bato-adv
کد خبر: ۱۹۳۹۳۹
تقدم دیپلماسی بر ایدئولوژی؛ ضرورت امروز خاورمیانه

مرداب‌ها را بخشکانید، کِرمها خود خواهند مرد!

مثل خبر سررسیدن قریب الوقوع طوفان، یا شیوع ناگهانی «ویروس کرونا» می مانست: «داعش شهرهای موصل و تکریت را در عراق تصرف کرد»، به همان اندازه ترسناک و تکان دهنده و البته مرموز و ناشناخته، همچون ویروس کرونا!
تاریخ انتشار: ۰۳:۵۵ - ۲۳ خرداد ۱۳۹۳
فرارو- قاسم توکلی؛ مثل خبر سررسیدن قریب الوقوع طوفان، یا شیوع ناگهانی «ویروس کرونا» می مانست: «داعش شهرهای موصل و تکریت را در عراق تصرف کرد»، به همان اندازه ترسناک و تکان دهنده و البته مرموز و ناشناخته، همچون ویروس کرونا!
 
مردانی سیاه جامه با صورتهای پوشیده، سوار بر تویوتاهای آخرین مدل و مسلح به سلاح های سبک مدرن در حالی که لباس محلی و کفشهای کتانی پوشیده اند در شهری که از کوچه پس کوچه هایش دود سیاه به آسمان بر می خیزد جولان می دهند. و البته این تصاویر برای ما ناآشنا نیستند، در گستره ای از شرق افغانستان تا قلب نیجریه در افریقا هر روز گروههایی با همین هیئت و هیبت مشغول قتل و تجاوز و آدم ربایی به نام اسلام اند. اعضای این «اینترناسیونال ترور» آنقدر به یکدیگر شبیه اند که گویی در یک مکان آموزش دیده اند و از یک منبع مشخص سلاح ها و ماشینهای خود را تحویل می گیرند، جالب تر آنکه علیرغم دشمنی های موجود در میان آنها در شعار اما وحدت کلمه دارند: «تاسیس امارت الله بر روی زمین»!
 
این بلایای انسانی چگونه بر ما نازل شدند؟ مردم خاورمیانه تاوان کدامین گناه ناکرده خود را پس می دهند که باید در شعله های خون بارترین نبرد فرقه ای بسوزند؟ کشور زیبای سوریه با 150 هزار کشته، صدها هزار معلول، میلونها آواره و پناهنده، چه با اسد و چه بدون اسد، هرگز سوریه پیش از 2011 نخواهد بود.
 
این بلایای انسانی همچنین بین النهرین، گاهواره تمدن بشر، را چنان در هم کوبیده اند که تاریخ چنین خسارتی را از زمان حمله مغول تاکنون شهادت نمی دهد. عراق که در نتیجه نبردهای فرقه ای سالهای 2006 و 2007 به ویرانه ای تبدیل شده و رمقی برایش باقی نمانده بار دیگر گرفتار این کابوس بنیادگرایی شده است و این خطری است قریب الوقوع برای لبنان، افغانستان و کل منطقه خاورمیانه. ساختار موزائیکی منطقه به نحوی است که شعله ور شدن بحران در یک بخش بلافاصله به دیگر بخشها سرایت خواهد کرد.
 
تروریسم به مثابه معلول مشکلات
برخلاف نگاههای غالب ژورنالیستی، گسترش تروریسم و بنیادگرایی علت مشکلات خاورمیانه نیست بلکه معلول این مشکلات است و درک این مسئله از سوی دولتمردان گام نخست برای رویارویی واقع بینانه با آن و حل و فصل بحران است. کسانی که فکر می کنند با برکندن گروه داعش، النصره، و یا دهها گروهک و دار و دسته «کنسرت ترور»، منطقه خاورمیانه آرام میگیرد سخت در اشتباه هستند.
 
ظهور این گروهها در وهله نخست معلول شکافهای فرقه ای و مذهبی ریشه داری است که یادگار شوم تاریخ برای این منطقه است، شکافهایی که همیشه بوده اند و پس از این هم خواهند بود. اما این شکافها، مثل یک گسل آتشفشانی، در حالت عادی خاموش هستند و به خودی خود فوران نمی کنند مگر اینکه یک «عامل ایکس» آنها را تحریک کند.
 
«عامل ایکس»
رقابتهای خصومت آمیز میان قدرتهای منطقه ای و فرامنطقه ای در خاورمیانه همان «عامل ایکس» است که شکافهای خاموش قومی و مذهبی را فعال کرده و آتشفشانی از خشونت و جنگ را همچون گدازه هایی آتشین به شهرها و روستاها سرازیر می کند. یک سیاستمدار هیچ کنترلی روی شکافهای اجتماعی موجود ندارد اما بر روی «عامل ایکس» می تواند اعمال کنترل کند، به این معنا که دولتمردان قادرند با اتخاذ یک دیپلماسی فعال و کارآمد، همراه با رویکردی واقع گرایانه، کلید «عامل ایکس» را خاموش کنند و یا بالعکس با غلطیدن در وادی تعصب و تحجر آن کلید را فشار داده و روشن نمایند.
 
پس در واپسین تحلیل همه چیز معطوف به رویکرد سکانداران دستگاه سیاست خارجی کشورهای منطقه است. اگر گفتمان حاکم بر دستگاه دیپلماسی کشوری مبتنی بر گفتگو و تعامل باشد (مثل گفتمان گفتگوی تمدنهای دولت خاتمی) خروجی دستگاه سیاست خارجی هم همکاری مبتنی بر احترام متقابل با کشورهای همسایه خواهد بود، اما اگر گفتمان مسلط گفتمان تهاجمی باشد (مثل رویکرد دولت احمدی نژاد و هوادارن فعلی اش) خروجی دستگاه سیاست خارجی تشدید اختلافات، قطع روابط و رقابتهای خشونت آمیز در سطح منطقه خواهد بود (عامل ایکس در وضعیت روشن).
 
ایران و عربستان محور معادلات در خاورمیانه
به جرات می توان گفت این روزها امنیت خاورمیانه منحصراً منوط به نوع روابط میان تهران و ریاض است و متاسفانه غلبه نگرشهای افراطی بویژه طی یک دهه اخیر در دو سوی این رابطه از جمله مهمترین عوامل گسترش بحران در منطقه بوده است. و متقابلاً به همین نحو کاهش تنش در منطقه هم منوط به همکاری و تعامل مثبت این دو کشور قدرتمند است که هر یک به نوعی رهبر و پرچمدار جهان تسنن و تشیع محسوب می شوند.
 
بخشی از افزایش خصومت میان ایران و عربستان طی یک دهه اخیر اما اساساً تحت کنترل هیچ یک از طرفین نبوده است. به عنوان مثال حمله امریکا به عراق در سال 2003 و خیزش بهار عرب در سال 2011، که طوفانی در جهان عرب به پا کرد، بدبینی و رقابت میان ایران و عربستان را شدت بخشید.
 
در قضیه سقوط صدام حسین سعودیها خود را بازنده ماجرا احساس کردند و رسما اعلام کردند امریکا عراق را در یک بشقاب زرین تقدیم ایران کرده است. طبیعی است که طرف بازنده سعی کند بازی را بر هم زند و کارشکنی و سنگ اندازی پیش پای دولت نوپای عراق و تحریک و سازماندهی اهل سنت علیه شیعیان را در دستور کار قرار دهد. در قضیه بهار عرب هم بر سر بحرین، مصر و سوریه اختلافات عمیقی میان تهران و ریاض نمودار شد که به تیره تر شدن روابط دامن زد.
 
اینها (اتفاقات سال 2003 و 2011) بخشی از وقایع بد بودند که خارج از اراده هیئت حاکمه ایران و عربستان رخ داد و آنها را رودرروی یکدیگر قرار داد، اما مگر نه اینکه هر چه مسائل و مشکلات بیشتر باشد برای حل و فصل مسالمت آمیز آن نیاز به دیپلماسی و مذاکره بیشتری هم مورد نیاز است؟ آیا دیپلماسی میان ایران و عربستان هم طی این دوره واقعا فعال بوده است؟ آیا دو طرف همه تلاش خود را برای کنترل «عامل ایکس» انجام داده اند؟ متاسفانه از ظواهر امر چنین برمی آید که در دو سوی این رابطه نگرشهای افراطی بر نگرشهای مبتنی بر همکاری و تعامل غلبه داشته است.
 
ضعف دیپلماسی و یکه تازی ایدئولوگها
از جمله مصائب عظمای ما در عرصه سیاست خارجی ناتوانی در تشخیص و تفکیک «دیپلمات» از «ایدئولوگ» است. کار ایدئولوگ تبیین وضع موجود، ترسیم وضع مطلوب و ارائه نقشه راه برای رسیدن به وضع مطلوب است. به عبارتی او مجموعه باید و نبایدهایی که روابط یک سیستم را به سامان می کند در عالم نظر تدوین می کند و از این رو بدیهی است که جایگاه او در دانشگاه و دیگر عرصه های تولید و نشر علم است.
 
