bato-adv

پاسخ کیارستمی به پرسش‌های جنگی احمدزاده

حبيب احمدزاده داستان‌نويس، فيلمنامه‌نويس و مستندساز معاصر ايراني بعد از اين كه فيلمي از عباس كيارستمي در دانشگاه سيراكيوز منتشر شد و صحبت‌هاي او مجادلات زيادي در فضاي سينماي ايران منتشر كرد، باگله‌مندي گفتگوي تلفني‌اي با او انجام مي‌دهد. آن چه مي‌خوانيد ماحصل اين تماس تلفني است كه با رضايت عباس كيارستمي در اختيار روزنامه اعتماد قرار گرفته است.
تاریخ انتشار: ۰۴:۴۱ - ۰۹ مهر ۱۳۹۳
حبيب احمدزاده داستان‌نويس، فيلمنامه‌نويس و مستندساز معاصر ايراني بعد از اين كه فيلمي از عباس كيارستمي در دانشگاه سيراكيوز منتشر شد و صحبت‌هاي او مجادلات زيادي در فضاي سينماي ايران منتشر كرد، باگله‌مندي گفتگوي تلفني‌اي با او انجام مي‌دهد. آن چه مي‌خوانيد ماحصل اين تماس تلفني است كه با رضايت عباس كيارستمي در اختيار روزنامه اعتماد قرار گرفته است.

چند سال پيش در يك ملاقات اتفاقي، به عباس كيارستمي پيشنهاد ساخت يك فيلم درباره حمله ناو امريكايي به ايرباس غيرنظامي ايران در خليج فارس را دادم؛ اما او در جواب من گفت: «نه، نمي‌خواهم فيلم جنگي بسازم. مي‌خواهم؛ اما در صورتي كه بتوانم آن را در فرم كاري خودم بسازم. من در فيلم‌سازي توانايي اداره يكي دو، سه نفر بيشتر را ندارم و در صحنه‌هاي خودم و در هيچ كدام از فيلم‌هايم بيشتر از دو سه نفر آدم نداشته‌ام.»

او در ادامه صحبت‌هايش ارادت خودش را به همه كساني كه در اين جنگ شهيد شدند اعلام كرد و گفت: «من مخلص آن جوان زعفران كاري هستم كه از خراسان آمده و براي نجات مملكت ‌جنگيده است... ». با چنين ذهنيتي وقتي فيلمي از كيارستمي در فضاي مجازي منتشر شد كه در آن جنگ ما را چيزي بي‌مفهوم ناميده بود، برآشفتم و به او تلفن كردم تا گله‌ام را به او بگويم و اينكه بالاخره بايد كدام حرفش را باور كنم.

احمدزاده: آقاي كيارستمي من به عنوان رزمنده‌يي كه تمام سال‌هاي جنگ در جبهه بودم، چند روز پيش نقل‌قولي از شما شنيدم كه به‌شدت آزرده‌ام كرد. شما با ناديده گرفتن جانفشاني‌هاي رزمنده‌هايي كه هشت سال از زندگي و عمرشان را براي دفاع از ناموس و خاك اين مملكت صرف كردند، از جنگ ما به عنوان جنگي كه هيچ مفهومي نداشت ياد مي‌كنيد. من خواستم كه از شخص خودتان در مورد اين مساله بپرسم و نظر واقعي و قلبي‌تان را در اين مورد بدانم.

كيارستمي: من نمي‌دانم چطور بايد اين سوال شما را پاسخ بدهم؛ چون با وجود تماس‌هاي مكرري كه با من گرفته شد، خيال نداشتم به اين اتهامي كه به من وارد شده اعتنايي بكنم. اما سوال عزيزي مثل شما كه خودتان از رزمنده‌هاي جنگ هستيد را نمي‌توانم بي‌جواب بگذارم و اگر كسي حق داشته باشد از من درباره اين موضوع سوال كند شما هستيد كه مستقيما با جنگ درگير بوديد،  ببينيد ما همه‌ نسبت به رزمندگان دين داريم، من تصور نمي‌كنم حتي كساني كه ضد انقلاب‌ هستند چه داخل و چه خارج ايران، بتوانند در اين دين شك بكنند.

چند شب پيش در تلويزيون ديدم كه متاسفانه مجري با لحن هيجاني كه همه را تحريك مي‌كرد، مي‌گفت كه من نسبت به حماسه‌يي كه اين جوانان خلق كردند، وفاداري نداشتم و پيشنهاد كرد كه اگر كيارستمي پوزش بخواهد و بگويد كه اين يك اشتباه لفظي بوده، قضيه به سرانجام خواهد رسيد. ولي من نفهميدم بابت چه بايد پوزش بخواهم وقتي چيزي نگفتم كه در نفي اين حماسه‌آفرينان باشد.

