bato-adv
کد خبر: ۲۶۰۳۲۳
علی خرم در گفتگو با فرارو از خرید 114 ایرباس انتقاد کرد

روش عربی خرید هواپیما توسط ایران!

«صرف خرید هواپیما بدون انتقال تکنولوژی، روش خرید عربی محسوب می شود و کشورهای عربی نفتی این کار را می کنند و ما که صاحب فن و تکنولوژی هستیم باید فناوری کشورهای پیشرفته را وارد کشور کنیم.»
تاریخ انتشار: ۱۱:۰۱ - ۰۸ بهمن ۱۳۹۴
فرارو- یک کارشناس مسائل بین الملل با انتقاد از خرید هواپیما بدون انتقال تکنولوژی ساخت آن به ایران گفت: «صرف خرید هواپیما بدون انتقال تکنولوژی، روش خرید عربی محسوب می شود و کشورهای عربی نفتی این کار  را می کنند و ما که صاحب فن و تکنولوژی هستیم باید فناوری کشورهای پیشرفته را وارد کشور کنیم.»

با اجرای برجام یکی از نخستین موضوعات مطرح شده بحث خرید هواپیما توسط ایران از فرانسه و آمریکا بود. گفته می شود قرار است در سفر آقای روحانی به فرانسه قرارداد خرید 114 هواپیمای ایرباس امضاء شود.

دکتر علی خرم استاد دانشگاه و کارشناس مسائل بین الملل در گفتگو با فرارو گفت: «اکنون ایران در شرایطی است که می تواند برای اولین بار بعد از 37 سال به صورت آزادانه خرید کند و تکنولوژی موردنیاز خود را از کشورهای مختلف وارد نماید و قراردادهای صنعتی ببندد.»

وی ادامه داد: «اما به نظر می رسد در کشور خیلی متوجه این موضوع نیستند و فکر می کنند یک مدت پول های ایران بلوکه شده بود و اکنون باید تا می توانند خرید کنند. در حالی که همه مسئولین باید به دقت مواظب عبور از این نقطه عطف باشند زیرا هر گونه برنامه ریزی برای آینده از همین نقطه آغاز می گردد.»

وی افزود: «مردم هم مدعی خواهند بود و دوره های مختلف را مقایسه خواهند کرد و حدس می زنند این پول ها صرف خرید می شود و دوباره به شرایط قبلی باز می گردیم.»

این استاد دانشگاه اظهار کرد: «به نظر می رسد شرایط کنونی ایران شباهت بسیار زیادی با چین در 35 سال پیش دارد که چینی ها برای اولین بار وارد جامعه بین المللی می شدند و می توانستند آزادانه از غرب خرید کنند.»

وی ادامه داد: «در آن زمان چین نیز به فکر خرید هواپیماهای ایرباس و بویینگ بود. فرانسه و آمریکا نیز گمان می کردند بازار عظیم چین باز شده و می توانند محصولات خود را به چینی ها بفروشند.»

وی افزود: «با این حال و علی رغم اینکه چینی ها به هواپیماهای پیشرفته احتیاج داشتند، اما از خرید خودداری کردند و وارد مذاکره با آمریکا و فرانسه برای انتقال تکنولوژی ساخت هواپیما به چین شدند.»

این کارشناس مسائل بین الملل اظهار کرد: «آمریکا و فرانسه در پاسخ به درخواست چین اعلام کردند باید 80 فروند هواپیما بخرید تا تکنولوژی آن را به چین انتقال بدهیم؛ اما چینی ها آنقدر مذاکره کردند تا آمریکا و فرانسه قبول کردند که تکنولوژی ساخت موتور هواپیما را در شانگهای دایر کنند و بعد چینی ها اقدام به خرید هواپیما کنند.»

وی ادامه داد: «در نهایت این تکنولوژی در شانگهای دایر شد و چینی ها حتی یک هواپیما هم از آمریکا و فرانسه نخریدند و با موتورهایی که تولید می کردند کار خود را راه انداختند.»

وی افزود: «البته من قبول دارم که شرایط ایران مانند چینی ها نیست چراکه چینی ها در همان زمان هواپیمای جنگی می ساختند و بعدها با راه اندازی کارخانه موتور جت از همان تولیدات با آمریکا و فرانسه بده بستان کردند و با دادن موتور جت، هواپیما می گرفتند.»

