bato-adv
کد خبر: ۲۱۷۰۶۱
صادق زیباکلام در گفتگو با فرارو تحلیل کرد

دو روی سکه دولت روحانی!

یک کارشناس مسائل سیاسی با تاکید بر اینکه انتقاد از دولت به ویژه در حوزه اقتصاد باید همه جانبه و با در نظر گرفتن همه جوانب باشد تاکید کرد که باید هر دو روی سکه را دید که یک روی آن عملکردهایی است که دولت باید انجام می داد تا از بحران اقتصادی خارج شود که انجام نداده است و روی دیگر محدودیت هایی است که دولت با ان روبه رو است و نمی توان از آن انتظار معجزه داشت.
تاریخ انتشار: ۲۰:۲۳ - ۲۴ آذر ۱۳۹۳

فرارو- یک کارشناس مسائل سیاسی با تاکید بر اینکه انتقاد از دولت به ویژه در حوزه اقتصاد باید همه جانبه و با در نظر گرفتن همه جوانب باشد تاکید کرد که باید هر دو روی سکه را دید که یک روی آن عملکردهایی است که دولت باید انجام می داد تا از بحران اقتصادی خارج شود که انجام نداده است و روی دیگر محدودیت هایی است که دولت با ان روبه رو است و نمی توان از آن انتظار معجزه داشت.

صادق زیباکلام با بیان این مطلب در گفتگو با فرارو درباره گسترده تر شدن انتقادات از دولت روحانی به سبب عملکرد او در حوزه اقتصاد و کشیده شدن دامنه این انتقادات به اردوگاه اصلاح طلبان و حامیان سابق او گفت: نمی توانیم بدون در نظر گرفتن شرایطی که کشور در سطح کلان دارد و بدون در نظر گرفتن وضعیت کلان اقتصادی از آقای روحانی و دولت او انتظار معجزه داشت.

وی با اشاره به بحران کاهش قیمت نفت برای دولت گفت: کاهش قیمت نفت و همچنین کاهش درآمدهای نفتی دولت در شرایطی برای دولت آقای روحانی بحران آفرین شده است که علی القاعده انتظار می رود که دولت کاهش درآمدهای خود را از افزایش مالیات تامین کند این در حالی است که در کشور رکود داریم، تورم بالای 20 درصد است، کشور در محاصره تحریم های بین المللی است، ده ها سال است که سرمایه ها از کشور فرار کرده اند و سرمایه گذاری جدید در کشور انجام نشده است.

این استاد دانشگاه افزود: در این شرایط چطور می شود انتظار داشت که دولت بیاید از سرمایه گذاران، تولیدکنندگان مالیات بیشتری بگیرد تا کاهش درآمدهای نفتی خود را جبران کند.

وی ادامه داد: بر این اساس اگر انتظاری از دولت حسن روحانی برای ایجاد تغییر و تحول در ساختار نظام اقتصادی وجود دارد باید متناسب با شرایطی باشد که کشور در آن گرفتار است.

زیباکلام با بیان اینکه اما این به معنای این نیست که در عمیق تر شدن بحران اقتصادی و بروز ناامیدی های تقصیری متوجه دولت نیست گفت: چرا اتفاقا به دولت آقای روحانی هم انتقادات جدی وارد است که مهمترین آن نداشتن یک تیم منسجم، سازمان یافته و کارکشته و با برنامه و البته هماهنگ اقتصادی است که این یک عیب بزرگ محسوب می شود.

وی افزود: اساسا در وزارتخانه ها و بخش های اقتصادی و یا خدماتی دولت تنها بخش های که شاید موفق عمل کرده اند، وزارت بهداشت و سازمان میراث فرهنگی است به جز این دو بخش، سایر بخش های اقتصادی، از جمله وزارت اقتصاد، وزارت رفاه، یا بخش های صنعتی همچون وزارت نفت، وزارت صنعت و ... فاقد تحرک و برنامه ریزی منسجم هستند که این به هیچ وجه قابل کتمان نیست.

انتقاد جدی به دولت روحانی

این کارشناس مسائل سیاسی ادامه داد: بنده ظرف یکسال گذشته به خیلی از استان های کشور برای انجام سخنرانی در دانشگاه ها سفر کرده ام، در طول این سفرها، بیشترین انتقادی که در این استان ها، شهرها و یا شهرستان ها به دولت آقای روحانی وارد بود این است که تغییرات در سطح مدیران میانی و دولت، مدیران استانی بسیار کم بوده است و هنوز بسیاری از مدیران دولت احمدی نژاد سر کار هستند و همچنان سیاست های گذشته را در حال پیگیری و انجام هستند.

وی تصریح کرد: این هم یک انتقاد جدی به دولت آقای روحانی است که هنوز پس از گذشت بیش از یکسال از عمر دولت نتوانسته است تغییراتی که مد نظر دولت اعتدال بوده را به کل کشور تعمیم دهد.

زیباکلام گفت: این انتقادات به دولت آقای روحانی وارد است و به حق هم هست ضروری است که دولت هر چه سریعتر در بخش های مختلف تکانی به خود بدهد و تحرک خود را برای برون رفت کشور از بحران های اقتصادی دوچندان کند.

