bato-adv
کد خبر: ۳۵۹۵۴۴

زیباکلام: اعتبار روحانی دارد سقوط می‌کند

معتقدم خود آقای روحانی هم در اینکه دولتش بی‌اعتبار شده، کم تقصیر نداشته. یعنی چرا من به آن توطئه‌ای که شما معتقدید که یک شبه کودتا دارد علیه ایشان شکل می‌گیرد، معتقد نیستم؟ برای اینکه من معتقدم خود آقای روحانی هم در اینکه دولتش به این نقطه سقوط کرده، بی‌نقش نبوده است.
تاریخ انتشار: ۱۰:۵۵ - ۲۳ ارديبهشت ۱۳۹۷

صادق زیباکلام استاد علوم سیاسی دانشگاه تهران در گفتگوی مفصلی گفت: جریان تندرو آینده را از آن خودش می‌بیند. جریان تندرو می‌داند که با همین زاویه و شیب اگر جلو برویم، کسر قابل توجهی از مردم نه تنها در انتخابات 1400 شرکت نخواهند کرد بلکه سال آینده در انتخابات مجلس شورای اسلامی هم خیلی از کسانی که طرفدار جریان تندرو نیستند، در انتخابات شرکت نخواهند کرد.

گزیده از سخنان زیباکلام در گفتگو با آرمان را می‌خوانیم:

  • حتی خیلی‌ها به من حمله می‌کنند و می‌گویند دست شما و دست آقای روحانی و یک جورهایی دست مجموعه نظام در یک کاسه بود و شما بازار گرمی کردید که مردم بیایند و در انتخابات شرکت کنند. یعنی وضعیتی که دولت آقای روحانی در چهار سال اول داشت، به رغم همه مشکلات و مسائلی که ایشان با آن روبه‌رو بود، ولی اینطوری نبود که اینقدر اعتبارش را از دست بدهد. یعنی من می‌خواهم بگویم که بخشی از آن 24 میلیون رایی که آقای روحانی آورد، مال خود ایشان بود نه به واسطه دکتر حسن روحانی بلکه به واسطه مجموعه عملکرد دولت اول ایشان، دولت یازدهم که تا حدود زیادی اگر نگوییم که با اقبال رای دهندگان مواجه شده بود ولی به هر حال باعث اعتباری برای ایشان شده بود. یا حداقل بخش عمده‌ای از آن اعتبار 24 خرداد 92 را ایشان حفظ کرده بود. ولی در دولت دوم به سرعت حیرت انگیزی می‌توان گفت که از مهرماه سال گذشته به این سو، واقعا در نیمه دوم سال 96، از مهر تا اسفند 96 اگر شما منحنی را ترسیم کنید -نمی‌خواهم لغت محبوبیت را به کار ببرم- ولی اعتبار ایشان دارد به شدت سقوط می‌کند و یک منحنی دیگری اگر ترسیم کنیم که اسمش را منحنی پشیمانی گذاشته‌ام، این منحنی دارد به سرعت رو به صعود و بالا حرکت می‌کند. یعنی روزبه‌روز بر تعداد کسانی که ابراز و احساس پشیمانی می‌کنند از اینکه به ایشان رای دادند، بیشتر و بیشتر می‌شود.
  • جریان اصولگرای تندرو خیلی خوشحالند از اینکه ایشان اعتبارش را از دست بدهد، خیلی خوشحال‌اند از اینکه ایشان هیچ اعتباری نداشته باشد، خیلی خوشحالند از اینکه تعداد کسانی که ابراز و احساس پشیمانی می‌کنند منظما رو به ازدیاد برود ولی جایی که من با شما اختلاف نظر دارم این است که با صحبت‌هایی که قبل از مصاحبه هم داشتیم شما به نظر می‌رسد که معتقدید حالا اسمش را شبه کودتا بگذاریم که یک شبه کودتایی از سوی برخی از جریانات تندرو علیه دولت آقای روحانی به راه افتاده و قصدش زمین‌گیر کردن دولت آقای روحانی است و حداقلش این است که اگر دولت زمین‌گیر هم نشود به مردم نشان داده شود که دولت آقای روحانی هیچکاره است. یعنی شما یک چنین نظری دارید.
  • درست است که جریان تندرو بسیار بسیار خوشحال و مسرور است و از اینکه روزبه‌روز از اعتبار آقای روحانی کاسته شود، حظ می‌کند. من این را قبول دارم. ولی اینکه تعمدا دارد برنامه ریزی می‌کند، سناریویی هست یا به قول شما شبه کودتایی هست یا سنارویی هست برای اینکه تعمدا این مساله صورت بگیرد اینجا هست که من با شما اختلاف نظر دارم. ضمن اینکه حاصلش یکی است. یعنی هم من و هم شما معتقدیم که دولت به سرعت دارد بی‌اعتبار می‌شود. دولت به سرعت دارد به حالت اینکه هیچ کاره است و به نقطه بن‌بست رسیدن، نزدیک می‌شود. فرق من با شما فقط این است که شما معتقدید این کار دارد تعمدا از سوی جریانات تندرو صورت می‌گیرد اما من معتقدم که در این کار تعمد و قصد و غرضی نیست بلکه یکسری جریانات سیاسی و تحولاتی بوده که نهایتا به اینجا ختم شده است.
  • معتقدم خود آقای روحانی هم در اینکه دولتش بی‌اعتبار شده، کم تقصیر نداشته. یعنی چرا من به آن توطئه‌ای که شما معتقدید که یک شبه کودتا دارد علیه ایشان شکل می‌گیرد، معتقد نیستم؟ برای اینکه من معتقدم خود آقای روحانی هم در اینکه دولتش به این نقطه سقوط کرده، بی‌نقش نبوده است.
  • جریان تندرو هم از بی‌اعتباری فراکسیون امید در مجلس و هم از بی‌اعتباری آقای روحانی استقبال می‌کند. چون بی‌اعتباری این جریانات یعنی اینکه آنها با اقلیتی که دارند به‌راحتی هم مجلس و هم قوه مجریه را می‌گیرند. منتها ببینید! جایی که من با شما اختلاف نظر پیدا می‌کنم این است که آیا این بی‌اعتباری را یک جریان تندرو آمده طراحی کرده و به اجرا گذاشته؟ یعنی آن جریان تندرو می‌دانسته که اگر تلگرام فیلترینگ شود چه ضربه‌ای به دولت آقای روحانی وارد می‌شود پس خواسته که این لطمه وارد شود و تلگرام را فیلتر کرده است؟ جریان تندرو در اینکه وضعیت ارز به این صورت دربیاید نقش داشته؟ و خیلی از چیزهای دیگری که می‌گویید باعث بی‌اعتباری دولت آقای روحانی شده. جایی که من با شما اختلاف نظر دارم، دقیقا اینجاست که آیا ما می‌توانیم بگوییم که یک اتاق فکری در جایی هست و توسط تندروها دارد هدایت و اداره و برنامه ریزی و سازماندهی می‌شود و خلاصه کلام هدفش هم همین است که دولت روحانی را به اینجا بکشاند. من معتقدم چنین اتاق فکری وجود ندارد. ضمن اینکه باز با شما هم عقیده هستم که جریان تندرو بسیار خوشحال است از اینکه روحانی دارد بی‌اعتبار میشود. من حتی یک قدم هم بالاتر می‌آیم. من معتقدم جریان تندرو ظرف دو سال گذشته اول که شاهد بودیم چقدر با مذاکرات هسته‌ای مخالف بود. بعد که توافق هسته‌ای در تیرماه 94 صورت گرفت، من معتقدم که جریان تندرو برای اینکه مبادا یک وقت تنش زدایی و نزدیکی بین ایران و آمریکا به‌وجود بیاید، هر آنچه که در چنته داشت و هرآنچه که می‌توانست و هر سنگ و کلوخ و تیغ و تیشه‌ای که می‌توانست در سر راه برجام انداخت.
  • یعنی این فقط ترامپ نیست که علیه برجام شمشیر از رو کشیده. نه! تندروهای خودمان هم از روز اول به هیچ وجه اجازه ندادند که برجام یک نفسی بکشد و به اشکال مختلف سعی کردند که برجام ناموفق شود. چون موفقیت برجام باعث موفقیت دولت آقای روحانی و محبوبیت آقای روحانی می‌شد. اما این فقط مشکل تندروها با برجام نبود. مشکل دیگرشان این بود که در حقیقت این خطر وجود داشت که یک جور تنش‌زدایی و نزدیکی بین ایران و آمریکا به‌وجود بیاید. البته این خیلی به بحث ما مربوط نمی‌شود اما می‌خواهم بگویم که اصولا تندروها از هر چیزی که باعث بی‌اعتبار شدن دولت آقای روحانی شود، کاملا و به شدت استقبال می‌کنند منتها همه‌اش این چیزهایی که باعث بی‌اعتباری دولت آقای روحانی شده، نقشه و طرح تندروها نبوده. بخش دیگرش هم ناشی از عملکرد خود آقای روحانی بوده است.
علي
Iran, Islamic Republic of
۲۲:۲۳ - ۱۳۹۷/۰۲/۲۳
اينكه جريانات سياسي مخالف از فراز و فرود رقباي خود نگران و يا شاد مي شوند طبيعي است. همين روحيه و نگرش در آقايان روحاني، هاشمي و اصلاح طلبان در زمان احمدي نژاد بخصوص دو سال آخرش قويا بچشم مي خورد.
اما، در مورد دولت روحاني اين فرود زودتر و با سرعت بيشتري شكل گرفته و در اينخصوص حق با آقاي زيباكلام است كه دولت و شخص رئيس آن مقصر است. اين دولت قدر آراء خود را نمي داند، يكجوري سواره رايگان است، در سياست هاي داخلي بي مبالات و بي دقت است، فاقد چالاكي و مديريت كارآمد است. خود را فهيم و همه ديگران را كم سواد مي داند. خوب، اين نوع تبختر و عملكرد كه ربطي به توطئه رقبا و جريانات مخالف ندارد. تازه اگر مخالفين هم تحركي بكنند يك دولت قبراق بايد قدرت تكل و دفاع داشته باشد. مثل اينست كه ما در بازي دفاع مان ضعيف باشد و از مهاجم تيم مقابل بخواهيم ملاحظه ما را بكند و گل نزند؛ اينكه ديگر بازي فوتبال نيست! و يا در مورد برجام آقاي روحاني حمايت نظام و مردم را داشت و مي توانست يك برجام سفت و محكمي را مذاكره و به بار بنشاند. بشكلي كه هم الگوي تعاملات موفق آينده با آمريكا باشد و هم طرف هاي متعاهدين نتوانند براحتي آنرا نقض بكنند. خوب اين را هم رقبا رفتند خراب كردند! چقدر ايشان حرفهاي ضد و نقيض تاكنون تحويل افكار عمومي داده! خوب مردم دقيق اند و اينها را مي فهمند. لذا بايد حق داد كه نزول اين دولت در درجه اول نتيجه كار خودش است.
naser
Iran, Islamic Republic of
۱۱:۴۳ - ۱۳۹۷/۰۲/۲۳
روحانی تجسم بن بست اصلاح طلبی با کم رنگ ترین صورت ممکن است سیاست خارجی که دست نماینده ملت نیست سیاست داخلی هم که نیست سیاست فرهنگی هم که نیست
یعنی ملت هیچ کاره فقط سیاهی لشگر ماشین تبلیغات
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۱:۴۰ - ۱۳۹۷/۰۲/۲۳
یک مثال برای دوستان مخاطب فرارو که متاسفانه ۹۹ درصد اهل مطالعه نیستند و فقط از روی احساسات مسائل سیاسی را دنبال میکنند و با تَکرار تَکرار یک نفر کنش سیاسی دارند میزنم تا به عمق بی سوادی و توهم و خوشخیالی جریان غرب گرای ایرانی پی ببرید