احمدزاده: اما شما صراحتا از جنگ ما به عنوان جنگي كه هيچ مفهومي نداشت ياد مي‌كنيد.

كيارستمي: من جنگ را اساسا بيهوده مي‌دانم و به اين نمي‌شود شك داشت. اما مسوول جنگ كسي است كه آغازش مي‌كند نه كسي كه دفاع مي‌كند. اين جنگ به ما تحميل شد و نمي‌خواستيم درگير اين جنگ شويم.

احمدزاده: آقاي كيارستمي اينها بحث‌هاي فردي هستند كه پيش مي‌آيند اما موضوع مهم‌تر اين است كه از صحبت‌هاي شما استنباط ديگري مي‌شود. اينكه در يك جشنواره خارجي شما به يك‌باره به فيلم‌هاي جنگي ايراني مي‌پردازيد و در پايان صحبت‌هاي‌تان جنگ ايران را جنگي بي‌مفهوم مي‌ناميد؟

كيارستمي: فكر مي‌كنم لازم است كه درباره اين موضوع كمي توضيح بدهم. همان‌طور كه مي‌دانيد من در كشورهاي زيادي از دنيا كارگاه فيلمسازي دارم كه همين هم به اعتبار فيلم‌هايي است كه متعلق به سينماي ايران است. در اين كارگاه موردنظر كه در دانشگاه سيراكيوز برگزار شد - و نمي‌دانم چگونه فيلمبرداري شده و چرا به يك‌باره بعد از شش ماه فيلمش منتشر شد- من از روش ساخت فيلم‌هايي مي‌گويم كه ضد هاليوودي هستند و به مسائل انساني مي‌پردازند و روابط انساني در آنها در اولويت است و از سينماي صرفا سرگرم‌كننده و ويران‌كننده دور هستند.

در اين ورك‌شاپ‌ يا كارگاه فيلمسازي من به موضوع جالبي برخوردم؛ كه در كشوري كه خودش مسبب بسياري از جنگ‌ها در دنيا است، فيلم‌ها را طبقه‌بندي كرده و در آن دوره سه ماهه به شركت‌كننده‌ها مي‌گفتند كه هر فيلمي را چطور بايد ساخت. اينها حتي در مورد فيلم‌هاي پورنوگرافي هم دستورالعمل دارند يعني هر كس، هر جور كه دلش بخواهد نمي‌تواند فيلم بسازد. در مورد فيلم‌هاي جنگي هم يادم است كه يك نوع (ده فرمان) داشتند كه بعضي از آنها هنوز در خاطرم هست، مثلا نخستين نكته اين بود كه فيلم جنگي نسازيم و اگر مي‌سازيم چه ضوابطي را بايد در آن رعايت كنيم.

 وقتي مي‌گويند فيلم جنگي، بايد بدانيم كه فيلم جنگي با فيلم در مورد دفاع فرق دارد. دفاع را بايد از جنگ جدا كنيم. ديگر اينكه به هيچ عنوان در آثاري كه با موضوع جنگ ساخته مي‌شود، هيجان كاذب ايجاد نكنيد. قهرمان‌پروري نكنيد و در نبردهاي تن به تن و نزديك كسي را كه با آن مواجه مي‌شويد مورد اصابت گلوله قرار ندهيد و در كل چه چيزهايي را بايد رعايت كنيد تا فيلم جنگي شما سلامت باشد و دنيا را به جنگ دعوت نكند.

در آن دستورالعمل درواقع فيلم‌هاي جنگي و فيلم‌هاي خشن بايد با نوعي هزل و شوخي آميخته مي‌شدند. كاري كه تارانتينو در فيلمي مثل «قصه‌هاي عامه پسند» كرد و توانست نخل طلا را از جشنواره كن دريافت كند. يعني با شوخي بخش عمده‌يي از خشونت را در اين فيلم خشن زايل كرد. اينها چيزهايي بود كه در آن دانشگاه در مورد آنها صحبت مي‌شد، كه البته بخش‌هاي گزينش شده آن در فضاي مجازي منتشر شد.