وی افزود: ولی در عین حال باید آن روی سکه را هم دید که آقای روحانی وارث یک اقتصاد ورشکسته و یک اقتصاد فاسد دولتی است. در این دولت در هر کمدی را باز می کنیم به فساد آلوده شده که دامنه آن به اقتصاد کشیده شده است. آقای روحانی وارث اقتصادی است که بر اساس آمار رسمی نیمی از صنایع به واسطه تحریم ها یا تعطیل شده است و نیمی دیگر با حداقل ظرفیت کار می کنند.

روی دیگر سکه

این استاد دانشگاه تصریح کرد: اما همین سکه روی دیگری هم دارد و آن این است که متاسفانه دولت آقای روحانی برای برون رفت از بحران اقتصادی همه تخم مرغ های خود را در سبد مذاکرات هسته ای گذاشته است هر چند خود دولت و آقای رییس جمهور آن را تکذیب می کند.

وی ادامه داد: ولی این حرف هم کاملا درست است که بدون باز کردن غل و زنجیر تحریم از پای اقتصاد ایران نمی توان اقتصاد را شکوفا کرد. پس تا حدودی باید به آقای روحانی حق بدهم که تا این حد روی رسیدن به توافق و حل و فصل موضوع هسته ای از طریق مذاکره اصرار دارد. چرا که اگر تحریم های اعمال شده علیه کشورمان لغو نشود هیچ چشم انداز روشنی برای اقتصاد وجود ندارد.

این کارشناس مسائل سیاسی گفت: اما این را هم باید در نظر گرفت که در همه کشورهای جهان وقتی اقتصادشان دچار رکود، تورم و یا کسری بودجه می شود همچون یونان، پرتغال و ... سعی می کنند بین دخل و خرج برابری ایجاد کنند. به قول سعدی چو دخلت نيست، خرج آهسته‌تر كن. یعنی در چنین شرایطی باید صرفه جویی اقتصادی در دستور کار دولت قرار گیرد.

وی افزود: اما آیا دولت می تواند دست به صرفه جویی بزند که با همراهی همه دستگاه های نهادهای بودجه به گیر روبرو شود. آیا نهادها و دستگاه هایی بودجه بگیر نظامی حاضر هستند که بودجه شان کم شود تا دولت بتواند دست به صرفه جویی بزند. پاسخ خیر است و این حکایت از آن دارد که آقای روحانی در شرایط مطلوبی نیست و قدرت مانور زیادی ندارد.

زیباکلام ادامه داد: اما همانطور که عرض کردم باید منصفانه به قضایا نگاه کرد و از همه زوایا مسائل را تحلیل کرد. من معتقدم که دولت آقای روحانی برای برون رفت از بحران اقتصادی می توانست گام هایی بردارد که برنداشته است و می توانست تحرکاتی داشته باشد که نداشته است.

روحانی از کاهش محبوبیت ترسید

وی افزود: مهمترین گامی که دولت می توانست بردارد که تاحدودی منجر به خروج از بحران اقتصادی شود، توقف کامل پرداخت یارانه ها و یا توقف پرداخت یارانه بگیرانی که مستحق دریافت یارانه نیستند.

زیباکلام گفت: دولت ماهی 4 هزار میلیارد تومان برای پرداخت یارانه نقدی هزینه می کند که معادل 5 ماه از این یارانه های نقدی برابر است با کل بودجه بهداشت و درمان کشور و این هزینه کمر شکنی است که می تواند هر اقتصادی را دچار فلجی کامل کند.

این استاد دانشگاه افزود: هیچ کشوری در جهان وجود ندارد که به فردی با درآمد ماهیانه 5 هزار تومان، 45 هزار تومان یارانه نقدی بدهد و همین یارانه را به فردی با درآمد ماهیانه بیش از 5 میلیون تومان هم بدهد.

وی ادامه داد: این بزرگترین ایرادی است که در دولت آقای روحانی وجود دارد در حالی که ایشان می توانست همان ابتدای دولت قرص و محکم اعلام کند به دلیل آنکه درآمدهای دولت پایین تر از خرج آمده است در نتیجه پرداخت یارانه را متوقف می کنیم اما ایشان نه تنها چنین کاری نکردند بلکه قرص و محکم ایستاند و برای جلب محبوبیت بیشتر گفتند که وارد حریم خصوصی مردم نمی شویم و در حساب های آنها تجسس نمی کنیم.

زیباکلام گفت: این حرف از آن حرف هایی عجیبی بود که لنگه آن فقط در ایران پیدا شود. چطور پای مباحث سیاسی وسط می آید حریم خصوصی جایگاهی در نظام دولتی و کشور داری و حکومت داری ندارد ولی پای منافع اقتصادی و ملی به میان می آید حریم خصوصی ارزش می شود.

وی افزود: اطلاعات حریم خصوصی من صادق زیباکلام در اختیار دستگاه هایی که باید باشد، هست اما فقط آن حساب اقتصادی من در اختیار نیست که نمی شود من را از دریافت یارانه نقدی محروم کرد.

