bato-adv
کد خبر: ۲۹۱۱۸۹

مهریه دیگر گرفتنی نیست!

تاریخ انتشار: ۰۰:۲۱ - ۱۳ مهر ۱۳۹۵

مهریه و نفقه جزو حقوق مادی به‌رسمیت‌شناخته‌شده در سند ازدواج است که زنان هر زمان اراده کنند می‌توانند برای دریافتش اقدام کنند. هرچند این امر در بیان ساده است و با توجه به تبعات کیفری عدم‌پرداخت مهریه برای مردان، سا‌ل‌هاست دریافت مهریه با چالش‌های حقوقی بسیاری همراه بوده است.

با توجه به ناتوانی مردان در پرداخت مهریه و افزایش تعداد چشمگیر زندانیان مهریه، قانونگذار طی سال‌های اخیر تلاش‌های مختلفی را برای محدود کردن صدور احکام زندان برای بدهکاران مهریه در نظر گرفت که مسئولیت کیفری برای ١١٠ سکه طلا ازجمله این اقدامات بود. هرچند فردی که ناتوان از پرداخت مهریه به دلیل عجز مالی بود، حال چه ١٠سکه و چه ١١٠سکه، درنهایت مرد راهی زندان می‌شد. این قانون کمکی در جهت کاهش زندانیان مهریه نبود، بنابراین قانونگذار در تلاش برای سروسامان دادن به اوضاع به برنامه ششم توسعه رسید و طرحی که شرایط دریافت مهریه را تغییر داده است.

نحوه وصول «مهریه» زنان یکی از موضوعاتی است که در لایحه برنامه ششم توسعه با تغییراتی روبه‌رو شده است. موافقان تغییر نحوه وصول مهریه زنان در لایحه برنامه ششم توسعه ضمن تأکید بر این‌که با این تغییر، وصول مهریه با سرعت بیشتری انجام می‌گیرد، بیان کرده‌اند که با تصویب بند سوم ماده ٢٨لایحه برنامه ششم توسعه به محض مراجعه زنان به ادارات اجرایی سازمان ثبت اسناد و املاک به راحتی می‌توانند مطالبات خود را وصول کنند.

آنها تأکید دارند با این روش حتی اقداماتی چون توقیف اموال و ممنوع‌الخروجی طرف مقابل را هم می‌توان محقق کرد. مخالفان این شیوه درحال اصلاح اما معتقدند در شیوه فعلی زنان با مراجعه به دادگاه و اقامه دعوی برای دریافت حق مهریه‌ای خود باید ٣‌ونیم‌درصد میزان خواسته را پرداخت کنند و از حق اعسار نیز برخوردارند اما براساس بند سوم ماده ٢٨ لایحه برنامه ششم توسعه، زنان برای مطالبه مهریه خود در مرحله بدوی باید به ادارات اجرای مفاد اسناد رسمی لازم‌الاجرای سازمان ثبت اسناد و املاک مراجعه کنند که در این شیوه زنان در مرحله نخست درخواست مهریه خود باید ٥‌درصد میزان خواسته را پرداخت کنند، کما این‌که در این شیوه زنان از حق درخواست اعسار هم محروم خواهند شد.

اما اعسار در مهریه چیست؟
 حسن فدایی، حقوقدان در گفت‌وگو با «شهروند» در نقد لایحه توسعه ششم مجلس و تغییرات در نحوه وصول مهریه گفت: قبل از هرگونه نقدی باید روی اصل بحث مهریه تمرکز داشته باشیم. ریشه مهریه صداق و دوستی بوده است که مرد برای ازدواج یک هدیه‌ای را به زن پرداخت می‌کند. بنابر این اصل مرد هم باید مهریه را در کمال خوشی  و آرامش تقدیم کند.

وی ادامه داد: اما متاسفانه این صداق، نشانه دوستی و مهر به سمت‌وسویی رفته که اکثرا از طریق مجاری دادگاه و با توسل به قوای قضائی این موضوع را پیگیری می‌کنند. این مشکل در شهرهای بزرگی چون تهران نمود بیشتری دارد و خوشبختانه در شهرستان‌های کوچک چنین نیست.

به همین جهت بهتر است قبل از نقد تغییرات فعلی  اشاره کنم به سایر استان‌های کشور و نحوه تعیین و پرداخت مهریه در این استان‌ها که مهریه به مقدار مطلوبی تعیین و پرداخت می‌شود، خبری از دادگاه و زندان نیست و در بسیاری از استان‌ها زندانی برای عدم پرداخت مهریه وجود ندارد. وی تأکید کرد‌ ای کاش فضا برای الگوبرداری از این استان‌ها و رسم و رسومات مطلوب آنها فراهم می‌شد.

مشکلات زنان برای دریافت مهریه
این کارشناس حقوق خانواده در ادامه افزود: بحثی که در حال‌حاضر پیش‌رو داریم، بحث مهریه و چگونگی مطالبه آن از طریق دادگاه و اداره ثبت است که کار به لایحه برنامه ششم توسعه کشیده شده است.

فدایی با نگاهی به فلسفه ایجاد راهکار‌های حقوقی دریافت مهریه تصریح کرد: اگر هدف این است که اقدامی در جهت  بهبود وضع زنان انجام دهیم، بهتر است تمام سازوکارهای مربوط به زنان را مورد بررسی قرار دهیم. اگر قرار به سخت کردن دریافت مهریه است که ماجرا متفاوت خواهد بود، زیرا در بحث دریافت مهریه از طریق اداره ثبت و اسناد با مشکلی روبه‌رو هستیم و مشکلات جدیدی نیز ایجاد خواهد شد.

این کارشناس حقوق خانواده با بیان این جمله که بسیاری از زنان شاغل نیستند و با مشکلات مالی در زمان جدایی روبه‌رو هستند، پرداخت ٣ونیم‌درصد از مهریه زمان ثبت دادخواست در دادگاه برای آنها بسیار سخت بوده و مانعی برای پیگیری حق‌شان می‌شود، ادامه داد: اگر زوجه می‌خواست برای دریافت مهریه دادخواست تسلیم دادگاه کند باید ٣ونیم‌درصداز مهریه خود را به دادگاه پرداخت می‌کرد که همین امر باعث می‌شد شرایط کار برای زنان سخت شود. حال با تغییر قانون، این میزان به ٥‌درصد افزایش یافته و نکته جالب این است که دادخواست دریافت مهریه در دفاتر ثبت باید پیگیری شود که خود سختی‌های جدیدی را به‌همراه خواهد داشت.

زنان توان مالی برای پرداخت ٥‌درصد را ندارند
وی در ادامه افزود: در صورتی که اکثر زنان ما، زنان شاغلی نبوده و از نظر توانایی مالی از موقعیت خوبی برخوردار نیستند، بدین جهت این تکلیف مالایطاق به جای آن‌که در روند کار تسهیل و بهبود حاصل کند،  باعث دشوار‌تر شدن امور خواهد شد.

قانونگذار به این امر توجه ندارد که شاید زنی که مطالبه مهریه کرده، توانایی پرداخت ٥‌درصد از مهریه را نداشته باشد، ضمن این‌که در اداره ثبت اعسار پذیرفته نمی‌شود. همچنین اگر کسی در اداره ثبت  ادعا کند از تمکین مالی برخوردار نیست، موردقبول واقع نمی‌شود یا باید همه مبلغ پرداخت شده یا زوجه از پیگیری خواسته خود منصرف شود.

این کارشناس حقوقی با اشاره به روند اجرای فرآیند دریافت مهریه توضیح داد: این تغییر قانونی و سخت کردن شرایط دریافت مهریه درحالی انجام می‌شود که زوجه می‌توانست با ارایه دادخواست دریافت مهریه به دادگاه، درخواست اعسار را نیز ارایه کند و در دادگاه بعد از بررسی‌های موجود اعسار پذیرفته می‌شد.

وی ادامه داد: بنابراین اگر قرار به تغییر باشد باید بدانیم همچنان بسیاری با توجه به پرداخت‌ درصد کمتری از مهریه برای شروع فرآیند دادرسی خود و امکان ارایه اعسار و ناتوانی مالی خود طالب ثبت دادخواست در دادگاه باشند، نه در دفاتر ثبت. هر چند پیگیری از طریق اداره ثبت نافی پیگیری از طریق دادگاه‌ها نیست و اگر زوج دارای املاک باشد، وصول مهریه به مراتب با سرعت بیشتری صورت می‌پذیرد.این حقوقدان با تأکید بر ضرورت یافتن راهکاری برای کاهش مشکل زنان در آینده گفت: با توجه به معایبی که ذکر شد ازجمله پرداخت ٥درصدی مهریه در ابتدای مطالبه و عدم پذیرش اعسار باید برای زنان چاره‌ای بیندیشند و اقداماتی در جهت تسهیل و تسریع خواسته آنان اعمال کنند.

سرعت بالای دریافت مهریه از طریق اداره ثبت
در ادامه فدایی به مزایای مطالبه مهریه از طریق اداره ثبت اشاره کرد و توضیح داد: نباید مزیت‌هایی که در اداره ثبت وجود دارد، از یاد برد، زیرا اگر اموال مرد مورد بررسی قرار گیرد و اموالی به نام او موجود باشد، سرعت وصول مهریه و پیگیری مطالبه حق زن نسبت به دادگاه بیشتر است.
این سازمان می‌تواند با پیگیری، اموالی را که به نام مرد به ثبت رسیده، مطابقت دهد و به نفع زن توقیف کند. شاید سرعت در وصول مطالبه یکی از بهترین مزایای پیگیری از طریق ثبت باشد که نباید نادیده گرفته شود. وی تأکید کرد: مجبور تکرار مجدد هستم که هزینه بالای دادرسی برای زنانی که از تمکین مالی برخوردار نیستند و عدم وجود اعسار از بزرگترین معایب ادارات ثبت محسوب می‌شود.

وی در تشریح نحوه احراز اعسار زوجه  نیز گفت: قاضی دادگاه خانواده بدون درنظر گرفتن تشریفات مطابق با قانون خانواده و بدون درنظر گرفتن ماده ٥٠٤ و ٥٠٥ مواد آیین‌دادرسی مدنی می‌تواند پس از احراز وضع زن او را از پرداخت هزینه معاف کند، این درحالی است که با اقدام به اداره ثبت این اتفاق نمی‌افتد.