خرم گفت: «صحبت من این است که ما نباید بلافاصله صحبت از خرید هواپیما کنیم در حالی که ما به ازایی برای ما ندارد. ما هم باید مانند چین درخواست کنیم موتور این هواپیما در ایران تولید شود و آنگاه از موتورهای تولید شده استفاده کنیم و ایرباس و بویینگ بخریم.»

وی با بیان اینکه صرف خرید هواپیما بدون انتقال تکنولوژی، روش خرید عربی محسوب می شود و کشورهای عربی نفتی این کار  را می کنند گفت: «ما که صاحب فن و تکنولوژی هستیم باید فناوری کشورهای پیشرفته را وارد کشور کنیم.»

وی افزود: «لذا باید هشدار داد قبل از آنکه مرکب قرارداد خرید 114 ایرباس و 100 بویینگ خشک شود باید راهی که برای ورود تکنولوژی این هواپیماها مناسب است را در پیش گرفت.»

خرم با بیان اینکه نباید در خرید هواپیما روش عربی را طی کنیم گفت: «ایران می تواند به ازای خرید 114 ایرباس و 100 بویینگ حتما بخشی از تکنولوژی این هواپیماها را به ایران وارد کند و ما نباید همه چیز را آماده بخریم؛ بلکه باید صنعت آن را به ایران بیاوریم تا در کشور اشتغال ایجاد شود.»
ناشناس
United States
۱۵:۴۰ - ۱۳۹۴/۱۱/۰۸
متاسفانه تواید کنندگان داخلی در ساخت آفتابه هم کم کاری میکنند که اگه افتابه رو دووز زیر افتاب بزاری یا اب گرم و سرد بریزی ترک برمیداره

چیزی که تو تولید کننده و بایا حتی بازرگان داخلی نیست احساس مسئولیت و نواوری برای خدمته بلکه دردشون فقط پول

در ضمن قرار نیست همه کشورها وارد همه صنایع بشن ما خیلی عرضه داشتیم واگن قطار میساختیم و زیرساخت ریلیمون رو گسترش میدادیم نه اینکه روی ریلهای جنگ جهانی دوم بریم بیایم
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۵:۰۵ - ۱۳۹۴/۱۱/۰۸
به عنوان یک کارشناس بازنشسته صنعت هواپیمائی مسافربری شخصی ( نه نظامی )
باید عرض کنم , ساخت چنین هواپیماهائی فعلا" در کوتاه مدت امکان پذیر نمی باشد زیرا این پروسه بسیار پیچیده صنعتی هوا وفضا , تحت نظر و بازرسی سازمانهای بین المللی میباشد که حالت استعماری و انحصاری و استثماری دارند. لذا خرید هواپیماهای مدرن مسافر بری شخصی و تربیت متخصصین متبحر در تعمیر و نگهداری آن در حال حاضر منطقی ترین و عاقلانه ترین روش است.
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۴:۵۳ - ۱۳۹۴/۱۱/۰۸
واقعا دولتمردان باید به فکر انتقال فناوری باشند و تولبدات مشترک داشته باشند ....