کار «دیپلمات» اما رایزنی و گفتگو است، هنر او چانه زنی است. او می داند که چگونه باید امتیاز بگیرد و امتیاز بدهد. دیپلمات برخلاف ایدئولوگ، که نظریه پرداز است، اهل عمل است و با واقعیات ملموس سر و کار دارد. دیپلمات می داند که عرصه سیاست عرصه ممکنهاست نه عرصه بایدها، او فرق بین بد و بدتر را درک می کند و برای اجتناب از افتادن در چاله، در چاه سقوط نمی کند. او برخلاف ایدئولوگ کمتر سخن می گوید و بیشتر عمل می کند و بدیهی است که جایگاهش سکان داری دستگاه سیاست خارجی است. اما آنچه طی یک دهه اخیر شاهدش بوده ایم متاسفانه عکس این قضیه بوده است، یعنی دیپلماتها خانه نشین بوده اند و ایدئولوگها همه کاره!
 
از پرونده هسته ای ماراتنی طاقت فرسا ساختند و ملت ایران را روز به روز بیشتر در باتلاق تحریمها فرو بردند، میلیاردها دلار پول و نیروی انسانی عظیمی را هزینه کردند تا اتحاد و ائتلافی خیالی با کمونیستهای امریکای لاتین برقرار سازند و به خیال خود حیاط خلوت امریکا را ناامن کنند و همه این اقدامات در حالی صورت می گرفت که روابط حیاتی با همسایگان عملا به حال خود رها شده بود و روز به روز بر وخامت آن افزوده می شد.
 
آیا گسترش بحران سوریه، بحران عراق یا بحرین طی سالهای اخیر آنقدر حیاتی نبوده اند که دستور کار مشخصی در دیپلماسی دو کشور ایران و عربستان به خود اختصاص دهند و گفتگوهای ویژه ای بین دو کشور برای حل و فصل این موارد برگزار گردد؟ براستی چرا چین و امریکا درباره بحران کره شمالی به هزاران ساعت مذاکره رویارو می پردازند ولی ما با سعودیها هرگز یک برنامه دیپلماسی فعال در خصوص مسائل منطقه ای نداشته ایم؟
 
پاسخ مشخص است: سیطره دیدگاههای ایدئولوژیک بر سیاست خارجی در دولت احمدی نژاد بزرگترین مانع همکاری های منطقه ای و جهانی بوده است. دولتی که صبح تا شب از تریبونهای رسمی  وصدا و سیما فروپاشی عنقریب نظام سرمایه داری و متحدان منطقه ای آنها را تبلیغ و ترویج می کرد احتمالا با خود می اندیشیده است که در چند صباح باقی مانده از عمر این «دولتهای ارتجاعی» نیازی هم به مذاکره و گفتگو جدی با آنها نیست!
 
ایدئولوگهای بیسواد؛ آویزان بر گردن دولت
از پیروزی «گفتمان اعتدال» بر «سیاست خارجی تهاجمی» یک سال می گذرد اما طی این مدت ایدئولوگها و حامیان دولت سابق لحظه ای گریبان دولت و دیپلماتهایش را رها نکرده اند. از جمله مهمترین موانع پیش روی دستگاه دیپلماسی در دولت روحانی فشارهای نمایندگان افراطی مجلس بر دستگاه سیاست خارجی است. نمایندگانی که مذاکره با کشورهای خارجی برای رفع تحریمها را تهدید علیه امنیت ملی می دانند احتمالا یا معنای مذاکره را نمی فهمند یا امنیت ملی را نشناخته اند. سنگ اندازی مداوم آنها در پیش پای دولت و تیم مذاکره کننده در حکم فشردن گلوی فردی است که بار سنگینی را در یک سربالایی طاقت فرسا حمل می کند!
 
وقتی اطلاعات حامیان دولت سابق و برخی اعضای کمیسیون امنیت ملی در مجلس فراتر از مناسبات میان شام و عراق عرب و عجم در صدر اسلام نیست (در حد 2 واحد درس «تاریخ اسلام» در دوره کارشناسی) و ناآگاهی شان از منطق تحولات عصر جدید آنچنان است که «ان پی تی» را «ام پی تی» می نویسند. دیگر نباید انتظاری از آنها برای درک و حمایت از دیپلماسی کارآمد و منطبق با واقعیات روز جهانی داشت.
 
تداوم تسلط ایدئولوگها بر تریبونهای رسمی
کوبیدن بر طبل اختلاف و نفرت پراکنی میان فرق اسلامی متاسفانه از جمله دستاوردهای مخرب تسلط ایدئولوگها در عرصه داخلی و خارجی طی یک دهه اخیر است. وقتی حتی چهره های سرشناس همسو با دهها شبکه ماهواره ای و صدها وب سایت خبری و سیاسی صبح تا شب بر طبل اختلافات فرقه ای میان تسنن و تشیع در منطقه می کوبند به نحوی که حتی صدای اعتراض علمای عراق و آیت الله سیستانی هم از این حجم نفرت پراکنی بلند شده است، دیگر چگونه می توان انتظار داشت روابط قدرتهای بزرگ جهان تشیع و تسنن عادی و مسالمت آمیز باقی بماند؟
 
در عربستان بویژه طی یک دهه اخیر صدای افراطیون بلندتر شده است. وقتی سایت افشاگر ویکی لیکس در سال 2008 افشا کرد که پادشاه عربستان بارها از امریکایی خواست است علیه ایران اقدام عاجل نظامی انجام دهد و «سر افعی را قطع کند» همگان بر شعله ور شدن اختلافات میان ایران و عربستان وقوف یافتند و فرارسیدن چنین روزهایی قابل پیش بینی بود.
 
دیپلماسی یا جنگ؟
هر چه اختلافات بیشتر و روابط تیره تر باشد، ضرورت گشودن باب گفتگو و مذاکره مستقیم به مثابه اقدامی عاجل برای احیای خاورمیانه در حال احتضار حیاتی تر می شود. توجه داشته باشیم که در نبود دیپلماسی تنها گزینه محتمل جنگ است، پس هر چند موانع بیشمار و راه پیش رو صعب العبور باشد باز هم چاره ای جز توسل به گفتگو و همکاری نخواهیم داشت.
 
رهارود دیپلماسی، جهانی عاری از کینه و نفرت نیست. رفع شکافهای قومی و مذهبی در ساختار موزائیکی خاورمیانه وظیفه دیپلماتها محسوب نمی شود. دیپلماسی صرفا یک روش انسانی است برای «مهار» خشونت، برای جلوگیری از گسترش اختلافات و سوءتفاهمهاست، همین.  دیپلماسی اکسیر جادویی برای حل یک شبه مشکلات نیست، بلکه روشی معقول است برای جلوگیری از خطر جنگ. اگر قرار باشد همچون گذشته بنا را بر سکوت، تهمت زنی های یکجانبه و ترویج تعصب بگذاریم واضح است که بیش از پیش به سوی جنگ (مستقیم یا نیابتی) گام برداشته ایم.
 
در شرایط فعلی و با توجه به رنج جانکاهی که مردم در سوریه و عراق متحمل شده اند و خطر قریب الوقوع برافروخته شدن یک جنگ فرقه ای تمام عیار در خاورمیانه عقل سلیم ایجاب می کند که دو کشور ایران و عربستان بلافاصله و بدون فوت وقت دور فشرده ای از مذاکرات دوجانبه را در وهله نخست بویژه برای «مهار» خشونت در عراق و سوریه در دستور کار قرار دهند، این مسئله ایست که پرداختن به آن اگر مهمتر از پرونده هسته ای نباشد، به طور قطع اهمیتی کمتر از آن نخواهد داشت.
 
همانطور که دولتمردان ما، به درستی، دریافته اند که حل و فصل نهایی اختلافات بین المللی بر سر پرونده هسته ای از مسیر گفتگو و توافق با امریکا حاصل می شود و از همین رو گفتگوهای مستقیم میان دو کشور هم اکنون در دستور کار است. گفتگوی مستقیم با عربستان هم در همین سطح از اهمیت قرار دارد. به نظر می رسد پیش از طرح موضوع در سمینارهای تشریفاتی مثل اتحادیه عرب، کنفرانس اسلامی یا شورای همکاری خلیج فارس بهتر است تصمیم گیرندگان اصلی دو قطب جهان تشیع و تسنن مذاکرات صریح و مستقیمی را حداقل برای کاهش و مهار بحران در خاورمیانه در دستور کار قرار دهند.
 
موفقیت در این آزمون نشانگر بلوغ سیاسی بازیگران اصلی منطقه است. دستیابی ایران و عربستان به یک توافق جامع در خصوص مشکلات مربوط به معادلات قدرت در خاورمیانه می تواند زمینه ساز یک سیستم همکاری بومی برای منطقه باشد که ثبات و امنیت را برای همگان به ارمغان آورده و باعث رونق مجدد زندگی در قلب خاورمیانه می گردد. و مهمتر از همه در بلند مدت زمینه های لازم برای خروج قدرتهای فرامنطقه ای از خلیج فارس هم فراهم می شود.
 