این استاد دانشگاه ادامه داد: آقای روحانی باید بداند که کشور دچار یک بحران است و عبور از این بحران به نفع نظام است باید در این شرایط از خودگذشتگی کرد و نگرانی از کاهش محبوبیت را کنار گذاشت و درست ترین کار یعنی یا حذف کامل یارانه بگیران و یا حذف پر در آمدها از فهرست دریافت کنندگان یارانه را در دستور کار قرار داد.

زیباکلام در خاتمه گفت: به هر حال همیشه سیاست های ریاضتی سخت است و با دشواری هایی روبرو است و بدبختی آقای روحانی هم مثل خیلی های دیگر می ترسد به سمت ریاضت اقتصادی برود تا مبادا از محبوبیتش کم شود. در حالی که اگر چنین شرایطی در اروپا و برای مقامات اروپایی پیش بیاید آنها اولویت را نجات کشور قرار می دهند تا حفظ محبوبیت و به سمت ریاضت اقتصادی می روند.

مزینانی
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۶:۳۰ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۵
دولت اقای روحانی وارث یک اقتصاد ورشکسته وبک اقتصاد فاسد دولتی است
اكبر
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۶:۱۹ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۵
به نظر مي رسد دولت روحاني در حل مشكلات با مشكل مواجه شده است درست ولي عزيزان دليل اصلي اين بلاتكليفي در جاي ديگر است كه به ان بايستي به ان پرداخته شود و قوه مجريه راه مناسب را طي كند در حقيقت اگر قوانين ما اگر به روز باشد با اينچنين مشكلاتي دست به گريبان نمي شويم شما بايستي جراحي را با تشخيص درست انجام دهيد نه با محك.م كردن اين دولت يا آن دولت
دوستدار وطن
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۲:۲۸ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۵
قسمت آخر کلام بسیار درست است: ترس از محبوبیت، اما آقای روحانی باید یدانند که در عمل این محبوبیت هرگز بوجود نم آید، هر گونه که ایشان عمل کنند باز هستند کسانی که انتقادات نابجا داشته باشند پس فقط باید به کشور فکر کرد و هر برنامه اقتصادی کارشناسی شده ای که به برون رفت کشور از این وضع بحران کمک می کند را اجرا کرد، البته مردم هم باید حمایت کنندالبته
شكيبا
ROMANIA
۱۲:۲۶ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۵
آيا نميتوان يارانه اقشارى چون پزشكان ، دندانپزشكان، داروسازها، اساتيد دانشگاهها، مديران و روساى سازمانهاى دولتى كه مطمئناً درآمدى نجومى دارند را حذف كرد!!!!
آيا نميتوان يارانه ساكنين مناطق شمال شهر تهران را حذف كرد!!!!
بسيار زياد است راه هايى براى حذف يارانه افراد بى نيازبدون آنكه تحقيق و تفحص خصوصى اى از زندگى مردم بعمل آورد. مگر نه اينكه سهميه بنزين به ماشينهاى بالاى ٢٠٠٠ سى سى تعلق نميگيرد ومردم با آگاهى به آن خريدارش هستند.
ایرانی
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۲:۰۷ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۵
بنده بااظهارات دکترمخصوصا درموردحضورپررنگ حامیان دولت قبل دربدنه دولت موافقم واین قضیه هوادران واقعی دولت رارنج میدهدوبزرگترین نقطه آسیب پذیری دولت است ،به نظرمیرسدبسیاری ازاستانداران وفرمانداران نه اینکه اعتقادی به دولت نداردحتی مخالف هم میباشند،نمونه اش استان سمنان،جالب است بدانیدفرمانداری شهرستان سرخه ،زادگاه رییس جمهور دراختیاریک احمدی نژادی است ،دیگه حساب کاررا بکنید
مجله خواندنی ها
انتشار یافته: ۷۲
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۲۰:۳۴ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۴
من دکتر روحانی را دوست دارم
احسان
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۲۳:۲۰ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۴
خدا به روحانی رحم کند وقتی اصلاح طلبان دنبال بهانه برای دورزندش هستند
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۰۱:۵۱ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۵
اما من دیگه دوستش ندارم
هدهد
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۱:۱۸ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۵
مردم ایران همیشه گرفتار واکنش های احساسی و عاطفی بوده اند ... و خیلی کم خردمندانه رفتار کرده اند... مانند آدم خوبیست...دوستش دارم و....
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۱:۱۹ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۵
در بیمه سلامت
تغییرات در سطح مدیران میانی و دولت، مدیران استانی بسیار کم بوده است و هنوز بسیاری از مدیران دولت احمدی نژاد سر کار هستند
مهدی
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۲۰:۴۰ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۴
کاملا منطبق بر واقعیات موجود جامعه امروز ایران
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۲۰:۴۷ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۴
اینم که فقط میگه لنگش کن
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۴:۴۷ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۵
دوست عزیز اصلا میدونید نقد یعنی چی؟ کارشناسی یعنی چی؟ ایشون اگه کارش راهکار ارائه دادن بود که فرقش با رئیس جمهور چی بود پس؟
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۲۰:۵۰ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۴
چطور برای یارانه بررسی حساب مردم حریم خصوصی است ولی برای اینترنت و فیلترینگ هوشمند باید همه چیز رو رو کنیم؟
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۰۶:۵۷ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۵
آفرین

