bato-adv
کد خبر: ۱۷۶۳۲۵
"فرار مغزها" در گفتگوی فرارو با صادق زیباکلام

قاچ زین را محکم بچسبیم، سوارکاری پیشکش!

«یکی از دلایل خیلی از ایرانی هایی که در آمریکا، اروپا یا کانادا می مانند و به کشور باز نمی گردند فارغ از مسئله عدم امید به آینده کشور و فقدان احساس امنیت سیاسی و اجتماعی، موضوع آینده فرزندان آنها است.»
تاریخ انتشار: ۱۲:۳۰ - ۲۶ دی ۱۳۹۲
فرارو- یک استاد دانشگاه در بیان دلایل عدم بازگشت نخبگان به کشور گفت: «یکی از دلایل خیلی از ایرانی هایی که در آمریکا، اروپا یا کانادا می مانند و به کشور باز نمی گردند فارغ از مسئله عدم امید به آینده کشور و فقدان احساس امنیت سیاسی و اجتماعی، موضوع آینده فرزندان آنها است.»

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری آمار خروج نخبگان از کشور را 150 هزار نفر در سال عنوان کرد و گفت: با مهاجرت مغزها سالانه  150 میلیارد دلار به دیگر کشورها کمک می کنیم.

رضا فرجی دنا به تلاش کشور چین برای بازگشت نخبگان خود از کشور آمریکا به عنوان نمونه ای موفق اشاره کرد و گفت: کشور چین با 1.5 میلیارد نفر جمعیت حرکتی را آغاز کرده که با سه یا چهار برابر کردن پیشنهادهای کاری، نخبگان خود را از آمریکا به چین برمی گرداند اما ما فقط نظاره گر خروج نخبگان از کشور هستیم.

علت خروج نخبگان از کشور چیست؟ چگونه می توان زمینه بازگشت نخبگان به کشور را فراهم کرد؟

دکتر صادق زیباکلام استاد علوم سیاسی دانشگاه تهران در گفتگو با فرارو گفت: «به قول قدیمی ها ما ابتدا باید قاچ زین را محکم بچسبیم، سوار کاری پیشکش. به عبارت دیگر ما جلوی فرار بیشتر مغزها را بگیریم، بازگرداندن کسانی که قبلا از کشور خارج شدند پیشکش.»

وی ادامه داد: «واقع مطلب این است که خیلی از نخبگانی که عزم مهاجرت به خارج از کشور می کنند لزوما مشکلات و مسائل اقتصادی ندارند. زیرا می توان گفت اگرچه در کشور مشکل بیکاری وجود دارد اما برای کسر قابل توجه ای از نخبگانی که مهاجرت می کنند بیکاری وجود ندارد و اکثریت قریب به اتفاق آنها می توانند خیلی راحت در بخش دولتی یا خصوصی استخدام شوند.»

وی افزود: «لذا انگیزه اقتصادی خیلی نمی تواند انگیزه مهمی برای فرار مغزها باشد. ضمن آنکه وضع زندگی نخبگانی که مهاجرت کردند خیلی سطح بالا، تشریفاتی و آنچنانی نیست؛ چراکه اگرچه حقوق خوبی می گیرند اما به همان میزان هزینه های زندگی در آنجا نیز بالا است.»

این استاد دانشگاه خاطرنشان کرد: «لذا سطح زندگی نخبگان ایرانی در ایران و خارج خیلی تفاوت ندارد و اتفاقا خیلی از نخبگانی که در ایران هستند با حقوقی که دریافت می کنند می توانند سطح زندگی بهتری داشته باشند.»

وی ادامه داد: «در پاسخ به این سوال که اگر مسائل اقتصادی خیلی در مهاجرت نخبگان تاثیر ندارد چه علل و عواملی باعث این امر می شود?ذهن انسان در ابتدا متوجه مسائل سیاسی می شود که شاید فشارهای سیاسی موجب مهاجرت نخبگان می شود.»

وی افزود: «اما ما می دانیم در مجموع بچه های درس خوان دانشگاههای تهران، شریف، پلی تکنیک و ... معمولا خیلی به مسائل سیاسی کاری ندارند و آنچه برای آنها جالب است درس و مطالعات علمی است و اگر هم گرایشات سیاسی داشته باشند در حد و حدود رادیکال نیست که برای آنها مشکلی ایجاد شود.»

زیباکلام گفت: «لذا به نظر من مجموعه ای از عوامل مرئی و نامرئی اجتماعی همچون عدم امید به آینده، احساس نارضایتی از وضعیت سیاسی – اجتماعی موجود و ... موجب فرار مغزها می شود.»

وی ادامه داد: «البته مسائلی همچون عدم امکانات و عدم وجود فضای لازم برای پیشرفت نیز می تواند در مهاجرت نخبگان تاثیرگذار باشد، اما عدم امید به آینده کشور دلیل اصلی است.»

وی افزود: «عوامل پیچیده و زیادی موجب بروز ناامیدی به آینده کشور در نزد نخبگان می شود که یکی از آنها فقدان احساس آسایش و امنیت اجتماعی داست.»

این استاد دانشگاه اظهار کرد: «خیلی وقت ها ممکن است یک نخبه به لحاظ اقتصادی مشکلی نداشته باشد اما در محیط کار و زندگی شاهد خیلی از ناملایمات سیاسی، اقتصادی و اجتماعی باشد که وی را آزار دهد. لذا با مهاجرت حداقل دیگر شاهد ناملایمات و ناهنجاری های زندگی دیگران نخواهد بود.»

وی ادامه داد: «موضوع دیگری که در مهاجرت نخبگان تاثیرگذار است اهمیت نسل بعدی برای آنها است. بنده معتقدم یکی از دلایل خیلی از ایرانی هایی که در آمریکا، اروپا یا کانادا می مانند و به کشور باز نمی گردند فارغ از مسئله عدم امید به آینده کشور و فقدان احساس امنیت سیاسی و اجتماعی، موضوع آینده فرزندان آنها است.»

وی افزود: «یعنی برای آنها مهم است که فرزندانشان در آن محیط و مدارس و دانشگاهها بزرگ شوند. لذا اگر روزی در این باره آمار گرفته شود به نظر من خیلی از نخبگان مهاجرت کرده دلیلی که برای عدم بازگشت به ایران عنوان می کنند اهمیت آینده فرزندانشان خواهد بود.»

زیباکلام گفت: «بعد از پیروزی انقلاب فقط و فقط در یک دوره چرخه مهاجرت و بازگشت نخبگان به کشور به نفع بازگشت به کشور بوده که آن هم در دوره دوم خرداد 76 به بعد است که برای اولین بار تعداد کسانی که به ایران بازگشتند بیشتر از تعداد کسانی بود که در خارج از کشور باقی ماندند که این مسئله نشان می دهد همان موضوع سیاسی – اجتماعی در این باره نقش دارد.»