مهار رقابتهای خصومت آمیز مبتنی بر تعصب مذهبی تنها راه جلوگیری از تروریسم است. ضرورتهای امروز خاورمیانه ایجاب می کند که دیپلماسی بر ایدئولوژی پیشی گیرد. تروریسم محصول غلبه نگرشهای ایدئولوژیک در ذهن بازیگران منطقه ایست، تروریسم محصول رخت بر بستن همکاری و تعامل و نشستن خصومت و تعصب به جای آن است، آبشخور اصلی داعش، النصره، القاعده و انواع «جیش» ها همین باتلاق تعصبات کور مذهبی است. «مرداب ها را بخشکانید، کِرمها خود خواهند مرد.»
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۲:۱۷ - ۱۳۹۳/۰۳/۲۴
مطلب بسیارمنطقی،جالب ومفیدی بود .ازنویسنده متشکرم.
ياس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۰۹:۰۸ - ۱۳۹۳/۰۳/۲۴
حكومت هاي ديكتاتوري خاورميانه كه رهبران مستبدآن درحفظ قدرت تاويراني كامل كشوردست بردارنيستندو تنهاگزينه براي سقوط آنها درگيري هاي خونين است كه دراين ميان سايركشورها هم براي حفظ منافع ويادست يافتن به منافع جديد آتش بيارمعركه مي شوندوهركدام به طرف موردنظرخودكمك مي كنند.اين سرنوشت تمام اين حكومت هاست تازماني كه خودآغازگراصلاحات نشوندوبه آن تن ندهندحتي به قيمت كناررفتن ازقدرت به زبان خودشان باآنها برخوردمي شود.پايان حكومت هاي ديكتاتوري كه بتوانند به آساني حكومت كنندسالهاست شروع شده آنهم حكومت هاي ضعيف كه غالبآ"هم دست نشانده اند ويااينكه بانيرنگ وفريب مردم درراس امور قرارگرفته اند.
رها
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۰۸:۳۲ - ۱۳۹۳/۰۳/۲۴
مردابها را خشک کنید کرمها می میرند .
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۰۷:۳۴ - ۱۳۹۳/۰۳/۲۴
بسیاری از نخبگان حل مسائل ایران و خاورمیانه و جهان در زندان اوین به سر می برند که کاش هر چه زودتر سران کشور متوجه می شدند و آنها را آزاد می کردند.
فقط با وحدت به تمام معناست که می توان راه نفوذ ویروس خطرناک تفرقه و جنگ را بست !!!
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۰۲:۳۴ - ۱۳۹۳/۰۳/۲۴
اینو خوب اومدی:
وقتی اطلاعات حامیان دولت سابق و برخی اعضای کمیسیون امنیت ملی در مجلس فراتر از مناسبات میان شام و عراق عرب و عجم در صدر اسلام نیست (در حد 2 واحد درس «تاریخ اسلام» در دوره کارشناسی) و ناآگاهی شان از منطق تحولات عصر جدید آنچنان است که «ان پی تی» را «ام پی تی» می نویسند. دیگر نباید انتظاری از آنها برای درک و حمایت از دیپلماسی کارآمد و منطبق با واقعیات روز جهانی داشت.
مجله خواندنی ها
انتشار یافته: ۱۲۴
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۰۵:۱۶ - ۱۳۹۳/۰۳/۲۳
اگرچه به موضوع با اهمیتی اشاره کردید ، اما این همه ماجرا نیست . چنین فتنه هایی اگرچه ابتدا ریشه در خانه " جهان اسلام " دارد ، اما استبداد رآی طرف های درگیر در کشورهای اسلامی نظیر عراق و سوریه و به رسمیت نشناختن حقوق اقلیت _ متناسب با الگوی دمکراسی _ وبه عبارتی شروع نکردن به گفتگو از درون خانه تنها به این خیال خام که حکومت و پول و ارتش دست ماست به زمینه سازی برای رشد این موجودات متعفن مرتجع می انجامد .
ابوالفضل
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۰:۵۸ - ۱۳۹۳/۰۳/۲۳
همیشه باید این درگیری ها تو دنیای اسلام باشه. چون اسرائیل امنیت داشته باشه
امیر
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۱:۱۱ - ۱۳۹۳/۰۳/۲۳
درسته ولی دلیل اصلیش همون چیزیکه عنوان شد.این استبدادها قبلا هم بوده از جمله حکومتهای صدام و قذافی.همیشه همین طوره که اگر یک طرف احساس بازنده شدن ، تهدید و یا ترس از رفتار طرف دیگه داشته باشه ، شروع می کنه یه کارهای دیوانه وار جهت رفع تهدید یا ترس ایجاد شده (خیالی یا واقعی) و اینجاست که صحبت دو طرف ایران و عربستان خیلی خیلی مهم هستش...
محمد
FRANCE
۱۳:۳۴ - ۱۳۹۳/۰۳/۲۳
کامنت توی ناشناس هم جالب بود ولی اگر درپایان ازکلمه بودار ! استفاده نمیکردی جالبتر بود ولی با این حال مثبت بهت دادم
روشنفکر
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۵:۲۵ - ۱۳۹۳/۰۳/۲۳
امروز دوران گذار شروع شده...
خدا حافظ جهان تک قطبی
خدا حافظ مدریت به اصطلاح جهانی
خدا حافظ دیکتاتور های جهانی غربی و عربی
سلام بر تمدن نوین اسلامی...
آینده منطقه در دست مسلمانان (شیعیان) است..و لنگرگاه آن جمهوری اسلامی ایران...
این آینده قطعی ماست...
ناشناس
UNITED STATES
۱۵:۵۹ - ۱۳۹۳/۰۳/۲۳
ایران متاسفانه نتوانست از فرصت استثنائی حماقت صدام و بوش استفاده کند و با اتخاذ سیاستهای اشتباه در آمریکا ستیزی کور باعث شد که آمریکا دوباره مجبور بشه برای حفظ منافع خود به عزت الدری بعثی رجوع کند، اگر ایران به جای آمریکا ستیزی در عراق و طرفداری از قیام سنی‌های بعثی در فلوجه ٔبر ضدّ نیروهای آمریکایی‌ یا تشویق نوری مالکی به اخراج نیروهای آمریکایی‌ راه همکاری و استفاده از آمریکا را برای خود ٔبر میگزید الان مجبور نبود که این چنین دچار تحریم و مشکلات اقتصادی و تهدیدات امنیتی شود، در ۱۰۰ سال اخیر ایران بیشترین منافع مشترک را با آمریکا در قیاس با سایر قدرتهای استعماری داشته چون آمریکا تنها کشوری است که در روابط خود با کشورهای دیگر قائل به رابطه برد برد است مانند چین، کره، ژاپن و اخیرا حتی ویتنام، ولی‌ سایر دول استعماری مانند روسیه فقط به دنبال رابطه برد، باخت بودأند، منتها دانشجویان زیر ۲۲ سال ایران در ۳۵ سال پیش با اشغال سفارت آمریکا سنگی‌ را در چاه انداختند که رابطه ایران و آمریکا برای همیشه تا کنون تبدیل به رابطه باخت باخت به نفع دشمنان ملت یعنی‌ روسیه و ترکیه ،اعراب و تندرهی اسرائیلی شده است، متاسفانه.
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۲۳:۴۶ - ۱۳۹۳/۰۳/۲۳
مقاله بسیار عالی بود و منطقی و دید دوستمون هم درست است.
متاسفانه مالکی با اقلیت تسنن و کردها بد تا کرد. داعش به خودی خود نمیتواند یک هو چنین کارهایی بکند. وجود شاخه های عراق داعش قطعی و اثبات شده است و استقبال یا دست کم عدم مقابله اهل تسنن استانهای موصل و الاانبار مقابل داعش خود گویای همین مطلب ساده است که دوستمون اشاره کردند
آرمیتا
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۰۹:۱۹ - ۱۳۹۳/۰۳/۲۴
کاملا با ابوالفضل موافقم. الان سالهاست یه ترقه تو اسرائیل نترکیده. یاده زمانهای قدیمتر دائم حملات تروریستس تو اسراییل اتفاق میفتاد. جنگ و خونریزی منتقل شده بین خود مسلمونا. شک نکنین که غرب هم دست داره تو این قضیه. نمیدونم چرا اسرائیل اینقدر مهمه واسشون. یه کاسه ای زیر نیم کاسه هست...
ناشناس13
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۲:۱۴ - ۱۳۹۳/۰۳/۲۴
کاربر با نام "ابوالفضل" مگر قبلا مثلا 200 سال پیش هم اسرائیل وجود داشته؟؟ریشه جایی دیگه هست
بود و نبود
NEW ZEALAND
۰۵:۱۸ - ۱۳۹۳/۰۳/۲۳
نماینده ای که میلیون ها خرج میکنه که میلیارد ها در بیاره چه نمیخواد آرامش باشه چون اولین نفر خودش باید جواب پس بده.
یکی میگفت بعضی حسابدار ها دفتر مالیات رو چنان کثیف نگه میدارن که تا کسی سر در نیاره چقدر بالا پایینه بعضی نماینده ها هم اینو میخوان شلوغ باشه جنگ باشه کسی خفتشون نکنه.
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۰۷:۰۸ - ۱۳۹۳/۰۳/۲۳
بسیار مطلب خوبی بود. متاسفانه مردم بجای اینکه این مقاله ها رو بخونن میرن جام جهانی میبینن
هموطن
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۰۹:۱۴ - ۱۳۹۳/۰۳/۲۳