دولتمردان محترم پول ملت رو با منطق و عقلانیت خرج کنید ...یکم استراتژیک فکر کنید و بذارید دانش و فناوری به ایران باز بشه ...
نه فقط صرف خرید محصولات که دوباره خود این خرید چون نیاز به پشتیبانی داره باید از لحاظ سیاسی و اقتصادی به ما فشار بیارن ...
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۴:۵۰ - ۱۳۹۴/۱۱/۰۸
استاد عزیز بهتر است در تحلیل خود مقداری بین صنایع مختلف تفاوت قائل بشید . مگه هر چیزی رو خودمون باید بسازیم . پس تکلیف مزیتهای مطلق و نسبی چه میشود!!!؟؟؟ از آن مهمتر شما فکر میکنید همین چینی که مثال زدید چند درصد هواپیماهاش چینی هستند . من مطمئن هستم بالای 90 در صد هواپیماهای خطوط هواییش ایرباس و بویینگ و....... هستند. و از همه مهمتر شما حتما با زیر ساختهای علمی و فنی کشور آشنا هستید پس بگذارید فعلا در حد همون ایران140 کار کنیم بعد......
ناشناس
United States
۱۴:۲۵ - ۱۳۹۴/۱۱/۰۸
ایشون طوری میفرمایند "صاحب تکنولوژی هستیم" که انگار ساخت هواپیما مثل تولید آبمیوه گیری و چرخ گوشته
همین ایرباس و بوئینگ رو هم تنها یک کشور صنعتی مثل فرانسه و امریکا ساپورت نمیکنن
بلکه چندکشور صنعتی و درقالب شرکت های چندملیتی همکاری میکنن تا هواپیمایی طراحی و ساخته بشه
کشورما تو شرایطی نیست که منتظر بمونه تولیدکنندگان داخلی قدمی بردارن
داخلی ها اگه تکنولوژی داشتن ته هنرشون پراید نمی بود
واقعا چقدر راحته حرفهای محیرالعقول زدن تو این مملکت!
مجله خواندنی ها
انتشار یافته: ۶۱
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۱:۰۸ - ۱۳۹۴/۱۱/۰۸
ماهمان تکنولوژی ساخت خودو را وارد کردیم بسمان است بگذارید مردم با آسودگی پرواز کنند
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۲:۵۱ - ۱۳۹۴/۱۱/۰۸
من نمیفهمم چرا وقتی ما اینهمه کارشناس!!!! داریم وضعمون اینه.مگه مجبورید توی هرزمینه ای نظر بدید آخه؟
سعید
Iran, Islamic Republic of
۱۳:۱۵ - ۱۳۹۴/۱۱/۰۸
بیخیال بابا. شما هنوز نتونستین تکنولوژی موتور پیکان رو ازش دل بکنین افتادین دنبال تکنولوژی ایرباس و بویینگ. اصلن بیاین موتور پیکان رو بذارین رو ایرباس ای380. جواب میده جان خودم
مهرداد
Iran, Islamic Republic of
۱۴:۰۲ - ۱۳۹۴/۱۱/۰۸
خط اول رو که خوندم همین جواب شما اومد تو ذهنم
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۱:۱۱ - ۱۳۹۴/۱۱/۰۸
"و ما که صاحب فن و تکنولوژی هستیم باید فناوری کشورهای پیشرفته را وارد کشور کنیم.»"