احمدزاده: آيا شما جديدا فيلم‌هاي جنگي ايراني را ديده‌ايد و فكر مي‌كنيد در اين فيلم‌ها اين موضوعات رعايت نشده است؟

كيارستمي: متاسفانه سال‌هاست كه فيلم جنگي ايراني نديده‌ام. آن فيلم‌هاي اوليه را كه ديدم يادم است كه همه آنها خارج از اين دستورالعمل و قاعده‌يي بود كه گفتم. آنها فيلم‌هايي بودند كه بيشتر قهرمان‌پردازي مي‌كردند؛ درهيچ كدام از آنها فرضا بچه‌هاي زعفران‌كار خراساني را كه من درباره آن با تو صحبت كردم، نديده‌ام. همان بچه‌هايي كه من بعضي وقت‌ها كه براي خريد خانه بيرون مي‌روم، يك سري هم به آنها در همين امامزاده علي‌اكبر خودمان مي‌زنم.

 آنها رديف كنار هم آرميده‌اند و عكس‌هاي آنها در جعبه آينه به تو لبخند مي‌زند. من هيچ تصويري از اين بچه‌ها، در فيلم‌هاي جنگي كه آن زمان ساخته‌ شدند هرگز نديدم. متاسفانه تعدادي از فيلم‌هاي جنگي ما كپي‌برداري سخيف و پيش پا افتاده از سينماي امريكا است كه خودشان هم ديگر از آن فرمول‌هاي كهنه‌شده را كنار گذاشته‌اند.

احمدزاده: آيا شما تا به امروز به مناطق جنگي سرزده‌ايد؟ آيا حماسه‌آفريني اين جوانان را ديده‌ايد؟

كيارستمي: راستش من نفهميدم چرا بايد به بديهيات پاسخ بدهم. مگر كسي مي‌تواند مدعي باشد كه آنها حماسه نيافريدند. من بعد از فتح خرمشهر وقتي به اين شهر رفتم به دوستاني كه نيامده بودند گفتم يك تابلوي راهنمايي ديدم كه آنقدر گلوله خورده بود كه معلوم نبود ورود ممنوع است، گردش به چپ ممنوع است، گلوله‌هاي متعدد اين تابلو را لوله كرده بود. مگر مي‌توان ارادتمند كساني نبود كه در آن جنگ شهيد شدند و اين رفاه نسبي را براي ما فراهم كرده‌اند.

اظهار علني اين چيزها به قول شما ريا محسوب مي‌شود. چيزي كه عيان است چه حاجت به بيان است. آن رزمنده‌ها كار انساني خودشان را انجام دادند و من چرا بايد حركت آنها را زير سوال ببرم. همين الان هم خجالت مي‌كشم وقتي مي‌گويم نسبت به اينها مديونم. خجالت‌آور است چون مي‌رود در باب ديگري كه من مثلا ترسيده‌ام و از روي ترس اين حرف‌ها را مي‌زنم. اما من چه موقعيتي دارم كه به خاطرش بترسم؟ من كجا مورد عنايت و لطف اين دوستان قرار گرفتم؟ من چه وقت عزيز كسي بوده‌ام؟ لطفا به اينها پاسخ بدهيد.

احمدزاده: چرا نبايد اين رشادت‌ها را يادآوري كرد و چرا احساس مي‌كنيد از رزمندگان حرف زدن ريا محسوب مي‌شود؟ آن رزمنده وظيفه خودش را درست انجام داده اما ممكن است مثل خيلي چيزهاي ديگر، از كار او سوءاستفاده‌هايي صورت بگيرد...

كيارستمي: من در حال حاضر و در زمان صلح به هيچ عنوان دوست ندارم در مورد جنگ حرف بزنم. ما همين الان در ايران، هم موزه جنگ داريم، هم موزه صلح. در اين موزه، فيلم «دو راه براي حل يك مساله» -كه من آن را پيش از انقلاب و در سال 1354ساختم - به صورت مستمر به نمايش درمي?آيد و به تازگي هم مديريت اين موزه از من خواسته كه فيلم «جاده‌ها» را براي نمايش به آنها بدهم.

 به هر حال در مورد موزه صلح اگر اطلاعاتم درست باشد، چند سال پيش با همكاري صلح‌طلبان ژاپني‌ ساخته شد، به دليل اينكه بعد از حادثه بمب اتمي در هيروشيما، آنها وظيفه خودشان مي‌دانستند، معلوليني كه از جنگ باقي مانده‌اند به يك شكلي درمان شوند و به زندگي برگردند، چون جنگ چيزي نيست كه جهان طالب آن باشد. ما حتي مي‌بينيم كه به محض شروع يك جنگ، آدم‌هايي كه خيرخواه هستند يا حتي تظاهر به خيرخواهي مي‌كنند، تلاش مي‌كنند كه يك جوري جنگ را تمام كنند و آتش‌بس اعلام كنند. بار ديگر اعلام مي‌كنم من در زمان صلح، خيلي طرفدار حرف زدن درباره جنگ نيستم.