باید راهکاری بیندیشند
با توجه به مقولاتی که گفته شد و مطابق بند ٣ ماده ٢٨ لایحه برنامه ششم توسعه، این اشکال و ایراد عمده در رابطه با هزینه‌های گزاف اولیه مطرح است که نمایندگان مجلس و صاحبنظران در این خصوص چاره‌ای بیندیشند و سازوکاری مشخص کنند که کار برای زنان آسان‌تر شود، زیرا اگر قصد حمایت از خانواده و بانوان است باید شرایط اقدام برای زنان راحت‌تر باشد.

فدایی در بیان راهکار کاهش چالش‌ها در بحث مهریه مجددا به رسوم و آیین ازدواج در شهرهای کوچک اشاره کرد و گفت:   همان‌طور که اشاره شد باید در این زمینه یک مقایسه اجمالی با سایر استان‌ها شکل گیرد، زیرا مهریه‌های تعیین‌شده در حد توانایی مرد است. مرد در این زمینه با مشکل مواجه نمی‌شود و به‌راحتی مهریه را پرداخت می‌کند، هیچ اهرم فشاری در ادامه زندگی پیرامون مسأله مهریه وجود ندارد و زندگی مشترک با آرامش بیشتری هم همراه است.

تضعیف حقوق زنان با پرداخت ٥درصد مهریه
نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در مجلس شورای اسلامی نیز با بیان این‌که با انتقاد از قانون جدید و تغییر صورت‌گرفته زنان برای اخذ مهریه خود باید به دفاتر ثبت اسناد و املاک مراجعه کنند، تصریح کرد: در این روش زنان پس از مراجعه به دفاتر ثبت اسناد و املاک و استعلام اموال همسر می‌توانند برای وصول مهریه براساس شرایط تعیین‌شده اقدام کنند اما اگر دارایی به نام وی ثبت نشده باشد، هیچ راه دومی برای اخذ مهریه زنان پیش‌بینی نشده است.
طیبه سیاوشی‌شاه‌عنایتی در گفت‌وگو با خانه ملت درخصوص دومین ایراد به تغییر شیوه اخذ مهریه در برنامه ششم گفت: با مراجعه زنان به دفاتر ثبت اسناد و املاک برای مطالبه مهریه، زنان باید ابتدا ٥‌درصد مورد مالی سند را پرداخت کنند، به عبارتی درحقیقت زنانی که برای اخذ مهریه خود به دفاتر ثبت اسناد و املاک مراجعه می‌کنند باید در نخستین مرحله ٥‌درصد از مهریه خود را بپردازند تا درخواست آنها ثبت و دنبال شود، این درحالی است که اکثر زنان در کشور توان مالی ندارند.

وصول مهریه از طریق دادگستری سخت اما ممکن است
این نماینده مردم در مجلس دهم یادآور شد: هم‌اکنون زنان با مراجعه به دادگستری هم مبلغ کمتر برای طرح دعوای مهریه‌ای خود باید پرداخت کنند و هم پرداخت این مبلغ پیش از طرح دعوا ضروری نیست، اگرچه راه فعلی وصول مهریه یعنی مراجعه به دادگستری سخت است اما درنهایت مهریه زنان محقق می‌شود. اما اصلاح لایحه برنامه ششم توسعه که در شهر مشهد هم پایلوت شده نه‌تنها آسان نیست، بلکه وصول مهریه را غیرممکن می‌کند. سیاوشی‌شاه‌عنایتی با بیان این‌که مهریه پشتوانه مالی زنان محسوب می‌شود، گفت: زنان برای داشتن پشتوانه مالی به دنبال اخذ مهریه خود می‌روند که سخت‌کردن روند وصول این حق به ضرر زنان خواهد بود، از این‌رو در کمیسیون تلفیق برنامه ششم از حق زنان دفاع خواهیم کرد.

 نایب رئیس فراکسیون زنان مجلس شورای اسلامی با انتقاد از این‌که بسیاری از مردان راه‌های فرار از پرداخت مهریه و دور زدن قانون را به کار می‌گیرند، گفت: با این شرایط قانون به‌گونه‌ای باید بررسی و تصویب شود که راه‌ فرار از قانون و عدم وصول مهریه زنان اصلاح شود. واقعیت آن است که زنان اگر تمکن مالی داشتند به‌دنبال اخذ مهریه نمی‌رفتند، پس با این وضع نباید راه‌های دستیابی به پشتوانه مالی آنان را سخت کرد.

براساس این گزارش و تغییر قانون دریافت مهریه شرایط برای زنان سخت شده و درنهایت ممکن است آنها از دریافت حق و حقوق خود در رابطه با مهریه پشیمان شوند و این‌گونه قانونگذار به هدف خود در کاهش جمعیت کیفری و ورودی پرونده‌ها دست یابد اما درواقع حق قانونی زنان تضییع خواهد شد. بنابراین نیاز است این طرح مورد نقد بررسی مجدد قرارگیرد تا راهکاری دقیق برای رفع مشکلات ایجاد شود.

ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۱:۴۰ - ۱۳۹۵/۰۷/۱۴
جهت اطلاع این آقای حقوقدان که لازمه اطلاعاتشون از اسلام و مباحث دینی بالا ببرند تا بعد شاید بتوانند نسخه ای برای علاج جامعه بیمار ما بدهند:
اعسار در اسلام به قسط‌بندی نمی‌انجامد، بلکه به عدم وجوب پرداخت می‌رسد، اما قانون‌گذار بر حسب زعم خود که احساس کرده نظامی أحسن از آن‌چه وحی شده می‌تواند خلق کند...
ک م
Iran, Islamic Republic of
۱۱:۲۳ - ۱۳۹۵/۰۷/۱۴
من خودم یک آقا هستم
یکی از بهترین قانونی که میشه اضافه کرد اینست که:
زن پس از فوت همسرش نیمی از اموال اورا به ارث ببرد تا در دوران پیری کلفت فرزندانش نباشد
من مهریه را از این جهت قبول دارم ولی چون مناقشه شده پس بهتره قانون ارث تغییر کنه.

اینرو گفتم چون سراغ دارم زنانی را که بعد فوت همسرشان واقعا مورد بی مهری فرزندان قرار گرفتند!
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۰:۵۷ - ۱۳۹۵/۰۷/۱۴
من بعد از سربازی سریعا چند جا رفتم سراغ مصاحبه و در شرکتی مشغول شدم و بعد از یکسال و نیمی با یک دختر از خانواده قشر متوسط ازدواج کردم.برکت به زندگیم اومد و با تولد بچه ام درآمد کسب و کارم هم بهتر شده.

حاضرم همه اموالم را بدم ولی با خانوادم باشم.