دوست عزیز هر چی جای خودش
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۱:۳۴ - ۱۳۹۳/۰۳/۲۳
بااینترنت کم سرعت وگران مردم چه جوری بخونند؟
بختیاری
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۲:۴۸ - ۱۳۹۳/۰۳/۲۳
متاسفانه شعور سیاسی عامه مردم که هیچ 90% از نمایندگان مجلس هم در حد درک مطالب این مقاله پخته نیست!
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۰۰:۰۸ - ۱۳۹۳/۰۳/۲۴
عجب یعنی تفریح و سرگرمی از نظر شما مشکل داره؟
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۰۷:۰۹ - ۱۳۹۳/۰۳/۲۳
برادر عزیز اگر در کشورهای خاورمیانه مثل سوریه و بقیه، مردم سالاری و دموکراسی حاکم باشد این مشکلات خود بخود مهار میشود مشکل اساسی استبدادست
واقع بین
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۱:۱۲ - ۱۳۹۳/۰۳/۲۳
واقع بین باشید! فعلا که دموکراسی نیست، با همین وضع باید خشونت رو کنترل کرد...
ناشناس
GERMANY
۱۱:۱۹ - ۱۳۹۳/۰۳/۲۳
براردر عزیز بحث فقط سوریه و عراق نیست. یک طرفه به قاضی رفتن فایده نداره. پس این وسط تکلیف بحرین، کویت، لیبی و .... چی هست؟؟
اونها هم حکومت استبدادی دارند.
باید قبول کنیم سوریه چه با بشار اسد و چه بی بشار اسد درگیر چنگ غیر مستقیم ایران و عربستان است.
عربستان نمیتونه بپذیره که یک کشور عربی تمام قد از یه کشور شیعی مثل ایران حمایت کنه. مگه همین چند ماه پیش در عراق انتخابات برگزار نشد؟؟؟
پس اینها چی می خوان الان؟؟؟
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۷:۳۲ - ۱۳۹۳/۰۳/۲۳
مردم سالاري يا همان دموكراسي كالا نيست كه كشورهاي منطقه مخصوصا اعراب بتوانند آنرا به راحتي به دست بياورند. دموكراسي ريشه در فرهنگي دارد كه حق طرف مقابل را محترم بشمارد. تفكراتي كه در برخي از برادران مسلمان سراغ داريم هرگز به آنان اين اجازه را نمي دهد كه به سرچشمه حل مشكلات يعني دموكراسي دست پيدا كنند. نمونه را در كشور مصر و سوريه مي توان ديد. در حالت كلي فقر مادي و فقر فرهنگي، استفاده ابزاري از دين و نيز تفرقه افكني قدرتهاي خارجي در به وجود آمدن چنين مسائلي مهمتر از استبداد هست و بلكه توجيه كننده آن است.
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۰۱:۴۷ - ۱۳۹۳/۰۳/۲۴
اشتباه استراتژیک همین تحلیل شما و عده زیاد دیگری ست چون درخود عربستان اختناق بیشتری ست ولی اراده ای از سوی شیعیان برای نا امنی وجود ندارد. در اویل بحران سوریه خونریزی در مصر بیشتر بود یا سوریه ولی یکی مامن تروریستهای تکفیری شد و دیگری انقلاب نسبتا مسالمت آمیز
محسن
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۰۸:۴۵ - ۱۳۹۳/۰۳/۲۴
ای بابا شما چقدر ...... چرا این جور وقایع تو کشورهای مستبدی مثل عربستان ،...، و گوگول مگولای پایین پامون نیست !
بابا حدقل انصاف داشته باشید اینا نقشه است گیج می زنیم با حرفای تئوریستن های صده پیش غرب.
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۰۷:۰۹ - ۱۳۹۳/۰۳/۲۳
برادر عزیز اگر در کشورهای خاورمیانه مثل سوریه و بقیه، مردم سالاری و دموکراسی حاکم باشد این مشکلات خود بخود مهار میشود مشکل اساسی استبدادست
سینا
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۰۷:۲۰ - ۱۳۹۳/۰۳/۲۳
افای توکلی مثل همیشه گل کاشت و با ارائه نظرات جالب توجه همگان را به فکر فرو برد.
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۰۸:۰۵ - ۱۳۹۳/۰۳/۲۳
هرگز در گفتگو با آمریکا چیزی به دست نمی آوریم مگر ذلت در حالی که امام حسین علیه السلام شهید شد اما هرگز دست بیعت نداد ما باید با تکیه به داخل پیشرفت کنیم نه زیر بار ذلت رفتن کدام کشورهای خلیچ فارس پیشرفت داشتند و پیشرفتی را که الان داریم در زمان تحریمها است ولی شما با توافق همه چیز را از دست دادید و حالا باید التماس کنید تا اورانیوم 20 درصد را به شما بدهند فکر اسلامی بود که انقلاب را ایجاد کرد نه دیپلماسی در رویایی با دشمنی مثل آمریکا تنها ابزار مقاومت است نه سازش
محمد
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۰۹:۳۴ - ۱۳۹۳/۰۳/۲۳
امان از تحجر امان از بی سوادی وامان از تعصب کور .......
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۰۹:۵۲ - ۱۳۹۳/۰۳/۲۳
واقعا یعنی به نظر تو کشورهای خلیج فارس پیشرفتی نداشته اند؟ متاسفانه این موضوعات اصلا در حد درک و سواد شما نمی گنجد پس خواهشا اظهار نظر نکنید. در همه جای اسلام آمده است که با زمانه خود همگام شوید پس لطفا مثال زمان امام حسین را مقایسه با بحثهای امروز نکنید. امثال شما هستید که با تعصبات کور خود بر طبل جنگ می کوبید!
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۰:۳۸ - ۱۳۹۳/۰۳/۲۳
ناشناس 08:05
آیا وقت بیدار شدن نرسیده؟
تا کی می خواهیم با تشبیه کارهای خودمان به ائمه اطهار علیم السلام به ایشان توهین کنیم؟
محمد
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۰:۵۲ - ۱۳۹۳/۰۳/۲۳
نرود میخ اهنی در سنگ
محمد
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۰:۵۷ - ۱۳۹۳/۰۳/۲۳
هشت سال با همین تفکر شما عمر و منابع ملت تلف شد
احمد
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۱:۱۶ - ۱۳۹۳/۰۳/۲۳
"وقتی اطلاعات حامیان دولت سابق و برخی اعضای کمیسیون امنیت ملی در مجلس فراتر از مناسبات میان شام و عراق عرب و عجم در صدر اسلام نیست (در حد 2 واحد درس «تاریخ اسلام» در دوره کارشناسی) و ناآگاهی شان از منطق تحولات عصر جدید آنچنان است که «ان پی تی» را «ام پی تی» می نویسند. دیگر نباید انتظاری از آنها برای درک و حمایت از دیپلماسی کارآمد و منطبق با واقعیات روز جهانی داشت."
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۱:۱۸ - ۱۳۹۳/۰۳/۲۳
شماها همیشه باید بزنید به جاده خاکی! به جای صحبت بر اساس توهمات ، خیالات و ایدئولوژی ساختگی خود ، با منطق و مستدل حرف بزنید.
ناشناس
GERMANY
۱۱:۲۹ - ۱۳۹۳/۰۳/۲۳
امام حسن هم تحت شرایطس با معاویه بیعت کرد عزیز من. همه امامان ما بر اساس شرایط و مقتضیات زمان راهبردهای متفاوتی انتخاب کرده اند.
بهترین تصمیم در ان زمان برا امام حسین جنگیدن بوده تا مظلومیت خودش رو در تاریخ موندگار کنه و این مظلومیت اسلام رو زنده نگه داشته و الان یه قدرت شیعی بزرگ به نام ایران شکل گرفته. میدونی شیعیان عزیز چه رنجهایی کشیده اند تا الان تونسته اند خودشون رو و بر حق بودنشون رو ثابت کنند؟؟؟؟
حالا به نظرت بهترین کار اینه که ما با آمریکا جنگ کنیم و تمام سرمایه های انسانی و چیزهایی که گذشتگان ما ازش محافظت کرده اند و به ما داده اند رو بر سرش قمار کنیم؟؟؟
چرا ما با تفکر و عقلانیت مشکلات رو برطرف نکنیم و به عنوان یک تمدن بسیار پیشرفته الگویی برای بقیه کشورهای منطقه نباشیم؟؟؟
اگه اینطور هست پس بین ما و داعش چه فرقی هست؟؟؟
کاش از تمام تاریخ عبرت میگرفتیم نه اینکه قسمتی از تاریخ رو برداریم و همون رو به عنوان الگوی خود تو تمام دوران به کار ببریم.
ناشناس
UNITED STATES
۱۱:۵۰ - ۱۳۹۳/۰۳/۲۳
در جواب محمد: امان از توهم با سوادی!
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۱:۵۲ - ۱۳۹۳/۰۳/۲۳
اتفاقا با تقابل با آمریکا هرگز پیشرفت نخواهیم کردهمه ی شاخص های اقتصادی گویای این مطلب است از جمله نرخ تورم/نرخ اشتغال/سرمایه گذاری خارجی خصوصا در بخش نفت وخودروسازی/نرخ ارز و...
سپيدار