این استاد دانشگاه تصریح کرد: «به نظر من اولین کاری که دولت آقای روحانی برای بازگشت نخبگان به کشور و یا حداقل جلوگیری از فرار مغزها می تواند انجام دهد این است که از شعار دادن و کلی گویی پرهیز کند و در این باره پروژه ای آغاز و بررسی کنند که دلیل فرار مغزها چیست و چرا نخبگان بعد از مهاجرت کمتر به کشور باز می گردند.»
bato-adv
سام
NORWAY
۱۲:۳۷ - ۱۳۹۲/۱۰/۲۸
خیلی عجیبه که گفته میشه وضعیت اقتصادی در ایران با خارج از ایران خیلی فرقی نداره.... یک مهندس با حقوق 2000000 تومان چه جور میتونه مثلا در تهران خونه بخره, ماشین بخره..... در حالیکه همین آدم (البته با داشتن تخصص) در اروپا براحتی میتونه بعد از دو سال خونه و ماشین خووب داشته باشه....
متاسفانه قیمت خونه و ماشین در تهران بسیار وحشتناکه.... ولی حقوق ها پایین....
ناشناس
CANADA
۰۹:۱۱ - ۱۳۹۲/۱۰/۲۸
آینده بچه ها دلیل مهمی برای خیلی هاست چون آینده ایران مبهم است
محمد
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۰۸:۴۴ - ۱۳۹۲/۱۰/۲۸
به نظر من اگر فقط صدا و سیما رو خاموش کنن 20 درصد از فرار مغز ها کم میشه. آدم هر وقت گذری هم بهش نگا کنه فکر رفتن به سرش میافته.
جابر
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۰۸:۳۹ - ۱۳۹۲/۱۰/۲۸
یکی از مواردی که خیلی از جوانان ایرانی مخصوصا قشر تحصیل کرده رو به خارج می کشونه ، سهم آنها در پیشرفت تکنولوِژی و علوم یعنی دوست دارند در این پیشرفت شرکت کنند و غافل از اونها نباشند لذا اکثریت نخبه بدنبال شکوفایی خود هستند تا خود و استعداد های خود رو به دنیا نشان دهند . لذا به نظر من جوان که کشورم هیچ ارزشی رو برای قائل نیست و به دنبال نون شب هستیم خود بهتر اونه که برم یک کشوری که استعاد هام شکوفا بشه و اگه بتونم خیری به همنوع خودم انجام بدهم و برای من ایچ فرقی نمی کنه یا تو انگلیس یا امریکا و.....
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۲۲:۱۶ - ۱۳۹۲/۱۰/۲۷
در مدرسه ها ،هر معلمی که در صد قبولی کمتری بده توبیخ میشه یعنی باید نمره قبولی بدن باییییییید
مجله خواندنی ها
انتشار یافته: ۱۴۱
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۲:۳۷ - ۱۳۹۲/۱۰/۲۶
کاملا حرفهای منطقی
ناشناس
UNITED STATES
۱۲:۵۹ - ۱۳۹۲/۱۰/۲۶
این بحث ایرانیان خارج کشور و سرمایه‌های آنها نیز از آن مورد جالب است که واقعاً در ایران شناختی‌ در مورد آن نیست، بسیاری از ایرانیان دارای چندین ماشین و خانه در خارج هستند که اگر به خواهند در ایران داشته باشند باید چندین میلیارد تومن بابت آن به پردازند، ولی‌ سیستم اینجا توری است که هر چند ارزش املاک و ماشینها و لوازم خانه آنها شاید چندین میلیارد تومن به پول ایران باشد، کلی اگر تصمیم بگیرند همین فردا به ایران مهاجرت کنند شاید حداکثر بتونند چند ده میلیون تومن یا حداکثر چند صد میلیون تومن از آن چند میلیارد تومن را با خود به ایران انتقال دهند، چون تمام خانه‌های آنها و ماشین‌های آنها با وام بانکی‌ خریداری شده که شاید تا ۹۰ درصد ارزش آن باشد، بنابر این با توجه به هزینه‌های فروش تمام پولی‌ که برای آنها باقی‌ میماند شاید به زحمت پول پیش یک آپارتمان معمولی‌ و یا خرید یک پراید را برای آنها فراهم کند و تازه در ایران هرگز قادر به پیدا کردن شغل نخواهند بود و طبیعی‌ است که باید خیلی‌ غیر منطقی‌ باشد که تصمیم بیگیرند تمام آن امکانات و درآمد چند هزار دلاری را برای ٔبر گشت به ایران از دست به دهند.
ناشناس
UNITED STATES
۱۳:۱۹ - ۱۳۹۲/۱۰/۲۶
اگر می‌بینید که چینی‌ها به کشور خود ٔبر میگردند فقط و فقط به دلیل درآمد و امکان پیشرفت در کشور خود است، شما اقتصاد چین را هرگز با اقتصاد ایران مقایسه نکنید، بسیاری از دانشجویان من که ۲۰ سال پیش از چین می‌‌آمدن آرزو داشتند که در آمریکا باقی‌ بمانند چون در آمدن آنها در آنزمان در آمریکا به راحتی‌ ۲۵۰۰ دلار یا بیشتر در ماه در بدو استخدام بود،ولی در چین به زحمت به ۲۰۰ تا ۳۰۰ دلار می‌رسید ولی حالا دانشجویان چینی‌ که به کشور خود ٔبر گردند درآمد‌های بالای ۳۰۰۰ دلار در انتظارشان است به اضافه به اینکه چین امروز به مراتب از چین آن زمان در آزادیهای شخصی و اجتماعی جلوتر و برای این دانشجویان امکان اینکه بیزینس موفق خود را در چین تاسیس کنند بیسیر بیشتر از این است که در کمریکا یا کانادا بتونند شرکت خود را تاسیس کنند، حالا این درمدها و امکانات را مقایسه کنید با شرائط ایران و ایرانیان
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۵:۲۰ - ۱۳۹۲/۱۰/۲۶
کسانی که با هزاربدبختی وغالباخیلی ها مخفیانه به خارج رفته اندودارای امکانات نسبی خوب کاری ورفاهی شده اند مسلم بدانید عاقل تراز آن هستند که برای یک دوره پرتنش چهاروحداکثر هشت ساله که دارای امکاناتی که هیچوقت قابل مقایسه با خارج نیست ریسک کنند ودوباره با تعویض دولت مجبور به فرارازمملکت شوند وآنهم معلوم نباشد که دوباره بتوانند فرارکنندودرصورت فرارهمان امکانات قبلی خارج رابدست آورندعزیزان من نگاه کنید برسرنخبه هایی که درزمان آقای مهندس نعمت زاده با تشویق ایشان جذب پتروشیمی شدند ویا آنهایی که قبل اززمان دولت نهم جذبشرکت گاز ودیگربخش های صنعت نفت شدند دراین هشت ساله چه آمدوانگشت شماری ازآنهادرصنایع نفت ماندند وبقیه شبانه از مملکت فرارکردند وحتی درهمان زمان قبل از دولت نهم هم بسیاری از مدیران صنعت نفت تحت فشار گروه های فشار وحتی بدستور خودبرخی مدیران امتیازات نخبه ها رابتدریج حذف کردند وآنهارابه سمت های غیرمرتبط کاری ودرواقع بدنبال نخودسیاه گماشتند وفرستادندوتازمانیکه فوق دیپلم تغذیه ولیسانس صنایع چوب آنهم با مدرکی که درهفته یک ساعت سرکلاس رفته اندبرنخبه ها وبرفارغ التحیصلان مهندسی بهترین دانشگاه های دولتی ایران وخارج ریاست می کنند نه مدیریت سیستم های کاری مادرست خواهدشد ونه نخبه های بجایی خواهندرسید وبهترآنستکه نخبه هاراملعبه وگوشت دم توپ امیال سرکوفته بی سوادانی که بخصوص دراین ده ساله اخیر به پست ومقام رسیده اندنکنیم.لطفا منتشرفرمایید
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۸:۳۶ - ۱۳۹۲/۱۰/۲۶
خلاصه قصه [تو ایران] انقدر درازه که ایدز پیش درد ما زکامه
بی سواد
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۰۹:۳۰ - ۱۳۹۲/۱۰/۲۸
درود بر دکتر زیبا کلام
مهندس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۲:۴۰ - ۱۳۹۲/۱۰/۲۶
تو این مملکت حتی تعریف نخبه دچار ایراد است. به طور مثال میگویند دو مقاله همراه با شاگرد اولی. دیگر نمی گویند که رشته شما برق است و افراد باهوشتری وارد این رشته شده اند و مثلا فرق داره با فلان رشته. به طوری که شاگرد سوم برق یک دانشگاه ممکن است بسیار از شاگرد اول فلان رشته همان دانشگاه باهوش تر و پشتکار بیشتر باشد. از رشته که بگذریم، میریسیم به بحث دانشگاه. مثلا میگویند شاگرد اول، خوب شاگرد ده ام برق دانشگاه تهران، از شاگرد اول برق یه دانشگاه دور، بسیار باهوشتر قویتر و... است. اما میبینم که شاگرد اول یک دانشگاه دور نخبه است اما شاگرد دهم یک دانشگاه خوب تهران نخبه نیست. از نظر تعداد مقالات نیز رشته های مختلف نیاز به سطح کار متفاوتی دارند. به طور مثلا همه پژوهشگران کشور ازعان دارند که مقاله دادن در رشته شیمی بسیار راحتر از خیلی رشته هاست. با تعارفی که دولت قبل از نخبه کرد، همه بچه هایی که رشته شیمی دانشگاه ما می خوانند، نخبه هستند. خواهشمندم مطلبی تحلیلی با کمک دلسوزان در مورد این موضوع، اماده و چاپ کنید.
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۳:۳۴ - ۱۳۹۲/۱۰/۲۶
مساله اینه که در مجموع در یک سیستم به آدمی میگن نخبه که کارایی بیشتری داشته باشه. من نمیدونم که ملاک های فعلی چه ارتباطی به کارایی واقعی افراد داره. برای مثال اگر بهترین پایان نامه ارشد و دکتری رو در زمینه ای که واقعا نیاز صنعت باشه و کاربردی هم باشه انجام بدی به زحمت میشه یک یا دو مقاله ازش درآورد. اما کافیه یک مساله علمی تخیلی تعریف کنی، اون موقع است که یه چاپخونه رو باید اختصاص بدن به چاپ مقالات شما. حد وسطش هم که بگیری عملا داری تو نقطه ای کار میکنی که علم تولید شده بیشتر به درد دیگران میخوره تا خودمون