ازدواج بخشی از تکامل ما آدمهاست و ربطی به سطح سواد و وضعیت مالی و ....نداره.
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۰:۰۸ - ۱۳۹۵/۰۷/۱۴
دخترای امروزی هر جا که سنت به نفعشونه طرف سنتو میگیرن مثله همین داستان مهریه، و هرجا که مدرنیته به نفعشونه طرف مدرنیته رو میگیرن مثله حقوق برابر زن و مرد!
اگه مهریه میخوان بایس مثله ۵۰ سال پیش بمونن کنج خونه رخت بشورن.اگه حق برابر میخوان که این مسخره بازی مهریه پس چیه؟!
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۰۷:۵۳ - ۱۳۹۵/۰۷/۱۴
واقعا آدم از خوندن این نظرات نا امید میشه. آقایان از مهریه شاکی هستند ولی تمامی قوانینی را که قانونگذار به نفع آنها وضع کرده فراموش می کنن. آمار و اخبار از زندانیان مهریه سخن می گن ولی کسی از زنانی سخن نمی گه که به خاطر اختیارات ناحق ولی قانونی مردان از حق تحصیل، اشتغال، دیدن خانواده و اقوام، خروج از کشور و حضانت محروم شدند. اگر انصاف دارید حقوق مردان و زنان را در قانون شماره کنید و ببینید واقعا به مردان ستم میشه یا به زنان. در جامعه ای که نابرابری جنسیتی در آن بیداد می کنه به هر دو جنس ستم میشه. هم به مردان و هم به زنان ولی سهم زنان از این ستم بیشتره.
کاش قانون گذاران وقتی آمار زندانیان مهریه را منتشر می کنند آماری هم منتشر کنند از میران خشونت خانگی، از عسر و حرج زنان، از محرویمت زنان از اشتغال و تحصیل و مانند اینها. هنوز مدت زمان زیادی نمی گذرد که خبری منتشر شد که بازیکن تیم فوتسال زنان نتوانست در مسابقه خارج از کشور شرکت کند چون همسرش اجازه خروج از کشور به او نداده بود. خجالت آور است وقتی زن از حقوق اولیه بهره مند نیست مردان چنین از زن دیو بسازند و همین مهریه را بهانه کنند.
کاش کمی انصاف داشتید.
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۱:۴۲ - ۱۳۹۵/۰۷/۱۴
کجا داری زندگی میکنی!
کدوم قوانین!
دعا کن همسرت ازت شکایت نکنه وگرنه اوین باید بیایم ملاقاتت.
مجله خواندنی ها
انتشار یافته: ۱۸۲
ناشناس
Japan
۰۰:۳۷ - ۱۳۹۵/۰۷/۱۳
زن بی پناه در ایران همین مهریه رو داشت در برابر جامعه زورگوی مرد سالار که مثل حیوان روی زن دست بلند می کنند
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۰:۵۷ - ۱۳۹۵/۰۷/۱۳
خیلی به پناهن پدر مرد و در اوردند.که کسی جرات نمی کنه زن بگیره.
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۱:۱۵ - ۱۳۹۵/۰۷/۱۳
بفرمایید مرد به جز حق طلاق چی در دست دارد؟
در صورتی که همه میدانند زنی که مهریه اش را اجرا می گذارد نه تنها کمکی به زندگی مشترکش نمی کند بلکه تنها به آن خاتمه می دهد.
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۱:۳۸ - ۱۳۹۵/۰۷/۱۳
مرد چه حقی غیر طلاق داره؟
یه سر به قانون مدنی بزن میفهمی
ناشناس
Japan
۱۲:۳۵ - ۱۳۹۵/۰۷/۱۳
خوب خودتون رو زدید به اون راه مرد چه نیازی به حق داره؟زورش زیاده زن حرف بزنه هم می زنه تو دهنش!هر وقت هم دوست داشت طلاقش میده خواهر خود من یکی از این زنها بود که مجبور شد مهریه اش رو هم ببخشه تا بیشتر کتک نخوره و حداقل جونش رو نجات بده.من مرد هستم زن هم نیستم که فکر کنید دارم به نفع زنها نظر میدم.
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۳:۱۷ - ۱۳۹۵/۰۷/۱۳
همه وظایف مادی که بر عهده مرده اگر سختی هم هست هر دو میکشن هر دو سنشون بالا میره چه ظلمی در حق زن ها شده؟
ناشناس
United States
۱۸:۰۷ - ۱۳۹۵/۰۷/۱۳
زن هیچ حقی نداره باید به وظایفش تو خونه بپردازه
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۰۰:۰۲ - ۱۳۹۵/۰۷/۱۴
دیه کشتن یه ادم 200 میلیونه به فرض یک نفر یک سیلی به زنش بزنه باید مثلا 400 میلیون به زنش بده!
ش
Iran, Islamic Republic of
۱۲:۳۱ - ۱۳۹۵/۰۷/۱۴
نبايد همه رو به يك چشم ديد همسر من متاسفانه بعد 12 سال زندگي مشترك منو پسرم رو رها كرد با يه زن ديگه رفت... ودرخواست طلاق داده چيزي هم نداره مهريه رو بده خيالش راحته كه هر 4 ماه يه بار اگرقاضي مرحمت كنن ميخواد يه سكه بده حالا تكليف يك زن با يك بچه توي اين روزگار كه دوازده سال عمرشو گذاشته پاي يك مرد ونميخواد زندگيش از دست بده اما شوهره هوس كرده بره چيه؟ حالا مهريه بيشترم باشه چه فرقي داره قانون كلي راه فرار گداشته واسه امثال شوهرمن اين بي انصافيه
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۰۰:۵۱ - ۱۳۹۵/۰۷/۱۳
پول که نباشد کار هم که نباشد مهریه باشد ؟
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۰:۴۲ - ۱۳۹۵/۰۷/۱۳
در تعیین مهریه قبل از ازدواج اجباری در کار نیست. و اصلاً هر کسی مهری را تعیین کند که در توانش برای پرداخت آن نیست. آن ازدواج شرعاً مسئله دار است. و مردانیکه مهریه تعیین میکنند و بعد میگویند کی داده و کی گرفته باید از روز اول به فکر چنین روزهایی باشند!
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۲:۳۸ - ۱۳۹۵/۰۷/۱۳
هیچ میدونستید قدیما رسم این بوده عروس نصف میزان مهریه باید جهیزیه میاورده؟
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۳:۲۵ - ۱۳۹۵/۰۷/۱۳
فک کنم فقط طرفای شما رسم بوده
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۷:۱۳ - ۱۳۹۵/۰۷/۱۳
ناشناس 13:25
هر کجا بوده مهم نیست. مهم اینه که حداقل برا تعیین مهریه یه منطقی داشتن
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۰۷:۱۳ - ۱۳۹۵/۰۷/۱۳
زنی که توانایی پرداخت 5 درصد مهریه را ندارد باید قبل از اینکه مهریه را مشخص میکرد فکر آن را میکرد. بعد انتظار دارد مرد کل آن را پرداخت کند.
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۰:۵۹ - ۱۳۹۵/۰۷/۱۳
قانون گذار فهمیده چه پدر سوخته بازی در اودند تاجران مهریه که این قوانین رو وضع کردند.
حاج محمدرضا
Iran, Islamic Republic of
۰۷:۲۶ - ۱۳۹۵/۰۷/۱۳
اگر ازدواج با توجه به آموزه های دینی باشد و زن و مرد به وظایف خود بدرستی عمل کنند نیازی به این کارها نیست امروزه زنها عاشق بدحجابی شده و مردها اسیر کنسرت لذا چنین مسایلی رخ میدهد
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۰:۴۳ - ۱۳۹۵/۰۷/۱۳
و افرادی مثل شما هم دچار توهمات
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۰:۴۷ - ۱۳۹۵/۰۷/۱۳
ن وجود بی کار های مواجیب بگیر نبود
اینهمه نابسامانی که بازم ریشه اش در تکثر و قدرت داشتن شماس اگر نبود به اینجاها نمی کشید
ناشناس
United States
۱۱:۵۴ - ۱۳۹۵/۰۷/۱۳
حاج محمدرضا اون طیفی که شما داری میگی دختر پسرایی هستن که تو پارتی شبانه یا کنسرتهای مختلط رقص دوست میشن و بعد از کلی رابطه نامشروع روشنفکرانه مثلا" ازدواج میکنن. بعد طرف زنشو انداخته کنارش تو خیابون انگار دارن تو ساحل قدم میزنن از شدت غیرت و سر و وضع لات پسندانشون.
مهدی
United States
۰۷:۴۲ - ۱۳۹۵/۰۷/۱۳
از تجربه جهانی استفاده کنید. آن سوی ماجرا را هم نگاه کنید. با وضع فعلی یکی از دلایل گریز جوانان و پسران از ازدواج همین مهریه لعنتی شده است.
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۰:۳۳ - ۱۳۹۵/۰۷/۱۳
فقط پسرا مهم هستن دیگه نه
شما وضع زنای جامعه رو نمیبینی یا خودتو به اون راه زدی
زن به جز این حق دیگه چی داره
اینطوری دخترا از ازدواج گریزون میشن که البته به نفعشونه
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۰:۴۴ - ۱۳۹۵/۰۷/۱۳
در تمام دنیا همه پس از ازدواج تعهداتی را از نظر مالی دارند
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۱:۳۳ - ۱۳۹۵/۰۷/۱۳
اگه به دنیا نگاه کنن که مردای ایرانی بدبخت میشن
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۰۷:۵۰ - ۱۳۹۵/۰۷/۱۳
اینجا راه حل همه مشکلات پاک کردن صورت مساله است
ایرانی
Iran, Islamic Republic of
۰۸:۰۱ - ۱۳۹۵/۰۷/۱۳
این داستان مهریه دکانی شده برای عروس خانم ها- طرف دوماه اززندگی نگذشته میره مهریه رومیزاره اجرا!!! معلوم که اومده برای کاسبی یه پولیبزنه به جیب نه برای زندگی!
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۰:۴۶ - ۱۳۹۵/۰۷/۱۳
کسی پرداخت مهریه ای در توانش نیست از ابتدا اشتباه است که تعیین کند.
به این نیت که کی داده و کی گرفته مهریه میده و بعد خلاف آن عمل میکند. از ابتدا با دروغ و تظاهر زندگی را شروع میکنند
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۱:۴۰ - ۱۳۹۵/۰۷/۱۳
ببین کارو به کجا رسوندن که اون خانم مجبور شده واسه ازاد کردن خودش 2 ماه بعد مهریه رو اجرا بزاره
ک م
Iran, Islamic Republic of
۱۳:۳۶ - ۱۳۹۵/۰۷/۱۳
ایرانی عزیز
اینکه گفتی فقط یکطرف داستانه
طرف دیگش هم زورگویی و خودخواهی برخی از مردان هست.
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۰۸:۱۱ - ۱۳۹۵/۰۷/۱۳
واقعا که مسخره است .زن خانه دار بدبخت باید 0.05 مهریه اش رو بده که از دست شوهر معتادش راحت بشه؟؟؟؟!!!!
کی داره این قوانین رو وضع میکنه!!!!
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۱:۰۰ - ۱۳۹۵/۰۷/۱۳
وای خیلی بدبخت روزگار نزاشتن برای مردها
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۲:۳۱ - ۱۳۹۵/۰۷/۱۳
کسی که توان پرداخت پنج درصد مهریه رو نداره حق نداره مهریه زیاد بکنه. بعد هم مرد رو مجبور کنه تمام مهریه رو بده
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۰۸:۳۶ - ۱۳۹۵/۰۷/۱۳
هیچ وقت نبود
خدارو شکر که ازدواج نکردم
اميد
Iran, Islamic Republic of
۱۰:۲۱ - ۱۳۹۵/۰۷/۱۳
آفرين بر شما! امروز امر به ازدواج كردن تبديل به امر به منكر شده است. پسران عزيز لطفا ازدواج نكنيد چون همش درد سره همين و بس! بعد از ازدواج نگاه دادگاهها به مرد به عنوان يك فرد بدهكار است و نه يك انسان كه از حقوقي هم برخورداره...
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۱:۰۴ - ۱۳۹۵/۰۷/۱۳
بد بختی اینه که هم مهریه است هم بند 1 عقدنامه است . حداقل یکی از این دو تا باشه مرد بیچاره از کجا بیاره پرداخت کنه تو کشور خارج تو اموال شریک میشن اگر نداشت اموالی لا اقل زندان نمی ره
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۱:۱۷ - ۱۳۹۵/۰۷/۱۳
با نظر امید موافقم
واقعا نگاه دادگستری در پرونده های خانواده اصلاح زندگی و بازگشت زوجین به منزل مشترک نیست. بلکه فقط با تحت فشار قراردادن مرد خاتمه بخش زندگی مشترک هستند.
خانم
Iran, Islamic Republic of
۱۱:۴۴ - ۱۳۹۵/۰۷/۱۳
منم بابت مجرد بودنم خیلی خوشحالم هم کار دارم هم ارامش هم اعصاب راحت چون خانما با ازدواج تحت شرایط موجود دارای همسر و شریک و مونس نمیشن صاحب یک اقا بالا سر بی مسئولیت و هیچی ندار میشن (البته در اکثر مواقع)
ک م
Iran, Islamic Republic of
۱۳:۴۰ - ۱۳۹۵/۰۷/۱۳
دوستان ,بجای این افکاری که دارید