سیاست یک بام و دو هوای روحانی زیاد دوام نمیاره
محمد
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۲۱:۰۰ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۴
صرفه جویی در هزینه ها فقط یارانه نیست
حمایت بی دلیل از فوتبال - خود رو - سمینار های بی جا و ... که کارشنا سانان بی طرف می توانند برسی کنند
هدهد
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۱:۲۰ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۵
اختلاف حقوق بسیار زیاد مدیران با سایر کارکنان فراموش نشه...
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۴:۳۱ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۵
مشکل از یارانه نیست مشکل از میلیاردها دلاریست که تو این چند سال ناپدید شده.

نمی توان انتظار داشت که هم هزینه های مردم شدیدا بالا برود و هم یارانه به آنها تعلق نگیرد.
ناشناس
UNITED STATES
۲۱:۱۹ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۴
درود !
نباید به همه ی کسانی که این دولت را نمی پسندند ، برچسب احمدی نژادی بودن را بزنید !
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۰۰:۱۷ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۵
ولی خیلی هاشون به همین امیر کبیر رای دادن و همه رو بدبخت کردند
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۲۱:۲۶ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۴
پولدارا اگر اینقدر بدبخت نبودند که نمیرفتند ثبت نام کنند. دکتر عزیز رفتند ثبت نام کردند نه اینکه برن لغو کنن
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۴:۳۲ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۵
نمی توان انتظار داشت که هم هزینه های مردم شدیدا بالا برود و هم یارانه به آنها تعلق نگیرد.
همشهري
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۲۱:۳۱ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۴
خوب براي سن يارانه بگيرو محل زندكي كه شهر يا روستاست مشخصه هايي تعريف كنند نميشه يه شيرخوار با يه فرزن مثلا ١٤ ساله يه نرخ بكيرن حداكثري براي اعضاي خانواده اعلام كنند محل مستاجر روستا باشهرهاي كلان دسته بندي بشه يا ميتوانند اين مبلغ را بعنوام وام كم بهره به مردم بدهند حداقل بركشت داشته باشه يا هزينه يكماه رو شده سود بدن مردم جذب بورس بشن يه زماني مردم ازطريق ثبت نام موبايل و ماشين سرمايه شون افزايش پيدا ميكرد پول هم دست دولت بود ولي اينقدربازي كردن باقيمت دولتي وبازار كه دكه توليدمننده ومصرف كننده تخته شد !!!!!
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۴:۳۴ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۵
مشکل میلیاردها دلاریست که تو این چند سال ناپدید شده نه یارانه
منصور
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۲۱:۳۲ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۴
" بلکه قرص و محکم ایستاند و برای جلب محبوبیت بیشتر گفتند که وارد حریم خصوصی مردم نمی شویم و در حساب های آنها تجسس نمی کنیم."