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۱:۵۳ - ۱۳۹۳/۰۳/۲۳
امام حسين ميخواست از همون راهي كه اومده برگرده ولي حر اجازه نداد.
امام حسين نيومده بود كه بجنگه و شهيد بشه.
اينو كه نميتوني انكار كني.
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۱:۵۶ - ۱۳۹۳/۰۳/۲۳
این تفکر به طرز فکر همین گروههای به اصطلاح اسلامگرا نزدیک است که می گوید همه چیز را باید با جنگ و میدان نبرد به دست آورد.
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۲:۱۵ - ۱۳۹۳/۰۳/۲۳
همان تفکرات داعش از نوع ایرانیش!!!!
هیچکس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۲:۲۹ - ۱۳۹۳/۰۳/۲۳
شماهزارسال دیربه دنیا امدی
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۲:۴۹ - ۱۳۹۳/۰۳/۲۳
عزیزم
امام حسین کجا شما کجا
بعد هم اورنیوم کجا عاشورا کجا
بی فکر بی عقل
کیمیا
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۲:۵۲ - ۱۳۹۳/۰۳/۲۳
امان از خود حق پنداری
سخنان ناشناس و محمد هر کدوم حقیقتی رو در بر دارند،انگ سازشکاری یا تحجر زدن به همدیگه نشان یک درد مشترک در ماست و اون اینه که همه ما خودمون رو بر حق می دونیم حتی اصلاح طلبان که ادعای روشنفکری دارند
باسخنان آقای توکلی درباره گفتگو برای حل اختلافات موافقم اما به قول معرف بی مایه فطیره،ایران وقتی بنابر سیاستهای آمریکا و در حمایت از همپیمانش اسرائیل و بی کفایتی دولتمردان سابق تضعیف شد میدون برای عربستان و وهابیها باز شد،دولت سابق تندرو نبود و علاقمند به برقراری ارتباط با آمریکا بود اما اقتدار و پشتوانه مردمی نداشت
کشور ضعیف رو هیچ کس به بازی نمی گیره و باهاش گفتگوی سازنده انجام نمی ده
به نظر من دیپلماسی در کنار توجه به توانمندیهای داخلی و وحدت ملی می تونه ما رو به موفقیت برسونه
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۳:۰۰ - ۱۳۹۳/۰۳/۲۳
شما و همفکران شما میتوانید مانند داعش تفنگ در دست بگیرید و از خاک ایران جهت کشورگشایی رایی کشورهای مستبد شوید. اینجوری شهید میشید و خیال ما از شما راحت میشود.
صابر
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۳:۰۳ - ۱۳۹۳/۰۳/۲۳
عزیز صبر کن ...بزار مذاکرات از نیمه بگذره ...بعد اگه لازم شد قیام کن ... اصلا با هم قیام می کنیم ...
محمد
FRANCE
۱۳:۴۴ - ۱۳۹۳/۰۳/۲۳
ازامام حسین ومذهب مایه نگذارید هدف امام حسین دروهله اول شهادت وکشته شدن نبود این برادر شعار طلب رجوع نماید به 3شرطی راکه امام حسین برای جلوگیری ازجنگ پیشنهاد فرمود وقدرت طلبان سرمست به هیچکدام ازآنها رضایت ندادند
نیما
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۴:۳۳ - ۱۳۹۳/۰۳/۲۳
به امام حسن علیه السلام هم یک اشاره ای می کردی برادر.
نازنین
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۴:۴۶ - ۱۳۹۳/۰۳/۲۳
باز هم سوءاستفاده از نام ائمه
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۵:۳۱ - ۱۳۹۳/۰۳/۲۳
اشتباهی مثبت دادم
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۲۰:۰۸ - ۱۳۹۳/۰۳/۲۳
قطر امارات کویت عقب که نمانده اند در بعضی موارد خیلی جلو زده اند
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۰۰:۱۰ - ۱۳۹۳/۰۳/۲۴
در جواب عزیزی که با vpn امریکا ضد امریکا نظر میده!
شما بفرمائید توهم ولی تا جایی که ما پوست و گوشت و استخونمون لمس کردیم جز بیکاری فقر فساد چیزی ندیدم
آیدین
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۰۱:۳۹ - ۱۳۹۳/۰۳/۲۴
با این اوصاف امام حسن ع چون با معاویه صلح کرد خودش و اهل بیتشو ذلیل کرد دیگه؟
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۰۹:۴۸ - ۱۳۹۳/۰۳/۲۴
یکی از داعشهای وطنی
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۰۸:۳۰ - ۱۳۹۳/۰۳/۲۳
در قرن 21 هنوز دعوای شیعه و سنی میان مسلمانان برقرار است! چرا مسلمانان رشد نمیکنند؟
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۰۹:۲۳ - ۱۳۹۳/۰۳/۲۴
اقا چرا 50 سال پیش همه مسلمونها در صلح و صفا بودن؟!!! باور کنید اینا همه دست پرورده امریکا و اسرائیل هستند. تمام خاور میانه رو به لجن کشیدن. نفت، ثروتهای طبیعی و استراتژیک بودن منطقه منجر به همه این بلایا شده...
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۰۸:۴۹ - ۱۳۹۳/۰۳/۲۳
احسنت!!!!
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۰۹:۰۲ - ۱۳۹۳/۰۳/۲۳
نوش دارویی و بعد از مرگ سهراب آمدی
امدی جان به قربانت ولی حالا چرا؟
عزیز برادر آیا برای نوشتن چنین مقالات زیبایی دیر نشده؟ حالا که خشونت و ویرانی در یک قدمی خودمان است صحبت از دیپلماسی!؟ دیر شده برادر, خیلی دیر
hassan
SINGAPORE
۰۹:۱۱ - ۱۳۹۳/۰۳/۲۳
بسیار زیبا و متین بود. مرحبا
سامان
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۰۹:۱۲ - ۱۳۹۳/۰۳/۲۳
بسیار عالی.اصل و چکیده مطلب اینه که دیپلماسی باید از ایدئولوژی جدا باشه.چقدر دیر به این مطلب رسیدیم.
این تمام مصائب حکومتهایی است که می خواهند ایدئولوژی خود را ز طریق حکومت به دیگران ارائه کنند که نتیجه آن بروز جنگهای فرقه ای و اختلافات عقیدتی می باشد.
ناشناس
UNITED STATES
۰۹:۲۴ - ۱۳۹۳/۰۳/۲۳
این آقا قاسم چکاره آقا احمد هه
حافظه ی تاریخی
UNITED STATES
۰۹:۳۹ - ۱۳۹۳/۰۳/۲۳
عالی بود.و حق شهروندی مانیز خکم می کند،با تزریق آگاهی وافزایش اطلاعات افراد فامیل وپیرامونی مان،خطر بازگشت پوپولیسم کور و ویرانگر منافع ملی رابرای همیشه ازسرکشور دفع کنیم.قابل توجه:"حسینیان: مردم منتظر بازگشت احمدی‌نژاد هستند
سپيدار
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۱:۵۶ - ۱۳۹۳/۰۳/۲۳
دقيقا.
وقتي تربونهاي رسمي و صدا و سيما در دست اقليت افراطي جنگ طلب هست،وظيفه تك تك افراد جامعه است كه در حد توان بكوشد تا ايدئو لوژي و فريبكاري منحط گروه پايداري را براي ديگر افراد جامعه روشن كند.
حاج علی
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۰۹:۴۶ - ۱۳۹۳/۰۳/۲۳
گروه داعش فقط آفت و بلای جان شیعیان نیستند بلکه این گروه جنایتکار بعد از بازگشت به وطن خود بمبهای متحرکی را می مانند که بلای جان دولتمردان و ملل خود می شوند.
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۰۹:۵۸ - ۱۳۹۳/۰۳/۲۳
بسیار زیبا متین جامع و عمیق بود. امیدوارم تا قبل از اینکه داعش را توی شهرهای ایران ببینیم مسیولین از خواب غفلت بیدار شوند.
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۰:۱۶ - ۱۳۹۳/۰۳/۲۳
داعش های تکفیری که باید نابود شوند حرفی زده که مالکی با ملتش چه کرد زنگی است برای مسئولین خودمان
بهپ
GERMANY
۱۰:۲۴ - ۱۳۹۳/۰۳/۲۳
عالی بود..
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۰:۲۵ - ۱۳۹۳/۰۳/۲۳
عالی بود ممنون
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۰:۲۷ - ۱۳۹۳/۰۳/۲۳
بادکاشتیم ،توفان درو می کنیم!!!
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۰:۳۹ - ۱۳۹۳/۰۳/۲۳
ممنون مقاله و تحلیل پر محتوایی بود.
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۰:۴۸ - ۱۳۹۳/۰۳/۲۳
با تشکر... اینا واقعیت های دنیا و کشور ماست
حجت
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۰:۴۹ - ۱۳۹۳/۰۳/۲۳
این متن بیانیه سیاسی بود یا تحلیل مسائل منطقه ؟
وقتی متن رو خوندم در باسوادی این نویسنده شک کردم راستی مدرک شما چیه ؟؟؟؟؟‌