سعی کنید در زندگی عادل باشید و انتخاب درستی هم داشته باشید تا به مشکل برنخورید

عدم ازدواج پاک کردن صورت مسئله هست دوستان
ناشناس
United States
۱۸:۰۸ - ۱۳۹۵/۰۷/۱۳
درود بر تو، من هم راه تو را در پیش میگیرم،دختران این دور و زمونه لیاقت ندارن...
م
Iran, Islamic Republic of
۱۹:۲۸ - ۱۳۹۵/۰۷/۱۳
آخه میخواستی شهر هم کنی پیدا نمی شد مرد الماسه کو شوهر
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۰۸:۳۶ - ۱۳۹۵/۰۷/۱۳
ایران کشوری که همه چیزش مال مرداست
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۰:۲۱ - ۱۳۹۵/۰۷/۱۳
فعلا كه برعكس شده و همه چيز براي شماست! مهريه مي گيريد بعد ميگيد همه چيز براي مرد است!!!!واقعا تعجب داره
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۱:۲۴ - ۱۳۹۵/۰۷/۱۳
کاملا" باهات موافقم - مرسی
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۳:۵۰ - ۱۳۹۵/۰۷/۱۳
کی مهریه گرفته نه کار نه خونه بابچه مجبور بسوزه وبمیره
خانم2
Iran, Islamic Republic of
۲۰:۴۸ - ۱۳۹۵/۰۷/۱۳
منم بابت مجرد بودنم خیلی خوشحالم هم کار دارم هم ارامش هم اعصاب راحت چون خانما با ازدواج تحت شرایط موجود دارای همسر و شریک و مونس نمیشن صاحب یک اقا بالا سر بی مسئولیت و هیچی ندار میشن (البته در اکثر مواقع)
عسل
Iran, Islamic Republic of
۰۸:۴۰ - ۱۳۹۵/۰۷/۱۳
خب لازم نیست کل 3.5 درصد رو اول بدن. زن پسر عموی من 1200 سکه مهریه اش بود. وقتی اجرا گذاشت. فقط برای پنجاه سکه درخواست داد و برای پنجاه سکه اون درصد رو پرداخت کرد. بعد از دو سال موفق شده چهار پنج سکه بگیره.
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۱:۱۸ - ۱۳۹۵/۰۷/۱۳
از سرشم زیاده. زنی که مهریش 1200 سکه باشه کاسبه نه زن زندگی.
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۱:۲۵ - ۱۳۹۵/۰۷/۱۳
دمش گرم - به این میگن زن عاقل
امید
Iran, Islamic Republic of
۰۸:۴۴ - ۱۳۹۵/۰۷/۱۳
پدر جان بجای این کارها، حق طلاق رو به دو طرف بدید، مهریه رو هم حذف کنید.
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۰:۲۲ - ۱۳۹۵/۰۷/۱۳
آفرين! اين بهترين راهكاره! اصلا چرا بايد به زنان مهريه داد! براي چي آخه... براي چي...
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۰:۴۵ - ۱۳۹۵/۰۷/۱۳
این قانون گذارها بجای پیچوندن مسائل بهتره یه نگاه به این نظرها بندازن شاید دوتا چیز یاد بگیرن حق طلاق برای دو نفر بهترین گزینه است مگه زنها از دماغ فیل افتادن که بهشون باید پول بدیم حق شیر بهاء و از این چرت و پرتها.
فقط زنها شیر خوردن که حقشو از مردها میخوان !!!
فکرشو بکن داری راست راست راه میری یهو میزنه به سرت که ازدواج کنی ناخوداگاه باید خودتو میلیونها تومن بدهکار کنی تا زن بگیری!!
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۱:۲۶ - ۱۳۹۵/۰۷/۱۳
اگه این طور بشه نصف زنهای ی که الان مجبورن به زور زندگی کنند و مرده طلاقش نمیده راحت طلاق می گرفتن .
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۱:۴۵ - ۱۳۹۵/۰۷/۱۳
اخه میدونید اینها از دادن حقوق برابر میترسن چون میتونن مهریه رو بپیچونن ولی حقوق برابر رو نه
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۳:۲۰ - ۱۳۹۵/۰۷/۱۳
من با 50 - 50 کاملا موافقم ولی به شرطی که تمام وظایف مادی مرد هم نصفش به زن منتقل بشه
یوسف
Iran, Islamic Republic of
۰۸:۴۸ - ۱۳۹۵/۰۷/۱۳
مهریه باید نقد باشه جوان یک لا قبا میگن صدهزارسکه میگه بنویس یک میلیون- وقت دادن یک سکه نداره
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۰۸:۵۲ - ۱۳۹۵/۰۷/۱۳
"دریافت مهریه شرایط برای زنان سخت شده و درنهایت ممکن است آنها از دریافت حق و حقوق خود در رابطه با مهریه پشیمان شوند ": ]چه حقی؟!!! ا ایا برای اغاز زندگی مشترک باید از طرف مقابل پول گرفت؟ بایت چی؟ بابت محبت؟
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۰:۳۶ - ۱۳۹۵/۰۷/۱۳
ماشالله به انصاف شما
مهریه رو دیدی اون روی سکه رو ندیدی واقعا افرین
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۳:۲۱ - ۱۳۹۵/۰۷/۱۳
راست میگه مگه زن هم نمیخواد لذت ببره؟ برای چی مرد باید باید پول بده؟
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۰۸:۵۴ - ۱۳۹۵/۰۷/۱۳
کی زن میگیره تا بخواد مهریه بده من سی و دو سالمه و زنم نخواهم گرفت زندگی راحت و بی دردسری دارم پولهام خرج خودم میکنم نه کسی دیگه
ایرانی
Iran, Islamic Republic of
۱۰:۲۴ - ۱۳۹۵/۰۷/۱۳
کار خوبی میکنی داداش. منم 40 سالمه و زن نگرفتم تا حالا و از این به بعدشم نمیگیرم....از قدیم گفتن سری که درد نمیکنه دستمال نمیبندن. دخترای مردم هم بزار بمونن تو خونه باباشون...والا
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۰:۴۹ - ۱۳۹۵/۰۷/۱۳
آره ما دخترا هم داریم می میریم که شما بیاین ما رو بگیرید!!!!
والا ما هم بدون حضور شما زندگی راحت و بی دردسری داریم
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۱:۲۰ - ۱۳۹۵/۰۷/۱۳
کار درستی میکنی. من زند گرفتم و مثل ... پشیمونم. دخترای امروزی کاسب شدن. مهریه!نفقه!...
همون زندگی مجردی برای مردا خیلی عالیه
ایرانی
Iran, Islamic Republic of
۱۱:۵۵ - ۱۳۹۵/۰۷/۱۳
خانوم ناشناس 10:49یک درصد فکر کن تو راست میگی!!!!!!!خخخخخ
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۲:۳۳ - ۱۳۹۵/۰۷/۱۳
ایرانی
چرا حالا تعجب کردی اینقدر دخترای شما هول ازدواج دارن که این قضیه اینقدر واست عجیبه! تحفه هایی مثل شما چی هستن که ما طالب ازدواج شیم اکثرتون بعد ازدواج اویزون خانواده دختر میشید
ک م
Iran, Islamic Republic of
۱۳:۵۲ - ۱۳۹۵/۰۷/۱۳
از پرسش و پاسخ شما دوستان تعجب میکنم ناسلامتی همتون باسواد و با فرهنگ هستید چرا اینقدر رو زندگی مجردی تاکید دارید