با این قسمت خیلی موافقم. بیشتر مردم که درآمدشان مشخص است و هیچ ابایی ندارند که حسابشان وارسی شود. معلوم نیست دولت از که می ترسد. به فرارو پیشنهاد میکنم همین سوال را در نظرسنجی مطرح کنند تا معلوم شود آیا مردم آیا واقعا هراسی از بررسی حسابهایشان دارند یا خیر.
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۲۲:۵۹ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۴
چاه مکن بهر کسی اول خودت......... خودت یارانه گرفتی؟وضعت چطوره؟
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۰۸:۰۸ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۵
اتفاقا ملت از ترس افزایش مالیات هم میان حساباشونو میبندن!به نظر من ملتی که حاضر نیستن ان اندازه هم بخودشون کمک کنن بذار بدبخت بمونن...منکه خودم انصراف دادم
ناشناس
UNITED STATES
۱۴:۴۳ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۵
سرمایه داران به اسم کارمندانشون کار میکنند ، کسی که از بازار ایران شناخت داره میدونه که بازاری جماعت جایی نمیخوابه که زیرش آب بره!
دیپلماسی اسلامی
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۲۱:۴۶ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۴
زیبا کلام هم دلواپس شده که
سیدجواد
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۲۲:۰۳ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۴
یک اشتباه دیگر دولت روحانی : افزایش 14 درصدی حقوق کارمندان در برابر تورم 24 درصدی .
ناصر
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۰۰:۴۳ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۵
یک اشتباه شما هم این است که مثل بقیه تورم 324 درصدی رو میگی 24 درصدی!
سرتان کلاه نرود. دولت روحانی تورم 346 درصدی را به 317 درصدی رساند.
رضایی
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۰۱:۰۶ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۵
سید جواد اولا تورم سال آینده همین حدود 14درصد خواهد بود ثانیا زمان احمدی نژادکه بالاترین درآمد نفتی تاریخ ایران را داشتیم افزایش در همین حدود بود الان که دیگر اون درآمد را نداریم
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۰۸:۰۹ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۵
با کدوم پول؟
سعید
LUXEMBOURG
۱۰:۲۹ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۵
ناصر جان یادمون نره چه کسی تورم 324 درصدی رو باعث شد. بازم دم روحانی گرم که تورمو کاهش داد.
پارسا
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۲۲:۲۳ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۴
دکتر زیبا کلام اینقدر سکه رو اینور و اون ور کرد که بالاخره ما نفهمیدیم نتیجه چی شد شیر یا خط؟؟؟؟
مهربانی
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۲۲:۳۱ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۴
روحانی ترکیبی از هاشمی و خاتمی است
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۰۱:۵۲ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۵
البته با اشتباهات احمدی نژادی
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۰۷:۰۰ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۵
روحانی ورژن جدید هاشمی است.
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۲۳:۲۵ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۴
"متاسفانه دولت آقای روحانی برای برون رفت از بحران اقتصادی همه تخم مرغ های خود را در سبد مذاکرات هسته ای گذاشته است هر چند خود دولت و آقای رییس جمهور آن را تکذیب می کند"
دولت راستگویان
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۲۳:۲۶ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۴
صد جور حرف زدی و هی گفتی از طرفی این، از طرفی آن، اما بخش آخر حرفت کاملا درسته، بعضی وقتها دولت از ترس عدم محبوبیت از اون ور بام می افته، نمونه اش بجز یارانه ها، همین مسکن مهر که همه از دولت گرفته تا مردم ازش ناراضی اند خب یه فکر بهتری می کردید و کلا قید این قضیه رو میزدید تا این همه هزینه اون دولت مرحوم رو تا سالها به دوش نمی کشیدید!
سامان
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۰۰:۰۶ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۵
مثل همیشه درست و دقیق آفرین دکتر.
محمد رضا
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۰۲:۰۸ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۵
بسیاری از افرادی مثل من که درآمد زیادی ندارند ولی نیازی هم به یارانه گرفتن نمی دیدند و یا بدلیل کمک به کشور و دولت از گرفتن یارانه انصراف دادند اکنون پشیمانند. خود من در اطرافم کسانی با حداقل 10 برابر درآمدم میبینم که یارانه میگیرند در حالیکه شناسایی وضعیت مالی انها بسیار ساده است. دولت هیچ اقدامی نکرد و نمیکند.این باعث دلخوری و عدم اعتماد ماست.
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۰:۲۸ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۵
دولت ریخت و پاش کارمندا و مدیراشو کم کنه کلی بوجه اضافه میاد
ناشناس
CANADA
۰۳:۰۱ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۵
وی ادامه داد: بر این اساس اگر انتظاری از دولت حسن روحانی برای ایجاد تغییر و تحول در ساختار نظام اقتصادی وجود دارد باید متناسب با شرایطی باشد که کشور در آن گرفتار است.