علی
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۵:۰۳ - ۱۳۹۲/۱۰/۲۶
نخبه فقط رئیس جمهور قبلی بود و بس.
فارغ التحصيل شريف
NETHERLANDS
۱۷:۴۳ - ۱۳۹۲/۱۰/۲۶
مهندس جان جوگير شدي در اينکه در مملکت ما تعريف نخبه اصلا به واقعيات نخبه بودن نزديک هم نيست ولي از منظر تحليل جنابعالي انيشتين هم جزو افراد بسيار معمولي قرار مي گيرد نه نخبه بهر روي سيستم آموزشي ما نيز بسيار دچار اشکال است و الا مي توانست نظر شما هم درست باشد کما اينکه فارغ التحصيلان هاروارد و استنفورد و امثالهم جزو افراد باهوش بالا قرار مي گيرند . قربون مهندس
مهندس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۲۱:۲۷ - ۱۳۹۲/۱۰/۲۶
بنده نمیگویم باید شاگرد اول دانشگاهای تهران کسی باشه و رشته اش برق باشه تا نخبه باشد. به عنوان مثال اینا رو نوشتم. و منظور بنده هم این است که تعریف نخبه در این مملکت مشکل دارد. همین الان کسی فارغ اتحصیل دکتری شریف باشد، درخواست هیئت علمی بدهد، اینقدر سنگ جلوی پایش می اندازند که نگو. اما اگر کسی که از ایشان ضعیف تر بوده باشد برای دکتری به یک دانشگاه در پیت کانادا رفته و یک مدرک دکتری به طور مثال از دانشگاه ساسکاچوان گرفته باشد، اگر بخواهد برگردد برایش قربانی میکشند که بعله نخبه ما از کانادا برگشت. قافل از اینکه سطح علمی دانشگاه شریف بسیاری از ساسکاچوان بالاتر است.
مهندس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۲۲:۱۲ - ۱۳۹۲/۱۰/۲۶
غافل رو هم اشتباه نوشتم قافل، دستم اشتباه خورد. پایین تر مسخرم نکنید.
ناشناس
UNITED STATES
۲۳:۲۴ - ۱۳۹۲/۱۰/۲۷
البته تعریف نخبه در کشور ما مشکل اساسی دارد ولی با این حرف شما موافق نیستم چراکه آزمون کنکور محک خوبی برای گزینش دانشجو نیست.توی همه دانشگاه ها تک وتوک افراد مستعد و باهوش وجود داره که البته شاگرد اول هم ممکنه باشن!به هرحال این معیار نخبگی در کشور خیلی مسخره است.هر نوع کار تحقیقاتی که شما به بنیاد ملی نخبگان بدهید ثبت اختراع میشود!!
هرچند که در مجامع بین المللی شاید این کارها به حساب هم نیایند.
رسواگر فتنه
UNITED STATES
۱۲:۴۱ - ۱۳۹۲/۱۰/۲۶
چشم و هم چشمی ها فراموش نشود
محمد
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۰۸:۳۷ - ۱۳۹۲/۱۰/۲۸
آره مثلا پسر عموی من میگه من رفتم از دست رسوا گر فتنه هم خلاص شدم انوقت منم بخاطر چشم و هم چشمی با اون میخوام که برم.
امیر
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۲:۴۴ - ۱۳۹۲/۱۰/۲۶
هیچی سر جای خودش نیست اینجا، پس نباید توقع داشته باشیم یک نخبه بماند
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۱:۳۱ - ۱۳۹۲/۱۰/۲۸
200 سال پیش اونهمه نخبه از انگلیس رفتند آمریکا و یک کشور دیگر ساختند، کسی اینهمه آه و واویلا راه نینداخت.
شایان
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۲:۴۶ - ۱۳۹۲/۱۰/۲۶
هر ارزشی بستر با ارزش می خواد...متاسفانه مجموع شرایط زیستی در ایران بستر با ارزشی رو برای آدم های ارزشمند این خاک فراهم نمیکنه...طبیعی ازش گریزون بشن به سمت شرایط زیست بهتر!
ناشناس
UNITED STATES
۱۲:۴۷ - ۱۳۹۲/۱۰/۲۶
عزیزم شما امکانات اروپا و امریکا رو با ایران نمی تونین مقایسه کنین
یکی از مهمترین دلایلش هست
از کجا میفرمایید سطح رفاه به اندازه ایران نیست ؟
شما با خدقل حقوق ! ساعتی 9 دلار همه چیز میتونید داشته باشید خونه ماشین مسافرت ....
اینجا با سیستم قسطی شما همه چیز رو دارید و پولش رو در اقساط طولانی مدت پرداخت میکنید یعنی یک کارگر ساده همه جور امکاناتی داره ...
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۵:۵۴ - ۱۳۹۲/۱۰/۲۶
اینو من هم دیدم و تایید میکنم. تازه استرسهای تورم 50 یا 100 درصدی هم نداری.یک ماه پیش تورم المان 0.8 درصد اعلام شد.یعنی حدود 1 درصد.
ناشناس
UNITED STATES
۲۰:۵۱ - ۱۳۹۲/۱۰/۲۶
اینجا با کارت اعتباری و هزار تا امکانات دیگه من با همسرم طوری زندگی میکنیم به عنوان یک دانشجوی متاهل که در ایران خوابش رو هم نمیشد ببینیم.
اینجا هزینه ها بالاست.
ولی درآمدها متناسبند.
دانشجو اینجا میتونه برنامه ریزی برای آینده و زندگیش داشته باشه!
ناشناس
UNITED STATES
۱۲:۴۹ - ۱۳۹۲/۱۰/۲۶
ایرانیان خارج از کشور به دو دسته تقسیم میشوند، یا کسانی‌ که داری دانش و استعدادی و پشت کاری بودند که تونستیند در سطح بالای آن ممالک کار حرفیی‌ و تخصصی بیابند که از همه نظر راضی‌ و خشنود هستند و شاید فقط دلتنگ خانواده و کشور میشوند و حداکثر علاقه مند به اخبار ایران که اصولاً هرگز به فکرا ٔبر گشت به ایران نیستند، داسته دوم که دسته بزرگتری هستند، کسانی‌ هستند که اینجا نتوانستند کار و در آمد مناسبی برای خود فراهم کنند، که مطمئن باشید که هیچ شانس ندارند که در ایران بتونند گلیم خود را از آب بیرون بیاورند ولی حداقل به خاطر سیستم‌های تامین اجتماعی این کشورها به مراتب از ایران بهتر زندگی‌ میکنند، و اگر کّل ثروتشان را جمع کنند سخت بتونند در ایران صاحب یک ماشین یا پول پیش یک آپارتمان را فراهم کنند که باز هم هرگز به ایران باز نخواهند داشت
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۲:۵۲ - ۱۳۹۲/۱۰/۲۶
دانشجویان دکتری بسیار مجذوب تحصیل در دوره دکتر ی در آمریکا هستند، چون می بینند اینجا فایده ای برایشان ندارد. برای همین دکتری اینجا را رها می کنند و می روند.
ناشناس
CHINA
۱۵:۲۳ - ۱۳۹۲/۱۰/۲۶
نه اینکه 100 هزار دلار خرح تحصیلش نیست! یه جور میگید انگار مفته!
ناشناس
CANADA
۱۶:۵۹ - ۱۳۹۲/۱۰/۲۶
معمولا خرج تحصیل رو استاد راهنما پرداخت میکنه و تازه یه مقدار متناسبی هم برای خرج زندگی به دانشجوی دکتری و فوق لیسانس میدند
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۸:۲۶ - ۱۳۹۲/۱۰/۲۶
ناشناس 15:23 بله برای اکثر قریب به اتفاق دانشجویان مهندسی رایگانه حتی کمک هزینه زندگی مناسبی هم دریاف می کنند
ناشناس
UNITED STATES
۲۰:۵۳ - ۱۳۹۲/۱۰/۲۶
من اینجا برای اینکه بشینم پشت میزم و تحقیقاتمو جلو ببرم به جز هزینه دانشگاه که برای ما رایگانه ماهانه 1800 دلار هم میگیرم.
خوب واقعا برگردم به ایران؟
خان
AUSTRIA
۱۰:۴۴ - ۱۳۹۲/۱۰/۲۸
نه تنها در اکثر کشورها تا لیسانس رایگانه تازه کمک هزینه و وام هم میدن در یه کشوری مثل آمریکا بازپرداخت وام ها پس از فارغ التحصیلی در طولانی مدت صورت میگیره و فارغ التحصیل به احتمال بسیار بالا شغلی با در آمد خوب پیدا میکنه که نه تنها میتونه هزینه تحصیلش رو بده بلکه تا 5 6 سال پس از فارغ التحصیلی یه خونه به صورت قسطی بخره تو ایران نه امکان تحصیل نه پیدا کردن شغل در خور و نه خرید خانه هست
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۲:۵۵ - ۱۳۹۲/۱۰/۲۶
حقوق یک لیسانس و یا یک فوق لیسانس را در داخل و خارج مقایسه کنید
خواهشا هم نگویید هزینه های آنها بالاست چون به هزار ویک دلیل این حرفها چرند است
اولین دلیل نسبت درآمد به خرج
...
ووو
ناشناس
CHINA
۱۵:۲۵ - ۱۳۹۲/۱۰/۲۶
تا حالا 100 گرم پنیر رو 8 هزار نومن خریدی که با این قاطعیت حکم صادر میکنی؟
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۸:۲۷ - ۱۳۹۲/۱۰/۲۶
تا حالا مالیات 70 درصدی دادی که این ادعا رو داری؟
sing
UNITED STATES
۱۹:۳۶ - ۱۳۹۲/۱۰/۲۶
این دوست چینی ما هم همه جا میفرمایند ماست سیاه است. در پاسخ به نوشته ی قبلی شما عرض شود که دانشجوی ایرانی بدنبال دریافت بورس تحصیلی است و نه اینکه از جیب مبارک -آنهم با این قیمت دلار- بپردازد. راجع به این افاضات جنابتان هم عرض می شود که بروید نگاه کنید حداقل حقوق چقدر است بعد افاضات کنید. در همین ایرونستان خودتان کارمند با 15 سال سابقه و داشتن دو فرزند 850 هزار تومان در تهرون آباد فکستنی می گیرد. بعد صحبت از پنیر 8 هزاری کنید اخوی.
آرش آریایی
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۳:۰۰ - ۱۳۹۲/۱۰/۲۶
سلام

