مشکل امثال شما اینه که فکر میکنید هر ابزار و تکنولوژی که بعد از 1400سال پیش اومده بده و باید به همون زمان بازگشت‏!دوست عزیز چه شما بخوای چه نخوای این ابزار براحتی در دسترس همگان است.شماها فقط میخواید صورت مسأله پاک بشه که درخیلی از موارد شدنی نیست.
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۱:۳۵ - ۱۳۹۳/۱۱/۱۴
تا زمانی که وجود تناقض در استفاده شبکه های مجازی و ماهواره در ایران وجود دارد زیان این شبکه ها بر روی افراد زیاد خواهد بود. ما استفاده از این وسایل را برای رسیدن به اهداف خود مجاز می دانیم ولی دیگران را مجاز به استفاده از این وسایل برای رسیدن به اهداف خود مجاز نمی دانیم!!! غافل از آنکه این وسایل صرفاً برای ایرانی ها بوجود نیامده اند و در دنیای امروز ما نمی توانیم اطرف خود حصار کشیده و از ورود سیل امواج الکترونیکی تصویری، صوتی، نوشتاری و... جلوگیری نماییم!!! پس بهتره تا دیر نشده بجای ایجاد ممنوعیت در استفاده از این امکانات آنهم بدون ارائه جایگزین مناسب!!! بفکر ارائه راهکار های درست برای استفاده افراد از این امکانات باشیم!!! بعنوان مثال ما نمی توانیم و نخواهیم توانست افرادی را از فوتبال بازی کردن نهی کنیم بدون آنکه بجای آن حداقل محلی را برای فوتسال بازی کردن به آن افراد ارائه دهیم!!! با توجه به وجود سلایق و تفکر، اهداف، نیازها و علایق مختلف افراد نمی توان برای همه یک نسخه واحد پیچید و انتظار داشت در عصر کنونی همه گوش بفرمان شده و هیچ گونه تخلفی نداشته باشند!!! تفکر واقع بینانه و نگاه کارشناسی به تغییرات اجتماعی جهان راهکار و راه گشا خواهد بود!!!! نگاه سنتی و محدود کردن راه گشا نبوده و نخواهد بود!!!!
مهدی ویس
Iran, Islamic Republic of
۱۴:۲۲ - ۱۳۹۳/۱۱/۱۴
کاملا باهات موافقم.
پرسپولیس
Iran, Islamic Republic of
۱۱:۴۰ - ۱۳۹۳/۱۱/۱۴
آقا میخان واتس آپو وایبرو تانگو و ....فیلتر کنن نمیدونن چطوری و به چه بهونه ای فیلتر کنن.ولی بالا غیرتنن دیگه به هر بهونه ای این کارو نکنید..طلاق چه ربطی به وایبر تانگو داره!اگه اینجوری بود الان آماره طلاق کل دنیا باید زیاد میشد.دیگه آدم به بهونه وایبر رو ناموسه خودش اسم نذاره زیاد زحمتی نیست.
مهدی ویس
Iran, Islamic Republic of
۱۴:۲۵ - ۱۳۹۳/۱۱/۱۴
دوست عزیز نظر شما بسیار سطحی است.
ناشناس
China
۱۱:۴۰ - ۱۳۹۳/۱۱/۱۴
میدونم منفی میزنید ولی یک پنچم طلاق ها در انگبیس به خاطر فیس بوک بازی کردن زوجین است
این هم مدرک

http://mtfamilylawblog.com/facebook-fueling-divorce-rates-in-england/
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۳:۲۴ - ۱۳۹۳/۱۱/۱۴
آقا ول کن آمریکا و انگلیس رو. به روز سیاه نشستیم اینا همش دارن غرب رو مشکل یابی میکنن. عجبا
ناشناس
China
۱۶:۱۴ - ۱۳۹۳/۱۱/۱۴
ببخشید نمیدونستم ایرانی ها آدم فضایی هستند و اتفاقات دیگر کشورها نمیتونه براشون یه نمونه باشه بخشید پروفسور ناشناس!!!