ببخشید آقای دکتر: کشور کی به این وضعیت گرفتار کرده؟ و چه کسی داره اداره میکنه؟ ایشان طبق قانون اساسی شخص دوم مملکت هستند . اگر نمیتوانند اداره کشور را خوب انجام بدهند باید استعفا بدهند. ایشان به خوبی از عملکرد دولت قبل به ریز مطلع بودند که قبول مسولیت کردند
ناشناس
FRANCE
۰۳:۲۲ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۵
آقای روحانی و سیف فقط اقتصاد را افزایش قیمت دلار با هدف درآمد ارزی و کاهش سود بانکی و افزایش مالیتها و تعرفه ها و قیمت نان و حاملهای انرژی بدون افرایش یارانه نقدی را می دانند و کاری هم به فشار بر مردم و ارزش پول ملی ندارند....
اشنا
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۰۷:۳۷ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۵
تحليل جالبي است . بزرگترين مشكل كشور كه هزينه زيادي را براي كشور تحميل ميكند ضعف مديريتي است .
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۰۷:۴۱ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۵
آقای زیبا کلام نمونه واقعی یک اصلاح طلب هستند. ایشان با اینکه طرفدار روحانی هستند ولی طرفداریشان به معنای حمایت صد درصدی ومجیزگویی وستایش از رئیس جمهور محبشان نیست .در حالیکه در جناح مقابل بااینکه میدانند سردمدارانشان بیشترین خسارت مادی ومعنوی را نثار مملکت کردند هیچوقت حاضر به انتقاد از رئیس جمهور خودشان نیستند. واین رفتارها منشا تمامی مفسده های حاکم در جامعه است
حسن اسلام کیش
ROMANIA
۰۷:۴۲ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۵
باسلام:
ازاستادوتحلیگری نظیرجناب اقای زیباکلام انتظارمیرفت خیلی واقع بینانه تروجامع تر ازانچه رفت به مسایل نگاه داشته باشند .
اینکه یارانه قشرپردرامدومرفه جامعه حذف شود حرف به جایی است .
اما واقعیت های اقتصادمعیشتی نشان میدهدکه درصد بسیار بالایی از مردم به این یارانه نیاز مبرم دارند وقطع ان زندگی انان رابکلی فلج مینماید که پی امد ان برای نظام بسیار گران تمام میشود وحتی ممکن است به مشروعیتها لطمه وارد اورد .
از طرفی تورم بیش از حد دیگر ارزشی برای این مبلغ جزیی یارانه نسبت به سال پایه (۱۳۸۹)باقی نگذاشته است.
نگارنده ازهمان ابتدا یارانه بگیرنبوده وکلا ثبت نام هم نکرده ام وکارافرین وتولیدکننده هستم اما علی رغم اینکه در شغلم به کلی از تسهیلات واعتبارات استفاده نکرده ام امروز حتی قادربه نگهداری ماشین الات وتاسیسات تولیدی خود نیستم چه رسد به نوسازی انها .
رکود شدید ناشی ازسیاستهای انقباض اقتصادی لطمات جبران ناپذیری به تولید وسرمایه ونهایتا اشتغال وارد اورده ومیاورد .
گفتنی است اینجانب ازجمله کارافرینان وتولیدکنندگانی هستم که درحوزه سرمایه -تولیدومدیریت ‍پژوهش هم مینمایم.
someone
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۰۷:۴۵ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۵
سال 88 پرداخت ماهي 50 هزارتومن به افراد بالاي 18 سال يه شعارانتخاباتي شد براي راي اوردن، بعد يك نفر ديگه انتخاب شد وبراي محبوب القلوب شدن طرح راگسترش داد به پرداخت به همه افراد خانواده بالطبع جمعيت روستايي به لحاظ تعداد فرزندان نفع بيشتري برد تاشهري درحاليكه نه نان ونه مسكن را به قيمت شهر پرداخت نميكرد، وتبعات ان را هم بهتر ميدانند .خوب حالابيايد يارانه رابه شكل " وام يارانه " تعريف كنيد وان را با وام بدون بهره يا كم بهره بسته به شرايط فرد به اقشاركشاورز،حقوق بگير، دانشجو، سرباز وحقوق بيكاري ، زنان ، بي سرپرستان و....ساخت مجتمع هاي استيجاري نه خريد 5 ساله براي قشرجوان و.. اينكاردوفيد بك داره 1- كمك مطلوب ومحسوس به اقشارمختلف جامعه ميشه .2 – پول نهايتا برگشت به خزانه دولت داره - نبايد اين القابشه به جامعه كه دولت پيمان اخوت با پرداخت صرف نقدي بعنوان يارانه را با مردم دارد
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۳:۳۷ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۵
سال 84 منظورته دیگه؟!!
همایون
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۰۷:۵۰ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۵
به نظر من جدا از شرایط خاص اقتصادی کشور (اعم از بی پولی دولت ،رکود در بازار ، گرانی )عدم نظارت بر واحدهای تولیدی و صنعتی و خدماتی یکی دیگر از مشکلاتی است که در این دولت وجود دارد و متاسفانه برخی از وزرا در این دولت بدلیل اینکه خود سرمایه دارند هیچ علاقه ای به این موضوع ندارند (وزیر صنعت ، معدن و تجارت)
شما یک بررسی در بازار انجام دهید به راحتی متوجه می شوید که قیمت درج شده بر روی اکثر کالاها بویژه مواد غذایی با قیمت تمام شده و واقعی آن بسیار تفاوت دارد ، از سوی دیگر بیشترین تخلف اقتصادی و نارضایتی مردم از خودروسازان و عاملین فروش آنهاست که خون ملت رو تو شیشه کرده اند ، تفاوت قیمت فروش یک کالای مشخص بین مغازه داران ، عدم نظارت بر بنگاههای املاک و دلال بازی آنها جهت افزایش قیمت اجاره بهای مسکن ، و...... اینها بخش کوچکی از مشکلات است که مردم هر روز با آن دست و پنجه نرم می کنند و عزمی برای برطرف کردن آن نیست
scalper
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۰۷:۵۲ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۵
من کارمند باید در رکود و غیر آن مالیات را قبل از دریافت حقوق بدهم ولی بازاری چون در رکود هستیم مالیات ندهد !!
همین صنف فلز زرد فروشها مالیات بر ارزش افزوده را می گیرد ولی به جایی نمی دهد چون جایی ثبت نمیکند که گرفته است حالا بیابد مالیات بر درامد هم بدهد !!!!
تیم اقتصادی هنوز ضعیف است
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۰۷:۵۴ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۵
جداي ازاينكه حريم شخصي دراين مقوله مفهومي نداره ، مشكل دولت سرك كشيدن به حساب ثروتمندان نباشه مسئله دولت شناسايي افراد نيازمند واقعي جامعه بايد باشه براي اونهم فقط كافي اعلام بشه كدهاي ملي باتوانايي مالي ضعيف اعلام بشه يه سرچ باوركنيد با يك سرچ ساده مشخص ميشه
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۰۷:۵۵ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۵
من كارمند استانداري قم هستم و يك اصلاح طلبم به خاطر انتخاب استاندار از روحاني ناراضيم و ديگه بهش راي نميدم ما بدترين دوران كاري و اقتصاديمون رو داريم سپري مي كنيم.
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۰۸:۱۳ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۵
بحث یارانه ها دو روی سکه دارد یکی هزینه های اضافیست که به مردم تحمیل شده و قیمتها شدیدا بالا رفته است. دیگری هم چندرغاز 45 هزار تومان استکه 4 سال استکه ثابت مانده در حالی که ارزش واقعی آن 15 هزار تومان است. نمی توان انتظار داشت که هم هزینه های مردم شدیدا بالا برود و هم یارانه به آنها تعلق نگیرد.... مشکل از یارانه نیست مشکل از میلیاردها دلاریست که تو این چند سال ناپدید شده است.
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۰۸:۲۰ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۵
بی کفایتی دولت را توجیه کردن!!!! تا ابد تقصیرها را به دیگران نسبت دادن مسئله ای را حل نمی کند
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۰۸:۳۹ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۵
من یکی از کسانی هستم که به دکرت روحانی رای دادم و حالا هم از ایشان دفاع می کنم اما از دکتر و استاد عزیز زیبا کلام یا گرفتم که منطقی و بی طرف باشم و از همه انتقاد کنم چه احمدی نژاد و چه روحانی. ایرادات دکتر زیبا کلام کاملاً بجا بود و جای حرفی باقی نمی نماند.
علی
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۰۸:۴۶ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۵
به واقع یکی از مشکلات فعلی دولت آقای روحانی وجود مدیران در سطح میانی و حتی ارشد از دولت قبل است که با کم کاری ها و یا بد کاری های خود قصد ضربه زدن به دولت را دارند و انتظار تمام شدن این دوره دولت را می کشند تا در دوره بعد فردی از قماش دولت احمدی نژاد مجددا بیاید و اینها دوباره پرو بال بگیرند ، حالا با این مدیران انتظار دارید که دولت تدبیر و امید بتواند کاری مشخص تر انجام دهد ، البته قصد تطهیر اشتباهات این دولت را ندارم برعکس معتقدم این مماشات علاوه بر نا کار آمد کردن دولت اثر نا مطلوب بر اذهان مردم می گذارد
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۰۸:۵۱ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۵
دولت بی عرضه
محفوظ
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۰۸:۵۱ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۵
قیمتها حامل انرژی مثل قبل شود یارانه راحذف کنید
ایرانی
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۰۹:۲۵ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۵
دستتون درد نکنه استاد حرف دل ما را زدید.ایکاش در دولت گوش شنوایی برای شنیدن باشد
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۰۹:۳۷ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۵
جناب آقای دکتر واقعیت این است که سطح آگاهی سیاسی و اقتصادی در ایران بسیار پایین است و در صورتی که آقای روحانی دست به چنین کارهایی بزند. ملت براحتی و با نآگاهیی از او رو بر می گردانند و باز شاهد احمدی نژاد دیگری خواهیم بود
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۰:۵۶ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۵
این مساله ربطی به آگاهی یا ناآگاهی مردم نداره !