فکر کنم آقای دکتر زیباکلام حقوقشون با بقیه استادان دانشگاه فرق می کند که میگویند تفاوت زیادی وجود ندارد با دانشگاههای خارجی.
برادر من اونجا به دانشجوهای دکتری دارن ماهی 3000 دلار میدهند اینجا به استاد دانشگاه ماهی 700 دلار.
مخارجم به خدا تهران بدتره آلودگی هم که آدمو می کشه.
من نمی دانم چی بگم آخه ...
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۴:۴۶ - ۱۳۹۲/۱۰/۲۶
آلودگی رو خوب گفتی
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۸:۲۸ - ۱۳۹۲/۱۰/۲۶
ماهی 3 هزار دلار تو امریکا تقریبا به اندازه حداقل های زندگی هست با توجه به مالیات و هزینه های زندگی
سندباد
UNITED STATES
۱۹:۳۸ - ۱۳۹۲/۱۰/۲۶
برادر من دانشجوی هلند دریافت ماهانه 2200 یورو که به پول ایران 8 میلیون و هشتصد هزار. بنده دانشجوی ایران ماهیانه 500 هزار از پدرم می گیرم برای نفس کشیدن در این شهر مرده. آخر ماه هم 7، 8 هزار تومان بدهکار این و آنم.
ناشناس
UNITED STATES
۲۰:۵۷ - ۱۳۹۲/۱۰/۲۶
آقا 3000 دلار زیاد نرمال نیست.
مبلغ درست بین 1500 تا 2000 دلاره که معمولا 15 درصد مالیات از اون کم میشه!
خان
AUSTRIA
۱۰:۴۹ - ۱۳۹۲/۱۰/۲۸
3000 دلار حقوق مکانیک ها و مشاغلیه که تو ایران بهش میگین فنی حرفه ای یه مهندس ماهانه 6000 دلار حقوق میگیره که خرج یه خانواده 4 نفری بسته به ایالت 3تا 4 هزار دلاره
میتونین درآمد مشاغل رو در آمریکا سرچ کنین
آرش
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۳:۱۱ - ۱۳۹۲/۱۰/۲۶
ترافیک تهران و آلودگی هوا و اخبار صدا وسیما ! ونظریات عجیب و غریب برخی در برخی از تریبونها! مثل نظرات برخی در مشهد ! کافی است نخبگان را فراری دهد !!!!
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۷:۵۵ - ۱۳۹۲/۱۰/۲۷
احترام به شخصیت و شنیدن حرفها بدون اینکه برای گوینده دردسری ایجادشود بخدا خیلی مهم است . مطبوعات در غرب میتوانند یک مقام دولتی را بخاطر کاری کوچک خلاف قانون وادار به عذرخواهی یا استعفا کنند ولی اینجا چی ؟
SAIED
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۳:۱۵ - ۱۳۹۲/۱۰/۲۶
جناب آقا دکتر زیبا!کلام اولا در مورد پدیده هایی از قبیل مهاجرت شما که استاد دانشگاه هستین می دونین که نمیشه کتره ای حرف زد. بایستی تحقیق کرد با آمار و نظرسنجی و ابزارهای روش تحقیق بصورت علمی حرف زد . این که نخبه ها در ایران درآمد بیشتری دارند تا در خارج ؛ این که مسایل سیاسی بیشتر نقش داره تا مثلا آلودگی هوا یا آب یا ناهنجاری های رفتارهای شهرنشینی یا فرهنگ جامعه یا امنیت روانی دختران و زنان و کودکان یا زیبایی شناسی شهرها و ساختمانها یا شعاری بودن کارها و نمایشی عمل کردن در سازمانها یا خیلی از یا های دیگه......
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۲:۱۰ - ۱۳۹۲/۱۰/۲۷
تحقیقات متعدد هم همین نظرات دکتر زیباکلام رو نشون میده نه خلاف آن
بی نام
UNITED STATES
۱۳:۱۶ - ۱۳۹۲/۱۰/۲۶
فارغ التحصیلان دانشگاه های خوب چه در داخل و چه در خارج از کشور این مشگلات را دارند:
1- سطح علمی آنها درایران بتدریج پایین میآید.
2-نتیجه کار آنها بدست عده ای بیسواد میافتد که در رده بالاتر بوده و به نفع خود همه چیز را تمام میکنند.
3- همین افراد بیسواد یکدم از بازگو کردن و خط کشی خودی و غیر خودی دست بردار نمیشوند.
4- در مواردی که عدم نیاز ببینند در دور کردن آنها از جلوی چشم غقلت نمیکنند.
5- در عالم جهالت خود بر این اعتقاد هستند استفاده کنیم و دور اندازیم.
مشگل فوق اصلآ مادی نیست تصور کنید مهندسی که در هسلویه و یا بیابانهای دیگر این مملکت کار میکند.
مهدی
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۴:۰۰ - ۱۳۹۲/۱۰/۲۶
کاملا موافقم! به خصوص بند اول و دوم دقیقا در کشور ما وجود دارد متاسفانه
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۵:۴۹ - ۱۳۹۲/۱۰/۲۶
هموطن،اینکه کار می افته دست "عده ای بیسواد" یکی از دلایلش شونه خالی کردن آدمای باسواد .دلیل دیگه هم البته به نظر من عدم شناخت رفتارهای اجتماعی هست بین نخبگان.
رضا
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۳:۱۸ - ۱۳۹۲/۱۰/۲۶
مهمترین دلیل عدم آماده بودن بسترها برای پیشرفت است من خودم دانشجوی دکتری هستم اگر ایران بمونم سطح زندگیم تفاوتی با سطح زندگی در اروپا نخواهد داشت ولی اینجا تا 10 سال دیگه هم همین خواهم بود.با این امکانات و بودجه پژوهشی در کدام ژورنال میتوان مقاله چاپ کرد؟ در صورتیکه در خارج نصف کاری که باید اینجا بکنم رو میکنم و در مجلات معتبر دنیا چاپ میکنم. این تنها یک نمونش بود که گفتم.
مثلا تحقیقات ما را ببینید کدومش تبدیل به سرمایه شده نهایتش چاپ مقاله است ولی کشورهای خارجی تحقیقاتشون به پول منجر میشه و در جامعه نتیجه تحقیقات نمود داره و این باعث رضایت محقق میشه.به نظر من عامل اقتصادی برای دانشجویان دکتری که میرن خیلی در اولویت نیست و تفاوت سطح زندگی در کشور خودت و یه کشور غریبه خیلی فرق نداره و محسوس نیست ضمن اینکه این تفاوت انقدرا زیاد نیست که کسی بخواد از همه چیزش دل بکنه و بره. البته این حرف برای چند وقت پیش بود الان مهمه چون اینجا اکثر دانشجوهای دکتری و حتی فارغ التحصیلان دانشگاهی بیکارن یعنی در واقع کاری و درآمدی نیست که حالا بخواهیم در باره تفاوت سطح زندگی حرف بزنیم
یه عامل دیگه به نظرم اینه که عدم دخالت دولت در زندگی مردم در کشورهای خارجی و پایداری شرایط اقتصادی اجتماعی ..... در کشورهای خارجی است که جذابیتش رو دو چندان میکنه.
اینجا دولت تو همه چیز برای مردم تکلیف تعیین میکنه. یه روز گشت ارشاد راه میفته. یه روز بخشنامه میزنن که فلان چیز لغوه یه روز دیگه میگن نه برقراره و.... خلاصه اینجا آدم از فرداش خبر نداره و برنامه ریزی تو این شرایط بیمعنیه. شما همین وضع سکه و دلار رو ببینید متوجه میشین که اینجا چقدر بی ثباته.
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۷:۰۲ - ۱۳۹۲/۱۰/۲۶
" البته این حرف برای چند وقت پیش بود الان مهمه چون اینجا اکثر دانشجوهای دکتری و حتی فارغ التحصیلان دانشگاهی بیکارن یعنی در واقع کاری و درآمدی نیست که حالا بخواهیم در باره تفاوت سطح زندگی حرف بزنیم" اینکه گفتی دقیقا وصف حال منه! من 7 ماهه دکتری از دانشگاه علم و صنعت گرفتم و الان بیکارم!!!
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۸:۰۹ - ۱۳۹۲/۱۰/۲۷
دانشجوی دکترایی هستم که تا چند روز دیگه از رساله ام دفاع میکنم بیکارم و کاملا ناامید
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۳:۲۶ - ۱۳۹۲/۱۰/۲۶
زیبا کلام دوستت داریم خیلی !!!!
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۳:۳۲ - ۱۳۹۲/۱۰/۲۶
برای چی بخواین که برگردن به اینجا. من که فارغ التحصیل کارشناسی ارشد از بهترین دانشگاه ایران هستم و سه تا مقاله ای اس ای دارم وقتی میخواهم برای حق التدریسی جذب دانشگاه شوم میگن فلان نماینده مجلس روزی سه تا دانشجو اینجا میفرسته برای تدریس برای شما هم جایی نیست اگه پارتی نداشته باشید. و ازمون دکتری را که خودتان میدانید چطوره حتی پارسال هم میخواستم با شرط معدل وارد دکتری شوم که دیدم بله اونهم هرکی با استاد اشنایی داره اونو قبول میکنن که همین طور هم شد. برای استخدام در ادارات هم که اصلا نمیشه... منم انشاالله برم دیگه برنمیگردم ایران.
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۳:۳۹ - ۱۳۹۲/۱۰/۲۶
تحلیل جمعیتی در رابطه با مهاجرت:
5 میلیون از کشور رفته اند.
5 میلیون در حال تدارک برای رفتن اند.