نویسنده ای که نفهمیده دیپلماسی کشور ها بر اساس منافع و ایدولوژی آن هاست و همین ایدولوژی و منافع هست که باعث اختلافات می شه .

آقای نویسنده هنوز به بیداری اسلامی باور پیدا نکرده ؟ که از لفظ " بهار عربی " استفاده می کنه البته با این تفکرات غرب زده بعید هم نیست .
نویسنده تحرکات داعش در منطقه را به نمایندگان جبهه پایداری وصل کرد درود بر تحلیل شما .
ما هم قبول داریم تروریسم معلول است و علت اصلی دشمنی آمریکا و عربستان و اسرائیل با ماست حالا عربستانی که خوب است خودتان اشاره کردید می گوید سر افعی را باید برید حاضر به این می شود پای یک میز بنشیند یا درمسئله عبدالمالک ریگی که خودش اعتراف کرد پول از عربستان گرفته آیا ما توانستیم با گفتگو مسئله را حل کنیم ؟ آیا با کسانی که اعتقاد دارند 7 تن از شیعیان را بکشند می شود مذاکره کرد ؟

آقای نویسنده هنوز نفهمیده که دنیا دنیا زور است و نه گفتگو دنیایی که پنج کشورحق وتو دارند دنیایی که آمریکا در هر جایی که می خواهد یک پایگان نظامی دارد دنیایی که کودکان مظلوم در فلسطین و میانمار را می کشند و صدایی از کسی بیرون نمی آید دنیای دیپلماسی نیست
مذاکره زمانی پاسخ می دهد و به قول شما برد-برد است که دو طرف خواهان حل مسئله باشند دقیقا همین خطای استراتژیک امثال ولایتی و ظریف است که فکر می کنند آمریکا به دنبال حل مسئله هسته ای است دقیقا عربستان هم همینطور است .

تروریسم را برای ما علم کرده اند تا اسرائیل را فراموش کنیم اما تا جان در تن داریم به گفته خمینی کبیر باید اسرائیل از صفحه روزگار محو شود .

آمریکا رژیم صهیونیستی و دیگر نوکر های آنان هیچ وقت از ما راضی نخواهند شد مگر اینکه دست از دینمان بکشیم

وَ لَن تَرْضی عَنك الْیهُودُ وَ لا النَّصرَی حَتی تَتَّبِعَ مِلَّتهُمْ قُلْ إِنَّ هُدَی اللَّهِ هُوَ الهُْدَی وَ لَئنِ اتَّبَعْت أَهْوَاءَهُم بَعْدَ الَّذِی جَاءَك مِنَ الْعِلْمِ مَا لَك مِنَ اللَّهِ مِن وَلیّ وَ لا نَصِیر(120)
هرگز یهود و نصاری از تو راضی نخواهند شد تا ( بطور كامل تسلیم خواسته های آنها شوی و ) از آئین ( تحریف یافته ) آنان پیروی كنی بگو هدایت تنها هدایت الهی است ، و اگر از هوی و هوسهای آنها پیروی كنی ، بعد از آنكه آگاه شده ای هیچ سرپرست و یاوری از ناحیه خدا برای تو نخواهد بود .

تنها راه مبارزه ................
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۰:۵۲ - ۱۳۹۳/۰۳/۲۳
من از تحليل گر محترم يك سوال دارم كه مگر تمامي مسائل در اختيار ماست كه شما ديپلماسي محمود و محمد را مثال ميزني. در هيمن هفته هاي اخير مگر دولت ايران به سمت دوستي و ايجاد روابط با دولت عربستان نرفت؟ چه شد كه پس از آن مجددا عربستان دستور حمله به موصل و سامراء را داد. اين تحليل شما در صورتي جواب مي‌دهد كه يك جها منطقي جلو روي شما باشد نه يك جهان منفعت گرا كه هر لحظه به دنبال جلب منافع خود از هر طريق نامشروع است چه با استفاده از ابزار دموكراسي و چه ابزار خشونت و نظامي گري
مسعوذ
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۰:۵۸ - ۱۳۹۳/۰۳/۲۳
چرا نباید قطر عربستان نا امن نباشه یه جرکتی اینا که با برداشت نفتهای ایران منطقه رو به هم ریختند ما چرا نه
محمد
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۱:۰۱ - ۱۳۹۳/۰۳/۲۳
بسیار نکته سنجانه بود! و به نوعی حساسیت و اهمیت انتخابات مجلس آتی رو نشون میده!
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۱:۰۱ - ۱۳۹۳/۰۳/۲۳
از متن ولحن شما مشخص بود که شما تندرو تر از به اصطلاح بیسوادهای هستید که ان پی تی رو ام پی تی مینویسند یه نگاه های به سابقه این بیسوادها در زمینه سیاست بکن ببین به اندازه سن شما سابقه دارند وبه نوعی نخبه سیاسی هستند _(عمو جون منتشرکن)
بینا
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۱:۰۳ - ۱۳۹۳/۰۳/۲۳
درود بر شما تحلیلی مبتنی بر واقعیا ت بود.
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۱:۱۹ - ۱۳۹۳/۰۳/۲۳
فدایی داری...
احمد
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۱:۲۲ - ۱۳۹۳/۰۳/۲۳
آقای توکلی مقالاتت اکثرا جامع ، منطقی و آگاهی بخشه. قلمت مستدام ، سرت سلامت...
احمد
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۱:۲۲ - ۱۳۹۳/۰۳/۲۳
آقای توکلی مقالاتت اکثرا جامع ، منطقی و آگاهی بخشه. قلمت مستدام ، سرت سلامت...
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۱:۳۹ - ۱۳۹۳/۰۳/۲۴
فرارو جان ماکه نفهمیدیم
کامنت یک نفر رو دوتا دوتا منتشر میکنی اونم وقتی از خودتون تعریف کنه
ولی کامنت یکی رو صدتا هم بذاره یکی رو پخش نمیکنی
من خودم هنوز نفهمیدم پی تو کامنت بود که نذاشتی
خودتم یه کم دموکراتیک باش عزیزم
محمد
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۱:۲۳ - ۱۳۹۳/۰۳/۲۳
عالی بود
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۱:۲۴ - ۱۳۹۳/۰۳/۲۳
خيلی خوب و در عين حال شجاعانه بود. دست مريزاد
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۱:۳۴ - ۱۳۹۳/۰۳/۲۳
وقتی مرز سباست و دین از هم تفکیک نشود و ممزوج شوند القاعده طالبان داعش ...سراز جهالت دینی برمیاورند و ادعای حکومت داری میکنند .
البته دکترین ما هم با گروهای اینچنینی نقاط مشترک بسیاری دارد با ابن فرق که ما دارای حکومت و حاکمیت هستیم ولی این گروه ها بی بهره هستند .
ابن بلای است که اگر هرچه زودتر خود را اصلاح و همگام با دنیا نکنیم روزی گریبانگبر ما نیز خواهد شد .
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۱:۳۷ - ۱۳۹۳/۰۳/۲۳
کشور ما هم میتواند آبستن چنین تحولاتی باشد. باید حقوق ملی همه اقلیتها را محترم شمرد.
قدرت و ثروت اگر همواره دست عده ای خاص است اما نباید زندگی را برای بقیه جهنم کرد. همه حق زندگی آبرومندانه در این آب و خاک را دارند. تشویق کنیم همه به فکر آبادانی آن باشند تا تخریب آن.
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۱:۴۵ - ۱۳۹۳/۰۳/۲۳
واقعا تحلیل جالبی بود.ما باید تـــفـــاوت دیپـــــلمات با ایدئولوگ را تشخیص دهیم.دیپلمات بر اساس واقعیت به مذاکره می پردازد وهمه شرایط اقتصادی،نظامی،اجتماعی و...کشور جهت کسب امتیاز را در ذهن خود مجسم می کند ولی ایدئولوگ همون آرزوها رو ترسیم می کند که باید طی سالیان متمادی وکار وتلاش وامتیاز گیری توسط دیپلمات ها به آن رسید...
كارون
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۱:۵۵ - ۱۳۹۳/۰۳/۲۳
آقاي توكلي واقعا عالي بود جاي همچنين مقالاتي واقعا در رسانه ها خالي بود
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۲:۰۱ - ۱۳۹۳/۰۳/۲۳
در مورد جنگ که اگر به نتیجه نرسیم باید عرض کنم با شما موافق نیستم به علت انکه مردم امریکا در کل غرب دیگر خسته از جنگ است ولی ممکن است تحریم ها را شدت ببخشند که چه بسا خطر ناک تر خواهد بود و خسارت خیلی زیاد به ما خواهد زد و باعث نارضایتی شدید مردم را در پی خواهد داشت فکر کنید نگذارند مواد نیاز کشور وارد شود و یا ارزی وارد کشور نشود تورم چنان سهمگین خواهد شد که غیر قابل توصیف خواهد بود پس بهتر است این گفتگو ها به امید خدا به نتیجه برسد چون دشمنان همه منتظر چنین لحظه ای هستند تا ان چه دلشان میخواهد انجام دهند
حسین
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۲:۰۵ - ۱۳۹۳/۰۳/۲۳
پیش و بیش از هر چیز،مردم خاورمیانه باید خود را از بند توسعه نیافتگی فرهنگی و اجتماعی رها سازند.همزمان مناسبات حاکمیتی باید به سمت خردمداری و دیدگاه انسانی و امروزی حرکت کند.موارد درست و مهمی که فرموده اند پس از طی این مسیر یا همزمان با آن میسر است.گره کار ما ترس و ناتوانی در حوزه اندیشه است.
حسین
UNITED STATES
۱۲:۲۲ - ۱۳۹۳/۰۳/۲۳
پیش و بیش از هر چیز،مردم خاورمیانه باید خود را از بند توسعه نیافتگی فرهنگی و اجتماعی رها سازند.همزمان مناسبات حاکمیتی باید به سمت خردمداری و دیدگاه انسانی و امروزی حرکت کند.موارد درست و مهمی که فرموده اند پس از طی این مسیر یا همزمان با آن میسر است.گره کار ما ترس و ناتوانی در حوزه اندیشه است.
ياسين
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۲:۲۷ - ۱۳۹۳/۰۳/۲۳
عالي بود!!