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۱:۵۱ - ۱۳۹۳/۱۱/۱۴
اید علت ناهنجاری ها نرسیدن مردم به حق خودشان واحساس اینکه دیگران خیلی راحت واسوده از دیوارشان بالا میروند
محمد امین
Iran, Islamic Republic of
۱۲:۰۴ - ۱۳۹۳/۱۱/۱۴
متاسفانه ورود تکنولوزی بدون ارتقاء سطح فرهنگ استفاده از آن برای اکثر خانواده های ایرانی که بصورت سنتی و اسلامی شکل گرفته اند قطعا" محرب خواهد بود . تصور بفرمائید که فرزندانی که تا دیروز حتی شاهد کوچکترین ناهنجاری والدین خود در خانه هم نبودند امروز از طریق تکنولوژی جدید شاهد شنیعترین صحنه ها هستند ! بنظر میرسد که دنیای مدرن دقیقا" کانون خانواده ها را نشانه گرفته و متاسفانه مردم ما هم مانند صیدی بدنبال صیاد خودشان هستند ! حریم امن خانواده که سالیان سال موجب فخر و افتخار ما ایرانی ها بود در مقابل چشمانمان در حال نابودی است ! پدران و برادران عزیزم مطمئن باشید که همین صحنه هایی که ما در واتس اپ و وایبر و ... میبینیم ،همانهایی هستند که همه افراد خانواده ما هم میبینند ! پس باید منتظر فاجعه باشیم .
مهدی ویس
Iran, Islamic Republic of
۱۴:۲۸ - ۱۳۹۳/۱۱/۱۴
با اصل نظرت موافقم اما با برداشتی که میکنی نه.
اميدوار
Iran, Islamic Republic of
۱۲:۰۵ - ۱۳۹۳/۱۱/۱۴
تو اين چند ساله دزدي و اختلاس مديران ارشد هم زياد شده است پس ميتوان نتيجه گرفت كه واتس اپ و وايبر باعث دزدي و اختلاس افراد نيز ميشود.
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۲:۱۰ - ۱۳۹۳/۱۱/۱۴
هزاران احسنت
شهروند
Iran, Islamic Republic of
۱۲:۱۰ - ۱۳۹۳/۱۱/۱۴
با عدد و رقم باید صحبت کرد اگر وایبر دلیل افزایش طلاق هست لطفا یه آماری ارائه شود که میزان طلاق قبل و بعد از پیدایش وایبر را نشان بدهد.
محمد
Iran, Islamic Republic of
۱۳:۵۹ - ۱۳۹۳/۱۱/۱۴
خوب حتی اگر همراه با افزایش آمار استفاده از شبکه های اجتماعی میزان طلاق هم افزایش پیدا کرده باشه، چه نتیجه ای می توان گرفت ؟

این به تنهایی کافی نیست !
بطور مثال می توان کاهش میزان باران در چند سال اخیر را عامل افزایش طلاق دانست ؟! آخه بابا یکم علمی حرف بزنیم.
از کجا معلوم که هر دو (طلاق و افزایش کاربران اینترنت) معلول یک علت دیگر نباشند !؟ چرا افزایش آگاهی عمومی و افزایش اطلاعات خانم ها از حقوق خود را عامل نمی دانید ؟
مهدی ویس
Iran, Islamic Republic of
۱۴:۳۱ - ۱۳۹۳/۱۱/۱۴
دوست عزیز مگه متن رو نخوندی‏!‏؟؟البته نظر دکتر هم بسیار منطقی و عاقلانه س که نمیشه تک بعدی به خانواده نگاه کرد.