5 میلیون می خواسته اند بروند به علل مختلفه موفق نشده اند.
10میلیون بعلت بیماری و کهولت سن امکان رفتن ندارد.
15 میلیون هنوز به سن قانونی نرسیده اند.
10 میلیون سواد ندارند واصولا امکان رفتن ندارند.
5 میلیون هم اصلا نمی دانند خارج یعنی چه.
حساب کنید ببینید چقدر دیگه می مونه وضعیتشون را شما بنویسید.
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۵:۵۳ - ۱۳۹۲/۱۰/۲۶
1% هم دارند می چاپند و کیف می کنند و جایی بهتر از ایران گیرشان نمی آید.
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۰۷:۱۰ - ۱۳۹۲/۱۰/۲۷
ناشناس 15:53 همه نظرها یک طرف نظر شما هم یک طرف. درود. خوب گفتی
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۵:۲۱ - ۱۳۹۲/۱۰/۲۷
آفرین ،عده ای هم می خواستن برن اما نشده
مهدی
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۳:۴۲ - ۱۳۹۲/۱۰/۲۶
حرفهای آقای دکتر کاملا حسابی و منطقیه ولی کاش نخبگان رو محدود در چند دانشگاه تهران نمیدونستید. من دانشگاه شیراز بودم واونجا هم واقعا دانشجوهای قوی و با استعداد و پرتلاشی وجود داشته و دارند. قطعا سایر دانشگاهها هم مشمول عرض بنده هستند.
ناشناس
UNITED STATES
۲۱:۰۴ - ۱۳۹۲/۱۰/۲۶
درسته!
ولی اکثرا مال همین دانشگاه های اصلی هستن!
مثلا در دانشگاه ما بالای 90 درصد شریف و تهران و امیرکبیر خوندن! البته موارد دیگه هم بینشون هست!
مهدی
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۲۳:۱۴ - ۱۳۹۲/۱۰/۲۶
ناشناس جون حرف شما درسته ولی این به خاطر جو این سه تا دانشگاهه که این طوره و این فضا تو این سه دانشگاه بچه ها رو به سمت رفتن سوق میده
ایران
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۲۲:۴۵ - ۱۳۹۲/۱۰/۲۷
جو کدومه مهدی جان کل دنیا میدونه رتبه های زیر صد تو این دانشگاهها هستن.
ناشناس
UNITED STATES
۰۱:۰۶ - ۱۳۹۲/۱۰/۲۸
جو کاملا درسته!
من تقریبا تمام هم آزمایشگاهیام الان آمریکان یکیشونم کانادا!
شاید معدود باشند که ایران موندند!
این به خاطر جو دانشگاه هست!
خوب طبیعی هم هست! وقتی همه میبینند که با داشتن بهترین رتبه ها در آزمون ورودی دانشگاه یک کشور هیچ آینده ای در انتظارشون نیست این تفکر تبدیل به جو کلی یک دانشگاه و یا مجموعه ای از دانشگا ها میشه!
سرباز ایران
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۴:۰۹ - ۱۳۹۲/۱۰/۲۶
نخبگانی که مشکلات رو میدونن و حاضر نیستن به اندازه اپسیلونی برای رفعش تلاش کنی، همون بهتر که برنگردن! من نمیدونم (در عین احترام به همه) دوستان نخبه (که هنوز تعریف این کلمه هم معلوم نیست!) چه منتی بر سر این کشور دارن که تا به کوچکترین مشکلی بر میخورن میگن برنمیگردیم؟!! شما با امکانات ایران عزیز (هر چقدر هم اندک) به چنین جایگاهی رسیده اید و نمیدانم چگونه پاسخگوی نسل آینده خواهید بود؟!! نسل پیش از شما با مشکلاتی به مراتب سخت تر دست و پنجه نرم کردند و همه شما جیره خوار سفره آنها هستید. خیلی اهمیتی هم نداره که با این نگاه برگردید چون نمیتونید منشاء اثرات مثبت باشید،هر چند که این موضوع بسیار ناراحت کننده است. نشستن و ایراد گرفتن ساده ترین کاره، مهم اینه که باید چکار کرد؟ اصلا قراره کسی کاری بکنه؟ اگر نه که دلیل این هم اعتراض نسبت به وضع موجود چیه؟ به دید من، تنها و تنها باید کسانی به کشور برگردند که عشق به میهن و دغدغه پیشرفت کشور رو دارند. گویا نخبگان عزیز به هیچ روی به مسئولیت تاریخی و ملی خود آگاه نیستند، اینکه بگوییم تا شرایط درست نشود برنمیگردیم، یک مغالطه مضحک است چون اگر قرار به پیشرفت ایران و بهبود شرایط باشه، تنها و تنها با همت همین دوستان ممکنه و با اقدامات خلق الاساعه هیچ کشوری پیشرفت نکرده و نخواهد کرد.
پاینده ایران عزیز!
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۵:۴۴ - ۱۳۹۲/۱۰/۲۶
عزیزم،من هم با حرفات موافقم.یکی از ویژگی های کسانی که نخبه نامیده میشن عدم داشتن رفتار اجتماعی و جسارت به موقع هست که متاسفانه 90%آدمای بیسواد این ویژگی ها رو دارن.
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۷:۳۷ - ۱۳۹۲/۱۰/۲۶
عزیز من همین احساساتی فکرکردن ومنطقی فکرنکردن وواقعیت راندیدن کاررابه اینجاکشانده وگرنه اکثریت آنهایی که جلای وطن کرده اند بسیارایران دوست هستند وهمیشه بفکر این آب وخاک هستند وحسرت می خورند که نمی توانند کاری برای ایران بکنند.
بی مغز
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۰۱:۳۶ - ۱۳۹۲/۱۰/۲۷
حرفات درست . ولی این حرفها نمیتونه بهانه خوبی برای دولتمردان باشه که جلوی فرار مغزها را نگیرند.به هر حال برای اون آدمهااز جیب من وشما هزینه شده تا به اینجا رسیدند. باید فکری کرد که از تخصصشون استفاده برد وبه هر حال اگر مملکت روی ریل پیشرفت بیافتد همه ایرانیها هم که برگردند باز آدم کم میاریم مگر اینکه بخواهیم همین روند را ادامه بدهیم.
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۰۳:۱۷ - ۱۳۹۲/۱۰/۲۷
ناشناس ۱۵:۴۴ من جسارتش را داشتم و برگشتم پشیمان نیستم از آمدنم چون برای خدا برگشتم اما همان خدا شاهد است که بعد از یک سال اقامت هنوز بی کارم و شغلم شده ترجمه ی متون بجای مهندسی و حل مشکلات کشور که راه حل شان در جیبم است از خارجی دزدیدم و به ایران آوردم اما دریغ از کسی که بفهمد به خاطر مصاحبه ی غیرعلمی مارا رد می کنند و با سرنوشتم بازی می کنند اگر قیامتی هست من آن دنیا از این ها طلب حق می کنم
ناشناس
UNITED STATES
۲۳:۳۶ - ۱۳۹۲/۱۰/۲۷
سرباز ایران!
حرف شما وقتی درست است که به جوانان تحصیل کرده وطن هم بهایی داده شود.وقتی در بسیاری مواقع جوانان تحصیل کرده و کارآمد رو قدر نمی دانند، باید چکار کرد؟اتفاقا بهتر که بروند وچیزهای بسیاری کسب کنند تا شاید اگر روزی شرایط داخلی هم فراهم گشت با تجربه و پختگی بیشتری برگردند.تنها گفته ای که از شما قبول دارم،پایبندی به تعهد وخدمت به مردم وطن می دانم وامیدوارم روزی همه نخبگان سفر کرده به ایران بازگردند.
مهدی
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۴:۱۱ - ۱۳۹۲/۱۰/۲۶
تنها علت نرفتن انوهایی هم که نمیرن وابستگی های عاطفی و خانوادگی کمی ارق ملی است
ناشناس
GERMANY
۱۶:۲۹ - ۱۳۹۲/۱۰/۲۶
ارق نه... عرق
داوود
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۲۰:۰۹ - ۱۳۹۲/۱۰/۲۶
تنها دلیل نرفتن وابستگی عاطفی است. من فرم آی 20 ام هم اومده بود با یه فاند 54000 دلاری در سال. برای مادرم نرفتم و الن هم پشیمون نیستم. اما الان اینجا دانشگاه تهران دکتری میخونم و متاسفانه بیکارم.
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۴:۱۶ - ۱۳۹۲/۱۰/۲۶
من اینجا ریشه در خاکم
من اینجا عاشق این خاکِ از آلودگی پاکم
من اینجا تا نفس باقیست می‌مانم
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۴:۳۵ - ۱۳۹۲/۱۰/۲۶
درود بر استاد مشیری بزرگ و شما هموطن گرامی!
امیدوار
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۴:۴۵ - ۱۳۹۲/۱۰/۲۶
لطفا جوگیر نشوید.
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۲۱:۰۴ - ۱۳۹۲/۱۰/۲۶
اشتباه منفی دادم
ياس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۴:۳۶ - ۱۳۹۲/۱۰/۲۶
ايران شده بهشت دلالان وبسازو بندازهاوتاجران رانتي وكاركنان كار چاق كن دولتي و...براي ادامه و افزايش كسب درآمدهم باسالي چندبارمسافرت خارجي وداخلي تجديدقوامي كنند.براي نخبگان و ناراضيان هم راه رابازكرده اندوجاده دراز بقيه هم مي سازندوبعضي هايشان هم مي سوزند.