8 سال يك حرف رو شنيديم:

آمريكا و كل غرب در حال فروپاشى است و ما بزودى رهبر جهان ميشيم!!!
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۲:۵۲ - ۱۳۹۳/۰۳/۲۳
http://fararu.com/fa/news/193722/%D8%AF%D8%B1%DA%AF%DB%8C%D8%B1%DB%8C-%D8%B4%D8%AF%DB%8C%D8%AF-%D8%AF%D8%B1-%DA%A9%D8%B1%DA%A9%D9%88%DA%A9
بختیاری
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۲:۵۳ - ۱۳۹۳/۰۳/۲۳
با تشکر فراوان از نویسنده مقاله. تفکر ایدئولوژی حاکم بر خاورمیانه همان افیون توده هایی است که مارکس از ان سخن میگفت . به غیر از جوامع به دور از تمدن مرکز افریقا در کجای دنیا به جز خاورمیانه اینچنیت وحشی گریها و نادانی هایی را میتوان مشاهده کرد نگرش ما به دین اشتباه است و دین به جای بالا بدن هر روز این منطقه ابر ثروتمند را به ویرانه تبدیل میکند.
یاشار
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۳:۰۶ - ۱۳۹۳/۰۳/۲۳
(وقتی اطلاعات حامیان دولت سابق و برخی اعضای کمیسیون امنیت ملی در مجلس فراتر از مناسبات میان شام و عراق عرب و عجم در صدر اسلام نیست (در حد 2 واحد درس «تاریخ اسلام» در دوره کارشناسی) و ناآگاهی شان از منطق تحولات عصر جدید آنچنان است که «ان پی تی» را «ام پی تی» می نویسند. دیگر نباید انتظاری از آنها برای درک و حمایت از دیپلماسی کارآمد و منطبق با واقعیات روز جهانی داشت.)
ماتسفانه همین اقایان با رای مردم بالا اومدن.ملتی که مردم عوامش پایانی ندارد
مرتضی
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۳:۰۸ - ۱۳۹۳/۰۳/۲۳
میشه گفت بخشی از مشکلات فرقه ای منشا ایرانی سعودی داره
واقعیت اینه که نه ایران و نه عربستان همدیگر رو به عنوان قدرت منطقه قبول ندارند و به نطر میاد نوعی کسر شان تلقی می کنن. و از نظر خودشون به طرف بها نمیدن.
اما مشخص هست که ایران به اندازه عربستان در این قضیه دخیل نیست. ایران از تروریسم حمایت نمیکنه ولی عربستان میکنه
ایران بر سر چه چیزی باید مذاکره کنه؟
جایگاه دو طرف یکسان نیست
بنطر من مقاله به نوعی ربط دادن قوزک پا به شقیقه است. تا احمدی نژاد و دار دسته اش رو بکوبه. من طرفدار احمدی نژاد نیستم ولی یادمه وقتی در شورای همکاری خلیج فارس رفت همه بهش ایراد گرفتن. تنها راه برون رفت از این گرفتاریها برپایی دموکراسی تو عربستانه تا زمانیکه آل سعود قدرت و ثروت رو در اختیار داره همینه. اونا فکر میکنن خداوند نفت رو به اونها داده تا در این راه صرف کنن.
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۳:۱۸ - ۱۳۹۳/۰۳/۲۳
برای من عجیبه که عده ای عدم وجود دموکراسی رو علت این قضیه میدونن،این در حالیه که در عراق دموکراسی پارلمانی برقراره و این دموکراسی رو امریکایی ها وارد این کشور کردند و دولت فعلی عراق هم با رای مردم روی کار اومده.
از اون طرف در کشوری مثل عربستان به هیچ وجه دموکراسی وجود نداره و اقلیت شیعه هم قطعا وضعش از اقلیت سنی در عراق خیلی خیلی بدتره،ولی به جز چند نا آرامی محدود سالانه،هیچ مشکل امنیتی در عربستان وجود نداره.
مشکل جای دیگری است.مشکل در نبود حکومت مرکزی قدرتمنده.
فرزندشهید
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۳:۲۱ - ۱۳۹۳/۰۳/۲۳
سلام :عزیزان همه ی این پیامهای شما یک طرف وتعصب ایرانی شما یک طرف که نمونه ان رودرهشت سال دفاع مقدس دیدیم
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۳:۲۳ - ۱۳۹۳/۰۳/۲۳
چرا سانسور؟حداقل غیرقابل انتشار بذار
کیمیا
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۳:۵۳ - ۱۳۹۳/۰۳/۲۳
خیلی دوست دارم بگم نظریه گفتگوی تمدنهای سید عزیزمون درسته اما معتقدم در نهایت جنگ تمدنهاست که سرنوشت دنیا رو رقم خواهد زد
اینجا می خوام از ماکیاول دفاع کنم و معتقدم برای بقا باید قدرت کسب کرد از هر طریقی که ممکن باشه(سازش،مقاومت،گفتگو،فریب و...)این رو هم توضیح بدم که ماکیاول فرد وطن پرستی بود و هدفش از فلسفه ای که ارائه داد حفظ و یکپارچگی کشورش ایتالیا در برابر جنگ های داخلی و تاخت و تازهای خارجی بود.
دیپلماسی اسلامی
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۳:۵۹ - ۱۳۹۳/۰۳/۲۳
با امدن روحانی سلفی ها پرو شدن
سلام
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۴:۰۸ - ۱۳۹۳/۰۳/۲۳
اينها با ريگي حامي موسوي بودند بايد خادمان را محكوم كنيم ما هميشه محكوميم ارباب هيچ مشكلي ندارد ببخشيد كدخدا!!!!!!!!!پادوي فكري!!!!!
هاشم حیدری
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۴:۴۱ - ۱۳۹۳/۰۳/۲۳
مطلب جالبی بود. به نظر می رسد رسانه ها باید راهی برای اقبال نشر اینگونه نظرات در رسانه های جامع تر همچون تلویزیون نیز پیدا کند. به میزان آگاهی بخشی به جامعه هزینه های اجرای سیاست ها و اهداف کاهش و موانعی که برخی از آن در نوشتار فوق بدان اشاره شده، برطرف خواهد شد. پس از 35 سال تجربه نظام بهتر است با واقعیت ها زندگی کنیم تا آمال و آرزوها، و شایسته است هزینه خود را صرف ایچاد ممکن ها کنیم تا اینکه همواره به بایدها فکر کنیم. موفق باشید
نازنین
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۴:۵۰ - ۱۳۹۳/۰۳/۲۳
از سوریه نتیجه نگرفتند آمدن سراغ عراق ایران باید با عربستان وارد مذاکره بشه بهتره یک کشور سومی مثل آمریکا دخالت نظامی با داعش رو داشته باشه چون نه شیعه هستند و نه سنی که باعث بشه طرفهای درگیر رو بیشتر تحریک کنه
علی
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۴:۵۳ - ۱۳۹۳/۰۳/۲۳
سمینارهای تشریفاتی مثل اتحادیه عرب، کنفرانس اسلامی یا شورای همکاری خلیج فارس ,و....... درداخل و خارچ تا کنون نه تنها هیچ کمکی به حل مشکلات نکرده بلکه بیشتر باعث تفرقه شده است
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۵:۱۰ - ۱۳۹۳/۰۳/۲۳
احسنت
واقعا عالي تحليل كرديد.
دست مريزاد
مهرداد
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۶:۱۶ - ۱۳۹۳/۰۳/۲۳
با تشکر از آقای قاسمی بسیار جالب و عالی بود امیدوارم به این گونه نظرات توجه خاص گردد تحلیل بسیار عالی بود
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۶:۵۱ - ۱۳۹۳/۰۳/۲۳