روزگاری شبه روشنفکران درجه ۳ وطنی قراردادی با انگلیسی ها بستند به اسم رویترز،این قرارداد به قدری استعماری بود که خود جناب لرد کرزن انگلیسی میگند تا به حال دیده نشده که ملتی اینچنین همه چیزش را به اجنبی واگذار کند و دیپلمات فرانسوی مینویسد که از ایران فقط هوایش برای شاه باقی مانده است


بعد همین جناب صادق خان زیباکلام در کتاب سنت و مدرنیته تمام قد از این قرارداد و دلال های ان مثل ملکم خان حمایت میکند

این افراد با این طرز فکر هستند که میبینیم در این دولت اصلاح طلب قراردادهای مثل برجام و سعداباد و... را به بار میاورند

این جریان شبه روشنفکری که بی سوادی شاخصه اصلی ان است در طول تاریخ مسبب و دلال تمام قرارداد های استعماری بوده اند


شما دوستان هم به جای عصبانیت و فحاشی لطفا کمی اهل مطالعه باشید تا اینچنین بازیچه دست اینان نباشید

یا حق
احمد
Iran, Islamic Republic of
۱۸:۱۰ - ۱۳۹۷/۰۲/۲۳
دمت گرم وطن پرست
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۱:۴۰ - ۱۳۹۷/۰۲/۲۳
اصلا اعتبار نداشته و ندارد. حرف مفت نزن.
ناشناس
Germany
۱۱:۳۱ - ۱۳۹۷/۰۲/۲۳
اتفاقا دلیل اصلی اینکه این دولت در حال افول ، شکست و بی اعتباریه ، عملکرد خود دولته . لطفا تقصیر رو گردن بقیه نندازید . چون بقیه همیشه بودن و همیشه این رفتارها رو داشتن . همه ما میدونیم تقسیم بندی قدرت این چند دهه به چه شکل بوده . دولت خودش نتونست با این شرایط مقابله کنه یا برای این شرایط برنامه نداشت . روحانی و دولتش باید چاره اندیشی میکردن .

اینکه زیباکلام میگه عملکرد دولت قبلی روحانی خوب بوده هم حرف اشتباهیه . کدوم عملکرد ؟ کدوم تدبیر ؟ کدوم برنامه ؟
مردم که به عملکرد رای ندادن ، مردم به حرف، شعار ، تیکه و طعنه رای دادن .

اینکه هرچیزی رو گردن تندروها بندازیم یعنی عدم مسئولیت پذیری ، یعنی فرافکنی . اینجوری باشه منم میتونم رئیس جمهور بشم .
تندروها همیشه بودن و رفتارشون قابل پیش بینی و برنامه ریزی بود .
مجله خواندنی ها
انتشار یافته: ۱۰
بهرام
Iran, Islamic Republic of
۱۱:۰۸ - ۱۳۹۷/۰۲/۲۳
دارد سقوط میکند؟؟؟ تمام شد رفت
ناشناس
Netherlands
۱۱:۲۰ - ۱۳۹۷/۰۲/۲۳
ای جان
اگر اوضاع عادی بود بهت می گفتم اعتبار زورکی ارزشی نداره که سقوط هم بکنه
ناشناس
Germany
۱۱:۲۲ - ۱۳۹۷/۰۲/۲۳
مگه اعتباری هم مونده ؟
از کدوم اعتبار حرف میزنی ؟
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۱:۳۰ - ۱۳۹۷/۰۲/۲۳
اعتبار؟؟؟!!
مجله فرارو