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۵:۱۷ - ۱۳۹۲/۱۰/۲۶
همون هایی هم که فرمودید تا اینجا کارشون تمام میشه پولها را برمیدارند و میروند.
محمد
UNITED STATES
۱۴:۵۳ - ۱۳۹۲/۱۰/۲۶
آیا تاکنون در مورد " فرار مغزها" و ریشه یابی آن تحقیق و مطالعه ایی بر پایه اصول علمی انجام نشده ؟
گمان می کنم باید کسی یا گروهی این مهم را انجام داده باشند و اگر چنین مطالعه ایی انجام نشده، می تواند موضوع ارزشمند و در خور توجهی برای دانشگاهیان و دولتمردان باشد.
البته باید این موضوع نزد دولتمردان و حکمرانان اهیمت داشته تا به فکر ریشه یابی و برطرف کردن آن باشند.
در حال حاضر چنین به نظر نمی رسد.
امین
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۵:۰۶ - ۱۳۹۲/۱۰/۲۶
سلام دوستان ، ببخشید کسی می دونه چه جوری میتونم از خیابون انقلاب برم اسلامشهر ؟ فقط چون شارژ گوشیم داره تموم میشه لطفاً یه مقدار سریع تر خبر کنید
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۸:۲۷ - ۱۳۹۲/۱۰/۲۶
مزه نریز.
احسان
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۲۲:۱۳ - ۱۳۹۲/۱۰/۲۶
تنفس خوبی بود!!!!!!!
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۵:۲۸ - ۱۳۹۲/۱۰/۲۶
سلام آقای" آرش آریایی" این حرف که مخارج داخل و خارج یکی درست ننوشتید. برای مثال تو تورنتو اجاره یک واحد یا سویت بیش از 1000 دلار . یک قرص نان به پول ما 10 هزار تومان و یک عدد میوه هم همین هست. پولی هم که به یک دانشجو می دهند سالی 27000 دلاره ( البته به ازای کاری که انجام میده مثل حل تمرین و کمک به استاد) که از اون پول باید بخشی رو برای شهریه بده و حدود 1000 دلار برای هزینه خودش می مونه که تنها برای خوردن و جای خواب.
اما در مورد مبالغ ذکر شده برای استاد در داخل کشور کاملا حق با شماست.
ناشناس
CANADA
۱۶:۵۹ - ۱۳۹۲/۱۰/۲۶
فقط هزار دلار ؟ من هیجده سال پیش یک نیمه زیرزمین با دو تا خواب ,یکیش بدون پنجره, اجاره کرده بودم ماهی هزار دلار. الان خیلی بیشتره.
احسان
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۲۲:۱۵ - ۱۳۹۲/۱۰/۲۶
اقا جان دقت کنید اینجا بیکارن فارغ التحصیلای ارشد و دکتری اونجا حداقل میتونی زنده بمونی حداقلش نمیتونی؟؟؟؟!!!!!!!
سیاوش
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۶:۱۱ - ۱۳۹۲/۱۰/۲۶
اینکه مهاجرت ها صرفاَ اقتصادی نیست حرف درستی است .من فکر می کنم اصلی ترین موضوع شرایط اجتماعی است که ابعاد گسترده ای دارد. در جامعه ما شایسته سالاری نیست اهمیتی به تخصص و کار علمی داده نمی شود. رانت در همه امور از مدرک تحصیلی گرفته تا اشتغال بیداد می کند! علاوه براین ها فرهنگ بر آمده از آداب مندرس و کهنه و بافت قوم گرایی و فامیلی و رفیق بازی که ریشه تاریخی و جغرافیایی دارد وحدت ملی را تنزل داده و لذا با کمترین نارضایتی از اوضاع سیل مهاجرت شروع می شود. بقول سعدی :
سعدیا حب وطن گرچه حدیثی است شریف/ نتوان زیست به ذلت که من اینجا زادم!
ناشناس
FRANCE
۰۹:۲۵ - ۱۳۹۲/۱۰/۲۷
چه شعر قشنگی بود. ممنونم
استاد دانشگاه
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۶:۴۸ - ۱۳۹۲/۱۰/۲۶
من استاد برق شریفم. یک نکته ای که من به اون رسیدم و دلیل مهمی برای رفتن خیلی ها است، کیفیت کار علمی و پژوهشی است. واقعا دانشگاهی مثل شریف امکان پژوهش خوب در خیلی زمینه ها نداره. حتی در مقایسه با خیلی دانشگاههای کشور، به دلیل عدم تخصیص مناسب و بهینه، دانشکده برق شریف عقب است. جالبه حتی حقوق اساتید برخی دانشگاههای دیگه هم بالاتر است. یک راه زودبازده برای جلوگیری از خروج نخبه ها، دادن امکانات بهتر برای ایجاد آزمایشگاهها و پروژه های بهتر در دانشگاه شریف است. دانشجوی دکترای من بعد از سه سال به دلیل مشکلات مالی دانشگاه را ول کرد و دنبال گرفتن پذیرش و رفتنه. کاش کسی اهمیت بده!
هیچ طرفی
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۸:۰۴ - ۱۳۹۲/۱۰/۲۶
چرا هیشکی از دلایل مهاجرت نمیگه من با اطمینان میگم که اگه این دلایل رفع بشه ایرانیها اینقدر غیرت دارن که نرن واسه غریبه ها کار کنن
ازادیهای فردی و اجتماعی سخت گیریهای اعتقادی عدم وجود امکانات مناسب در همه ی شهرها دخالت افراد غیر متخصص و اکثرا بیسواد در همه ی امور و .... شما هم لطفا بگین شاید به گوش مسوولی برسه
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۰۴:۲۵ - ۱۳۹۲/۱۰/۲۷
به گوش مسئول برسه که چی بشه
من الان دکتری سال سوم هستم. وقتی ارشد بودم با انرژی و امید درس میخوندم و رزومه قوی داشتم ولی چه فایده برگشتم دیارمان و دنبال کار گشتم دیدم چه بساطیه. الان انگیزه ای بای کار پژوهشی ندارم مگه قبلا انجام دادم چی شد!سه چهار ساله با پول جوایز و تشویقیها از خانواده استقلال پیداکردم. ماهی 100تومن بیشتر خرج نمیکنم در حد فقط غذای سلف. یه مدت حق التدریس رفتم. پولی نمیدن که
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۰۸:۱۵ - ۱۳۹۲/۱۰/۲۸
...آنچه البته به جایی نرسد فریاد است
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۱:۱۷ - ۱۳۹۲/۱۰/۲۸
منظورت كه به دولت تدبير و اميد نيست.
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۸:۳۰ - ۱۳۹۲/۱۰/۲۶
نخبه بیشتر از پول و مادیات تشنه احترام و پیشرفته
غزل
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۹:۰۶ - ۱۳۹۲/۱۰/۲۶
صبح از وقتی چشم هام روباز می کنم تا وقتی دوباره خواب در شب چشمام رومی بنده حتی یه لحظه حتی یه ثانیه بدون این فکر نیستم که کاش پول داشتم و از این مملکت می رفتم .البته ما همه کارهامون روکرده بودیم و دقیقه نود دلار سه برابر شد .خدا نگذره از باعث و بانی اش
عبدالمجيد
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۹:۳۱ - ۱۳۹۲/۱۰/۲۶
ايراني خوش گذاران نميخواهيم .ايراني مال ودنيا پرست نمي خواهيم اگر مانند ژاپنيها هستند برگردند.تا كشور را با هيج ازنوع بسازيم .باعلمي كه دارندوداريم بسازيم .تفكر ليبرالسيم دورغ گوي غربي وبرده اري نمي خواهيم قهرمانان دهه 30و40واندكي 50پنجاه ميخواهيم كه درهشت سال دفاع يكرفه درمقابل اعراب وغرب ايستادند تا ايران بماند .متولدين دهه 60به بعد بايد ازمن يادبگيرند تا ازهردانشي كه هست درجهان وكشف ميشود بدست آوريم تا ديگر برده هيچ كشووري نشويم .اگرغيرت دارند برگردندن باتمام سختيهابايد بسازند تا ايران بسازيم .واگر ندارند برن وبرنگردند .وتادرغربت ونوكري برده اي بميرند .وماهم باهمين اندك وطن پرست خدايمان انشاللله كريم است واميدمان به اوميبنديم تا سربلند وسرافراز شويم .باتشكر (زجركشيده هشت سال جنگ ودوران مخوف ارسارت ارتش بعث عراق سجاديان ازاستان بوشهر دلوار زادگاه ريسعلي )
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۰۱:۰۸ - ۱۳۹۲/۱۰/۲۷
میهن دوستیتان را ستایش میکنم هموطن گرامی که با این همه مشکلاتی که در جنوب کشور وجود دارد هنوز ایران را دوست دارید! امیدوام روزی کشور را میهن دوستان راستین اداره کنند، که شاهد سعود ایران به سوی تعالی باشیم.
سیامک
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۰۷:۵۳ - ۱۳۹۲/۱۰/۲۷
آیا این همه دروغ گویی و ظاهر سازی و خالی بندی که در جامعه ما هست از فرهنگ غرب و لیرالیسم است؟! آیاژاپن و کره جنوبی و.... از علوم ودانش غرب و نظام سیاسی و اقتصادی آنجا بهره نگرفتند ؟! شما چه دانشی را یاد گرفتید که بقول خودتان باید الگو باشد! مگر کسانی که مهاجرت کردند همه دنیاپرست و خوش گذران اند و آنهایی که ماندند پارسا و با تقوا و بی اعتنا به مال دنیا؟! بر خورد هیجانی با پدیده های اجتماعی انحراف است و درک نادرست از واقعیت ها.