احمدزاده: قبول دارم كه ادامه كينه از جنگِ‌تمام‌شده، اتفاق خوبي نيست، كما اينكه ما در حال حاضر از كشور عراق به عنوان كشور دوست و همسايه نام مي‌بريم. اما فكر نمي‌كنيد درباره اين حماسه‌ها و رنج‌ها صحبت نكردن، يك جور به فراموشي سپردن رشادت‌هاي رزمندگان ماست.

كيارستمي: بستگي دارد چه كسي ما را به حرف زدن دعوت كند. در ضمن من از شما هم گله دارم كه به من شك كرديد، چون ما قبلا هم در مورد سينماي جنگ با هم حرف زده بوديم و نظرات من را درباره جواناني معصومي كه در يك جنگ نابرابر شركت كردند، مي‌دانستيد...

احمدزاده: من به شما و رويكردتان در سينما شك ندارم، فقط خواستم اين موضوع را از زبان خود شما به مردم منتقل كنم و اگر اين‌طور فكر نمي‌كردم كه به شما زنگ نمي‌زدم و گله نمي‌كردم. من مي‌خواهم موضوع براي شخص خودم و همه شفاف شود.

كيارستمي: من ممنونم كه به من زنگ زديد و گله‌تان را شخصا از من پرسيديد. اما‌ اي كاش من هم مي‌توانستم مثل شما به كسي زنگ بزنم و سوالم را از او بپرسم و جواب صريح و صحيح بگيرم.