ببینید اگر ازدواج با عقل و دل یکسان باشه و دوطرف وظایفشون را بدانند و انجام دهند بسیار هم زندگی شیرینی خواهد بود حالا اگر نمونه ای سراغ دارید که اینطور نیست دلیل نمیشه که همه بد باشند
ایرانی
Iran, Islamic Republic of
۱۴:۳۸ - ۱۳۹۵/۰۷/۱۳
خانوم ناشناس 12:33 با این لحنی که امثال شما دارید همون بهتر که خونه پدرت بمونی و ازدواج نکنی . شما ناراحت بی پولی ما نباش ما ازدواج نمیکنیم که امثال خانواده شما یه وقت ورشکسته نشن ... شما راحت باش..خخخخخ
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۹:۰۲ - ۱۳۹۵/۰۷/۱۳
ما مثل دخترای شما نیستیم ازدواج نکنیم وبال پدرامون بمونیم میشیم عصای دستشون والا مگه پول اضافی داریم به یه یک لا قبا بدیم برید تورونو یه جا دیگه پهن کنید
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۹:۲۴ - ۱۳۹۵/۰۷/۱۳
کار خوبی میکنی ایرانی همیشه همین طور حد خودتو بدون
ناشناس
Canada
۰۹:۰۱ - ۱۳۹۵/۰۷/۱۳
این که با سیاستهای تشویق ازدواج و افزایش جمعیت سخت در تعارضه! یک بام و دو هوا نمیشه. هم مردای جوون رو زهرترک کنیم و هم انتظار داشته باشیم برن به سمت ازدواج و تشکیل خانواده.
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۱:۲۱ - ۱۳۹۵/۰۷/۱۳
هر کی فکر ازدواجه اول بره ی سر زندانیای مهریه و ددگاه های خاواده رو ببینه تا اون روی سکه براش مشخص بشه.
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۱:۴۶ - ۱۳۹۵/۰۷/۱۳
وای حالا یه وقت غش و ضعف نکنین بگم اب قند واستون بیارن نشکنید یه وقت
ایرانی
Iran, Islamic Republic of
۱۴:۴۱ - ۱۳۹۵/۰۷/۱۳
ناشناس 11:46 فعلا که امثال شما غش کردین واسه ازدواج که میای اینجا دنبال این هستی که همه رو قانع کنی ازدواج کنن.:)))
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۹:۰۴ - ۱۳۹۵/۰۷/۱۳
منم که هر دختری میبینم سعی میکنم کری کنم نسبت به ازدواج واقع گرایانه فک کنه نه احساسی اونی که واسه ازدواج ضعف میکنه شمایین که این همه بابت مهریه مینالین وگرنه مهریه باشه نباشه چه فرقی واسه شما داره
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۹:۲۵ - ۱۳۹۵/۰۷/۱۳
طالب ازدواج هستم اما با یه مرد با شخصیت نه یکی مثل شما
امیر رامین
Iran, Islamic Republic of
۰۹:۰۴ - ۱۳۹۵/۰۷/۱۳
گل بود، به سبزه هم آراسته شد!!!
اول میان ضرب المثل میارن که مهریه از مهر میاد نه از زور، اما از اون سمت داریم روشهای زورگیری رو تسریع و تسهیل می کنیم!
بابا مگه به زور ازدواج می کنند که به زور هم گروکشی میشه؟
قانونی که به انحراف رفته یه سنت مذهبی زیبا در حد یک هدیه بود تبدیل شد به یه وثیقه سنگین!
نا شناس
Iran, Islamic Republic of
۰۹:۰۹ - ۱۳۹۵/۰۷/۱۳
هر بی قانونی به نفع دولته چون کسی که می خواد به حقش برسه باید اول تمبر باطل کنه یا در صدی از طلبشو بده که آیا به حقش برسه یا نه....
کیا
Iran, Islamic Republic of
۰۹:۱۶ - ۱۳۹۵/۰۷/۱۳
با سلام
زمانهای قدیم که پدرسالاری بود این گونه بحثها در میان نبود ولی از زمانی که مهریه شد ملاک زندگی بدبختی ها شروع شد. هر چند نباید بانوان را نیز در این امر مقصر دانست چرا که آقایان بی مسئول باید تاوان ندانم کاری هایشان را بپردازند ولی خُب وقتی ملاک اولیه در انتخاب همسر درست نباشد همین امر اتفاق خواهد افتاد.
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۱:۳۷ - ۱۳۹۵/۰۷/۱۳
اگه به پدر سالاری معتقدی پس حق نداری نسبت به سایر تبعیضات تو جامعه گله و شکایتی داشته باشی چون اونها هم برای تبعیض علیه شما بهانه هایی برای شما بهانه هایی میارن
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۰۹:۲۸ - ۱۳۹۵/۰۷/۱۳
من خودم یک پسر مجردم و از اینکه خانواده دختر خانمها جدیدا توهم زدن و مهریه دخترشون رو بالا تعیین میکنم حسابی مخالفم !!!
چون مطمن باشن با این سیاست فرار رو به جلو قرار نیست دخترشون خوشبخت بشه و داماد بد با هزاران سکه هم بده و روزگار دختر رو سیاه میکنه بلکه با مهریه بالا شانس ازدواجشون با پسر خوب رو هم از بین میبرن و شاید باید تا آخر عمر دختر مجرد و سرخورده شونو تماشا کنن
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۰:۳۸ - ۱۳۹۵/۰۷/۱۳
دختری که ازدواج نکنه سرخورده میشه
احوالات خودت رو به دختران نسبت نده
والا من هر چی زن متاهل دیدم به غلط کردن افتاده بود
فرشاد
Iran, Islamic Republic of
۰۹:۳۳ - ۱۳۹۵/۰۷/۱۳
برا چی 5درصد اول کار باید بدن تو روز روشن میرن تو جیب مردم هیچکدام از مبالغ بی ضابطه که میگیرن مردم راضی نیستن مجبوریه
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۱:۲۳ - ۱۳۹۵/۰۷/۱۳
اصلا روند مهریه باید به صورت حکمیت خانوادگی حل بشه . نه در دستگاه قضا
شاکی
Iran, Islamic Republic of
۰۹:۳۶ - ۱۳۹۵/۰۷/۱۳
همسر برادر من کارمند بانک است و چهار آپارتمان در تهران دارد . برادرم در هفت آسمان یک ستاره ندارد. اونوقت این خانم برادر مرا بیچاره کرده همه زندگیش را مختل کرده و بخاک سیاه نشانده برای مطالبه مهریه . واقعا در عصر اطلاعات که از همه داراییها و حسابهای بانکی افراد در سامانه های مختلف کشور اطلاعات نسبتا کاملی هست این یعنی چه؟ اصلا ملاک و دلیل تعیین مهریه در گذشته ضعف زنان از اداره زندگی بوده که پس از طلاق بدبخت نشوند اما اکنون نتیجه وجود چنین قوانینی در مملکت ما که باصطلاح فقه پویا دارد چیست؟ آیا قوانین ما نیاز به بازنگری در جهت متناسب شدن با حقایق امروز جامعه ندارد؟ دستگاه قضایی ما کجاست ؟
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۰۹:۳۷ - ۱۳۹۵/۰۷/۱۳
دیدگاه کارشناسان ما احمقانست. با ترساندن مرد که نمیشه ستون زندگی رو محکم کرد. مهریه مانع جدی در راه ازدواج هست و مردان جوان برای ازدواج کردن مجبور به قبول چند صد سکه مهریه هستند در حالی که هرگز توان پرداخت آن را ندارند. متاسفانه نه مسئولین و نمایندگان و نه علما برای حل مشکل ازدواج قدمی برنمیدارند که هیچ سنگهایی هم جلو پای جوانان می اندازند.
ناشناس
China
۰۷:۱۹ - ۱۳۹۵/۰۷/۱۴
یعنی علما بگن مهریه حرام است؟ چون کسی رو زور نکردن که 100 تا سکه مهر کنه پس تنها راه اینه که حرام شود!
استاد دانشگاه
Iran, Islamic Republic of
۰۹:۴۰ - ۱۳۹۵/۰۷/۱۳
یعنی چه مهریه پشتوانه مالی زنان است!! پس قبل از ازدواج چکار می کردند! مگر مرد مالی را از زنان گرفته که الآن به این شیوه ها بخواهند به زور مبلغ مهریه را از او اخذ کنند؟
اگر هم که فکر حق و حقوق هستید پس باید قانونی هم برای تمکین زنان گذاشت تا در صورتی که به رای تمکین دادگاه عمل نکردند(که اکثرا عمل نمی کنند) زنان نیز مجازات شوند...
واقعا این وضعیت مهریه ازدواج رو به یک معامله و دلالی شبیه کرده.
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۰:۲۳ - ۱۳۹۵/۰۷/۱۳
احسنت! آفرين.
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۰:۵۱ - ۱۳۹۵/۰۷/۱۳
والا مهریه نباشه...از اون طرف دختر هم جهیزیه نیاره و پول جهیزیه رو به عنوان سرمایه کوچکی برای خودش داشته باشه
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۱:۵۰ - ۱۳۹۵/۰۷/۱۳
اصلا ۲ نفر با شناخت خوب از هم سرمایه هاشان را بزارند ببینند چند چند هستند فارغ از هر سنت مسخره ای که در این جامعه هست.... زندگیشان را شروع کنند
بابک
Iran, Islamic Republic of
۰۹:۵۰ - ۱۳۹۵/۰۷/۱۳
زن سالاری بیشتره یا مرد سالاری...
بانو
Iran, Islamic Republic of
۱۴:۱۹ - ۱۳۹۵/۰۷/۱۳
چون قوانین را مردان می نویسند مرد سالار در قوانین بیشتر است .
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۰۹:۵۶ - ۱۳۹۵/۰۷/۱۳
کلا این مهریه های سنگین یکی از عوامل عدم رغبت پسران به ازدواجه
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۳:۲۲ - ۱۳۹۵/۰۷/۱۳
برای من که 100 درصد دلیل همینه
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۰:۰۴ - ۱۳۹۵/۰۷/۱۳
هر چه قدر می خواهید قانون وضع کنید، بکنید... گریز از قانون در کشور ما امری طبیعی و بدیهی است
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۰:۳۲ - ۱۳۹۵/۰۷/۱۳
تنها راه نجات از این قضایا فقط و فقط وجود بسته های حمایتی از زنان بعد از جدایی هست یه زن با توجه به شرایط اقتصادی امروز جامعه حتی اگه شاغل هم باشه بعذ ار جدایی مطمنا در مخارج روزانه خودش خواهد چه برسد به خانمهایی که شاغل نیستن و درامدی ندارند جز اینکه پدر پولداری داشته باشه من خودم مرد هستم ولی خداییش این نهایت بی انصافی هست که یه خانم که مدتها توی خونه ات زحمت کشیده حالا بدون هر پشتوانه ای بخواد جدا بشه وهیچی نداشته باشه از اونطرف هم مهریه نبایذ اهرمی باشه در دست زن که بخواد گرو کشی کنه به نظر من فقط بایذ بسته های حمایتی باشه مثل استخدام زنان مطلقه
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۱:۴۶ - ۱۳۹۵/۰۷/۱۳
به نظر من زن به استقلالیت مادی برسه و ازدواج کنه خیلی بهتره باید برابری داشته باشیم.(زن و مرد)
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۰:۴۱ - ۱۳۹۵/۰۷/۱۳
فقط یک راهکار داره باید مهریه سر عقد نقد گرفته بشه تا همه حساب دستشون بیاد. نه اونیکه نداره بالا ببنده و نه دیگری به این امید باشه که بعدا میگیره
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۴:۳۵ - ۱۳۹۵/۰۷/۱۳
آفرین
توخیلی باهوشی !!!!!!!!!!!
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۰:۵۰ - ۱۳۹۵/۰۷/۱۳
مرد و زن مکمل هم و ادامه دهنده زاد و ولد و خفظ نسل هستند و نگاهی غیر از این خلاف خلقت انسان و ناخوشایند برای خالق است. امروز در جامعه ما چشو هم چشمی و تقلید از دیگران عرصه را بر جوانان تنگ کرده و آنها نمیدانند کدام تلقی از مسائل زندگی صحیح و کدام و و کدام ناصحیح و نارواست .نگارنده در سال 1350 با استراض پنج هزار تومان از همسر آینده ام! با وی ازدواج و در حال حاضر در ردیفهای اول خانواده های خوشبخت و موفق قرار داریم و در این امر فقط توافق و تفام ما راا بدین جا رسانده و بس
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۰:۵۶ - ۱۳۹۵/۰۷/۱۳
فعلا که خانم ها خوب دارند آتیش می سزانند
همشیره
Iran, Islamic Republic of
۱۴:۲۸ - ۱۳۹۵/۰۷/۱۳
چه اتشی برادر من ما داریم می سوزیم همه جوره.
مونا
Iran, Islamic Republic of
۱۱:۱۰ - ۱۳۹۵/۰۷/۱۳
خنده داری مهریه اینه خانواده هایی که کل زندگی خودشون و جد ابادشون رو جمع بزنی صد تا سکه هم نمیشه میرن چند هزار تا سکه مهر میکنن ولی خوب مردها هم نمیخوان بدن طرف پزشکه یا کارخونه داره و پولداره میخواد مال و اموالش رو به نام بقال سر کوچه که غریبه هست بکنه که از زیر بار مهریه همسرش در بره یعنی پول داره بده ولی لجبازی میکنه.
ناشناس
United States
۱۱:۳۴ - ۱۳۹۵/۰۷/۱۳
اکثریت مردای ایرانی لیاقت هیچی رو ندارند. یک مشت تنبل بی عرضه مفت خور که شلوار خودشون رو هم نمی توانند بالا بکشند، اون وقت میخواهند زن بگیرند و بچه دار بشوند. شما بشینید ور دل مامان جونتون دنیا به مرد نیاز داره نه نر. باچه اعتماد به نفسی هم میگن ما که زن نمیگیریم!!!!! اول ببین غیر ننت هیچ زن دیگه ای حاضر هست نگاهت کنه بعد حلقتو باز کن حرف بزن.
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۲:۵۲ - ۱۳۹۵/۰۷/۱۳
خدایا خودت به داد برس .
علی بصیرت پور
United Kingdom
۱۳:۱۶ - ۱۳۹۵/۰۷/۱۳
آخر الزمان شده که ضعیفه ها اینطور گستاخ شده اند
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۳:۲۳ - ۱۳۹۵/۰۷/۱۳
هنر شما چیه؟
ناشناس
United States
۱۳:۵۶ - ۱۳۹۵/۰۷/۱۳
خخخخخخخخخخخ من مردم اما دمت گرم چه کامنتی نوشتی کلی خندیدم
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۴:۳۲ - ۱۳۹۵/۰۷/۱۳
چقد عقده!!!!
حالایکی هم پیدا بشه اینو بگیره دق کرد
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۴:۳۶ - ۱۳۹۵/۰۷/۱۳
خدایا خودت ظهور کن!!!!!!!!!!!!!!!!
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۶:۱۳ - ۱۳۹۵/۰۷/۱۳
یا ابالفرض
خدا به شوهر آینده ات رحم کنه بالام جان!
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۷:۰۶ - ۱۳۹۵/۰۷/۱۳
اگه راست می گی، بُرو خارج شوهر کن. شایدم یه داعشیِ «مَرد»! گرفتت، که تنبل و بی عرضه و مفتخور نباشه؛ تو هم زیاد خُزعبلات نبافی.
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۸:۵۵ - ۱۳۹۵/۰۷/۱۳
اصلا معتوم نیست از بی شوهری عصبانی هستی اصلاااااا
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۹:۲۵ - ۱۳۹۵/۰۷/۱۳
دقیقا همین طوره افرین
ناشناس
Japan
۱۱:۴۳ - ۱۳۹۵/۰۷/۱۳
در مورد پس گرفتن جهیزیه هم همینطور است. نقدا اثاث می خرند ولی نمی توانند فرسوده شا را هم پس بگیرند تا نقدا مبلغ قابل توجهی به دادگستری ندهند.
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۱:۴۳ - ۱۳۹۵/۰۷/۱۳
زن اگر با شناخت درست ازدواج کند و استقلال مالی را در خودش تقویت کند چه نیاز به مهریه و.... دارد؟!! اصلا چرا مردان مهریه نداشته باشند؟ ما خودمان داریم جماعت زن را تضعیف میکنیم. زندگی والاتر از این حرف ها است. من خودم از گرفتن مهریه بیزارم . یکجوری ضعف زنانگی میدانم. قدرتمند باشین زنان سرزمین من
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۲:۳۹ - ۱۳۹۵/۰۷/۱۳
زنان را اون قوانینی تضعیف کرده که حق کار و تحصیل و طلاق و ... رو به مرد و تنها حق زن رو مهریه قرار داده وگرنه زنان ایرانی فرقی با سایر زنان ندارن
شما کار و استقلال مالی داشته باش وقتی اجازه دست شوهر باشه میتونه از سر کار رفتن منعت کنه منم از مهر گرفتن بدم میاد چون توجهی برای همه نابرابری ها شده ولی وقتی حق دیگه ای نداریم باید این یکی رو هم ببخشیم
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۱:۵۲ - ۱۳۹۵/۰۷/۱۳
فعلا که خانم ها خوب دارند آتیش می سزانند
بانو
Iran, Islamic Republic of
۱۴:۲۹ - ۱۳۹۵/۰۷/۱۳
در اتش می سوزند اگر زن بودی منوجه می شدی چی می گم.
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۱:۵۲ - ۱۳۹۵/۰۷/۱۳
زن اگر با شناخت درست ازدواج کند و استقلال مالی را در خودش تقویت کند چه نیاز به مهریه و.... دارد؟!! اصلا چرا مردان مهریه نداشته باشند؟ ما خودمان داریم جماعت زن را تضعیف میکنیم. زندگی والاتر از این حرف ها است. من خودم از گرفتن مهریه بیزارم . یکجوری ضعف زنانگی میدانم. قدرتمند باشین زنان سرزمین من
نور
Iran, Islamic Republic of
۱۴:۳۱ - ۱۳۹۵/۰۷/۱۳
ومرد چه نیازی به حق طلاق و حق حضانت و دادن اجازه مسافرت و........دارد؟
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۱:۵۳ - ۱۳۹۵/۰۷/۱۳
کل ماجرا به یک طرف، اون 5 درصد حق دادگاه به یک طرف!!!
حیف نون
Iran, Islamic Republic of
۱۴:۳۱ - ۱۳۹۵/۰۷/۱۳
اصلش همونه .
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۲:۰۰ - ۱۳۹۵/۰۷/۱۳
همینه مردا زود میمیرن.
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۲:۳۹ - ۱۳۹۵/۰۷/۱۳
بهتر
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۴:۳۲ - ۱۳۹۵/۰۷/۱۳
به ما چه ؟
ابر
Iran, Islamic Republic of
۱۴:۳۳ - ۱۳۹۵/۰۷/۱۳
از بس حرص می زنن قانع نیستن.
سیکلم
Iran, Islamic Republic of
۱۴:۳۴ - ۱۳۹۵/۰۷/۱۳
اتفاقا مردهای مجرد زود تر می میرن.امار جهانی می گه.
مهران
Iran, Islamic Republic of
۱۲:۰۶ - ۱۳۹۵/۰۷/۱۳
داره 40 سالم میشه و مجردم، خونه و ماشین و درآمد کافی هم دارم، ولی با دختری که مهریه بخواد زندگی نمیکنم، حق طلاق بهش میدم و حاضرم از ماحصل ازدواجمون 50 درصد بهش بدم ولی هزار تومن هم مهریه نمینویسم. پسرهای مجرد هرچقدر هم که عاشق باشین نباید زیر بار مهریه برین. از همون اول ازدواجتون رو خراب نکنین. مهریه حق زن نیست. ازدواجی که اولش با چک سفید دادن شروع میشه اصلا ازدواج نیست، یه معامله مسخره و یک طرفه است.
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۲:۴۰ - ۱۳۹۵/۰۷/۱۳
اگه سایر حقوق رو هم عتقاد به برابری داشته باشین حرفتون کاملا متینه
یه خانوم
Iran, Islamic Republic of
۱۷:۰۰ - ۱۳۹۵/۰۷/۱۳
ممکنه بگید چطور از اول زندگی همسرتونو شریک زندگیتون میدونید.چطور مطمئنش میکنید به خواستنتون و پایبندیتون برا یه عمر زندگی.اگر همون اول زندگی بتونید از ماحصل زندگیتون تا الان شریکش کنید یعنی مردانگیتونو ثابت کردید و البته این شراکت رو مشروط کنید به زندگی وفادارانه دوجانبه. در اینصورت درباره مهریه حرف شما متین.
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۲۲:۵۳ - ۱۳۹۵/۰۷/۱۳
اینایی که گفتی خیلی خوبن منتهی قوانین آمریکاست دقیقا. باید بری اونجا زن بگیری
علی
Iran, Islamic Republic of
۱۳:۳۱ - ۱۳۹۵/۰۷/۱۳
تمام قوانین مملکت ما قدیمی و ناکارآمد هستن. مسوولین هم براشون کسر شان میشه برن قوانین درست و حسابی رو از اروپاییها و آمریکاییها یاد بگیرن. همینه که تو همه چیز هزار سال از دنیا عقبیم. حتی تو مسایل روزمره و معمولی مثل ازدواج. قشنگ ترین نکته اینجاست که تو این کشور با داغونترین وضعیت ، از بنیان سست خانواده های غربی هم ایراد می گیرن!!!
ناشناس
China
۰۷:۲۲ - ۱۳۹۵/۰۷/۱۴
عجب. مثلا یک مدل از قوانین مترقیشان بگو ببینیم؟؟؟
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۳:۴۴ - ۱۳۹۵/۰۷/۱۳
زن من کل وسایل خونه رو که به درد میخورد برد، تمام پس انداز زندگی به قول خودش مشترک هم دستش بود رو برداشت، بخشی از مهریه رو هم گرفت رفت با کسی که ثروتمند تر بود ازدواج کنه!!!!!!
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۹:۲۷ - ۱۳۹۵/۰۷/۱۳
دمش گرم
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۳:۴۷ - ۱۳۹۵/۰۷/۱۳
تمام این گرفتاری ها مربوط به مال دنیاست. بجای این همه موش و گربه بازی قانون باید بگوید زن قبل از از رفتن خانه شوهر مهریه اش را باید گفته باشد یا بگیرد بعد به خانه شوهر برود و اگر شوهر ندهد حق دارد نرود در غیر اینصورت وقتی با رضایت خودش میرود مطالبه اش منجر به زندانی شدن مرد نمیشود. برخی هم خدا را میخواهند هم خرما را. هم شوهر خوب و مومن و اهل زندگی میخواهند هم پولدار.
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۹:۲۸ - ۱۳۹۵/۰۷/۱۳
هر کسی دنبال یه فرد ایده اله کی میره شخصی با صفات بد
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۳:۵۰ - ۱۳۹۵/۰۷/۱۳
مهریه یا ظلمیه؟
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۴:۱۴ - ۱۳۹۵/۰۷/۱۳
دیشب یه زن و شوهر رو دیدم , یک بچه تقریبا 5 ساله هم داشتن !!!
خانم مانتو جلو باز پوشیده بود , شلوارش یه وجب زیر زانو , کفش و شال نامناسب و .... + آرایش غلیظ
آقا هم مثل پسرای 18 ساله تیپ زده بود و مدام به اطراف نگاه میکرد و معلوم بود از زندگیش نیازهاش برطرف نمیشه !!!
بنظر من مشکل ما جاهای دیگست , مهریه و این چیزا رو فعلا بزاریم برای بعد ...
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۹:۲۸ - ۱۳۹۵/۰۷/۱۳
کمتر مردمو دید بزن
قاسم خ
Iran, Islamic Republic of
۱۴:۲۱ - ۱۳۹۵/۰۷/۱۳
جالبش اینه که در کشورهای غربی شروط ضمن ازدواج دارن که مثلا داراییهایی که دو طرف بعد از ازدواج در میارن بعد از طلاق نصف بشه و در کشورهای اسلامی هم یک مهریه معقول به تناسب درآمد مردان آن کشور بعنوان مهریه در اول ازدواج به زنان داده میشود . در کشور شتر گاو پلنگی ما هم شروط ضمن عقد هست و هم مهریه های سنگین بعنوان تعهد و چک سفید به خانمها قبل از ازدواج و هم کلی مخارج و کادوهای سنگین بعنوان هدیه و هزینه های ازدواج که مثلا چی میخواهی شریک زندگی درست کنی یا طلبکار . تازه خانمهای امروز هم اکثر کارها و شغلها را گرفتند و مثل قدیم بعد از طلاق محتاج و بدبخت هم نمیشن . من در اول جوانی وقتی بیست و دو سالم بود میخواستم خر بشم و ازدواج کنم اما در نهایت سر مقدار مهریه با خانواده نامزدم به توافق نرسیدم و به هم خورد و شکر خدا تا الان که سی و پنج سالمه ازدواج نکردم و وضع مالیم هم خیلی خوب شده و سرم و فکرم راحته و پولهای اضافه ام رو خرج خودم و تفریحم میکنم و میرم اونور آب . ضمنا پسر خاله و پسر عمه ام که هر دو از من کوچکتر بودند ازدواج کردند و هر دو پس از مدتی کارشان به جدایی کشید و الان دارن پولی رو که میبایست خرج زندگی و لذتشون میکردن دارن بعنوان مهریه قسطی میدن . منکه عمرا خر بشم و زندگیمو خراب کنم .
شیوا
Iran, Islamic Republic of
۱۷:۳۲ - ۱۳۹۵/۰۷/۱۳
اقای قاسم کجا خانم ها همه شغل ها را گرفته اند؟ امار بیکاری زنان در ایران را می دانید؟ بر اساس گزارش مركز آمار ایران، بیكاری جوانان 15 تا 24ساله معادل 26.1 درصد است كه برای مردان این گروه 22.3 و زنان 42.8درصد اعلام شده است. وقتی در ایران همه تلاش بر ان است که زن خانه نشین شود توقع این که همه خرج و مخارج نصف شود منصفانه نیست. امیدوارم تشریف ببرید خارج از کشور ، حقوق زنان در ان جا را ببینید بعد بفهمید زنان در ایران چه می کشند
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۹:۲۹ - ۱۳۹۵/۰۷/۱۳
کاش همه افرادی که مثل شما هستن هیچ وقت ازدواج نمیکردن دختر مردمو بدبخت نمیکردن
پرتو
Iran, Islamic Republic of
۱۴:۲۲ - ۱۳۹۵/۰۷/۱۳
اصلا ازدواج چی هست؟
عسل
Iran, Islamic Republic of
۱۴:۲۸ - ۱۳۹۵/۰۷/۱۳
اگه زنها کار و حقوق برابر و حق طلاق داشته باشند، کار خونه و اشپزی هم تقسیم بشه، نیازی به مهریه نیست.
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۶:۱۶ - ۱۳۹۵/۰۷/۱۳
خرجی خونه و هزینه زندگی هم تقسیم بشه ما مردا کاملا" موافقیم عسل خانوم!
شیوا
Iran, Islamic Republic of
۱۷:۲۹ - ۱۳۹۵/۰۷/۱۳
ناشناس 16:16 اول باید شرایط کاری و شغلی هم برابر بشه. برید اول امار نابرابری جنسیتی در ایران را بخوانید ببینید اصلا فرصت های شغلی دو جنس برابر هست یا نه .
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۹:۳۰ - ۱۳۹۵/۰۷/۱۳
فعلا که تمام وظایف مردا رو دوش خانوماس
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۰:۲۱ - ۱۳۹۵/۰۷/۱۴
قطعا
فقط باید حق نفقه برای مرد هم ایجاد بشه تا اگر زن کار نکرد و نفقه نداد بره شکایت کنه.
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۴:۳۱ - ۱۳۹۵/۰۷/۱۳
دخترا مهریه نداریم تمومه تعطیله
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۹:۳۰ - ۱۳۹۵/۰۷/۱۳
به همین خیال باش
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۴:۳۹ - ۱۳۹۵/۰۷/۱۳
توی زندگی هم باید مرد تلاش کنه هم زن هیچ قانونی نباید گذاشته بشه اموال پس از ازدواج نصف شود مهریه منتفی حق طلاق هم دو طرفه تا جوانان به ازداوج ترغیب شوند یک نگاه به وضع جامعه بکنید جمعیت جوان رو به کاهش است
شیوا
Iran, Islamic Republic of
۱۵:۱۹ - ۱۳۹۵/۰۷/۱۳
همه حقوق برابر باشه من هزار تومن هم مهریه نمی خوام. مطمین باشید اغلب مردای ایرانی تن نمیدن به حقوق برابر. عادت کردن به تسلط داشتن بر زن. این جماعت یک بام و دو هوان. اگر زندگی سنتی میخواهید و تسلط بر زن خوب مهریه اش را هم باید بپردازید. اگر هم قوانین انسانی میخواهید پس دوران زورگویی گذشته. هر چند در ایران قوانین علیه زن هست و حتی در یافتن شغل برابری وجود ندارد. خلاصه که همه چیزمان به همه چیزمان می اید.!
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۷:۳۷ - ۱۳۹۵/۰۷/۱۳
محض اطلاع جنابعالی عرض شود که بنده در حال جدا شدن از همسر سابق هستم
ایشون خونه رو برداشته کامل
مهرشم کامل می خواد تازه منو ممنوع الخروج هم کرده
نمردیم معنی مرد سالاری رو هم فهمیدیم
لازمه اشاره کنم که کل پول خونه رو هم من داده بودم
علی بصیرت پور
Iran, Islamic Republic of
۱۸:۴۳ - ۱۳۹۵/۰۷/۱۳
از نوع حرف زدنت معلومه دنبال چی هستی. اگه قرار بر زندگی کردن باشه چه سنتی و چه مدرن دیگه چه مهریه ای باید پرداخت؟ یعنی آقایان بیایند چند ماه سنتی زندگی کنن بعدش شماها درخواست طلاق و مهریه بدین؟؟؟؟
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۹:۳۰ - ۱۳۹۵/۰۷/۱۳
عالی گفتی
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۲۱:۲۵ - ۱۳۹۵/۰۷/۱۳
بزرگوار قوانین انسانی از نظر زن ایرانی یعنی عدم قبول بخشی از مسولیت یا وظایفی ک به طور عادی و با توافق طرفین بین زوجین تقسیم میشه ک به دلیل خانه دار بودن اکثر خانمها در قدیم مسولیت پخت و پز و رفت و روب به عهده خانم بود.نسل جدید تا دم از حقوق برابر میزنن منظورشون اینه برای تمام کارهای منزل یا مستخدم بیاد یا خود مرد انجام بده پخت و پز تعطیل از بیرون بیاره یا خودش انجام بده و...امثالهم ! خب این مرد مجرد هم بود همین وضع رو داشت ! نمیگیم پختن و شستن و قورمه سبزی بار گذاشتن وظیفه زنه نه ولی معنی و مفهوم حقوق برابر این نیست ک از زیر بار مسولیت خانه ک مدیریت اصلیش در همه جای دنیا با زن هاست شونه خالی کنین !
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۰۱:۲۷ - ۱۳۹۵/۰۷/۱۴
زندگی سنتی مهریه اش 5 یا 12 سکه هست. شما دخترای امروزی اون رو نجومی کردین!!
مرد مجرد
Iran, Islamic Republic of
۱۶:۲۴ - ۱۳۹۵/۰۷/۱۳
دوستان چرا مسایل رو جنسیتی میکنید؟
این همه جدال لفظی برای چی هست؟
در صورت فراهم بودن شرایط ,ازدواج بهترین گزینه برای رسیدن به آرامش هست و هیچ انسان عاقلی از آرامش و رها شدن از دردهای تنهایی گریزان نیست,اما در خیلی از موارد زنان و مردان طبق شرایطی که دارند ازدواج را منطقی نمی بینند چرا که مشکلات فراوان پس از ازدواج که شامل مسایل مالی و اختلافات فکری هست باعث سلب آرامش نسبی دوران تجرد میشود.
در مورد شخص خودم میگویم:
بنده انسانی خودخواه هستم و آنچنان که باید انسان مسولیت پذیری نیستم و تا زمانی که درگیر این مسایل هستم ازدواج کردن من ظلم به انسانی دیگر است پس عقلانی است که به این مهم نپردازم.
از دوستان عزیز میخواهم با خودشون خلوت کنند و خودشون رو تحلیل کنند در این صورت انتخابهای خوبی خواهند داشت.
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۶:۳۹ - ۱۳۹۵/۰۷/۱۳
مهریه حضرت زهرا (س) کجاها خرج شد:

امیر مومنان به دستور پیامبر زره را فروخت و پول آن را به آن بزرگوار تقدیم داشت و پیامبر آن پول را به سه بخش تقسیم کرده، بخشی از آن را برای خریدن وسایل زندگی به عنوان جهیزیه، و بخش دیگر آن را برای تهیه عطریات عروسی قرار داد و سومین بخش آن را نزد «ام سلمه» سپرد تا به هنگام فرارسیدن شب عروسی آن را به امیر مومنان باز گرداند تا بتواند از میهمانان خویش پذیرایی کند.
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۹:۳۳ - ۱۳۹۵/۰۷/۱۳
ولی تو متن حدیث اشاره ای به مهریه نشده
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۶:۴۲ - ۱۳۹۵/۰۷/۱۳
در کل نوع رابطه ازدواج در ایران تجاری شده مثل همه چیزه این ملت مادی. در مورد تقسیم اموال در خارج، تقسیم از دو طرف هست نه فقط از جانب مرد (یعنی بند 1 عقدنامه معادل اون نیست). در ضمن تمام قرض ها هم نصف میشه. مهریه مثل دادن چک سفید امضا است و به زور نگهداشتن کسی با حربه مهریه نفی غرض ازدواج است که اساسش بر محبت دو طرفه است
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۲۱:۳۱ - ۱۳۹۵/۰۷/۱۳
مشکل اینجاست خانمها فکر میکنن ک مهریه یک پشتوانه مالی خوب برای وقتیه ک جدا میشن ! در صورتی ک کف دست مو نداره بکن ! مهریه رو ک قلمبه بهت نمیدن طرف یا نداره میره زندان تهش میاد بیرون اقساطی میکنه یا از اول برات اقساطی میکنن اونوقت مرده هم از لجش یا طلاق نمیده یا ناشیزه میکنه یا مدام مجبوری بخاطر هر ماه یه ربع سکه قیافه شوهر نحستو تحمل کنی !! هیچ پشتوانه ای نیست