ناشناس
FRANCE
۰۹:۲۷ - ۱۳۹۲/۱۰/۲۷
ریا نشه حاج آقا
ناشناس
UNITED STATES
۲۳:۴۳ - ۱۳۹۲/۱۰/۲۷
چه ربطی داره؟!! همه رو خائن فرض می کنی؟
اولا علم و دانش مرز نمی شناسد وهرجا که بتوان پیشرفت کرد باید رفت.زمانی طلبکار شوید که از این نیروی بالقوه بتوانیم استفاده کنیم.وقتی این نخبگان اهمیتی برای این کشور ندارد وفضای کار و صنعت را رانت و دلالی وپارتی بازی و ویژه خواری و... پر کرده، چرا بمانند؟
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۰۸:۱۸ - ۱۳۹۲/۱۰/۲۸
کشور را از هیچ بسازیم؟ البته این همه نفت و معادن زیرزمینی و روی زمینی و آب و خاک و ابر و باد و مه و خورشید و فلکی که میفروشیم یه کمی از هیچ بیشتره عزیز برادر!
پوپک
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۹:۵۱ - ۱۳۹۲/۱۰/۲۶
من خودم یگی از این نخبگان هستم که در ایران ماندم البته در ابتدا به دلایل خانوادگی به نظر من نخبه واقعی گسی هست که با همه ی مشکلات بتواند راهی برای خودش باز کند من قبول دارم در ایران پارتی بازی داریم و یک عده بیسواد دارند بودجه ها و گرانتها را می برند و آنهایی که شایسته اند نمی توانند هیلی پیشرفت کنند ولی به هر حال هنر این است که در این شرایط ما بتوانیم پیشرفت کنیم مگر شرایط برای ابوریحان بیرونی ها و فردوسی ها و سعدی ها و .... خیلی عالی بوده ؟ ولی آنها توانستند بدرخشند. اتفاقا دخشیدن در این شرایط هنر است و ما بدلیل زندگی در ایران بهتر می توانیم مشکلات خاصی را حا کنیم.
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۰۳:۱۱ - ۱۳۹۲/۱۰/۲۷
من ایرانی خارج نشین بودم برای خدمت به کشورم حقوق ماهی 3000 یورو را رها کردم و برگشتم الان یک سال است که ایرانم، تمام دستگاه های دولتی مرا طرد کرده اند، چهارجا هم زمان کار کردم فقط یکی از آن ها حقوق مرا داد آن هم با سه ماه تاخیر آن هم بخشی از طلبم را، خرجم را پدر پیرم می دهد الان من نخبه به چه درد این کشور خوردم نگو بچه که ندارم ذز این کشور به من پول و پروژه نمی دهند می دانی چرا؟ چون می گویند اگر عرضه داشتی خارج مانده بودی. در خلوت خودم گفته بودم که می توانم نداشتن زندگی مرفه را تحمل کنم ما عذاب وجدان رها کردن کشورم را نه شاید حق با بقیه بود و باید به ضرب المثل تجربه را تجربه کردن خطا است گوش می کردم
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۰۷:۲۶ - ۱۳۹۲/۱۰/۲۷
خیلی جالبی که به خودت میگی نخبه
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۰۸:۱۹ - ۱۳۹۲/۱۰/۲۸
بابا نخبه!
آنرا که خبر شد خبری باز نیامد
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۲۰:۰۲ - ۱۳۹۲/۱۰/۲۶
چرا تعداد ایرانیان خارج از کشور نسبت به درصد جمعیت کشور اینقدر بالاست و روزبروز بیشتر میشود؟ شاید اگر کمتر ناراضی تراشی میکردیم و منتقدین را در صف مخالفین قرار نمیدادیم و یا اگر طبق قانون اساسی اجازه میدادیم مخالف هم در کشور زندگی کند و نظرش را بگوید و پلورالیسم و احزاب را آزاد میگذاشتیم خود بخود مملکت چه از نظر اقتصادی و چه از نظر اجتماعی وضع بهتری پیدا میکرد و اینقدر ثروت های نجومی انباشته در دست عده ای معدود و فقر فزاینده در سطح جامعه نداشتیم. اگر شرایط اجتماعی را اینقدر متفاوت با سایر کشورها نمیکردیم اینقدر همه چیز برای جوان ایرانی عقده نمیشد و اینقدر خودشان را به هر آب و آتشی برای رسیدن به دنیای آزاد تر و مرفه تر نمیزدند. چشم ها را باید شست، جور دیگر باید دید
محمد
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۲۱:۳۹ - ۱۳۹۲/۱۰/۲۶
برای اینکه متاسفانه غالبا ایرانی ها همه چیز را آماده می پسندند نه اینکه کلی براش زحمت بکشند و خودشون بسازند
محمد
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۲۰:۴۵ - ۱۳۹۲/۱۰/۲۶
رفتن به جایی که آدمهای اونجا قبلا کار کردند و اونجارو ساختند و استفاده کردن از امکاناتشون هنر نیست
اگه اینجا موندی و تونستی مملکتت را بسازی هنر کردی اونوقت بهت میگن نخبه
ناشناس
UNITED STATES
۲۱:۲۸ - ۱۳۹۲/۱۰/۲۶
آقا تلاش کردیم و نشد!
به جای احترام هم با هزار توهین بدرغه کردن مارو!
فکر کنم نوبت شماست!
امیدوارم شما موفق باشین!
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۰۸:۲۰ - ۱۳۹۲/۱۰/۲۸
خدا قوت حاج آقا!
ایران وطنم
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۲۱:۰۷ - ۱۳۹۲/۱۰/۲۶
با عرض سلام .از هموطن عزیز وغیور بوشهری تشکر می کنم.خاک پای غیرت ومردانگی شما غیور مردان رابه دیده میکشیم.در دوران جنگ هم خیلی ها به قول خودشان نخبه ازاین کشور فرار کردندوبه دنبال ارزوهای طلایی ما راتنها گذاشتند اما بودند مردان شیروشیران زن که با چنگ ودندان از ایران دفاع کردندوجان شیرین رافدای اب وخاک کردند.امیدوارم حالاهم دست دردست هم نهیم به مهر ایران عزیز راکنیم اباد.یا علی.
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۰۱:۱۱ - ۱۳۹۲/۱۰/۲۷
هموطن گرامی،
منفی دادن زیاد به نوشته هایی که نویسندگانشان قلبشان برای ایران میتپد، گویای میزان علاقه برخی ها به ایران است!
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۱:۲۸ - ۱۳۹۲/۱۰/۲۸
ناشتاس11/01مهم اينه كه چشمهاي ما باز باشه ،منفي زدنهاي كوركورانه ودلسرد كردن مردم ،از مملكت چيزي رو حل نميكنه
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۲۱:۴۸ - ۱۳۹۲/۱۰/۲۶
وقتى به دارندگان مدالهاى المپياد كشورى سال٩١ بعد از گذشت ١٨ ماه هنوز مدال شان نداده اند، يا به مدال آوران المپياد هاى جهانى امسال بعد از ٦ ماه بجز يك لوح تقدير هيچ پاداش ديگرى نداده اند و در كشورى كه زوربازو از مغز بيشتر ارزش دارد ، انتظار داريم نخبه دارنده مدال جهانى المپياد جذب كشورهاى ديگر كه برايشان فرش قرمز پهن مى كنند، نشوند. به قول دكتر زيبا كلام قاچ زين را بچسبيم، أسب سوارى پيش كش.
ارش بی کمان
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۲۲:۰۲ - ۱۳۹۲/۱۰/۲۶
با سلام
امیر کبیر میفرماید ایران را باید مرد بسازد نه نامرد...
نخبه باید ایران را آباد کند در کنار خودش 10 نفر در حد نخبه بالا بکشد و دست در دست هم ایران را آباد کنیم ..کسی که رفته دیگه رفته
ایران بانو سرور هرچه مادر
زنده باد ایران
احسان
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۲۲:۲۵ - ۱۳۹۲/۱۰/۲۶
باسلام
با توجه به اینکه در اینجا دانشجو های بهترین دانشگاه های کشور برای اشتغال خود مجبور به کارهای پاره وقت و یا غیر تخصصی تازه ان هم در بهترین شرایط هستند بهتر ان است که وضعیت کار را درست کرد و تا این مهم تحقق نیابد دانشجو یا به عبارتی ادمی زاد برای زنده ماندن هم که شده راهی دیار غربت شده تا بلکه با تخصص خود و در شرایط انجا بتواند زنده بماند چرا که در اینجا فقط بیکاریست و ماندن در خانه ی پدر با هیچ امید و ارزویی به قول شاعر:
به راه بادیه رفتن به از نشستن باطل/که اگر مراد نیابم به قدر وسع کوشم
به امید ایرانی اباد و سر افراز با پر از امید و ارزو
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۲۲:۳۱ - ۱۳۹۲/۱۰/۲۶
می خوام جایی باشم که
امکان زندگی بدون پاچه خواری و ریا باشه
آدمهاش هم قربون صدقه من نرند در عین حال که از غم ام شادمانند و از موفقیتم در عذاب
جایی سراغ دارید؟
ساسان
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۲۲:۳۵ - ۱۳۹۲/۱۰/۲۶
بابا این همه نخبه!!!!