احمدزاده: سوال شما چيست؟

كيارستمي: عده‌يي معتقدند من بايد عذرخواهي كنم اما اصلا نمي‌دانم چرا بايد پوزش بخواهم و از چه كسي بايد پوزش بخواهم. ما در اين مملكت رهبر داريم. مجمع تشخيص مصلحت داريم. شوراي نگهبان داريم. مجلس داريم. رييس‌جمهور داريم. وزارت ارشاد داريم اما حالا تلويزيون با هيجان تمام مي‌آيد و مي‌گويد كه من عليه اين حماسه بزرگ بشري حرف زدم. باز هم مي‌گويم كه من از هيچ جنگي دفاع نمي‌كنم اما بحث دفاع و تنبيه متجاوز چيز ديگري است.
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۷:۰۱ - ۱۳۹۳/۰۷/۰۹
چقدر متین و باوقار و مستدل جواب داد! احسنت آقای کیارستمی! کاش سیاسیون این ادب و متانت را یاد بگیرند!
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۶:۲۰ - ۱۳۹۳/۰۷/۰۹
من هم از کیارستمی سوال دارم
آقای کیارستمی چقدر پول بیت المال بعد از جنگ صرف فیلم ساختن شما شد؟
اگه جنگ نمی شد شما الان از چه راهی نون می خوردید/
آیا این پولهایی که دوستان شما بابت فیلم ساختن به شما دادن به اشخاص بدون پراتی هم تعلق می گیرد؟
آیا همه کسانی که در جنگ شرکت کردند مانند شما و دوستانتان از غنایم بعد از جنگ بهره مند شدند؟
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۴:۵۴ - ۱۳۹۳/۰۷/۰۹
ته صحبت کیارستمی بی اعتنایی و کوچک شمردن 8 سال دفاع مقدس هست دفاع مقدس نه جنگ مقدس
ابراهیم کیا
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۴:۴۳ - ۱۳۹۳/۰۷/۰۹
خودشه! بگیریدش؛ زود دستگیرش کنین ....
وطن
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۳:۲۸ - ۱۳۹۳/۰۷/۰۹
سلام بر ابراهیم
آقای کیا رستمی دیگر حالمان از این پوز روشنفکری شما و همفکرانتان به هم می خورد
همان همفکرانی که در ازای تاریک نشان دادن فضای ایران وطن محبوبمان خرس و نخل و ...از جشنواره های بیگانه دریافت کردند.
آقای کیارستمی اینجا ایران است
مردم این کشور نمیتوانند خون فرزندانشان را فراموش کنند
این جا ایران است مردم این کشور عاشق کسی میشوند که روی این صفحه جادو فقط حماسه و رشادت و ایثار ببینند نه تاریکی و اهانت به خانواده شهدا و خیانت و ...
اینجا ایران است نه"جایی دیگر"
مجله خواندنی ها
انتشار یافته: ۶۲
ناشناس
UNITED STATES
۰۶:۱۱ - ۱۳۹۳/۰۷/۰۹
چرا خیلی‌ از ماها هنوز نمی‌دونیم عباس دوران کی‌ بود یا خلعت بری و خیلی‌ قهرمانان دیگر، چه اشکالی‌ دارد اگر فیلمی ساخته بشود و نشان بدهد چه جوانهای بی‌ نظیری داشتیم که عاشقانه در راه وطنشون جان بخشیدند، این قهرمان پروری نیست، این یادگیری بخشی از تاریخ سرزمینمان هست
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۱:۳۹ - ۱۳۹۳/۰۷/۰۹
واقعن
من قبل از ديدن فيلم چ شهيد چمران رو در حد يک بزرگراه ميشناختم ولي وقتي اين فيلمو ديدم فهميدم چه شخصيت تأثير گذار در جنگ و در عين حال صلح طلب بوده
راستي توي فيلم شيار 143 دقيقن نمونه يک زعفران کاري رو که شما نديديد ميبينيم آقاي کيارستمي . اين دست فيلم ها ساخته شده اند فقط چشم ديدن ميخواد
چرا بايد واسه بالا رفتن خودمون ديگرون رو به پايين هل بديم. ميشه همه باهم رشد کنيم
بخدا ميشه
ناشناس
UNITED STATES
۱۴:۵۸ - ۱۳۹۳/۰۷/۰۹
ایشون حرفی نزدن که به خون شهدا توهین بشه!!! این که جنگ بیهوده ای بوده همیشه مورد بحث بوده و خواهد بود...کافیه برید منابع مختلف رو بخونید تا متوجه بشید جنگی که میتونست خیلی زودتر از 8 سال تموم شه، اینهمه مدت به دلایلی که هنوز جای بحث داره به طول کشید و جوون های مردم جونشون رو فدا کردند. من مطمئنم اون پدر و مادر عزیز شهیدانمون دلشون میخواست الان فرزندشون زنده در کنارشون بود تا اینکه شب های جمعه سر خاک عزیرشون اشک بریزن که حق هم دارن.. جنگ و اسم شهیدان عزیز هم مثل خیلی چیز های دیگه شده اسباب جمع کردن مکنت و مال دنیا واسه بعضیا.. واسه همین اینطوری تو بوغ و کرنا گوش همه رو کر میکنند.. امیدوارم منتشر کنید
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۰۶:۵۲ - ۱۳۹۳/۰۷/۰۹
اين يعنى جواب منطقى و شفاف و بدون عربده كشى
هموطن
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۲:۳۵ - ۱۳۹۳/۰۷/۰۹