محمد امین
Iran, Islamic Republic of
۱۲:۱۱ - ۱۳۹۳/۱۱/۱۴
از سایت فرارو خواهش میکنم در صورت امکان و بمنظور جلوگیری از تخریب کانون خانواده ، نسبت به راه اندازی کمپین ضد وایبر و واتساپ و .... اقدام نموده و در این رابطه اساتید جامعه شناس و روانکاو .... را بهمکاری دعوت کند . ( البته تا خیلی دیر نشده ) هر کس موافقه مثبت بده
مهدی ویس
Iran, Islamic Republic of
۱۴:۳۲ - ۱۳۹۳/۱۱/۱۴
بازم افاضات مبنی بر پاک کردن صورت مسأله‏!‏
اميدوار
Iran, Islamic Republic of
۱۲:۱۷ - ۱۳۹۳/۱۱/۱۴
بنظر مدیرکل دفتر آسیب‌های اجتماعی وزارت کار و رفاه اجتماعی فساد اقتصادي سيستماتيك چه ميزان برروي از هم پاشيدگي خانواده ها و طلاق زوجين تاثير دارد؟
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۳:۳۱ - ۱۳۹۳/۱۱/۱۴
همیشه عادت داریم صورت مسئله را پاک کنیم
وحید
Iran, Islamic Republic of
۱۳:۴۷ - ۱۳۹۳/۱۱/۱۴
لازم است نقش موثر مولفه های اقتصادی را نظیر نرخ تورم ، کمبود مسکن و گرانی هزینه های زندگی ،رشد نرخ بیکاری،نبود شغل مناسب با درآمد کافی و... در تحقیق خود وارد کنید و به عنوان متغیر های مستقل اثر گذار نتیجه را ببینید فرض بنده این است که تاثیر گذار تر از عوامل اقتصادی را در بی ثباتی خانواده ها پیدا نمی کنید و با رشد آن ها آمار طلاق نیز افزایش می یابد شاید نقش عامل اقتصادی در 50 سال گذشته اینقدر موثر نبود چون در آن موقع فرهنگ زندگی به کلی با امروز تفاوت داشت و تا این اندازه پر خرج و مصرفی نبود وهمه مثل هم زندگی می کردند اما با این مدل دیگر امروز امکان زندگی مقدور نیست لذا آمار طلاق را گردن برخی ابزار ها انداختن نشانه کم اطلاعی از اوضاع اجتماعی است و به نوعی فرافکنی برای عدم حل مشکلات توسط نهاد های ذیربط محسوب می شود
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۳:۵۴ - ۱۳۹۳/۱۱/۱۴
خيلي ساده است مزدوجين حق استفاده از اينترنت را نداشته باشند. اميدوام منظو ر از افزايش طلاق همانا كاهش در آمد مخابراتي ها نباشد .
حسین
Iran, Islamic Republic of
۱۳:۵۴ - ۱۳۹۳/۱۱/۱۴
اصلا خود موبایل هم باید ممنوع بشه.

چه معنی داره کسی از طریق تماس و پیامک بی ناموسی رو افزایش بده؟
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۳:۵۶ - ۱۳۹۳/۱۱/۱۴
وقتی میای خونه میبینی زنت بجای اینکه به تو توجه کنه سرش تو گوشیشه. وقتی میخوای با شوهرت صحبت کنی حواسش به تو نیست و داره چت میکنه. وقتی تو این محیط ها خیلی راحت میشه با دیگران ارتباط برقرار کرد و خیلی راحت دروغ گفت و همه جور حرفی رو زد. پس مسلما نأثیرگذاره. اونم تو جامعه ما که متأسفانه فرهنگ استفاده از تکنولوژی رو نداریم
دوستانی هم که منفی میدن مسلما عمیق به این مسائل فکر نکردن یا هنوز در تجرد به سر میبرن
محمد امین
Iran, Islamic Republic of
۱۷:۰۷ - ۱۳۹۳/۱۱/۱۴
من امروز دوتا کامنت گذاشتم که نشان دهنده موافقتم با نظر شما و بیانگر سطح نگرانی ام از نحوه استفاده از همین شبکه هاست . اما متاسفانه تعداد مخالفین با نظرم بیشتر از موافقین بوده ! بنا براین مجبورم بصورت عامیانه تر بپرسم که : آیا دیدن فیلمهای مستهجن و دست به دست گشتن انها در میان فرزندان و همسران ما تخریب کننده حریم امن خانه ما هست یا نه ؟ چرا چشمانمان را بر روی واقعیت میبندیم ؟