همه چیز تقصیر لحمدی نژاد است مگر خلافش ثابت شود....
من هن به برخی کارهای دولت قبل منتقدم...اما آیا خودتان بر اساس ایدئولوژی احمدنژادوفوبیا حرف نمیزنید...آبا حمایتهای بی دریغ آمریکا از طالبان در دهه ی80 میلادی را فراموش کرده اید...؟؟؟خدا از دل ونیت همه خبر داشته باشد
بیستونی
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۷:۱۰ - ۱۳۹۳/۰۳/۲۳
تحلیل دقیقی است. اگر ممکن است نویسنده شجاع و آگاه این را بیشتر معرفی کنید. دستشان درد نکند.
سها صالح
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۷:۳۰ - ۱۳۹۳/۰۳/۲۳
واقعا ساده اندیشانه و مغرضانه بود.
آسمون به ریسمون می بندید که دولت قبل خراب کنید
مطمئنا از منظر شما امام بزرگوار ما که فرمودند : ما اگر از صدام بگذریم از آل سعود نمی گذریم ، بزرگترین عامل ایجاد خشونت در منطقه است؟
دیپلماسی جای خودش ولی وقتی یه طرف داره زور میگه چون زور داره و هرکس هم زور نداره توسری خوره (مثل دنیای امروز) فقط احمق ها به دیپلماسی خالی دل می بندند!!!
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۷:۵۲ - ۱۳۹۳/۰۳/۲۳
وقتی برای مهار عربی و سرکوب آن با عربستان مسابقه گذاشته بودند فکر این روزها را تمیکردند که سرخوردگی های مردم محل مناسبی برای رشد خشونت می شود تا جاییکه بعثی ها میشوند نیروهای جهادی !
محمدرضا
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۸:۲۷ - ۱۳۹۳/۰۳/۲۳
مطلبی عالی ومطابق با واقعیت های موجود است.انشاالله خداوند قدرت درک صحیح مسائل ومشکلات جهان اسلام را به همه عنایت فرماید.
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۸:۴۴ - ۱۳۹۳/۰۳/۲۳
شروع خوبی بود ولی در ادامه باز هم موضوع به مسائل جناحی کشیده شد.
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۸:۴۶ - ۱۳۹۳/۰۳/۲۳
ممنون
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۸:۴۷ - ۱۳۹۳/۰۳/۲۳
بماند که در داخل نیز بسیاری بر طبل ایدئولوژی و اختلاف می کوبند
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۲۰:۱۰ - ۱۳۹۳/۰۳/۲۳
ممکن است خواهر و یا برادری که نوشته ما در زمان تحریم پیشرفت داشتیم با چند شاخص دارای عدد و رقم این پیشرفتها را بیان کند . ما هم به شدت طرفدار اتکا به توان داخل هستیم. بیشترین واردات از چین و ضربه به توان داخلی در زمان احمدی نژاد و در دوران تحریم صورت گرفت. کار با برنامه درست می شود و نه شعار.
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۲۲:۱۸ - ۱۳۹۳/۰۳/۲۳
موضوعی که در گزارش به آن اشاره نشده ، نقش مردم مناطق در پیروزی گروه هایی همچون داعش است. عملکرد دولتمردان هر یک از کشورها در برخورد با اقلیت های مذهبی و ... یکی از عوامل موثر در توفیق این گروه ها است.
در ضمن نکته ای که همواره ذهن مرا به خود مشغول می نماید ، اینست که چرا همواره در زمان جام جهانی ، المپیک و ... چنین اتفاقات دهشتناکی آغاز می شود؟ این هماهنگی در بروز اتفاقات در زمانی که مردم کشورهای جهان مشغولیات دیگری دارند ، چه دلیلی می تواند داشته باشد؟
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۲۲:۱۸ - ۱۳۹۳/۰۳/۲۳
ریشه و بافت اصلی تروریسم و خشونت در منطقه بدرستی وبا موشکافی هر چه دقیقتر در مقاله اقای توکلی نشان داده شده است .از اقای روحانی وتیم دیپلماسی فداکار شان انتظار میرود با همراهی نخبگان- روشنفکران وپشتیبانی احاد جامعه (که قاعدتا از طریق اطلاع رسانی شفاف منجر به اجماع در جامعه می شود)وبا قاطعیت هر چه تمامتر مانند برنامه در پیش گرفته شده برای حل برنامه هسته ای که اندک مخالفان داخلی را کنار زده موضوع مذاکرات منطقه ای و بین المللی را در دستور کار قرار داده تا با رسیدن به یک همگرایی با کشورهای منطقه جلوی گسترش جنگ و خشونت گرفته شده واز ورود کشورمان به ورطه خطرناک در گیری مستقیم با انها جلوگیری شود.
ناشناس
UNITED STATES
۲۳:۳۷ - ۱۳۹۳/۰۳/۲۳
بروزگاری که بازرگان میگفت شباهت ما به غرب بیشتر است تا نزدیکی ما با اخوان المسلمین و جبهه اسلامی الجزایرو کره شمالی، یا شوروی آن روزـ که اولی پیشقراول حرکتهای تند تسنن، و دومی اولین پایه گذار کشتارهای دسته جمعی طالبانی بود، سومی حکومت طاغوتی و فرعونی بتمام معنا که با بت پرستی شانه به شانه است، و چهارمی هم که نماد بی خدایی و ستم سیستماتیک ـ او را لیبرال و غربزده میخواندیم، و امروز میبینیم که همه گفته هایش موبمو واقع میشود ...
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۰۰:۲۲ - ۱۳۹۳/۰۳/۲۴
"اگر گفتمان حاکم بر دستگاه دیپلماسی کشوری مبتنی بر گفتگو و تعامل باشد (مثل گفتمان گفتگوی تمدنهای دولت خاتمی) خروجی دستگاه سیاست خارجی هم همکاری مبتنی بر احترام متقابل با کشورهای همسایه خواهد بود، اما اگر گفتمان مسلط گفتمان تهاجمی باشد (مثل رویکرد دولت احمدی نژاد و هوادارن فعلی اش) خروجی دستگاه سیاست خارجی تشدید اختلافات"

اصل کلام رو گفتی
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۰۰:۲۶ - ۱۳۹۳/۰۳/۲۴
احسنت
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۰۰:۳۲ - ۱۳۹۳/۰۳/۲۴
تصمیمات بر اساس سه عنصر منافع احساس و عقل اتخاذ می شوند. تا زمانی که احساس تعلق به فرقه ای داریم سایر فرق را در بهترین حالت رقیب خود می بینیم. وقتی بر اساس عاملی غیر از شایستگی به قدرت میرسیم منافع حفظ قدرت ودوام آن به هر قیمتی است. و انگاه که احساس ما حکمی بر اساس تعصبات صادر میکندتتغییر آن اگر غیرممکن نباشد بسیار دشوار است. اینکه چرا خاور میانه اینگونه شده است پاسخی آشکار دارد که هیچ کس خحاضر نیست آن را تشریح کند.
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۰۱:۰۹ - ۱۳۹۳/۰۳/۲۴
اشتباهات ما نيز دست كمى ازاىنها ندارد اگر مردم ما ادمهاى خشنى بودند اىنجا هم حمام خون ميشد
حمیدحمید
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۰۱:۳۲ - ۱۳۹۳/۰۳/۲۴
دولت ایران آشتی ملی اعلام کند تاباوحدت ملی
وگفتمان همزیستی صلح آمیزدرسیاست خارجی پاسخی درخور به افراطیون داخل وخارج داده شودوبا قامتی برافراشته وحدت ملی را به دوستان ودشمنان ملت ایران نشان دهد
هم اکنون دیگران میخوانند