شما که میگی سالهاست فیلمهای دفاع مقدس ایران رو ندیده ام پس چجوری خطاب به حاتمی کیا میگی فیلمهای شما نماند چون در مورد جنگی که هیچ مفهومی نداشت ساختید .
بوی پیراهن یوسف ، از کرخه تاراین یا بنام پدر و... باعث ترویج جنگ و خشونته به نظر شما ؟ احتمالا ندیدید که اینجوری قضاوت کردین /
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۲:۴۹ - ۱۳۹۳/۰۷/۰۹
کی عربده کشی کرده؟! حرف حق بزنی یه عده میگن تندروی و عربده کشی!
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۴:۵۵ - ۱۳۹۳/۰۷/۰۹
به این میگن ماست مالی و به کوچه علی چپ زدن و تفره رفتن!
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۰۶:۵۶ - ۱۳۹۳/۰۷/۰۹
خوش حال هستم در سینمای ما آدم های بی ریا و پاکی مثل کیا رستمی هستند . آقای کیا رستمی لطفا شما به کار خودتان را ادامه دهید آنها از هر چیزی برای خود نمدی میسازند به فکر حماسه و این ها نیستند .
ایرانی 69
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۴:۲۶ - ۱۳۹۳/۰۷/۰۹
آقای کیارستمی نگفتند منظور از شروع کننده جنگ کی بود؟صدام یا ما که برای دفاع جنگیدیم؟
ایشون در این مورد که جنگ را شروع کردن و ادامه دادند دو پهلو حرف میزند روی حرف حاتمی کیا هم همین هست .
جبهه ها انقدر حرف برای گفتند دارن که هنوز نتونستیم دین مون رو ادا کنیم.
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۷:۰۶ - ۱۳۹۳/۰۷/۰۹
و حداقلش اينه كه از زمين و زمان و همه طلبكار نيست.....
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۰۷:۲۴ - ۱۳۹۳/۰۷/۰۹
آقای کیا رستمی ، حرفهایتان زیبا بود
Sasan
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۰۷:۲۶ - ۱۳۹۳/۰۷/۰۹
درود....
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۰۷:۴۹ - ۱۳۹۳/۰۷/۰۹
متین و منطقی و به دور از عوام زدگی و شعارزدگی
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۰۷:۵۳ - ۱۳۹۳/۰۷/۰۹
احسنت!
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۰۷:۵۸ - ۱۳۹۳/۰۷/۰۹
تا وقتی ظلم وجود داره جنگ هم وجود داره. این چه حرف روشنفکرانه ای است که بعضی ها میزنن که "جنگ اساساً بیهوده است".
جهاد و قیام امام حسین علیه السلام با ظلم و انحراف بنی امیه، بیهوده بود؟!
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۱:۵۹ - ۱۳۹۳/۰۷/۰۹
یک بار دیگه متن رو بخوانید شاید متوجه شوید که منظور چه بوده که گفته جنگ اساسا بیهوده است؟
محمد علي
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۲:۴۰ - ۱۳۹۳/۰۷/۰۹
عزيزم قيام امام حسين هم جنگ نبود، دفاع بود. تو صحرا جلوي ايشان و خانواده‌شان رو گرفتند و به زور اونها رو مجبور به نبرد كردند.
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۳:۱۱ - ۱۳۹۳/۰۷/۰۹
دوست عزيز؛ مفهوم «جنگ» با مفهوم «قيام در مقابل ظلم» باهم فرق مي كند. حسين (ع) «هل من مبارز» نگفت! قيامش براي مقابله با اعمال زور حكومت فاسد زمان خودش بود؛ موضوع را تحريف نكن. امام حسين تا آخرين لحظه سپاه يزيد را به ترك محاصره و مخاصمه دعوت مي كرد.
ایرانی 69
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۶:۳۳ - ۱۳۹۳/۰۷/۰۹
ناشناس 13.11 الکی تفسیر نکن .امام حسین علیه السلام برای حفظ ارزش ها و دین و نهی از منکر قیام کرد و ماهم دقیقا برای همین اصول هشت سال دفاع کردیم دفاعی که نشات از عاشورا داشت.
بهمن
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۰۸:۰۴ - ۱۳۹۳/۰۷/۰۹
افسوس و صد افسوس كه توان درك صحبتهاي شما در اين مملكت وجود ندارد.
بهناز
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۰۸:۲۲ - ۱۳۹۳/۰۷/۰۹
مرد بزرگی که از افراط و تفریط به دور است
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۱:۴۰ - ۱۳۹۳/۰۷/۰۹
بسه بابا
ملت ما عادت دارند کلن اسطوره سازي کنند
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۰۸:۲۶ - ۱۳۹۳/۰۷/۰۹
درود بر شرف این هنرمند. به جد باید این طرز پاسخگویی بدون هیاهو و بدون اینکه کسی را تخریب کرد را ستود.
ایرانی 69
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۶:۳۴ - ۱۳۹۳/۰۷/۰۹
درود بر شرف هرچی با بصیرت هست که مثل شما با یک ماست مالی توسط کیارستمی جو گیر نمیشه