نمونه تکنولوژی ما پراید و پژو 40 سال پیشه!
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۳:۰۴ - ۱۳۹۴/۱۱/۰۸
همون پراید رو "مونتاژ" میکنن. بین تولید و مونتاژ زمین تا آسمون تفاوته
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۱:۱۴ - ۱۳۹۴/۱۱/۰۸
جون مردم مهم تر از بحث سیاسی
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۱:۱۷ - ۱۳۹۴/۱۱/۰۸
افرین
ناشناس
United States
۱۱:۱۹ - ۱۳۹۴/۱۱/۰۸
نه تو رو خدا یه خودرو سازی داریم که بلای جون و مال مردم ایران شده لا اقل بذارید استرس سقوط هواپیما روی خونمون نداشته باشیم
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۱:۲۲ - ۱۳۹۴/۱۱/۰۸
بحث آوردن تکنولوژی به کشور و بومی کردن تولید، درسته
ولی قرار نیست همه صنایع رو واردش بشیم که
باید چندتا صنعت مهم که توش مزیت داریم و انتخاب کنیم و هدفمند روی بومی سازی تولید اونا کار کنیم...
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۱:۲۲ - ۱۳۹۴/۱۱/۰۸
شما یه ماشین با کیفیت داخلی بساز.هواپیما پیش کش
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۱:۲۴ - ۱۳۹۴/۱۱/۰۸
واقعا این تحلیل ها بیشتر جنبه تخیلی دارد...چطور توقع دارین که تکنولوژی ساخت هواپیما را به ایران منتقل کنند...در ضمن هیچ کشوری در دنیا به جز امریکا نیازی ندید که در همه علوم خودش عامل باشه و تمام کشورها سعی میکنند در یکسری رشته مشخص تبحر پیدا کنند نه همه علوم
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۱:۲۴ - ۱۳۹۴/۱۱/۰۸
بابا ول کنید این تحلیل ها ابگوشتی رو بزارید چهارتا هواپیما درست و حسابی بخرن تا دیروز که مدل کشورهای عربی رو پیشنهاد میکردین حالا بهونه جدید پیدا کردین قرارنیست که همه چیزا خودمون سازیم
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۱:۲۵ - ۱۳۹۴/۱۱/۰۸
آقا ما همون ایران 141 را نتونستیم بسازیم همه اش یا سقوط کرد تا زمین گیر شد
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۱:۲۷ - ۱۳۹۴/۱۱/۰۸
شوخی نکن و با مال و جان مردم بازی ما اینقدر چیزهای پر مصرفتر و کم خطرتر و با سرمایه گذاری کمتر وارد میکنیم و تکنولوژی انها را نداریم که حداقل سی سال طول میکشد و این تکنولوژیها در مجموع بخش بزرگی از تکنولوژی ساخت هواپیماست پله ها را باید یکی یکی و یا به موازات هم برویم ساختمان بی شالوده با کوچکترین لرزشی سقوط میکند و سرمایه ها بر باد آزموده را ازمودن خطاست و برای یک لیوان شیر گاو خریدن کار خردمندان نیست و تمام ادعا ها از کم دانشیست ما باید خیلی چیزها از عربها هم یاد بگیریم و از ادعاهای بزرگ و پوک دست برداریم و کار را به متخصصان انهم در بخش خصوصی بدهیم و دولت حامی باشد نه مانع کره تایوان مالزی ترکیه و دوبی و دیگران هریک برای ما درسهایی دارند .
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۴:۰۹ - ۱۳۹۴/۱۱/۰۸
کاملا درست میفرمایید دوست عزیز ما باید یاد بگیریم خیلی خیلی زیاد از همه باید یاد بگیریم حتی از شیخ نشینهای خلیج فارس و باید دست از نخوت آریایی برداریم! ما عقل کل جهان و دلیل هستی نیستم...