اقایون هم ننویسید عندل المطالبه ! بنویسیت عندل الاستطائه ! املاشو هم بیخیال ! یعنی بنویسی در صورتی ک در توانتون باشه نه عندالمطالبه !
علی بصیرت پور
Iran, Islamic Republic of
۱۶:۵۹ - ۱۳۹۵/۰۷/۱۳
طبق دستور اسلام عزیز زن باید در خانه باشد و خانه داری کند طبق دستور خداوند متعال در قرآن اگر زن بخواهد از فرمان خدا سرپیچی کند تنبیه او نیز جایز است حالا چه شده که اینها اینطور دور برداشته اند معلوم نیست
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۹:۱۴ - ۱۳۹۵/۰۷/۱۳
من بدون پیشداوری میخام چند نکته رو بگم
ببینید قوانین ازدواج هم باید پیوست اجتماعی و فرهنگی داشته باشن
به این معنی که قانون گذار ما بفهمه تبعات تصمیماتش در بعد اجتماعی چیه
این یه واقعیته که زن بعد طلاق عموما با مشکل مالی و برچسب های اجتماعی و دشواری جدید در زندگی مجدد اقتصادی و عادیش مواجه میشه در جامعه ما
شکی در این نیست
باید هم حمایت اقتصادی و هم حمایت اجتماعی از زن پس از طلاق وجود داشته باشه
اما مساله اینه که این حمایت به چه شکل و به چه قیمتی باشه
نظام قانونی ما این حمایت رو تماما متوجه مرد می کنه و این مرد هست که اون حمایت رو باید تامین کنه
چشم و هم چشمی ها و فرهنگ مادی ما هم باعث مهریه سنگین و بعضا غیر منطقی شده
من به عنوان یه پسر که واقعا پارتنرمو دوست دارم و قصد ازدواج داریم و من به شدت ادم برابر گرایی هستم که تمام حقوق رو برابر برای زن و مرد میخام و میخام این در عقدنامه بیاد اما در مورد مهریه همیشه ذهنم درگیره و دارم آسیب می بینم راجع بهش
چرا واقعا؟
میشه راه دیگه ای هم پیدا کرد
مشکل اینه متعهد شدن مرد به چیزی که نداره چه دردی رو از زن دوا می کنه؟
واقعا نمیشه بحث مهریه مشروط در دارایی های مرد در زمان طلاق مطرح باشه؟
یا هر راه دیگه ای...
من قصد پیش داوری ندارم اما دارم استرس و آسیب به خودمو می بینم و همینطور عدم تمایل جوون ها به ازدواج و ده ها آسیب مرتبط با اون رو می بینیم
کاش بدون پیش داوری این موضوع رو تحلیل علمی کنیم و قانون گذار قوانین برابر گرایانه ای وضع کند
همانطور که اون حق ها در دست مرد، نابرابری برای زنه، مهریه هم در دست زن، نابرابری متوجه مرده
پس ما با یه گرو کشی و ساختار نابرابر روبروییم
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۹:۵۸ - ۱۳۹۵/۰۷/۱۳
این که مهریه رامی توان گرفت همیشه بوده اما زنان درگذشته هرگزاینکاررانمیکردندچون برای کیان خانواده ارزش قائل بودندبعضی مردان حق دارندزیرابعضی زنان سوء استفاده می کننددخترم 1400 سکه مهرش بود درمدتی که عقدبودندبه این نتیجه رسیدندکه نمی توانندباهم به نتیجه برسنددخترم مهریه رابخشیدوجداشداشکال هم ازخانواده پسربودکه سنگ اندازی کردنددخترم دیگرتن به ازدواج ندادزیراحاضرنبود خواستگارش اوراتحقیرکند که یکبارعقدکرده است وپسرچندماه بعدازدواج کردوفرزنددارداین نتیجه خوبی یک دختراست مامردم بی انصافی هستیم.
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۱:۴۶ - ۱۳۹۵/۰۷/۱۴
شاید اگر از اول 1400 سکه مهریش نبود کار به اینجا نمی رسید.
همین طور که در روایت داریم مهریه ی بالا دشمنی می آورد.
امین
Iran, Islamic Republic of
۲۰:۲۰ - ۱۳۹۵/۰۷/۱۳
اولا ممنون از فرارو رسانه های این چنینی باعث میشن مردم اگاه بشن دوما مهریه به این شکلی که الان هست زمینه سو استفاده زیادی داره عند المطالبه باید تبدیل به چیزی بشه شبیه این که اگر طلاق گرفته شد و حضانت بچه به زن رسید اون موقع مهریه پرداخت بشه وگرنه در حالت عادی که مرد درامدش رو خرج معاش خانواده میکنه دیگه مهریه یک چیز زائد هست مخصوصا که دو نفر طلاق هم بگیرن و مرد مجبور باشه تا اخر عمر به زنی پول بده که دیگه هیچ رابطه ای باهاش نداره و مثلا دو ماه با هم بودن
بهنام
Iran, Islamic Republic of
۲۱:۰۴ - ۱۳۹۵/۰۷/۱۳
کل نظرات رو خوندم
فقط یک کلام ایندی هممون تاریکتر از تاریکی مطلقی ست که فیزیک تعریف میکنه
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۲۱:۲۸ - ۱۳۹۵/۰۷/۱۳
این چه قانون مضحکیه واقعا ! کشورهای دیگه هر کدوم از طرفین درخواست طلاق بده باید بسته به قانون و وضعیت مالی به طرف مقابل مبالغ بالایی رو پرداخت کنه چه مرد به زن چه زن به مرد