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۰۸:۳۰ - ۱۳۹۳/۰۷/۰۹
همه اش را خواندم، بسیار گویا و زیبا جواب داد آقای کیارستمی
به قول اسکورسیزی، سینما عباس است و بس
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۰۸:۳۳ - ۱۳۹۳/۰۷/۰۹
آیا اکنون آقای حاتمی کیا حاضر است عذرخواهی کند که چنین جنجال بیهوده ای را براه انداخت و مطلب ناروایی را به یک انسان شریف نسبت داد؟
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۲:۵۱ - ۱۳۹۳/۰۷/۰۹
ایشون که پای حرف های خودش وایستاده! حاتمی کیا چه جنجال بیهوده ای به راه انداخته؟!
ایرانی 69
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۶:۳۵ - ۱۳۹۳/۰۷/۰۹
ناشناس 08.33 آقای حاتمی کیا سرد و گرم این جنگ رو کشیده و به خوبی متوجه کنایه و تیکه پرانی این عزیزان غرب زده هست.
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۰۸:۳۵ - ۱۳۹۳/۰۷/۰۹
احسنت
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۰۸:۴۶ - ۱۳۹۳/۰۷/۰۹
چه زبان ساده و صریح و در عین حال گویایی.
درود بر آقای کیارستمی و آقای احمدزاده عزیز. ما باید این فضا های گفتگو را بیشتر داشته باشیم. تا
"رسوا شود هر که در او غش باشد"
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۰۸:۴۹ - ۱۳۹۳/۰۷/۰۹
هردو دغدغه جنگ را دارند ولی هریک به زبان خود و با اندیشه خود.
اینجاست که متوجه میشویم دو خوانش مثبت در مورد یک ارزش بزرگ می توانند حتی خود با هم در تضاد باشند.
احسنت بر هردو بزرگوار
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۰۹:۰۴ - ۱۳۹۳/۰۷/۰۹
ای ول کیارستمی و احمد زاده آفرین به هردو
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۰۹:۰۵ - ۱۳۹۳/۰۷/۰۹
مرسي اقاي كيارستمي.خيلي مودبانه و منطقي و در شان ومنزلت خودتان پاسخ داديد
محسن
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۰۹:۰۷ - ۱۳۹۳/۰۷/۰۹
آقای کیا رستمی تو مو می بینی ومن پیچش مو ...(جانباز دفاع مقدس )
فرزند شهید
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۶:۴۵ - ۱۳۹۳/۰۷/۰۹
درود بر کیارستمی .درست میگه کاملا حرفاتو تایید میکنم .شاید پدر منم در کنارم بود ..شاید
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۰۹:۱۷ - ۱۳۹۳/۰۷/۰۹
حالا وقتشه که بیاید و به این آشوب رسانه ای پایان بدهیم... تمومش کنیم بره... این هم از کیارستمی که خیلی ها فکر می کردن ضدشهداست... لطیفتر از این جملات در رثای قهرمانان وطن ندیدم... تمومش کنیممممم.... یا علی...
حسین
NETHERLANDS
۰۹:۳۳ - ۱۳۹۳/۰۷/۰۹
کیارستمی افتخار ماست. ای کاش به جای پاپوش درست کردن برای افتخارمون هنرش رو درک میکردیم. ای کاش 20:30 ها و حاتمی کیا ها به جای استفاده از تریبون دولتی در جهت منافع خود ذره ای به مردم و وطنشون فکر میکردند. اما اکثریت کیارستمی و هنرمندان واقعی رو دوست دارن و این جریانها فقط خودشون رو با این کارها خراب کردند. کیارستمی دوست داریم و تو برای ما جوونا یک الگویی.
امیر
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۰۹:۳۷ - ۱۳۹۳/۰۷/۰۹
احسنت به عباس کیا رستمی انسان فرهیخته و افتخار سینمای ایران که همیشه از زمان خودش جلوتره
احمد
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۰۹:۴۱ - ۱۳۹۳/۰۷/۰۹
یارستمی افتخار ایران است. این رابهتر است صدا و سیما بفهمد. اگر خرده صداقتی در وجود این صدا و سیما باشد باید قدردان کیارستمی و شجریان و دیگر اساتید این دیار باشد.
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۰۹:۴۲ - ۱۳۹۳/۰۷/۰۹
درود و سپاس به کیارستمی
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۰۹:۴۵ - ۱۳۹۳/۰۷/۰۹
به هر حال كيارستمي يكي از بزرگترين فيلمسازان تاريخ كشور است...
ناشناس
UNITED STATES
۰۹:۵۱ - ۱۳۹۳/۰۷/۰۹
وقتی امروز در کشور ما مرز بین هنر ارزشی و هنر غیر ارزشی صراحتا برداشته می شود توقعی نیست که تفاوتی ما بین جنگ برای تصرف با دفاع از استقلال ملی وجود داشته باشد
ناشناس
CANADA
۰۹:۵۵ - ۱۳۹۳/۰۷/۰۹
جالب بود٬ خوشمان آمد
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۰۹:۵۷ - ۱۳۹۳/۰۷/۰۹