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۱:۲۸ - ۱۳۹۴/۱۱/۰۸
آقای محترم هواپیما یک کالای مصرفی نیست بلکه یک کالای سرمایه ای هستش. بذار این هواپیما که نیاز فوری ما هستش بیاد بعد می ریم سراغ فناوری هاش
آرین
Iran, Islamic Republic of
۱۱:۳۱ - ۱۳۹۴/۱۱/۰۸
ساخت هواپیما به خاطر هزینه بالای تحقیق و توسعه تحت هیچ شرایطی اقتصادی نیست و ما به هیچ عنوان نمی توانیم با بوئینگ و ایرباس رقابت کنیم.
امیر
Iran, Islamic Republic of
۱۱:۳۱ - ۱۳۹۴/۱۱/۰۸
استاد گرامی 35 سال پیش چین از زیز ساختهای صنعتی قوی برخوردار بود و تکنولوژی قابل قبولی داشت اما اشتباه هست فکر کنیم انها موتور هواپیما تولید کردند چرا که حتی در ساخت اولین هواپیما مسافربری خود در امسال از موتور ایرباس و طراحی ایتالیا و المان استفاده کردند. تولید موتور در 35 سال پیش قطعا مونتاژ با حداکثر قطعات جزئی چینی بوده است . شرایط فعلی ایران شاید بلحاظ زیر ساختی قوی باشد اما به لحاظ کارشناسان و مهندسان فنی پرواز هواپیما های روز ما بسیار عقبیم چون از این تکنولوژی دور بوده ایم. دیگر انکه این اولین قدم بعد از فرو ریختن دیوار بی اعتمادی بین ما و اروپا است و چنین انتظاری بدور از واقعیت است.
ناشناس
United Arab Emirates
۱۱:۳۱ - ۱۳۹۴/۱۱/۰۸
حالا شما خودتو ناراحت نكن، ميخواي اول بگيم خط توليد ايرباس رو بيارن تو ايران بعد خودمون توليد كنيم ، وقتي كه شد به كيفيت پرايد اونوقت سوارش بشيم؟
ناشناس
Moldova, Republic of
۱۱:۳۲ - ۱۳۹۴/۱۱/۰۸
با حرف این کارشناس کاملا مخالفم. قرار نیست ما در هر زمینه ای وارد بشیم و تکنولوژی ساختشو بدست بیاریم. باید بدرستی الویتها رو مشخص کنیم. یک مثال میزنم سالها پیش استادی میگفت در کشور دانمارک با استفاده از تکنولوژی تولید مواد کشاورزی اقدام به تولید گلخانه ای موز کرد!! ولی بعد باین نتیجه رسیدن اگر از کشورهای آمریکای جنوبی وارد کنن بسیار بصرفه تره. پس این پروژه رو متوقف کردن. این موارد در مورد ایران هم صدق میکنه
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۱:۳۳ - ۱۳۹۴/۱۱/۰۸
ولمون کن تو روخدا بزار بتونیم سوار یک هواپیمای امن بشیم. همون پراید که داره اینهمه تو جاده ها کشته میده و هواپیمای ایران 140 که همشون از دم سقوط کردند و صد ها نفر کشته شدند انتقال تکنولوژی دادیم و خودمون ساختیم واسه هفت پشتمون بسه دیگه. بزار لااقل این ایرباس و بویینگ امن بمونند مردم سوار شوند کشته و تلفات نده.
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۱:۳۶ - ۱۳۹۴/۱۱/۰۸
چه حرفی میزنید؟ ما موشک تولید کردیم میرود به جو کره زمین با میمون زنده.
ناشناس
Romania
۱۱:۳۶ - ۱۳۹۴/۱۱/۰۸
حرف کاملا درستی است.
بدبختیم و خودمان میدانیم
Iran, Islamic Republic of
۱۱:۳۶ - ۱۳۹۴/۱۱/۰۸
این آقا واقعا تو یک فضای دیگه زندگی میکنه، حتی کشورهای پیشرفته تر مثل ژاپن، چین، کره، برزیل، ترکیه، ایتالیا و ... از دو شرکت عمده هواپیما سازی خرید میکنند، حرف این آقا مثل اینه که بیایم یک سیستم عامل جدید برای رقابت با مایکروسافت و گوگل بنویسیم.
حسین
Germany
۱۱:۳۷ - ۱۳۹۴/۱۱/۰۸