کی گفته هر ادم تحصیل کرده ای که از ایران میره یه نخبه است.
کمتر از 1% آدمهای جامعه ایران نخبه واقعی اند. از این 150 هزار نفر شاید چیزی حدود 100 نفر نخبه واقعی باشند، بقیه سیاهی لشکرند.
دانشجوی دانشگاه شریف
UNITED STATES
۲۳:۱۵ - ۱۳۹۲/۱۰/۲۶
من که خیلی دوست داشتم برم ولی با عوض شدن دولت مردد شدم. کاشکی دولت عوص نمی شد که این جوری مردد نشم.
ميني مهمدس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۰۰:۰۳ - ۱۳۹۲/۱۰/۲۷
آقاي مثلا نخبه اذعان درسته نه ازعان !!!
ناشناس
UNITED STATES
۰۱:۲۶ - ۱۳۹۲/۱۰/۲۷
کاش استاد زیبا کلام با نمونه ی مناسبی از کسانی که در 4 دهه ی گذشته مهاجرت کرده اند تماس میگرفتند و نظرات را برحسب دوره های دهساله باهم مقایسه میکردند. من بعلت سن و شغل و اینکه هم در جوانی و هم درپیری کشور را ترک کرده ام میتوانم پیش بینی نتایج را بکنم ولی مقایسه ای علمیجالب خواهد بود.
ولی
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۰۱:۳۱ - ۱۳۹۲/۱۰/۲۷
فرار مغزها به نفع شعبان بی مخ ها ست
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۰۷:۵۱ - ۱۳۹۲/۱۰/۲۷
آقا اگر نخبگی به اینه که طرف شب و روز بخونه و با آشناهای دانشگاه بشه نفر برتر و معدل بالا و با وضع مالی خوب بره اونور. نه جانم. نخبه یعنی کسی که سرشار از خلاقیته و اگر شرایط براش فراهم بشه تمام خلاقیت بالقوش و به فعلیت میرسونه. چنین افرادی به احترام و تشویق و حمایت نیاز دارن دارن نه دلار و ماشین و خونه.خیلی ها هم میرن همچین مالی نیستن، یا برمیگردن و بقول یکی از دوستان براش قربانی میکنن و داخلی ها رو رها. یا همونجا برای راحت طبی میمونن.باید با طرح هایی نخبه ها رو پیدا کنن، مثل ورزش یا هنرمندا، نه صرفا بر اساس معدل و نفرات اول و دوم و سوم دانشگاه.باید به اساتید آموزش داده بشه چطور با دانشجو برخورد کنه و افراد نخبه رو شناسایی کنه. بعد شرایط براشون فراهم بشه. وگرنه اونایی که نخبه هستن و وضع مالی خوبی ندارن یا شرایطی ندارن که برن و امیدی هم اینجا نداشته باشن جز افسردگی هیچی براشون نداره. پس الکی فرار مغزها نگید. بذارید حداقل خلاقیتشون و به فعلیت برسونن
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۰۹:۵۳ - ۱۳۹۲/۱۰/۲۸
بله بایست بین واژه نخبه ، باهوش ، زرنگ ، تیز هوش ، نابغه و ...تمیز می دادیم.خلط واژه ها سبب شده نتایج اشتباه از رفتار مهاجرین بگیریم.
ناشناس
MALAYSIA
۰۷:۵۹ - ۱۳۹۲/۱۰/۲۷
دلیل فرار همه از ایران همون نطراتیه که پخش نکردید. فرارو هم جز اتلاف وقت کار دیگه ایی نمی کنه.
اینکه موضوع به این مهمی رو میگذارید و نطرات خیلی ها رو که واقعیت رو می گن پخش نمی کنید خودش نشون می ده شما هم دنبال بازی با این موضوعات هستید و تعهدی حتی در بیان مشکلات مربوطه ندارید.
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۰۹:۱۳ - ۱۳۹۲/۱۰/۲۷
آقای زیبا کلام دلایل زیادی برای مهاجرت وجود دارد. به نظر بنده مهمترین دلیل در بین نخبگان، عدم پایداری سیاسی در کشور است. این امر باعث می شود که در محیطهای علمی افرادی با حتی هیچ گرایش سیاسی و فقط به دلیل نبودن در دایره خودی کنار گذاشته می شود. اما در مورد افراد غیره نخبه همین بث که برای آنها صدای دهل از دور خوش آید. تا روزی که هدف حذف باشد، این معضل فرار مغزها حل نخواهد شد.
حمید
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۰:۰۶ - ۱۳۹۲/۱۰/۲۷
منظورتون از نخبه چیه؟ نخبه یعنی کسی که معدلش 17 به بالا باشه؟ در اینجا معیار این چیزهاست. در کشورهایی مثل هلند، سوئد و امثالهم معیار کارآیی افراد است. در اینجا شرایط درس خواندن انحصاری است و از مقطع لیسانس به بالا اگه سهمیه نداشته باشی، شرایط قبولی غیر ممکن است. در این قبیل کشورها شما وقتی رشته مدیریت مالی میخوانید دیگر تخصصی همان رشته را میخوانید نه اینکه مثل ایران، دروس حسابداری، بازرگانی، عمومی و... را هم به شما بچپانند. در هلند شما وقتی مشغول به تحصیل باشی همزمان برای شما کار فراهم میکنند، خانه در اختیارتان قرار می دهند. دولت در صورتی که شما سرکار نروید به شما حقوق متوسطی پرداخت میکند. اما در ایران چگونه است؟ جوانی که درس خوانده تا میخواهد وارد بازار کار شود میگویند سابقه کار بیاور!!!! از کجا بیاوریم؟ مدرسه؟ نظام وظیفه؟ دانشگاه؟ خانواده؟
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۵:۵۷ - ۱۳۹۲/۱۰/۲۷
اینجا تو دفترچه این همه بخون برو روزانه اما برای روزانه ها هم زده، خوابگاه مقدور نیست،بصورت خودگردان، فقط بر اساس اولویت رتبه ها و ... مسخرست
علی
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۰:۲۰ - ۱۳۹۲/۱۰/۲۷
پسراول من بعدازفوق لیسانس برای دکترا به کانادا رفت وزندگی مستقل تشکیل داد.ازدواج هم کرده است.پسردومم فوق لیسانس دانشگاه تهران داره ازدواج کرده،بایدبره سربازی.تاحالاکه بیکار بوده ومن خرجش را داده ام.پسر سومم شریف درس میخونه وبامقایسه برادرانش مصمم به رفتنه.من ومادرش هم اینبارنمیتونیم مخالفت کنیم.درضمن ازعهده خرج دو فرزند مستقل شده برنمیاییم.پسر دوم من برای رهن خانه دنبال وام است نمیتونه بگیره.پسر بزرگم در کانادابدون هیج زحمتی 50هزاردلار باسود4درصد گرفته.
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۰:۵۵ - ۱۳۹۲/۱۰/۲۷
باستحضار برسانم الان تو شهر ما افرادی هستند از دانشگاه آزاد با معدل 18 یا بیشترقبول شدند حتی قادر به نوشتن یک نامه اداری نیستند، راحتم استخدام می شوند چون معدلشون بالاست در اصطلاح نخبه اند اما افرادی هستند از دانشگاههای معتبر با سطح سواد بالا مسلط به زبان خارجه بعلاوه صاحب چندین مقاله حال ....نخبه ها تو حاشیه قرار گرفتند .
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۵:۵۹ - ۱۳۹۲/۱۰/۲۷
درست میگی اما حرف سر دانشگاه آزاد و دولتی و معدل نباید باشه. فقط میزان اطلاعات
ایمان
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۱:۱۹ - ۱۳۹۲/۱۰/۲۷
با سلام و تشکر از سایت فرارو به جهت انتشار مقالات مرتبط با مشکلات روز جامعه و همچنین انتشار بازخورد های مخاطبین و خوانندگان . مهاجرت نخبگان پدیده ای جهانی است و تنها مربوط به ایران نمی شود. اغلب اقتصاد های پیشرفته برای تربیت و جذب نخبگان برنامه ریزی می کنند و انواع جاذبه ها، انگیزه ها و تسهیلات را برای آنان فراهم می کنند. بخش قابل توجهی از موفقیت اقتصاد های برزگ در این است که بتوانند نخبگان بیشتری را درکشور حفظ و یا از خارج جذب کنند . استعداد های درخشان از مقطع دبستان و دبیرستان شناسایی و با اعطای بورس و سایر انگیزه های مادی و غیر مادی جذب صنایع بزرگ و مراکز پژوهشی می شوند. اغلب این اقتصاد ها در بهترین شرایط نمی توانند بیش از 30 درصد از نیاز خود به نخبگان را از جمعیت بومی تامین کنند و لذا به سایر کشور ها به ویژه کشور های آسیایی و در حال توسعه روی می آورند . در ایران مکانیزیم تربیت و حفظ نخبه بسیار ضعیف عمل می کند و در واقع دولت مردان و سیاسیون در این زمینه احساس نیاز نمی کنند در نتیجه نخبگان کشور در نبود تشکیلات یا سازمان متولی برای حمایت از آنان جذب سایر اقتصاد ها می شوند . متاسفانه اقتصاد کشور نیز فاقد ظرفیت های لازم برای جذب نخبگان است . انتصاب ها هم که اغلب بر اساس ضابطه صورت نمی گیرد و در نتیجه گزینه دیگری جز مهاجرت برای در صد قابل توجهی از نخبگان کشور باقی نمی ماند
معلم
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۲:۴۲ - ۱۳۹۲/۱۰/۲۷
نظریه آقای زیبا کلام کاملا مستدل ومنطقی است مضافا اینکه مشکل بزرگ در میان جامعه ی نخبگان ما اینکه هیچ چیز سر جای خود نیست نخبه باید احساس کند با زحمتی که کشیده ویا تلاشی که می کند جایگاهی دارد یک باره نگاه می کند در همان سازمان خودش فردی با تحصیلات کمتر وتلاش ناچیز رتبه ومقامش از جناب نخبه بالاتر رفت وچه بسا باید از او دستور بگیرد امری که باعث درد و ورم برای خیلی ها شد ومی شود
یحیی
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۳:۳۳ - ۱۳۹۲/۱۰/۲۷
البته باید این را گفت که یک مملکت را کل ملت میسازند و اینکه همه چیز به دولت واگذار شود توصیف بسیار سطحی است
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۳:۴۰ - ۱۳۹۲/۱۰/۲۷
توی ایران میتونید وزارتخانه ای رو پیدا کنید که کاملا منظم و دقیق با نیروهایی توانا و کاربلد به پیش بره پس برای هممون متاسفم و سخنان جناب دکتر کاملا حکیمانه است
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۲۲:۲۱ - ۱۳۹۲/۱۰/۲۷
اگر یک وزیری هم افراد کاردانی را انتخاب کند اول از مجلس کارت زرد بعد قرمز رو میگیره
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۴:۱۶ - ۱۳۹۲/۱۰/۲۷
من ١٣ سال قبل رفتم امريكا. مدرك و تحصيلات با معدل عالي و تجربه كاري هم بدست اوردم. ٤ ماهه اومدم تا مملكت رو اباد كنم. تنها كاري كه به من بيشنهاد ميكنند، تدريس زبان است كه البته رشته تحصيلي من هم نيست! توي رشته تحصيليم، مجتمع فني ٨٠٠٠ تومن ميده با منت! قبول نكردم ؛ ٨٠٠٠ داده بودم تاكسي من رو اورده بود!!
ناشناس
UNITED STATES
۰۱:۱۲ - ۱۳۹۲/۱۰/۲۸
آقا یا خانوم!
برگرد پیش خودمون!
اینجا رو هم آباد کنیم فرقی نداره!
شاید نتونیم دِینمونو به ایران ادا کنیم! ولی به بشریت که میتونیم دِینمونو ادا کنیم!
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۶:۰۶ - ۱۳۹۲/۱۰/۲۷
منتظر دانشگاه محمود باشید خواهید دیگه کسی نمیره بلکه از خارج میان این دانشگاه. صبور باشید
ناشناس
UNITED KINGDOM
۱۸:۰۷ - ۱۳۹۲/۱۰/۲۷
چندمین بار بود که کامنت گذاشتم و تایید نکردید. با اینکه تو هیچکدوم از کامنت هام هیچ حرف توهین آمیز و یا اتهامی به کسی نزدم.
دارم یواش یواش میفهمم که کامنتها رو دارید در جهت اهداف سیاسی تون مدیریت میکنید
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۲۱:۵۹ - ۱۳۹۲/۱۰/۲۷
مگر ما چقدر زادو ولد داریم که سالی 150 هزار نفر هم کوچ میکنند؟؟؟
bato-adv
bato-adv
bato-adv
bato-adv