افتخار سینمای ایرانی عباس جان
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۰۹:۵۹ - ۱۳۹۳/۰۷/۰۹
سکوت سرشار از ناگفته هاست !
رضا
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۰:۳۸ - ۱۳۹۳/۰۷/۰۹
جناب کیارستمی عزیز
دوستت داریم بیشتر از قبل
ششش
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۰:۴۵ - ۱۳۹۳/۰۷/۰۹
اینکه می بینم در میان قشر بازیگران و هنرمندان هیچ ضد دین و ضد انقلابی نیست خوشحالم. فقط یادمان باشه که اینها همیشه همین طورند و ازشان جای دیگه استفاده منفی نشه.
مدیری
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۰:۵۸ - ۱۳۹۳/۰۷/۰۹
حرف حساب جواب نداره. درود بر آقای کیا رستمی.
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۱:۱۳ - ۱۳۹۳/۰۷/۰۹
وقتی امروز در کشور ما مرز بین هنر ارزشی و هنر غیر ارزشی صراحتا برداشته می شود توقعی نیست که تفاوتی ما بین جنگ برای تصرف با دفاع از استقلال ملی وجود داشته باشد
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۱:۱۷ - ۱۳۹۳/۰۷/۰۹
به نظرم باید این بحث را بست. هم حاتمی کیا از سر غیرت حرف زده بود و هم معلوم است که کیارستمی بحثش شبیه حرفهای مردم و حتی امام است. دفاع و تنبه متجاوز!
سلام
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۱:۳۷ - ۱۳۹۳/۰۷/۰۹
با همين مفتخرين گوشت خوك و شراب خوشحال باش با هم اميدوارم محشور شويد!!!!ما هم با امثال حاتمى كيا قبوله؟!!!البته اگر كيارستمى قبول كنه!!!!!!!
همشهري
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۱:۴۷ - ۱۳۹۳/۰۷/۰۹
مرسي آقاي كيارستمي دقيقا همانطورست كه گفتيد""مگر كسي مي‌تواند مدعي باشد كه آنها حماسه نيافريدند. "" مهم نيست بعضي جبهه نديده ها مدعي ترند مهم روح اين مردم واب وخاك كه تاابدمديون اين عزيزانند ولي اين دين تازماني زنده ميماند كه انسانيت زنده بماند درك اين ايثاري كه براي اين خاك شدانسانيت ميخواهدواين بخشي است كه بايدزنده بمونه و قطعا اين ماموريت شما براي وطن كمتر ازماموريت كسي كه فيلم جنگي ميسازه نيست /افتخارميكنيم به شما
ناظر
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۱:۵۷ - ۱۳۹۳/۰۷/۰۹
چرا باید آدمی مثل آقای کیارستمی حرفی بزند که نیاز به اینهمه توضیح باشد. تو نیکو روش باش تا بدسگال- به عیب تو گفتن نیابد مجال
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۲:۰۱ - ۱۳۹۳/۰۷/۰۹
درست است که زرمندگان رشادت های زیادی کردند ولی این دلیل نمی شود که اشتباهات بعضی ها را در تصمصم برای ادامه یا پایان جنگ به آنها نسبت دهیم. منظور آقای کیارستمی نتیجه نهایی جنگ است نه نحوه عملکرد رزمندگان. قطعا" همه مدیون شهدا هستیم.
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۲:۰۵ - ۱۳۹۳/۰۷/۰۹
كارهاي كيارستمي فرازماني است درود براو
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۲:۴۱ - ۱۳۹۳/۰۷/۰۹
درود بر آقای کیارستمی، متاسفانه جنگ و مسائل مربوط به آن، در این روزها شده نردبان ترقی مدعیان دنیا پرست.
ن ن ن
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۲:۵۶ - ۱۳۹۳/۰۷/۰۹
حرف آقای کیارستمی در مورد ساخت فیلم جنگی رو قبول دارم صد درصد.نباید قهرمان پروری کرد.نباید بت ساخت ما متاسفانه خودمون رو درگیر این مسائل می کنیم و از خیلی از نکات اساس غافل می مونیم.آقای حاتمی کیا فیلم های بسیار خوبی در مورد جنگ ساخته اما این فیلم آخر یعنی چمران تو این زمانه برای من قابل درک نیست.یعنی اگر مثلا فلان فیلم ساز که قبلا در مورد حسین فهمیده فیلم ساخته الان میومد در مورد چمران می ساخت برای من قابل قبول بود اما حاتمی کیائی که همیشه در مورد نسل جنگ،و موضوعات اجتماعی جنگ فیلم می ساخته و همیشه لایه های زیرین رو زیر می کرده برام جای تعجب داره که تغییر رویه می ده وبابت این تغییر رویه از جامعه طلبکار هم هست.
قهرمان سازی و قهرمان پروری در مورد جنگ بزرگترین اجحاف در حق اکثر کسانیه که در طول جنگ فداکاری کردن و زیر سایه قهرمان ها گم می شن و فراموش می شن.مطمئنا برای من و هم نسل های من حاج کاظم آژانس شیشه ای دوست داشتنی تر ، بیاد ماندنی تر و موثر تر از چمران فیلم چ هست.
مجله فرارو