ورود فناوری حتما چیز خوبی است اما آیا بوئینگ و ایرباس حاضرند فناوری خود را به ما تقدیم کنند؟
تولید ایرباس 320 در چین به دلیل مبادلات حجیم بازرگانی چین و غرب و همچنین نیاز داخلی اولیه 1000 فروند از این نوع هواپیما در چین بوده و چین فقط مونتاژ کننده این مدل هواپیماست.
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۱:۳۸ - ۱۳۹۴/۱۱/۰۸
انها هم تکنولوژی را به همین سادگی به ما دادند همان طور که اتمی را دادند چقدر بعضی ساده هستند حتی روسیه هم با ان هواپیما های قراضه حاضر نمیشه.
ایران
Iran, Islamic Republic of
۱۱:۳۹ - ۱۳۹۴/۱۱/۰۸
به خدا قسم ایشان درست میگویند باید این کار از دولت خواسته شود
ناشناس
Germany
۱۳:۱۸ - ۱۳۹۴/۱۱/۰۸
قسم نخورید کفاره دارد . درست گفتن تا درست عمل کردن دو تا است با شعار هم کار پیش نمیرود از کارشناسی مثل آقای خرم با توجه به آشنایی با زیر ساختها و الزامات اینکار و وضعیت نایسامان تعهدات و خدمات صنعتی در ایران بعید بود چنین پیشنهادی را بدهند
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۱:۴۱ - ۱۳۹۴/۱۱/۰۸
زودتر نمی شد ایشون نظر بدهند؟
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۱:۴۲ - ۱۳۹۴/۱۱/۰۸
با نوشته شما کاملا موافقم به جز اینکه چرا به این شیوه نمیگن خرید به روش ایرانی؟ما هم که همیشه همین مدلی قرار داد بستیم.والله جهان عرب هم نخبه داره.از کجا معلوم کلی رو این قضیه کار نکرده باشن؟؟؟!؟!!
خلبان
Germany
۱۱:۴۳ - ۱۳۹۴/۱۱/۰۸
يه بار اين كارو كرديم،ايران ١٤٠ درست كرديم نتيجه چى شد كلى انسان رو به كشتن داديم،اون همه سرمايه رو براى اين پروژه نابود كرديم.
شايد اين أعراب كه مى فرماييد توو بعضى جاها از ما بهتر مى فهمند،
براى همينه كه إمارات سالى ٢٧ ميليارد دلار از اين بخش درامد داره
حسین
Iran, Islamic Republic of
۱۱:۴۴ - ۱۳۹۴/۱۱/۰۸
چرا شما فکر میکنید عربها همشون بیسواد و بی مدیریت هستن؟
الان سطح تحصیلات در عربستان از ابران بالاتره...شمافکر میکنید اینهمه شرکت های پتروشیمی و سکوی نفتی رو فقط خارجی ها براشون اداره میکنن؟
دانشگاه های نفت کشورهای عربی خیلی پیشرفت کردن. مشکل ما اینه که تکنولوژی به قول شما عربی رو هم به ما نمیده. چون همیشه تحریم هستیم...نه تکنولوژی بومی داریم نه غیر بومی!
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۱:۴۴ - ۱۳۹۴/۱۱/۰۸
ما دارای هیچ نوع تکنولوژی ساخت هواپیما نیستیم و این سخنان ناشی از توهمات دولت قبل است.
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۱:۴۴ - ۱۳۹۴/۱۱/۰۸
یعنی کشورهای عربی بلد نیستند پراید هم منتاژ کنند؟؟ یا نیازی به مونتاژ کاری ندارند؟؟
حسین
Iran, Islamic Republic of
۱۱:۵۰ - ۱۳۹۴/۱۱/۰۸
آقای کارشناس شما لطفا اول سعی کنین تکنولوژی تولید خودرو رو بیاموزین، هواپیما طلب ما...شما انگار از دنیا خبر نداری؟ ایرباس به کدوم کشور تکنولوژی داده که ما دومیش باشیم؟
امیر
Iran, Islamic Republic of
۱۱:۵۲ - ۱۳۹۴/۱۱/۰۸
آیا ایران توانایی ساخت هواپیمایی مشابه ایرباس یا بویینگ را دارد؟
آیا کشورهای اروپایی و آمریکا تکنولوژی ساخت را در اختیار ایران قرار میدهند ؟