این مساله ارتباط مستقیم به جیب مردم و توانایی زنده نگه داشتن خودشون وخانواده شون داره
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۳:۳۳ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۵
آقای ناشناس 10:56 مشکل من و شما اینه که قطع نظر از جامعه می خواهیم حرف خودمان را بزنیم . شما هم لازم نیست با علامت تعجب به حرفت مشروعین بدی اگر حرف شما کاملا درست هم باشد نا آگاهی مردم باعث شکستت خواهد شد. حالا هی بنشینیم حرف های خوشگل روشنفکری بزنیم جامعه ناآگاه تره برای حرف هایمان خورد نخواهد کرد
نیکان
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۰۹:۴۹ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۵
سوال مهم این است که چرا دولت قادر نیست درامدهای مالیاتی را جایگزین درامد نفت کند ؟
پاسخ من این است : برخی از مهمترین علل عبارتند از :

1- فضای فعالیتهای اقتصاد ایران ، عمدتا یا در اختیار نهادهای خاص و یا در انحصار است ، و برای عموم مردم باز نیست تا به سهولت به کار اقتصادی مفید بپردازند و از محل فعالیت آنها ، دولت مالیات دریافت کند .
عموم مردم اگر فضایی هم مانده باشد ناچارند بعنوان پیمانکار دست دوم این انحصارات کار کنند .

2- اغلب سرمایه مالی نیز در اختیار همان گروههای خاص است .
3- تهیه ی تجهیزات لازم سرمایه گذاریهای جدید نیز بعلت همین انحصارات و نیز محدودیت شدید فضای تجارت جهانی ناشی از تحریمها به سختی میسر است .
4 - اگر هم تولید جدید بخواهد رخ دهد سرمایه گذاران امیدی ندارند که حتی بسهولت ، به بازارهای منطقه ای ، بعلل محدودیت های مالی ناشی از تحریمها ، و کمبود راههای ارتباطی و نداشتن پیمانهای منطقه ای مناسب و غیره ، دسترسی داشته باشند .
5- محدودیتهای مختلفی که برای سرمایه گذاران غربی وجود دارد اعم از محدودیتهای ناشی از تحریمها و نیز محدودیتهای داخلی ، ورود و سرمایه گذاری آنها در کشور را مشکل کرده است .