اینجا هم مهریه رو میگیرن هم زندان میری هم تو مدتی ک زندانی و هنوز جدایی نهایی نشده نفقه باید بدی هم بعدش مخل اسایشت میشن تازه خانم راس راس میره گندم میزنه !
حسن
Iran, Islamic Republic of
۲۱:۴۱ - ۱۳۹۵/۰۷/۱۳
اصلا این مهریه سنتی است که هزار سال پیش کاربرد داشته اما برای زندگی امروز به وضوح ناکارآمد و مختل کننده زندگی زناشویی است و نه به نفع مرد است و نه به نفع زن. ولی متاسفانه عده‌ای فکر می‌کنند هر سنتی که از زمان قدیم بوده، جزئی از اسلامه و بنابراین باید به اون پایبند بود. در صورتی که این مسئله ربطی به اسلام نداره و باید کلا برچیده بشه.
ناشناس
United Kingdom
۲۲:۰۶ - ۱۳۹۵/۰۷/۱۳
مهریه رو معمولا پدر عروس تعیین میکنه که مرد هست نه زن. مرد حق طلاق داره، حق حضانت فرزند ، حق جلوگیری از کار کردن همسرش ، توانایی ممنوع الخروج کردن همسر و...... واقعا شرم آوره که تحمل یه مهریه رو ندارین. یا کل حقوق رو از اول نصف نصف کنید و تمام وظایف داخل و خارج خونه (که هیچ وقت نمیشه ۵۰٪ تقسیم کرد) زنها برای فرزند آوردن ۹ ماه از همه فضای کار و درس ،... دورن بعد هم که تا ۲-۳ سال باید از بچه نگهداری کنن تا بشه بچه رو به مهد سپرد . خیلی بی انصافیه که اینهارو در نظر نگیریم. مساله دیگه نابرابری در استخدام هاست در پرداخت حقوق کمتر به خانومها، جدی نگرفتنشون در محیط کار ،..... تو اروپا و آمریکا وقتی زوجی بعد ۱۰ سال طلاق بگیرن اموال بدست آمده بعد از ازدواج نصف میشه . یکم انصاف داشته باشیم
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۱:۲۴ - ۱۳۹۵/۰۷/۱۴
همه حرف هاتون رو قبول دارم الا اون بحث حقوق کم که فقط مقصرش خود خانوم ها مخصوصا کم سن و سال تر ها و مجردها که به حقوق به چشم پول چیپس و پفک و لباس نگاه میکنن

خب خواهر من برای چی واسه کاری که از 8 صبح تا 4 بعد از ظهره و من براش حداقل 1500 تا 2 تومن دستمزد می خوام حاضری با 600 700 تومن کار کنی بازار دستمزد رو بریزی بهم
کار مال شما نوش جونتون ولی 100 200 تومن کمتر از عرفش بگیر نه اینکه حاضر بشی بیگاری کنی
وحیدم
Iran, Islamic Republic of
۰۱:۱۶ - ۱۳۹۵/۰۷/۱۴
واقعا نمیشه حق رو مردها یا زنها داد.
از یک طرف اگه مهریه نباشه برخی مردها یک ساله طلاق میدن که ایرادش اینه که نگاه جامعه نسبت به خانوم مطلقه خیلی بده نه کار بهش میدن نه خونه بهش اجاره میدن هم اذیتش میکنن انگار جزامیه کاش این نگاه نبود
از اون طرف مثلا یکی از کاسبهای محلمون عروسش اصلا خونه شوهر نرفت مهرش روگذاشت اجرا بنده خدا خونه و دکونش رو فروخت که پسرش نره زندان بعد چند ماه هم فوت کرد.
مردسالاری اقابالاسری و ظلمی که تو تاریخ به زن ها شده رو برخی میخوان اینجوری تلافی کنن.
ولی در اخر اونایی که میسوزن ادم خوبان زن و مردش فرقی نداره خوبها قربانی میشن.
زنی دیدم عالی از هرنظر باشوهر عوضی
مردی دیدم کاری روزی ده ساعت کار میکنه اونوقت زنش دنبال ......
ازدواجی که مثل هندونه دربسته باشه شانسیه دیگه
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۰۶:۳۸ - ۱۳۹۵/۰۷/۱۴
بالا برید پایین بیاید یه راه بیشتر نیست برای حل مشکل و شک نکنین ۲۰ سال دیگه همین میشه
- مهریه نفقه شیربها جهازیه حذف
- حق طلاق برای دو طرف
- تمام اموال دونفر نصف
- ارثیه زن و مرد یکسان
من حاضرم قسم بخورم بیشتر مشکلات کشور با این فرمول حل میشه
در ضمن ممکنه اولش طلاق زیاد بشه ولی بعدش ازدواج راحت زیاد میشه در نهایت
مهرداد
Iran, Islamic Republic of
۰۷:۴۷ - ۱۳۹۵/۰۷/۱۴
بهتر خدا کنه این مهریه لعنتی رو بردارند و بشه با تامل و تعلق داشتن زندگی کرد نه با زور و تهدید
من ازون مردها هستم خونه ای که با زحمت زیاد خریده بودم نصیب مهریه یک خانم شد که فقط واسه خونه داستان به چنگ آوردنش رو درست کرده بود
مجله فرارو