بهتر است واقع بین باشیم و آسایش و امنیت مردم را مختل نکنیم...
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۱:۵۵ - ۱۳۹۴/۱۱/۰۸
اینطوریه دیگه. حالا خوب خودشونن والا بیچاره بچه بسیجی ها را مقصر می دانستند...
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۱:۵۸ - ۱۳۹۴/۱۱/۰۸
تنها چیزی که تو این کشور به فکرش نیستند وارد کردن علم و تکنولوژی پیشرفته است اگر این کار را می کردند می توانستند از 100 ها دانشمند ایرانی عرصه هوافضا استفاده کرده و در صدد بهبود فضای اشتغال و نیز بهبود تولید علم در کشور هم شوند.
سعید
Iran, Islamic Republic of
۱۱:۵۸ - ۱۳۹۴/۱۱/۰۸
بیخیال بابا. شما هنوز نتونستین تکنولوژی موتور پیکان رو ازش دل بکنین افتادین دنبال تکنولوژی ایرباس و بویینگ. اصلن بیاین موتور پیکان رو بذارین رو ایرباس ای380. جواب میده جان خودم
حمید
Iran, Islamic Republic of
۱۲:۰۲ - ۱۳۹۴/۱۱/۰۸
فعلا اجازه بفرمایید امنیت جانی مردم در پروازها تامین شه بعد به فکر ایده آل ها باشید.
ناشناس
Armenia
۱۲:۰۸ - ۱۳۹۴/۱۱/۰۸
شما اول یک خودروی بی نقص مدرن تولید ( نه مونتاژ) کن بعد از این حرفها بزن. بعد از دهه ها قرار هواپیمای نو بیاد که مردم احساس امنیت کنن نه اینکه روش موتور ایرانی بزران دوباره هر روز شاهد سقوط هواپیما باشیم.
رضا
Iran, Islamic Republic of
۱۲:۴۵ - ۱۳۹۴/۱۱/۰۸
بعد هم سال به سال اسم های هواپیما را عوض کنیم بگذاریم ایرباس ایکس 7،ایرباس سورن ،ایرباس سال و....
حسین
Germany
۱۲:۵۰ - ۱۳۹۴/۱۱/۰۸
ورود فناوری حتما چیز خوبی است اما آیا بوئینگ و ایرباس حاضرند فناوری خود را به ما تقدیم کنند؟
تولید ایرباس 320 در چین به دلیل مبادلات حجیم بازرگانی چین و غرب و همچنین نیاز داخلی اولیه 1000 فروند از این نوع هواپیما در چین بوده و چین فقط مونتاژ کننده این مدل هواپیماست.
سینا
United States
۱۲:۵۱ - ۱۳۹۴/۱۱/۰۸
ایا مردم ایران هم مانند چینی ها پرتلاش و کم توقع هستند؟ متاسفانه اینطور نیست و ما هم مانند کشورهای عربی راحت طلب و کم کاریم.
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۲:۵۲ - ۱۳۹۴/۱۱/۰۸
این پولی که ازاد میشه ۵+۱ مشخص میکنه چجوری خرج بشه هواپیما فرانسه تجارت کالا با چین و ... فکر کردی بدون هیچ بده بسونی کشوری رای به توافق میده
ناشناس
United Kingdom
۱۲:۵۶ - ۱۳۹۴/۱۱/۰۸
همان فناوري خودرو براي ما كافي است. هواپيما كه پرايد نيست!
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۲:۵۹ - ۱۳۹۴/۱۱/۰۸
با سلام
ما كا تا كنون نتونستيم تكنولوژي ساخت چوب بستني را بومي كنيم .
بعضي ها فقط انتقاد دارند . بايد به خدا بگويند تكنولوژي خلقت را هم به ما عطا بفرماييد
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۳:۱۳ - ۱۳۹۴/۱۱/۰۸
آخه این چه نظریه !!! جناب متخصص صنعت هوایی و کارشناس روابط بین الملل ، مگه تولید موتور هواپیما بدون همچین ارتباطاتی میشه باید اول بخری بعد اونا سرمایه گذاری کنن بعد انقدر قابل اطمینان باشی که های تک رو بهت بدن الان ما از هواپیماهامون می ترسیم چقدر فاز منفی ! چقدر سلب آسایش مردم! تا کجا؟
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۳:۱۳ - ۱۳۹۴/۱۱/۰۸
ما که تکنولوژی رو داریم اونم ایران 140 که خیلی روی اون مانور می دیم . الان بعد چند سال که از تولید اون می گذره ببینیم می توانیم یک مدل جدیتر رو بسازیم
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۳:۱۵ - ۱۳۹۴/۱۱/۰۸
ما که قبلا تکنولوژی ساخت رو بدست آوردیم با تولید هواپیمای ایران 140 همونو خوب بگید دنبال کنن
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۳:۲۰ - ۱۳۹۴/۱۱/۰۸
با احترام به ديگاه اقاي دكتر خرم ، مطلقا با نظر ايشان موافق نيستم به هزار ويك دليل كه بسياري از ان را دوستان اشاره كردند از ايشان بعيد است چنين نظري
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۴:۰۲ - ۱۳۹۴/۱۱/۰۸
من پیشنهاد میکنم سایپا تکنولوژی پراید رو ببره بالا تا هواپیمای پراید تولید کنیم
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۴:۰۴ - ۱۳۹۴/۱۱/۰۸
انا للا و انا راجعون
مهرداد
Iran, Islamic Republic of
۱۴:۰۵ - ۱۳۹۴/۱۱/۰۸
انتقال فن آوری و از این دست طرحهای بی سرانجام و نشدنی اشتباه اندر اشتباه است
ناشناس
United States
۱۴:۲۵ - ۱۳۹۴/۱۱/۰۸
بابا هواپیما از رده خارج شده نخرن مثل چند سال پیش تکلنوژی نخواستیم ما ما بهترین چای دنیا رو داریم چای از خارج وارد می کنیم بهترین برنج دنیا رو داریم از خارج وارد می کنیم دسته بیل از خارج وارد می کنیم بزرگترین معادن فولاد رو داریم حلب شیروانی از خارج وارد می کنیم درب ضد سرقت ساختمون از خارج وارد می کنیم بعد شما انتظار دارین تکنولوژی ساخت هواپیما بیاریم!!!بعد این دلال های بیچاره بیکار شن خدا میدونه چقدر پول مردم ما الکی سر همین خرید هواپیما رفته تو جیب این و اون
مجله فرارو