6- دولت و مجلس ، بعلت فعالیتهای نهادهای موازی که پاسخگوی عملکرد خود به مجلس و دولت نیستند ، از اقتدار کافی در وضع و اجرای قوانین و سیاستهای لازم از جمله در زمینه های پولی ،مالی ، بازرگانی ، گمرکی و غیره برخوردار نیستند

7- نهاد قضایی نیز برای حل و فصل مشکلات و اختلافات احتمالی مالی و حقوقی ، واجد شرایط لازم برای کارهای سرمایه گذارای ، چه داخلی و چه خارجی ، نیست .
8- بجز اینکه فضای فعالیتهای اقتصادی اغلب توسط برخی نهادها و یا اشخاص محدود شده است رقابت در زمینه ی آن فعالیتها برای بخش خصوصی بعلل مختلف میسر نیست از جمله نوع این نهادها و اشخاص و امتیازاتی که برای آنها وجود دارد .
9 - وزراتخانه ها ی مختلف واجد برنامه ، شرح وظایف و کارشناسان مناسب برای جلب سرمایه گذاریهای داخلی و خارجی بویژه برای سرمایه گذاریهای کلان بلند مدت و مهم مورد نیاز نیستند .
10- سیستم راههای کشور و دیگر امکانات ارتباطی مانند اینترنت مناسب فعالیتهای گسترده ی توسعه اقتصادی نیستند
و ....

و اگر مسیر توسعه ی اقتصادی بهمین نحو تقریبا مسدود بماند نه امکان پیشرفت چندانی خواهد بود و نه دولت خواهد توانست اقتدار و درآمد مالیاتی کافی از محل توسعه ی اقتصادی را کسب کند .
25/9/93
بيچاره
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۰:۱۶ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۵
از اون 100 روزي كه روحاني مي گفت 400 روز گذشته و هيچ اتفاق مثبتي تو مملكت نيفتاده.روحاني مچكريم
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۰:۱۷ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۵
کاملا موافقم .با گذشت بیش از‌یک سال از عمر دولت جدید ، اکثر مدیران نالایق دولت احمدی نژاد همچنان در پست خود ابقا شدند و تیشه به ریشه دولت میزنند و آقای روحانی همچنان در فکر تعامل است. !!!
حمید
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۰:۲۹ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۵
آقای دکتر قیمتها بالا بماند ولی یارانه ها که به علت پرداخت آن قیمتها بالا رفته سرجاش باقی بماند!؟ وضع مردم خیلی خوبه که بشه پا رو گرده مردم گذاشت ؟ شما برآوردی از فقر تو کشور ندارید متاسفانه جناب
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۰:۳۷ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۵
خوب یعنی چی آقای روحانی باید بدونه بخاطر سوت و کف یه مشت دانشجوی جو زده رییس جمهور نشده و این نوع محبوبیت نه عاقلانه ست و نه منطقی اصلا محبوبیت تعریف دیگه ای داره ایشون برای رسوندن کشور به اوضاع اقتصادی مناسب رییس جمهور شده و اقدام منطقی و عاقلانه نه تنها محبوبیت ایشون رو کم نمیکنه بلکه حمایت اقشار فرهیخته و عموم مردم بخصوص افراد عاشق ایران رو به دنبال داره محبوبیت گذرا و بی منطق که دوای درد این ملت نیست چندین بار معون برنامه ریزی حرفهای ضد و نقیض زد یه روز گفت پردرآمدها شناسایی شدن یه بار گفت شناسایی نشدن یه بر گفت یارانه میدیم بهشون یه بار گفت نمیدیم آخه مردم که احمق نیستن نون گندم میخورن این همه تناقض غیر از بدبین کردن مردم چه نتیجه ای داره؟
رهگذر
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۰:۴۰ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۵
یک سوال الان به ذهنم رسید چرا برای اینکه یارانه ها رو حذف کنند نمیان این طرحو اجرا کنند و عنوان کنند به جای یارانه از هر فردی در پرداخت مالیات یک درصدی کاهش بدن این طوری یواش یواش میتونند یارانه رو حذف کنند. تا مادامی که مردم آخر ماه میشه و میرن برای دریافت پول پای خودپردازها، چون ذهن عادت به این مسئله کرده نمیشه از مردم خواست که از یارانه دست بکشند. به نظر من باید یه راهکاری پیدا کرد که مردم یارانه رو دستی ن‍‍‍‍گیرند. این حذف یارانه ها باید یواش یواش حذف بشه. به نظر من اشتباه کار اینجاست که میخوایم یکباره حذف کنیم.
رضا
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۱:۱۱ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۵
چی بگم والا...
:|
رضا
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۱:۴۸ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۵
کامنت نبود مسیج خودت بود چاپ کردی فرارو !
کم اوردم
این دستامه
~~~~~~~
قرص اعصاب نداری؟
مجله فرارو